Hei, kuinka saan elatusmaksuihin korotuksen? edellinen sopimus tehtiin 3 vuotta sitten. Isä on maksanut 151euroa/lapsi/kk. Nyt molemmat lapset (2) ovat teini-iässä - ja kulutus on noussut. Mielestäni olisi perusteltua nostaa elareita.
elatusmaksujen tarkastaminen
14
443
Vastaukset
- EIKOROTUSTA
LAPSEN ETU ON:
- YHTEISHUOLTO
- VUOROASUMINEN
- EI ELATUSTA
- SINÄ MAKSAT LSPSEN ISÄLLE PUOLET LAPSILISISTÄ
JA VEROTUKSEN LAPSIVÄHENNYKSESTÄ
Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain
tarkoituksena on lapsen suhteen säilyttäminen kiinteänä
vanhempaansa, jonka luona lapsi ei virallisesti asu; tämä
toteutetaan lain mukaan siten, vastuunkanto ja päätöksen
teko eli lapsen huoltajuus pidetään yhtenäisenä ja toisaalta
lapsen suhde vanhempaansa turvataan tapaamisoikeudella.
Lapsen huollon tulee turvata lapsen myönteiset ja läheiset
ihmissuhteet, erityisesti suorat kontaktit lapsen ja hänen
vanhempansa välillä; lapsen huolto- ja tapaamisratkaisu
tulee tehdä- ja ratkaista edellä mainitun mukaisena.
Lapsella on oikeus vanhempaansa- ja tavata vanhempaansa,
jonka luona lapsi EI virallisesti asu. Perustuslaissa on selkeästi
ja kiistatta todettu vanhemmalla olevan myös oikeus perhe-
elämäänsä omien lapsiensa kanssa.
MIKSI OLET TARKOITUSHAKUINEN "YKSINHUOLTAJA" ??? - qqpqioq
Varaat lastenvalvojalle ajan, joka sopii myös toiselle vanhemmalle. Käytte siellä läpi laskurin mukaan, mikä on elatuksen tarve ja elatuksen suhde. Mikäli laskelman mukaan on perusteltua, että elarin tulisi olla 15% tai enemmän suurempi, niin voitte tehdä uuden sopparin, jossa on suurempi summa. Jos muutos on alle 15%, niin etävanhemman ei tarvitse korotukseen suostua. Eli, pikkumuutoksista siellä ei rampata.
Jos etävanhempi ei halua maksaa, niin voitte mennä sovintomenettelyyn neuvottelemaan summasta, joka on molempien mielestä ok.
Jos sekään ei onnistu, niin käräjät päättää summan. - lasketaanko
mikä on ns vähäinen muutos? eli jos tilanne muuttuu 15% niin on perusteita laskea elatuksen tarve uudestaan? Onko esim. lapsilisien loppuminen sellainen?
- Eioleei
sellainen; ja lastenvalvojalla ei ole oikeutta laskea yhään mitään;
ovat vanhempien välisiä keskinäisiä- ja vapaaehtoisia sopimuksia, joista yksin vanhemmat yhdessä sopivat- ja päättävät. Lastenvalvoja ei ole sopimusosapuoli.
lastenvalvojalla Ei ole mitään oikeutta ottaa kantaa vanhepien välisiin lapsiansa koskeviin keskinäisiin ja mahdollisiin vapaaehtoisiin sopimuksiin "viran-" hoidossaan eikä käydä lapi yhtään mitään. Ei käydä läpi laskuria, joka ei edes sido lapsen vanhempia yhtään mihinkään, koska on vain suositus.
LASTENVALVOJA; NS. VIERAANNUTTAJA "VIRANOMAINEN
EI OLE LAPSIA KOSKEVISSA ASIOISSA SOPIMUSOSAPUOLI!!!
LAPSEN ETU ON:
- YHTEISHUOLTO
- VUOROASUMINEN
- EI ELATUSTA
- SINÄ MAKSAT LAPSEN ISÄLLE PUOLET LAPSILISISTÄ
MIKSI OLET TARKOITUSHAKUINEN "YKSINHUOLTAJA" ??? - oqijwois
Sehän riippuu siitä, mikä on lapsen elatuksen tarve muutoin. Kyllä se lapsilisän loppuminen voi aiheuttaa yli 15% muutoksen. Ei toki aina.
Esimerkiksi:
Jos lapset elatuksen tarve on 500e. (Sisältää yleiset elinkustannukset, asumisen jne..) Aiemmin tästä on vähennetty lapsilisä, mutta ei enää.
Tämä summa jaetaan vanhempien kesken heidän elatuskyvyn suhteessa. Jos vanhempien elatuskyky on yhtä suuri, summa jaetaan 50/50. Näin ollen elari olisi 250e.
Mutta jos esimerkiksi etävanhemmalla on heikko elatuskyky, ja jako menee 20/80, niin elari on laskelman mukaan 100e.
Suosittelen että menette tarkistamaan laskelman, niin asia selviää. :)
ps. Tuosta yhdestä mielenvikaisesta huutelijasta tällä palstalla ei kannata välittää. Huudelkoot yksinään, milloin kenellekin. - Anonyymi
Eioleei kirjoitti:
sellainen; ja lastenvalvojalla ei ole oikeutta laskea yhään mitään;
ovat vanhempien välisiä keskinäisiä- ja vapaaehtoisia sopimuksia, joista yksin vanhemmat yhdessä sopivat- ja päättävät. Lastenvalvoja ei ole sopimusosapuoli.
lastenvalvojalla Ei ole mitään oikeutta ottaa kantaa vanhepien välisiin lapsiansa koskeviin keskinäisiin ja mahdollisiin vapaaehtoisiin sopimuksiin "viran-" hoidossaan eikä käydä lapi yhtään mitään. Ei käydä läpi laskuria, joka ei edes sido lapsen vanhempia yhtään mihinkään, koska on vain suositus.
LASTENVALVOJA; NS. VIERAANNUTTAJA "VIRANOMAINEN
EI OLE LAPSIA KOSKEVISSA ASIOISSA SOPIMUSOSAPUOLI!!!
LAPSEN ETU ON:
- YHTEISHUOLTO
- VUOROASUMINEN
- EI ELATUSTA
- SINÄ MAKSAT LAPSEN ISÄLLE PUOLET LAPSILISISTÄ
MIKSI OLET TARKOITUSHAKUINEN "YKSINHUOLTAJA" ???Kerrot, että lastenvalvojalla ei ole oikeutta puuttua vanhempien asioihin, niin voisitko sanoa Karille, ettei lastenvalvojat juuri siksi voi vieraannuttaa lapsia vanhemmistaan. Hän ei oikein tunnu tajuavan asiaa, kun hänellä pälli leikannut. Hän on ns. pöpi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrot, että lastenvalvojalla ei ole oikeutta puuttua vanhempien asioihin, niin voisitko sanoa Karille, ettei lastenvalvojat juuri siksi voi vieraannuttaa lapsia vanhemmistaan. Hän ei oikein tunnu tajuavan asiaa, kun hänellä pälli leikannut. Hän on ns. pöpi.
Kerrot, että lastenvalvojalla ei ole oikeutta puuttua vanhempien asioihin, niin voisitko sanoa Petrille, ettei lastenvalvojat juuri siksi voivat vieraannuttaa lapsia vanhemmistaan. Hän ei oikein tunnu tajuavan asiaa, kun hänellä pälli leikannut. Hän on ns. pöpi.
- kuinpäätähakkaisseinään
Tämä 15% muutos, ja niinsanottu muutos tähän viitaten on humpuukkia....
Exä tuonut elämäänsä uuden kumppanin jolla omia tuloja, tämähän tarkoittaa että hänen asumiskustannukset ja lapsien osuus näistä ovat puolittuneet.
Mutta ei tule muutoksia, edelleen maksan 80% lapsien lasketusta osuudesta asumisessa.
Ja lapsien (3kpl) päivähoito kustannuksetkin noin 600€ poistuneet pari vuotta sitten,
Eli 15% on paukkunut aikoja sitten, mutta muutokseen ei suostuta.
Lapset vko/vko ja käräjille en mene, koska se merkitään minun ja lapsien väliseksi käsittelyksi eikä minun ja exän väliseksi.....
Mut voihan se olla et lähivanhemmalla 15% "pykälä" toimii, koska kaikki muutkin edut ja tuet myönnetään lähivanhemmalle.... - Äiti_voi_valita
Riippuu siitä miten röyhkeä haluat olla. Jos teillä on vuoroasumissopimus OM:n ohje ei oikein toimi laskennassa, muuten siitä tulee suoraan viitettä antava summa. Sovi se ja vahvista lv:llä.
Jos haluat olla härski ja ahne, palkkaa heti juristi, joka lähtee ajamaan tekaistuillakin elatuksen tarpeen laskelmilla jne. todella rajua korotusta. Kun isä ymmärtää mitä riita ko:ssa maksaa, saat sovittua mitä haluat. Helsingissä on useita lakifirmoja jotka tarjoavat pienellä kyselyllä "elareiden kiristyspalveluita". Kannattaa palkata "nokkiva akka" jos haluaa samalla haukkua ja solvata exää. Lähiäidillä ei ole mitään oikeudenkäyntikuluriskiä ja isä maksaa omat kulunsa aina joka tapauksessa.- Anonyymi
Älä valehtele-, kyllä äidillä on kuluriski
myös tuomioistuimessa, esim lasteni asiassa vieraannuttaja äiti hävisi jutun, ja maksoi itse omat oileudenkäynti kulunsa ja minun kuluistani 60% hakijana, eikä OM:n ohjeet ole minä laki eli ei sido lapsen vanhempia heidän omassa päätöksenteossaan.. - Anonyymi
myös tuomioistuimessa, esim lasteni asiassa vieraannuttaja äiti hävisi jutun, ja maksoi itse omat oikeudenkäynti kulunsa ja minun kuluistani 60% hakijana, eikä OM:n ohjeet ole minä laki eli ei sido lapsen vanhempia heidän omassa päätöksenteossaan.. - Anonyymi
myös tuomioistuimessa, esim lasteni asiassa vieraannuttaja äiti hävisi jutun, ja maksoi itse omat oikeudenkäynti kulunsa ja minun kuluistani 60% hakijana, eikä OM:n ohje ole mikään laki eli ei sido lapsen vanhempia heidän omassa päätöksenteossaan.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
myös tuomioistuimessa, esim lasteni asiassa vieraannuttaja äiti hävisi jutun, ja maksoi itse omat oikeudenkäynti kulunsa ja minun kuluistani 60% hakijana, eikä OM:n ohje ole mikään laki eli ei sido lapsen vanhempia heidän omassa päätöksenteossaan..Sinullahan on niin huonot tulot, että jonkun piti maksaa kulusi olisit vain iloinen.
- Anonyymi
Olen sydänjuuriani myöten iloinen, ettei Kari tapaa "lapsiaan"! Olen myös hyvin iloinen, että lapsilla on uusi isä, Timo, joka hoitaa hienosti isän työt ja onhan hän toki saanut huoltajuudenkin ja siksi lapsilla isänsä sukunimi.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899