Onko toisensa kumoavia vitamiineja?

yksi vaan

Luin eräästä artikkelista että eräät vitamiinit ja hivenaineet kumoavat toisensa vaikutuksen. Ja jotkut tehostavat toisiaan, eli esim. C-vitam. ja sinkki kuuluvat yhteen mutta B-vitam. kumoaa näiden vaikutuksen ja päinvastoin. Lista oli pitkä enkä muita nyt muista. Pitääkö tämä paikkansa. Onko kenelläkään varmaa tietoa. Eli silloinhan ei monivitamiinivalmisteita kannata syödä. Vaan vitamiinit ja hivenaineet kannattaa popsia erikseen ja eri aikaan. Mitä mieltä olette?

8

1874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vit-amiini

Kumoaminen on liian voimakas sanonta. Voidaan toki ajatella, että B-vitamiinit vaikuttavat vastakkaisesti kuin C-vitamiini. Toinen rauhoittaa ja toinen kiihdyttää toimintoja. Molempia tarvitaan.

Imeytymisessä aineet joskus kilpailevat keskenään. Aminohapoista L-fenyylialaniini estää L-tryptofaanin siirtymistä keskushermostoon. Magnesium estää kalsiumin imeytymistä jne.

• yksi vaan vielä?

Mistä sen sitten tietää? Olen enemmän kuullut näistä "kytköksistä" esim. rauta imeytyy paremmin c-vitamiinin kanssa. Mutta näistä "vastakkaisuuksista" kuulee vähemmän.

• vit-amiini
        yksi vaan vielä? kirjoitti:

Mistä sen sitten tietää? Olen enemmän kuullut näistä "kytköksistä" esim. rauta imeytyy paremmin c-vitamiinin kanssa. Mutta näistä "vastakkaisuuksista" kuulee vähemmän.

Takavuosina luin kirjaa (nimi ehkä väärin) "Ravintoaineiden vaikutus terveyteen", jossa oli esitetty kivennäisaineiden vastinpareja. Nämä parit joko estävät toistensä imeytymistä tai toimivat kehossa vastakkaisiin suuntiin.

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/sinkki_syvallinen_katsaus.html

Tietyt kivennäis- ja hivenaineet vaikuttavat haitallisesti sinkin imeytymiseen ja biologiseen hyväksikäyttöön: magnesium, kalsium, fosfori, kupari, nikkeli, rauta ja seleeni toimivat sinkin vastavaikuttajina.

• B-luokkaa

Syön vahvaa, tavallinen apteekissa myytävä, multi-B-vitamiinivalmistetta lähes päivittäin (aamulla). Sillä on huomattava piristävä vaikutus. (Varmaan jotain vikaa, kun ilman B-vitamiinia saatan olla kuolemanväsynyt?)

Sitten jos syön monivitamiinia, jossa on B:n lisäksi C:tä ja muutama hivenaine, niin se ei piristä yhtä hyvin. Olen ihmetellyt mistä moinen huonompi imeytyminen johtuu?

• itse kysymykseesi

nimimerkki "B-luokkaa".
        "Syön VAHVAA.."
        Monivitamiinivalmisteissa EI ole kuin muutamassa KAIKKI B-vitamiinit,toisin kuin vahvassa.
        Kohdallasi ei ole kyse mistään imeytymishäiriöstä vaan siitä että nyt nauttimasi B-vitamiini on laajakirjoisempi ja vahvempi kuin monivitamiinipilleri.
        Vertaapa vaikka esim.Berexiä,Bevitabsia,Neurobion Fortea monivitamiinipillereihin,huomaat suuret erot B-vitamiinien määrässä (ja siinä mitä kaikkia eri B-vitamiineja löytyykään nimenomaan B-vitamiinivalmisteesta!).
        Itse nautin kaikki vitamiinit erikseen,näin minua neuvoi jo vuosia,vuosia sitten neurologi (migreenini johdosta kun tuli käytyä vastaanotolla).
        Nykyisin aloitan aamuni E-Epalla,karnosiinilla,Bevitabsilla sekä liudalla muita vitamiineja.

• B-luokkaa
        itse kysymykseesi kirjoitti:

nimimerkki "B-luokkaa".
        "Syön VAHVAA.."
        Monivitamiinivalmisteissa EI ole kuin muutamassa KAIKKI B-vitamiinit,toisin kuin vahvassa.
        Kohdallasi ei ole kyse mistään imeytymishäiriöstä vaan siitä että nyt nauttimasi B-vitamiini on laajakirjoisempi ja vahvempi kuin monivitamiinipilleri.
        Vertaapa vaikka esim.Berexiä,Bevitabsia,Neurobion Fortea monivitamiinipillereihin,huomaat suuret erot B-vitamiinien määrässä (ja siinä mitä kaikkia eri B-vitamiineja löytyykään nimenomaan B-vitamiinivalmisteesta!).
        Itse nautin kaikki vitamiinit erikseen,näin minua neuvoi jo vuosia,vuosia sitten neurologi (migreenini johdosta kun tuli käytyä vastaanotolla).
        Nykyisin aloitan aamuni E-Epalla,karnosiinilla,Bevitabsilla sekä liudalla muita vitamiineja.

Minun monivitamiini on Berocca Plus, jossa tosiaankin on B-ryhmän vitamiineja vahvasti. Vahva B-valmiste on tällä hetkellä Beko Strong.

Itseasiassa näissä on täsmälleen samat B-ryhmäläiset ja lähes täsmälleen samat määrät.

Erot ovat (Berocca vs. Beko Strong)
        B5: 23/25mg
        B6: 10/20mg
        Biotin: 0.15/0.1mg

Voiko näillä eroilla olla merkitystä, että Beko Strong piristää enemmän kuin Berocca? En uskoisi, vaan Berocca imeytyy huonommin.

• vit-amiini
        B-luokkaa kirjoitti:

Minun monivitamiini on Berocca Plus, jossa tosiaankin on B-ryhmän vitamiineja vahvasti. Vahva B-valmiste on tällä hetkellä Beko Strong.

Itseasiassa näissä on täsmälleen samat B-ryhmäläiset ja lähes täsmälleen samat määrät.

Erot ovat (Berocca vs. Beko Strong)
        B5: 23/25mg
        B6: 10/20mg
        Biotin: 0.15/0.1mg

Voiko näillä eroilla olla merkitystä, että Beko Strong piristää enemmän kuin Berocca? En uskoisi, vaan Berocca imeytyy huonommin.

Berocca Plus sisältää 500 mg C-vitamiinia. Missään multatabsissa ei ole noin paljon saati Beko Fortessa.

http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=162

• Olbagolpa

Monivitamiini valmisteissa saattaa olla tälläinen "kumoamis" vaikutus. On totta, että tietyt vitamiinit toimivat paremmin tiettyjen kanssa. Jokin ei imeydy ollenkaan ilman toista. Kaikkia pitäisi olla oikeassa suhteessa toisiinsa.

Mistä tämän sitten tietää. Oikeastaa vain tutkimalla itseään ja jotain materiaalia löytyy erilaisista luentotilaisuuksista ja kirjoista..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8133
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6379
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3683
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      72
      2529
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2450
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2263
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2176
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2024
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      89