Onko liikaa yo kirjoituksiin?

424345544

Siis olen käymässä lukiota neljään vuoteen ja olen ajatellut kirjoittaa 10 ainetta. Siis silleen että kirjoittaisin nyt syksyllä pari ainetta, keväällä taas pari ja jne. Voiko tälleen edes tehdä? Opo sanoi että se on mahdollista. Minulla ei ole aavistustakaan mitä haluun lukion jälkeen ja nyt tuli se uudistus että jatkoopiskelemaan pääsee vaan yo todistuksen perusteella.

4

2819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outolantommi

On tarpeetonta kirjoittaa 10 koetta. Keskity mieluummin vaikka 6 kokeeseen ja viisikin riittää joka paikkaan. Myös tulevaisuudessa. Kaikki kokeet on kuitenkin kirjoitettava kolmen peräkkäisen kerran aikana eli et voi levittää kirjotuksiasi neljän vuoden ajalle vaan syksy-kevät-syksy tai kevät-syksy-kevät.

"kirjoittaisin nyt syksyllä pari ainetta, keväällä taas pari ja jne."
      Oletko siis jo tänä syksynä kirjoittamassa pari ainetta? Jos olet, sinun on valmistuttava ensi syksynä viimeistään.

• toivottavasti.autoin

Kirjoitukset on kirjoitettava kolmena peräkkäisenä kertana. Kolme ainetta kirjoittaa hyvin kerralla, mutta neljättä suosittelen vain, jos olet arvosanojen 9-10 oppilas. Itse kirjoitin 8 ainetta, kaksi syksyllä, kolme keväällä ja kolme syksyllä. Lukiossa olin 3,5 vuotta.

Noista "ylimääräsistä" arvosanoista on hyötyä vain, jos niistä saa Eximian tai Laudaturin. Itselle "ylimääräiset" koearvosanat olivat suureksi hyödyksi pääsykokeiden lähtöpisteiden kannalta, mutta vain koska kaksi näistä ylimääräisistä oli arvosanaltaan eximia. Itsellä meni pakollisten kirjoitusten reaali ja matikka huonommin(M ja C) joten ylimääräisistä saatu Eximia tuli tarpeeseen.

Eli se yliopistoon pääsy voi jäädä kiinni siitä, onko noita ylimääräisiä kirjoituksia vai ei. Suosittelen siis kirjoittamaan ainakin 7 ainetta mutta vain, jos olet reaaleissa oikeasti hyvä. Jos koulumenestys on ollut perinteisesti heikkoa, kannattaa mielummin satsata kunnolla neljään pakolliseen ja saada niistä E tai L. Tietty jos huomaa että pakolliset meni huonommin, ehdottomasti kirjottamaan lisää.

Kannattaa katsoa vanhoja yo-kokeita ylen sivuilta ja tehdä niitä ennen kuin ilmoittautuu itse kokeeseen ja tarkistuttaa niitä opettajalla. Kantsii myös ehdottomasti opetella itse opiskelua, eli onko itse visuaalinen oppija vai jääkö kuultu paremmin päähän tms.

Jos susta tuntuu vähääkään siltä että haluat kirjoittaa, niin tottakai! Aineita voi kirjoittaa aina uusiksi myöhemmin(lukion jälkeen). Silti, jos sulla on ala mielessä mitä tahdot opiskella, kannattaa panostaa siihen liittyviin aineisiin eniten, senkin kustannuksella että laiminlyöt jonkun muun aineen opiskelun.

Toistan ylimääräisistä aineista on hyötyä vain jos niissä menestyy tosi hyvin.

Ja tosiaan, niitä aineita voi kirjoittaa myöhemminkin. Itse valmistuin syksyllä 2016 mutta suunnittelin meneväni kirjoittamaan fysiikan ja kemian, sekä uusimaan biologian 2018 tai viimeistään 2019. Eli jos tahdot kirjoittaa vain kirjoittamisen vuoksi(itse nautin yo-kirjoituksista) niin kyllä niitä ehtii myöhemminkin.

• toivottavasti.autoin1

Niin ja lisään edelliseen, jos tosiaan kirjoitat useammankin ylimääräisen aineen, niin siinä ei sitten todellakaan käydä töissä kirjoitusten aikana, eikä edes jälkeen. Hyvien arvosanojen saaminen ja monen kirjoituksen tekeminen aiheuttavat suhteellisen varmasti lukiouupumusta, sinähän teet tuplasti sen työn mitä useimmat.

Muista syödä. Syö paljon hedelmiä ja juo mehuja, aivot tarvitsevat glukoosia nyt enemmän kuin koskaan!

Opettele meditoimaan tai lenkkeilemään, koska aivosi tarvitsevat lepoa opiskelun jälkeen.

Muista myös että moinen opiskelu tarkoittaa sitten kymmenen tunnin pänttäämistä ja muistiinpanojen tekemistä päivässä.

Ja sitten se tärkein; jos et ole vielä opetellut juomaan kahvia, niin nyt viimeistään on sen aika. Kofeiini saa aivot toimimaan tehokkaammin ja lämmin kahvi tarjoaa lohdutusta kun olet täysin uupunut lukemisesta.

Good luck!

• laatu-ratkaisee

Kirjoita mieluummin viisi ällää kuin 10 ämmää. Opiskelemaan hakiessa ratkaisee laatu, ei määrä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe