Turhat temput

Temppukoira

Olisin kiinnostunut kuulemaan, että mitä enemmän tai vähemmän turhia temppuja olette koirillenne opettaneet ja millä keinoilla. Oma koirani osaa jo monta turhaa temppua kuten ylävitoset, nolostella, kurkata käden alta jne, mutta olisi kiva aivojumpan nimissä opettaa lisää. Olen huono keksimään temppuja, joten jos täältä saisi vinkkejä :)

9

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • temppuilija

      Mun koira osaa mennä kuppiin. Ensin opetin sen menemään isompaan astiaan esim vatiin naksuttimen avulla. Sitten vaan pienensin ja pienensin astiaa kunnes se oli niin pieni, että koiran kaikki 4 tassua juuri ja juuri sinne sopivat. Liitin mukaan käskyn " mee kuppiin".

    • pystismix

      Mun koira osaa ihan ne perus vieressä, istu, tassu, maahan, tule, odota, kierrä, ota, irti, pakki, ohi ja niiden lisäksi myös leikkiä kuollutta, kumartaa, antaa ylävitosen, pujotella, laittaa tassun naaman päälle, kierähtää, mennä luoksetullessa kesken kaiken maahan/istua jos niin sanon, kumpi käsi, nostaa lattialle tippuneen tavaran ja antaa sen mulle takaisin, vasen laita/oikea laita, älä ota, kaiva, pesulle(menee kylppäriin ja hyppää ammeeseen)

      En nyt jaksa selostaa miten kaikki opetin mutta esim pujottelun tein niin että laitoin muutaman kepin maahan pystyyn ja ensin namin kanssa opastin pujottelua ja yhdistin siihen sen sanan. Kierrä opetin niin että kun lenkillä meni puun tms toiselta puolelta ja hihna jäi siihen sit tietty kun se puu tms oli tiellä, en itse kädellä laittanut sitä hihnaa toiselta puolelta vaan pysähdyin siihen ja odotin että koira hoksaa kiertää toista kautta. Kierähdyksen opetin niin että namin kanssa vaan ohjasin koiran tekemään ympyrän. Kaivamisen opetin niin että tein pienen kokol maahan ja tiputin sinne namin ja kun koira alkoi sitä kaivelemaan yhdistin sen sanan.

    • tavallinenkotikoira

      Meillä koira saa olla koira, eikä mikään sirkupelle.
      Tottakai osaa perusasiat, istu, tänne,irti yms Kuoppia osasi kaivaa opettamattakin, ikävä kyllä.

      • Jauhopää

        Kysyttiinkö tuossa mitä hyödytöntä ei ole opetettu ja miksi ei? Vai sittenkin päinvastoin?


      • tavallinenkotikoira
        Jauhopää kirjoitti:

        Kysyttiinkö tuossa mitä hyödytöntä ei ole opetettu ja miksi ei? Vai sittenkin päinvastoin?

        Ihan yks paskan maku.


      • vatipää00
        Jauhopää kirjoitti:

        Kysyttiinkö tuossa mitä hyödytöntä ei ole opetettu ja miksi ei? Vai sittenkin päinvastoin?

        Etkö itse osaa lukea mitä siinä kysyttiin?


    • Temppukoira

      Kiitoksia kaikille temppuvinkeistä :)

    • Manch

      Aika vähän oon vielä temppuja opettanu. Pyörähdykset molempiin suuntiin, etsimisleikkejä - pari esinettä nimeltä ja työn alla opettaa etsimään "hukka" eli ulkoa jokin minulta pudonnut esine (esim hanska, avaimet tms), takajaloilla seisominen, kaatuneella puunrungolla tasapainoilu, kiven päälle hyppääminen, pupuistunta ja "kumpi käsi". Enempää en ainakaan nyt muista.

      Edelliselle koiralle opetin aika paljonkin temppuja. Esimerkiksi rivillisestä dominonappuloita osasi nostaa pyytämäni nappulan, tällä oli hauska "hämmästyttää" tuttavia. Tosin tätä temppua ei voinu näyttää kuin kerran koska todellisuudessa olin tietysti hajulla merkannu sen yhen nappulan sen sijaan että oisin oikeesti opettanu koiralle numerot :D Mutta ehkä tätä voisi parantaa käyttämällä useampaa eri hajua? Ja dominot vois korvata vaikka pelikorteilla?

      Opettaminen onnistuu niin että
      1. ensin laitat näkyville vain sen "merkityn" kortin, opetat koiran joko
      a) tuomaan sen sinulle (jos osaa noutaa. Jos ei osaa, opeta ensin mieluummin lelulla). Kun koira tajuaa homman nimen, lisäät noutokäskyyn kortin nimen, esim "tuo patakakkonen". Tai
      b) jos haluat että koira tuomisen sijasta vain osoittaa oikean kortin, laitat kortin kiinnostavan näköisesti esille ja kehut/naksautat/tms HETI kun koira käy sitä tutkimassa. Kannattaa ehkä antaa palkkanami vähän kauemmas kortista, jotta koira voi uudelleen lähestyä korttia eikä ole valmiiksi paikalla. Pääasia että merkkiääni (naksautus/kehu) tulee täsmälleen kortin kohalla. Ja siirtele korttia välissä jotta koira ei "unohda" sitä. Tän vaiheen jälkeen opetat haluamasi osoitustavan (esim. kuonokosketus/tassu kortin päälle).
      2. Seuraavaksi laitat esim pari muuta korttia oikean kortin viereen ja odotat että koira merkkaa oikeen kortin. Jos merkkaa väärän, älä reagoi, tai sitten vaan pyydä uudestaan.
      3. Lisää kortteja, vaikeusasteen nostoa (oikea kortti kauempana tai vähän piilossa tms.) Harjoittele eri paikoissa jne, varmuuden lisäämistä.

    • minelan

      On hienoa, että ihmiset viitsivät opettaa koiralleen nooita temppuja. itse en viitsi.Johtunee kaiketi siitä, että minulla oli 5 koiraa mukana lenkeillä, mutta vannhin mäyräkoiristani oppi asioita itse.esim. jos oli kova pakkanen. joka jävi sen jalkoihin, niin se kääntyi selälleen, tassut taivasta kohti, että ne eivät osuneet maahan.
      Äitini kutoi kakille koirilleni sukat, mutta eiväthän ne niissä suostneet kulkemaan edes kovalla pakkasellakaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2284
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2147
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe