Miksi bioskello muuttui?

Käsittämätöntä

Asensin tietokoneelle toiselle kiintolevylle Mint serenan. Windows oli pois käytöstä silloin. Jostain syystä se mutti biosia niin, että kellonaika muuttui 3 tuntia aikaisemaksi, kun kytkin taas Windowsin koneeseen.
Miksi se muutti kellonaikaa? Voiko sitä jotenkin estää?

26

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LMDE2

      Asenna sellaisia käyttöjärjestelmiä missä voi valita joko Local tai UTC ajan.
      Windows tarkistaa ajan netistä itse ehkä kerran viikossa ja käyttää Local-aikaa kun taas Mint tarkistaa ajan hewti kun netti kytketään ja käyttää UTC-aikaa.
      Windowsin nettiajan tarkistuksen saa tehtyä muutamalla hiiren klikkauksella.

    • Linux on alunperin tehty palvelinkäyttöjärjestelmäksi, jolla voi olla useita käyttäjiä yht'aikaa eri puolilla maailmaa, joten koneen keskuskello on UTC -ajassa, ja kunkin käyttäjän työpöytäsovellus asettaa paikallisen kellon keskuskellon mukaan oikeaan aikaan.

      Windowsit ei tuollaisista perusta. Alunperin Windows oli yhden käyttäjän järjestelmä, jossa ei ollut edes verkko-ominaisuuksia. Perinne on pysynyt, joskin rekisteriviritelmillä myös Windowsit saa säätämään oman kellonsa keskuskellon UTC -ajan ja paikallisen aikavyöhykkeen pohjalta. Etsi ohjeistus netistä.

      • Helpompi_tapa

        Helpommalla voi päästä kun laittaa Mintin käyttämään paikallista aikaa, en tunne Minttiä mutta useimmissa linux-pohjaisissa järjestelmissä tuo on helppo muuttaa suoraan asetuksista toisin kuin Windowsissa.


      • Helpompi_tapa kirjoitti:

        Helpommalla voi päästä kun laittaa Mintin käyttämään paikallista aikaa, en tunne Minttiä mutta useimmissa linux-pohjaisissa järjestelmissä tuo on helppo muuttaa suoraan asetuksista toisin kuin Windowsissa.

        Itse aina korjaan sitä, joka on asiassa väärässä.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Itse aina korjaan sitä, joka on asiassa väärässä.

        Juu, näinhän se. Windowsissahan se asia on pielessä eikä Mintissä.


      • Seen_that_done_that
        Helpompi_tapa kirjoitti:

        Helpommalla voi päästä kun laittaa Mintin käyttämään paikallista aikaa, en tunne Minttiä mutta useimmissa linux-pohjaisissa järjestelmissä tuo on helppo muuttaa suoraan asetuksista toisin kuin Windowsissa.

        Vika ei ole siellä Mintin puolella, joten älä mene korjailemaan sellaista mikä ei ole rikki.

        Tuossa ohjeet.

        https://superuser.com/questions/975717/does-windows-10-support-utc-as-bios-time


    • Windowsissa oletuksena kellonaika pielessä aikavyöhykkeen mukaan.

    • Windowsin rekistereitä säätämällä sai Mintin elämään sen kanssa ongelmatonta ja kellon suhteen yhteismitallista yhteiseloa samassa koneessa.

      Itselläni muuan langaton usb - kytkentäinen oheislaite lakkaa toimimasta siirryttäessä Mintistä Windowsiin restartilla ajamatta konetta välillä virrattomaksi, mutta toiseen suuntaan ongelmaa ei ole. Onneksi perinteinen oheislaitteen virtapoikki-resetointi palauttaa sen toiminnan.

      Vielä kun löytäisi jostakin Minttiin driverin muutaman vuoden ikäiseen Canonin värilaseriin.

      • utci

      • Valmistaja_tarjoaa

        "Vielä kun löytäisi jostakin Minttiin driverin muutaman vuoden ikäiseen Canonin värilaseriin."

        Oletko katsonut Canonin nettisivuilta ? Luultavasti löytyy linux-ajuri. En voi laittaa suoraa linkkiä ajuriin kun et kertonut tulostimen mallia.


      • rajapinnathajoo

        Linuxiin ei löydy laitetukea
        ”Laitevalmistajat vihaavat Linuxia. Artem S. Tashkinov löysi mielestään selityksen Linuxin epäonnistumiselle. Hänen mukaansa Linux ei välttämättä koskaan tule yleistymään suuremmassa mittakaavassa. Tashkinov kuitenkin muistuttaa, että laitevalmistajat vieroksuvat Linux-ytimen tukemista hallinnan puutteen vuoksi. Lisäksi kernelin eri rajapinnat hajoavat hänen mukaansa yhtenään.

        Tashkinovin mukaan myös yhteisön luomat avoimen lähdekoodin laiteajurit kärsivät jatkuvista regressioista,”


      • ukulit
        rajapinnathajoo kirjoitti:

        Linuxiin ei löydy laitetukea
        ”Laitevalmistajat vihaavat Linuxia. Artem S. Tashkinov löysi mielestään selityksen Linuxin epäonnistumiselle. Hänen mukaansa Linux ei välttämättä koskaan tule yleistymään suuremmassa mittakaavassa. Tashkinov kuitenkin muistuttaa, että laitevalmistajat vieroksuvat Linux-ytimen tukemista hallinnan puutteen vuoksi. Lisäksi kernelin eri rajapinnat hajoavat hänen mukaansa yhtenään.

        Tashkinovin mukaan myös yhteisön luomat avoimen lähdekoodin laiteajurit kärsivät jatkuvista regressioista,”

        Kumpikohan teistä on pöllömpi?


      • 0hm0
        rajapinnathajoo kirjoitti:

        Linuxiin ei löydy laitetukea
        ”Laitevalmistajat vihaavat Linuxia. Artem S. Tashkinov löysi mielestään selityksen Linuxin epäonnistumiselle. Hänen mukaansa Linux ei välttämättä koskaan tule yleistymään suuremmassa mittakaavassa. Tashkinov kuitenkin muistuttaa, että laitevalmistajat vieroksuvat Linux-ytimen tukemista hallinnan puutteen vuoksi. Lisäksi kernelin eri rajapinnat hajoavat hänen mukaansa yhtenään.

        Tashkinovin mukaan myös yhteisön luomat avoimen lähdekoodin laiteajurit kärsivät jatkuvista regressioista,”

        Linux on maailman yleisin käyttöjärjestelmä(ydin).
        En ota kantaa sen yleistymiseen.


      • Valmistaja_tarjoaa kirjoitti:

        "Vielä kun löytäisi jostakin Minttiin driverin muutaman vuoden ikäiseen Canonin värilaseriin."

        Oletko katsonut Canonin nettisivuilta ? Luultavasti löytyy linux-ajuri. En voi laittaa suoraa linkkiä ajuriin kun et kertonut tulostimen mallia.

        Kiitos vihjeestä. Yritin suoraan Mintin alta mutta Canonilla näyttää olevan käyttämälleni tulostimelle ohjain erillisenä pakettina. Kokeilen josko sattuisi toimimaan. Taas askel windows - riippuvuudesta irti pääsemiseen.


      • Tarkista_faktat
        rajapinnathajoo kirjoitti:

        Linuxiin ei löydy laitetukea
        ”Laitevalmistajat vihaavat Linuxia. Artem S. Tashkinov löysi mielestään selityksen Linuxin epäonnistumiselle. Hänen mukaansa Linux ei välttämättä koskaan tule yleistymään suuremmassa mittakaavassa. Tashkinov kuitenkin muistuttaa, että laitevalmistajat vieroksuvat Linux-ytimen tukemista hallinnan puutteen vuoksi. Lisäksi kernelin eri rajapinnat hajoavat hänen mukaansa yhtenään.

        Tashkinovin mukaan myös yhteisön luomat avoimen lähdekoodin laiteajurit kärsivät jatkuvista regressioista,”

        Linuxiin löytyy hyvin laitetukea vaikka asennevammaiset idiootit muuta väittävätkin.

        Esim. Canonilta löytyy lähes kaikille tulostinmalleille ajurit ja sama koskee useita muitakin laadukkaita tulostinmerkkejä. Jollekin "ZingPooHu" merkkiselle halpisromulle ei välttämättä löydy linux-ajuria. Ja huomaa että kyse on nimenomaan laitevalmistajan tekemistä virallisista ajureista jotka toimivat jopa paremmin kuin saman laitteen Windows-ajurit.

        Esim. oman Canon Pixma MG 5350 monitoimimustesuihkun linux-ajurissa on useita parannuksia saman laitteen Windows-ajuriin verrattuna, Windows-ajurilla reunaton tulostus onnistuu vain valokuvapaperille kun linux-ajurilla se onnistuu kaikille materiaaleille ja muita vastaavia eroja.


    • sevaaneitoimihyvin

      Joo, linuxin ydin on hyvä, mutta miksei kukaan viitti tehdä sille hyvää ja toimivaa käyttöjärjestelmää tietokoneille?

      • win-ymmärtämätön

        Kaikki pilipalipojut eivät vaan osaa.


      • Löytyy_hyviä

        Onhan niitä jo useita hyviä ja toimivia käyttöjärjestelmiä linux-ytimelle. Etkö ole viitsinyt kokeilla kunnolla ? Jos olet kokeillut niin kerro mitä ja perustele miksei se ole hyvä (huom. perustele kunnolla eikä mitään "se nyt ei vaan toimi" tyylistä epämääräistä mongerrusta).


      • asetkser6lxdertk

        Noita linuxeja on kakkoskoneissa pyörinyt. Ubuntua, Minttiä, Lubuntua ym.
        Hankalia käyttää. Epäloogisia. Saakelin aikaaviavää ratkoa ongelmia. Ajurit huonoja lähes aina nätönohjaimessa huono suorituskyky. Hankala kirjautua sisään. Typerät esiasetukset. Jatkuvasti naputeltava salasanaa. Helvetin rumia. Päivitysten myötä hajoilee. Lista on loputon.


      • osaamaton-ei-osaa
        asetkser6lxdertk kirjoitti:

        Noita linuxeja on kakkoskoneissa pyörinyt. Ubuntua, Minttiä, Lubuntua ym.
        Hankalia käyttää. Epäloogisia. Saakelin aikaaviavää ratkoa ongelmia. Ajurit huonoja lähes aina nätönohjaimessa huono suorituskyky. Hankala kirjautua sisään. Typerät esiasetukset. Jatkuvasti naputeltava salasanaa. Helvetin rumia. Päivitysten myötä hajoilee. Lista on loputon.

        Valehtelijan lista on pitkä.
        Ainoa mikä puuttuu listalta on pohjaton osaamattomuus.


      • Asennevammainen_ei_osaa
        osaamaton-ei-osaa kirjoitti:

        Valehtelijan lista on pitkä.
        Ainoa mikä puuttuu listalta on pohjaton osaamattomuus.

        Suurimpana ongelmana taitaa olla asennevamma eikä niinkään osaamattomuus koska noiden listattujen linux-käyttöjärjestelmien käyttö ei vaadi kummoista osaamista.


      • Ei käyttöjärjestelmiä tehdä kernelille. Linuxia käyttäviä hyviä käyttöjärjestelmiä on yllin kyllin.


      • asetkser6lxdertk kirjoitti:

        Noita linuxeja on kakkoskoneissa pyörinyt. Ubuntua, Minttiä, Lubuntua ym.
        Hankalia käyttää. Epäloogisia. Saakelin aikaaviavää ratkoa ongelmia. Ajurit huonoja lähes aina nätönohjaimessa huono suorituskyky. Hankala kirjautua sisään. Typerät esiasetukset. Jatkuvasti naputeltava salasanaa. Helvetin rumia. Päivitysten myötä hajoilee. Lista on loputon.

        "Noita linuxeja on kakkoskoneissa pyörinyt. Ubuntua, Minttiä, Lubuntua ym."

        Mint ja Lubuntu on harrastusvirityksiä. Ubuntustakin on erikseen ne kehittäjäversiot mutta näyttäisi olevan vika sinussa kun näköjään asentelet mitä tahansa virityksiä. Käyttäisit niitä normaaleja, tuotantokäyttöön tarkoitettuja versioita. Eli normaali Ubuntu LTS vaikka.

        "Hankalia käyttää. Epäloogisia. "

        Todista.

        "Saakelin aikaaviavää ratkoa ongelmia."

        Mitä ihmeen ongelmia?

        "Ajurit huonoja lähes aina nätönohjaimessa huono suorituskyky."

        Vika on siis tietokoneessasi.

        "Hankala kirjautua sisään."

        Samalla tavalla se kirjautuminen käy joka paikassa.

        "Typerät esiasetukset."

        Todista.

        "Jatkuvasti naputeltava salasanaa."

        Miksi naputat salasanaa jatkuvasti? Sehän on sinun vikasi.

        "Helvetin rumia."

        Mitäs käytät harrastusvirityksiä etkä normaalia Ubuntu LTS:ää.

        "Päivitysten myötä hajoilee."

        Ei tietenkään hajoile normaalit tuotantoversiot. Vika on sinussa kun asentelet jotain keskeneräisiä kehitysversioita.


      • inkkarit.putosivat

        Tämä litania selvittikin "Miksi bios kello muuttui" oivallisesti.
        Kannattaisi aloittaa harrastelijaviritysten käyttö niin saattaisi järjen jäätyminen hidastua.


    • edt6ur67iiiiiik

      Tällä sivustolla ei ole ainuttakaan joka tietää tietotekniikasta yhtään mitään, pelkästään paskanjauhantaan erikoistuneita höpöttäjiä.

    • ohjeet_löytyy

      Asia on palstalla aiemmin käsitelty.
      Linuxin aika on oikea.
      Windowsissa tehdään vain pieni rekisterikorjaus joka saa Windows-kellon näyttämään oikeaa aikaa. Ohjeet rekisterikorjaulkseen löytyy netistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe