Onko kukaan lukenut Jan Fennellin kirjoja? Mitä mieltä? Itse luin juuri kirjan "Kuuntelen koiraani" ja koin todellakin herätyksen! Meillä on ollut jo puoli vuotta erilaisia ongelmia koiramme kanssa, kuten tuhoamista ja ulisemista yksin jäädessään,ym. Meillä on jopa käynyt koiraterapeutti katsastamassa tilannetta. Terapeutin mielestä meillä ei ollut johtajuudessa ongelmia ja hän suositteli koiralle rauhoittavan lääkityksen aloittamista. Kotona johtajuus-ongelmia ei kuitenkaan niin hyvin huomaakaan, mutta kävelylenkit ovat olleet yhtä tuskaa, periaatteella: "Vie sie, mie vikisen" ja tämä siitä syystä, että koira on iso (lähes 80cm) ja painoa löytyy n. 45kg. "Kuuntelen koiraani"- kirja avasi silmäni ja olen alkanut toteuttaa kirjan periaatteita käytännössä. Vielä ei ole suuria saavutuksia tullut, mutta tällä kertaa en luovuta!
Entä onko joku lukenut kyseisen kirjoittajan kirjaa "koulutan koiraani"? Mun täytyy varmaan käydä sekin kirja hakemassa, jotta saan enemmän tietoa johtajuus-asioista. Oli muuten vaikea myöntää itselle, että meillä kyseinen ongelma on. Niinhän sitä sanotaan, että tieto lisää tuskaa ;)
Jan Fennell ja kirjat
19
4547
Vastaukset
- Herätyksen kokenut
kukaan todellakaan ole lukenut kyseistä kirjaa?? Ihmettelen suuresti :O
- kermit
Onhan siinä ihan asiaakin, mutta itse otan lukemani vastaan hienoisella kritiikillä. Miksi koira haluaa olla johtaja? Miksi koiran pitää olla hierarkisesti alempi? Miksemme voi olla samanarvoisia työkavereita? Toki minä sanon sen vihoviimeisen sanan, mutta ei se silti tee koirasta sen alempaa.
Sinänsä oli kyllä ihan hyvä kirja mutta en mitenkään erityisemmin valaistunut. - kyllästynyt
Minusta Jan Fennell ja koiraneuvolan Peetsa (googlettamalla löytyy keskustelupalsta) pilaavat koiranomistamisen ilon. Ovat pilanneet ainakin minulta. Kysyin itseltäni, mikä on koiran omistamisessa kivaa? Vastaus: se, että koira tervehtii minua kotiin tullessani ikään kuin mitään mahtavampaa maailmassa ei olisikaan kuin minun kotiintuloni. Nämä opit taas vaativat ettei koiran tervehdystä huomioitaisi vaan tavoitteena on, ettei koira tulisi tervehtimään laisinkaan. Itse sitten pitäisi kutsua koira luokseen myöhemmin. Sitten minusta on hauskaa että kun katson telkkaria, koira tulee luokseni rapsuteltavaksi. Fennelin neuvo: ei saa rapsuttaa, koira täytyy lähettää pois ja kutsua myöhemmin takaisin. Tykkään siitäkin jos samassa tilanteessa koira tuo pallon ja voin sitä sitten sille heitellä kun teen muuta, esim. luen. Fennell kieltää tämänkin. Täytyy lähettää koira pois ja kutsua sitten uudestaan. Sitten minun täytyisi huoneeseen tultaessani ehdottomasti vältellä koiran katsetta, olla kuin koiraa ei olisikaan. Ei kiitos, tämä kaikki on aivan liian stressaavaa minulle, haluan elää kotonani vapaasti, en koko ajan tarkkailla itseäni, etten vain väärään aikaan katso tai huomioi koiraa, etten vain vahingossakaan rapsuta sitä silloin kun ei saisi. Kaiken lisäksi Peetsan mukaan pitäisi kerran viikossa käydä kontilleen koiran päälle säilyttääkseen johtajuuden, Kiios ei, haluan olla ihminen, en koira. Fennellin ja Peetsan opetuksissa on myös ristiriita vaikka molemmat selittävät teoriansa susien käyttäytymisellä. Peetsa kieltää pysähtelytaktiikan silloin kun opetetaan koiraa kävelemään hihnassa vetämättä, Fennell suosittelee sitä. Kumpikohan on oikeassa.
- Herätyksen kokenut
ihan uuden näkemyksen... oma näkemys on hieman erilainen. Itse ymmärsin, että näitä kyseisiä juttuja tehdään, jos on ongelmia, ei siis elämäntavaksi asti :/ Itse en ole voinut nauttia koirani seurasta, koska ongelmat ovat olleet suuret, varsinkin lenkillä, etten ole kyennyt hallitsemaan koiraa... varsinkaan silloin, kun joku toinen koira tulee vastaan.
Meillä ainakin on toiminut tuo Fennellin neuvo vetämisen lopettamiseksi. Kärsivällisyyttä se on kyllä vaatinut, mutta kyllä on kannattanut:) - koko homma haisee
Miksi?
Miksi on se kysymys joka mieleeni juolahtaa kun luen juuri fennelin kirjaa ja peetsan neuvoja.
MIKSI?
Miksi koiraa pitää hyljeksiä, miksei sitä voi pitää tasapuolisna perheenjäsenenä, miksi sitä ei voi olla olematta kontilla kerran viikossa koiran kanssa, miksi koiraa pitää säikytellä rämisevällä purkilla, miksi täytyy kiihkeästi "osoittaa koiralle paikkansa lauman alimmaisena", miksi pitää syödä aina ennen kun koira saa syödä, miksi koiraa ei saa rapsuttaa kun se tulee kerjäämään huomiota, jne jne jne. Tämäkö osoittaa koiralle nyt sitä laumanjohtajuutta? Eikö sitä voi muka osoittaa muuten? Miksei muka voisi? Meillä voidaan ainakin, ja koirat tottelee tosissaan paremmin kuin tokovaliot...
Ja pliis, ei koirat haluu käydä ostoksilla mun puolesta, se on ihan varma, mutta ne saattaa haluu istuu siinä sohvalla kun mä olen antanut... - Herätyksen kokenut
koko homma haisee kirjoitti:
Miksi?
Miksi on se kysymys joka mieleeni juolahtaa kun luen juuri fennelin kirjaa ja peetsan neuvoja.
MIKSI?
Miksi koiraa pitää hyljeksiä, miksei sitä voi pitää tasapuolisna perheenjäsenenä, miksi sitä ei voi olla olematta kontilla kerran viikossa koiran kanssa, miksi koiraa pitää säikytellä rämisevällä purkilla, miksi täytyy kiihkeästi "osoittaa koiralle paikkansa lauman alimmaisena", miksi pitää syödä aina ennen kun koira saa syödä, miksi koiraa ei saa rapsuttaa kun se tulee kerjäämään huomiota, jne jne jne. Tämäkö osoittaa koiralle nyt sitä laumanjohtajuutta? Eikö sitä voi muka osoittaa muuten? Miksei muka voisi? Meillä voidaan ainakin, ja koirat tottelee tosissaan paremmin kuin tokovaliot...
Ja pliis, ei koirat haluu käydä ostoksilla mun puolesta, se on ihan varma, mutta ne saattaa haluu istuu siinä sohvalla kun mä olen antanut...se juttu piileekin... Meillä koira on ollut pomo ja siihen täytyi saada muutos. Tasavertaista kumppania ei ainakaan meidän koirasta muutoin saa, jos ei laita vähän kuria ja näytä, kuka määrää. Puoli vuotta yritettiin muilla keinoilla, mutta ei mitään vaikutusta. Josko tämä nyt sitten auttais... Yrittänyttä ei laiteta...
- Halusi?
Herätyksen kokenut kirjoitti:
se juttu piileekin... Meillä koira on ollut pomo ja siihen täytyi saada muutos. Tasavertaista kumppania ei ainakaan meidän koirasta muutoin saa, jos ei laita vähän kuria ja näytä, kuka määrää. Puoli vuotta yritettiin muilla keinoilla, mutta ei mitään vaikutusta. Josko tämä nyt sitten auttais... Yrittänyttä ei laiteta...
Millä tavalla tämä käytös sitten esiintyi koirassasi?
Eikö kuria voi näyttää muillakin keinoilla? Miksi koiralle pitää näyttää kuka määrää? Miksi? - Herätyksen kokenut
Halusi? kirjoitti:
Millä tavalla tämä käytös sitten esiintyi koirassasi?
Eikö kuria voi näyttää muillakin keinoilla? Miksi koiralle pitää näyttää kuka määrää? Miksi?mun eka kirjoitus: koira kiskoi lenkillä, rähisi muille koirille ym. eikä kontaktia saanut koiraan. Me ollaan kuitenkin käyty jo monta toko-kurssiakin, ja välillä tuntui, että alas päin vaan mentiin.
Millä tavoin sun mielestä pitäis näyttää kuria? Ehdotuksia otetaan vastaan... Ja miksi koiralle ei pitäisi näyttää, kuka määrää?? - pitää
mun eka kirjoitus: koira kiskoi lenkillä, rähisi muille koirille ym. eikä kontaktia saanut koiraan. Me ollaan kuitenkin käyty jo monta toko-kurssiakin, ja välillä tuntui, että alas päin vaan mentiin.
Millä tavoin sun mielestä pitäis näyttää kuria? Ehdotuksia otetaan vastaan... Ja miksi koiralle ei pitäisi näyttää, kuka määrää??Tehdä noin väkivaltaisin ja epämiellyttävin tavoin?
Vetämiseen lenkillä: mielestäni suurin osa vetävistä koirista on oppinut kyseisen tavan ihan ihmisen toimesta. Kun sä aina meet kun pässi narussa perässä.
Luottamus on se sana mitä pitää ajaa koiralle, ei kuri. Jos koira luottaa sinuun johtajana, ei sinun tarvitse pitää kuria, koiralle totteleminen on perusteltu silloin niin että sinä tiedät asioista paremmin ja kun näin tehdään ei mikään/kukaan uhkaa koiraa...
Mutta taplaa tyylilläs ja mieti oisiko parempaa keinoa. Kyllähän ihmiset tukistelee lapsiaankin... - Herätyksen kokenut
pitää kirjoitti:
Tehdä noin väkivaltaisin ja epämiellyttävin tavoin?
Vetämiseen lenkillä: mielestäni suurin osa vetävistä koirista on oppinut kyseisen tavan ihan ihmisen toimesta. Kun sä aina meet kun pässi narussa perässä.
Luottamus on se sana mitä pitää ajaa koiralle, ei kuri. Jos koira luottaa sinuun johtajana, ei sinun tarvitse pitää kuria, koiralle totteleminen on perusteltu silloin niin että sinä tiedät asioista paremmin ja kun näin tehdään ei mikään/kukaan uhkaa koiraa...
Mutta taplaa tyylilläs ja mieti oisiko parempaa keinoa. Kyllähän ihmiset tukistelee lapsiaankin...alan jo hikeentyä! Väkivaltaa EN KOSKAAN ole käyttänyt koiriin, enkä käytä!! Taitaa olla nyt niin, että et ole lukenut kyseistä kirjaa, tai sitten olet todellakin ymmärtänyt lukemasi väärin! Tiedän kyllä, että suurin syy on minussa, kun olen antanut koiran "ottaa vallan", mutta nuo sun kommenttis menee jo vähän liian pitkälle :( Olisin odottanut hieman asiallisempia kommentteja...
Lisäksi, kirjassa ei ole missään vaiheessa opastettu väkivaltaan, vaan pysähtymään, jos koira vetää... Mutta kuten jo mainitsin, jos sulla on parempia ehdotuksia, odotan mielenkiinnolla... - kirjan lukeneena
alan jo hikeentyä! Väkivaltaa EN KOSKAAN ole käyttänyt koiriin, enkä käytä!! Taitaa olla nyt niin, että et ole lukenut kyseistä kirjaa, tai sitten olet todellakin ymmärtänyt lukemasi väärin! Tiedän kyllä, että suurin syy on minussa, kun olen antanut koiran "ottaa vallan", mutta nuo sun kommenttis menee jo vähän liian pitkälle :( Olisin odottanut hieman asiallisempia kommentteja...
Lisäksi, kirjassa ei ole missään vaiheessa opastettu väkivaltaan, vaan pysähtymään, jos koira vetää... Mutta kuten jo mainitsin, jos sulla on parempia ehdotuksia, odotan mielenkiinnolla...Voin todeta että metodit ovat väkivaltaisia, et vain itse näe sitä (liekö sokeutta). Ja missähän kohtaa olen ilmaissut sinun käytöksestä koiraasi kohtaan siitä että se olisi väkivaltainen?
Mitä se koira mukamas sillä vallalla tekee?
Kerro nyt ihmeessä mitä, mihin se sitä tarvitsee?
Enkä minä mitkään ehdotuslaatikko ole, joten eipä heru niitä, kunhan ilmaisin vain OMAN mielipiteen koko roskaa kohtaan. - kyllästynyt
ihan uuden näkemyksen... oma näkemys on hieman erilainen. Itse ymmärsin, että näitä kyseisiä juttuja tehdään, jos on ongelmia, ei siis elämäntavaksi asti :/ Itse en ole voinut nauttia koirani seurasta, koska ongelmat ovat olleet suuret, varsinkin lenkillä, etten ole kyennyt hallitsemaan koiraa... varsinkaan silloin, kun joku toinen koira tulee vastaan.
Meillä ainakin on toiminut tuo Fennellin neuvo vetämisen lopettamiseksi. Kärsivällisyyttä se on kyllä vaatinut, mutta kyllä on kannattanut:)Mä olen taas käsittänyt että näiden menetelmien pitäisi olla ihan elämäntapa. Fennellkin sanoo kirjassaan että kun pentu leikkii, se näyttää söpöltä, mutta oikeasti siinä on vaarallisia juttuja mukana ja sitten selitettiin pitkään miten kaikilla eri tavoin pentu leikin muodossa kaappaa ihmiseltä vallan.
Minun iloni koirasta on pilannut juuri se, että nyt kun on ns. oppinut lukemaan koiraa, huomaa tosiaan, miten eri tavoin se yrittää päästä pomoksi, on muutenkin dominoivaa sorttia. Kyräilen siinä sitten koiraa, että mitäköhän se nyt tarkoitti, taasko se yrittää päästä niskan päälle ja sellainen elämä koiran kanssa on rasittavaa. Huom. jos en osaisi lukea koiraa, en näkisi näitä kaikkia merkkejä kenties niin suurina ongelmina kuin nyt. Siinä mielessä he ovat aiheuttaneet mulle ongelmia, joista edellisten koirieni kanssa en ollut edes tietoinen. Tieto lisää tuskaa.
Minä en siedä sitä ajatusta että koirani luulee olevansa minun yläpuolellani, en ole niitä ihmisiä joille koira on tasavertainen kumppani, minulle koira on silti vain eläin. - Herätyksen kokenut
kirjan lukeneena kirjoitti:
Voin todeta että metodit ovat väkivaltaisia, et vain itse näe sitä (liekö sokeutta). Ja missähän kohtaa olen ilmaissut sinun käytöksestä koiraasi kohtaan siitä että se olisi väkivaltainen?
Mitä se koira mukamas sillä vallalla tekee?
Kerro nyt ihmeessä mitä, mihin se sitä tarvitsee?
Enkä minä mitkään ehdotuslaatikko ole, joten eipä heru niitä, kunhan ilmaisin vain OMAN mielipiteen koko roskaa kohtaan."miksi se pitää tehdä noin väkivaltaisn tavoin?" Koira ei tee vallalla mitään, jos sitä ei sille anna... Eikä koira tee vallalla mitään muutenkaan. Mutta omakohtaisista kokemuksista voin sanoa, että koira (kuten hevonenkin) ottaa vallan, jos omasta asemasta ei pidä kiinni... Mutta mielipiteitä minä tässä kyselinkin. Toiset on toista mieltä ja toiset toista. Itse olemme kokeilleet ongelmiimme jos jonkinlaisia neuvoja, jotka ei oo toimineet. Eli päädyimme kokeilemaan tätä juttua, ja tuloksia on jo näkyvissä. Ei tämä koulutustapa ole minunkaan mielestä kovin mukava, ainakaan toteutusmielessä, koska itsekuriakin täytyy olla ja paljon! Mutta se on kuitenkin tuottanut tulosta... Ottaisin kuitenkin mielelläni neuvosi vastaan, josko Sinulla olisi vielä sellaisia asioita, mitä emme ole kokeilleet.
- Herätyksen kokenut
kyllästynyt kirjoitti:
Mä olen taas käsittänyt että näiden menetelmien pitäisi olla ihan elämäntapa. Fennellkin sanoo kirjassaan että kun pentu leikkii, se näyttää söpöltä, mutta oikeasti siinä on vaarallisia juttuja mukana ja sitten selitettiin pitkään miten kaikilla eri tavoin pentu leikin muodossa kaappaa ihmiseltä vallan.
Minun iloni koirasta on pilannut juuri se, että nyt kun on ns. oppinut lukemaan koiraa, huomaa tosiaan, miten eri tavoin se yrittää päästä pomoksi, on muutenkin dominoivaa sorttia. Kyräilen siinä sitten koiraa, että mitäköhän se nyt tarkoitti, taasko se yrittää päästä niskan päälle ja sellainen elämä koiran kanssa on rasittavaa. Huom. jos en osaisi lukea koiraa, en näkisi näitä kaikkia merkkejä kenties niin suurina ongelmina kuin nyt. Siinä mielessä he ovat aiheuttaneet mulle ongelmia, joista edellisten koirieni kanssa en ollut edes tietoinen. Tieto lisää tuskaa.
Minä en siedä sitä ajatusta että koirani luulee olevansa minun yläpuolellani, en ole niitä ihmisiä joille koira on tasavertainen kumppani, minulle koira on silti vain eläin.siinä kirjassa taisi ollakin, että se täytyis olla elämäntapana, sori... Täytyy kyllä sanoa, että itse kokeilumielessä tämän homman otin käyttöön ja se toimii. En kyllä aio varmastikaan elämäntavaksi välttämättä ottaa, ainakaan pilkkua viilaten. Uskoisin, että kun koira tietää, kuka on johtaja, se ei niin kauheasti enää yritäkään johtajan paikalle. Toki varmasti välillä voi yrittää, mutta sitten vaan annetaan eri "merkkejä", että koira tajuaa taas, kuka johtaa.
- iiks
Olen lukenut Jan Fenellin kirjat ja tavannut kyseisen henkilön. Olen tavannut myös monia muita "ongelmakoirakouluttajia" kuten esimerkiksi Peetsan ja Janita Leinosen. Kaikki puhuvat tismalleen samasta asiasta.
Olen elänyt ja treenannut useampien koirien kanssa. Osa niistä ei tarvitse jatkuvaa säännöistä muistuttamista, eivätkä ne yritä "sikailla". Toisten kanssa taas täytyy olla jatkuvasti äärimmäisen johdonmukainen ja tiukka käytöstavoista. Dominoivan koiran kanssa ei voi toisinaan olla johtaja ja toisinaan ei, silloin koiralla ei ole varmuutta, kuka lauman toiminnasta ja turvallisuudesta vastaa. Sitä Fennell tarkoittaa elämäntavalla.
Johtajuudessa määrääminen ei tapahdu ylhäältä alaspäin, vaan ylempänä olevaa mielistellään. Johtajuutta ei saa "otettua" väkivallalla ja meuhkaamalla. Koira, joka pitää ihmistä pomonaan, mielistelee tätä omasta tahdostaan. Monet karahtavat takajaloilleen johtajuus -sanan vuoksi. Koira ei voi olla tasavertainen (minä en ole tasavertainen pomoni kanssa työpaikalla, vaikka molemmat olemme ihmisiä. Pomollani on suurempi vastuu ja myös tiettyjä etuoikeuksia) vaan se on koira. Sillä ei ole samoja velvollisuuksia kuin minulla, eikä myöskään oikeuksia. Johtajuudessa on kyse luottamuksesta, molemminpuolisesta sellaisesta: minä voin luottaa koiraani jokaikisessä tilanteessa ja koirani minuun. Koira voi luottaa siihen, että ihminen pitää huolta siitä ja sen turvallisuudesta.- minimimmi
Minäkin olen lukenut sen Fennelin kirjan, eikä asia mun melestä näytä koiran sortamiselta. Itse seurustelen koirani kanssa kun se minulle sopii, järkihän sen sanoo, etten mää voi jättää vaikkapa töitä kesken, ehtiäkseni leikkimään koiran kanssa. Kyllä ensin se astianpesukone täytetään ja sitten voidaan paijata. Jo ennen Fennelin kirjan lukemista toimin näin. Ihmettelen vaan, onko se nyt niin kauheen vaikee käyttää maalaisjärkeä..
- iiks
minimimmi kirjoitti:
Minäkin olen lukenut sen Fennelin kirjan, eikä asia mun melestä näytä koiran sortamiselta. Itse seurustelen koirani kanssa kun se minulle sopii, järkihän sen sanoo, etten mää voi jättää vaikkapa töitä kesken, ehtiäkseni leikkimään koiran kanssa. Kyllä ensin se astianpesukone täytetään ja sitten voidaan paijata. Jo ennen Fennelin kirjan lukemista toimin näin. Ihmettelen vaan, onko se nyt niin kauheen vaikee käyttää maalaisjärkeä..
Sehän se nykyään tuntuu olevan ihmisille vaikeaa, eli maalaisjärven käyttäminen...
- Herätyksen kokenut
takana Jan Fennellin oppien mukaan... Tai ollaan lähinnä mukailtu näitä oppeja. Alku sujui paremmin, kuin osasin arvatakaan. Kiskominen loppui jo parissa päivässä, mutta ei kuitenkaan lopullisesti. Ainahan sitä pitää kuitenkin kokeilla, "josko nyt sais mennä pää höyryten..." Kun viikko oli takana, alkoi takapakki... Koira alkoi stressaamaan ja hilseilemään, lisäksi alkoi vinkumaan ja ulvomaan yksin jäädessään. Tiedä sitten, mistä johtui...Tällä hetkellä koira ei vaikuta stressaantuneelta, mutta sitäkin enemmän kokeilee. Täytyy pitää vaan itse pää kylmänä eikä antaa periksi =)
- Anonyymi
Olen lukenut englanniksi Jan Fennellin kirja ja käynyt Ruotsissa peruskoulutuksen ja todellakin mullistavaa ja TOIMII - mutta vaatii tosiaan ihan toisenlaista ajattelua kun perinteistä koirankoulutusta ja nimenomaan sen että myöntää että ehkä on tehnyt joitakin asioita väärin, tämän olen huomannut olevan monelle joko täysin mahdotonta tai ainakin hyvin vaikeata. Mutta nauttikaamme tästä herätyksestä tämän asian tiimoilta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912920Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461567- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021384Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4021308Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21089Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381047Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855