Kysymys lääkelaskelmasta (Kelaa varten)

Lääkelaskelma

Sain tietää jälkikäteen, että Kelalle pitää toimittaa apteekin lääkelaskelma ennen kuin saan korvauksen ostamastani reseptilääkkeestä. Saako tällaisen lääkelaskelman kaikista ostetuista reseptilääkkeistä? Voiko sen noutaa jälkikäteen mistä tahansa apteekista, vai ainoastaan siitä apteekista, josta lääke on ostettu? Ihmettelen miksi en saanut lääkelaskelmaa kun ostin lääkkeen, vai saako sen ainoastaan pyytämällä? Kiitos jos joku osaa vastata vaikka yhteen kysymykseen.

11

7738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sasasask

Jos kyse toimeentulotuesta niin olen ollut vastaavassa tilanteessa. Lääkelaskelman vaihtoehtona on resepti jonka saat tallennettua/tulostettua omasta kannasta. Sehän on kelan järjestelmä mutta tietosuojasta johtuen eivät saa sinne mennä toimeentulotuen käsittelijät. Lääkelaskelma pitää erikseen pyytää apteekista.

• 167-176

Minulta ei Kela ole kysellyt lääkelaskelmia eikä reseptejä maksusitoumusta varten.
      Pikkusta vaille pirusti noita pillereitä pitää päivittän poposia ja reseptejä on sen mukaan monta, pikkusta vaille pirusti, jos joku haulaa niiden määrän tietää niin kysyköön siltä sarvipäiseltä hiilihankohenkilöltä tarkemman luvun tuosta määrästä.

• sasasask

Maksusitoumukseen ei tarvita mitään mutta tämä oli siis jos itse maksaa ja haluaa rahat takaisin. Esim joku pikkupaikkakunnan ihminen voi olla että ei edes halua asioida sitoumuksen kautta.

• 414apotek

Minun asuntoni alapuolella on apteekki ja usein kadulla lojuu apteekin kuitteja muiden roskien seassa. Kokeilin pari kuukautta sitten että miten nuo menee Kelalle läpi toimeentulotuessa ja nakkasin kirjeellisen niitä Kelan postilaatikkoon kun minulla oli myönteinen toimeentulotukipäätös Kelasta saatuna. Pariin viikkoon ei mitään kuulunut, mutta sitten olikin yhtäkkiä tullut Kelasta tilille jokin täysin absurdi summa 176,54€ tms. Mitään kirjettä tai päätöstä en asiasta saanut, mutta rahat sain :)

• Öcijtzäje

Hmm, muistatko, minkä sortin ostoja niillä kuiteilla oli tehty?
        Itselläni on tilanne, että tarvitsin lääkkeen, jonka saa apteekista ilman reseptiä, jonka vuoksi eivät tk:sta suostuneet reseptiä kirjoittamaan. Mietin, että korvaakohan sen Kela nyt tt-tukeen, kun ei ole sitä reseptiä? Oli kuitenkin lääke, jota oikeasti tarvitsin, ja joka maksoi useamman kympin.

• Anonyymi00012
        Öcijtzäje kirjoitti:

Hmm, muistatko, minkä sortin ostoja niillä kuiteilla oli tehty?
        Itselläni on tilanne, että tarvitsin lääkkeen, jonka saa apteekista ilman reseptiä, jonka vuoksi eivät tk:sta suostuneet reseptiä kirjoittamaan. Mietin, että korvaakohan sen Kela nyt tt-tukeen, kun ei ole sitä reseptiä? Oli kuitenkin lääke, jota oikeasti tarvitsin, ja joka maksoi useamman kympin.

Ne reseptittä saatavat, luetaan niih8n vähäisiin terveydenhoitomenoihin, ja ei, niihin ei saa erikseen tt- tukea.

• 167-176

EOA:n tiedote ja moitteita Kelalle (Tämä otsikko ei ylläpidolle kelvannut vaan viestiketju poistettiin välittömästi)

Tiedote: Millaisiin terveydenhuoltomenoihin voidaan myöntää toimeentulotukea
      https://urly.fi/OZI

Päätös, jossa Kela-parka saa taas moitteita. Hyi, hyi kun kelan tädit on ollu taas tuhmana
      https://urly.fi/OZK

Kela on myös antanut oman tiedotteensa pari päivää tuon päätöksen jälkeen:
      https://urly.fi/P02

Kela:
      "Kelasta toimeentulotukea hakeva asiakas saa yleensä myönteisen päätöksen yhteydessä sähköisen maksusitoumuksen apteekkiin. Sillä asiakas saa ne lääkkeet ja valmisteet, jotka hänelle on määrätty reseptillä sairauden hoitoon ja jotka ovat hyvän hoitokäytännön mukaisia."

