Bagration - Saksan materiaalitappiot

lopullinen-totuus

Saksan Keskustan Armeijaryhmä (Heeresguppe Mitten) tuho kesällä 1944 oli Neuvostoliitossa ja nykyisin myös Putinin Venäjällä eräs suosituimpia militaristien onanisointikiihokkeita. Historiankirjat ovat täynnä Saksan henkilöstötappioita (yli 200 000 kuoli tai katosi, noin 75 000 palasi elävänä sotavankeudesta eräiden lähteiden mukaan). Entä Saksan kalustotappiot?

Koska Heeresgruppe Mitte oli harvinaisen puhtaaksi liikkuvuudeltaan paremmista yksiköistä poisriisuttu etupäässä jalkaväen bulkkidivisioonien sotavoima sen kalustomenetykset eivät olleet hääppöiset. Käytännössä 30 divisioonan aseet, ammukset, tykit ja ajoneuvot tuhoutui tai menetettiin sotasaaliina. Panssarikaluston menetykset ovat olleet maksimissaan noin 500 kpl koska niitä ei armeijaryhmällä enempää ollut. Luftwaffen tappiot kesäkuukausina olivat noin 1 000 lentokonetta (sisältää myös ei-operatinaaliset menetykset) mutta ne olivat koko itärintamalta ja Valko-Venäjällä olleet ilmavoimat olivat erityisen heikot: vain 100 hävittäjäkonetta joista vain 40 pystyttiin lentopulan takia ylipäätänsä lähettämään taisteluihin.

Bagrationin lentokonetappiot Saksalle ovat jääneet todennäköisemmin niin pieniksi että ne muodostivat vain 1% Saksan koko vuoden lentokonetuotannosta ja näin ollen 0.5% Saksan sotatuotannosta. Panssaritappiot (oletus että kaikki 500 menetettiin) muodostivat vain 2.5% panssarituotannosta ja näin 0.2% koko sotatuotannon arvosta. 30 divisioonan menettämä kalusto ja ajoneuvot oli 10% vuoden 1944 armeijalle tuotetusta ajoneuvoista ja aseista. Armeijan aseet muodostivat 6% ja ajoneuvot 2% sotatuotannosta.

Näin on kasassa Saksan Heeresguppe Mitten kalustotappiot ja niiden osuus sotatuotannosta:

- aseet: 0.6%
- ajoneuvot 0.2%
- panssarit 0.2%

Yhteensä 1% sotatuotannosta. Ammuskulutuksen mukana mennyt tuotanto on ilmeisesti ollut katastrofaalisen tilanteen takia vähäinen koska ammuksia ei voitu toimittaa lisää. Ammuksille laskettu 0.5% on luultavasti yläkantissa. Ja Luftwaffen lentokonetappiot Valko-Venäjällä olivat siis vain 0.5% Saksan sotatuotannosta.

Yhteensä Saksalle suuret miehistötappiot aiheuttanut Valko-Venäjän katastrofi 1944 oli siis materiaalisesti hyvin vähän Saksan sotatuotantoa rokottanut: korkeintaan 2% tuotannon arvosta menetettiin.

23

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kenraalibusse

      Kuitenkin Bagration oli suunniteltu jo varmaksi kuoliniskuksi Wehrmachtille, ehkä saksalaiset eivät yksinkertaisesti saaneet enää kuljetettua kalustoaan mukanansa, ja tuhosivat sen itse. 38:sta keskisen armeijaryhmän divisioonasta 28 tuhoutui. Tarkoituskin oli syvän operoinnin mukaisesti, että niitä ei ryhmitetty enää. NKVD sai koko rintaman liikkeelle kerralla valehyökkäysten jälkeen. Saksan palokuntamalli ei voinut toimia massoja vastaan.

    • zxcvbnmkl

      Mitä primitiivisemmät asevoimat ja heikompi ilmasuoja sitä suuremmat miehistötappiot. Bagration oli vain yksi esimerkki II maailmansodassa mitä ilmaherruuden menettäminen ja eteenkin oman ilmasuojan mitättömyys voi aikaansaada. Suurtappion.

      Saksan Luftwaffen lentokonemääriä vielä oleellisempaa keväästä 1944 lähtien oli lentopolttoaineen saatavuus. USAAF näet tuhosi keväällä 85% synteettisestä polttoainetuotannosta. Myös muu polttoainetuotanto laski samaan aikaan Saksan armeijankin polttoainesaanti romahti 50%:lla ja ilmavoimien lähes 80%:lla.

      Luftwaffen lentokoneet idässä olivat myös huomattavasti enemmän ajastaanjäljessä olevaa kantaa kuin lännessä olevat: syöksypommittajia, Heinkel 111-pommikoneita ja "yöhäirintäkoneita". Vuonna 1944 Luftwaffe lähetti myös kokemattomimmat lentäjät itärintamalle. Tästä on viitteitä myös esim Osasto Kuhlmeyn tavattoman suurina ei-taistelullisina lentokonemenetyksinä.

      Luftwaffe oli joutunut alkuvuonna 1944 länsiliittoutuneiden pahasti raiskaamaksi. Seuraukset näkyivät myös itärintaman maasodassa.

    • V.P.Lehto

      Vuonna 1944 enää 12-13% Saksan ilmatorjuntatykeistä ja vain 18-20% hävittäjälentokoneista oli itärintamalla. Kun lentopolttoainetta oli saatavilla käytännössä enää vain 20% normaalitarpeesta putosivat lentomäärät. Eteenkin pitkät pommituslennot. Itärintamalla Saksa siirtyi käyttämään yksimoottorisia koneita. Lentojen määräksi on vuodelle 1944 ilmoitettu 183 000 eli 30% vähemmän kuin vuotta aiemmin. Romahdus toukokuun jälkeen on ollut todennäköisesti 60% lentomäärissä verrattuna kesään 1943. Tappiot lentosuorituksiin verrattuna pysyivät samana: 0.7%. Länsivaltoja vastaan tappiot olivat lentosuorituksiin verrattuna 8-kertaiset, 5.4%.

    • nyt-tärppasi

      Ihan kiva uusi tieto tuo, että sodassa ei tarvitakaan maavoimien materiaalia eikä siten maavoimiakaan. Nyt voisi Suomikin suunnata rohkeasti uusiin periaatteisiin ja myydä tai romuttaa kaiken maavoimille hankitun materiaalin ja ostaa sillä rahalla pari laivaa ja viisi lentokonetta.

      • MeAgain

        Et selvästikään ymmärrä "modernia" sotateoriaa. Tiedämme esimerkiksi nyt, että tappiot voidaan pudottaa 50% pelkästään jättämällä puolet niistä laskematta ;)


      • hghghfghgfh

        Lentokoneita kyllä oli jo hiukan yllinkyllin kun kokeneiden lentäjien miestappiot jo vain kestämättömät kun jo rättiväsyneinä teki kohtalokkaita virheitä.


    • Penna-Tervo

      Maavoimat ovat modernisoituneessa sodassa kuin telaketjufeminismi: se valtaa lähinnä hyljättyjä linnakkeita. Armeija vailla ilmasuojaa menettää liikkuvuutensa ( jos sitä edes ennen taistelua edes oli) ja siitä tulee viholliselle saalis. Mitä tuohon Saksan Valko-Venäjällä olleeseen modernin armeijan irvikuvaan hevosineen tulee niin Hitler, Luftwaffe ja Saksan sotatuotanto täysin tietoisesti jätti jääkärinsä sinne oman onnensa nojaan. Tuollaisen sotajoukon taistearvo vuonna 1944 oli muutenkin aika matala. Se oli panssareita (joita oli todella vähän) lukuunottamatta aika paljon samankaltainen kuin Keisarin armeija vuonna 1918. Teknologia aika vähäistä.

    • näin-on-näreet

      Neuvostoliiton ilmavoimien eli VVS:n heikkous oli sama kuin Luftwaffen: puuttui strateginen ulottuvuus, syvälle vihollisen selustaan tunkeutuva ilmavoiman iskuvoima. Luftwaffe ja VVS pystyivät tunkeutumaan parhaimmillaan vain rintamalinjaan ja siitä vain 20-30 km selustaan. Länsiliittoutuneiden kyky iskeä syvälle 300 km rintaman taakse puuttui VVS:ltä ja Luftwaffelta. Vielä vähemmän niiltä puuttui kyky tuhota vihollisensa sotatuotantoa.

      Saksa hävisi sodan koska Luftwaffe hävisi sodan RAF:ää ja USAAF:ää vastaan.

      • -----Saksa hävisi sodan koska Luftwaffe hävisi sodan RAF:ää ja USAAF:ää vastaan---

        Höpötystä, Saksa hävisi koska hävisi Puna-armeijalle. Tuhoon johtanut tappioputki alkoi jo Moskovan edustalla marras-joulukuussa -41. Ilman sitä tappiota Saksa olisi voittanut sodan ja sen jälkeen sekä RAF:n että USAAF:n pommarit olisi ammuttu alas Saksan yltä.


    • MeAgain

      "Panssarikaluston menetykset ovat olleet maksimissaan noin 500 kpl koska niitä ei armeijaryhmällä enempää ollut."

      Entä loput noin 2000 niistä itärintamalla kesällä -44 menetetyistä panssareista ja rynnäkkötykeistä, eikö niiden menettäminen sattunut yhtä paljon? Ehkä tämä on nyt jokin derivaatio siitä hämmentävästä matematiikasta, jota noudatit yrittäessäsi laskea talven 42-43 panssaritappioita ja jättäessäsi puolet pois ;)

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14939869/taistelu-atlannilla-ratkaisi-sodan

    • C.G.E.Mannerheim

      Keskustan armeijaryhmän koostumusta voi verrata Normandian saksalaisiin. Jälkimmäiset olivat Saksan sen hetken motorisoiduimmat. Se ei auttanut sillä RAF ja USAAF veivät siltä kaiken toimintavapauden. Motorisoinnin hyöty, liikkuvuus oli viety. Normandian kesä-heinäkuun kalustotappiot olivat Saksan armeijan kaikkein kovimmat koko sodan ajalta koska tuo armeija oli suhteessa sotilaiden määrään panssaroiduin ja motorisoiduin. Luftwaffen tappio Normandian taisteluissa oli järkyttävä: pelkät taistetappiot 4 043 (kesä-elokuu). Luftwaffe Reich yritti osallistua mukaan taisteluun: ja menetti 1 016 lisää. Pelkästään Luftwaffen lentokonetappiot Normandian taistelussa olivat yli 6% sotatuotannosta. Saksan armeija menetti panssarikalustoa 10% vuoden panssarireen sotatuotannosta ja motorisoitujen joukkojen ajoneuvotappiot olivat selvästi suuremmat Normandiassa kuin missään itärintaman taisteluissa koska motorisoiduissa divisioonissa oli keskimäärin 6 kertaa enemmän kuorma-autoja kuin itärintaman jalkaväen bulkkidivisioonissa. Saksalla oli myös selvästi tavanomaista enemmän panssarinkuljetusajoneuvoja divisioonia kohden kuin itärintaman divisioonissa.

      • MeAgain

        "Normandian kesä-heinäkuun kalustotappiot olivat Saksan armeijan kaikkein kovimmat koko sodan ajalta..."

        Ei pidä paikkaansa. AR B:n rintama oli suurimman osan tuosta ajasta melko vakaa ja useimmissa tapauksissa vaurioitunut kalusto oli evakuoitavissa jolloin esim. ps- ja rynnäkkötykistötappiot olivat vielä melko siedettävät noin 600 koko ajalta. Heinäkuun lopun - elokuun liikuntasota ja saartotaistelut muuttivat tilannetta radikaalisti ja yhdessä Italian rintaman tappioiden kanssa melkolailla samaan kuin itärintamalla tuon saman periodin aikana syyskuun lopuun mennessä eli noin 3000 vaunuun.

        Tietenkin voit nyt keksiä jonkin "modernin" teorian selittämään tätä, mutta yritä ainakin olla jättämättä pois toista puolikasta tappioista ;)

        "...Normandiassa kuin missään itärintaman taisteluissa koska motorisoiduissa divisioonissa oli keskimäärin 6 kertaa enemmän kuorma-autoja kuin itärintaman jalkaväen bulkkidivisioonissa."

        Länsirintamalla ei ollut tuohon aikaan moottoroituja divisioonia ja lähin vastine olivat panssaridivisioonat ja yksi panssarikrenatööridivisioona. Pääosa Länsiarmeijasta samoin kuin Itäarmeijastakin koostui niistä vihaamistasi "bulkkidivisioonista", joiden luhistuminen sekä idässä ja lännessä sinetöi mekanisoitujen yhtymien kohtalon kesällä -44 ;)


    • Wegelius.C

      Phillips O'Brien Cambridge-sarjaan kuuluvassa tutkimuksessa laski Operaatio Bagrationin kalustotappiot panssareiden ja lentokoneiden osalta: 1.6% Saksan vuoden sotatuotannosta. Siitä siis puuttui aseet ja muu moottorikalusto. Ne yhdessä olivat armeijatuotannossa yhtä suuret ellei (motorisoinnista riippuen) hiukkasen suuremmat kuin panssarituotanto. Ilmeisesti Bagration söi niukasti yli 2% materiaalitappioina Saksan sotatuotannosta.

      O'Brienin laskelma Normandian materiaalimenetyksistä oli 4.6%. Siitä puuttuu myös ajoneuvot ja aseet. Ne mukaanlukien tappio on noussut noin 5.5%:iin.

      Vuonna 1944 Luftwaffe kärsi 0.703% tappiot lentokoneissa lentosuoritusta kohden itärintamalla. Tappiot lännessä olivat 8 kertaa suuremmat: 5.4% lentosuoritusta kohden. Luftwaffen ratkaisu ongelmaan oli tyhjentää itärintamalta ilmavoimia ja jättää sinne vain hyvin vähän kokeneita lentäjiä ja viedä keltanokat oppiin sinne. Tästä huolimatta Luftwaffe teurastettiin lännessä. Idässä he pärjäsivät paremmin. Siitä ei ollut apua. Hävittäjävoima oli rahdattu länteen. Operaatio Bagrationissa VVS:llä pelkästään etulinjaan oli heittää 5 417 lentokonetta joista 2 528 oli hävittäjiä. Saksalla oli ensimmäisinä kriittisinä päivinä heittää niitä vastaan vain 40 hävittäjälentokone jotka oli lentokunnossa ja joille riitti polttoainetta. Hävittäjäsuhde siis 1:63.

    • P.Öhkiäinen

      En tiedä miten luotettava on tieto jonka mukaan Operaatio Bagrationiin osallistuneet VVS:n lentojoukot olisivat suorittaneet 22.6-29.6.1944 välisenä aikana 153 545 sotalentoa. Vertailun vuoksi mainittakoot että Suomen ilmavalvonnan mukaan Neuvostoliiton ilmavoimat olisivat 1944 Suomea vastaan (Kannas, Laatokan Karjala) suorittaneet 35 000 sotalentoa kesäkuun alusta elokuun ensimmäiselle viikolle asti jolloin Stavka tajusi ettei Suomen valtaus tule onnistumaan. Bagrationin lentomäärät olivat hieman yli neljä kertaa suuremmat. Suomen suunnalla VVS oli tehoton sillä Mannerheim ei ollut Hitler eikä Airo ollut Busch. Sinänsä Suomen armeija ei varusteeltaan ollut edes Saksan primitiivistä Heeresgruppe Mitte-tasoa.

      Suomalaisten hävittäjien alivoima ei ollut alunperinkään niin murskaava kuin Luftwaffella Valko-Venäjällä. Jotain 1:10 ja myöhemmin kaventui 1:4 vihollisen tappioiden ja sakemannien tulon myötä.

      Ilmeisesti Heeresgruppe Mitte olisi väistänyt murskatappion jos Luftwaffe olisi heti heittänyt peliin 300 toimintakuntoista hävittäjäkonetta polttoaineineen. Länsivallat olisivat murtautuneet läpi ehkä vain pari viikkoa aiemmin Normandiassa - ja jämähtäneet kuitenkin logistisiin ongelmiin maa-armeijansa kanssa.

      Ja siksi toiseksi mitä hiivatti Saksa jollain takapajuisella Valko-Venäjän hallussapidolla teki. Länsimainen kulttuuri alkaa vasta Baltiassa.

      • P.Öhkiäinen

        Korjataan tuo VVS:n lentomäärät Valko-Venäjällä sen ajankohdan suhteen. Siis 22.6-29.8.1944 eli 2 kk ja 1 viikko. Lentoja 153 545.


    • Felix-Karvajalka

      Paljon realistisempaa on seurata koko kesäkauden 1944 (kesä-elokuu) tappioita ja koko itärintamalla, sillä raja missä ja milloin Bagration käytiin ja milloin ja missä se päättyi. Saksa menetti panssarikalustotappioina idässä vähemmän mitä se tuotti tehtaissa. Kaikkien taistelupanssarien määrä kasvoi kesäkuun 1.päivän 2 608:sta 3 658:een, siis yli tuhannella. Normandiassa tappiot olivat hieman yli 1 500 kesä-elokuussa. Tuossa vaiheessa Saksa tuotti kuitenkin yli 1 400 taistelupanssaria vuodessa.

      Enemmän pitää kiinnittää huomio siihen miten hyvin Saksa kykeni tehtaista joukoille toimittamaan uuden sotamateriaalin. Ja oliko polttoainetta? Tappioiden sijasta heikentynyt liike oli ongelmista suurin. Maasodan luonne junnaavana toimintana pelasti Hitlerin jengin vielä 8 kuukauden jatkoajalle. Sen sijaan lännen strateginen ilmasota jatkoi nyt vain kiihtyvin kierroksin Saksan kuristamista. Armeijoiden tehtäväksi jäi sitten lahon seinän potkaiseminen hajalle.

      • MeAgain

        "Normandiassa tappiot olivat hieman yli 1 500 kesä-elokuussa."

        Jos yksin panssarivaunutappioita yrität tavoitella niin ne ovat olleet jossain 1700-1800 paikkeilla, mutta tarkkaa määrää mahdotonta sanoa. AR B:n ja käytännössä koko Länsiarmeijan luhistuminen johti taas mainitunlaiseen viiveeseen tilastoinnissa ja vasta syyskuussa ne pystyttiin jälleen kattavasti luetteloimaan.

        "Tuossa vaiheessa Saksa tuotti kuitenkin yli 1 400 taistelupanssaria vuodessa."

        Jaa, no sittenhän noin 6000 panssarivaunun ja rynnäkkötykin menettäminen kaikilla rintamilla kesä-syyskuussa 1944 oli ihan helposti katettavissa. Teoriasi on selvästi korrekti ;)


    • Buah-hah-hah

      Hupaisat on nuo virallisen neuvostoliittolaisen "sotatutkimuksen" tappiokirjaukset Operaatio Bagrationin suhteen. Esim.lentokonemenetykseksi kirjattiin (Krivosheev) vain 822 lentokonetta joka olisi vain 0.545% lentosuoritusta kohden. Rehellisemmät RAF ja USAAF jotka olivat Luftwaffe-mittarilla VVS:ää 8 kertaa tehokkaampia eivät edes 1944 päässeet noin mataliin lukemiin vaan heilläkin tappiot lentosuorituksia kohden olivat 0.6-1.3% eri tilanteista ja taisteluvaiheista riippuen.

      Vielä naurettavammaksi neuvostoliittolainen tilasto tulee kun vertaa heidän ei-operationaalisiin tappioihin. Se näet oli lentosuorituksia kohden korkeampi. Krivosheevin tilastojen mukaan VVS näet menetti vuonna 1944 yhden lentokoneen jokaista 60 ei-operationaalista lentoa kohden. Siis tappio 1.67%. Krivosheevin tilastot Bagrationin sotatoimitappioineen (0.545%) väittävät että OLI KOLME KERTAA TURVALLISEMPAA LENNÄTTÄÄ VVS:n TAISTELULENTÄJIÄ TAISTELULENNOILLE PÄIN SAKSALAISTA ILMAPUOLUSTUSTA KUIN PÄÄSTÄÄ LENTÄJÄ EI-TAISTELULLISELLE LENNOLLE. Vaikkapa siirtämään kone toiseen tukikohtaan.

      Teoria voisi toimia vain darwinilaisella logiikalla jossa koulutettavat lentäjät ovat 95%:sti surkimuksia mutta että jäljelle jääneet 5% olivat loistavia. Totuus on yksinkertsisempi. Neuvostoliiton ilmavoimat VVS piilotteli tappioitaan. Näet vain reilu 5% menetyksistä kirjattiin luokkaan "vihollisen alasampuma". Taisi olla ainakin 5 kertaa suurempi lukema luokassa "ei palannut" jne...Vaikuttaa siltä että venäläiset todellakin ovat patologisia valehtelijoita.

      • Slavo-Finno

        Ilmeisesti tuo Krivosheevin laskelma perustuu siihen että vuonna 1944 ei-taistelussiset tappiot muodostivat lentokonemenetyksistä 61%. Sitten ei-operationaalisia menetyksiä on verrattu taistelulentojen määrään ja päästy lukemaan 1 ei-operationaalinen menetys per 60 lentosuoritusta. Miltä tuo näyttäisi jos Operaatio Bagration olisi ollut esim tyypillinen vuoden 1944 VVS:n tappiojakauma?

        -taisteluissa menetetty 822
        - tsistelukentän ulkopuolella menetetty 2 559 lentokonetta

        Tuon perusteella ei-taistelulliset tappiot olisivat muodostaneet 75.7% konemenetyksistä. Uskottavampi lienee noin 40-45% osuus.

        On kaksi todennäköistä skenaariota

        A) osa ei-operationaalisista tappioista on todellisuudessa taistelutappioita

        B) Operationaaliset menetykset pitävät paikkaansa mutta taistelutappioita on siirretty muiden epämääräisten nimikkeiden alle.

        Harjoituslentokoneiden määrät ja menetykset suhteessa taistelukoneisiin eivät Neuvostoliitossa olleet silmiinpistävän erillaiset. Uusi jatkuvasti virtaava ja ilmeisesti vuosiin 1941-42 nähden paremman parempi kalusto olisi kaiken järjen mukaan pitänyt pikemminkin laskea kuin nostaa ei-operationaalisia tappioita. Krivosheevin lukemien mukaan näet ei-operationaaliset tappiot muodostivat vuonna 1942 36% lentokoneiden kokonaismenetyksistä. Taistelulentojen määrän mukaan silloin olisi menetetty 1 lentokone ei-taistelullisella lennolla jokaista 167 sotalentoa kohden.

        Tuo 1942 jakauma on jo lähellä sitä mikä Saksalla oli konetappioissa.


    • H.M.S.Moilanen

      Neuvostoliiiton ja Saksan lentokonetappiot 1941-44:
      Vuosi.........Saksa..................NL.................tappiosuhde
      1941............2,800.............10,300.............3.68
      1942............2,299................7,800.............3.39
      1943............3,128.............11,200.............3.58
      1944............2,913................9,700.............3.33

      Saksan menetykset saksalaisista lähdetiedoista. Neuvostoliiton tappiot ilmeisesti Krivosheevin antamia.

      Krivosheevin mukaan siis vuonna 1944 taistelutappiot olleet 9,700 ja ei-operationaalisten tappioiden osuus kokonaistappioista 61%. Näin ollen ei-operationaaliset tappiot vuonna 1944 ovat olleet 15,200 kun ne edellisenä vuonna (50%) ovat olleet 11,200 ja vuonna 1942 (36%) Krivosheevin mukaan vain 4,400.

      NL:n lentokonetappiot Krivosheevin mukaan:
      Vuosi........taistelu........ei-operationaaliset...yhteensä
      1941...........10,300...............7,500....................17,800
      1942.............7,800...............4,400.....................12.200
      1943...........11,200.............11,200....................22,400
      1944..............9,700.............15,200....................24,900
      yhteensä......39,000...........38,300...................77,300

      Neuvostoliitto on siis noiden tilastojen mukaan menettänyt sotavuosina suurinpiirtein kokonaisvahvuutensa verran lentokoneita joka vuosi. Jos Suomen ilmavoimat olisi toiminut samalla kaavalla olisi se menettänyt jatkosodassa noin 800 lentokonetta pelkästään ei-operationaalisina tappioina joihin ei lasketa mukaan edes kulumisen takia tulleita poiskirjauksia.

      Jos NL on menettänyt vuonna 1942 yhden lentokoneen ei-operationaalisella lennolla jokaista 167 taistelulentoa kohden on tuona vuonna tehty silloin 734,800 taistelulentoa. Jos 1:60 pätee vuonna 1944 niin silloin taistelulentoja olisi vastaavasti tehty 912, 000. Mutta kun ottaa huomioon lentokonevahvuuksien nousun Neuvostoliitossa vuodesta 1942 vuoteen 1944 on tuo taistelulentojen määrän kasvu vain 24%;lla paikkaansapitämätön. Nimittäin keskiarvot vuodelle 1942 olivat 8 000 ja vuodelle 1944 17 000.

    • G.A.Gripenberg

      1 000 000 saksalaisen puskajussin taisteluarvo hevosvetoisessa armeijassa vuonna 1944 ei ollut juuri minkäänarvoinen kun tuossa vaiheessa Saksan ilmasuoja oli murskaantumassa jo pelkästään polttoainepulan takia. Johan se jo Puolan ja Ranskan sotaretkillä ja Barbarossan alussa nähtiin että ilmaherruuden menettäminen johti jokseenkin varmasti maavoimien liiskaamiseen.

    • Third_Reich

      Saksalla oli koko pitkällä itärintamalla kesällä 1944 vain 550 hävittäjäkonetta ja niistäkin osa luokiteltiin maataistelutehtäviin. Määrä oli onnettoman pieni kun muistaa että yleensä 1/4 tai 1/3 koneista ei ollut lentokelpoisia samaan aikaan. Lisäksi polttoainepula pahensi tilannetta.

    • Kainalniemen-Hiki

      On aika kiinnostava asia että lentokoneita joita kirjattiin pois vahvuuksista niistä vain 25-40% menetettiin taisteluissa ja niistäkin usein 1/5 menetettiin teknisistä syistä. Siis vihollinen suoraan ampui alas tai tuhosi kentille vain 20-35% poiskirjatuista. Tyynellämerellä onnettomuudet näyttelivät Japanin lentokonetappioista jopa 70-80% osuutta ja yleensä lähes aina vähintäin 50%:n osuutta tappioissa. Saksa ja Japani eivät myöskään likimain aina saaneet valmistettuja koneita lentoyksiköille. Sodan viimeisen 18 kuukauden aikana myös vaurioituneet koneet jotka ennen vaivatta saatiin korjattua jäivät logististen ongelmien takia korjaamatta ja sillä aikaa yksikkö otti uuden tuliterän koneen käyttöönsä. Näin "damaged aircraft" muuttui "destroyed aircraftiksi".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3076
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2493
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2492
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      239
      2161
    5. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      246
      1771
    6. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      462
      1730
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      101
      1719
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1614
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1567
    10. R.I.P. Kristian Antila

      Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      22
      1384
    Aihe