Totuus riippuu katsojasta.

Elosofi

Onko olemassa vain yksi totuus?
Tavallaa on, mutta näin ihmisestä käsin voisi sanoa, että se totuus ei ole niin yksioikoinen juttu.
Meidän on lähestyttävä totuutta, mutta sen luo voi päästä monenlaisten mietintöjen kautta. Ilman omakohtaista pohdintaa emme voi päästä koskaan tietämään sitä totuutta, millaiseksi sen on haluttu itse kullekin avautuvan. Koetelkaa kaikkea. Se mikä tuntuu oikealta, pitäkää se ja se, joka ei tunnu oikealta, hylätkää se vääränä. Näinhän jo itse Raamatussa neuvotaan.
Totuus on sen verran abrstakti käsite, ettei ihmisten kielessä ole edes sanoja sen kuvaamiseen. Ei selitysmalleja eikä mitään. Totuutta voikin lähestyä vain erilaisten apuvälineiden kautta, jotka pyrkivät hahmottamaan hyvin absraktia asiaa ihmisten ymmärtämässä muodossa.
Totuus voi löytyä kaurapuurosta. Tai sitten ei.
Totuus voi löytyä eri uskonnoista, filosofioista, tieteen haaroista jne.
Tärkeintä on se, että koet sen totuuden oikeana, johon olet päätynyt. Pidä siitä kiinni!
Vain totuuden löytämällä voi pelastua ja päästä kerran perille iankaikkiseen elämään. Ei ole väliä, oletko kristitty, muslimi, hindu, teosofi, astrologi tai vaikkapa ateisti. Tärkeintä on se, että koet tuntevasi sen totuuden kunnolla, johon olet etsinnöissäsi päätynyt. Kunnioita silti myös muunlaisilla tavoilla totuuden löytäneitä. Ja hyväksy se tosiasia, että totuuden voi löytää monella tavalla.
Siunausta, sekä menestystä kaikille totuutta etsiville. Rakentakaamme yhdessä rauhaa. Kun olet päässyt totuuden etsinnässä korkeimmalle tasolle, et kiistele muiden kanssa siitä, kuka ajattelee tai uskoo oikein. Korkeimmalla tasolla oleva tiedostaa läpikotaisin sen, että totuudesta tietoisuus on jokaisen oma henkilökohtainen asia. Kukaan ei toisen tietämällä totuudella tule autuaaksi. Ei, vaikka toinen kuinka vääntäis rautalangasta oman totuutensa.

9

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei sitä noin vaan tunteen perusteella asioita oikeiksi todeta.

Tuohon valheeseen lankesi espanjalainen inkvisitiokin. Luulivat tekevänsä jumalansa työtä, samoin noitien polttajat.

Pitää kelata nauha takaisin ja aloittaa ensin jonkinlaisen jumalan olemassaolon todistamisesta. Kun todisteet on hankittu ja vertaisarvioitu pitäviksi, voimme jatkaa keskustelua.

• Tuo aloittajan kirjoitus on melkeen kuin suoraan isästä perkeleestä. Jos kerran totuus on se, mikä minusta tuntuu parhaalta, niin ilmoitanpa tästä työpaikalle, että minulle totuus on, että aurinko nousee pari tuntia myöhemmin nykyään, uskokaa te mihin uskotte, mutta minä tulen vasta kymmeneltä töihin huomenna, koska minulle se on totisinta totta! Naapurin Petteri sanoi, että hänelle totuus löytyy naisten raiskaamisesta, nyt hän tyytyväisenä toteuttaa itseään puistossa aina iltaisin ja jos se kerran on totuus, niin miten minä voisin siihen mitään sanoa, koska jokainenhan päättää oman totuutensa. Joo-o, kylläpä tämä relativismi onkin viisasta. Se on todellisuudessa vain hyvä keino väistää parannuksen tekemistä¨ja Jeesuksen herruuden alle nöyrtymistä, koska ihminen on niin ylpeä, ettei hän haluaisi olla kenenkään auktoriteetin alaisena.

Aloittajalle: Sillä ei ole väliä, vaikka kuinka vilpittömästi uskoisit olevasi oikeassa, jos olet väärässä, niin olet väärässä. Mielipiteesi ei vaikuta tähän asiaan mitenkään. Aurinko nousee huomenna samaan aikaan kuin aina ennenkin, vaikka olisit mitä mieltä. Sen voi jokainen tarkistaa ikkunasta. Aivan sama asia pätee uskontoihinkin.

Voi pimeyttä ja voi typeryyttä!

• Elosofi

"Jos kerran totuus on se, mikä minusta tuntuu parhaalta, niin ilmoitanpa tästä työpaikalle, että minulle totuus on, että aurinko nousee pari tuntia myöhemmin nykyään, uskokaa te mihin uskotte, mutta minä tulen vasta kymmeneltä töihin huomenna, koska minulle se on totisinta totta! "

En tarkoita näkyviä, aistein koettavia ja mitattavia asioita. Puhun elämän syvimmästä totuudesta. Totuudesta, jota ei voi mitata, jota ei voi todentaa, ja jota ei voi tuntea millään ihmisen aistilla. Totuudesta, joka on vain pääteltävä, koska ihmistekoisin mittauksin sitä ei voi saada selville. Jokainen tietää, että aurinko nousee tiettyyn aikaan ja sen voi havaita silmillä. Jokainen tietää, että kukka on ollut aluksi siemen, koska sen voi havaita. Jokainen tietää, että materia koostuu erilaisista alkuaineista, atomeista ja hiukkasista, koska ne voi mitata ja todentaa.

Kun puhun Totuudesta, tarkoitan sillä lähinnä sitä, miksi olemme täällä. Mikä meidän tehtävämme on täällä. Mitä järkeä tässä kaikessa on ja mikä on elämän tehtävämme. Mistä olemme saaneet alkumme jne. Totuuden ydin: mikä on elämän tarkoitus?
        Jokainen näkee sen tavallaan. On sanomattakin selvää, että Totuus ei hyväksy vääryyttä. On sanomattakin selvää, että Totuus ei hyväksy sortoa, eikä Totuutta saa käyttää ikinä vallan välineenä. Vaikka joku käyttääkin Totuuttansa väärin, ei tarkoita sitä, etteikö hän olisi rahtusen totuudesta perillä. Totuuden löytämisessä onkin erilaisia asteita. Korkeimman asteen saavuttanut ei halua yhdellekään pahaa, halua rakentaa rauhaa ja ymmärtää, että Totuudella haetaan vastausta elämän tarkoitukseen. Eikä elämän tarkoituksena ole mikään tietty teko, tai tekemättä jättäminen. Ja jos tekee vääryyttä, rikkoo toisia tai muutoin toimii toisia kohtaa ikävästi, ei voi olla kovin lähellä Totuutta. Sodat, riidat, kaunat, ynnä muut huonot asiat eivät nouse koskaan Totuudesta, vaan itsestään Belsebuubista!

• Elosofi kirjoitti:

"Jos kerran totuus on se, mikä minusta tuntuu parhaalta, niin ilmoitanpa tästä työpaikalle, että minulle totuus on, että aurinko nousee pari tuntia myöhemmin nykyään, uskokaa te mihin uskotte, mutta minä tulen vasta kymmeneltä töihin huomenna, koska minulle se on totisinta totta! "

En tarkoita näkyviä, aistein koettavia ja mitattavia asioita. Puhun elämän syvimmästä totuudesta. Totuudesta, jota ei voi mitata, jota ei voi todentaa, ja jota ei voi tuntea millään ihmisen aistilla. Totuudesta, joka on vain pääteltävä, koska ihmistekoisin mittauksin sitä ei voi saada selville. Jokainen tietää, että aurinko nousee tiettyyn aikaan ja sen voi havaita silmillä. Jokainen tietää, että kukka on ollut aluksi siemen, koska sen voi havaita. Jokainen tietää, että materia koostuu erilaisista alkuaineista, atomeista ja hiukkasista, koska ne voi mitata ja todentaa.

Kun puhun Totuudesta, tarkoitan sillä lähinnä sitä, miksi olemme täällä. Mikä meidän tehtävämme on täällä. Mitä järkeä tässä kaikessa on ja mikä on elämän tehtävämme. Mistä olemme saaneet alkumme jne. Totuuden ydin: mikä on elämän tarkoitus?
        Jokainen näkee sen tavallaan. On sanomattakin selvää, että Totuus ei hyväksy vääryyttä. On sanomattakin selvää, että Totuus ei hyväksy sortoa, eikä Totuutta saa käyttää ikinä vallan välineenä. Vaikka joku käyttääkin Totuuttansa väärin, ei tarkoita sitä, etteikö hän olisi rahtusen totuudesta perillä. Totuuden löytämisessä onkin erilaisia asteita. Korkeimman asteen saavuttanut ei halua yhdellekään pahaa, halua rakentaa rauhaa ja ymmärtää, että Totuudella haetaan vastausta elämän tarkoitukseen. Eikä elämän tarkoituksena ole mikään tietty teko, tai tekemättä jättäminen. Ja jos tekee vääryyttä, rikkoo toisia tai muutoin toimii toisia kohtaa ikävästi, ei voi olla kovin lähellä Totuutta. Sodat, riidat, kaunat, ynnä muut huonot asiat eivät nouse koskaan Totuudesta, vaan itsestään Belsebuubista!

Ymmärräthän, että Totuus on aina yksi, oli sitten kysymys elämän tarkoituksesta ja siitä, miksi olemme täällä, tai siitä, milloin aurinko nousee vai nouseeko se.

Jumala on Totuus itse. Jumala on Hyvyys itse. Jumala on Oikeudenmukaisuus itse. Jumala on Rakkaus itse. Jumala on Ikuinen. Jumala on... Jumala On. Niinkuin Jumala sanoi Moosekselle nimekseen: "Minä olen". Jumala on yksi ja niin on myös totuus.

Tiedän mistä puhut, olen itsekin ollut etsijä, mutta löytänyt sen Totuuden, mikä voi täyttää sen aukon ihmisen sielussa, tyydyttää sen janon ja antaa kestävän toivon ja näin tehdä ihmisen syvimmiltään onnelliseksi ja tyydytetyksi ikuisesti Jumalan yhteydessä. Jeesus puhuu juuri tästä materiaalin tuottaman tyydytyksen ja elävän veden erosta. Toinen tyydyttää vain hetken, toinen ikuisesti:

"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään" (Joh. 4:13, 14)

Jeesus myös sanoo:

"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." (Joh. 14:6)

Vain Kristinuskon ilosanoma ylösnousemuksesta voi antaa todellisen toivon ihmiselle. Jeesus sanoo: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh. 11:25, 26)

Mikä on elämän tarkoitus? Elää ikuisesti yhteydessä Jumalaan, joka on täydellinen rakkaus, elää ikuisesti onnellisena ja iloisena Jumalan yhteydessä. Miten se tapahtuu? Kun ihminen tekee parannuksen ja kääntyy Jumalan puoleen Jeesuksen sovitustyön kautta, Jumala luo uudesti ihmisen sydämen siten, että ihminen tahtoo vapaasti toimia, niinkuin Jumala tahtoo. Tällöin ei enää olekaan kysymys vain sääntöjen noudattamisesta, niinkuin kristinuskokin monesti ulkopuoliselle saattaa näyttää, vaan Jumalan tahdon noudattaminen tuottaa iloa kristitylle, koska hän on tullut tuntemaan Totuuden ja rakastaa sitä. Ihmisen elämän tarkoitus täällä ajassa on palvella Jumalaa, jota hän rakastaa, ei sellaista Jumalaa, jota hän ei rakasta. Ihmisen perimmäinen tarkoitus on iloita ikuisesti Jumalan yhteydessä.

On totta, että useissa asioissa on rahtunen totuutta ja hyvyyttä, mutta vain ihminen, joka on tullut tuntemaan Jumalan, on tullut täydellisen Totuuden yhteyteen. Näinollen myös vain sellainen, jolla on henkilökohtainen suhde Jumalaan, voi tulla "osalliseksi jumalallisesta luonnosta" ja pelastua, niinkuin apostoli Pietari kirjoittaa (1. Piet. 2:4).

Miten kristinuskossa opetetaan, kuinka ihminen voi päästä yhteyteen Jumalan kanssa? Tämä video tiivistää sen aika hyvin:

https://www.youtube.com/watch?v=97k4z6Qe7JM

Jeesus sanoo, että Hänellä on elämä itsessään, niinkuin myös Isällä (Joh. 5:26). Syvimmiltään meillä ei ole elämää itsessämme, koska olemme kuolevaisia ja sen kertoo juuri se, että emme ole onnellisia tällaisenaan, vaan meiltä puuttuu jotain. Olemme katoavia ja vailla toivoa niin kauan kuin meillä ei ole takuuta ylösnousemuksesta ja ikuisesta elämästä.

"Tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Joh. 17:3)

Paavali kertoo siitä, miten ihminen yrittää oman järkensä ja viisautensa avulla pelastua ja löytää totuuden (niin kuin sinäkin), mutta perimmäisen totuuden löytäminen on siten mahdotonta:
        1. Kor. 1:
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
        20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
        23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

Jos on olemassa totuus, ei ole kuin yksi Tie totuuteen. Jos on totuus, ei ole kuin yksi Totuus, koska totuuden luonne on se, että se sulkee muut pois. Jos on olemassa ikuinen ja todellinen, katoamaton Elämä, se ei ole saavutettavissa kuin yhdellä tavalla. Jeesus sanoi:

"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." (Joh. 14:6)

• Aamen1245 kirjoitti:

Ymmärräthän, että Totuus on aina yksi, oli sitten kysymys elämän tarkoituksesta ja siitä, miksi olemme täällä, tai siitä, milloin aurinko nousee vai nouseeko se.

Jumala on Totuus itse. Jumala on Hyvyys itse. Jumala on Oikeudenmukaisuus itse. Jumala on Rakkaus itse. Jumala on Ikuinen. Jumala on... Jumala On. Niinkuin Jumala sanoi Moosekselle nimekseen: "Minä olen". Jumala on yksi ja niin on myös totuus.

Tiedän mistä puhut, olen itsekin ollut etsijä, mutta löytänyt sen Totuuden, mikä voi täyttää sen aukon ihmisen sielussa, tyydyttää sen janon ja antaa kestävän toivon ja näin tehdä ihmisen syvimmiltään onnelliseksi ja tyydytetyksi ikuisesti Jumalan yhteydessä. Jeesus puhuu juuri tästä materiaalin tuottaman tyydytyksen ja elävän veden erosta. Toinen tyydyttää vain hetken, toinen ikuisesti:

"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään" (Joh. 4:13, 14)

Jeesus myös sanoo:

Vain Kristinuskon ilosanoma ylösnousemuksesta voi antaa todellisen toivon ihmiselle. Jeesus sanoo: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh. 11:25, 26)

Mikä on elämän tarkoitus? Elää ikuisesti yhteydessä Jumalaan, joka on täydellinen rakkaus, elää ikuisesti onnellisena ja iloisena Jumalan yhteydessä. Miten se tapahtuu? Kun ihminen tekee parannuksen ja kääntyy Jumalan puoleen Jeesuksen sovitustyön kautta, Jumala luo uudesti ihmisen sydämen siten, että ihminen tahtoo vapaasti toimia, niinkuin Jumala tahtoo. Tällöin ei enää olekaan kysymys vain sääntöjen noudattamisesta, niinkuin kristinuskokin monesti ulkopuoliselle saattaa näyttää, vaan Jumalan tahdon noudattaminen tuottaa iloa kristitylle, koska hän on tullut tuntemaan Totuuden ja rakastaa sitä. Ihmisen elämän tarkoitus täällä ajassa on palvella Jumalaa, jota hän rakastaa, ei sellaista Jumalaa, jota hän ei rakasta. Ihmisen perimmäinen tarkoitus on iloita ikuisesti Jumalan yhteydessä.

On totta, että useissa asioissa on rahtunen totuutta ja hyvyyttä, mutta vain ihminen, joka on tullut tuntemaan Jumalan, on tullut täydellisen Totuuden yhteyteen. Näinollen myös vain sellainen, jolla on henkilökohtainen suhde Jumalaan, voi tulla "osalliseksi jumalallisesta luonnosta" ja pelastua, niinkuin apostoli Pietari kirjoittaa (1. Piet. 2:4).

Miten kristinuskossa opetetaan, kuinka ihminen voi päästä yhteyteen Jumalan kanssa? Tämä video tiivistää sen aika hyvin:

https://www.youtube.com/watch?v=97k4z6Qe7JM

Jeesus sanoo, että Hänellä on elämä itsessään, niinkuin myös Isällä (Joh. 5:26). Syvimmiltään meillä ei ole elämää itsessämme, koska olemme kuolevaisia ja sen kertoo juuri se, että emme ole onnellisia tällaisenaan, vaan meiltä puuttuu jotain. Olemme katoavia ja vailla toivoa niin kauan kuin meillä ei ole takuuta ylösnousemuksesta ja ikuisesta elämästä.

"Tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Joh. 17:3)

Paavali kertoo siitä, miten ihminen yrittää oman järkensä ja viisautensa avulla pelastua ja löytää totuuden (niin kuin sinäkin), mutta perimmäisen totuuden löytäminen on siten mahdotonta:
        1. Kor. 1:
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
        20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
        23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

Jos on olemassa totuus, ei ole kuin yksi Tie totuuteen. Jos on totuus, ei ole kuin yksi Totuus, koska totuuden luonne on se, että se sulkee muut pois. Jos on olemassa ikuinen ja todellinen, katoamaton Elämä, se ei ole saavutettavissa kuin yhdellä tavalla. Jeesus sanoi:

Suosittelisin sinulle myös kirkkoisä Augustinus Aureliuksen kirjaa "Tunnustukset". Augustinus oli kuuluisa filosofi ja aikansa oppinut ennenkuin kääntyi kristinuskoon (tietysti oli oppinut myös sen jälkeen). Hän on itse kirjoittanut teoksen ja se on aivan mielettömän mielenkiintoinen. Uskon, että pitäisit siitä.

• uskoo-tunnetta

"Aloittajalle: Sillä ei ole väliä, vaikka kuinka vilpittömästi uskoisit olevasi oikeassa, jos olet väärässä, niin olet väärässä. Mielipiteesi ei vaikuta tähän asiaan mitenkään."

Se on rakastunu vain sen mielipide ratkasee (ei näit voi järjel selittää)

• ""Vain totuuden löytämällä voi pelastua ja päästä kerran perille iankaikkiseen elämään. Ei ole väliä, oletko kristitty, muslimi, hindu, teosofi, astrologi tai vaikkapa ateisti.""

Sekopäistä SONTAA!

• Et_muistanut

aloitukseeni laittaa yhtä ainoata Raamatun paikkaa Jumalan sanasta? Mitä se tuollainen höpäjäminen ja omien harhojen esitrelöeminen on? Samaa kuin heinolalaisen Kalevi Laakson (melperin) jatkuva jumalanpilkka, hyi sentään.

• Kerro_meille

Kerrotko vl-vajakki, millaista jumalanpilkkaa on saatanallisten Raamatun vastaisten vl-oppien arvostelu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2502
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1802
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1467
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      267
      1465
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1292
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      392
      1255
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      343
      1232
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      368
      1208
    10. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe