Miten teillä jotka olette eronneet, ja lapset ovat vaikka kaikki äidillä. Äidin menot ovat valtavan suuret, verrattuna isän menoihin.
Tuttava perheessä äiti on usein rahapulassa, ja kun lainaa lasten isältä lasten menoihin rahaa, joutuu hän maksaa lainan takaisin? Eiks se ole vähän outoo? Olin aivan järkyttynyt. Vaikka kuinka maksaa elatusrahaa, niin jos lapset jotain ylimääräistä tarvii tai suurempaa esim. pyörän, niin eiks se kuulu jokatapauksessa isän avustaa ainakin osan hintaa? Kyllä isälle kuuluu osa lasten vaatteistakin kustantaa, jos lapsia sattuu oleen vaikka kolmekin kappaletta. Ei niillä avustuksilla kuluttavassa iässä oleville lapsille pahemmin vaatteita osteta.
Meillä isä osallistuu lasten kuluihin huolimatta siitä, että maksaa elatusta. Isä hoitaa heidän puhelinmaksut, ja avustaa vaatteissa mahdollisuuksien mukaan ja antaa heille käyttörahaa omiin ostoksiin. Eikä siitä edes olla keskusteltu, tai puhetta ollu että pitäis maksaa takasin, sehän on itsestään selvyys! Siksi olinkin niin hämmästynyt, kun tuttavani kertoi jatkuvasta rahapulastaan.
Itse olen avustanut ystävääni antamalla meidän lasten vanhoja vaatteita heille, mutta kun lapset ovat suhtkoht samanikäisiä, ei siitä paljon he hyödy kuin heidän nuorimmainen, jolle suurin osa vaatteista päätyykin.
Isällä rahaa, äidillä ei
29
2196
Vastaukset
- Tupu
Mulla kans ystävä jolla 3 lasta ja isä ei osta mitään ,maksaa vain elatusmaksun.Esim.kesällä kun tuli hakemaan lapsia ja nuorimmaisen lippis oli rikki,sanoi tälle äidille,että etkö voi uutta ostaa.Kerran isä valitti kun ei ollut lapsilla juhlavaatteita ostettuna,kun hän tuli hakemaan johki synttäreille.Jos lapset tarvitsevat esim.kengät ja äiti kysyy isältä voisko hän ostaa,niin kyllä ostaa,mutta pyytää myöhemmin rahan äidiltä!Itselläni kyllä toimii nämä asiat ja isä ymmärtää myöskin velvollisuutensa,siksi vähän olen ihmetellyt tuota ystäväni miestä.
- elatusapu sitten on..
jos ei lapsen ruokkimiseen ja vaatettamiseen? Pitäiskö kustantaa vielä äidin ryyppäyksetkin? Hä?
- Virpi
elatusapu sitten on.. kirjoitti:
jos ei lapsen ruokkimiseen ja vaatettamiseen? Pitäiskö kustantaa vielä äidin ryyppäyksetkin? Hä?
Kuka niin sanoo, että isän pitäis äidin ryyppäykset maksaa? Missään ei niin ole sanottu, eikä kysymys ollut siitä.
Halusit taas vain kärjistää asian.
Tosihan on, että vaikka isä maksaa tietyn summan kuussa, ei se riitä kattamaan puolia lasten kuluista. Ja summa on koko vuoden sama, ja tänä vuonna se ei edes noussu, eli toinen vuosi samalla summalla. Isä maksaa saman summan, mutta äidin osuus nousee, koska ruoan hinta ym kulutus tavarat nousee.
Sitä paitsi, perheen ollessa koossa, oli luonnollista että isä osallistui lasten muihin hankintoihin, nyt kun ei ole perheen kanssa, niin mihin se yht äkkiä katosi. Isä hän on silti vaikkei läsnä koko ajan.
Äit huolehtii lapsista vuorokaudet ympärinsä, ilman palkkaa, isä näkee vain sen pinnan, kun ei ole elämässä mukana. Ei kiukuttelua, ei pahoja päiviä, ei sairautta ym. Eli suurin vastuu on äidin.
Sitähän miehet eivät osaa arvostaa.
Kun äiti on sairaana, tai muuten väsynyt, ei auta ruokaa on laitettava tai pyykkiä pestävä. Kuumeessakin se on kaupassa käytävä, kun isä saa sairastaa rauhassa ja hiljaisuudessa, vailla häiriötekijöitä. - ease
Virpi kirjoitti:
Kuka niin sanoo, että isän pitäis äidin ryyppäykset maksaa? Missään ei niin ole sanottu, eikä kysymys ollut siitä.
Tosihan on, että vaikka isä maksaa tietyn summan kuussa, ei se riitä kattamaan puolia lasten kuluista. Ja summa on koko vuoden sama, ja tänä vuonna se ei edes noussu, eli toinen vuosi samalla summalla. Isä maksaa saman summan, mutta äidin osuus nousee, koska ruoan hinta ym kulutus tavarat nousee.
Sitä paitsi, perheen ollessa koossa, oli luonnollista että isä osallistui lasten muihin hankintoihin, nyt kun ei ole perheen kanssa, niin mihin se yht äkkiä katosi. Isä hän on silti vaikkei läsnä koko ajan.
Äit huolehtii lapsista vuorokaudet ympärinsä, ilman palkkaa, isä näkee vain sen pinnan, kun ei ole elämässä mukana. Ei kiukuttelua, ei pahoja päiviä, ei sairautta ym. Eli suurin vastuu on äidin.
Kun äiti on sairaana, tai muuten väsynyt, ei auta ruokaa on laitettava tai pyykkiä pestävä. Kuumeessakin se on kaupassa käytävä, kun isä saa sairastaa rauhassa ja hiljaisuudessa, vailla häiriötekijöitä."Äit huolehtii lapsista vuorokaudet ympärinsä, ilman palkkaa, isä näkee vain sen pinnan, kun ei ole elämässä mukana. Ei kiukuttelua, ei pahoja päiviä, ei sairautta ym. Eli suurin vastuu on äidin."
Tuohon on helppo ratkaisu: lapset isälle.
En ymmärrä ruikuttamista. Erottu mikä erottu, seuraukset on varmaan tarkoin mietitty ennen eroa (ja vitut ole!). Elämä on täynnä valintoja. - ainoo nainen
elatusapu sitten on.. kirjoitti:
Mistähän muuten johtuu, että äidistä tehdään heti juoppo, joka tuhlaa omat rahat ja lastenkin rahat kännäämiseen, jos vähänkin vihjaa että rahat ei riitä? Se on joka kerta sama juttu, joko huora tai juoppo!
Varsinkin jos mies on jättänyt perheensä, naista voi haukkua sen jälkeen miten lystää, mutta miehessä ei ole mitään vikaa. - Juuri eronnut
Virpi kirjoitti:
Kun äiti on sairaana, tai muuten väsynyt, ei auta ruokaa on laitettava tai pyykkiä pestävä. Kuumeessakin se on kaupassa käytävä, kun isä saa sairastaa rauhassa ja hiljaisuudessa, vailla häiriötekijöitä.Miten yh-äidit tulee toimeen silloin kun kunta maksaa elatusavun kun isällä ei ole varaa maksaa sitä? pitäisikö äidille maksaa palkkaa siitä että hoitaa kuitenkin yhteistä lasta, entä siloin kun lapsi on isällä. kaivaako äiti lompakosta rahaa palkkaa varten? Isompia hankintoja voi yhdessä aina hoitaa.kaikilla vaan ei ole edes siihen polkupyörään varaa vaikka yhdessä maksettaisi. Olen tavannut muutamia yh-äitejä ja hyvin näyttää rahat riittävän kaikkeen, jopa ryyppäämiseen. onko myös niin että yh-äitien vanhemmat/isovanhemmat/kaverit on hyljännyt heidät? Jos on itse sairas niin kukaan edellä mainituista ei kykenisi hoitamaan lasta. Isä myös täysin unohdettu. Asiat on niin kuin ne on mutta itse niihin voi vaikuttaa paljon.
- minä
Voi että sun kanssas kun olet taas yksi joka ei ymmärrä mitä tarkoittaa jos on elatusvellollinen ja elatusmaksut se joka maksaa elatusmaksuja on se sit kaupunki tai isä niin sillä rahalla pitäisi pärjätä eikä käyttää niitä omiin tarpeisiin,vaan lapsen tarpeisiin ne on tarkoitettu,pitäis ajatella tarkemmin raha asioita eikä tuhlailla.En minäkään anna rahaa ex:n kotiin ja varsinkaan nyt kun se tietää että olen tehnyt isot rahat lotossa koska tiedän se raha ei mene siihen tarkoitukseen mihin pitäisi,lapseni tulee saamaan tietyn määrän mutta sillai että äiti ei hyödy siintä paljon koska hän potkasi ja petti minut kun yhteinen lapsemme syntyi. Sitä saa mitä tilaa.. eikös se sillai mene laulussakin.
- heartti
Yleistämistä tuo että äidille menee raha.
Onko katkeruutta mukana vai mitä ??
Huoltaja oli se äiti tai isi huolehtii! lapsestaan.
Ja jos ei halua toinen osallistua ostamaan lapselle jotakin lisänä se hänen päätös-mutta jos haluaa ja luottamuksesta kiinni, yhdessä lapsen kanssa rahat mihin tarkoitus.
Itsestään monikin päätös kiinni, ei syistä! miksi niin ja näin toimin.
On vain helppo sanoa minä en kustanna muita vaikka todellisuus = minä en halua ostaa lapselleni! mitään ylimääräistä.
Asian kiertelyä vain lapsen avulla monikin asia. - ripu
heartti kirjoitti:
Yleistämistä tuo että äidille menee raha.
Onko katkeruutta mukana vai mitä ??
Huoltaja oli se äiti tai isi huolehtii! lapsestaan.
Ja jos ei halua toinen osallistua ostamaan lapselle jotakin lisänä se hänen päätös-mutta jos haluaa ja luottamuksesta kiinni, yhdessä lapsen kanssa rahat mihin tarkoitus.
Itsestään monikin päätös kiinni, ei syistä! miksi niin ja näin toimin.
On vain helppo sanoa minä en kustanna muita vaikka todellisuus = minä en halua ostaa lapselleni! mitään ylimääräistä.
Asian kiertelyä vain lapsen avulla monikin asia.Sanoit että et osta mitään ylimääräistä,miksi et tunnusta että sulla ei ole rahaa,tässä sulle HA,HA,HAAAAAAAA..........
- nuorimamma
joku tossa aikasemmin kyseli,että mitäs varten elarit sitten ovat.onko teillä "elareiden maksajilla" aavistustakaan siitä,että kuinka paljon lapseen uppoaa rahaa?elareiden vaki summa on 118e.kuinka paljon itse saat sillä rahalla?ruokaan uppoaa paljon enemmän,lääkkeet,vaatteet,harrastukset,koulu tarvikkeet jne...eli ei pitkälle pötkitä tolla summalla,vaikka kuinka yrittäisi pitää kaikki kulut suht pieninä...mielestäni isällä on velvollisuus maksaa puolet.enkä usko että monet äidit ryyppäsivät ne rahat..onhan tietenkin vielä lapsilisä,mikä ei myöskään ole päätä huimaava,mutta kyllähän noilla pärjää...ööh,mikä oikeus sillä toisella puoliskolla(joka maksaa elarit)on elää paljon tasokkaammin ja saada lapsesta vain parhaimmat puolet?toisin sanoen ei kantaa vastuuta...hirveä toi ystäväsi tilanne!jaksamisia hänelle
- Yksinhuoltajaisä
Yleisesti käytössä oleva määrä lapsen kuluista 420 euroa kuukaudessa on kyllä aika totuudenmukainen.Suurin erä on päiväkotimaksu 200€ kuussa jos huoltajalla normaalit palkkatulot.Muutenhan päivähoitokin ilmaista jos lähivanhemmalla ei tuloja.Keskimäärin sit ruokaan,vaatteisiin ja harrastuksiin ei niin suuria summia tarvita.Tosin niissäkin asioissa voi saada loputtomasti myös rahaa kulumaan.
- jaari
Olisi pitänyt ajatella sitä ennen eroa kuinka tiukkaa tulee olemaan,muijani potkas minut pihalle kun lapsi syntyi eli ei ajatellut kuin itseään mutta ei se mua enään haittaa,jos suoraan sanon hänellä menee todellakin huonosti mikä on tosi ikävää,mutta siltikä en anna sille anteeksi hänen tempuista enkä myöskään anna rahaa,mutta lapseni tulee saamaan sillai kaikkea että huomaa minut,mutta sillai että äiti ei höydy senttiäkään,lapseni on tärkeämpi kuin hänen äitinsä,äidistä en välitä tippaakaan,yök.
- liisi
lapset isille ja äidit maksamaan elatusmaksut!!
- jaa
Olettekos sitten miettineet asiaa uusperheiden kannalta...? Kukas silloin on paha ja kuka hyvä? Kuka maksaa ja kuka rahastaa...?
Esim. Avioliitto. Vaimolla kolme entisestä liitosta, kaksi äidin luona, yksi isällä... Miehellä kolme entisestä liitosta, äidillään kaikki. Nykyisestä liitosta kaksi yhteistä lasta. Vaimon exällä kaksi lasta uudesta liitosta, miehen exällä yksi lapsi uudesta liitosta. Kenelle ne rahat jää tässä tapauksessa? Kuka on nettohyötyjä, kuka häviäjä?
Turhaa rahankierrätystä kertakaikkiaan! Yh-äiditkin voisivat tietysti itse tehdä omalle elintasolleen jotain. Esimerkiksi ihan rehellistä työtä tekemällä!!! - jaa
jaa kirjoitti:
Olettekos sitten miettineet asiaa uusperheiden kannalta...? Kukas silloin on paha ja kuka hyvä? Kuka maksaa ja kuka rahastaa...?
Esim. Avioliitto. Vaimolla kolme entisestä liitosta, kaksi äidin luona, yksi isällä... Miehellä kolme entisestä liitosta, äidillään kaikki. Nykyisestä liitosta kaksi yhteistä lasta. Vaimon exällä kaksi lasta uudesta liitosta, miehen exällä yksi lapsi uudesta liitosta. Kenelle ne rahat jää tässä tapauksessa? Kuka on nettohyötyjä, kuka häviäjä?
Turhaa rahankierrätystä kertakaikkiaan! Yh-äiditkin voisivat tietysti itse tehdä omalle elintasolleen jotain. Esimerkiksi ihan rehellistä työtä tekemällä!!!Sitä paitsi eikö ole aika hassua, kun yh:na elänyt nainen avioituu "lapsellisen" miehen kanssa, niin jo muuttuu ajatukset elatusmaksujen tarpeellisuudesta ja suuruudesta kun maksujen virta onkin poispäin... :)
- selviää
Toi on TOSI HYVÄ juttu,lapset isälle niin akat lopettaa jokapäiväisen ruikuttamisen jaa mutta sit ne ruikuttaa kun on liikaa rahaa taskussa,HÖH vittu teille ei sit mikään ole hyvä saatana,mitä me keksitään noille ruikuttajille. "Ehdotuksia kiitos"
- JESS
jaa kirjoitti:
Turhaa rahankierrätystä kertakaikkiaan! Yh-äiditkin voisivat tietysti itse tehdä omalle elintasolleen jotain. Esimerkiksi ihan rehellistä työtä tekemällä!!!HYVÄ MIEHET,LISÄÄ TOSIJUTTUJA. ON SE KUMMA KUN NÄISTÄ PUHUTAAN VÄHÄN...................
- älkööt vaivautuko
selviää kirjoitti:
Toi on TOSI HYVÄ juttu,lapset isälle niin akat lopettaa jokapäiväisen ruikuttamisen jaa mutta sit ne ruikuttaa kun on liikaa rahaa taskussa,HÖH vittu teille ei sit mikään ole hyvä saatana,mitä me keksitään noille ruikuttajille. "Ehdotuksia kiitos"
Paras ja varmin konsti karsia yksin jäämistä, kun valitsee tarkoin kenen kanssa hynttyyt yhteen laittaa. Miehestä huomaa melko pian lapsellisuuden ja hitaan kehityksen, ja sanotaanhan että mies on aina naista kymmenen vuotta kehityksessä jäljessä. Siis etsikäämme miehen joka on itseämme kymmen vuotta vanhempi. Nuoremmat jäköön vielä opettelemaan elämää ja vastuuta toisista ihmisistä.
- isälle!!
niin loppuu toi iänikuinen valitus ja äidit maksamaan elareita ja tapaamaan vaan pari kertaa kuussa lapsiaan...niin katsotaan kuin se suikki sitten laitetaan.
meinaatteko te äidit,että elatusmaksu on se millä lapsen tulee tulla toimeen??? ei ole!!! se on yksi osa siitä,toinen on lapsilisä yhkorotus ja kolmas on se mitä te äidit,ette älyä!! eli teidän osuus lapsen elatuksesta!! molemmat vanhemmat on elatusvelvollisia...
..menkää vaikka töihin,niin ne muutkin ihmiset tekee ja tienaa rahaa! ollaan niin aikuisia kun tehdään lapsia tietämättä kustannuksista,sitten valitetaan mitä saa mistäkin...huh huh teidän kanssa- yhä äiti
sinulla ei ole omakohtaisia kokemuksia asioista, kun olet noin kärkkäästi siellä silmille hyppimässä. Toivon kovasti, että sinusta tulee tulevaisuuden yksinhuoltaja, ja pääsisit omin silmin kokemaan huoltajuuden ilot ja surut. Käy sitten lukemassa uudestaan tuo lapsellinen kirjoituksesi.
Omat tuloni ovat lapsilisät yh-korotuksineen sekä peruspäiväraha, paikkakunta jossa asun on pieni EIKÄ töitä ole, kurssille ovat paperit nyt vetämässä että saisi sen 8 euroa päivärahan päälle. Voit itse käydä vaikkapa netin kautta tarkastamassa, että millaisista SUMMISTA siellä puhutaan.
Lapsen isältä en ole ollut vailla elareita, koska hän hommaa tarvittaessa suksia, luistimia, vaatetta tms sellaista mitä lapset tarvitsevat. Minun päivärahoillani ei laskujen jälkeen saa kuin ruoat. Lapset näkevät isäänsä viikoittain.
Ja olin aikuinen kun tein lapseni. Lapset olivat suunniteltuja ja toivottuja. Ja päätimme yhdessä muuttaa erilleen asumaan, koska se oli kaikille osapuolille paras ratkaisu. Lapset saavat tasapainoisemman ja rauhallisemman kasvuympäristön luotani, vaikkakin rahallisesti köyhemmän kuin mitä isällä olisi tarjota.
Joskus se vain elämä kasvattaa ihmiset kulkemaan eri suuntiin... - uusäiti
yhä äiti kirjoitti:
sinulla ei ole omakohtaisia kokemuksia asioista, kun olet noin kärkkäästi siellä silmille hyppimässä. Toivon kovasti, että sinusta tulee tulevaisuuden yksinhuoltaja, ja pääsisit omin silmin kokemaan huoltajuuden ilot ja surut. Käy sitten lukemassa uudestaan tuo lapsellinen kirjoituksesi.
Omat tuloni ovat lapsilisät yh-korotuksineen sekä peruspäiväraha, paikkakunta jossa asun on pieni EIKÄ töitä ole, kurssille ovat paperit nyt vetämässä että saisi sen 8 euroa päivärahan päälle. Voit itse käydä vaikkapa netin kautta tarkastamassa, että millaisista SUMMISTA siellä puhutaan.
Lapsen isältä en ole ollut vailla elareita, koska hän hommaa tarvittaessa suksia, luistimia, vaatetta tms sellaista mitä lapset tarvitsevat. Minun päivärahoillani ei laskujen jälkeen saa kuin ruoat. Lapset näkevät isäänsä viikoittain.
Ja olin aikuinen kun tein lapseni. Lapset olivat suunniteltuja ja toivottuja. Ja päätimme yhdessä muuttaa erilleen asumaan, koska se oli kaikille osapuolille paras ratkaisu. Lapset saavat tasapainoisemman ja rauhallisemman kasvuympäristön luotani, vaikkakin rahallisesti köyhemmän kuin mitä isällä olisi tarjota.
Joskus se vain elämä kasvattaa ihmiset kulkemaan eri suuntiin...kuolemanrauhallista. Riitelevä pari on läheinen parí - niinkin olen kuullut kerrottavan.
Rajansa tietysti kaikella. - yhä äiti
uusäiti kirjoitti:
kuolemanrauhallista. Riitelevä pari on läheinen parí - niinkin olen kuullut kerrottavan.
Rajansa tietysti kaikella.tarkoitin elämää, missä lasten ei tarvitse kärsiä toisen vanhemman liiallisesta alkoholinkäytöstä ja sen seurauksista.
Siinä tuli se raja.
- Timo
1. Jos todellakin tuntuu siltä, että ei kykene huolehtimaan lapsestaan, kannattaa kysyä toiselta vanhemmalta voisiko hän kenties ottaa lapset luokseen asumaan, eikä valitella liian pienistä elareista netissä. Nettiliittymätkään ei ainakaan täällä ole ilmaisia, joten sen irtisanomalla voi säästää sen pari euroa? Kirjastossa saa käyttää konetta ihan ilmaiseksi.
2. Elatusmaksuthan ovat tosiaan etän osuus lapsen kuluista siitä ajalta kun ovat lähillä. Tosin pitää olla laajat tapaamiset, jotta ne huomioidaan elatusmaksua alentavasti. Yksi osa on lapsilisä ja sitten on vielä lähin osa. Näiden yhteenlaskettu summa tulisi olla 400-500 euroa. (1 lapsi)
3. Elatusmaksuihin tulee kyllä indeksikorotus. Se tulee kun elinkustannusindeksi nousee väh. 5% ja viiden prosentin portailla. Lienekö olisi pienempää korotusta järkevämpää laittaakkaan? Esim. 150€:sta 5% on 7,5€ Ja täytyy muistaa, että nousevat ne hinnat sillä etälläkin.
4. Otetaanpa vielä tilanne. Etä on työtön ja vanhemmat käyttävät vuoroviikkosysteemiä. Etä saa ainoastaan peruspäivärahan ja tällä elättää sekä itsensä, että lapsen puolet ajasta. Minkäänlaisiin muihin tukiin kuin 1:n hengen talouden tukiin ei ole mahdollisuutta. - kia
heti kun ehdotettiin että lapset isille ja äideille elatusmaksut TYREHTYI keskustelu siihen!! huhuu mihin ne yh-äidit nyt hävisivät? eikö ehdotus olekkaan hyvä? ehdotan että kokeilkaa kumminkin ei se mitään ota jos ei annakkaan.
- minnekkään hävinny
Tätä keskustelua käydään kuule monella palstalla yht aikaa! Ei se aihe mihinkään ole kadonnut. Seikkaileppas vain vähän, niin huomaat että keskustelu on kovassa käynnissä!
- utelias
minnekkään hävinny kirjoitti:
Tätä keskustelua käydään kuule monella palstalla yht aikaa! Ei se aihe mihinkään ole kadonnut. Seikkaileppas vain vähän, niin huomaat että keskustelu on kovassa käynnissä!
kerroppa missä palstalla?
- Vii-sas
utelias kirjoitti:
kerroppa missä palstalla?
Älä ole tyhmä, itsekin näytät seikkailevan täällä paras aikaa...!
- utelias
Vii-sas kirjoitti:
Älä ole tyhmä, itsekin näytät seikkailevan täällä paras aikaa...!
kun en tiedä, kerro sinä viisas?
- Vaan
Ollaan erottu 13v sitten ja ainuttakaan kertaa ei äijä oo lapsille mitään joulu ja synttäri lahjojen lisäx ostanu. Tosin en oo kaivannukkaan, nyt tulee eteen vaan tilanne et oon miettiny mikä on isän osuus. Jään kohta puolin äippälomalle ja vanhin mukula alottaa syksyllä opinnot amitsussa, Kun hän on viä alle 17v ei saa kelasta opinto tukee ei mitään eli opintojen/ matkojen maksu jää mulle. Olenkin miettiny voisko isää pyytää avustaan lapsen opintojen maksussa? Mun äipä rahasta ku ei ylimäärästä jää jos ei oikein purista. Toisaalta eihän isä ole ikinä koskaan milloinkaan mulle edes elatusmaksuja maksanu ne tulee kaupungilta elatus apuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924