"Jos asiakas tarvitsee lääkettä tai valmistetta, jota maksusitoumus ei kata, hänen pitää toimittaa Kelaan potilasohje tai resepti sekä lääkärin, erikoislääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antama lausunto. Siitä pitää käydä ilmi se, että lääkehoito on tarpeellinen ja välttämätön asiakkaan sairauden hoidossa."

EOA:
      "Toimeentulotukilaissa ei ole sinänsä rajattu sitä, mihin terveydenhuoltomenoihin tukea voidaan
      myöntää. Korvauksen piiriin kuuluu myös sellaisia menoja, jotka eivät johdu sairaudenhoidos-
      ta, kuten esimerkiksi kustannukset hedelmöityshoidosta, ehkäisypillereistä tai tupakan vieroi-
      tuslääkkeistä."

Eli ei näytä lain ja EOA:n päätösten noudattaminen Kelalle maistuvan.

• fjkdlsöa

Jo ostetuista reseptilääkkeistä ei tarvitse toimittaa apteekin lääkelaskelmaa vaan käy myös kopio reseptistä tai kantapalvelun tuloste eli kopio e-reseptistä. Esim kanta.fi kautta saa tulostettua tai kuvakaapattua kaikki e-reseptit, ne riittää. Lääkelaskelma on silloin hyvä kun ostaa apteekista reseptilääkkeitä niin pyytää sen samalla, jolloin on saa sekä ostotkuitin että laskelman sammalla. Silloin ei tarvitse toimittaa erikseen reseptejä/e-reseptejä.

• Anonyymi00008

Tuo oli ennen paremmin että sai asiakas valita ottaako lääkelaskelman mielummin mukaan reseptilääkettä noutaessaan ja sitten pyysi Kelalta hyvityksen jälkeen päin ja maksoi ensin itse. Nykyään ei ole enää mitään yksityisyyttä apteekissa vaan apteekki tietää että olet toimeentulotukiasiakas koska Kela on sen sinne etukäteen kertonut. Nopeuttaa kyllä käsittelyä mutta yksityishän siinä on mennyt. Itselle olisi ainakin mukavampi jos apteekki ei tietäisi että olen toimeentulotukiasiakas. Itse ostan niin vähän lääkkeitä että en joutuisi pulaan taloudellisesti. Olisi ollut hyvä jos tuo vaihtoehto olisi säilynyt uudistuksen jälkeenkin. Kerran yritin pyytää lääkelaskelmaa apteekista ja apteekin työntekijä hymyili ja sanoi ettei enää tarvitse. Minä en ollut yhtä hymyileväinen. Sen lääkelaskelman voi pyytää muitakin tarjoituksia varten (esim. vakuutusta). Apteekki ei automaattisesti voi tietää mihin se menee joten asiakkaan yksityisyys parempi. Tai siis oli parempi. Enää ei ole vaan yksityisyys meni. Vai pystyykö tuohon vanhaan vielä palaamaan? Pystynkö Kelalle sanomaan etteivät enää lähetä automaattisesti apteekille tietoa siitä että olen toimeentulotukiasiakas? Voinko itse päättää että kerrotaanko toimeentulotukiasiakkuudestani apteekille vai ei? Tietääkö joku tähän kysymkseen vastausta? Olisi kiva varjella yksityisyyden viimeisiä rippeitä eikä aina joutua perseen luotaukseen aina kun jossain käy (tai tunnistautuu vahvasti).

• Anonyymi00010

"Jos asiakas ei anna apteekissa lupaa tarkistaa tietojaan kyselypalvelusta, asiakkaalle ei
      voida antaa lääkeostoista Kela-korvausta."

https://www.kela.fi/documents/20124/410369/menettelyohje-apteekeille.pdf/0db789cd-30e6-7236-704f-eae2b0d47957

Miten voin peruuttaa suostumukseni? En ole koskaan mitään suostumusta erikseen antanutkaan. Tämä tuli ensimmäisellä kerralla yllätyksenä itselleni. Tästä on jo vuosia aikaa. Olisi kuitenkin kiva jos saisin palattua vanhaan. Tietääkö joku täällä miten se onnistuu jos onnistuu? Riittääkö että apteekin tiskillä sanoo vaan että "Ette saa katsoa tietojani kyselypalvelusta?" Ja sitten maksan lääkkeet ensin itse ja pyydän lääkelaskelman ja annan sen sitten Kelaan ja saan jälkikäteen korvauksen Kelalta? Toimiiko tämä näin?

• Anonyymi00011

Ja sitten jos kiellon on antanut niin pystyykö reseptin toimittamaan kuitenkin sähköisesti?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      8
      2092
    2. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      117
      1546
    3. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      120
      1215
    4. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      209
      1115
    5. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1094
    6. Vauvat syntyvöät vihan lapsina?

Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O
      Luterilaisuus
      66
      1035
    7. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      839
    8. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      67
      815
    9. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      77
      783
    10. Iivarilla johtopäätösten aika

Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös
      Kemijärvi
      38
      668
    Aihe