Rytmihäiriöitäkö

Zxcvbnö

Olen nuori nainen, elän terveellisesti ja sydämessä ei pitäisi olla vikaa. Viimeisen puolen vuoden aikana olen kuitenkin kärsinyt rintakivuista ja oudosta pulssista. Olen koko ajan erittäin tietoinen pulssistani, mikä on sinänsä erikoista koska ennen pulssiani ei pystyny tuntemaan edes kaulalta tai ranteesta, nyt tunnen sen vaikken edes tunnustelisi sitä. Kaikki alkoi rintakivuilla ja puristuksen tunteella. Hengenahdistustakin oli. Sain niin sanottuja kohtauksia, rintaa puristi ja hengittäminen oli vaikeaa. Kohtaus saattoi tulla missä vain mutta usein esim kahvin jälkeen. Rintatuntemuksien jälkeen puristus ehkä hiukan helpotti ja sydän alkoi hakkaamaan todella kovaa ja pulssi oli epäsäännöllinen, värisi ja muljahteli. Päässä tuntui kovaa kipua. Olo oli voimaton ja todella väsynyt, pyörrytti hurjasti ja outo pulssi saattoi kestää tunninkin. Huolestua aloin vasta kun suorituskyky on laskenut paljon ja kohtauksia tulee rasituksessa. Salilla sarjan tekeminen loppuun on lähes mahdotonta kun hengenahditus aiheuttaa tunteen että taju lähtee. Syke nousee nopeasti todella korkeaksi ja voimakkaaksi ja epäsäännölliseksi. Se haittaa jaksamista ja treenaamista. Joskus pulssi sekoaa täysin jo jyrkän ylämäen kävelemisen jälkeen.
Stressiä on ollut paljon. Lääkärille en jaksaisi jonottaa kun EKG ssa ei kuitenkaan näkyisi mitään. Osaako joku jolla on rytmihäiriöitä sanoa kuulostaako oireet tutuilta? Voisiko johtua vain stressin aiheuttamista rytmihäiriöistä vai pitäiskö tutkituttaa? Haluaisin vain suorituskykyni takaisin..

59

5980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laikadog

      Oireesi kuulostavat tutuilta. Hyvä olisi tutkituttaa, mutta kuten mainitsit, EKG:stä on hyötyä vain silloin, kun oire on päällä. Sydämen ultran voi tehdä, mutta siihen on vaikea saada lähetettä kunnallisesti. Yksityisellä se voi maksaa lääkäripalkkion kanssa karkeasti 350€. Hinta vaihtelee lääkärikeskuksesta riippuen. Hintoja kannattaa kysellä/googlata.

      Kuulostaa aika paljon stressin aiheuttamilta häiriöiltä. Itselläni on samaa, aika kauheita äkillisiäkin olotiloja tulee ja joskus kivuliaitakin rytmihäiriöitä, jotka kestävät tunnista 6-7:ään tuntiin.
      Rytmihäiriön aiheuttama verenkiertohäiriö saa joka puolella kroppaa aikaan kaikenlaisia epämiellyttäviä oireita, "aivosumua" myöten. Tuntuu välillä, että taju lähtee. Voimaton olo "kuuluu asiaan", veri kuljettaa happea, ja kun veri ei kulje ihan normaalisti, on happivajausta keuhkoissa, lihaksissa, aivoissa jne. Siitä voimattomuus, vapinakin ja hengenahdistus muun muuassa, jos ei ole vaikka astmaa.

      Pulssin/sykkeen tunnnustelu ranteesta tai kaulalta ei anna ihan oikeaa kuvaa.
      Itse en voi luottaa siihen ollenkaan. Verenpainemittari kannattaisi edes hankkia.
      Itselläni oli 24tunnin Holter-seurantalaite kotona käytössä (yksityiseltä lääkäriltä sekin),
      se seuraa sydäntä ja pulssia joka sekunti. Pulssini oli 30-170 välillä sen seurantavuorokauden aikana. En itse olisi voinut tulla niihin mittaustuloksiin. Nukkuessanikin syke oli välillä korkea ja pelottavan matala välillä eli 30 vain, minulla todettiin bradykardiaa seurannan aikana.
      Sydämeni pomppii ja tykyttää "kohtauksittain" tai joskus tuntuu ettei se toimi ollenkaan.
      Ultrassa se todettiin normaaliksi.
      Tykytykseen sain beetasalpaajaa, jota käytän tarvittaessa puolikkaan pillerin.
      Se aiheuttaa minulle isompana annoksena hengenahdistusta, vaikkei astmaa ole todettukaan.
      Astmaatikoille se ei kai oikein sovi. Verenpaineeni on normaalistikin alhainen, en uskalla ottaa beetasalapaajaa paljon kerralla senkään takia.

      Holterin voi saada terveyskeskuksen kauttakin, jos lääkäri on suosiollinen…

      Sydänasioissa kannattaisi mennä lääkäriin, mieluummin kuin olla epätietoisuudessa.

      Hyvää vointia ja syksyä sinulle !

      • Alooittaja

        Kiitos paljon hyvästä vastauksesta! Astmaa minulle aina ehdotetaan (kun on pölyallergia) mutta se on testattu ainakin neljä kertaa ja eikä koskaan ole astmaan päädytty.
        Minulla verenpaine on myös aika matala, nuorempana ainakin oli, nykyään aika ihanteellinen. Sinulla on ollut kamalan alhainen pulssi, eikös 40 ole jo pelottavan alhainen ellei ole huippukunnossa..?Tunnusteltuna minun pulssini on myös yleensä aika normaali, siinä 60 paikkeilla. Leposyke siis. Mutta niinkuin sanoit, ei ole niin luotettava enkä mm tiedä mitä sydämessäni tapahtuu esim rasituksen aikana tai nukkuessa. Haluaisin rasituskokeen, haluaisin tietää kuinka korkeaksi syke nousee ja onko rasituksen aikana niitä rytmihäiriöitä kun siltä melkein aina tuntuu. En vain tiedä missä tuollaisia kokeita voisi teettää.
        Itse olen lukenut että nuo beetasalpaajat eivät sovi liikunnan kanssa yhteen ja liikunta on kuitenkin aika isossa osassa elämää. Eikös ne ole mielialalääkkeitä? Toivoisin ettei tarvitsisi niitä ainakaan..
        Jos vain olisi varaa yksityiselle ja saisi selvityksiä asiaan, helpottaisi. Yhdellä sydämellä kuitenkin pitäisi pärjätä koko elämä.
        Olen lukenut tuosta Holterista kyllä joskus. Se voisi olla ihan luotettava. Täytyy soitella ehkä jonnekin, jos vaikka jossain otettaisiin tosissaan. Minulle on sanottu useampaan kertaan että refluksitauti varmasti kyseessä, en vain ymmärrä miksi se aiheuttaisi rytmihäiriöitä ja alentunutta suorituskykyä..
        Hyvää vointia ja syksyä sinullekin!


    • tsemppiä

      Kokeileppa FitLine lisäravinteita,moni on saanut niistä avun rytmihäiriöihin!Ja tuosta beetasalpaajasta sen verran,kun olen käyttänyt 15mg päivittäin 10v., ens alkuun tuntuu kuin ois käsijarru päällä,sitten alkaa kulkea,en edes muista kun kävelen reippasti,että syke ei nouse normaalisti!

      • Alooittaja

        Kiitos paljon vinkistä! Täytyy ottaa selvää noista. Ja okei, vaikuttaako beetasalpaajat sun tunne elämään tai mieleen mitenkään..? Kaikille ei mielialalääkkeet välttämättä sovi vaikka tietenkin varmaan niin paljon pienempi annos että ehkä ei niin merkitystä.


      • tsemppiä
        Alooittaja kirjoitti:

        Kiitos paljon vinkistä! Täytyy ottaa selvää noista. Ja okei, vaikuttaako beetasalpaajat sun tunne elämään tai mieleen mitenkään..? Kaikille ei mielialalääkkeet välttämättä sovi vaikka tietenkin varmaan niin paljon pienempi annos että ehkä ei niin merkitystä.

        Ei beetasalpaaja ole mielialalääke,vaan tasoittaa sykettä ja verenpainetta laskee.Ei ole vaikuttanut mitenkään mielialaani.


    • selkosavo

      En ole ikinä kuullut kenenkään saaneen apua lisäravinteista, mutta aina nuo firmojensa mainostajat tökkivät tyrkytyksiään tännekin.
      Muistakaa, että liika kalium voi aiheuttaa sydänoireita.
      Beetasalpaaja ei ole psyykenlääke, se tasaa sykettä usein pienelläkin annoksella.
      Verenpainemittari kertoo sykkeenkin, ja onhan noita digilaitteita kuntoiluun, jotka rekisteröi sykettä.
      Astmaa ja refluksitautia "tarjotaan" usein syyksi sydänoireiselle ja niin asia jää siihen, jos tyytyy siihen.

      • Aloiittaja

        Hmm, mistäköhän tuota kaliumia saa, voisinko sitten saada sitä liikaa.. minäkään en mitään hyvää noista fitlinen tuotteista löytänyt kun luin netistä, enemmänkin negatiivisia terveysvaikutuksia.
        Ja joo, astmaa mulla ei oo refluksitauti saattais ollakkin mut oisko sitten sen aiheuttamia oireita.. ehkä pitäis yrittää pyytää kokeita ja ottaa selvää johtuuko sydämestä kuitenkin


    • Aloiittaja

      Mittailin juuri verenpainettani. Lukemat olivat jotakin 106/77/70 eli ihan ok. Leposykkeeksi tuo 70 on aika korkea, aina oikeastaan kai ollut alle 60 ennen. Laite myös ilmoitti rytmihäiriöstä. Pulssi tuntuu aika voimakkaalta ja inhottavalta, en siis ihmettelisi että olisikin tällä hetkellä rytmihäiriöitä. Ottaisikoham ne lääkärissä tosissaan jos soittaisin ja kyselisin aikaa..

      • laikadog

        Aika tutunnäköiset mittarinlukemat. Itsellä on samantapaisia, ne on lääkärin mielestä varmaan hyvät. Syke nousee herkästi jo siitäkin että hermoilet nyt tilannetta.
        Itsellä on myös aika alhainen verenpaine ja kun syke on 75, se voi jo tuntua olossa, varsinkin kun se on lähes koko ajan hieman korkealla 75-80, ylikin joskus.
        Jatkuvana se tuntuu puristuksena rinnassa ja epäsäännölllisenä tykytyksenä usein.

        60-80 on normaalisyke , mutta mikä on kenenkin normaali ja miltä tuntuu, se on yksilöllistä !

        Minulla on myös noita hetkiä, jolloin ylä- ja alapaineen ero on aika pieni ja syke on noussut, tykyttää voimakkaasti, silloin on aika huono olo ja joskus muljahtelee rinnassa.
        Normaalisti kun verenpaineeni on noin 110/65 ja syke noin 65 oloni on jotakuinkin hyvä.
        Kun yläpaineeni laskee ja alapaineeni nousee ja syke nousee, olo on huono.
        Mikä sinun normaali verenpaineesi on ?
        Onko tuo 77 alapaine normaali sinulla ?


        Silloin kun sinulla on rytmihäiriöitä, juuri silloin pitäisi mennä (terveyskeskukseen vaikka) EKG:hen.
        Rytmihäiriöitä voi olla vaikka lukemat eivät ole kovin korkeat.

        Oletko googlannut rytmihäiriötä esim. Duodecim terveyskirjastosta ?


    • laikadog

      Tietysti ymmärrät itsekin hyvin, että stressaaminen saa sykkeen nousemaan ja sen seurauksena verenpainelukemat heittelee. Ei kannattaisi hermostua lukemista, mitä todennäköisimmin se ei ole vaarallista, mutta se on itseään ruokkiva kierre. Kun tulee huono olo, hermostuu, alkaa pelätä mitä seuraavaksi tapahtuu ja miettiä onko sydämessä vikaa. Ja syke sen kun nousee.

      Jos mittailet joskus olotilojesi mukaan verenpainetta ja sykettä, tulet huomaamaan että ne heittelee stressin mukaan. Ei tarvitse kuin alitajunnassa pyöriä joku ongelma, niin syke alkaa nousta. Se on herkkä. Mutta älä sen sen hermostuttaa itseäsi lisää ! Yritä rauhoittaa mielesi, hengitä rauhallisesti.

      Yritä keksiä jotain mukavaa tekemistä, muuta ajattelemista, kun stressaa.

      Tärkein ja ensimmäinen asia olisi tietenkin miettiä ja parantaa elämäntilannetta, aukoa "solmuja", poistaa stressin syyt ja aiheuttajat elämästäsi, jos vain mahdollista.

    • EikuOtille

      Lääkäriin, ja heti.

      Mun korvaan kuulosti aika paljon keuhkoveritulpalta, mut toisaalta en o kyllä lääkärikään. Mut kuitenki siltä toi kuulostaa et lääkäriin kannattais mennä, vaikkei arvaukseni osunutkaan oikeeseen.

      • samantapainen.kohtalo

        Kun ei ole lääkäri, kannattaako täräyttää tänne diagnooseja, jotka pelästyttävät ihmisen !?
        Eiköhän lääkäri sitten tee diagnoosit, kun sinne menee.
        Terveyskeskuslääkärin kautta voi saada lähetteen rasituskokeeseen, jos lääkäri on "armollinen". Joskus lähetteitä ei saa millään mihinkään, ainakaan omalla paikkakunnallani.
        Lisäksi tutkimuksiin joutuu odottamaan epämääräisen ajan.
        Ole sinnikäs ja kerro oireistasi perusteellisesti (myös pääkivusta ym.) lääkärille kuten tännekin kirjoitit. Oireista voi tehdä listan etukäteen paperille itseä/lääkäriä varten, muuten voi puolet jäädä sanomatta, kun vastaanotolla on aina liian vähän aikaa.

        Rasitustesti on aika kallis yksityisessä lääkärikeskuksessa, niinkuin useimmat tutkimukset.
        Sydänultra ei ihan mahdottomia maksa, se on hyvä perustutkimus, joka kertoo sydämen toiminnasta olennaisen.

        Aloittajalle rasitustesti olisi ehkä tarkoituksenmukainen ja vastauksia antava, koska oireita tulee rasituksessakin ja liikuntaa ei nyt voi oikein harrastaa.
        Ilman tutkimuksia asiat eivät selviä. Sen tiedät itsekin.
        Elämänlaatuasi rajoittaa kuvaamasi oireet.

        Älä odota enää, tilaa aika lääkärille, siitä se lähtee !


    • selkosavo

      En usko että sinun sydänoireesi johtuvat mistää yksittäisestä aineesta, huomasin vaan itse, että kalium-arvoni oli reippaasti yli viitearvojen ja kuinka ollakaan kun se laski, sydänhyppäykset loppui. Eli ei kannata mitään lisäravinteita alkaa syömään, niissä voi olla epämääräinen määrä sitä sun tätä. En päässyt perille, mistä sain niin paljon kaliumia, elimistö kyllä säätelee aika hyvin itse, jos jotain saa liikaa. Perusverikokeissa tulee mitatuksi natrium-kalium tasapaino ja muitakin juttuja.
      Sinuna tilaisin ajan lääkärille. Tulisipa selvitetyksi perusasioita. Onhan sinulla oireita jonkun verran. Beetasalpaaja on auttanut minua. Käytän lyhempivaikutteista Propralia 2,5 mg kerrallaan, tarvittaessa. Joka päivä en tarvitse sitä, joskus 2x. Pilleri, joka minulle on määrätty on 10 mg, mutta siitä voi kokeilla vaikka neljänneksen alkuun. Pienellä määrällä kannattaa alkaa aloittaa, pienikin määrä voi helpottaa. Turhan suuresta voi tulla sivuroireita. 2,5 mg ei tunnu juuri missään, mutta se alkaa laskea sykettä ehkä noin 20 minuutissa-puolessa tunnissa. Jokainen tietää tilanteensa ja oppii kyllä arvioimaan annoksensa.

      En uskalla enempää ottaa Propralia, koska verenpaineeni on joskus hyvin alhainen, pelkään että sekin romahtaa aivan liian alas, kun syke laskee. Niin ei lääkärin mukaan käy. Jotkut huimapäät vetelee sitä 20-40 grammaa kerralla !

      Toistakin lääkettä, Emconcoria kirjoitti toinen sydänlääkkeeksi minulle, en aloittanut sitä tuoteselosteen tarkkaan tutkittuani, siinä mainitiin mahdollisesta verenpaineenlaskut ja Emcomcorin vaikutus kestää kauemmin. Joku toinen tietää siitä varmaan paremmin.
      Minulla on kokemusta vain Propralista pienellä annoksella.

      alkuun lähdin niin, että menin terveyskeksulääkärille. Terveyskeskuslääkäri kuunteli sydäntäni, keuhkojani ja laittoi labrakokeita ja laittoi minulle valmiiksi lähetteen sinne terveyskeskuksen EKG:hen, että jos rytmihäiriö iskee päälle voin mennä suoraan labraan EKG:hen. Sen jälkeen lääkäri kastsoo tuloksen.
      Muuten täytyy ensin saada aika akuuttilääkärille, ja sitten vasta pääsee EKG:hen ja rytmihäiriöt voivat olla jo tipotiessään.
      Kaksi ambulanssireissua on sydämen takia ollut tänä vuonna. Rytmihäiriöitä ja eteisvärinää joka oli alkanut nukkuessani ja herättyäni jatkui ankarana, kivuliaana rytmihäiriönä. Monta kerta on sattunut näitä aika pahoja ja pitkiäkin, vain kaksi olin niin pahaa että jouduin ambulanssilla sairaalaan.
      Propralia sain. Se pitää kurissa tykytystä aika hyvin, sen jälkeen on ollut helpompaa.

      Suuret määrät ei kuulemma ole hyviä urheilussa.

    • rentoutukaa

      Stressitilanteessa autonominen hermosto aiheuttaa isoja muutoksia ennenkuin sekunti on kulunut:
      Pulssi kiihtyy, verenpaine nousee ja hengitys tihenee.
      Pitkään jatkunut stressi voi vaikuttaa osatekijänä sairastuessamme diabetekseen, ylipainoon, sydän- ja verisuonitauteihin, tuki- ja liikuntaelimien sairauksiin, autoimmuunisairauksiin yms.
      Stressissä verenpaine kohoaa, immuunijärjestelmä ja ruoansulatus hidastuu, hormonitoiminta häiriintyy. Voi tulla univaikeuksia ja psykosomaattisia tauteja, mielenterveysongelmia.

      Kannattaa siis hoitaa stressaavat asiat pois päiväjärjestyksestä !

    • Aloiittaja

      Kiitos kaikille vastauksista! Verenpaineeni oli joskus lapsena todella matala, diastolinen 45. Nykyään se on aika lähellä ihanteellista, varmaan siinä 100-120/70-80. Tänään extempore ilman sen suurempaa ajattelua tai stressiä mittasin verenpaineen, pyörryttää tämän hetkisen niskajumin takia kyllä, mutta huvikseni siis mittasin ja lukemat oli 87/65 ja pulssi 56. Aika alhainen siis ainakin tuo systolinen. Rytmihäiriö merkintää näytti taas.
      Lääkäriin varmaan kannattaisi se aika varata, en itsekkään epäile mitään vakavaa koska tiedän kuinka paljon psyyke ja stressi aiheuttavat fyysisiä oireita. Uskon myös että sydämeni on terve koska mitään synnynnäisiä vikoja siinä ei ole ja elintapani ovat ok. Olen kuitenkin lukenut että eivät jatkuvat rytmihäiriöt hyvää tee sydämelle, jos minulla niitä nyt on. Olen kyllä liikkunut, ja pystyn liikkumaan, mutta hyvin epämukavaa se on kun pulssi hyppii todella nopeasti ja täysillä jo muutaman sarjan jälkeen. Hiki nousee pintaan myös vähän turhan herkästi. Pahimmillaan nämä siis ovat rasituksessa nämä hengenahdistukset ja pulssi ongelmat ja kivut mutta toisinaan myös levossa, ja hengenahdistusta välillä esiintyy myös makuu asennossa.
      Tiedän että EKG pitäisi saada sillä hetkellä kun rytmihäiriöt on päällä, muuten ehkä vähän turha tutkimus.. olisi kuitenkin ehkä helpoin päästä siihen. Täytyy varmaan soittaa terveyskeskukseen ja kysellä lääkärinaikoja. Ja niin, kyllähän nämä oireet elämänlaatuun vaikuttaa.

    • Hghughk

      Lääkäriin ehdottomasti, selviä rytmihäiriön merkkejä, ehkä eteisvärinää. Mitään luontaislääkkeitä ei missään tapauksessa, voivat laittaa elimistön aivan sekaisin. Itselläni kaikki keinomakeutusaineet kuten glugoosisiirappi, jota tungetaan nykyään lähes kaikkiin elintarvikkeisiin ,laukaisee heti eteisvärinäkohtauksen.

      • Aloiittaja

        Kiitos vastauksesta! Olen lukenut eteisvärinästä että pulssi nousisi todella korkeaksi aina kohtauksen aikana..? Minulla ei ole mitenkään järjettömän nopea pulssi yleensä silloin, lähinnä hengenahdistusta ja nuljahtelua ja epäsäännöllistä rytmiä ja lyönnin poisjääntejä. Siksi olen epäillyt lisälyöntejä. Eteisvärinähän voi aiheuttaa pitkällisenä kaikkea vakavaa. Olisi kiva kuulla enemmän miltä eteisvärinä tuntuu ja miten se poikkeaa vaarattomista lisälyönneistä?


    • laikadog

      Vain omista tuntemuksistani tietysti voin kertoa. Se, minkä oletan eteisvärinäksi itselläni, tuntuu kirjaimellisesti värinältä rintakehässä. Pahimmillaan niinkuin olisi sormi pistorasiassa ja heikkoa sähkövirtaa (onkohan sellaista, hahah) menisi rintakehän läpi. Joskus olen herännyt siihen aamuyöllä.

      Minullakaan ei ole eteisvärinätuntemuksissani järjettömän korkea pulssi/syke.
      Aina ei kylläkään pysty mittaamaankaan, jos olo on oikein huono. Joskus se värinä on lievää, joskus voimakasta ikäänkuin muuttuen rytmihäiriöiksi (oletan), jotka ovat tosi tykyttäviä, repiviä, pelottavia ja melko kivuliaitakin joskus,

      Kivuista ei paljon puhuta tai kirjoiteta rytmihäiriöitten yhteydessä. Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää muitten tuntemuksista ja kokemuksista..

      En oikein pääse perille, mikä on mitä. Eteisvärinää voi lukemani perusteella olla niin, ettei edes itse aina huomaa. Kun luen lääkärien kirjoittamia tekstejä sydänoireista, ei ne ainakaan minulla mene yks'yhteen. En ole ihan varma, mikä milloinkin vaivaa.

      Enkä tiedä kuinka paljon voi luottaa kotimittareihin sykkeen suhteen.
      Sykkeeni on tosiaan ollut 30-170 välillä Holter-seurannassa. En noita lukemia ole osunut mittaamaan kotikoneella, mutta sykehän vaihtelee koko ajan ja on erilaisia päiviä.
      Bradykardiaa minulla todettiin Holterissa. Bradykardian tapaisessa olotilassa jouduin ambulanssilla sairaalaan. Sydän ei meinannut startata enää. Bradykardia on muistaakseni hitaan sydämenlyönnin rytmihäiriötä, joka voi aiheuttaa ja aiheuttaa äkkikuolemia.
      Kiva?!
      Eikö ?

    • peninsulat

      Lisälyönnit voi tuntea satunnaisina "hyppelyinä" rinnassa, niitä voi olla yksittäisiä tai rypäs, samoin voi "jäädä pois" lyöntejä ja voi olla kaksoislyöntejä.
      Eteisvärinä on jatkuva värinän tunne, tuntikausiakin jopa.
      Jos mitään olen ymmärtänyt, eteisvärinän aikana veri voi "jäädä lillumaan" (sydämen) eteiseen ja alkaa hyytyä. Kun se ampaisee liikkeelle, se hyytymä voi mennä esimerkiksi aivoihin aiheuttaen aivoinfarktin.
      Oikeaa tietoa saa googlaamalla Duodecim-sivustoa tai Sydän-mediaa.

    • Aloiittaja

      Kiitos ! Olen molemmista lukenut, tiedän juuri että eteisvärinä voi pahimmillaan johtaa aivoinfarktiin, sen takia oli kiva kuulla miltä se oikeastaan tuntuu kun ei nuo oireet aina ole juuri sellaisia kuin mitä lääkärit kirjoittavat. Minullakin tuntuu joskus värinää rinnassa tai oikeastaan koko kehossa, johon liittyy todella huono ja heikko olo. Yleensä kuitenkin minulla oireiden perusteella olisi lisälyöntejä, tänään esimerkiksi salilla olin todella voimaton, sydän tykytti ja jätti lyöntejä välistä, pulssi oli voimakas ja henkeä ahdisti. Tätä tulee siis todella usein ja yleensä juuri liikkuessa. Oireet alkavat rasituksesta, ei psyykestä koska ne voivat tulla, oli fiilis mikä tahansa. Ahdistus ei varsinaisesti lisää niitä. Myös kahvi tuntuu usein laukaisevan näitä kohtauksia. Bradykardia on joo hidaslyöntisyyttä, takykardia sittem taas tiheälyöntisyyttä. Jälkimmäistä epäilisin enemmän omalla kohdallani mutta voihan se olla ettei ole kumpaakaa.
      Maanantaina olisi hoitajan aika, saa nähdä mitä he siellä tekevät(puhelimessa lupailtiin sydänfilmiä mutta ei sitä ikinä tiedä..). Joka tapauksessa toivon että siellä saisi edes vähän lisäselvitystä mitä rytmihäiriöitä olisi ja miksi. Toivottavasti olisi silloin rytmihäiriöitä, muuten aika turha reissu.

    • Aloiittaja

      Ajattelin kertoa tänne mitä hoitajalla sanottiin. Kuulemma normaaleja, tähän ikään kuuluvia väsymyksen ja stressin aijeuttamia rytmihäiriöitä, ilman minkäänlaisia tutkimuksia. Verenpaine mitattiin, oli ok. Painotin sitä, kuinka huono suorituskyky ja vaikea liikkua ja rytmihäiriöt päivittäisiä elämänlaatua laskevia. Sain ajan verikokeisiin, kolesteroli ja kilpirauhas(katsottu jo kyllä vuos sitten). Myös EKG aika. Holterin mainitsi mutta tarvisi kuulemma kardiologin lausunnon että saisi sen käyttöön tai jotakin vastaavaa. Hoitajan mukaan kyseessä ei siis voi olla eteisvärinä, tai mikään vaarallinen koska jos olisi, olisin jo menettänyt tajunnan jossakin kohtaa. Tajunnan menetys tuntuu olevan se raja terveyskeskuksissa kun aletaan vasta tutkimaan ja otetaan tosissaan. No, hoitaja on varmaan oikeassa, luultavasti vaarattomia lisälyöntejä mutta kiva olisi saada niihin joku helpotus. Eikai se sydän jatkuvaa epäsäännöllistä sekavaa rytmiä loputtomiin jaksa..? Tai vaikka jaksaisi niin psyyke ei.

    • peninsulat

      Hyvä, että tulit kertomaan !
      Sinulla ei ole edes mitään asiaa sydämeen liittyen tutkittu, siksikin kuulostaa pöyristyttävältä, että hoitaja alkaa asiantuntijaksi sydänasioissa !!! Hoitaja ei todellakaan ole mikään asiantuntija, vaikka ne sitä yrittää esittää joka asiassa.
      Hoitaja ei saa edes EKG-käyrästä sanoa sanaakaan potilaalle, koska ymmärrystä/koulutusta ei ole.
      Eihän kardiologeja tarvittaisi ollenkaan, jos hoitajien koulutus riittäisi.
      Hoitaja ei todellakaan voi tietää onko sinulla joskus eteisvärinää vai ei (ilman yhtäkään tutkimusta eikä siltikään) !!! Eikä voi päätellä, että kun "taju ei ole mennyt, ei voi olla eteisvärinää!"
      Ihan vastuuntonta tekstiä !!!

      Hetkellinen verenpaineen mittaus ei oikeastaan kerro paljoakaan. Itsekin tiedät, että se sinulla vaihtelee ja verenpaine voi näyttää ihan hyvältä, vaikka on huono olo ja huonolta vaikka on hvyä olo. Ahkera mittailija tietää sen. Olen ainakin itse huomannut.

      Sinuna ainakin keventäisin treenejä siihen asti kunnes olet käynyt kardiologilla.
      Se on täsmäosoite oireisiisi.
      Kardiologin käynti yksityisellä maksaa karkeasti 150€ ja on sen väärti.
      Harkitse !
      Hyvää vointia !

    • rentoutukaa

      Holter olisi hyvä juttu, se rekisteröi 24h sydämen toimintaa. Silloin "kannattaa" sen mitä uskaltaa kuntoillakin, että kaikki häiriöt/poikkeava tulisivat rekisteröidyksi.
      Holteria on vaikea saada kunnallisesti, ensin pitäisi ehkä saada lähete (kunnalliselle) kardiologille ja se voi tyssätä terveyskeskuslääkäriin, joka kuuntelee sydäntäsi ja toteaa "ihan ok (sillä hetkellä), ei mitään lähetettä tarvitse minnekään".
      Minun piti ensin joutua ambulanssilla sairalaalaan sydänvaivoissani ennenkuin sen sain.
      Sydämen rasituskoe (polkeminen) olisi vähintään yhtä hyvä, kai parempikin ?
      Siihenkin tarvitsee lähetteen. Sen sain saanut teke-lääkäriltä (vuosia sitten).

      Eri kunnissa on erilaista ja eri lääkärit - lääkärin asenne ratkaisee.
      Lähetteiden saaminen on kuitenkin aika nihkeää joka paikassa ? Se on terveyskeskuksen kallein "toimenpide", kuntien pitää säästää rahaa ja jatkotutkimukset maksavat. Kynnys on korkea saada lähete.

      Vaikka, ja toivon mukaan, oireesi ei olisikaan mitään "vaarallista", onhan se kuitenkin hyödyllistä tietää ja selvittää, mistä ne johtuvat. Elämä ei ola hääppöistä noitten oireitten kanssa, se rassaa psyykeä - ja siitä tulee kierre, kun huolestuu. Sydänoireet eivät ainakaan vähene ! Päinvastoin.

      Aivan käsittämättömiä "lausuntoja" hoitajalta, jolla kävit !
      Masentavaa todeta ja tajuta, mikä voi olla hoitajan taso.
      Hoitajalla tuskin on oikeutta "lausua" yhtään sanaa sydänoireista kenenkään potilaan kohdalla.
      Ei uusi juttu, noita hoitajia löytyy Suomessa...

    • Aloiittaja

      Kiiitos vastauksista taas!:) kaikki mitä sanotte on totta. Ymmärrän kyllä toisaalta hoitajan asenteen, kertoi itse käyneensä saman läpi minun iässäni, liikuessa rutmihäiriöitä. Vetosi siis omaan kokemukseen ja kun omalla kohdalla ei ollut mistään vakavasta kyse niin olettaa että ei kenenkään muunkaan kohdalla. Tiedän kyllä että rytmihäiriöt ovat yleisiä ja usein vaarattomia, ja että minulla niihin varmaan onkin taipumusta mutta olisi silti kiva että ensin tutkittaisiin ja poissuljettaisiin vakavammat jutut. Entäs jos sydämessäni jostain kumman syystä olisikin jotain ja antaisin vain asian olla kun ei minua oteta vakavasti ja sitten saisinkin tajuttomuuskohtauksen tai jotain vastaavaa. Kyllä kaikkea on varmaan helpompi hoitaa jos ne löytyy ajoissa. No jokatapauksessa odotan nyt EKG:hen asti ja katsotaan mitä siinä näkyy. Ennen sitä en osaa ajatella että miten asiassa etenisin mutta holter olisi tosiaan hyödyllinen. Rasituskoe olisi varmasti kohdallani paras, siinä ainakin saisi vastauksia siihen, millainen sydämeni on rasituksessa ja onko sitä ihan turvallista rasittaa(luultavasti joo mutta silti.) Hoitaja kun antoi ymmärtää että liiku juuri niin kovaa kuin nyttenkin, ei siitä ole mitään haittaa. Kahvin juontia kannattaa vähentää mutta ei liikuntaa tarvitse. Totesin siinä kohtaa lähinnä että liikkuisinhan minä samalla tavalla kuin ennenkin jos se tuntuisi hyvältä ja suorituskyky olisi samalla tasolla

    • laikadog

      Luin aloituskirjoituksesi uudestaan. Oireesi ovat sellaisia, että lääkärillä olisi ollut syytä käydä jo ! Kun olet käynyt EKG:ssä, sen jälkeen tietysti tapaat lääkärin.
      Kerrot kaikki oireesi tietenkin, joka ikisen, eiköhän tutkimukset lähde siitä kulkemaan,
      vaikka EKG.ssä ei näkyisi mitään erikoista. Sehän näyttää vain muutaman sekunnin tilanteen, mutta voi kertoa muutakin.

      "Oirepäiväkirjaa" kannattaisi pitää, laittaa paperille ylös vuorokauden ympäri, milloin on mitäkin ollut (rintakipua, puristusta, hengenahdistusta, tykytystä, muljahtelua, ylimääräisiä lyöntiryppäitä ym.) ja kauanko se kesti ja missä kohtaa se tuntui, koko rintakehällä, vasemmalla, oikealla puolella, pallessa, olkavarressa, selässä jne) . Itse tein niin. Laitoin kalenteriin ylös kipukohtaukset ja rytmihäiriöt ja sen mitä niitä edelsi. Myös sen, jos ei edeltänyt mitään erikoista.
      Oireita voi tulla levossakin tai vähäisessä rasituksessa.

      Sydän ja keuhkot työskentelevät yhdessä. Veri kuljettaa happea. Sydämen toimintahäiriöitten takia elimistö, aivot, ei saa tarpeeksi happea, pyörryttää jne. Eikö niin ?

      Mikä aiheuttaa sydämeesi toimintahäiriöitä, kuuluisi selvittää. Suurin osa rytmi- ym. häiriöistä on vaarattomia, pieni osa toimintahäiriöistä on vaarallisia, niin se vain on. Tutkimatta ei voi tietää, mistä on kysymys. Keuhkojen tilavuus/hapenottokyky ja kuntokin voi vaikuttaa asioihin ?
      Meissä on miljoonia soluja, jokaisen ihmisen jokainen elin ja sen toiminta on sen verran erilaista kuin muilla, että kun lisäksi kaikki vaikuttaa kaikkeen ja toisiinsa, ei hoitaja voi asiaa voi kuitata sillä, että hänelläkin on ollut, mutta meni ohi. Kas kun ei kertonut, millä hän sai ne ohi menemään ?!

      Älä rasita itseäsi "uhkarohkeasti" ennenkuin on tutkittu.
      Onko turvallista rasittaa itseään niin paljon, että tulee kipuja ja on pyörtymispisteessä. Tuskin.

      Tule kertoilemaan kuulumisia !
      Koita voida mahdollisimman hyvin !

    • Aloiittaja

      Kiitos paljon! "Sydämen toimintahäiriöitten takia elimistö, aivot, ei saa tarpeeksi happea, pyörryttää jne. Eikö niin ?" kyllä. Juuri näin minä sanoin hoitajalle. En ole pitänyt päiväkirjaa(aloitin sen kyllä joskus) mutta kerroin tarkasti, että näitä rytmin muutoksia on jatkunut nyt n puoli vuotta ja nyt niitä on joka päivä. Kerroin myös että kohtauksia voi tulla milloin vaan mutta pahimmillaan ne on kovassa rasituksessa, esim jalkapäivinä salilla. Happi ei kulje tarpeeks aivoille ja lihaksille, pyörryttää, voimaa ei ole tarpeeksi, sydän hakkaa kovaa ja pulssi on epäsäännöllinen, henkeä ahdistaa. Tämän kaiken myötä suorituskyky laskee koko ajan. Sanoin myös, että vaikka kyse olisi vain vaarattomista lisälyönneistä, niin haluaisin tietää mistä ne johtuu ja miksi niitä on niin usein, varsinkin rasituksen yhteydessä. Ja miksi ne ovat alkaneet yhtäkkiä kun ei koskaan nuorempana ole ollut. Toisin sanoen en haluaisin "lopettaa elämistä ja odottaa että tämä vaihe menee ohi" niinkuin hoitaja antoi ymmärtää, että tämä ikä tuo mukanaan usein kaikkea vastaavaa.
      Laikadog, sinullahan oli eteisvärinää? Toisin sanoen sen näkee yleensä EKG:stä jos sattuisi olemaan rytmihäiriökohtaus päällä. Se luultavasti otetaan vakavammin ja tutkitaan, jos kyseessä on vaan lisälyönnit niin tuskin yksikään lääkäri sen enmpää haluaa tutkia. Minulle todettiin, että olen luultavasti herkempi saamaan rytmihäiriöitä ja tuntemaan niitä kuin osa, ja voi olla että vanhana tulenkin kärsimään eteisvärinästä. No, toivon että EKG saisi tallennettua jonkin rytmihäiriön, ja että nähtäisiin mistä on kyse.
      Minäkään en halua odottaa sitä pyörtymispistettä, vaikka eihän se välttämättä siihen johda.

    • laikadog

      Hei "Aloiittaja" !
      Hajanaisia ajatuksia:
      Lisälyöntejä on kuulemma joskus noin 50%:lla ihmisistä. Niitten takia tuskin saa tutkimuksia alkuun, mutta sinullahan on rintakipuja, puristaa ja pyörryttää ! Rintakipu on aina tutkimuksen syy.
      Oireet on hyvä kirjata ja näyttää vaikka lappu lääkärille, kun lääkärillä ei yleensä ole aikaa kuunnella paljon mitään ja sitten puolet jää sanomatta.

      Kirjasin itse näin, esimerkkinä:
      12.6 aamulla herätessä eteisvärinää noin klo 12 asti. Voimaton ja huono olo.
      14.6 muljahtelua palleassa kauppakävelyn(2km) jälkeen 17 maissa, muljahtelu muuttui kivuliaiksi rytmihäiröiksi, loppui vähitellen klo 22 maissa. Hengenahdistusta. Koko ajan pää "sumussa" ja huimaa.
      (Minulla nykyään oireet alkaa usein muljahteluna pallean yläosasta, siitä mihin rintalasta loppuu)

      Muutaman päivän oirelistan näytin terveyskeskuslääkärille ja jätin sen hänelle, ei lääkäri sitä minuuttia kauempaa vilkaissut, mutta en minuutissa olis saanut sanotuksi vielä mitään.
      Toivottavasti saat rauhallisen ja riittävän pitkän lääkäriajan.

      Kaikki olot kannattaa merkata, ainahan ihmisellä ei ole kauhean huono, jos on esim. eteisvärinää.
      Joskus joku oire tekee lähes toimintakyvyttömäksi.
      Eteisvärinäni ei ole mihinkään kadonnut. Valitettavasti. Sitä täytyy vaan kestää, viidettä vuotta.
      Joskus myös tykyttää voimakkaasti, kivuliaasti ja epätahdissa, eli rytmihäiriöitä on tuntejakin. Niihin olen saanut beetasalpaajaa, Propralia.
      Syitten selvittäminen on tärkeää siksikin, että tietää, millä lääkkeellä voisi oireita helpottaa, jopa vähän estää, jos aavistaa, että nyt lähti taas tulemaan vaikka rytmihäiriö.
      Sydämessäkin voi olla joku vika. Tai tulla joku vika.

      Enpä tiedä voiko sanoa, että "joku on herkempi saamaan rytmihäiriöitä" ?
      Sittenhän voisi kai sanoa, että joku on "herkempi" saamaan reumaa, syöpää, diabetesta…
      Ehkä taipumus voi olla geeneissä, en tiedä.

      Minulla ei ole kertaakaan saatu eteisvärinää kiinni EKG.ssä, Holterissa sitä näkyi ja bradykardiaa, lyöntien väliinjäämisiä, tuplalyöntejä ja mitähän kaikkea.
      Bradykardia eli hidaslyöntisyys saa haukkomaan todenteolla henkeä, happi loppuu, ja siitä voi seurata äkkikuolema.

      Yksi juttu vielä, jos lääkärille kertoo, että on paljon stressiä, tutkimus saattaa tyssätä siihen.
      Helposti laitetaan kaikki vain stressin piikkiin ja sanotaan, että "seurataan asiaa, tule uudestaan jos oireet jatkuu!"
      Stressi voi aiheuttaa sydänhäiriöitä, mutta ei kaikkea voi tutkimatta laittaa senkään piikkiin.
      Stressillä lääkärit kuittaa niin paljon, sen syyksi laitetaan eikä saa lähetettä mihinkään.
      Stressi tosin aiheuttaa paljon sairauksia, mutta ei heti kättelyssä kannata sanoa kovasti siitä kärsivänsä, j o s haluaa tutkimuksiin.

      Heippa taas !

    • eläkeläishylkiö

      Työterveyslääkärin kautta pääsee melko helposti tutkimuksiin.
      Työntekijä on tuottava firmalle ja yhteiskunnalle.
      Terveyskeskuksessa on eduksi kertoa sairautensa haittaavan työtä tai työn hakua ja arkielämää.
      Terveyskeskuksissa ei taida käydä enää kuin työttömät ja eläkeläiset, jotka eivät tuota yhteiskunnalle mitään, vaikka eläkeläisetkin maksavat veronsa.
      Jatkopaikkaa tutkimuksiin ei heltiä helposti.
      Raakaa peliä.
      Koettu on.

      • Aloiittaja

        Minulla ei valitettavasti ole töitä tällä hetkellä, opiskelemaan pyrin. Varaa ei yksityiselle ole joten terveyskeskus jää ainoaksi vaihtoehdoksi:( onhan se ennenkin koettu että ei sillä mitään tehdä minkään asian suhteen, jos ei taju ole lähtenyt


    • Aloiittaja

      Kuulostaa inhottavalta nuo sinun oireet, kyllähän niiden kanssa varmaan oppii elämään ja ainakin jos jollakin lääkkeillä saa vähän helpotusta pahimpiin kohtauksiin niin hyvä..
      eikös lisälyönnitkin toisinaan voi aiheuttaa noita kipuoireita mitä minullakin on? Huimausta ja rinnan puristusta ja hengenahdistusta. Olen aina ymmärtämyt että otettaisiin vakavammin tapaukset joissa rytmihäiriöt alkavat rasituksessa, mutta näköjään ei. Eikös ne kuitenkin ole useammin haitallisia kuin vain levossa esiintyvät..?
      Minä itsekään en oikein tajunnut mitä hoitaja tarkoitti sanoessaan että jotkut ovat herkempiä rytmihäiriöille, tauntui tarkoittavan sitä että jollain psyyke on herkempi kuin toisella ja kuvittelee kaiken. Siltä niiden asenne vaikuttaa aina, oli oire mikä tahansa. Minulle myös todettiin että sydämessäni ei ole mitään vikaa koska ei siinä ole koskaan ollut. Jos totta puhutaan en tiedä onko sitä edes koskaan tutkittu. Ei varmaankaan kun ei syytäkään ole ollut. Voiko esim läppävika kehittyi iän myötä?
      En painottanut omaa stressiäni, koska tiedän että kaikki laitetaan aina psyyken syyksi. Ja vaikka olisikin sitä niin haluaisin silti tutkimukset. Stressiä on kuitenkin ollut ainakin viimeiset viisi vuotta, miksi siis nämä sydänoireet tulisi ihan yhtäkkiä nyt monen vuoden jälkeen.
      Minulla rytmihäiriökohtaukset aiheuttavat usein huonon olon. Liikkuessa huonoon oloon ei niin keskity, siinä se näkyy hengenahdistuksena, epämääräisenä ja korkeana pulssina huimauksena jne mutta jos levossa tulee kohtaus, niin lähes aina puristaa rintaa pyörryttää päätä särkee ja heikottaa, tuntuu voimattomalta. Olo saattaa kestää montakin tuntia. Kaikki nämä tuli siis sanottua hoitajalle mutta valikoiva kuulo taitaa olla aika monella heistä
      Saanko muuten kysyä minkä ikäinen olet? Kun eteisvärinähän on kai harvinainen nuorilla. Minun kohdallani tuntuu että se suljettiin heti pois. Epäili kammiolisälyöntejä, ilman tutkimusta siis

    • laikadog

      Hei !
      Stressin aiheuttamat fyysiset sydänoireet tulevat yleensä stressin jatkuessa/pitkittyessä.
      Ensin voi ahdistaa joskus, sitten alkaa ahdistaa lähes aina, jolloin autonominen hermosto voi ottaa vallan aiheuttaen tykytystä ja hengenahdistusta ja syöksee adrenaliininin liikkeelle aiheuttaen esim. paniikkihäiriökohtauksiakin. Adrenaliini "haihtuu" muutamassa minuutissa, kohtaus menee ohi. Kun se rajuna tulee yllättäen ensimmäisen kerran, voi luulla saavansa sydänkohtauksen.
      Jos stressi jatkuu, adrenaliini alkaa "piiskata" sydäntä tämän tästä ja sydänoireetkin lisääntyvät.

      Stressaantumisen alussa useimmiten kykenemme pitämään hermoilumme "hanskassa".
      Järkeilemme asioita ja hallitsemme stressiämme.
      Jatkuva stressi voi kuitenkin "lähteä lapasesta", autonominen hermosto eli tahdosta riippumaton ottaa vallan kun oikein pahasti jatkuvasti ahdistaa.
      Ankara, pitkä stressi voi aiheuttaa valtavasti erilaisia oireita, se vaikuttaa lähes kaikkeen.

      Tämä oli simppeli selitysyritys.
      Jos on psyykeltään herkkä ja paljon ongelmia ja huolia, saanee helpommin sydänoireitakin psyykkisistä syistä.

      Kun uusia sydänoireita ilmaantuu, kuormittavaa liikuntaa tulee välttää, kunnes oireiden alkuperä
      ja vakavuus on selvitetty, on sanottu eräässä fysioterapeutin oppikirjassa. (minä en ole fysioterapeutti, olen keski-ikäinen tavis ja joskus lueskellut asioista saadakseni lisää selkoa omasta sekavasta oirekuvastani ja elinten toiminnasta. Mitä enemmän luen sitä paremmin tajuan, kuinka vähän tavis tietää. Kannattaa mennä oireineen kardiologille, jos ei ole ollut vielä)

      Joko on tiedossasi milloin pääset EKG:hen ?
      Palaillaan !

      • Aloiittaja

        Kiitos selvennyksestä, olen lukenut psykaa aika paljon joten tiedän noista stressin vaikutuksista ja yhteydestä autonomiseen hermostoon. Ahdistus ei ole kuitenkaan koskaan kohdallani johtanut paniikkikohtauksiin tai mihinkään niin vahvaan ja vakavaan tilaan. Ahdistus ei tule itselleni kohtauksittain yleensä, vaan se vaan on. Uskon siis itsekkin että se voi näitä rytmihäiriöitä luoda. Eniten lähinnä huolestuttaa se, että miksi ne ovat lisääntyneet ja jääneet päälle ja esimtyvät etenkin rasituksessa(olen varmaa sanonut tämän sata kertaa:D)
        EKG on viikon päästä perjantaina! Sitten tiedän enemmän. Toivon että saataisiin edes joku rytmihäiriö filmille, ihan että edes itse saisin tiedon millaisia ovat.


    • laikadog

      PS: Vielä sen verran, että lisälyönnit ja tykytykset ym. voivat johtua monista eri syistä.
      Ilman tutkimista ei voi tietää, mikä on vaaratonta tai vaarallista.
      Jouduin itse aamukahvipöydästä ambulanssilla sairaalaan.
      Ihan kaikessa rauhassa luin aamun lehteä ja join aamukahvia, kun sydän teki lakkoa ja sumeni.
      Kahvia juon muuten edelleenkin, en ole huomannut, että se juurikaan aiheuttaa mitään minulla.
      Oireeni olivat alkaneet varmaankin jo nukkuessani ja sitten "pamahti päälle" kun nousin ylös.

      Olen kuntoillut lujasti nuorempana. Sydämeni kammoitten seinämät ovat saattaneet siitä paksuuntua, on muitakin syitä seinämien paksuuntumiseen. Joka tapauksessa paksuuntuneet seinämät voivat alkaa aiheuttaa toimintahäiriöitä ikääntyessä ja myös verisuonten rakenne muuttuu ihan iän myötäkin ennemmin tai myöhemmin.
      Syitä on 1001, jos riittääkään, mikä voi oireita aiheuttaa.

      Beetasalpaaja on yleinen lääke sykettä rauhoittamaan, mutta sekin aiheuttaa ainakin minulla vähän voimattomuutta ja huimaustakin, ilmeisesti koska (lukemani mukaan) se vähentää lihasten verenkiertoa normaaliannoksella.
      Otankin sitä vain vähän kerrallaan eli 1/4 osa pillerin tarvittaessa. Sekin auttaa. Kokonainen pahentaa oloani, aiheuttaa hengenahdistustakin, vaikka astmaa ei ole todettu.
      Jokaisen "normaaliannos" on tietenkin tykytysten voimakuuden, sykkeen, oman tarpeen ja sietokyvyn mukaan.


      Ainakin itselleni on aika vaikeaa päätellä, mitä oireeni milloinkin ovat.
      Eteisvärinä tuntuu aina samalta, jatkuvalta tasaiselta värinältä rinnassa.
      Tutkitut muut oireet ovat aika vaihtelevia, kivuliaita useimmiten.
      On olemassa eteislepatuskin muuten ja kammioperäiset oireet ym.
      Jotkut kertovat, etteivät tunne kovaa kipua rytmihäirössä, on tiheä tykytys vain.

      Se on selvä, että kun joku verenkiertohäiriö on, hengitysvaikeuksia on ja pyörryttää, vapisee, menee voimattomaksi yms.

      Mistään oireesta ei voi tietää, kuinka vakavaa se on ja mistä se johtuu, ennenkuin on tutkittu.
      Toivon, että asiasi edistyy nopeasti, ettei tarvitse miettiä ja hermoilla ja saisit parannusta elämänlaatuusi.

      • Aloiittaja

        Kiitos! Minullakin kohtaukset vaihtelevat, usein vain huomaan että minulla kahvi tai alkoholi saattaa laukaista tykyttelyä ja epäsäännöllistä pulssia. Ainakin aamukahvi.
        Minulla on suht alhainen verenpaine, mietin että oliko se tuo beetasalpaaja juuri joka ei ole hyväksi, tai siis laskee entisestään? On ajatukset tällä hetellä niin solmussa että voi olla että olikin kyse jostain muusta. Kyllähän sen oman annostuksen varmasti oppisi ja huomaisi missä tilanteessa sopii ja missä ei ja kuinka suurena annoksena.
        Minäkin olen kuullut tuosta eteislepatuksesta. Olen myös lukenut kammiotakykardiasta, joka siis on vissiinkin vaaraton tila mutta liittyy rasitukseen(jos en ihan väärässä ole).
        Ehkä kaikkein eniten juuri haluaisinkin varmistuksen siihen, että kuinka paljon voin omaa sydäntä ja kehoani rasittaa niin, että se on turvallista.
        Minulla oireet vaihtelevat. Joskus kipua ei oikeastaan ole, joskus rintaa puristaa taas enemmän. Tiedän että kaikki eivät edes tiedä rytmihäiriöistään, että tuntemuksia ei paljon ole, toisilla taas koviakin oireita ja huono olo. Minä taidan sitten kuulua tuohon jälkimmäiseen ryhmään


      • laikadog
        Aloiittaja kirjoitti:

        Kiitos! Minullakin kohtaukset vaihtelevat, usein vain huomaan että minulla kahvi tai alkoholi saattaa laukaista tykyttelyä ja epäsäännöllistä pulssia. Ainakin aamukahvi.
        Minulla on suht alhainen verenpaine, mietin että oliko se tuo beetasalpaaja juuri joka ei ole hyväksi, tai siis laskee entisestään? On ajatukset tällä hetellä niin solmussa että voi olla että olikin kyse jostain muusta. Kyllähän sen oman annostuksen varmasti oppisi ja huomaisi missä tilanteessa sopii ja missä ei ja kuinka suurena annoksena.
        Minäkin olen kuullut tuosta eteislepatuksesta. Olen myös lukenut kammiotakykardiasta, joka siis on vissiinkin vaaraton tila mutta liittyy rasitukseen(jos en ihan väärässä ole).
        Ehkä kaikkein eniten juuri haluaisinkin varmistuksen siihen, että kuinka paljon voin omaa sydäntä ja kehoani rasittaa niin, että se on turvallista.
        Minulla oireet vaihtelevat. Joskus kipua ei oikeastaan ole, joskus rintaa puristaa taas enemmän. Tiedän että kaikki eivät edes tiedä rytmihäiriöistään, että tuntemuksia ei paljon ole, toisilla taas koviakin oireita ja huono olo. Minä taidan sitten kuulua tuohon jälkimmäiseen ryhmään

        Hei ! Kysyin kardiologilta, uskallanko ottaa Propralia, beetasalpaajaa, kun verenpaineeni on niin alhainen. Kardiologi sanoi, että uskallat, sykettä se vaan laskee.
        Laskee se minusta vähän verenpainettakin joskus. Mittaan verenpaineen aina ensin, jos on tilaisuus, jotta näen sykkeen.

        Joskus huomaan tehneeni ihan väärät johtopäätökset tuntemuksistani. Syke voikin olla alhaalla, mutta alapaine on noussut tavallista korkeammalle, silloinkin tulee huono olo, se tuntuu vähän samalta kuin syke olisi noussut. Ja se tuntuu päässä ja rinnassa kummallisesti paineena.
        Myös on niin, että kun syke laskee, verenpaine alkaa nousta ( jos se on ollut alhaalla) Propralin ottamisen jälkeen. Jos yläpaine on alle 100, en ole uskaltanut ottaa Propralia, vaikka syke olisi korkealla. En ole tavannut kardiologiani sen jälkeen kun sain Proparalin. Sairaalassakaan en muistanut kysyä asiasta, olin niin shokissa kai.
        En pääse perille omasta "hässäkästäni". En voi täysin luottaa tuntemuksiini. Siksi tsekkaan mittarilla, mikä on tilanne.

        Mitä tulee ahdistuksiin ja oireisiin, ei minullakaan stressi ekoina vuosina aihettanut fyysisiä oireita, satunnaisia hengenahdistuksia lukuunottamatta.
        Ehkä se ahdistus jotenkin "pakkaantuu" ? Kun sydänlihas on eräänlaisessa rasituksessa pitkään, lähes aina, se alkaa lopulta temppuilla.

        Ei kenenkään lihakset jaksa esimerkiksi jatkuvaa hölkkääkään, aamusta iltaan, joka päivä, viikosta toiseen, vuodesta toiseen. Kramppejahan siitä tulee ja uupuu.
        Stressattu sydän joutuu kestämään sen kaltaista tilaa päivät pitkät, jos kohtuullisen kova ahdistus/stressi on.

        Sydänlihaksenhan pitäisi saada palautua myös. Jatkuva, usein tiedostamatonkin jännitystila tai rasitustila ei voi olla hyväksi elimistön millekään osalle. Elimistö tarvitsee palautumisen, normaalin lepotilansa jaksaakseen taas toimia normaalisti ja riittävästi hyvää unta tietysti.
        Senkin voi stressi pilata. Ainakin minulla. Miten sinulla ?


    • laikadog

      Jäin vieläkin ajattelemaan oireitasi ja sydänoireita yleensä.
      Sydän on lihas, jota myös autonominen hermosto rasittaa. Ihan normaali huolestuminen tuntuu jo sydänalassa.
      Elimistöllä on tapana "ilmoittaa", jos jossain on häikkää.
      Mitä mieltä itse olisit, kun sydämesi on muutenkin päivittäin (?) jonkun verran kuormitettu (stressistä), onkohan tiukka treeni hieman liikaa muutenkin pitkään kuormitetulle sydämellesi ?

      Vaihtoehdothan sinulla fiksuna ihmisenä on tiedossa, joko saada stressiä vähennettyä, jos mahdollista, tai keventää treeniä.
      Ongelmiin ei aina valitettavasti löydy ratkaisuja nopeasti.
      Jokainen tekee tietysti ihan varmasti parhaansa ratkoakseen ongelmansa pois päiväjärjestyksestä mahdollisimman pian. Tilapäisratkaisu voisi olla treenin keventäminen sen verran, että oireet helpottavat. Sehän on suositeltavaakin kunnes saat tietoa asioista.

      Hyviä unia !

      • Aloiittaja

        Kiitos kun vastaat pitkästi ja asiantuntevasti!:)
        Liikunta toimii minulla eräänlaisena stressin vähentäjänä, tällä hetkellä elämäni on aika tyhjää ja en ole töissä enkä opiskelemassa. Luen pääsykokeisiin ja suuri stressin aihe onkin se, pääsenkö opiskelemaan. Stressini varmasti vähän helpottaisi jos pääsisin elämässä eteenpäin, saisin elämään jonkin suunnan eli saisin sen opiskelupaikan. Toistaiseksi päiväni menevät siis lukiessa ja treenatessa. En tietenkään joka päivä treenaa, mutta tuntuu hyvältä että liikkuu ja tekee jotain kehonsa hyvinvoinnin eteen, samalla ajatukset pysyvät jossakin järkevässä. Sen takia ajatus treenin vähäntämisestä pelottaa, olisi enemmän aikaa ajatella. Toisin sanoen, tiedän että pitäisi ehkä keventää mutta toisaalta entä jos stressi on sitten vielä kovempi?
        Ehkä kevennän mutten vähennä..? Olen vihdoinkin omaksunu liikunnan kunnolla osaksi elämääni ja olen siinä asiassa tyytyväinen. Ennen liikuin paljon vähemmän enkä halua palata takaisin siihen.

        Varmaati järkevää mitata verenpainetta ennen lääkkeen ottoa. Pulssihan saattaa kai olla korkeampi jos verenpaine on matalalla. Minulla on joskus ylä ja alapaine aika lähellä toisiaan, jos yläpaine sattuu olemaan tarpeeksi matalalla. Silloin kieltämättä olo on aika huono.

        Juuri tuosta jatkuvasta sydämen rasituksesta - mietin että jos rytmihäiriöt jatkuvat pitkään, voiko tämä epäsäännöllinen rytmi vahingoittaa sydän lihasta? Vaikka olisikin harmittomia rytmihöiriöitä, stressin tai minkä tahansa aiheuttamia. Siihen en hoitajalta saanut minkäännäköistä vastausta


    • laikadog

      Hei ! On ihan mielenkiintoista keskustella kanssasi oireista, kun itsellä on osittain samantapaista alkaen alhaisesta verenpaineesta. Mikään asiantuntija en tosiaan ole.
      Olen huolehtinut kahdesta omaisesta, joilla on sydänvaivoja, sairauksiakin ja sitten itse aloin saada sydänvaivoja. Stressaannuin hoitotyöstäkin.
      Aloin tutkia asioita, mutta se ei tee minusta minkäänlaista experttiä :D
      Voin vain toistaa lääkärien kirjoittamaa tulkitsematta itse kirjoituksia. Tulkinnat on kardiologien hommaa, ei maallikoitten. Tervettä talonpoikaisjärkeä ei kukaan kuitenkaan kiellä käyttämästä ja on helpottavaa vaihtaa ajatuksia jonkun toisen samaa potevan kanssa. Sitä kutsutaan kai "vertaistueksi" ? :)

      Kirjoitit ylempänä, että "kammiotakykardia, joka on vissiinkin vaaraton" jne.
      Jos lukee laajempaa lääkärin kirjoittamaa tekstiä, voi myös lukea: Kammiotakykardia voi muuttua herkästi hengenvaaralliseksi kammiovärinäksi. Kammiotakykardia voi olla lyhytkestoinen, alle 30 sekuntia tai pitkäkestoinen, yli 30 sekuntia. Lyhytkestoinen voi olla oireeton tai siihen voi liittyä tykytystä tai heikotusta.
      Tämä on vain yksi asia valtavan laajassa "paketissa". Kaikkia mahdollisia oireita ei itse edes siis havaitse !
      Maallikko ei voi näin ollen tietää, mistä on kysymys ennenkuin on tutkittu.
      Emme voi edes voi tietää, onko häiriö eteisperäinen vai kammioperäinen (vai ihan joku muu) ja vaikka sen tiedon saisimmekin, se ei auta maallikkoa tekemään johtopäätöksiä. Itse asiassa on vaarallista tehdä itse niitä, tai hoitajankaan. Älä sille lopsauta korvaasikaan.

      Mietit voiko rytmihäiriöt vahingoittaa sydäntä. En tiedä vastausta, mutta eiköhän ole riski ainakin treenata sarjoja niin pitkään, että tulee sydänoireita ?
      Joku oire voi johtaa sydäninfarktiin, en tiedä mikä, mutta tiedän, että joka infarktissa osa sydänlihasta "kuoleutuu". Ei toimi enää.

      Sinunkaan tapauksessasi ei ole vielä edes se varmaa kuinka päin on, ovatko oireet tai joku vika olleet jo aikaisemmin ja liikunta/rasitus provosoi ne ilmaantumaan vai aiheuttaako ne rasitus.
      Tai onko se jotain muuta !?

      Lääkärit ja fysioterapeutit ovat sitä mieltä, että jos liikunnan aikana tai välittömästi sen jälkeen esiintyy uupumusta, heikotusta, huonovointisuutta ja/tai sydänoireita, kuormitustasoa tulee huomattavasti laskea tai lopettaa kunne syyt selviää.

      Tällaista sekalaista lukemaani tietoa välitän sinulle tukeakseni päätöstäsi liikunnan suhteen ennen tutkimuksia.

      Lainaan kirjastosta aika ajoin kirjan "Fysioterapeutin käsikirja", kirjoittanut ThM, FT Kari Kauranen. Hänellä on laaja-alainen koulutus ja kokemus.
      Kirja on oppikirja, yli 600 sivuinen. Siinä käsitellään joka nikama, lihas ja elin, toiminnot, sairaudet, ihan kaikki.
      Kirjan kun avaa, pupillit laajenee :D !!!
      Tuntee itsensä aika tietämättömäksi ja alkaa naurattaa (itseironisesti) omat pikku pohdiskelunsa mutu-tuntumalta.
      Kirjaa olen saanut vain varaamalla kirjastosta, se on aina lainassa.
      adlibris-verkkokaupassa se näyttää maksavan 72,80€. Hintansa väärti olisi ostaa, mutta aika kallis kuitenkin.

      Jos on ilmaantunut sydänoireita, terveyskeskukseen pääsee yleensä EKG:hen samana päivänäkin tai kolmen päivän sisällä. Aika kauan kestää sinulla tai ehkä valitsit ajan oman aikataulusi mukaan. Etukäteen olet tietysti tilannut jo lääkäriajankin, ettei sitäkin tarvitse odottaa viikkoja. Pitää taktikoida ;)
      Vain lääkäri saa tulkita EKG:n.

      Mahdollisimman stressittömiä lukuhetkiä sinulle !
      Luota itseesi, kaikki tulee kuitenkin menemään hyvin, kävi niin tai näin…
      Toivon, että toiveesi toteutuvat, kun niin kovasti ahkeroitkin !

    • laikadog

      Se on tietenkin selvää, että mainitsemassani fysioterapeuttioppikirjassa on kaikkeen liikunta- ja muita hoito-ohjeita, sallitut, rajoitetut ja ei-suositeltavat liikunnalliset ohjeet Jopa psyykkisiin sairauksiin.

      • Aloiittaja

        Tuo fysioterapiajuttu on ihan mielenkiintoinen, koska itse asiassa juuri sinne olen hakemassa opiskelemaan:D toisin sanoen, olen tässä viime viikot päntännyt sydäntä, sydämen rakennetta, ja juuri siksi aloitin sydämestä lukemisen koska itselleni se on ajankohtainen asia. Olen siis lukenut lähes kaiken rytmihäiriöistä mitä netistä löytyy, sekä ihmisen anatomia ja fysiologia kirjasta(on muuten sydämen toiminta hankala juttu, tuskin opin koskaan:D)mutta kaikista mielenkiintoisinta se on kuulla oireista ja elämästä niiden kanssa ihmisiltä, joilla ihan oikeasta tätä ongelmaa on. Eli siis kyllä, vertaistuesta on apua, ja maallikkoa on ehkä helpompi ymmärtää toisen maallikon kun tuota lääkärikieltä:)
        Hoitaja antoi minulle tuon ajan EKG:hen, totesi että haluat sen varmaa nopeasti ja antoi kai ensimmäisen vapaan ajan joka oli. Sanoi että seuraavalla viikolla lääkäri katsoo niitä ja voi sitten soittaa ja kysellä lausuntoa. Lääkäriaikaa en ole varannut kun ajattelin että jos lääkäri toteaa tuloksista että kaikki kunnossa, tuskin ne minua sinne huolii jatkotutkimuksiin.
        Kun sanoit että huolehdit kahdesta sydänsairaasta ja aloit itsekkin saada oireita,(ja vaikka itse ei kannattaisi tulkita liikaa:D) niin oletko itse ajatellut oliko ne osittain psyykkisiä aluksi? Tai siis, oliko sinulla todettu ennen sitä eteisvärinää tai bradykardiaa vai hakeuduitko tutkimuksiin vasta sen jälkeen? ja oliko sinulla jo joskus nuorempana rytmihäiriötuntemuksia ? Omalla kohdallanihan ne ovat tulleet ihan tyhjästä, koskaan nuorenpana ei ollut mitään vastaavia tuntemuksia
        Ja kiitos paljon, täytyy keskittyä nyt lukemiseen ja toivoa että se tuottaa tulosta


    • laikadog

      Aina vain mielenkiintoisempaa ! Mietin itsekseni mitä mahdat lukea ja tuli hymynkare poskeen, kävi nimittäin mielessä eilen ja tänään, että sinun "kannattaisi" opiskella fysioterapeutiksi !
      Olen Kaurasen kirjaa "opiskellut" kuukauden kerrallaan, aina joskus kun sen kirjastosta saan, eikä valmista tule, hahhah. Ota sinäkin huomioon, että opiskelu ohjatusti kestää (ainakin) kaksi vuotta. Siinä ajassa jo oppii asiat syvällisesti, eri lailla kuin "itseopiskeltuna" pääsykoetta varten.

      Ei minulla nuorempana ollut sydänoireita. Olin hyväkuntoinenkin aina. Vastuu kahdesta ihmisestä vuosien ajan painoi henkisesti minua äärettömän paljon, stressi alkoi kehittyä huomaamattani ja väsyin myös fyysisesti. Tottakai tajusin olevan ihan poikki, mutta en syvällisemmin ymmärtänyt tilaani tai mihin se jatkuessaan johtaisi. Töissäkin piti käydä, siellä oli tappotahti ja huono työilmapiiri. Muutakin "sivujuonnetta oli", joka masensi ja ahdisti minua. Olin satimessa, vaihtoehtoja ei ollut.
      Paloin loppuun. Ensin romahdin psyykisesti pikkuhiljaa ja sitten fyysisesti vähitellen.

      Kun taas oli noustava ja jatkettava sitä samaa elämää palautumatta mitenkään, saamatta mistään apua, alkoi tulla sydänoireita. (Jatkan tästä myöh.)

      En yhdistänyt sydänoireitani stressiin ja elämäntilanteeseeni. En oikein uskonut kardiologia, joka kolmannella kerralla sanoi, että suurin syy oireisiini on stressihäiriö, ahdistuneisuus, pitkään jatkunut stressi, henkisesti sietämättömän raskas tilanne.
      Niin sitten rupesin "itseopiskelemaan" mekanismia, millä se stressi oikein oireita aiheuttaa ?!
      Nyt uskon ja ymmärrän, että stressi on pääsyy.

      Lueskelepa sinä ahkerasti ! Palataan taas !
      PS. Sinun päästävä lääkärille ja tutkimuksiin. Kyseessä on sinun koko loppuelämäsi kannalta tärkeä terveysasia. Oli mitä hyvänsä, mutta siitä on saatava selko. Kyllä sinun oireesi riittävät perusteeksi tutkimuksille. Ei epävarmuudessa ja pelossa voi elää, se vaan ruokkii ja lisää oireita !

    • laikadog

      Pitääkö pääsykokeisiin osata jo valmiiksi paljon ? Minkälaisia kysymykset tai tehtävät mahtavat olla ? Onko sinulla tietoa niistä - jonkun pääsykokeessa olleen kautta ..? Onko kerrottu, että jotkut tietyt perustiedot pitää olla hallussa tenttiin mennessä ? Koska se pääsykoe on ?
      Sehän tuo ennakkopaineita, että pitäisi tietää paljon siitä asiasta jota vasta on menossa opiskelemaan… niin kai se sitten nykyään on...
      (Kaurasen kirja olisi erinomainen siinä mielessä, että siinä on kokonaisuus järjestelmällisesti yhdessä paketissa. Sitä on helpompi keskittyä lukemaan kuin googlaamalla tieto palasina netistä.
      En sitä tyrkytä, nimittäin jos sen kirjan olemassaolosta olisi tiennyt, sitä olisi pitänyt alkaa lukeakin jo vuosi sitten, se on niin laaja)
      Kyllä sinä pärjäät ! Usko itseesi ! Ota rennosti !

      • Aloiittaja

        Aloitan nyt tuosta pääsykokeesta. Se on marraskuussa(tosin esivalintakoe ensi kuussa joka ei liity mitenkää fysioterapia opintoihin). Kirja mistä meidän pitää lukea tiettyjä kokonaisuuksia, mm sydämestä, lihaksista, hengityselimistöstä, soluista ja kudoksista ja mitäköhän vielä, on nimeltään ihmisen anatomia ja fysiologia. Myös teilu 600 sivua. Hain jo keväällä, en päässyt, mutta nyt tiedän minkä tyylinen koe on. 40 kirjallista monivalinta kysymystä, todella yksityiskohtausia, latinan kielen termejä, kamalia kysymyksiä joista yli puolet pitäisi vastata oikein jotta voi tulla valituksi. Sitten on vielä haastattelu ja liikunnallinen osio.

        Kirja on siis tosiaan sama kun mitä opiskellaan itse koulussa, eli pitää osata pääsykokeissa jo samoja asioita kuin sitten opiskelujen aikana. Opinnot kestää n. 3-4 vuotta(ammattikorkea).

        Ymmärrän, enkä yhtään ihmettele että se stressin määrä mitä sinulla on ollut, on aiheuttamut sydämeesi ongelmia. Tuo huono ilmapiiri työpaikalla pisti silmään, koska se merkitsee todella paljon. Ainakin omalla kohdallani. Töihin meno ei muutenkaan ole aina mieluisaa, mutta jos ilmapiiri on huono ja porukassa on epämiellyttävä olla, työ on tuplasti kamalampaa. Kyllä se stressi väsyttää fyysisesti. Jos elämä on yleisesti raskasta ja negatiivissävyitteistä, välillä miettii miksi nousee sängystä ylös.
        Olen myös todella kiinnostunut psykologiasta. Välillä mietin myös sitä, että kun osa ihmisistä sairastuu psyykeltään ku stressi ja ahdistus on liian kovaa, niin entä jos psyyke kestää, ottaako sydän silloin enemmän tästä taakasta? Kun mieli ei romahda, sairastu, niin ehkä sydän niin sanotusti pitää mielen kasassa mutta rasittuu enemmän. Tyhmö selitys ja ehkä siinä ei ole mitään järkeä. On vain käynnyt mielessä koska tunnen ihmisiä joiden psyyke ei ole kestänyt.

        Ja kyllä toivon että minut otettaisiin vakavasti ja tutkittaisiin. Olen vain niin monesti pettynyt terveyskeskus toimintaan..


    • laikadog

      Psyyke ja psykologia on erittäin kiinnostava aihe.
      Kirjoitat: "Kun mieli ei romahda niin sydän niin sanotusti pitää mielen kasassa, mutta rasittuu enemmän".

      "Alkeisteoriani" mukaan mieli ja keho kulkevat aika lailla rinta rinnan.
      Sydän ei voine pitää mieltä kasassa. Se ei ota "mielen puolesta" kuormia kantaakseen säästääkseen "mieltä".

      Aivothan on ajattelu- ja käskykeskus, josta lähtee päivittäin miljoonittain (?) sähköimpulsseja eri puolelle kehoa.
      Kun olemme ottaneet askeleen, aivoistamme on lähtenyt impulssi ottaa se askel, vaikka emme tiedosta sitä ollenkaan. Kaikki mitä teemme ja kehossamme tapahtuu on seurausta aivojen sähköimpulsseista.
      Eli mitä päässäämme liikkuu, se vaikuttaa koko kehoon.

      Kun hermostumme tai huolestumme ennenkuin sekunti ehtii kulua, impulssi on lähtenyt aivoista lisämunuaisiin, josta lähtee alta aikayksikön adrenaliinia "pieksemään" sydäntämme, aiheuttaen sykkeen nousun, hengityksen ahdistumisen, huimuksen ja mahdollisesti muita oireitakin.
      Myös lisämunuainen alkaa erittää kortisolia, "stressihormoniksi" kutsuttua.

      Maallikkona taivun ajattelemaan niin, että minkä mieli kestää, sen kestää sydänkin johonkin pisteeseen asti, mutta kun mieli alkaa olla tosi kovilla tai stressi on ollut pitkäaikaista, voi alkaa tulla sydänoireita ja muitakin oireita.
      "Henkisten hälytyskellojen" merkki on viimeistään se, että autonominen hermosto alkaa ottaa vallan. Ahdistus muuttuu astetta kovemmaksi, voi tulla paniikkihäiriökohtaus tai ahdistus muuttua paniikkihäiriöksi. Silloin jo riehuu rinnassa ja päässä. Pahimmillaan sitä ei voi hallita kuin lääkkeitten avulla.

      Kun mieli rauhoittuu, adrenaalikäskyt vähenevät ja sydänkin rauhoittuu - parhaassa tapauksessa.
      Rytmihäiriöt ovat sydämen sähköisten impulssien häiriötiloja, ne voivat jatkua epämääräisen ajan ennenkuin laantuvat. Eräässä Tiede-lehden numerossa oli hyvä selitys kuvineen, mitä sydämessä tapahtuu rytmihäiön päällä ollessa. Sähköiset impulssit sinkoilevat sekaisin kammioissa tuhatta ja sataa.
      Joskus täytyy lähteä sairaalaan asia korjaamaan.

      Sinulla on vaativa urakka edessä, opiskelu ja pääsykokeet. Kiitos kun kerroit niistä, se tieto oli mielenkiintosita ja sivisti minua !
      Lukiessani Kaurasen vastaavaa kirjaa ajattelin, että fysioterapeutti luultavasti tietää tavallaan paljon enemmän kuin sairaanhoitaja esim. elimien toiminnoista.
      En halua häiritä vastauksillani lukurauhaasi. On vain niin vastustamattoman mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia henkilön kanssa, joka on miettinyt ja pohtii asioita ja tietääkin niistä.

      Miksi jonkun toisen hermot ja mieli kestää ja jonkun toisen ei. Sen pohdiskelu jääköön toiseen kertaan. Siitäkin minulla on "alkeisteoria" :D
      Onko sinulla ?

      Oletko kuntoillut ? Kävellyt ehkä ? Lukeminen tarvitsee kyllä vaihteluakin, joka virkistää aivoja ja kehoa !

    • laikadog

      Hei vielä ! Kuten tiedämme, kun sydän "lyö", sekin on sähköinen impulssi, sinussolmuke on lähettänyt sähköimpulssin. Ei opetettu koulussa. Meni aika monta vuotta, että senkin tulin tietämään :D
      Pöljä mikä pöljä :D
      Oppia ikä kaikki.

    • ak_mag

      Vaikea uskoa, ettei kukaan mainitse magnesiumia.
      Magnesiumin puutte voi aiheuttaa mm. yleistä väsymystä, lihasheikkoutta, kramppejaa, masennusta, sydämen rytmihäiriöitä ja verenpaineen nousua.
      STRESSI voi KULUTTAA elimistön magnesiumvarat loppuun. Verikokeissa sitä ei voi selvittää oikein, kun veren tasot voi olla kohtuuliset, vaikka lihaksissa ja siten myös sydämessä olisi jo paha puute. Kaikilla lisäksi magnesium ei imeydy suolistosta hyvin. Parasta olisi levittää siksi iholle myös vahvaa magnesiumöljyä (mg-chloridi), joka on hyvää imeytymään. Sisäisesti mg-sitraattia tai mg-(bi)glysinaattia (EI mg-oksidia). Jos puute on suuri, niin voi kestää kauankin, ennenkuin tasot nousee. Kun ottaa illalla, niin nukkkuukin paremmin. Monivitamiini ja ertyisesti B vitamiinit on myös hyväksi, sillä stressi kulutaa muitakin ravinteita.

      Beetasalpaajilla on huonoja sivuvaikutuksia eikä ne paranna. Niihin turvautuminen on kuin valitsisi kainalosauvat sen sijaan, että hoitaisi itsensä muuten kuntoon, jos se vain on mahdollista. Itse uskoisin, että kyse on magnesiumin puutoksesta tai jostain muusta epätasapainosta (natrium/kalium). Riittämätön suolan saanti voi myös altistaa heikotukselle ja rytmihäiriöille. Uskomatonta mutta joka kuudennella sairaalapotilaalla on suolan puutetta. Lisäksi on tietenkin mahdollista, että on jonkinlainen myrkytystila elimistössä. Kun on kova stressi päällä, niin elimistön kyky poistaa haitallisia aineita voi heiketä. Elimistö voi myös reagoida jollekin lisäaineelle tai vastaavalle. Kaikki kun voi olla niin yksilöllistä. Detox kuureihin moni ei usko, mutta viimeisenä keinona kannattaisi niitäkin kokeilla. Monet on kuitenkin saaneet niistä hyötyä, kuten itsekin olen. Alku varovasti, sillä oireet voi ensin pahentua.

      Laadukkaista lisäravinteista harvoin saa haittoja, mutta joillekin kalaöljyt voi kai aiheuttaa sydämen "muljahtelua", joten kannattaa jättää pois kokeeksi.
      Jos saat lääkkeettömän avun jostain, niin olisi hyvä kun kertoisit siitä jälkeenpäin palstalla, että muutkin saisivat tietää myös muista, hyvistä vaihtoehdoista.
      En myy lisäravinteita.

    • Aloiittaja

      Laikadog, vastaan sinulle myöhemmin.ak_mag nopea vastaus sinulle: magnesiumia syön kyllä lisäravinteena, mitään magnesiumöljyä en kylläkään. Juon kyllä paljon vettä, mutta suolaa köytän vähän liikaakin, tosin ei vielä onneksi näy verenpaineessa. En siis syö sipsejä tai mitään tälläistä tyhjänpäiväistä, liiallista suolaa, mutta ruuan maustan aika reippaasti, ja välillä mietin että saanko sitä liikaa.
      B-vitamiinia voisi alkaa syödä.

    • muljuaako_

      Rytmihäiriöt on moniselkoinen asia tavikselle... voi johtua stressistä, valvomisesta, kivennäisten puutteesta (kalium, kalsium, natrium, magnesium...), sydämen rakenteellisesta ongelmasta, vatsan toiminnasta, vagus-hermon ärsyyntymisestä, niska-hartiaongelmista, kivusta, aivoverenkiertohäiriöistä, joistain ravintoaineista, joistain lisäaineista, liiallisesta veden juomisesta, liian vähäisestä veden juomisesta, kofeiinista, alkoholista, nikotiinista, psyyken tilasta jne jne jne...... joka kolmannella suomalaisella on selkeitä rytmihäiriöitä, joillain pahojakin, eikä yhdelläkään ihmisellä ole täydellistä pulssia. Jokaisella sykkeessä tapahtuu häiriöitä, mutta kaikki ei niitä aina huomaa. Mitä enemmän kuormittavia tekijöitä on, sitä herkemmin niitä on ja sitä ikävämmältä ne tuntuu. Jos alkaa häiritsevämpiä rytmihäiriöitä ilmaantua, niin sitten kannattaa alkaa kiinnittää huomiota elämänlaatuun, eli unen määrä ja laatu, elämän rytmi, ravinto, rentoutumisen määrä, kaikenlaisten kuormittavien arkisten asioiden määrä, patja, tyyny, huoneilma... Siinä tapauksessa, että lääkärit ei löydä rakenteellista vikaa tai sairautta. Homma numero 1 on kuitenkin lääkäriin, sydänfilmiin, verikokeisiin ja Holter-seurantaan.

      Kukaan fiksu ei enää käytä raffinoitua pöytäsuolaa, vaan jodioitua mineraalisuolaa. Esim. Pan-suola. Me saadaan moninkertaisesti liikaa natriumia ja liian vähän kaliumia ja se johtaa ongelmiin. Kaliumtasapaino on tärkee juttu sydämelle. Lisäksi meillä on tämä eines- ja sokerikulttuuri, joka sairastuttaa ihmisen. Einekset, kuin myös leivokset, kakut, karkit yms. sisältää rutkasti omega-6-rasvoja sisältäviä öljyjä ja häviävän pienen määrän omega-3-rasvoja, ja raffinoitua sokeria sekä keinotekoisia makeutusaineita saadaan myös moninkertaisia liika-annoksia. Normi omega3/6-suhde on 3:1, mutta nykyään on normaalia, että se on tyyliin 1:10 omega-6-voittoisesti. Tällä tavalla saadaan diabetesta ja sepelvaltimotautia, kun on jatkuvasti matala-asteista tulehdusta. Terveydestään huolehtiva ihminen jättää einekset kokonaan pois ja ostaa tuoretta tavaraa ja kokkaa itse. Samoin kaikenlaiset leivokset, munkit, karkit, sokeroidut mehut, sokerilimut, keinotekoiset makeutusaineet jne. pois, tai ainakin vähemmälle.

      Rentoutuminen on nykyään entistä tärkeempi osa elämää, kun eletään tällaisessa moniongelmaisessa EU-maassa ja ollaan niin hedonistia. Lähes joka päivä on syytä katkasta kiireet ja muut stressinaiheuttajat ja resetoida mieli. Ainakin kerran. Vaikka rauhallisessa huoneessa rentoutusmusiikkia kuunnellen, tai suihkussa rennosti kynttilän valossa löhöten. Edes vartin verran. Mieluummin pidempään. Ja se nukkuminen on monella nykyään ihan kroonisesti sairasta. Sänkyyn mennään suoraan arkiarkareista, levottomana ja usein täyttävän epäterveellisen iltapalan jälkeen, ja tyynyllä sitten pohdiskellaan ikäviä asioita, miten ne hanskataan, mitä huomenna, sitä sun tätä... ja tietenkin lähempänä puolta yötä, tai sen jälkeen, ja nukahdetaan jopa joskus pikkutunneilla. Uni on huonompilaatuista ja aamulla on pari minuuttia hyvä olo ja sitten kaatuu seinät päälle. Ja sama jatkuu päivästä toiseen. Pahimmassa tapauksessa tällaista, mutta ei se hieman lievempikään itsensä rasittaminen ole yhtään sen parempaa. Oli minkä tasoista tahansa, niin sellainen on katkaistava. Mulla on sääntönä, että klo 20:00 loppuu kaikenlainen arkisten asioiden parissa touhuaminen ja niiden miettiminen. Sen jälkeen unohdan laskut, velat, huomiset ruokaostokset, auton huollot, lasten ongelmat jne. Kun unille valmistautuu järkevästi, uni tulee nopeasti ja se on laadukasta. Aamulla kiittää.

      Rytmihäiriöt voi siis olla monen, jopa piilevän, asian summa. Ei vain yhdestä asiasta johtuva ongelma. Jos sydän paukuttaa epätahtiin, rintaan sattuu, heikottaa, pelottaa jne. niin lekurin kautta tekemään elämälle täysremontti, eikä pohdiskella turhia tai arvota aiheuttajaa :)

    • varovaro

      Vain yhteen asiaan pieni lisäys: Älkää vaan alkako mättää kaliumia ilman että natrium-kalium tasapaino mitataan laboratoriokokeella. Liika kalium voi herkästi alkaa aiheuttaa sydänoireita, ylimääräisiä tykytyksiä tai pahentaa entisiä.

    • Aloiittaja

      Tuloksia: kolesteroli hyvä, kilpirauhasarvot normaalit. EKG normaali. Mutta: joku lähellä alarajaa. Voisin veikata PQ-aikaa. Lääkäri puhui lääkärikieltä eikä oikein avannut tuloksia vaikka pyysin. Toisin sanoen ymmärsin että voisi viitata ylim. johtorataan mutta hyvin epätodennäköisesti. Lääkäri oli kuitenkin lausuntoonsa laittanut että jos oireet jatkuu liikunnassa niin lääkörin aika ja ehkä katdiologille. Nyt olen ollut flunssassa ja liikuntaa ei ole ollut joten rytmihäiriötkin vähän vähemmässä. Osaisko joku kertoa oman mielipiteen, miten tuo pitäisi tulkita..? Lähellä alarajaa oleva PQ-aika siis(jos nyt niin sanoi, puhelinyhteys oli huono ja hoitaja puhui hyvin hiljaa ja epäselvästi). Jostain luin että jos siihen liittyy rutmihäiriötuntemuksia niin olisi hyvä tutkia

    • Aloiittaja

      Ainiin, ja siis vielä sen verran että sinusrytmi oli normaali. Lääkäri oli kuitenkin sanonut että jos jatkuu samalaisina liikunnassa niin olisi hyvä varata lääkärin aika.

    • lisätutk

      Olet varmaan googlannut PQ-aika tietoja ?
      Menisin kardiologille.

      • aloiittaja

        Kyllä, en muista tarkalleen hoitajan sanoja EKG:stä, mutta PQ-aikaan se viittasi eniten. Olen nyt saanut rytmihäiriöitä ehkä vähemmän kun olen ollut kipeä enkä ole liikkunut, mutta yksi ilta (pari juoneena) en saanut nukuttua kun tuntui että rinnassa värisisi tai jotakin epämääräistä tunnetta oli. Pulssi ei kuitenkaan ollut erityisen nopea, mutta sekavalta se tuntui. Tänään kävin salilla, sydän hakkasi kyllä inhottavasti ja samoja oireita oli kuin yleensäkin, tosin selkeitä lyönnin poisjääntejä en tuntenut pulssissani(yleensä tunnen). Kai sitä pitäisi varailla lääkräinaikaa kun nämä jatkuu. Tuo lyhyt PQ-aika ei kuitenkaan ole kai mitenkään vaarallinen, ja on kai suht yleinenkin? jossain sanottiin että olisi hyvä tutkia jos sen yhteydessä esiintyy rytmihäiriöitä.


    • värinäongelmainen

      Voisiko se värinä olla ollut eteisvärinää ? Se on epämääräistä värinää, jolloin pulssi ei (kai?) välttämättä ole nopea, mutta voi olla epäsäännöllinen.

      • Aloiittaja

        Olen miettinyt tuota, mutta lääkärit on sanoneet aina minulle että eteisvärinässä pulssi on aina todella nopea, 100-200 ellei nopeampikin. Minulla ei kyllä koskaan ole noin korkea, paitsi rasituksessa tietenkin joka nyt kuuluu asiaan. Kuulemma myös jos olisi eteisvärinää niin olisi jo lähtenyt taju jossain vaiheessa.


      • Anonyymi
        Aloiittaja kirjoitti:

        Olen miettinyt tuota, mutta lääkärit on sanoneet aina minulle että eteisvärinässä pulssi on aina todella nopea, 100-200 ellei nopeampikin. Minulla ei kyllä koskaan ole noin korkea, paitsi rasituksessa tietenkin joka nyt kuuluu asiaan. Kuulemma myös jos olisi eteisvärinää niin olisi jo lähtenyt taju jossain vaiheessa.

        Ei eteisvärinässä taju lähde eikä se ole mikään kriteeri eteisvärinän toteamiseen. Kun rytmihäiriö alkaa, on paras soittaa hätänumeroon, ambulanssihoitajat tulevat kotiin ja ottavat EKG: n ja jos toteavat flimmerin niin vievät sairaalaan.


    • severiM

      sydänliitto.fi
      sydän.fi
      on asiaa, vastauksia ja kysymyksiä, myös aiheesta lyhyt pq-aika

      • Aloiittaja

        kiitos! Olen kyseisille sivuille joskus eksynyt, ja sieltä vissiin luinkin tuosta lyhyestä PQ-ajasta. Täytyy vielä katsoa tarkemmin


    • sydäntutkimus

      Sydämmen ultraääni ja rasituskoe maksavat yksityispuolella noin 250-300 € kumpainenkin. Kokeen tekee aina KARDEOLOGI. Siinä näkyy kaikki mitä sydämmestä ulkoapäin voi nähdä. Kokeeseen pääsee ilman lähetettäkin. Tällähetkellä viikon -parin päästä kokeeseen pääsee. Arvauskeskuksessa pitää olla
      aina lääkärin lähete ja jos pääset tutkimuksiin,kuluu aikaa vähintään puoli vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe