TYP ei päästä pois - lakiapua??

missäoikeuteniovat

Tarvitsen lakikirjasta oikeat pykälät tuekseni.

Tilanteeni on nyt se, että olen ollut 2,5 vuotta TYP:in (vapaaehtoinen) asiakas. Keväällä molemmat käsittelijäni sanoivat että voin milloin vain vaihtaa pois TYP:istä.
Kun alkoivat pakottaa terveenä kuntouttavaan, ilmapiiri käsittelijäni kanssa meni sen verran happamaksi että päätin etten kaipaa enää TYP-keskuksen palveluja ja käytän minulle annetun oikeuden siirtyä TE-toimistoon.
Mutta kappas, ei kuulemma onnistu. Otin itse yhteyttä TE-palveluiden kirjaamoon ja ilmoitin että tulen takaisin TE-toimistoon. Ilmoituksesta on viikko eikä sitä ole vielä käsitelty. Soitin sinne ja sanottiin että saan poistua TYP:istä vain käsittelijäni luvalla! Ja lupaahan siltä tuskin tulee, kun tajuaa että yritän venkoilla kuntouttavaan suostumisesta pois.
Kai jossain on lakipykälä joka mahdollistaa minun vapaan poistumisen TYP:istä? 2,5 vuotta sitten en ole sitoutunut pysymään tuolla ikuisesti eikä minun ohitse voi tehdä uusia päätöksiä.

Minulle tuli äsken kirje, että uusi TYP-aikani on jo ensi keskiviikkona ja jos en tule niin työnhaku katkeaa. Eli ruhtinaalliset muutama päivä varoitusaikaa. Ennen kirje tuli kuukautta etukäteen, nykyään muutamaa päivää.. välillä TYP-käsittelijä myös soittelee ja vaatii tulemaan heti seuraavana päivänä. Tämä vainonta on yksi syy miksi vaadin siirtoa.

Keskiviikkona on ilmeisesti pakko mennä, mutta käsittelijä yrittää tuolla käynnillä pakottaa minut allekirjoittamaan työllistymissuunnitelman jossa suostun kuntouttavaan - tai tulee karenssi. Miksen voi kieltäytyä sen allekirjoittamisesta ja käydä tuolla vain ilmoittamassa että siirryn TE-toimistoon ja heippa?
Voinko lain nojalla sanoa, että olen jo ilmoittanut olevani TE-toimiston asiakas ja en ole velvoitettu allekirjoittamaan sopimusta TYP:in kanssa?
En halua asioida tämän kyseisen virkailijan kanssa enkä suostu hänen yksipuolisiin sopimuksiinsa, varsinkaan nyt kun olen jo ilmoittanut jättäväni kyseisen lafkan. En pidä itseäni edes TYP-keskuksen asiakkaana. He pitävät.

57

4333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymystä

      Mikä on TYP?

      • "Työvoiman palvelukeskus". Tehostettu työkkäri jonne "ohjataan kokeilemaan työllistämispalveluja" vapaaehtoisesti jos on ollut yli 500 päivää työttömänä.
        Totuus: pakotettua tehovalvontaa josta ei päästetä pois tai tuet lähtee.


      • djvhrftgyj
        Sähkäle kirjoitti:

        "Työvoiman palvelukeskus". Tehostettu työkkäri jonne "ohjataan kokeilemaan työllistämispalveluja" vapaaehtoisesti jos on ollut yli 500 päivää työttömänä.
        Totuus: pakotettua tehovalvontaa josta ei päästetä pois tai tuet lähtee.

        Kokemusta on työttömyysturvan epäämisestä, en tiedä tehistelemista. Itselle on kerrottu, että ei ole karenssi,kun työttömyysturvaa ei tipu - ja sitä ennen kymmenen vuotta olin hakematta lakisääteistä minimityöttömyysturvaa oikeutettuna, melkonen säästö valtiolle. Itselle tärkeintä olisi, että tilastotieteessa ei valehdeltaisi: pitäisi Tilastokeskuksen sanoa, että x määrä kansalaisia ei saa sosiaaliturvaa hetkellä y. Paljon on muuten työkkärivirkailijan palkka ( tuskin suuri), ja miksei niiden virkojen työnhakuilmoitukset ole koskaan MOL:ssa julkisia haettavia virkoja? En itse ole mitään, mutta on mulla akateeminen tutkinto. Minusta olis enemmän hyötyä vaikka työkkärivirkailijanakin, JOS niihin virkoihin ihmisiä valitaan koulutuksen perusteella.


      • aapeli5646

        itsekään en tiedä mikä tosiaan on nämä typ tai mopa?kun näistä kuuluu puhuttavan...vissiin jotain pakkotyötä?työttömänä ollut tämän vuoden helmikuusta lähtien,uhkaako nämä minua?pari kertaa työkkäri on minua puhutellut helmikuun jälkeen mutta ei ne minulle mistään typistä tai mopasta puhunut


      • aapeli5646 kirjoitti:

        itsekään en tiedä mikä tosiaan on nämä typ tai mopa?kun näistä kuuluu puhuttavan...vissiin jotain pakkotyötä?työttömänä ollut tämän vuoden helmikuusta lähtien,uhkaako nämä minua?pari kertaa työkkäri on minua puhutellut helmikuun jälkeen mutta ei ne minulle mistään typistä tai mopasta puhunut

        500pv työttömänä niin TYP kutsuu ja poispääsyä ei ole. TYPistä pääsee vain mielenterveyslomalle tai töihin. Työtkin joudut hakemaan itse, TYP ei töitä tarjoa vaan syyllistää sinua omasta työttömyydestäsi ja rankaisee piirileikeillä ja kuntouttavalla jota et vielä tarvinnut ennen typpiin menoa mutta sen jälkeen kyllä tarvitset.


      • SontaMesta

        TYP= TurhienYrityksienPakopaikka


      • raunio_o
        Sähkäle kirjoitti:

        500pv työttömänä niin TYP kutsuu ja poispääsyä ei ole. TYPistä pääsee vain mielenterveyslomalle tai töihin. Työtkin joudut hakemaan itse, TYP ei töitä tarjoa vaan syyllistää sinua omasta työttömyydestäsi ja rankaisee piirileikeillä ja kuntouttavalla jota et vielä tarvinnut ennen typpiin menoa mutta sen jälkeen kyllä tarvitset.

        Totta turiset! TYP on henkinen helvetti. Syyllistäminen, uhkailu, kiristys, kyykytys ja ihan kaiken lainen k**etus, mitä sitten ikinä keksivätkään on TYPin tavaramerkki.


    • 64626423

      TYP-täti saattaa helposti sanoa että TYP:istä ei lähdetä pois ennenkö 500pv jatkunut työttömyysputki on katkaistu käymällä kerran kuntouttavassa tai työkokeilussa.
      Tämä kun on tätien suurin huoli. Nykyään tätejä on ohjeistettu ylemmältä taholta, että tärkein asia kaikista on ahdistella yli 500pv työttömänä olleet kuntouttavaan vaikka sitten väkisin.

      TE-toimiston puhelinpalvelussa selitettiin minulle jotain tänä vuonna tulleesta uudesta lakimuutoksesta jonka perusteella TYP-asiakkuus ei olisikaan vapaaehtoista, mutta en usko tätä. Eihän tonne voi vapaaehtoisesti mennä ja sitten ilmoitetaan että jostain löytyykin pykälä joka sitoo jäämään sinne. Voisko joku kaivaa tästä lisätietoja?

      Käsittääkseni mitään sellaista lakia ei ole, jonka perusteella TYP-asiakkaan tulee katkaista työttömyysputki kuntouttavalla ennenkö päästetään "kuntoutuneena" takaisin TE-toimistoon. TYP:istä vapautus ei myöskään voi olla täysin käsittelijän päätettävissä. Sehän voi kiusallaan pitää siellä vaikka ikuisesti.
      Jos ei ole ennalta sovittu kauan tuolla ollaan, käsittääkseni sieltä voi vaihtaa lain puitteissa milloin vain takaisin TE-toimistoon.
      Pitää muistaa että TYP on tarkoitettu palveluksi - ei vankilaksi.

      • Pikku-vinkkejä

        Mene lähimmälle poliisiasemalle ja sano, "asylym, ISIS, my name is abdullah Mehmet" ja varma toimeentulo taattu loppuelämäksi ( asunto ja korotettu toimeentulotuki), eikä taatusti Typ kysele mitään.


    • missäoikeuteniovat

      Aion lähteä TYP:istä pois vaikka tuet paukkuen. Mieluummin menetän työmarkkinatuen kokonaan kuin jään tuonne väkisin holhottavaksi kolmanneksi vuodeksi.
      Säästyypähän mielenterveys ja miehen itsetunto.

      On se jännä miten täysin sokeita idiootteja kaikki työkkärit ja päättäjät on. Täysin terveitä ihmisiä tuhotaan henkisesti näissä hyysäysvankiloissa ja ajetaan hulluiksi. Sitten ihmetellään että olikohan mielenterveysongelmat jo etukäteen. Sanoin kerran TYP:issä että haluan täältä pois koska tämä painostava meininki ahdistaa. Arvaatkin jo varmaan, että ratkaisuksi tarjottiin lähetettä mielenterveyspolille josta kieltäydyin. Sanoivat suoraan että joko teet kuten me käskemme tai menet pakotettuna hoitoon - valintoja ei ole. Semmonen "palvelukeskus".

      Totuus on se että mitä tahansa ihmiselle tarjotaan väkisin, hän tulee sitä vihaamaan. Oli se sitten pakkotyö tai pakkohoito joka seuraa jatkuvasta painostamisesta.
      En ihmettelisi vaikka ihmiset alkaisivat tekemään itsemurhia nykyisen työvoimapolitiikan takia.

      • Anonyymi

        "En ihmettelisi vaikka ihmiset alkaisivat tekemään itsemurhia nykyisen työvoimapolitiikan takia."


        Kommentoin tässä tekstiä vuodelta 2017, mutta nythän tuo lainauksissa oleva lause onkin jo osoittautunut toteen, kun Sipilän hallituksen toimien seurauksena lähti Suomessa itsemurhat kasvuun.

        Hämmästyttävää että Keskusta onnistui menemään tuollaiseen Kokoomus-politiikan ansaan mukaan, täysin Suomen kansan vastaista toimintaa ja vain siksi että saisivat verosuunnitella suomalaisille kuuluvan varallisuuden ulos maasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En ihmettelisi vaikka ihmiset alkaisivat tekemään itsemurhia nykyisen työvoimapolitiikan takia."


        Kommentoin tässä tekstiä vuodelta 2017, mutta nythän tuo lainauksissa oleva lause onkin jo osoittautunut toteen, kun Sipilän hallituksen toimien seurauksena lähti Suomessa itsemurhat kasvuun.

        Hämmästyttävää että Keskusta onnistui menemään tuollaiseen Kokoomus-politiikan ansaan mukaan, täysin Suomen kansan vastaista toimintaa ja vain siksi että saisivat verosuunnitella suomalaisille kuuluvan varallisuuden ulos maasta.

        Se on sitten sama juttu joka kerta kun uskonmiehet ja -naiset pääsee huutelemaan moraalijuttujaan valtion johtopaikoilla uskontoon perustuen, luterilaista ruoskaamista ja muuta vastaavaa ja siitä tulee sitten kansalle kuolemaa.

        Kannattaa huomata, että myös Kristillisten puolueessa on huudeltu kovasti vastikkeellisuuksia, ja nyt varmasti nämä vuodet on jo alkaneet näyttämään, mitä pakkotyötä ja ihmisten tuhoamista se "vastikkeellisuus" tosiasiallisesti tarkoittaa.

        Pitäkää ehdottomasti oikeuksistanne kiinni, perustuslaki ei ole olemassa ihan vähäisistä syistä.


    • 167-176

      Taitaa tuo TYP.laki olla
      Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta 1369/2014
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141369#Pidp450158448
      "6 §
      Monialaisen yhteispalvelun päättyminen
      Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu päättyy, kun työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen yhteisen arvion mukaan työttömällä ei ole enää monialaisen yhteispalvelun tarvetta."

      Kylläpä tuossa annetaan virkanilkeille valtaa aika paljon ja eipä taida olla valitusoikeuttakaan päätöksestä.
      Eli pitää kirjalliseti vaatia virkanilkkejä tarkistamaan tuo tarve, sen voi tehdä kuinka usein tahansa.

      • 363262

        Joo no on se hassua miten työkkärissä ne sanoo että tuolta pääsee milloin vain pois kun yrittävät saada ihmisiä menemään sinne, ja sitten TYP:in puolella on sama laulu. Mulle sanottiin viimeksi "et sä täällä mikään vanki ole, voit milloin tahansa mennä takaisin työkkäriin."
        Taidanpa kokeilla onnistuuko, jos ei onnistu niin vetoan tuohon edelliseen lausahdukseen. Olisinpa nauhottanut sen jotenkin. Pitäs kai nauhoittaa kaikki käynnit näissä laitoksissa.


      • 167-176
        363262 kirjoitti:

        Joo no on se hassua miten työkkärissä ne sanoo että tuolta pääsee milloin vain pois kun yrittävät saada ihmisiä menemään sinne, ja sitten TYP:in puolella on sama laulu. Mulle sanottiin viimeksi "et sä täällä mikään vanki ole, voit milloin tahansa mennä takaisin työkkäriin."
        Taidanpa kokeilla onnistuuko, jos ei onnistu niin vetoan tuohon edelliseen lausahdukseen. Olisinpa nauhottanut sen jotenkin. Pitäs kai nauhoittaa kaikki käynnit näissä laitoksissa.

        Joka ikinen ääni jonka virkanilkki suustaan tai vaikka korvastaan tai pers... ööö joo ... päästää kannattaa äänittä, mieluummin salaa. Oletuksena voi hyvinkin pitää että virkanilkki valehtelee aina, tuosta on omia kokemuksia ihan liikaa ja minulla on nollatoleranssi noiden suhteen, valheet ja muut virheet "vihellän" pois. . Mulla on jokainen virkanilkin örähdyskin tallessa vuodesta 2006 alkaen, joitain puheluja puuttu.


      • Lawetorder

        Tässä vähän pykäliä ja oikeasti nyt kannattaa kokeilla se perustuslain kestävyys ja mikä loppujen lopuksi on perustuslaki.

        Eli siis ensinnäkin perustuslain 18 ja 19§, sitten perustuslain21§, 22§ ja ketjun aloittajan kannattaa hakea oikeusspua ( se on pakko saada koska perustuu varallisuuteen, eikä siihen onko kantaja vaiko vastaaja asemassa ja viedä asia siviilikanteena oikeusistuimeen 118§ perusteella ja koska joka päätös PITÄÄ OLLA VALITUSKELPOINEN, SANO HALLINTOLAKI MITÄ TAHANSA.


    • zorkki

      MOPA-TYP jo hipoo kansalaisen vapauden riistoa kun eivät suostu päästämään toiminnasta pois. Siis kunnan sossu/kela/työkkäri/terkkari-tantat voivat pakottaa työttömiä vaikkapa kuntouttavaan työtoimintaan ja näin voivat kontrolloida etteivät työttömät ole häiritsemässä kunnan ilmpiiriä - varsinkin kun vaalit ovat kohta ovella.

    • kysynvaaaan

      Voiko lähteä työvoimatoimistosta kokonaan, eli ilmoittaa, etten hae enää töitä, ja parin kuukauden päästä ilmoittautua uudestaan työttömäksi? Saa kuitenkin toimeentulotukea, vaikk 20% alennetuna, mutta sen jälkeen voisi aloittaa puhtaalta pöydältä?

      • jack23

        Mulla on henkilökohtaista kokemusta työkkäristä poistumisesta. Lähdin kerran pariksi vuodeksi kokonaan sieltä pois ja kävin sanomassa että poistakaa tiedostot yms. sillä en ole enää työtön työnhakija.
        Parin vuoden päästä menin takaisin ja homma meni niin että vanhat tiedot avattiin vaan uudelleen ja jatkettiin siitä mihin jäätiin, eli ei ne poista mitään asiakastietoja sieltä edes pyynnöstä mikä on vähän outoa.


    • hghgfjhgf

      'Käsittelijä'? Koirilla on käsittelijä jossain koirakoulussa. Ihmisillä ei ole käsittelijöitä!

      Että virkailijako valehtelee aina? Ei toki - vain silloin kun hänen huulensa liikkuvat.

      Miksikö pakotetaan? Milloin tyrannia ei olisi käyttänyt pakkoa runnoessaan ihmisiä tahtoonsa?

      • 167-176

        "Että virkailijako valehtelee aina? Ei toki - vain silloin kun hänen huulensa liikkuvat."
        En tiedä liikkuiko Kelan lakimiehen huulet kun kirjoitti valheita ja sitten erehtyi lähettämään sen minulle, on siis mustaa valkoisella valheesta. Enpä ole juurikaan saanut lakimiehiä kiinni totuudesta, en ainakaan Kelan lakimiehiä, kolmen kanssa olen ollut tekemisisissä. Virkanilkit siiis osaa valehdella myös suu supussa, mutta ovat kyllä huonoja valhetelijoita kun kiinni jäävät, sitten pahoitellaan kiinni jäämistä ja sitä ettei asiakas uskonut heidän satujansa. Eivät nuo onnettomat ääliöt tajua ettei enää olla heidän syöttämänsä disinformaation varassa, tietoa saa muualtakin. Turha tällaiselle 6-kymppiselle äijjälle on kertoa satuja joille päiväkodissakin buuattaisi niiden epäuskottavuuden vuoksi.


    • sasasask

      Kun olet mennyt TYP:iin niin se on ollut vapaaehtoinen, enää ei ole. Laki on muuttunut. TYP:iä ollaan kyllä maakunta/sote uudistuksen myötä ajamassa alas mutta käytännössä ei ole asiakkaille merkitystä sillä virkailijoille annetaan määrittää mikä tarpeellista tai ei. Asia ei siis muutu vaikka TYP - nimenä poistuukin.

      Vaihtoehtona on tosiaan ellei itse omille elannoille pääse niin. TTT-tuki jossa myös alentamisperuste jollei leikkeihin suostu. "Sairaan miehen" tie on myös yksi ulospääsytie. Yksi on varmaan myös se että tottelee ja menee kuntouttavaan mutta tekee elämän hankalaksi siellä henkilökunnalle kuitenkin niin että eivät voi sanoa sinua kohtaan mitään konkreettista. Tällöin uskoisin että kirjoittavat sinut ulos tai ei ainakaan uusita kuntouttavaa. Lampaana kuntouttava tai vastaava on kohtalona eläkkeelle/hautakivelle asti.

      • "Kun olet mennyt TYP:iin niin se on ollut vapaaehtoinen, enää ei ole. Laki on muuttunut."

        Eikös tämän pitäisi olla laitonta? Ei voi olla niin, että teen sopimuksen vapaaehtoisesta asiakkuudesta jonnekin ja asiakkuuden aikana ehdot muuttuvat ja toiminnasta tulee pakollista?


      • samana.päivänä

        "Vapaaehtoisen" TYP:in voi toki lopettaa. Uutta lakia sovelletaan kuitenkin heti, kun vapaaehtoisuus on loppunut eli ei ehdi edes käydä lähtöruudun kautta.


      • fdfdgrrt
        Sähkäle kirjoitti:

        "Kun olet mennyt TYP:iin niin se on ollut vapaaehtoinen, enää ei ole. Laki on muuttunut."

        Eikös tämän pitäisi olla laitonta? Ei voi olla niin, että teen sopimuksen vapaaehtoisesta asiakkuudesta jonnekin ja asiakkuuden aikana ehdot muuttuvat ja toiminnasta tulee pakollista?

        "Eikös tämän pitäisi olla laitonta? Ei voi olla niin, että teen sopimuksen vapaaehtoisesta asiakkuudesta jonnekin ja asiakkuuden aikana ehdot muuttuvat ja toiminnasta tulee pakollista?"

        Olisiko yhteiskuntaopin aika nyt? Eduskunta säätää lait ja sen mukaan määrittyy missä laki seisoo. Lait myös muuttuu. Sekin kuuluu normaalin elämään.


    • mätähallinto

      kun olet te asiakas, niin kunta maksaa..sakkoja.
      - ja kun typ mopassa, niin kunta saa rahaa valtiolta !!!

    • kyllästynyt666

      Miten silloin kun on työnhaku on voimassa, mutta työvoimapoliittisen lausunnon W2 takia Kela ei maksa tukea?

    • kummitus6

      Palnonko maksat? Voin tulla apuun, mutta en ilmaiseksi.

    • kummitus6

      Mitä, jos koettaisit tehdä työtä?

      • 54627hn

        Ei Suomessa saa töitä. Jos niitä olisi niin eiköhän niitä työkkäri/TYP tarjoaisi ensisijaisesti.


      • fasfeesfesaddfdsf

        Mitäs jos kummitus6, lopettaisit lasten vetämisen pulkassa?


      • duuniipukkas
        54627hn kirjoitti:

        Ei Suomessa saa töitä. Jos niitä olisi niin eiköhän niitä työkkäri/TYP tarjoaisi ensisijaisesti.

        Työkkäri ei tuota mitään, eikä kuntouttavan järjestävät tahot. Työnantajilta sitä työtä pitää ksyä. Taas törmäsin tuohon virhepäätelmään että työkkärillä on töitä.. Terveisin muu osa-aikaduunari. Joka itse etsinyt ja etsii työnsä.
        Työkkäri voisi hiillostaa lisäksi- muttei tarjoa hiljaisemmille kausille mitään, kun soviteltu on peruspäiväraha.


    • dfasfsfesdsefsdsffdfddf

      Kyllä TYP:in virkanilkki päästää pois kun hakkaat sen!

    • 23643264326

      TYP:istä poistuminen menee siis oman virkailijan kautta joka tekee loppuarvion ja lähettää takaisin TE-toimistoon.
      Lähtökohtaisesti TYP-politiikka on sellainen että ketään ei pidetä siellä väkisin tai vankina, vaikka olisikin "pakko" käydä kokeilemassa TYP:in palveluja 500pv työttömyyden jälkeen.
      Riippuu virkailijasta ja sinusta kuinka kovasti hän haluaisi sinun jäävän sinne, mutta lopulta pois kyllä pääsee.

      TYP-virkailija kuitenkin yrittää todennäköisesti saada sinut jäämään TYP:iin sillä perusteella että hänen mielestään sinä hyödyt heidän asiakkuudestaan. Pakko ei ole jäädä, mutta sinut laitetaan perustelemaan päätöksesi kyllä hyvin, ellet ole hyvää pataa virkailijan kanssa ja tehnyt paljon työllistymisesi eteen.
      Tietysti jos heittäydyt hankalaksi varmaan pääset pois ihan vaan koska hedelmätön ilmapiiri tuskin palkitsee ketään, tai yksinkertaisesti perustelemalla asiallisesti ja hillitysti miksi TYP-asiakkuus on kohdallasi tarpeeton. Voit sanoa että elämäntilanteesi on kohentunut ja samat toimenpiteet voit hoitaa TE-toimistossa eli asiakkuudelle ei tarvetta.
      Itse sanoin että asiakkuudelle ei ole enää tarvetta ja jos pääsyä yritetään evätä niin korkeintaan ahdistun siitä eikä se ole hyvä pohja jatkaa asiakkuutta.

      Syy mikseivät jotkut TYP-virkailijat halua päästää asiakasta pois on se fakta, että TYP:issä on vähemmän asiakkaita mikä tarkoittaa että virkailija pystyy keskittymään tehokkaasti yhteen asiakkaaseen siinä missä TE-toimistossa asiakkaan omalle vastuulle jätetään enemmän. Itse olen sitä mieltä, että pystyn kyllä hoitamaan itse omia asioitani koska en ole mikään päihdeongelmainen ja pidän sitä loukkaavana että TYP olisi kohdallani aiheellinen, varsinkin kun käynneillä on läsnä sosiaalityöntekijä.

    • entinentyötön

      Laki on muuttunut. Entisaikaan TYPistä tosiaan sai lähteä milloin tahansa takaisin TE-toimiston asiakkaaksi, enää se ei onnistu yhtä helposti. TYP:stä pääsee pois, jos osoittaa ettei ole tarvetta TYP:n palveluille, eli esim. työllistyy vapaille työmarkkinoille, alkaa yrittäjäksi, lähtee omaehtoisesti opiskelemaan jne.

      • Turhamies2

        "TYP:stä pääsee pois, jos osoittaa ettei ole tarvetta TYP:n palveluille, eli esim. työllistyy vapaille työmarkkinoille, alkaa yrittäjäksi, lähtee omaehtoisesti opiskelemaan jne. "

        No eihän tossa vaiheessa olisi tarvetta edes TE-toimistolle..

        Itse aion vedota vain siihen että elämänhallinta on sen verran kuosissa että tarvetta esim. sosiaalihuollon läsnäololle ei yksinkertaisesti ole, ja TYPissäkin olen istunut jo vuosia mikä on käsittääkseni harvinaisen pitkä aika. Todella epäreilua että laki on tässä välissä muuttunut, en ole hyväksynyt mitään sopimusta tästä.


      • asdadsadsad

        Leikatun tt-tuen saa jos työnhaku ei ole voimassa. Mutta herkkua toki ei sekään ole, koska köyhyys on tällöin kyllä kova. Ehkä kuitenkin parempi vaihtoehto kuin TYP, olettaen että olet terveytesi pitänyt. TYP:illä on tapa sairastuttaa terveet henkilöt, eikä sieltä ole minkäänlaista jatkoporrasta työelämään tai tulevaisuudennäkymiä avoimille työmarkkinoille. Eikä sille myöskään ole loppua, jos sinne suostuu/joutuu.

        Nykyisin"vapaahetoisuudella" voisi tarkoittaa sitä, että jos et suostu TYP:iin, niin lennät koko TE/TYP-portaasta kerralla ulos ja työnhakusi katkeaa, jolloin joudut hakemaan tt-tukea leikattuna. Tällöin toki koittavat pakottaa sitten sossun puheille laatimaan suunnitelmaa "itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi", ja tämäkin pitäisi uusia aika-ajoin sossun ajalla.

        Siihenkään ei ole pakko suostua, vaikka niin antavat ymmärtää, mutta sitten olet -40% perusosasta leikatulla tt-tuella kunnes suostut kirjoittamaan tuon suunnitelman sossun kanssa ja noudattamaan sitä (siihen kirjataan käytännössä samankaltaisia toimenpiteitä kuin TYP:issä, kuten kuntouttavaa työtoimintaa - joten sen laatiminen on yksi paskanhailea jos et aio mennä palkattomaksi orjaksi).

        Eli yksi vaihtoehto on kieltäytyä kaikesta, alkaen TYP:istä (josta ei enää pääse takaisin TE-puolelle, eli se sulkee pois sen), jonka jälkeen lennät työnhakijan statuksesta pihalle, haet leikattua tt-tukea ja kieltäydyt sossun ajasta itsenäisen suoriutumisen tukemiseksi tehtävän suunnitelman laatimisesta (koska käytännössä sama aktivointisuunnitelma/monialainen palvelusuunnitelma kuin TYP:issä laadittava - eli samaa paperia käytännössä tarjotaan taas uudestaan allekirjoitettavaksi, vain sossun puolelta nyt tt-tuella ollessa), ja tämän jälkeen KELA:lla on velvollisuus jokatapauksessa maksaa sinulle tt-tukea, mutta max -40% leikattuna.

        Toimeentulotukilaki sanoo, että henkilö joka ei ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi, voi joutua rangaistavaksi tt-tuen alentamisen kautta, kuitenkin enintään -40% perusosasta leikattuna, eikä kokonaan eväämistä ole laissa mainittuna yhtenä sanktioista jos ei ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi ollenkaan.


      • Kilpapyöräilijä2

        "TYP:illä on tapa sairastuttaa terveet henkilöt, eikä sieltä ole minkäänlaista jatkoporrasta työelämään "

        Allekirjoitan tämän. Sanoin TYP-käsittelijälleni että haluan takaisin TE-toimistoon koska kokisin sen askeleena eteenpäin ja motivoivana. Pidin tätä mielestäni hyvänäkin perusteena.
        Kovasti ihmetteli tätä asennetta ja sanoi "miten muka hyödyt TE-toimistoon siirtymisestä?"
        Eli mun hyödystä tässä ilmeisesti kyse, ja he tietävät minua paremmin mitä tarvitsen.. Ja mitäpä muuta terve ihminen voisi heidän mielestään tarvita kuin lisää typpiä, mitään typin maksimimäärää ei taida edes olla. Itsekin tuolla kolmatta vuotta.
        Kun kysyin onko TYP:iin siis pakko jäädä, ei kuulemma ole, mutta käytännössä poistuminen on ikävän käsittelijän kohdalla 2 tunnin ristikuulustelu jossa joudut taitavasti perustelemaan mikset hyödy TYP:istä enää, etkä nouse tuolista ennenkö siirto on tehty. Mitään "en tykkää olla täällä" mutinoita TYP ei kuuntele koska kaikenlainen ahdistuminen koetaan vain lisäpalvelun tarpeeksi. Voi pojat. Ei voi kuin sepittää että on kuntoutunut niin hyvin että on valmis lentämään jo omilla siivillään ja kokee ettei enää enempää voi hyötyä TYP:in loistavista palveluista ja tahtoo antaa muillekin mahdollisuuden. Sitten asiakaskyselyssä annat TYP:ille täydet pisteet ja lähdet sieltä hymy naamalla.

        Kaiken kaikkiaan tämä toimintamalli muistuttaa huolestuttavan paljon hollywood-elokuvia joissa terve ihminen joutuu sekaannuksen vuoksi pakkohoitoon ja kaikenlainen terveen ihmisen reagointi tilanteeseen koetaan psykoosiksi, ja poispääsy on vain se että opit pelaamaan hoitajien kanssa ja esität toipuneesi täydellisesti.


      • nfjkdrei444

        Toivottavasti pääsit sieltä pois! Terveisin yksi typin rampauttama ihminen.


    • loppuu.Toimisto.ym

      Eläkepaperit vetämään ja eläkkeelle!!

      • missäoikeuteniovat

        TYP-ahdistelu on syynä siihen että parikymppisiä miehiä jää jatkuvasti työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka ennen nakitushelvettiä olisi fyysinen ja psyykkinen terveys kunnossa.
        Pistän itsellekin tuon vaihtoehdon harkintaan.


    • Vigilantetyyppi

      Miksi te kaikki yhteiskuntaanne pettyneet ette perusta omaa, "hyljeksittyjen järjestöä", aloittamalla yhteistyönä jotakin, josta on edes pientä rahallista tuloa jokaiselle jäsenelle. Onhan teillä jokaisella työkaluja. Tehkää vaikka "linnunpönttöjä myyntiin", verottomana. Kirppikselle vaan tavaraa. Puuta löytyy vaikka "vallesmannin metsästä",heh. Korjatkaa autoja halvemmalla kuin "merkkien edustajat". Siinä jää myöskin KOSSUN litkiminen sivuasiaksi. Onhan niitä työkaluja jokaisella jossakin piilossa. Sillä tavalla näytätte keskisormea koko kierolle systeemille. Helvettiin verottaja, kun on leivästä kysymys. Hallitukselle molempien käsien "keskisormet pystyyn", se rapsii luteita.

    • Steinbec

      Minut TYP heitti ulos 2010, ei tarvinnut edes pyytää vaan aloite tuli heiltä.
      Olin kuntouttavassa lopulta niin vittuuntunut käytyäni siellä on-off 18 vuotta, että se todellakin näkyi ja kuntouttavan pomo ei enää suostunut ottamaan minua koskaan kuntouttavaan työtoimintaan. Kuntouttavan päällikkö oli sanonut Typille, että mulla on "negatiivinen vaikutus ihmisiin siellä". LOL.

      Yritin totta kai saada niitä lampaita ajattelemaan omilla aivoillaan, ihan ystävällisesti kylläkin. Pomo ei tykännyt yhtään. Sitten TYP itki kuntouttavan pomolle, että "tämä on laitonta, lain mukaan sun on pakko ottaa sinne" Pomo vastasi, että "mutta ei enää oteta". TYP joutui tyytymään siihen, kuntouttavan pomo on Typpiä isompi tappi hierarkiassa, silloin siis Rakennusviraston työhönottaja hän.

      Kun Typpi ei enää pystynyt lähettämään minua kuntouttavaan, niin heittävät sitten ulos. Ihan yhteisymmärryksessä se tapahtui. Win-win, niin kuin nykyään sanotaan.
      Typissä on täällä yhä ne samat ihmiset töissä, ja jos Kela yrittää vielä lähettää mua takaisin Typpiin, niin Typistä huudetaan EI! :) Sit Kela on silleen, että hmpph! On tää sirkusta kyllä.
      2010 tyylinä oli, että Typistä lähetettiin ihmisiä tulottomiksi toimeentulotuelle, ei työkkäriin.
      Just tänään lukee Ylen uutisessa, että meitä tulottomia on Kelassa 12 500.

      • 167-176

        Hyvin toimittu!!
        Nostan naulakossa olevaa hattua kun kuljen seuraavan kerran siitä ohi 😆
        Tuossa on loistava esimerkki siitä että kannattaa joskus olla tosi vittumainen tai ainakin näytellä olevan niin voi välttää orjuuttamisen. Orjuuttamisen välttämiseksi on kaikki keinot sallittuja. Kaikkia ja myös laittomia keinojahan nuo myös työpanoksen varastajat käyttävät.
        Jos kaikesta huolimatta joutuu orjuutetuksi niin kannattaa toimia niin ettei jatkopestiä kukaan halua eikä sellaiseen suostu. Kaikkea laillista kannattaa tehdä mistä pomo ei tykkää.

        "Yritin totta kai saada niitä lampaita ajattelemaan omilla aivoillaan, ihan ystävällisesti kylläkin."
        Tuo on hyvä keino estää orjuuttamisen jatkuminen.

        "On tää sirkusta kyllä."
        Jos virkanilkit järjestää sirkusta niin samaa voi järjestää heille.


      • Lawetorder
        167-176 kirjoitti:

        Hyvin toimittu!!
        Nostan naulakossa olevaa hattua kun kuljen seuraavan kerran siitä ohi 😆
        Tuossa on loistava esimerkki siitä että kannattaa joskus olla tosi vittumainen tai ainakin näytellä olevan niin voi välttää orjuuttamisen. Orjuuttamisen välttämiseksi on kaikki keinot sallittuja. Kaikkia ja myös laittomia keinojahan nuo myös työpanoksen varastajat käyttävät.
        Jos kaikesta huolimatta joutuu orjuutetuksi niin kannattaa toimia niin ettei jatkopestiä kukaan halua eikä sellaiseen suostu. Kaikkea laillista kannattaa tehdä mistä pomo ei tykkää.

        "Yritin totta kai saada niitä lampaita ajattelemaan omilla aivoillaan, ihan ystävällisesti kylläkin."
        Tuo on hyvä keino estää orjuuttamisen jatkuminen.

        "On tää sirkusta kyllä."
        Jos virkanilkit järjestää sirkusta niin samaa voi järjestää heille.

        Olisko siellä sirkuksessa ampumanäytöstä tai että jotain ampumisharjoittelua, oppisin ampumaan hyvin, minun kun niin kovasti tekee mieli sirkusalalle ja erityisesti tarkkuusammunta ja liikkuva maali kiinnostaa kovasti, se kun mustikoita on niin paskamaista ammuskella kun ne on paikoillaan.


      • Anonyymi
        UUSI

        Vuodet vaihtuu ja sama ralli jatkuu.
        TYP potki minut ulos 8/2023.
        Nyt yli 9kk ilman sosiaaliturvaa.


    • Steinbec

      Kiitos. Joo, kun on 18 vuotta käynyt kuntouttavassa on-off, niin ei siinä tarvitse enää näytellä. Se kriittisyys alkaa kyllä tulla siinä vaiheessa jo ihan sydämestä. Ihmisiä pitäisi alkaa päästää eläkkeelle sosiaalisista syistä, ei terveydellisistä. Niin väkinäistä aina se terveyssyiden etsiminen koneistolta.

      Rehellisempää olisi että todettaisiin vain että tämä heppu on kiertänyt risusavotoissa jo kymmeniä vuosia ja on totally useless. Eikun eläkkeelle. Eihän se tietenkään käy, kun koko vitun paraati on pystyssä veronmaksajien tähden, että heidän maksuhalukkuutensa säilyisi. Absurdi tilanne. Ihmisistä tehdään orjia jotta työsskäyvät haluaisivat maksaa heidän tukensa. Tää ei voi jatkua enää kovin kauaa.

      Näin koneiston pitäisi toimia. Eläke ei tule yhteiskunnalle centtiäkään kalliimmaksi kuin TT-tuki.
      Mullakin on eläkeläskelma lähes nolla. Mä olen toimeentulotuella siihen asti kuin kuolen, ehkä vielä 40 vuotta jos yhteiskunnat eivät ole luhistuneet sitä ennen.

      En kerta kaikkiaan jaksa enää olla mikään vitun tarhakettu, joka vaihtaa kansalaisoikeutensa toimeentulotukeen. Mulla on oikeus säästää, oikeus pankkisalaisuuteen ja oikeus omistaa.
      Mä en pysty olemaan tarhakettu koko ikääni vain toimeentulotuen tähden. Ensimmäinen kymmenen vuotta vielä jotenkin menee, mutta sitten alkaa tulla sellainen Yksi lensi yli käenpesän-reaktio. Jos ei kelpaa, niin ampukaa vaikka kuuhun, ihan sama jo tässä vaiheessa kun fyysinen terveys alkaa muutenkin raunioitua. Ei kuitenkaan niin dramaattisesti, että suoraan eläkkeelle pääsisi.

      Polvessa on jo vuosia sitten todettu pitkälle edennyt nivelrikko, selkä on rikki ja hampaita on jäljellä enää muutama, ja muutenkin hullu ja ollut toimeentulotuella 26 vuotta. Ei riitä mihinkään. Täytyisi olla silleen tyylikkäästi masentunut, niin sitten vaikuttaa eläke napsahtavan kuin Manulle illallinen.

    • helppo_ratkaisu

      jos pidät itseäsi terveenä - mitäpä jos menisit töihin? Joko lakkaa työkkärien ylitsepursuavat palvelut?

      • palkkaTyöPaikkaPula

        - niin vitsikästä,,,, -mutta minne menee töihin suomen 1/2 miljoonaa työtöntä?
        missä on ne palkka-työ-paikat?


      • Anonyymi
        palkkaTyöPaikkaPula kirjoitti:

        - niin vitsikästä,,,, -mutta minne menee töihin suomen 1/2 miljoonaa työtöntä?
        missä on ne palkka-työ-paikat?

        Hankala tilanne tämä massa-työömyys ja verorahan puute.

        Nyt Nämä monet, lukuisat eri tasa-verot ja tasa verojen nosto lienee nyt se ainoa keino ottaa rahaa ulos. muutenkin yliverotetusta suomesta... esim. bensavero nousee viel useita kertytoja,, raha pula on suuri.
        Ja Nyt kun sitouduttiin kehitysapuuun rikkaille italian ja espanjan valtioille, niin lisä rahan tarve pakottaa edelleen kiristämään tasa--verotusta suomessa.

        Välimerellä kyllä pystyy elämään edelleen tax free, ei ole esim. trafi automaksuja, ei ole sähkönsiirtomaksuja, alv unohdetaan useinkin.... siis tax free elämää ja korkea elintaso.... ei lämmitykuluja.. leuto talvi halpa ruoka,,, jne..

        Mutta suomi tyttö ja poika maksaa nöyrästi ne verot välimerellekin !!

        Syksyn budgetti-riihi, ja vallitseva massa-työttömyys suomessa aiheuttaa myös uusia säästö ja vero-toimia ja lisää verorasitusta.
        Hankala tilanne, Kun ei ole keinoja saada edes oman maan taloutta ja työllisyyttä kuntoon. Silti esiinnytään mahtavina netto-maksajina eu-talous kuplassa !!
        Hurjaa menoa tämä on ja kallista !
        Ja Rahaa riitääsilti kummiin toimiin,, jopa terori-ämmien yms väen, kotoutkseen täysylläpito lomille suomeen.... jne jne.. Rahaa siis on liikaakin.. ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankala tilanne tämä massa-työömyys ja verorahan puute.

        Nyt Nämä monet, lukuisat eri tasa-verot ja tasa verojen nosto lienee nyt se ainoa keino ottaa rahaa ulos. muutenkin yliverotetusta suomesta... esim. bensavero nousee viel useita kertytoja,, raha pula on suuri.
        Ja Nyt kun sitouduttiin kehitysapuuun rikkaille italian ja espanjan valtioille, niin lisä rahan tarve pakottaa edelleen kiristämään tasa--verotusta suomessa.

        Välimerellä kyllä pystyy elämään edelleen tax free, ei ole esim. trafi automaksuja, ei ole sähkönsiirtomaksuja, alv unohdetaan useinkin.... siis tax free elämää ja korkea elintaso.... ei lämmitykuluja.. leuto talvi halpa ruoka,,, jne..

        Mutta suomi tyttö ja poika maksaa nöyrästi ne verot välimerellekin !!

        Syksyn budgetti-riihi, ja vallitseva massa-työttömyys suomessa aiheuttaa myös uusia säästö ja vero-toimia ja lisää verorasitusta.
        Hankala tilanne, Kun ei ole keinoja saada edes oman maan taloutta ja työllisyyttä kuntoon. Silti esiinnytään mahtavina netto-maksajina eu-talous kuplassa !!
        Hurjaa menoa tämä on ja kallista !
        Ja Rahaa riitääsilti kummiin toimiin,, jopa terori-ämmien yms väen, kotoutkseen täysylläpito lomille suomeen.... jne jne.. Rahaa siis on liikaakin.. ?

        Talousongelmien ydinsyy on siinä, että Suomessa valtaapitävät eturyhmät eivät suostu hoitamaan 1) investointiastetta ja 2) työn kysyntää (euromääräisestikin) ylöspäin.

        Sekä ay-liike että elinkeinoelämä keskenään aiheuttaa tilanteen riidellessään omista eduistaan, toki kirsikka kakun päälle oli vielä pitkään vallassa ollut porvarihallitus jolla oli vielä vähemmän mielenkiintoa hoitaa koko kansan asioita.

        Eli edelleenkin peräänkuulutetaan, missä on ne palkkatyöpaikat, palkanmaksut, työn kysyntä yms? Vauhtia siihen etsimiseen, rahat on olemassa ne vain maksetaan nyt ihan vääriin taskuihin heille joilla on jo ennestäänkin ihan liikaa.


    • Anonyymi

      Nyt vuonna 2023

      TYP on nykyään myös toisella nimellä, eli toinen nimi samalle palvelulle on Kuntakokeilu ja nykyään joutuu ihan tavis TE asiakkaatkin siihen pahamaineiseen kuntouttavaan työtoimintaan joka merkitsee sit sitä että automaattisesti on TYP asiakas, eikä siitä pääse pois jos haluaa työttömyyskorvauksen, eli yhteiskuntapalvelu on tullut työttömille rangaistuksena työttömyydestä.

      • Anonyymi

        Muissa maissa olisi jo mielenosoituksia ainakin, kyllä on sairas systeemi tässä onnellisten ihmisten maassa. Haetaan työpaikkoja vaikka kaikki tietää että mihinkään et pääse, kyytipoikana te toimisto vähättelee ja kiristää typerillä pajahommilla. mieluummin alan roistoksi 60+ vuotiaana.


      • Anonyymi

        Kuntakokeilu ei ole sama asia kuin TYP. TYP-laki ei koske kuntakokeilun asiakkaita, esim. työnhakijan terveystietoihin kuntakokeilulla ei ole pääsyä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntakokeilu ei ole sama asia kuin TYP. TYP-laki ei koske kuntakokeilun asiakkaita, esim. työnhakijan terveystietoihin kuntakokeilulla ei ole pääsyä.

        Ei pidä paikkaansa, tuo riippuu aivan siitä minkälainen virkailija on, minulla oli kuntakokeilun alussa sama kuin typissä oli aivan hirveä tapaus yriti vain löytää ja keksiä vikoja minusta että saisi minut ilmaisin töihin, onneksi hän lähti muihin hommiin hyvinvointialuelle häslämään.


    • Anonyymi

      Ilmoita heille, että et tarvitse typ-palveluasi, eli perusteet ko. palvelulle eivät ole edes olemassa.

      Jos he ilmoittavat että sinulla on ko. palveluun perusteet, kiistä, kantele asiasta oikeuslaitokselle - etenkin silloin jos väitteet esim. elämänhallintaongelmasta ei pidä lainkaan paikkaansa. Tokihan ei kannata itse antaa heille mitään syytä väittää sinun olevan viallinen millään tavoin.

      Voit toki vielä lisätä että kyse on huonosta ja huonosti kohdentuvasta palvelusta, ja haluat olla vain te-palveluiden asiakkaana.

      Lähtökohtaisesti, sinun ongelmistasi pitäisi löytyä valituskelpoinen päätös, joku viranhaltija siis saa kantaa vastuun siitä, jos tekee sinusta sellaisia väitteitä, mitkä eivät pidä edes paikkaansa.

    • Anonyymi
      UUSI

      Kannattaa tallentaa esim. puhelimella TYP-kokoukset. Nykyään pääsyy siirtää työtön täysin työkykyinen ihminen TYP-asiakkaaksi on se,että kunnat joutuvat maksamaan kuntaosuuden eli sakkomaksun,jos työttömyys pitkittyy.

      300 päivän jälkeen sakko on 50 % tm-tuesta ja 1000 päivän jälkeen 70 %. Ihmisiä siis siirretään TYPpiin vain siksi, että kunta välttyy sakkomaksuilta. Kyse on ihmisten pakkosiirroista,aivan kuten entisessä Neukkulassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      414
      8662
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      239
      6320
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2295
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1816
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1657
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1623
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1255
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      944
    Aihe