Dellin koneet parempia

Susikalle

Dellin koneet on varmaan kaikkein parhaita, kun ei kellään ole niiden kanssa ongelmia, joihin kysyisi apua täällä. Taidankin ostaa uuden koneeni Delliltä.

46

7648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyyty Väinen

      Minulla on kaksi Dell-pöytäkonetta (toinen kotona, toinen töissä) ja yksi kannettava Latitude. Kannettava ja toinen pöytäkoneista ovat 1990-luvulta (kaikki olen kuitenkin ostanut uusina). Kannettavasta rikkoutui vuoden-parin ikäisenä alkuperäinen 4-gigainen kovalevy (valmistaja: IBM), ja sen koko päivitettiin vaihdon yhteydessä 12 gigaan. Niinpä kone on täyttänyt kannettavan tarpeeni tähän päivään saakka, vaikkei mikään moderni tehomylly olekaan.

      Pöytäkoneissa ei ole ollut minkäänlaisia (rauta-) vikoja. Softan kaatuilut ja sen sellaiset eivät tietenkään mene Dellin piikkiin.

      Voin suositella merkkiä.

      • Tässä Dell koneasiassa (pöytäkoneet) olet harvinaisen oikeassa. Eivät koskaan kaadu tai saa pahempia feeluja aikaan. Itsellä on 5 vuotta vanha CAD- Precission 390 - eikä tätä ole syytä vaihtaa, muistin lisäystä lukuunottamatta, vielä vuosikausiin.
        Yksi ratkaiseva tekijä on että joka ikinen vanhempi Dell pöytäkone on tehty Euroopassa, komponenttejä myöten. Siinä vastaus kiinalaiselle skeidalle.
        Valitettavasti tämän maan uusien Dellien myynti - firmoja lukuunottamatta - on niin kusipäisen vaikeata, ja sitäpaitsi kallista että suosittelen Amazonia tai E-Baytä.
        Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että XP:n tuki loppuu aikanaan että kannattaa ostaa sellainen värkki jonka pääsee helposti päivittämään seiskaan - tai maun mukaan, miksei Linuxiinkin.
        Dell on normaalikäytössä - ei mitään hirveitä pelejä, aina Dell.
        Itse alan suhtautua suurella varauklsella itse kasattuun satunnaiseen tavaraan. Mennyttä muotia, omiaan ei ikinä takaisin saa.


      • Anonyymi

        Mene vittuun, et vaan osaa jäähdyttää sitä oikein. Sori no compro fia corpsos!


    • Phlootz

      Valitettavasti parhaita koneita on itsekasatut koneet.Kaikka merkkikoneet on enemmän tai vähemmän huonoja

      • Dellicious

        Onkos sinulla ollut montakin merkkikonetta, kun noinkin tiukat mielipiteet asiasta on?

        Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen itse tehnyt osista ainakin viisi konetta, mutta parin viime vuoden aikana en ole hommaan enää ryhtynyt vaan ostanut Dellejä. Itse kokoamisessa läjastä komponentteja ei tänäpäivänä rahallisesti säästä yhtään mitään. Tietysti jos kokoamisesta nauttii on se eri asia.

        Dellini olen kannettavista alkaen "kasannut" joka kerta itse tilauslomakkeella, jossa on vapaasti valittavissa kaikki mahdolliset komponentit ja hyvä lopputulos on tullut joka kerta. En myöskään pidä ajan tuhraamisesta ruuhkaisissa tietokonekaupoissa konetta ostamassa, vaan minusta on paljon mukavampi, että se netistä tilaamani kone tuodaan vaivattomasti ihan kotiin saakka.

        Sama pätee mahdollisiin takuuasioihin. Ei tarvitse asioida kymmenen eri komponenttivalmistajan kanssa tai odotella korjausta viikkokaupalla. Jos vikaa tulee, Delliltä tulee ukko kotiin tai toimistoon joko korjaamaan koneen saman tien tai viemään sen huoltoon ja tuomaan parin päivän sisällä takaisin korjattuna. Ajatus, että lähtisin autolla kuskaamaan konetta itse johonkin huoltoon ja sieltä aikanaan itse hakemaan tuntuu hölmöltä kun parempikin tapa on olemassa, mutta makuja on monia.


      • koneiden kanssa räpläävä
        Dellicious kirjoitti:

        Onkos sinulla ollut montakin merkkikonetta, kun noinkin tiukat mielipiteet asiasta on?

        Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen itse tehnyt osista ainakin viisi konetta, mutta parin viime vuoden aikana en ole hommaan enää ryhtynyt vaan ostanut Dellejä. Itse kokoamisessa läjastä komponentteja ei tänäpäivänä rahallisesti säästä yhtään mitään. Tietysti jos kokoamisesta nauttii on se eri asia.

        Dellini olen kannettavista alkaen "kasannut" joka kerta itse tilauslomakkeella, jossa on vapaasti valittavissa kaikki mahdolliset komponentit ja hyvä lopputulos on tullut joka kerta. En myöskään pidä ajan tuhraamisesta ruuhkaisissa tietokonekaupoissa konetta ostamassa, vaan minusta on paljon mukavampi, että se netistä tilaamani kone tuodaan vaivattomasti ihan kotiin saakka.

        Sama pätee mahdollisiin takuuasioihin. Ei tarvitse asioida kymmenen eri komponenttivalmistajan kanssa tai odotella korjausta viikkokaupalla. Jos vikaa tulee, Delliltä tulee ukko kotiin tai toimistoon joko korjaamaan koneen saman tien tai viemään sen huoltoon ja tuomaan parin päivän sisällä takaisin korjattuna. Ajatus, että lähtisin autolla kuskaamaan konetta itse johonkin huoltoon ja sieltä aikanaan itse hakemaan tuntuu hölmöltä kun parempikin tapa on olemassa, mutta makuja on monia.

        Dellin kustomointisysteemi on kätevä, sille, joka tietää haluamansa.
        Kuitenkaan en pidä Dellin, enkä muidenkaan merkkikoneiden pakollisesta Microsoft ohjelmistosta.
        En tarkoita nyt windowsia, vaan sitä, että koneiden mukana on pakko ostaa office paketit ynnä muuta krääsää, vaikka ne ennestään omistaisi.

        Merkkikoneiden bios on myös usein kustomoitu ja puutteellinen, mikä haittaa koneen omaehtoista päivitystä.


      • Kallio
        koneiden kanssa räpläävä kirjoitti:

        Dellin kustomointisysteemi on kätevä, sille, joka tietää haluamansa.
        Kuitenkaan en pidä Dellin, enkä muidenkaan merkkikoneiden pakollisesta Microsoft ohjelmistosta.
        En tarkoita nyt windowsia, vaan sitä, että koneiden mukana on pakko ostaa office paketit ynnä muuta krääsää, vaikka ne ennestään omistaisi.

        Merkkikoneiden bios on myös usein kustomoitu ja puutteellinen, mikä haittaa koneen omaehtoista päivitystä.

        Ei taida Dellillä mitään Officen pakko-ostamista olla. Meille kun Dellejä on ostettu, on Office aina ollut lisähintainen ja valintainen, jonka voi jättää ottamattakin. Ainoat pakko-ohjelmat ovat olleet Power DVD ja Sonic Record Now, mutta eiköhän ihan irrallaankin ostettujen DVD-asemien mukana tule vastaavia pikkuohjelmia.

        Tuosta päivittelystä olen kyllä sikäli eri mieltä, että vaikka BIOS:it konekohtaisia ovatkin Dellin koneissa, on päivityksiä julkaistu paljon aktiivisemmin kuin on muilla merkkikoneiden komponenttien valmistajilla tapana ja ne löytyvät helposti aina yhdestä ja samasta paikasta.

        Esimerkiksi Fujitsulla tai HP:llä, jotka ovat kannettavissa paljon suositumpia kuin Dell, ainakin Suomessa, on edelleenkin monia aivan viimeaikaisia malleja, joihin ei ole valmistaja tehnyt vieläkään tarvittavia softa-päivityksiä, jotta ne toimisivat XP SP2:n kanssa. Omiin ja työpaikan Delleihin tuli SP2-päivitykset asennettua viikon sisällä sen julkaisusta viime syksynä kun Dell oli softansa päivittänyt SP2-sopiviksi jo paljon aikaisemmin.


      • kaikille
        Dellicious kirjoitti:

        Onkos sinulla ollut montakin merkkikonetta, kun noinkin tiukat mielipiteet asiasta on?

        Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen itse tehnyt osista ainakin viisi konetta, mutta parin viime vuoden aikana en ole hommaan enää ryhtynyt vaan ostanut Dellejä. Itse kokoamisessa läjastä komponentteja ei tänäpäivänä rahallisesti säästä yhtään mitään. Tietysti jos kokoamisesta nauttii on se eri asia.

        Dellini olen kannettavista alkaen "kasannut" joka kerta itse tilauslomakkeella, jossa on vapaasti valittavissa kaikki mahdolliset komponentit ja hyvä lopputulos on tullut joka kerta. En myöskään pidä ajan tuhraamisesta ruuhkaisissa tietokonekaupoissa konetta ostamassa, vaan minusta on paljon mukavampi, että se netistä tilaamani kone tuodaan vaivattomasti ihan kotiin saakka.

        Sama pätee mahdollisiin takuuasioihin. Ei tarvitse asioida kymmenen eri komponenttivalmistajan kanssa tai odotella korjausta viikkokaupalla. Jos vikaa tulee, Delliltä tulee ukko kotiin tai toimistoon joko korjaamaan koneen saman tien tai viemään sen huoltoon ja tuomaan parin päivän sisällä takaisin korjattuna. Ajatus, että lähtisin autolla kuskaamaan konetta itse johonkin huoltoon ja sieltä aikanaan itse hakemaan tuntuu hölmöltä kun parempikin tapa on olemassa, mutta makuja on monia.

        Tiesitkö, että Dellillä ei ole omaa huoltoa vaan se ostaa palvelut alihankkijoita. Dellillä ei ole omaa huoltoa koko maailmassa! Luonasi käynyt "ukko" ei ole Delliltä vaan alihankinta firmasta.

        Kun "ukko" on lähtenyt luotasi hän menee korjaamaan jotain toista tietokonemerkkiä. Ja uusi asiakas ihastelee, että nyt tuli huoltomies nopeasti, nopeammin kuin Dellin huollosta.

        Voi pojat, kun teidän tietämättömyys paistaa kuin kevätaurinko! Ottakaa asioista selvää ja luokaa delliin objektiivinen näkökulma eikä noin yhteen tietokonehuoneeseen rajoittuva subjektiivinen asenne. Onko noin vaikea myöntää erehtyneensä?


      • huollot
        Dellicious kirjoitti:

        Onkos sinulla ollut montakin merkkikonetta, kun noinkin tiukat mielipiteet asiasta on?

        Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen itse tehnyt osista ainakin viisi konetta, mutta parin viime vuoden aikana en ole hommaan enää ryhtynyt vaan ostanut Dellejä. Itse kokoamisessa läjastä komponentteja ei tänäpäivänä rahallisesti säästä yhtään mitään. Tietysti jos kokoamisesta nauttii on se eri asia.

        Dellini olen kannettavista alkaen "kasannut" joka kerta itse tilauslomakkeella, jossa on vapaasti valittavissa kaikki mahdolliset komponentit ja hyvä lopputulos on tullut joka kerta. En myöskään pidä ajan tuhraamisesta ruuhkaisissa tietokonekaupoissa konetta ostamassa, vaan minusta on paljon mukavampi, että se netistä tilaamani kone tuodaan vaivattomasti ihan kotiin saakka.

        Sama pätee mahdollisiin takuuasioihin. Ei tarvitse asioida kymmenen eri komponenttivalmistajan kanssa tai odotella korjausta viikkokaupalla. Jos vikaa tulee, Delliltä tulee ukko kotiin tai toimistoon joko korjaamaan koneen saman tien tai viemään sen huoltoon ja tuomaan parin päivän sisällä takaisin korjattuna. Ajatus, että lähtisin autolla kuskaamaan konetta itse johonkin huoltoon ja sieltä aikanaan itse hakemaan tuntuu hölmöltä kun parempikin tapa on olemassa, mutta makuja on monia.

        Dellin takuuhuollot ja takuuajan ulkopuoliset huollot Suomen alueella tekee Powermill ja Isoworks. Numerot löytyy luettelosta tai numerotiedustelusta. Korjausaika 1-5 päivää takaisin korjattuna. Kokemusta on.


      • ... huolto ...
        Dellicious kirjoitti:

        Onkos sinulla ollut montakin merkkikonetta, kun noinkin tiukat mielipiteet asiasta on?

        Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen itse tehnyt osista ainakin viisi konetta, mutta parin viime vuoden aikana en ole hommaan enää ryhtynyt vaan ostanut Dellejä. Itse kokoamisessa läjastä komponentteja ei tänäpäivänä rahallisesti säästä yhtään mitään. Tietysti jos kokoamisesta nauttii on se eri asia.

        Dellini olen kannettavista alkaen "kasannut" joka kerta itse tilauslomakkeella, jossa on vapaasti valittavissa kaikki mahdolliset komponentit ja hyvä lopputulos on tullut joka kerta. En myöskään pidä ajan tuhraamisesta ruuhkaisissa tietokonekaupoissa konetta ostamassa, vaan minusta on paljon mukavampi, että se netistä tilaamani kone tuodaan vaivattomasti ihan kotiin saakka.

        Sama pätee mahdollisiin takuuasioihin. Ei tarvitse asioida kymmenen eri komponenttivalmistajan kanssa tai odotella korjausta viikkokaupalla. Jos vikaa tulee, Delliltä tulee ukko kotiin tai toimistoon joko korjaamaan koneen saman tien tai viemään sen huoltoon ja tuomaan parin päivän sisällä takaisin korjattuna. Ajatus, että lähtisin autolla kuskaamaan konetta itse johonkin huoltoon ja sieltä aikanaan itse hakemaan tuntuu hölmöltä kun parempikin tapa on olemassa, mutta makuja on monia.

        On yllätys kuinka paljon erillaisia tietokonehuoltoja on olemassa ja käytössä. Ja kaiken lisäksi halpoja ja edullisia. Kaikenlaista tietokonetarviketta saatavilla... eiku valitsemaan itselleen paras!


        http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/kaupat.asp


      • mitään uutta
        kaikille kirjoitti:

        Tiesitkö, että Dellillä ei ole omaa huoltoa vaan se ostaa palvelut alihankkijoita. Dellillä ei ole omaa huoltoa koko maailmassa! Luonasi käynyt "ukko" ei ole Delliltä vaan alihankinta firmasta.

        Kun "ukko" on lähtenyt luotasi hän menee korjaamaan jotain toista tietokonemerkkiä. Ja uusi asiakas ihastelee, että nyt tuli huoltomies nopeasti, nopeammin kuin Dellin huollosta.

        Voi pojat, kun teidän tietämättömyys paistaa kuin kevätaurinko! Ottakaa asioista selvää ja luokaa delliin objektiivinen näkökulma eikä noin yhteen tietokonehuoneeseen rajoittuva subjektiivinen asenne. Onko noin vaikea myöntää erehtyneensä?

        >Tiesitkö, että Dellillä ei ole omaa huoltoa vaan se
        >ostaa palvelut alihankkijoita. Dellillä ei ole omaa
        >huoltoa koko maailmassa! Luonasi käynyt "ukko" ei
        >ole Delliltä vaan alihankinta firmasta.

        toki olemme tuon tienneet, eikä meitä kiinnosta kuka palkan maksaa, vaan se miten työt tehdään.


    • Herää jo!

      Haloo, pahvi! Suomessa Dellin tietokoneitten myynti on romahtanut ja polkee paikallaan. Siinä ei sinun kaltaisen pahvin yhden koneen osto paljon paina.


      Suomen tietokoneitten myynti Suomessa 2004:
      Suomen pc-myynti kasvoi 19 prosenttia vuonna 2004 verrattuna vuoteen 2003.

      Kuluttajamyynnti:
      1./2. Kärkikaksikko oli edelleen Fujitsu Siemens ja HP.
      3. Acer. Kolmantena oleva Acer kasvatti markkinaosuuttaan kuluttajamyynnissä eniten.


      Yrityskasvu:
      1. HP piti edelleen ykköstilaa,
      2. IBM
      3. Fujitsu Siemens on noussut haastamaan IBM:n
      toista sijaa yritysmarkkinoilla
      4. neljättä tilaa edelleen ( huom! ) hallussaan pitävä Dell
      5.Acer nousi viidennelle tilalle kasvatettuaan yritysmyynnin markkinaosuuttaan kahdella prosenttiyksiköllä.

      Dellin myynti vetää vain ja ainostaan, koska pahvit katsovat hintaa eivätkä laatua! Kaiken lisäksi Dellin laatu on huono ja huolto on surkeaa tasoa verrattuna paremmin menestyviin merkkeihin.

      Mikroa ostaessa pitää katsoa muutakin, kuin hintaa ja kauniita neliväri-esitteitä. Vai onko sinun mielipiteesi painoarvoltaan SUUREMPI, kuin koko Suomen mielipide? Katso kylmiä numeroita tietokonemyynnistä.

    • dell = huono laatu

      Tässä teille Dell:in laatua! Dell sopii kotikoneeksi hyvin, kun leikitään leikkejä. Ammattikäyttöön Dell on pelkkä lasten lelu, jota ei voi suositella vakavasti.

      Klikkaa auki kohta " Näytä viestiketju "

      http://groups.google.fi/groups?q=dell&hl=fi&lr=&group=sfnet.atk.*&start=0&sa=N

      Ammattikäyttö = Konetta käytetään vähintään 8h päivässä, viikon jokaisena päivänä ylityöt.
      Lisäksi: Jos se on kannettava mikro niin kovassa käytössä, kun sitä kuljetetaan pitkin maailmaa.
      Serverit ovat lähes aina kovassa käytössä.

      Dellin lelut eivät kestä mitään "aikuisten oikeasti" käyttöä.

      • Pass

        Jahah.. laatuasiahan tuli jo käsiteltyä. Sitten asiakaspalveluun..


        Ei toimi. Kone hajosi ja kuriiri kiikutti muisteja, seuraavana vaihettiin emolevy - ei toiminu. Loppujen lopuksi aikoivat lähettää uuden koneen.

        Näissä toimenpiteissä ei sinänsä ole mitään vikaa, niihin kulunut aika vain venähti viikon mittaiseksi.. plus se että uusi kone ei ole vielä saapunut meille.

        Tekniikka on se, että huoltokutsupalvelun kaveri diagnosoi vian aiheuttajan puhelimessa ja tilaa näiden tietojen pohjalta osat varastosta(joka muuten ei ole suomessa) alihankkijoille/kuriireille. Mikäli diagnoosi meni pieleen, aloitetaan rumba uusiksi ja aikaa on palanut hukkaan ainaki se päivän tai kaksi.

        Lisäksi tämä laitetoimittajan kannalta fiksulta kuulostava "FRU" (Field Replaceable Unit), eli komponentti jonka voi vaihtaa ilman ruuvimeisseliä.. Käytännössä asiakas vaihtaa itse tuollaiset osat, myös gold- huoltosopimuksen kohdalla.. ainakaan minulle ei ole tarjottu muita vaihtoehtoja.

        Jos omistat kyseisenlaisen koneen, avaa se ja katso, kuinka moni sen sisältämistä komponenteista pystytään vaihtamaan ilman työkaluja.. Emolevyn vaihtoa ei sentään vaadita asiakkaalta.

        Tämähän ei sitten ole sen kaverin asia, joka huollon/komponenttitoimituksen tulee suorittamaan. Heidän toiminnastaan en ole löytänyt moittimista. He hoitavat täsmällisesti kaiken sen, minkä konetoimittaja on heiltä palveluna tilannut.


        Monilla on varmasti hyviäkin kokemuksia näistä koneista, olisi tietysti suotavaa että heidän kohdalla palvelu pelaa ja koneet toimivat.


    • koneenkasaaja

      älkää nyt perhana ostako mitään valmiskoneita, niin pirunmoista kuraa että olla ja voi

    • Tietoa on

      Käytössä, myynnissä ja korjattavana ollut lukuisia HP, IBM, Dell, Acer, Fujitsu yms. merkkisiä koneita. Kaikki ovat keskimäärin toimineet ihan ok. IBM:ää en ihan heti ottaisi omalle työpöydälleni, serveripuolella kylläkin. Aceria en ottaisi yhtään minnekään. HP on aikanaan temppuillut ja huolto on ollut suht heikkoa, myös ostettu 24x7 response. Stinkpadien siirryttyä Lenovolle laatu on ollut niin surkeaa, ettei tee niihin mieli koskea enää lainkaan. Asiakas liisasi 10 kappaletta T61:stä. Niistä kahdesta on nyt alle vuoden sisään vaihdettu emolevy, kolmessa muussa on ollut ongelmia joita varten on tarvinnut tilata huoltomies paikan päälle, ja kaikissa lopuissa on saanut jatkuvasti mystisien ongelmien takia päivitellä biosia sun muuta. Viime kuukausina HP:n deskareissa alkanut esiintyä samanlaista tilannetta - täysin käsittämättömiä vikoja, jotka korjautuvat kun sinne päivittää tuoreimman pre-release alpha -biosin. "jee".

      Entä Dell? Pöydän alla hurissut Dellin quadcore -työasema Vista 64bit:llä viimeisen pari vuotta, ei yhtään pahaa sanottavaa - edes Vistasta, ja tämä lieneekin about ainoa Vista josta voin näin sanoa. Konehuoneessa hyrrää useampikin Dellin pata (HP:n ja IBM:n vieressä), ja Dell on toiminut hyvin. Yhdestä torniserveristä kosahti yksi muistipalikka, mutta sekin tietysti herjasi siitä jo pitkän aikaa, ja huolto toi uuden kamman seuraavana päivänä paikalle. Vaihto, ja taas toimi.

      Kun nyt business-käyttöä itkettiin useammassakin viestissä, kerrotaan siitäkin omat kokemukseni. Dellin 24x7x4h tarkoittaa sitä, että Dellin edustaja (oli sitten kenen tahansa palveluksessa) on oikeasti paikalla korjaamassa konetta, pian. HP:n 24x7x4h tarkoitti meillä sitä, että neljän aikaan koneen posahtaessa torstaina tyyppi ilmoitti, että perjantaina iltapäivällä voisi sopia käydä. HP:n deskarien kohdalla toimi vielä heikommin. Next business daystä en lähde edes puhumaan. Tai lähde sittenkin. 4-5pv oli keskimääräinen ongelman ratkaisuaika.

      Lenovo ja ne legendaariset Stinkpadit. 24x7x4h vasteaika korjauksille, asentaja ei yhden ainoaa kertaa päässyt paikalle alle kahdessa päivässä. Pahimmillaan konetta korjattiin emolevyn hajottua viikon päivät, kun olisi voinut vähemmällä vaivalla tuoda tilalle uuden koneen ja viedä sen paskan pois.

      Dell ei ole täydellinen, mutta en hetkeäkään epäröisi ostaa uutta Delliä sopivan tilanteen tullen. Tätä kirjoita edessäni kaksi Dellin 24" FullHD näyttöä, joista tuo kalliimpi on paras näyttö jonka edessä olen itse työskennellyt. Tai no, ehkä se Applen 30" cinema display olisi ollut vielä kivempi, mutta... =)

      • asdawdasd

        On täällä kyllä erittäin mukavaa lukea siitä, että mukamas ITSEKASATTUNA ei saa parempaa ja halvempaa...

        Sanon, että olette väärässä


      • niinpä joo
        asdawdasd kirjoitti:

        On täällä kyllä erittäin mukavaa lukea siitä, että mukamas ITSEKASATTUNA ei saa parempaa ja halvempaa...

        Sanon, että olette väärässä

        Naura vaan. Mutta halvimmassa segmentissä tosiaan on niin, ettei itse kasaten saa edes osia siihen hintaan kotiin, kuin mitä kaupasta saa valmiin tietokoneen. Vaikkapa 250-300 euron pöytäkoneita kun ei itse kasaten saa aikaan oikein mitenkään vastaavantasoisilla komponenteilla kuin mitä valmissa tietokoneissa.

        Kalliimmissa koneissa itse kasaten voi saada toisinaan halvemmalla, jos perehtyy tuntikaupalla eri verkkokauppojen hintoihin, vertailee niitä, selvittää komponentti kerrallaan, mikä mistäkin kannattaa ostaa jne., maksaa postimaksut kaikkiin verkkokauppoihin, odottelee viimeistäkin komponenttia muutaman viikon ja lopulta kasaa koneen itse. Mutta jos omalle työlle laskee vaikkapa 20 euron tuntipalkan, niin ei siinä ole kauheasti järkeä. Lisäksi tietokonevalmistajien tekemissä tietokoneissa on takuu. Komponenteista kasatuissa koneissa takuu on komponenttikohtainen. Jos komponentti on tilattu vaikkapa Saksasta ja se hajoaa, niin takuuasioiden kanssa on kiva leikkiä. Mailailla edestakaisin. Ja odotella vaikkapa 1-2 kk sitä, että kone on taas toimintakykyinen.

        Itse olen juuri ostamassa tietokonetta. Olen alkanut kallistua valmiskoneiden suuntaan. Omat taidot eivät riitä komponenttien arviointiin, ja takuuasiat ovat paremmin valmiskoneiden kohdalla.


      • menee se näinkin
        niinpä joo kirjoitti:

        Naura vaan. Mutta halvimmassa segmentissä tosiaan on niin, ettei itse kasaten saa edes osia siihen hintaan kotiin, kuin mitä kaupasta saa valmiin tietokoneen. Vaikkapa 250-300 euron pöytäkoneita kun ei itse kasaten saa aikaan oikein mitenkään vastaavantasoisilla komponenteilla kuin mitä valmissa tietokoneissa.

        Kalliimmissa koneissa itse kasaten voi saada toisinaan halvemmalla, jos perehtyy tuntikaupalla eri verkkokauppojen hintoihin, vertailee niitä, selvittää komponentti kerrallaan, mikä mistäkin kannattaa ostaa jne., maksaa postimaksut kaikkiin verkkokauppoihin, odottelee viimeistäkin komponenttia muutaman viikon ja lopulta kasaa koneen itse. Mutta jos omalle työlle laskee vaikkapa 20 euron tuntipalkan, niin ei siinä ole kauheasti järkeä. Lisäksi tietokonevalmistajien tekemissä tietokoneissa on takuu. Komponenteista kasatuissa koneissa takuu on komponenttikohtainen. Jos komponentti on tilattu vaikkapa Saksasta ja se hajoaa, niin takuuasioiden kanssa on kiva leikkiä. Mailailla edestakaisin. Ja odotella vaikkapa 1-2 kk sitä, että kone on taas toimintakykyinen.

        Itse olen juuri ostamassa tietokonetta. Olen alkanut kallistua valmiskoneiden suuntaan. Omat taidot eivät riitä komponenttien arviointiin, ja takuuasiat ovat paremmin valmiskoneiden kohdalla.

        olen köyhä. ei ole varaa laittaa kerralla 300 € tietsikkaan.
        arvaapa miten rakennan uuden tietokoneen?

        joulukuussa ostan emolevyn.
        tammikuussa ostan prosessorin.
        helmikuussa ostan muistit.
        maaliskuussa ostan kovalevyn.

        sitten kasaan, eli siirrän vanhat romut pois kopasta ja uutta tavaraa tilalle.
        vanhat romut myyntiin...


      • Delve
        menee se näinkin kirjoitti:

        olen köyhä. ei ole varaa laittaa kerralla 300 € tietsikkaan.
        arvaapa miten rakennan uuden tietokoneen?

        joulukuussa ostan emolevyn.
        tammikuussa ostan prosessorin.
        helmikuussa ostan muistit.
        maaliskuussa ostan kovalevyn.

        sitten kasaan, eli siirrän vanhat romut pois kopasta ja uutta tavaraa tilalle.
        vanhat romut myyntiin...

        Juurikin näin ajattelin toimia. Olisiko kenelläkään ehdotusta mikä 'markettikone' kannattaa hankkia pohjaksi rakenteluun. Eli missä menee koteloon standardi powerit, vakioliittimet yms yms.

        Ja olen todellakin ostamassa markettikonetta pohjaksi eli ne 'ei kannata' viestit voi ihan vapaasti jättää kirjoittamatta.

        Ja tiedän että itse kasaamalla saa paremman halvemmalla ja kaikki merkkikoneet on kuraa ja vinkuvinku nitinati ja mitä muuta olitkaan sitten pätemässä...

        Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus kiitos :)


    • acer4564

      mun mielest Acer voittaa dellit

    • osta alan liikkeestä

      Pöytäkoneethan muutenkin kestävät paljon, paljon paremmin kuin nämä läppärit.

      Älkää muuten ikinä ostako mitään läppäri mistään Gigantista ja markettiketjuista. Niissä usein kone kasattu ns. jäännöseräkomponenteista. Ei aina mutta aika usein näin käy. Alalla häärää jobbareita jotka ostavat halvalla jäänneserät ja kasaavat kaupoille tekeleitä. Sitten on liikkeitä jotka myyvät koneita esim. Windows-piraattiversioilla asennettuina.

    • En ikinä osta

      Kyseisen merkin koneet on ja pysyy minun osaltani pannassa, eli meille niitä ei ostettuina ainakaan tule.
      Syynä "pikkuvika", mikä aiheutui koneen sisällä olleesta irtonaisesta ruuvista.
      Kyseessä ei mikään malliston halvin kone, vaan kynnon yritysläppäri.
      Huolto on vaihtanut emolevyn ja näytönohjaimen nyt nelisen kertaa, koitettu asentaa käyttis, ei vaan toimi.
      Takuun alainen kone.
      Kustannuksia tullut hyvinkin uuden koneen verran, mutta ei, kun vielä koittavat vaihtaa, mitä vaihdettavissa on.
      Saa nähdä, kauanko tuo pallottelu jatkuu.

    • Anonyymi

      No meillä hajosi juuri emolevy uudelleen käynnistyksessä. Vikavilkutus virtakyykomessä.

      • Anonyymi

        Winkurako sen ruhjoi?

        Jouduimme avaamaan kokonaan uuden osaston Win11 takia!
        Vakavista oireista kärsiviä M$-potilaita aiheuttanut valtavan pandemian.

        🩺


      • Anonyymi

        Windows tuhoo ssd levyn hetkessä!


    • Anonyymi

      Työpaikalla on ollut Dellin koneita, ja nyt ei valitettavasti voi kiitosta siihen suuntaan heittää. Kannettavat ovat olleet 13,3" näytöllä olevia Latitude 5320 tai 5330 -malleja. Näissä kaikissa on ollut mitä ihmeempiä ongelmia.

      Kaikkein ongelmaisin kone on ollut 5320, joita on jouduttu takuuhuollattamaan useita. Viimeksi tänään kävi huolto korjaamassa koneen, kun näytön sarana oli antanut periksi. Kyseiseen konemalliin on vaihdettu useampaan yksilöön emolevy, muutamien akut ovat kuolleet ilman sen kummempaa syytä. Sekalaisia ajuriongelmia on ollut paljon. Onneksi Dell on julkaissut ajuri-ja bios -päivityksiä, millä moni ongelma on poistunut.

      5330 on ollut aavistuksen parempi, mutta ei hyvä. Kummankin koneen ongelmana on ollut kovemmassa käytössä ylikuumeneminen. Takuuseen on näitäkin jouduttu korjauttamaan useita, ei tosin yhtä montaa, kuin vanhempaa 5320:aa.

      Alkukesästä tuli isompi erä 7410 All-in-One -koneita. Saas nähdä mitä näistä seuraa, yhtä konetta jo käyttöönotettaessa huomattiin sen olevan rikki. Emolevy oli hajalla. Kone ei antanut videosignaalia näytölle. Huolto kävi ensin vaihtamassa näytön, koska vian oletettiin olevan siinä.

      • Anonyymi

        Ikävää, jos firmassasi on ollut joku sabotööri. Yleisesti ottaen Dell:in koneet ei ole olleet sen huonompia kuin Compaq tai SUN Solaris. Latitude 640:sta on kokemusta ja ainoa ongelma oli 4v käytön aikana päivän käyttökatko kun siihen piti lisätä muistia.
        Ei noissa yrityskäyttöön myytävissä kannettavissa yleensäkään ole muuta vikaa kuin hintalapussa: Ovat ehkä hiukan tyyriitä. Toisaalta alemman hintaluokan laitteissa voi ilmetä komponenteissa kestävyysongelmia mutta jos laite ainoastaan tönöttää pöydän kulmalla 24/7 eikä sitä siirrellä voi kestävä ja jämäkkä rakenne olla vähän turha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää, jos firmassasi on ollut joku sabotööri. Yleisesti ottaen Dell:in koneet ei ole olleet sen huonompia kuin Compaq tai SUN Solaris. Latitude 640:sta on kokemusta ja ainoa ongelma oli 4v käytön aikana päivän käyttökatko kun siihen piti lisätä muistia.
        Ei noissa yrityskäyttöön myytävissä kannettavissa yleensäkään ole muuta vikaa kuin hintalapussa: Ovat ehkä hiukan tyyriitä. Toisaalta alemman hintaluokan laitteissa voi ilmetä komponenteissa kestävyysongelmia mutta jos laite ainoastaan tönöttää pöydän kulmalla 24/7 eikä sitä siirrellä voi kestävä ja jämäkkä rakenne olla vähän turha.

        Dell oli joskus vuosia sitten ihan ok merkki, mutta ainakin omissa silmissä lukeutuu samoihin bulkkimerkkeihin monien muiden kanssa. Compaqia ei ollut olemassa vuosikausiin, HP osti sen. En muista vuotta milloin tämä tapahtui, mutta siitä on aikaa. SUN on myös historiaa. Dellin 640 -mallien kanssa olen myös ollut tekemisissä, ja näistä koneista hajosi näppäimistöjä. Vaihto oli verrattain helppo, ehkä sellaiset 20 min.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää, jos firmassasi on ollut joku sabotööri. Yleisesti ottaen Dell:in koneet ei ole olleet sen huonompia kuin Compaq tai SUN Solaris. Latitude 640:sta on kokemusta ja ainoa ongelma oli 4v käytön aikana päivän käyttökatko kun siihen piti lisätä muistia.
        Ei noissa yrityskäyttöön myytävissä kannettavissa yleensäkään ole muuta vikaa kuin hintalapussa: Ovat ehkä hiukan tyyriitä. Toisaalta alemman hintaluokan laitteissa voi ilmetä komponenteissa kestävyysongelmia mutta jos laite ainoastaan tönöttää pöydän kulmalla 24/7 eikä sitä siirrellä voi kestävä ja jämäkkä rakenne olla vähän turha.

        Kyse ei ole mistään sabotaasista tai muustakaan "salaliitosta", mitä selkeästi olet kehittelemässä. Dellistä on vain lyhyesti sanottuna tullut paska merkki. Työkaveri löysi just perjantaina kaksi käyttäjiltä palautunutta konetta, niin kummstakin oli näppäimistöt todella kuluneet. Kuluneet siten, että useampi näppäin oli muuttunut läpinäkyväksi, ja muutamasta näki, että pinnote alkaa irrota. Jälleen saa työviikon alettua ottaa kuvia vaurioista ja lähettää huoltokutsua Dellille. Alkanut olemaan "melkein" joka viikkoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole mistään sabotaasista tai muustakaan "salaliitosta", mitä selkeästi olet kehittelemässä. Dellistä on vain lyhyesti sanottuna tullut paska merkki. Työkaveri löysi just perjantaina kaksi käyttäjiltä palautunutta konetta, niin kummstakin oli näppäimistöt todella kuluneet. Kuluneet siten, että useampi näppäin oli muuttunut läpinäkyväksi, ja muutamasta näki, että pinnote alkaa irrota. Jälleen saa työviikon alettua ottaa kuvia vaurioista ja lähettää huoltokutsua Dellille. Alkanut olemaan "melkein" joka viikkoista.

        Jälleen kerran tänään kahdesta Dellistä tehty huoltokutsut, ja nyt vuorostaan lähtee vaihtoon näppäimistöt, koska ovat kuluneet koneiden ikään nähden luvattoman paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleen kerran tänään kahdesta Dellistä tehty huoltokutsut, ja nyt vuorostaan lähtee vaihtoon näppäimistöt, koska ovat kuluneet koneiden ikään nähden luvattoman paljon.

        Vikaantuneiden Dellien saaga vaan jatkuu. Perjantaina jälleen yhteen koneeseen emolevyn vaihto. Syynä se, että näppäimistö lakkasi ajoittain toimimasta, ja USB-porttiin liitetty laite jumitti konetta toistuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävää, jos firmassasi on ollut joku sabotööri. Yleisesti ottaen Dell:in koneet ei ole olleet sen huonompia kuin Compaq tai SUN Solaris. Latitude 640:sta on kokemusta ja ainoa ongelma oli 4v käytön aikana päivän käyttökatko kun siihen piti lisätä muistia.
        Ei noissa yrityskäyttöön myytävissä kannettavissa yleensäkään ole muuta vikaa kuin hintalapussa: Ovat ehkä hiukan tyyriitä. Toisaalta alemman hintaluokan laitteissa voi ilmetä komponenteissa kestävyysongelmia mutta jos laite ainoastaan tönöttää pöydän kulmalla 24/7 eikä sitä siirrellä voi kestävä ja jämäkkä rakenne olla vähän turha.

        Missä ihmeen vuodessa oikein elät? Compaqia ja SUN:ia ei ole ollut olemassa pieneen ikuisuuteen. Olet tainnut tietojen perusteella jumittua sinne 2000-luvun alkuvuosiin, koska Latitude 640 on tuolta ajalta peräisin.


    • Anonyymi

      Paskaa kuten muutkin Aasiassa tuotetut . Masatuote joka vikaantuu , ainakin minulle myydyt . Olen pettynyt olettamani laadun suhteen.

      • Anonyymi

        Eipä tietotekniikkaa oikein muualla tuoteta, kuin Aasiassa.


    • Anonyymi

      Jos Dellissä on Toshiban valmistama kovalevy ja Micronin valmistamat muistit ja Foxconin valmistama emolevy jne. niin eihän siinä Delliä ole kuin Logo.

      • Anonyymi

        Pöljä, Avaus 2005-02-04 12:19:54


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pöljä, Avaus 2005-02-04 12:19:54

        Kerrotko etunimesikin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pöljä, Avaus 2005-02-04 12:19:54

        Hei, luupää. Satuitko huomaamaan, että tähän ketjuun on vastattu useammankin kerran tämän vuoden puolella?


    • Anonyymi

      Parhaita koneita tekee Lenovo ja Dell.

      • Anonyymi

        Omat kokemukseni Dellistä puhuvat aivan muuta kieltä. Aivan liian monta konetta on työpaikalla jouduttu korjauttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omat kokemukseni Dellistä puhuvat aivan muuta kieltä. Aivan liian monta konetta on työpaikalla jouduttu korjauttamaan.

        Etse sinä missään töissä ole vapunen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omat kokemukseni Dellistä puhuvat aivan muuta kieltä. Aivan liian monta konetta on työpaikalla jouduttu korjauttamaan.

        Kolli keksii taas satuja ja että olisi töissä, 80+ papparainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolli keksii taas satuja ja että olisi töissä, 80 papparainen.

        Sulla tuntuu olevan pahemman luokan ongelma, mihin ei valitettavasti täältä saa apua. Suosittelen käymään lääkärin juttusilla, että näet/oletat olemattomia jatkuvasti.


    • Anonyymi

      "Riittää on tarpeeksi": Yhdysvaltain ryöstettyjen aarteiden yksikköä syytetään luotosta
      Ainutlaatuinen: arkeologi Christos Tsirogiannis syyttää Manhattan DA:n toimistoa henkisen omaisuuden väärinkäytöstä.

      Vuodesta 2017 lähtien, jolloin Manhattanin piirisyyttäjänvirasto ilmoitti perustavansa ensimmäisen antiikkikauppayksikkönsä, se on löytänyt takaisin lähes 4 500 29 maasta varastettua esinettä, joiden yhteenlaskettu arvo on yli 375 miljoonaa dollaria (307 miljoonaa puntaa).

      Se on vaikuttava ennätys, jonka mahdollistivat asiantuntijat, kuten Cambridgessä asuva kreikkalainen arkeologi Christos Tsirogiannis, johtava ryöstettyjen muinaisesineiden ja ihmiskauppaverkostojen asiantuntija.

      • Anonyymi

        Omat kokemukseni HP:sta puhuvat aivan muuta kieltä. Aivan liian monta konetta on työpaikalla jouduttu korjauttamaan.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe