katetrin laitto

nikoespoo

Oon tänään iltapäivällä menossa sairaalaan selkäleikkaukseen ja leikkaus huomenna aamulla. Laitetaan leikkausta varten katetri. Missä vaiheessa se laitetaan? Näkyykö se muille että on? Sattuuko laitto, tarviiko jännittää? Tietääks joku? Kysyy 18v miehenalku

5

450

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MultaLeikattiin

      selkä vuosia sitten ja ei laitettu katetria kun sanoin että sitä ei laiteta vaan kusen sorsaan. Kun heräilin nukutuksesta aloin heti epätoivoisesti yrittäämään kusemista ja rupesihan se muutamien tuntien harjoittelun jälkeen sujumaan.
      Kaverilleni taas laitettiin katetri kun hänen selkä leikattiin 1.5 vuotta sit.
      Mulla ei ole katetrista kokemusta joten en osaa sanoa millasta on.

      • xqwert

        Käviks sä kattoon sun kaveria? Näkyks se iha selvästi et sil oli toi katetri?


    • Ison leikkauksen ja nukutuksen haittoina on usein virtsaumpi eli virtsa ei välttämättä tule rakosta ulos. Sen ehkäisemiseksi yleensä katetri laitetaan jo hyvissä ajoin ennen operaatiota. Eli peniksen pää puhdistetaan, esinahka alas painettuna. Sen jälkeen voidaan laittaa puududusgeeliä tai kokeiillaan liukastettua katetria suoraan. Eli ohut kkatetrikletku työnnetään hitaasti virtsaputkeen rakkoon saakka. Se voi tuntua hiukan eoämiellyttävälle. Virtsa valuu katetria pitkin virtsankeräys pusiin. Eli ulospäin näkyy katetrin jatkeena oleva paksupi letku sekävirtsapusi. Normaalisti katetri poistetan kun virtsaa tulee hyvin ja jalat kantaa normaalisti jotta itsenäisesti pääsee vessaan

      • niin.ettei.tartte.pelätä

        Katetri voidaan laittaa vasta nukutettuna ja poistaa ennen nukutuksen loppua, jolloin sitä ei huomaakaan - näin mulle tehtiin kun umpilisäke leikattiin vuosi sitten. Huomasin vasta pari päivää myöhemmin että kalun päässä oli vähän jotain liimaa tai tahmaa ja kysyin, että oliko se jälki katetrin kiinnitysteipistä - no olihan se.

        Ja jos katetri on laitettu nukutettuna, sitä ei herätessään välttämättä huomaa vaikka se olisi yhä paikallaan. Isäukolla oli katetri pari päivää paikallaan sappikivileikkauksen jälkeen, eikä se kuulemma tuntunut paljon miltään.

        Nykyiset nukutusaineethan on niin kehittyneitä, että herätessä tulee tolkkuihinsa muutamassa sekunnissa ilman sekavuutta ja pahoinvointia, toisin kuin kuulemma vielä 1970-luvulla. Olin itse taannoin autokuskina, kun isäukko poistatti hampaita nukutuksessa - faija käveli toipumishuoneeseen muutaman minuutin päästä herättyään ja pääsi omin jaloin autoon puolisen tuntia myöhemmin. Nukutus ei varmaan ollut yhtä syvä eikä tietysti yhtä pitkä kuin isossa leikkauksessa, mutta yllättävän kätevästi se nykyisin käy.


    • Riippuu tilanteesta ja kuka sen laittaa ja poistaa. Usein se laitetaan jo hyvissä ajoin ja poistetaan vasta kun nähdään että potilas todellakin selviytyy vessaan itsenäisesti. Mitään yleistä ohjetta siihen ei siis ole vaa katetrin käyttö on vähän "talon tapa".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe