Mint 18.0 cinnamon ja kernelien versio

alottelija

Mint 18.0 jossa nyt 4.4.0-92 kernel versio aktiivinen.
Päivitin käyttiksen ja alkoi herjaamaan että tila loppumassa ilmeisesti /boot osiossa.
Katsoin ja tosiaan noin 100M jäljellä, asennuksessa on tehty 1G osio.

Update manager näyttää että olisi seuraavia kerneleitä ilmeisesti täyttämässä tilaa:
4.10
4.11
4.4
4.8

joista 4.4.0-21 installed ja 4.4.0-66-- 4.4.0.93 installed.

Mitkäs noista on tarpeettomia jotka voisi poistaa niin ettei tulisi takaisin päivityksissä?

15

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LMDE2

      Enpä osaa sanoa koska en ole ikinä itse tehnyt erillistä Boot osiota enkä pähkäillyt eri kerneleitä.
      Tiedostojärjestelmässä kakki kansiot näkyvät "sulassa sovussa", boot kansio n.44 Mt noin pikaisesti katsoen.

    • zkrtzkrt

      Käyttöjärjestelmän versiovaihto sisältää kernel-versiovaihdon eli kernel-version 2 ekaa numeroa muuttuu (tavallinen päivitys ei muuta näitä eli kernel ei vaihdu, vain päivittyy). Käytössä olevan kernelin näkee komennolla:
      uname -a

      Oli kumpi tahansa tehty, käyttöjärjestelmän versiovaihto tai päivitys, vanhoilla kernel-versioilla ei tee mitään, ne voi poistaa (varsinkin jos 2 ekaa numeroa on vanhaa sarjaa). Itse kuitenkin jätän yleensä yhden (edellisen) vara-kerneliksi, minkä voi buutata, jos uudessa on jotain vikaa. Mutta jos kj versio vaihtuu ja sen uusi kernel esim 4.8 ja muut 4.4, ei 4.4-versioita kannata jättää edes vara-kerneliksi.

    • alottelija

      Itse en ole vartavasten päivittänyt noita kerneleitä vaan ne on tulleet kun on ajanut "update ja upgrade" komennot.

      Onks noo numerot ymmärrettävä niin että:
      4.10
      4.11
      4.4
      4.8

      4.10 ja 4.11 on vanhoja versioita joita ei tarvitse enää?
      Ja 4.4.0-29 on vanha versio jota ei tarvitse?

      • järkikäteen

        Numerot kasvavat ylöspäin eli 10 on uudempi kuin 4 tai 8.


    • siivousta

      Miksi erillinen boot-osio?

      Aja vaikka kernel-päivitysten jälkeen, tai muutenkin sillointällöin seuraavat komennot päätteessä yksi kerrallaan.

      sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
      sudo apt-get upgrade
      sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean

      Nyt järjestelmä on päivitetty ja puhdistettu. Kaksi kerneliä jää, muut poistetaan. Vastaa K kun kysytään.

      Ensimmäisen komenon jälkeen kysyy salasanaa.

      • VakaaKoneOisParasValinta

        Ei tuollaisia sudo komentoja kannata laittaa jos haluaa koneen olevan vakaa!
        Nuo sudoilut lykkää Mint linuxsiin 3 ja 4 luokan päivityksiä!


    • alottelija

      Miksi /boot osio:
      Lueskelin aikoinaan näitä asennusohjeita ja siellä joissain suositeltiin tehdä /boot osio.
      Muistelisin että joskus edellisessä elämässä kun asentelin Solariksia niin siellä myös käyttiksen asennus ohjelma itse teki /boot osion, tosin siitä on jo monta vuotta ja voin muistaa väärinkin.

      Update Managerin kautta piti poistaa ne installed tilassa olevat "ylimääräset" kernelit ja sitten vasta antaa noo komennot ja bootin jälkeen löytyi /boot osiossa lisää tilaa.. pelkät komennot ei niitä poistaneet.

      Miten muuten raati on valinnut käytössä olevan kernel version?
      Itse valitsemalla vai antaa softan päivityksen valita se?

      • maiveitä

        Minä, kylläkin Manjarossa, pidän aina kahta kerneliä asennettuna http://i.imgur.com/i6NXp7U.png .
        Yhtä vanhempaa hyvin toiminutta varalla ja yhtä hyvin toimivaa käytössä. Kokeilen myös uudempia kunnes toimivat hyvin koneessani.


    • alottelija

      No joo, jätin myös tuosta 4.4 installed versiosta kaksi joista se 4.4.0-92 on aktiivinen.

      Toisessa vanhassa raadossa on Mint 17.3 ja siellä on joku 3.19.0-32 ja maininta "recommended".

      Ja tässä Mint 18.0 on niitä 4.4*, 4.8.*, 4.10*, 4.11* jotka näkyy Update Managerissa eikä mitään suositusta versiosta.

      Onko tämä nyt niin että kun ajaa ne update komennot siletä tulee, jos tulee "aina" susiteltu versio tuosta kernelistä?

    • pois.hus

      Kaikki kermitit poistoon. Win tilalle.

      • poista_itsesi

        Häivy täältä! Windows pois ja linux tilalle.


      • poista_itsesi
        poista_itsesi kirjoitti:

        Häivy täältä! Windows pois ja linux tilalle.

        Ite käyt vinkumassa windows-palstalla


      • poista_itsesi
        poista_itsesi kirjoitti:

        Ite käyt vinkumassa windows-palstalla

        En käy, mulla ei ole sinne mitään asiaa!


    • kääntäjävääntäjä

      en tosta kernelin käännöstä ymmärrä mitään, olen emeritus-kielenkääntäjä. kääntelin hkn teurastamolla kieliä.

    • 76878766

      Eihän tuossa kerrota mitään kernelin käännöksestä. Ne on käännetty valmiiksi.
      Kysytään vaan mitä versiota pitäisi käyttää....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe