Cylinda 125A pesukone jumittaa

Pyykkivuori

Löytyykö muilta vinkkejä kiusalliseen vikaan. Otsikon päältätäytettävä 5-v pyykinpesukone toisinaan jää junnaamaan paikalleen kesken pesuohjelman, vieläpä eri ohjelmissa. Jurruttaa sitten paikallaan tuntikaupalla (jos ei huomata). Kun koneesta ottaa sitten virran pois ei lähde jatkamaan mistään kohtaa kuin vasta pidemmän huilin jälkeen - onkohan joku lämpösuoja. Vika on käynyt sen verran harvoin että pelkään että huoltomies ei välttämättä pääse siihen kiinni. Onko ideoita tai kokemusta mistä päästä kannattaa vikaa etsiä?

18

4397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konemyyjä

Ota hyvä ihminen huoltoon yhteyttä, muuten kyseiset päältätäytettävät eivät ole niitä legendaarisia ruotsalaisia Cylindoja, ruotsissa tehdään vain edestätäytettävät koneet ja ne ovat PARHAITA PRSUKONEITA.

• huolto

painekammio tukossa.
      lue aikaisempia viestejä jos haluat itse korjata koneesi.
      Koneesi on kotimainen UPO, jo´ka mun mielestä noin niinkuin sinänsä kannattaisi romuttaa nyt ja heti.
      Suomessa loppui pesukonetuotanto juuri tuon takia, ettei edes painekammiota osata rakentaa.

• Tyytyväinen käyttäjä

Kiitos Nimmerkki Huollolle, siitä ,että sinun vinkkisi avulla ostin Ruotsissa tehdyn Upo-Siniviirin, olen erittäin tyytyväinen vankkaan koneeseen, joka todellakin on terästä ja laadukas vesiletkua myöten(pex).
        Ilman Nim. huoltoa en olisi kyseisestä konemallista tiennyt, koska niitä myydään liikkeissä nykyisin vain tilauksesta(ruotsista)
        Olin katsellut paljon kalliimpaa Mieleä, mutta vinkkisi kautta päädyin SiniViiriin ja olen tyytyväinen.

• huolto
        Tyytyväinen käyttäjä kirjoitti:

Kiitos Nimmerkki Huollolle, siitä ,että sinun vinkkisi avulla ostin Ruotsissa tehdyn Upo-Siniviirin, olen erittäin tyytyväinen vankkaan koneeseen, joka todellakin on terästä ja laadukas vesiletkua myöten(pex).
        Ilman Nim. huoltoa en olisi kyseisestä konemallista tiennyt, koska niitä myydään liikkeissä nykyisin vain tilauksesta(ruotsista)
        Olin katsellut paljon kalliimpaa Mieleä, mutta vinkkisi kautta päädyin SiniViiriin ja olen tyytyväinen.

Olet siihen tyytyväinen vielä 20 seuraavaa vuottakin!
        Tottakai jotain pientä voi aina vuosien varrella sattua(poistopumppu menee rikki tms), mutta niitä sattuu ihan kaikille koneille.
        Cylindassa vaan on se ero koreapaskaan verrattuna, että cylinda kannattaa korjata, koreapaskaa ei kannata eikä hyödytä.
        Mulla ihan vilpittömästi eilen oma cylinda 4000 (24 vuotias, aikanaan äidiltä käytettynä saatu) alkoi vittuilemaan. Se poisti vedet kesken pesun ja otti uudet vedet sisään. Siinä meni pesuaineet viemäriin ilman lämmitystä ja muuta :(
        ja mistäkö tiedän että niin tapahtui? Mä kuulen talon putkistosta aina kun kone ottaa vettä, ja nyt se otti uutta vettä ehdottomasti liian aikaisin...
        Mutta ongelma ei vieläkään ole suuri, koska vaihdan ohjelmakoneiston ne kärjet(pelatini)jotka ovat hitsautuneet yhteen.

Mun cylinda on oikeasti tosipelikone. 4000 -sarjassa ei ole edes iskareita, vaan epäkeskopyörät jotka tasaavat linkousta :D
        Se on siinä mielessä kiittämätön kone, että vaikka kuinka valoin sille sementistä ihan oman suoran alustan, se ei vaan pysy siinä :)
        Mun cylindan suurin ongelma onkin siinä, että talo ei kestä sen koneen ympärillä... Kone kyllä kestää.

Mä olen päättänyt pitää ton koneen hengissä niin kauan kuin mahdollista vaan on..

onhan se välillä ollut huililla kun mulla on ollut muita koneita käytössä. AEG ja ELUX ja muut pakkaa vaan hajoamaan ennen taloa..

Ja ihan tottapuhuen, tyttöystävä vaatii nytkin että taloon pitää saada paremmin linkoava kone, eli sellainen siis hommataan kaiketi taas pian.

mutta cylindasta en luovu ees verissä päin.. Vanhaa sotaratsua en jätä!!

Koska aina kun kaikki muu hieno teknologia hyytyy, on vanha rotaratsu ihan voimissaan!!

Mä muuten leikin ihan uudella cylindalla tossa joku kuukausi sitte yhden ihmisen kotona(ku ei niitä uudempia vielä duunissa näy). Oli sama runko kuin vanhemmissakin, tehoja vaan oltiin saatu vielä lisää.. Linkous 1600 rpm alkaa kyllä olla jo pyykillekin aika kova rasite. mutta hieno oli kone!

Hiilet siihen moottoriin pitää kyllä varmasti vaihtaa ainakin kaks kertaa sen koneen tulevan käyttöhistorian aikana(abt20vuotta).
        ja poistopumppu kerran, koska jopa cylinda näyttää siirtyneen viikkopumppuihin(kuten myös Miele). Eli pari kolme huoltokäyntiä odotettavissa seuraavan 20 vuoden aikana. tietenkin sä voi hieman pienentää kuluja sanomalla, että vaihda samalla hiilet kun vaihdat poistopumpun, tai toisinpäin..

Mun 4000 -sarjan kanssa valmistettiin yhtä aikaa hienompaa ns."8000" -sarjaa, ja kyllä, kyllä niitä vielä korjataan kovasti. niissä ongelmakohdaksi on todettu kauluskumi, joka perstoontuu 20 käyttövuoden jälkeen...

Miettikää ihmiset sitä, kun ostatte koreapaskaa, jonka käyttöikä on myyjien mukaan noin 7 vuotta.

• huolto
        huolto kirjoitti:

Tottakai jotain pientä voi aina vuosien varrella sattua(poistopumppu menee rikki tms), mutta niitä sattuu ihan kaikille koneille.
        Cylindassa vaan on se ero koreapaskaan verrattuna, että cylinda kannattaa korjata, koreapaskaa ei kannata eikä hyödytä.
        Mulla ihan vilpittömästi eilen oma cylinda 4000 (24 vuotias, aikanaan äidiltä käytettynä saatu) alkoi vittuilemaan. Se poisti vedet kesken pesun ja otti uudet vedet sisään. Siinä meni pesuaineet viemäriin ilman lämmitystä ja muuta :(
        ja mistäkö tiedän että niin tapahtui? Mä kuulen talon putkistosta aina kun kone ottaa vettä, ja nyt se otti uutta vettä ehdottomasti liian aikaisin...
        Mutta ongelma ei vieläkään ole suuri, koska vaihdan ohjelmakoneiston ne kärjet(pelatini)jotka ovat hitsautuneet yhteen.

Mun cylinda on oikeasti tosipelikone. 4000 -sarjassa ei ole edes iskareita, vaan epäkeskopyörät jotka tasaavat linkousta :D
        Se on siinä mielessä kiittämätön kone, että vaikka kuinka valoin sille sementistä ihan oman suoran alustan, se ei vaan pysy siinä :)
        Mun cylindan suurin ongelma onkin siinä, että talo ei kestä sen koneen ympärillä... Kone kyllä kestää.

Mä olen päättänyt pitää ton koneen hengissä niin kauan kuin mahdollista vaan on..

onhan se välillä ollut huililla kun mulla on ollut muita koneita käytössä. AEG ja ELUX ja muut pakkaa vaan hajoamaan ennen taloa..

Ja ihan tottapuhuen, tyttöystävä vaatii nytkin että taloon pitää saada paremmin linkoava kone, eli sellainen siis hommataan kaiketi taas pian.

Koska aina kun kaikki muu hieno teknologia hyytyy, on vanha rotaratsu ihan voimissaan!!

Mä muuten leikin ihan uudella cylindalla tossa joku kuukausi sitte yhden ihmisen kotona(ku ei niitä uudempia vielä duunissa näy). Oli sama runko kuin vanhemmissakin, tehoja vaan oltiin saatu vielä lisää.. Linkous 1600 rpm alkaa kyllä olla jo pyykillekin aika kova rasite. mutta hieno oli kone!

Hiilet siihen moottoriin pitää kyllä varmasti vaihtaa ainakin kaks kertaa sen koneen tulevan käyttöhistorian aikana(abt20vuotta).
        ja poistopumppu kerran, koska jopa cylinda näyttää siirtyneen viikkopumppuihin(kuten myös Miele). Eli pari kolme huoltokäyntiä odotettavissa seuraavan 20 vuoden aikana. tietenkin sä voi hieman pienentää kuluja sanomalla, että vaihda samalla hiilet kun vaihdat poistopumpun, tai toisinpäin..

Mun 4000 -sarjan kanssa valmistettiin yhtä aikaa hienompaa ns."8000" -sarjaa, ja kyllä, kyllä niitä vielä korjataan kovasti. niissä ongelmakohdaksi on todettu kauluskumi, joka perstoontuu 20 käyttövuoden jälkeen...

Miettikää ihmiset sitä, kun ostatte koreapaskaa, jonka käyttöikä on myyjien mukaan noin 7 vuotta.

"Mutta ongelma ei vieläkään ole suuri, koska vaihdan ohjelmakoneiston ne kärjet(pelatini)jotka ovat hitsautuneet yhteen. "

ja ongelma meni kyllä ohi, kun väätelin ohjelmakoneistoa tarpeeksi :)Sit roudasin autosta mittarin jolla näkee virrat ja muuta, niin kone aloittikin uuden pesun ihan ok. Lämmitti ja toimi kuten piti.
        Tästä pääsin nopeana jätkänä tulokseen, että ohjelmakoneiston joku kärki hitsaa kiinni.
        Eli korjaan ongelman, ja palataan taas 10 vuoden kuluttua mun oman cylindan murheisiin..
        Silloin se on 34 vuotias pesukone.

• Perheenisä
        huolto kirjoitti:

Osaatko kertoa, että miksi 3 vuotta vanha Rosenlewin passeli (RW612te) tiskari lorottaa vettä lattialle huuhteluvaiheessa?
        Vesi valuu koneen vesemmanpuoleisen reunapellin välistä alareunasta. Vodaa tulee noin 3dl ja vesi lirahtaa huuhteluohjelman aikana.

Onneksi oli kivilattia ja tiskarin takanan kiviseinä.

• huolto
        Perheenisä kirjoitti:

Osaatko kertoa, että miksi 3 vuotta vanha Rosenlewin passeli (RW612te) tiskari lorottaa vettä lattialle huuhteluvaiheessa?
        Vesi valuu koneen vesemmanpuoleisen reunapellin välistä alareunasta. Vodaa tulee noin 3dl ja vesi lirahtaa huuhteluohjelman aikana.

Onneksi oli kivilattia ja tiskarin takanan kiviseinä.

ota vasen pelti irti ja katso mistä se vesi tulee.
        vasemman pellin alla on vedenpehmennin(vaikka suolasäiliö on koneen pohjalla). Uskon että siinä on jotain vikaa.

• perheenisä
        huolto kirjoitti:

ota vasen pelti irti ja katso mistä se vesi tulee.
        vasemman pellin alla on vedenpehmennin(vaikka suolasäiliö on koneen pohjalla). Uskon että siinä on jotain vikaa.

Vettä näyttää olevan myös koneen alla olevassa muovisessa vesikaukalossa(?). Tämä vesikaukalo tulvii ilmeisesti yli huuhtelujen aikana. Mitään silmin nähtävää vikaa ei ole. Tosin sivupelti oli osittain märkä, ts. pieniä pisaroita pellin sisäpuolella puolenvälin korkeudella.
        Täytynee kiikuttaa kone lääkäriin?

Jotenkin taas hermostuttaa nämä "roosenleevit".
        Tietysti vika on itsessäni, kun hankin kyseisen lelun.

• huolto
        perheenisä kirjoitti:

Vettä näyttää olevan myös koneen alla olevassa muovisessa vesikaukalossa(?). Tämä vesikaukalo tulvii ilmeisesti yli huuhtelujen aikana. Mitään silmin nähtävää vikaa ei ole. Tosin sivupelti oli osittain märkä, ts. pieniä pisaroita pellin sisäpuolella puolenvälin korkeudella.
        Täytynee kiikuttaa kone lääkäriin?

Jotenkin taas hermostuttaa nämä "roosenleevit".
        Tietysti vika on itsessäni, kun hankin kyseisen lelun.

laita kone käyntiin että näet mistä vesi tulee. sen purkin täytyy olla halki, koska muualta en ymmärrä miten vettä vois tulla sivupellin puoleen väliin asti.
        kone ei ole huono, vaikka siinä pieni ongelma onkin.
        Olen lähes varma että kun se muovipurkki vaihdetaan, ongelmaa ei enää ole. Myöskään sitä ongelmaa, että vettä on koneen välipohjassa.

• perheenisä
        huolto kirjoitti:

laita kone käyntiin että näet mistä vesi tulee. sen purkin täytyy olla halki, koska muualta en ymmärrä miten vettä vois tulla sivupellin puoleen väliin asti.
        kone ei ole huono, vaikka siinä pieni ongelma onkin.
        Olen lähes varma että kun se muovipurkki vaihdetaan, ongelmaa ei enää ole. Myöskään sitä ongelmaa, että vettä on koneen välipohjassa.

Kannen alla on iso muovikotelo, jonka sisällä vesi kulkee suuntaan jos toiseenkin.
        Mielestäni kone ottaa liikaa vettä. Veden pinta ottovaiheessa (tarkemmin sen jälkeen) nousee niin ylös kotelossa, että vesi tulvii kanavan yläosassa olevasta ilmanottoaukosta(?) ulos (aukko 2mm*10mm).
        Olisiko vika jossain venttiilissä?

• perheenisä
        perheenisä kirjoitti:

Kannen alla on iso muovikotelo, jonka sisällä vesi kulkee suuntaan jos toiseenkin.
        Mielestäni kone ottaa liikaa vettä. Veden pinta ottovaiheessa (tarkemmin sen jälkeen) nousee niin ylös kotelossa, että vesi tulvii kanavan yläosassa olevasta ilmanottoaukosta(?) ulos (aukko 2mm*10mm).
        Olisiko vika jossain venttiilissä?

...vai olisiko pumppu rikki? Jos koneeseen jää liikaa vettä? Lauantaina putsasin keittiön lavuaarin putket ja hajulukon.

• huolto
        perheenisä kirjoitti:

...vai olisiko pumppu rikki? Jos koneeseen jää liikaa vettä? Lauantaina putsasin keittiön lavuaarin putket ja hajulukon.

jos vesi tulee yli vasemmassa sivuseinässä olevasta muovihärdellistä, on se vaihdettava, koska se on likainen ja tukossa.
        Ota tyyppikilvestä mod. ja prod. ja kävele lähimpään merkkihuoltoliikkeeseen tilaamaan uusi. tai ellet halua vaihtaa sitä itse, tilaa huoltomies käymään.
        mutta kerro jo puhelimessa mitä koneesi tekee ja mistä vettä valuu.

• huolto
        huolto kirjoitti:

jos vesi tulee yli vasemmassa sivuseinässä olevasta muovihärdellistä, on se vaihdettava, koska se on likainen ja tukossa.
        Ota tyyppikilvestä mod. ja prod. ja kävele lähimpään merkkihuoltoliikkeeseen tilaamaan uusi. tai ellet halua vaihtaa sitä itse, tilaa huoltomies käymään.
        mutta kerro jo puhelimessa mitä koneesi tekee ja mistä vettä valuu.

tähän piti vielä sanoa, että saattaahan se olla kyllä tukossa jostain niistä kanavista, mitä pitkin purkista veden pitää siirtyä koneeseen. mutta se on aika harvinaista.

• perheenisä
        huolto kirjoitti:

tähän piti vielä sanoa, että saattaahan se olla kyllä tukossa jostain niistä kanavista, mitä pitkin purkista veden pitää siirtyä koneeseen. mutta se on aika harvinaista.

No, niin. Nyt kone kehrää kuin kissa ja vesi pysyy siellä missä sen pitääkin olla.
        Puhdistin koneen vesi"systeemin" ja putket mustasta töhnästä vesisuihkun avulla. Sormenpään kokoiset klimpit vyöryivät kohti lavuaaria ja haju oli kuin viemäristä konsanaan.
        On varmaan syytä käyttää säännöllisesti astianpesukoneen puhdistusainetta, jotta välttyisi töhnäongelmalta?
        Mistä ihmeestä tuo putket tukkiva tökötti tulee?

Mieltä jäi askarruttamaan vesi"systeemin" keskellä oleva 10cm*20cm kokoinen alue, joka oli täynnä jotain ruskeaa nestettä. Tämä aine oli paljon ympäristöään kylmempi. Liittyykö tämä vedenpehmennykseen jotenkin?

• Pyykkivuori

Kiitoksia neuvosta painekammion suhteen, aiemmista viesteistä löytyi tosiaan selkeät ohjeet mistä painekammio löytyy. Tunti meni ja kammio oli putsattu ja kone taas kasassa. Isoin homma oli takapellin vääntelyssä irti ja paikalleen, kun en jaksanut letkuja irroitella. Toivotaan että vika oli siinä, tuo jumitus kun on aika satunnaista eikä sitä ole viikkoon tehnyt. Ja kammiossa oli tosiaan töhnää joka voisi viitata siihen että se sieltä välillä irtoaa ja tukkii letkun.
        En kyllä oikein ymmärrä miksi tuo Uponi pitäisi kaatopaikalle heivata, tämä oli eka vika sitten ostovuoden -99 ja pääpyykkärikin on tyytyväinen.

Nimimerkille konemyyjä voi todeta että laskee vaikka sataan ja ilmaisee sitten mielipiteensä jos siltä vielä tuntuu. Ei tuo minua häirinnyt mutta lähimmäisesi saattavat arvostaa sitä mikäkin sinulla on sama tapa muuallakin kuin netissä.

• toivon apua

Hei!
        Mikä ongelmana hyvässä pesukoneessa kun aloittaa pesun ok, mut sitten kun ottaa lisää vettä niin ei pysäytä veden tuloa. Onko painekammio se vaalea läpinäkyvä putkilo siellä alhaalla. Siinä näkyy olevan töhnää, auttaisko sen putsaus. Meni tuollaiseksi kun nukkasihti oli tukossa?

• tai kutsu huoltomies
        toivon apua kirjoitti:

Hei!
        Mikä ongelmana hyvässä pesukoneessa kun aloittaa pesun ok, mut sitten kun ottaa lisää vettä niin ei pysäytä veden tuloa. Onko painekammio se vaalea läpinäkyvä putkilo siellä alhaalla. Siinä näkyy olevan töhnää, auttaisko sen putsaus. Meni tuollaiseksi kun nukkasihti oli tukossa?

todennäköisesti. Kai koneesta verkkojohto on otettu irti sähköverkosta ??? Painekammion yläreunasta lähtee n. 7mm kumiletku joka kulkee koneen ylosaan.
        Päättyy jääkiekon kokoiseen rasiaan, jossa sähköjohtoja, j o i s s a saatta olla jännite! !!!! vaikka kytkin olisi nollassa. Joten VARMISTA JÄNNITTEETTÖMYYS !!!! ko. koneen pistotulppa irti verkosta jo ennen kannen avaamista on halpa henkivakuutus. Pieneen letkuun voi puhaltaa vaikka paineilmalla, niin tukos lähtee liikkeele ja kone toimii taas muutaman kk ennenkuin on taas tukossa. Jos letku haarautuu y-haaralla kahdelle painekytkimelle, y-haara menee helposti vialliseksi tai koko ongelma voi olla y-haaran syytä. Perusteelisempi puhdistus ottamalla painekammion kokonaan irti letkuista on työläämpi/hankalampi homma. Työn iloa ILMAN.....230v50Hzyli30mAkammiovärinääpalovammoja

• kiinteistön huolto

Huippukoneita ovat Cylinda/Upo-Siniviiri, mutta miksi niissä ei käytetä kauluskumia
      Cylinda oikein mainostaa, ettei hankalla ja kuluvaa kauluskumia tarvita, onko tekniikka erilainen?
      katselin netistä cylindan sivuka ja siellä mainostettiin nimenomaan ,että koneet ovat täyttä terästä, APK:n kohdalla puhuttiin ikuisesti kestävästä Pex-vedenottoletkusta, mutta käyttävät sitä myös siniviiri -pesukoneessa, päiväkodissa näin koneen merkin Siniviiri 100 s, siinä oli rummun edessä etuluukku ja vesiletku oli pex. messinkiliitoksilla, vaikutti laadukkaalta koneelta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe