Ultrakevyt turvallisuus?

eiolelupakirjaamuttahank

Mikä on vaarallisuus jos vertaa esim cessna 152 tai 172 ?

11

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lentsikat

      152 ja 172 ovat lentokoneita.

    • 747380

      Sama, parempi tai huonompi. Turvallisuus ta vaarallisuus syntyy 90 prosenttisesti lentäjän päässä, eikä johdu lentokoneen mallista.

      Avainkysymykset:
      - onko lentäjää opetettu oikein tunnistamaan lentotoiminnan riskit ja välttämään vaaratilanteet?
      - toimiiko lentäjä saamiensa oppien mukaisesti, etenkin epätavallisessa tilanteessa?

      Asenne ratkaisee - toisaalta kolutusorganisaatiossa vallitsevat, toisaalta lentäjän omat asenteet.

      • Lentsikat

        Kyllä johtuu lentokoneestakin, undulaatti on lennokki onnettomalla moottorilla ja rakenteeltaan.


    • Peter.-Tähtinen

      Kautta aikain cesnalentäjiä on kuollut satamäärin Suomessa, kun taas ultralentäjiä vain muutama.

      • Lentsikat

        Ei oon ultralentäjiä, on vain undulaatti kuskeja. Käykää ultra miehet joskus lentokoneen sarvissa, niin huomaatte eron.


      • tilastot_kertovat

        Mitenkähän menee suhteessa kun Cessnoja ollut jo vuosikymmeniä käytössä ja lukumääräisestikin enemmän jos verrataan vasta muutamia vuosia käytettyihin ultriin ja niiden lukumääriin...?


      • lupakirja1984
        Lentsikat kirjoitti:

        Ei oon ultralentäjiä, on vain undulaatti kuskeja. Käykää ultra miehet joskus lentokoneen sarvissa, niin huomaatte eron.

        Olen lentänyt molemmilla, useamalla ultrakevyellä tosin paljon enempi. Piper Cherokeella vähempi. Eipä ole lentäminen ultrakevyellä sen kummempaa, sääolosuhteet pitää vain ottaa enempi huomioon, huonolla kelillä ultrakevyellä ei lennetä.
        Pari pakkolaskua on tullut vuosien varrella ultrakevyellä moottorivian vuoksi. Eipä niistäkään fobioita jäännyt.


    • ffffffffffff

      Yhtä vaarallisia kaikki. Joka kuprun syynä on yleensä joku sääilmiö, shear, laskeva, puuska ym. Kas kun ei tule taivaalta ämmiä äkeet selässä. Ja lentäjässä ei koskaan vikaa.

    • Lentomaikki

      Kategorisesti ei voi sanoa, että ultrat ovat vaarallisempia kuin pienlentokoneet, jos lennetään sallittujen sääntöjen ja suoritusarvojen mukaan ja lentäminen on hallussa.

      Ultrilla on matalammat painorajoitukset, sivutuulirajoitukset laskussa, lienee ei voi lentää yölentoa, vain 1 kyytiläisen saa mukaan. yms. sekä ultrakoulutus on merkittävästi lyhyempi kuin yksityislentäjänlupakirjaan.
      Itse päädyin valitsemaan paljon kalliimman yksityislentäjänlupakirjan ja pienkonelentämisen, koska arvioin, että se on jonkin verran turvallisempaa lähtökohtaisesti sekä tarjoaa monipuolisemmin mahdollisuuksia lentää.
      Uskon kuitenkin että ultralentäminekin on hienoa hommaa ja saa paljon sitä ilmailun iloa siitä touhusta.

    • ldldllddld

      Sanoisin että asiansa osaavan kipparin käsissä molemmat yhtä turvallisia. Kipparin tunnettava kone, sen suoritusarvot, maksimipainot, tuulirajat. Huollot ja tarkastukset tehtävä säännöllisesti. Tiedän lentäjiä jotka ottavat koneen hallista, hyppäävät kyytiin ja taivaalle. Tiedän myös lentäjiä jotka tarkistavat koneen huolellisesti ennen jokaista lentoa. Jokainen voi arvata kumpi onnettomuusherkempi.

    • Opettajax

      Eihän se hyvät veljet turvallisuus riipu siitä onko kyseessä ultra vai tyyppihyväksytty lentolaite. Mitä hepposempi laite sitä matalammat koulutusvaatimukset. Opettajissa on sekä lennättäjiä että opettajia ja jos opettajalla on oikeanlainen ns. hyvä ilmailutapa hän myös siirtää se oppilaalle. Hyvin koulutettu oppilas on turvallinen lentäjä ja luonnollisesti laitteiden asianmukainen huolto varmistaa niiden turvallisuuden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2444
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      206
      1839
    3. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1491
    4. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1407
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1406
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      193
      1248
    7. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1160
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1035
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      961
    10. Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !

      Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako
      Mikkeli
      134
      840
    Aihe