Mitä tehdä rumille leikkausarville?

arvetmasentaa

Arvet kiristää ja ovat kovat. Ei ole hypertrofisia, eikä keloidisia. Arvet ei ole kasvanut. Plastiikkakirurgisesta leikkauksestani on kohta yksi ja puoli vuotta aikaa ja huolettaa, että tuollaisetko arvet tästä jää nyt. Olen kokeillut teippihoitoa, kelo- cotea, vaseliinia, egyptian magic voidetta, bepanthenia, bio oilia, ja muutamia muita öljyjä, eikä mikään auta ja pehmennä arpia. Miten olette hoitaneet arpianne leikkauksen jälkeen? Mikä on auttanut ja mikä ei? Kertokaa ja auttakaa minua. Lääkärin mukaan arville ei voi mitään, koska leikkauksista jää aina arvet. Luulin, että arvet olisivat olleet paljon paremmat ja huomaamattomammat. Voiko kotikonstein arpia saada paremmaksi?

9

667

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heidooooo

Kaakaovoi, sheavoi, e vitamiiniöljy, bio oil kaikki erinomaisia voiteita ulkoisasti arville.

• arvista

Itsellänikin on rumia leikkausarpia, eikä mikään näytä auttavan niihin, edes aika. Aikakaan ei aina paranna syviä arpia. Olen kokeillut aikoinaan rasvansiirtoa, mutta se ei auttanut yhtään mitään, rasva suli heti pois. Lääkärin mukaan sen piti parantaa arpien laatua, mutta täyttä hölynpölyä. Kalliiksi tuli se kokeilu. Harmittaa, kun arpihoidot ei ole kehittyneet minnekkään. Arpia
      kannattaa kyllä rasvailla, että arpialue
      pysyy joustavampana ja notkeampana.

• Huommmm

Piti vielä mainita, että tuo sheavoi ( karitevoi) on valmistettu pähkinästä, eikä sovellu pähkinäallergisille. Itse en ole allerginen ja tuo voide on ollut tosi hyvä ja kaakaovoi arville.

• arganöljy

Arganöljy on hyvä arpien hoitoon. Sillä sain oman arpeni pehmenemään ja vaalenemaan. Käytin sitä pari kuukautta. Toinen hyvä on tuo Bio oil.

• arvetmasentaa

Kiitos vastanneille. Ei ole pähkinäallergiaa et vois laittaa kokeiluun shea ja arganöljyn. Katoin, että arganöljy on myös valmistettu pähkinästä. Argania taidan kokeilla ensin. Voi olla, ettei minua nämä auta, kun olen kokeillut jo monia öljyjä tuloksetta. Tuo on totta, että keinot arpien suhteen on vähissä kun ei ole mitään takavaa hoitoa.

• Pitkä_hoito

Kysäisen vielä että piditkö noita silikoniteippejä (Mepiform tms. levyjä) riittävän kauan ja ohjeiden mukaan? Niitähän on pidettävä 24/7 ja irroitetaan vain siksi hetkeksi kun käydään pesulla. Sama liuska voidaan kiinnittää pesun jälkeen arven päälle uudelleen. Yksi liuska tarttuu uudelleen noin viikon ajan. Näitä suositellaan käytettäväksi useita kuukausia yhteen jaksoon, tyypillisesti vähintään puoli vuotta ja ongelmasi on vielä noinkin lyhytaikainen.

• laserhoitoa

Laserhoito toimii kulmakarvani kohdalla olevaan arpeen. Kaaduin aikanaan ja tuli arpi joka on tosi näkyvä. Kolme kertaa on nyt tehty ja arpi on vaalentunut mutta hoito on tosi kivuliasta.

• arvetmasentaa

Hoidin n.kk ensin haavateipeillä(micropore) sen jälkeen jatkoin n.3 kk mepiformilla. Näytti, että arvet enemmänkin ärtyi ja hautui teipeistä. Sama kelo- coten kanssa. Ajattelin, ettei silikonituotteet tainut minulle sopia. Sen jälkeen olen kokeillut monia voiteita ja öljyjä. Yhtä tyhjän kanssa kaikki. Eikä ne teipit olisi auttanut, vaikka olisin pitänyt niitä 2 vuotta arpien päällä. Olen hiukan huolissani siitä, koska arpia kiristää ja vetää inhottavasti. Tämä varmaan johtuu siitä, että arvet ovat kovat, eikä kudokset jousta ollenkaan. Olen yrittänyt hieroa voiteiden kanssa arpia, mutta eihän se ole helpottanut yhtään. Kai ne sitten jäävät tällaisiksi, koska paraneminen vie 1-2 vuotta.

• Expl

Viestistäsi ei selviä, missä haittaavat arvet sijaitsevat. Jos ne ovat kasvoissa, ne yleensä paranevat, pehmenevät ja vaalenevat noin puolessa vuodessa, jos ei parantumista ole häiritty. Häiriintymistä voi aiheuttaa haavaan jäänyt infektio, subkliininen infektio voi pitää arpea punoittavana ja jatkaa sen kypsymisaikaa. Infektion takia arpiprosessi kudoksessa jatkuu ja se pysyy kiinteänä pidempään. Myös haavan sulkuun käytetty ommelmateriaali voi olla ärsyttävää ja aiheuttaa samanlaisen reaktion. Samoin voi vaikuttaa liian innokas arven hoitaminen erilaisilla tuntemattomilla aineilla,. Olemme kaikki yksilöitä omine ihon bakteereinemme, myös liian "steriili" hoitaminen voi haitata paranemista.. Arven immobilisoiminen kypsymisen ajaksi nopeuttaa sen vaalentumista ja pehmenemistä. Mitä vähemmän koskettelua ja "hoitoa" sitä todennäköisemmin normaali kudoksiesi vammojen korjausmekanismi saa hyvän lopputuloksen.
      Ihon erilaisen rakenteen takia raajojen ja vartalon alueella arvet usein jäävät leveämmäksi, vaikka olisivat oikean suuntaisia.
      Ainoastaan jos arpi on tulehduksen jäljiltä haittaava tai se on väärän suuntainen, kannattaa sitä korjata kirurgisesti. Käy plastiikkakirurgin vastaanotolla, hän voi kokemuksensa perusteella katsoa onko järkevää tehdä jotain. Arpien hoitoon yleensä ei ole myöskään mitään oikein hyvää laitehoitoa. Epävärisyyttä voidaan korjata mikropigmentatiolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2989
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2807
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2443
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2111
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2024
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1790
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      44
      1697
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1550
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1473
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26