Kuka on seniori? Onko yli 60 v seniori? Ajattelin mennä katsomaan senioritansseihin minkälaista homekorvaa siellä pyörii. Eli kuulunko joukkoon vai olenko vielä ns nuorempaa sorttia. Kauhea ajatus. Mutta ilmeisesti tähän on tultu. Voisin kuitenkin ajatella, että seniorit on jotain yli 70v lähemmäs 80 mutta ehkä uskaltaudun kurkistamaan josko tämmönen nuori 60v voisi liittyä joukkoon. Katsotaan miten käy. Toivon, että siellä olisi myös meitä 'nuoria' tai ainakin jokunen joka muistaa kuka ja missä hän on. Ei tässä vanhenemisessa muuta vikaa ole, kuin et terveys alkaa rapistua ja hautaa kohti askeleet käy. Tarttee koittaa kestää ja siitä huolimatta iloita pienistä hyvistä hetkistä. Voi hyvin käydä että olen joukon nuorin ja saan hetken tuntea olevani n 40 v ihan vaan omassa päässäni. Voi jos saisi elää ikuiseti, se olisi mahtavaa.
Kuka on seniori?
33
6126
Vastaukset
Seniori tarkoittaa kokenutta, osaavaa.
Ei välttämättä ikää.
Termiä käyttävät yleisemmin kakarat.
Kateellisina.
H.- Psykoterapeutitar
Vaikka olen vanha ja menin kirjastoon seniori-infoon, niin siellä luennoitsija tsiigas mua ja sanoi, että infot on tarkoitettu yli 63v. Nyt tuli postiluukusta liikuntalehdykäinen ja siinä seniori-ikä alkaa 65v. Tunnen itseni vanhaksi väliinputoojaksi!
- Tiritiriteijaa
Minä en löytänyt kotikaupunkini tarjonnasta ikäisillemme yhden yhtä kurssia, jossa olisi osallistumiskelpoisuus määritelty jonkin alaikärajan perusteella. Ylipäätään kannattaisi mieluusti olla jo mietittynä etukäteen, että mitä tarvitsee. Hakulomakkeessa sitten tulee perustella asioita ja tarvittaessa näyttää toteen esimerkiksi jokin sairaus, johon vetoaa.
- Tiritiriteijaa
Tiritiriteijaa kirjoitti:
Minä en löytänyt kotikaupunkini tarjonnasta ikäisillemme yhden yhtä kurssia, jossa olisi osallistumiskelpoisuus määritelty jonkin alaikärajan perusteella. Ylipäätään kannattaisi mieluusti olla jo mietittynä etukäteen, että mitä tarvitsee. Hakulomakkeessa sitten tulee perustella asioita ja tarvittaessa näyttää toteen esimerkiksi jokin sairaus, johon vetoaa.
Lisäys: Puhun siis aikuisten ja ikääntyneiden liikuntakursseista.
Jossain toisaalla puhuit peruneesi kalliin laihdutuskurssin. Täällä sellaiselle pääsisi maksamalla 4 € per kerta, mutta painoindeksin tulee olla 30.
- Rocknblues
Seniori tarkoittaa alkavaa seniiliä vaihetta elämässä. Itse en menisi senioritansseihin ellei oikeasti haluaisi vanheta ennenaikaisesti. Sinne ehtii sitten kun on 75 mittarissa. Muuten pitää olla tavallisten ihmisten kanssa. Jos ei ole seniili. Se on eriasia.
- maissiiii
Kun ei haluta käyttää sanaa vanhus niin sanotaan seniori.
Tässä lähellä rakennetaaan senioritaloa kun ei kehdata sanoa vanhusten talo, näin kuvittelen.
Kuulostaa hienommalta, vaikka ei tuossa vanhus sanassa mitään pahaa ole.
Kait sen sanan joku sammaltaa seniiliksi oriksikinSe tuo seniori on vähän liukuva ilmaus.
Hiihtohommissa seniori-ikä alkaa nelivitosena, sitten yli kuuskymppiset on ikämiehiä.
En ole naisia kuullut sanottavan ikänaisiksi.
Mutta kun aloittaja on lähdössä tanssimaan, niin vanhustentanssit on minun mielestä seitenviis ja siitä yli, voi olla miehistä pulaa.
Itse kun on vähän päälle kuuskymmentä, niin ei oikein miellä ihteensä senioriksi, että pannaan se seniori-ikä tansseissa kuusviis ja siitä seittemään-viiteen.
Ei sielläkään miehiä varmaan tugokseen asti ole,.
En aloittajan sukupuolta tiedä, mutta jos on mies, niin sekaan vaan.- Eriasioita
Seniori ja seniili ovat kaksi eri asiaa joilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Seniilejä voi olla junioreissakin, nykypäivänä enenevässä määrin.
- SanakirjaKertoo
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80
1. järjestön tms. vanhemmasta t. ikäjäsenestä;
urheilija., harv. juniorivaiheen ohittaneesta, täysi-ikäisestä urheilijasta.
2. vanhuksista.
yks. nom. seniori
yks. gen. seniorin
yks. part. senioria
yks. illat. senioriin
mon. nom. seniorit
mon. gen. seniorien, senioreiden, senioreitten
mon. part. senioreja, senioreita
mon. ill. senioreihin - Pikkuapulainen
Seniorius - eli minkäikäisenä sellainen ollaan - on varmaan kuin veteen piirretty viiva. Joidenkin mielestä jo neljänkympin ylittäneet ovat senioreja. Siihen nähden yli kuusikymppinen on varmasti seniori, ehkei vielä vanhus kuitenkaan. Senioritansseissa (katsomiskokemus Kampin palvelukeskuksessa Helsingissä) käyvät mielestäni yli seitsenkymppiset ja sitäkin vanhemmat. En ilkeä tässä ylärajaa mennä veikkaamaan. Miehistä on pulaa, varmaan kaikissa senioritansseissa, joten jos olet mies, kannatttaa mennä. Tanssitettavia naisia on ainakin paljon. Jos olet pariutunut nainen ja toinen puolisko on edelleen tanssikuntoinen, sellainen kannattaa ottaa mukaan, että saat tanssia.
Tanssihan on mitä parhainta kuntourheilua muun ohella. Siinä tulee hikikin, kun oikein veivaa. Itse olen ajatellut osallistua sellaisiin seniorijoraamisiin, joissa ei paria tarvita. On jäätelö hyvää, kun yksin syö. - Iätön-kin
Yhdessä kilpailussa kerran siirrettiin seniorisarjaan kun oli täyttänyt 50 vuotta. En jatkanut juttua pidemmälle, koska mielestäni esim. eläkkeelle jääneitä ja siitä eteenpäin voi kutsua senioreiksi enkä itse ole siis vieläkään sellainen.
- maissiiii
Toi veteraani on myös sana, jonka kohdalla saa miettiä, että minkä ikäinen ollaan kun veteraanisarjassa kilpaillaan.
Katselin eilen ja tänään suunnistuskisoja Latviasta.
Suunnistaja pääsee jo veteraanisarjaan kun täyttää 35 vuotta. Eli varsin nuorena. - Kohtuusonterveyttä
No mutta huippu-urheilussahan on pakko olla veteraani ja / tai seniori jo nuorena kun paikat eivät enää kestä kovin kovia koetuksia. Himourheilija ei tervettä päivää näe enkä jaksa käsittää miksi joku voi haluta itsestään raihnaisen ennen aikojaan ihan omasta tahdostaan.
- se.ori
Mä olen senjori.
Onko se senioritanssit joku hienompi nimi nitrodiscolle?
Meillä mitä rakennetaan senioriasuntoja, niin niihin hyväksytään vain 55v täyttäneitä.- Anonyymi
Ei ole, senioritanssi on ihan eri kuin discotanssit ja jopa erilaista kuin normaalit lavatanssit. Nykyään jopa jossakin on senioritanssikursseja
- Anonyymi
Eikös urheilussa ikäihminen ole jotain 35-75vuotias.
- Anonyymi
Vuosia sitten eräässä kilpailussa 50 täyttänyt kuului senioreihin. Olisin päässyt jatkoon, mutta en mennyt, koska silloin en vielä ollut seniori. - Nm. En ehkä vieläkään
- Anonyymi
aloitus 2017
- Anonyymi
Niin ne vuodet vierii, kun on lystiä😂
- Anonyymi
Haittaax se. - Nm. Mitään
- Anonyymi
Juniori ja seniori. Juniori on seniorin poika.
- Anonyymi
Voimpa jonkun mielestä olla seniori kun lähenen 70:ää. SIlti en ole koskaan senioritansseissa käynyt enkä muissakaan perustansseissa, helkkarin vanhanaikaista hommaa; haetaan tanssimaan jne.jne.
- Anonyymi
Voinpa ... - Nm. Suomeksi
- Anonyymi
Meidän kaupungin touhussa 65-vuotias on seniori.
- Anonyymi
ei se eläkeikä n. 63 v. ole ihan "tuulesta temmattu" kaikki alkaa vanhentua 60 jälkeen, niin se vaan on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei se eläkeikä n. 63 v. ole ihan "tuulesta temmattu" kaikki alkaa vanhentua 60 jälkeen, niin se vaan on.
Ikä ja sen merkiksi ilmoitettava numero lisääntyy kyllä koko ajan, vuosi vuodelta. Mutta vanhentua kenenkään ei tarvitse alkaa jonkun tietyn numeron kohdalta. Se aihe kun on kiinni terveydestä, toimintakyvystä ja mielen puolesta. - Nm. Iätön
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikä ja sen merkiksi ilmoitettava numero lisääntyy kyllä koko ajan, vuosi vuodelta. Mutta vanhentua kenenkään ei tarvitse alkaa jonkun tietyn numeron kohdalta. Se aihe kun on kiinni terveydestä, toimintakyvystä ja mielen puolesta. - Nm. Iätön
Hyvä ensimmäinen iätön on löytynyt se luo toivoa. Niin ikään virallisesti seniorina pidetään 65 vuotta täyttänyttä, mutta esim. senioriasuntoihin ikäraja on monesti 55 vuotta.
Tosin nyt kun eläkeiät ovat nousseet niin kai se seniori ikä alkaa olla kohta 70 vuotta.
Sen verran pitää päivittää tätä aloitusta. Anonyymi kirjoitti:
Hyvä ensimmäinen iätön on löytynyt se luo toivoa. Niin ikään virallisesti seniorina pidetään 65 vuotta täyttänyttä, mutta esim. senioriasuntoihin ikäraja on monesti 55 vuotta.
Tosin nyt kun eläkeiät ovat nousseet niin kai se seniori ikä alkaa olla kohta 70 vuotta.
Sen verran pitää päivittää tätä aloitusta.65-vuotta täyttänyt saa kaikenlaisia serniorietuja. Toisaalta moni ovi sulkeutuu tai ainakin ovi laitetaan raolleen.
- Anonyymi
Olen enään pelkkä seni, kaikki orius lerpahti jo vuosia sitten.
Seniorimääritelmä lienee kahdeksassa vuodessa muuttunut.
- Anonyymi
55v on ikäraja, jotta voi ostaa seniori huoneiston As Oy:stä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa903406Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3422981Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911596Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2441410Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621302Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281051- 741020
- 791017
- 117980
- 72944