Ultrakevyt turvallisuus?

Mikä on vaarallisuus jos vertaa esim cessna 152 tai 172 ?
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta



152 ja 172 ovat lentokoneita.
Ilmianna
Jaa
Sama, parempi tai huonompi. Turvallisuus ta vaarallisuus syntyy 90 prosenttisesti lentäjän päässä, eikä johdu lentokoneen mallista.

Avainkysymykset:
- onko lentäjää opetettu oikein tunnistamaan lentotoiminnan riskit ja välttämään vaaratilanteet?
- toimiiko lentäjä saamiensa oppien mukaisesti, etenkin epätavallisessa tilanteessa?

Asenne ratkaisee - toisaalta kolutusorganisaatiossa vallitsevat, toisaalta lentäjän omat asenteet.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kyllä johtuu lentokoneestakin, undulaatti on lennokki onnettomalla moottorilla ja rakenteeltaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kautta aikain cesnalentäjiä on kuollut satamäärin Suomessa, kun taas ultralentäjiä vain muutama.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ei oon ultralentäjiä, on vain undulaatti kuskeja. Käykää ultra miehet joskus lentokoneen sarvissa, niin huomaatte eron.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mitenkähän menee suhteessa kun Cessnoja ollut jo vuosikymmeniä käytössä ja lukumääräisestikin enemmän jos verrataan vasta muutamia vuosia käytettyihin ultriin ja niiden lukumääriin...?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lentsikat kirjoitti:
Ei oon ultralentäjiä, on vain undulaatti kuskeja. Käykää ultra miehet joskus lentokoneen sarvissa, niin huomaatte eron.
Olen lentänyt molemmilla, useamalla ultrakevyellä tosin paljon enempi. Piper Cherokeella vähempi. Eipä ole lentäminen ultrakevyellä sen kummempaa, sääolosuhteet pitää vain ottaa enempi huomioon, huonolla kelillä ultrakevyellä ei lennetä.
Pari pakkolaskua on tullut vuosien varrella ultrakevyellä moottorivian vuoksi. Eipä niistäkään fobioita jäännyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Yhtä vaarallisia kaikki. Joka kuprun syynä on yleensä joku sääilmiö, shear, laskeva, puuska ym. Kas kun ei tule taivaalta ämmiä äkeet selässä. Ja lentäjässä ei koskaan vikaa.
Ilmianna
Jaa
Kategorisesti ei voi sanoa, että ultrat ovat vaarallisempia kuin pienlentokoneet, jos lennetään sallittujen sääntöjen ja suoritusarvojen mukaan ja lentäminen on hallussa.

Ultrilla on matalammat painorajoitukset, sivutuulirajoitukset laskussa, lienee ei voi lentää yölentoa, vain 1 kyytiläisen saa mukaan. yms. sekä ultrakoulutus on merkittävästi lyhyempi kuin yksityislentäjänlupakirjaan.
Itse päädyin valitsemaan paljon kalliimman yksityislentäjänlupakirjan ja pienkonelentämisen, koska arvioin, että se on jonkin verran turvallisempaa lähtökohtaisesti sekä tarjoaa monipuolisemmin mahdollisuuksia lentää.
Uskon kuitenkin että ultralentäminekin on hienoa hommaa ja saa paljon sitä ilmailun iloa siitä touhusta.
Ilmianna
Jaa
Sanoisin että asiansa osaavan kipparin käsissä molemmat yhtä turvallisia. Kipparin tunnettava kone, sen suoritusarvot, maksimipainot, tuulirajat. Huollot ja tarkastukset tehtävä säännöllisesti. Tiedän lentäjiä jotka ottavat koneen hallista, hyppäävät kyytiin ja taivaalle. Tiedän myös lentäjiä jotka tarkistavat koneen huolellisesti ennen jokaista lentoa. Jokainen voi arvata kumpi onnettomuusherkempi.
Ilmianna
Jaa
Eihän se hyvät veljet turvallisuus riipu siitä onko kyseessä ultra vai tyyppihyväksytty lentolaite. Mitä hepposempi laite sitä matalammat koulutusvaatimukset. Opettajissa on sekä lennättäjiä että opettajia ja jos opettajalla on oikeanlainen ns. hyvä ilmailutapa hän myös siirtää se oppilaalle. Hyvin koulutettu oppilas on turvallinen lentäjä ja luonnollisesti laitteiden asianmukainen huolto varmistaa niiden turvallisuuden.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ultrakevyt turvallisuus?

Mikä on vaarallisuus jos vertaa esim cessna 152 tai 172 ?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta