Valokuvauksesta

Ei kannata ottaa syksyllä luontokuvia, kun niistä tulee harmaita, ei kannata luontokuvat syksyllä, näillä kaupunkileveyksillä

21

272

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjjgh

      Ööh? Mikähän trollipostaus tämä oli? Syksyllä saa moneassa asiassa sellaisia luontokuvia, mitä ei muina vuodenaikoina saa. Ei taida aloittajalla olla valokuvauksen perusteet hallinnassa.

    • hoookooo
      • Kauniit värit olet kuvannut syysfilmille


    • Jerkkimies

      Katsoin aloittajan profiilia niin jos keskustelut on tasolla tropic tunteet/ikävä, niin eipä voi odottaakaan mitään järkevää. Sori nyt vaan aloittaja, mutta näin se menee.

    • syksynkuvaaja

      Ehkä kannataa lähteä sieltä kotisohvalta ihan lenkille ja terveellinen ruokavalio auttaa piristymään myös. Syksyisin on aikaiset aamut monesti kauniita, aamusumu, ruska, auringonnousu jne, vesisadekin luo kauniita kuvausaiheita.

    • Mahdat kuvata vain kerrostalon parvekkeelta vastapäistä seinää. Mene luontoon ja katsele ympärillesi! Jokainen vuodenaika omaa omat kuvaukselliset piirteensä kunhan vain viitsii katsella ympärilleen.

      Joskus laaja maisema on se mikä näyttää kuvaukselliselta mutta se voi olle myös vaikka pieni sieni ja siitä nauttiva murkku. Pitää vain osata katsella ympärilleen eikä vain kävellä reippaasti polkua ympärilleen katsomatta. Mene metsään mahallesi makrokuvaukseen varautuneena ja näet ihmeitä, jos et ekalla lankeemuksella niin viimeistään kymmenennellä.

      Myös laajemmissa maisemissa on monesti kuvauksellista, auringon nousu sumuisella järvellä tai suolla on siitä hyvä esimerkki ja katselemalla löydät lisää.

      • Nimenomaan, en ota haapapuun tylsiä metsä maasto kuvia, enää turhaan
        Ovat niin säälittävän värittömiä


      • tuimakas kirjoitti:

        Nimenomaan, en ota haapapuun tylsiä metsä maasto kuvia, enää turhaan
        Ovat niin säälittävän värittömiä

        Olen vielä niitä Nooan aikuisia kun ei ollut värejä kuvissa vaan kuvasimme mustavalkoista kuvaa ainoastaan.

        Kyllä haavan pinnalla ainakin vanhemman on monesti perin mielenkiintoista jäläkä kasvustoa josta voi saada vaikka miten hienoja kuvia kuten haapametsiköstäkin noin yleensä. Väriä ei kuva kaipaa jos siihen saa esiin muuta jännitettä.


      • ikävämpi

        No minkä sille voi jos et osaa.


      • hoookooo

        Älä jaksa kinata trollin kanssa Extyökkäri :) Ei sille mikään auta :)

        Mennään asiasta toiseen niin kerros mielipiteesi mun otoksista ihan rehellisesti eli onko paskoja vai ei. Olen ladannut youtubeen slidejä. Tosin youtube pakkaa niitä aika pahasti eli ne ei ole niin teräviä kuin koneella.

        https://www.youtube.com/watch?v=A_bZwSVGPS4&list=PLR895hnl1nxqu52Tm83vTZzakZMcGmeaM

        Tuossa on suomalaisia kirkkoja esim.

        Anna palautetta koska se kehittää :)


      • hoookooo kirjoitti:

        Älä jaksa kinata trollin kanssa Extyökkäri :) Ei sille mikään auta :)

        Mennään asiasta toiseen niin kerros mielipiteesi mun otoksista ihan rehellisesti eli onko paskoja vai ei. Olen ladannut youtubeen slidejä. Tosin youtube pakkaa niitä aika pahasti eli ne ei ole niin teräviä kuin koneella.

        https://www.youtube.com/watch?v=A_bZwSVGPS4&list=PLR895hnl1nxqu52Tm83vTZzakZMcGmeaM

        Tuossa on suomalaisia kirkkoja esim.

        Anna palautetta koska se kehittää :)

        Hieno sarja suomalaisista kirkoista. Ainakin Pihlajaveden metsäkirkko puuttui, suosittelen!

        Tuli tuo aihe lähes oikeaan osoitteeseen sillä olen juuri tuossa Jussin molemmin puolin kiertänyt ja kuvannut lähes jokaisen Norjan paalukirkon mitä jäljellä on. Muutamaan ei päässyt sisään kun sorkkarauta unohtui mutta parisen kymmentä näin sisäpuoleltakin. Hienoja ja osa todella hienoja 1100 ja 1200 luvuilta peräisin olevia. Joskus niitä on ollut parisen tuhatta mutta tänään enää 28 joista 3 tai 4 on siirretty museoihin Osloon ja muualle, niissä en käynyt.

        Tässä kun alkaa itsekin olla historiaa niin historia alkaa kiinnostamaan. Oli todella mielenkiintoisia tarinoita noilla oppailla joita noissa kirkoissa oli ja ehkä kylmän ja märän kesän vuoksi muita turisteja oli vähänlaisesti joten sain kaksin rauhassa keskustella oppaiden kanssa.

        Olen joskus tehnyt seuran tilaisuuksiin samalla periaatteella noita stillkuva videoita mutta se on jäänyt. Ehkäpä noista Norjan kirkoista saisi jotain mielenkiintoista. Kuvia ainakin on toista tuhatta jos ei kahta.

        Minä en noita otoksiasi sanoisi paskoiksi vaan katseltaviksi. Itse kuvaan vastaavia kohteita samaan henkeen joten olisin väärä mies haukkumaan. Nuo historialliset rakennukset ovat kiinnostavia luontokuvauksen lisänä. Se osa vaan jäi Norjassa tältä kesältä vähiin koska oli kylmää, oli märkää, oli tuulista joten kyllästyin viikkoa ennen suunniteltua paluuta ja hilpasin kotiin mm. tuon Pihlajaveden metsäkirkon kautta.


      • hoookooo

        Joo Norja on kiinnostava paikka. Mulla on vaan vähän sieltä, melkein kaikki maisemaa. Mutta seuraavan kerran kun lähden niin lähden hiukan eri "mittapuulla". Siellä on paljon kaikkee vanhaa kun vaan viitsii etsiä. Nyt on jäänyt kolmelta viime vuodelta väliin ihan taloudellisista syistä. Iskenyt lama rahapussiin kun viraapelihommat on vähentynyt. Korjailen ihmisten tietsikoita ja tällasta, mutta nykyään on joka suvussa se viidenvanha nörtti joka fiksaa suvun koneet :) Tuotekuvaustakaan ei oo paljoo ollut nykyään. Mutta eiköhän tässä taas aukene jotain :)
        Joo ehtoopuolella tässä itsekin ja lapsenlapset hymyilee jotenkin kummasti kun vaari on alkanut tubettamaan :D
        Mutta on se mielenkiintosempaa tekemistä kuin ristikoitten täyttö :)
        Ja kiitos palautteesta.


      • hoookooo kirjoitti:

        Älä jaksa kinata trollin kanssa Extyökkäri :) Ei sille mikään auta :)

        Mennään asiasta toiseen niin kerros mielipiteesi mun otoksista ihan rehellisesti eli onko paskoja vai ei. Olen ladannut youtubeen slidejä. Tosin youtube pakkaa niitä aika pahasti eli ne ei ole niin teräviä kuin koneella.

        https://www.youtube.com/watch?v=A_bZwSVGPS4&list=PLR895hnl1nxqu52Tm83vTZzakZMcGmeaM

        Tuossa on suomalaisia kirkkoja esim.

        Anna palautetta koska se kehittää :)

        Oli hieno slideshow
        Nättejä kivikirkkoja


    • ergg

      Ja minä ole ollut siinä uskossa, että just syksyisellä harmaalla kelillä tulee sävykkäitä kuvia, on ainakin tasainen valo. Tietysti jos aurinkoinen hiekkaranta on ainoa hyvä kuvamaisema...

      • Taidosta ja silmästä se on kiinni millaisia kuvia tulee ja mikä on se "hyvä kuva"!


      • hoookooo

        Eipä ole pitkä aika kun telkasta tuli dokkati muistaakseni norjalaisesta miehestä joka oli keskittynyt kuvaamaan pelkästään harmaata. Eli harmaat päivät olivat hänen kulta-aikaa. Ihan hienoja kuvia oli.
        Otin kerran pikku hautausmaalla talvella aivan tasaharmaana päivänä yleiskuvan Ensin luulin että mulla on joku mustavalkoasetus päällä mutta kyse olin siitä että oli niin tasaharmaata ettei erottunut värit kuin parista kohtaa. Eli kahdessa hautakynttilässä oli liekko värillinen.
        Se oli oikeastaan aikas hyvä kuva :)
        Eli ei aina aurinkoa tarvii olla eikä puotapilviä :)


    • kvhjcxhb

      Ei kannata kuvata syksyä filmille ja lähettää kehitykseen ulkomaille.
      Käy niin, että saa vain uudet filmit tilalle ja pahoittelun kehityksessä sattuneesta värivirheestä.
      "Viallisia" filmejä ei kuitenkaan saa takaisin.

    • Vastauksista, kyllä sitten varmaan saadaankin syyskuvia, oli senverran kannustavia kommentteja, joissa puolustettiin syys kuvausta, ok uskotaan

    • Jotainmuistuimieleen

      Sävyn säätämistä kuvatessa

      Pilvipoutainen keli tai sadekeli voi tosiaan vaikuttaa sen, että valon väri vaikuttaa jopa harmaalta. Esim. viime viikon torstaina oli sellainen sadepäivä, että ihme, jos maisemasta muita värejä erotti kuin harmaata.

      Eli kyllä, valon värillä voi olla suuresti merkitystä. Varsinkin jos harrasti kuvausta filmikameralla negatiivifilmeille, joutui värisävyjen kanssa olemaan tekemisissä monin tavoin. Valon väri, filmin eri värikerrosten herkkyydet eri filmimerkeissä erilaisia, suotimien vaikutukset väreihin, jne.

      Nikon Coolpix -kompaktikamerassa on ollut näppärä ruokakuvausohjelma: lähikuvaus kytkeytyy päälle, salama pois, ja ylös-alas-näppäimillä voi valita värisävyä viisiaskeleisella asteikolla punaisesta siniseen päin. Myös muut kuvausohjelmat voivat vaikuttaa värisävyyn. Esim. iltahämärässä kuvaamisen ohjelma on näyttänyt erikoisen realistisia sävyjä iltahämärässä, kun muut ohjelmat ovat korostaneet keltaista tai punaista mielestäni liikaa,

      Valosävyn säätöön sopii PRE. Itse mitata harmaasävy valkoisesta tai harmaasta kohdasta. Mutta jos maisemasta puuttuu värikkyyttä, minkä sille voi? Värisävyn korostus valinnaksi valkotasapainoon?

    • Niin ja laadukkampi kamera, minulla on tavallinen pikku digi kamera, semmoinen 99€ hintai.en vaan, eisiinä oo erikoislinssejä makro kuvaukseen tms.

    • Rollisetä

      Niin, kallis kamera tietysti auttaa asiaa, jos siitä tulee hyvä mieli. Ja sitten pingispallot kainaloihin ja punainen pallopellenenä naamaan, että saa hauskoja kuvia. Huulipunat leveästi huulten ympärille tietysti. Se on asennekysymys tämä harmaalla kelillä kuvaaminen. - Ai mihinkö niitä pingispalloja tarvittiin? En minä tiedä. Varmuuden vuoksi voi laittaa. Jos vaikka sattuu tarvitsemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3193
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3026
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2295
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1992
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1805
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1592
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      102
      1302
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe