Heikki Turunen: Karjalan kuningas ja muut...

KöysiäVailleHullu

Olen lueskellut lopultakin Karjalan kuninkaan lähes loppuun ja yllätyksenä minulle tulivat viittaukset Kaikkitietävän tasavaltaan/Pohjoiseen ulottuvuuteen sekä Hupeli-sarjaan. Imppa ja kumppanithan asuvat ja elävät samassa universumissa kuin esim Silvo ja Hupelin perhe. Hienoa minusta! Tosin muistelen tällaisesta olevan viitteitä jo aiemmissakin kirjoissa.

Aiemmin olen ajatellut Impan olevan jonkinlainen Turusen alter ego joka päin vastoin kuin kirjailija itse (Henkka Oinonen) jääkin maalle. Samoin kuvittelin oton olevan vastine Silvolle. Ja miksei kivenpyörittäjänkin.

Turusella joka tapauksessa toistuvat samat teemat ja ainakin saman tapaiset hahmot: Maaseudun autioituminen tai muuten maaseudun ja sen ihmisten murjominen, nuori mies joka taistelee lähdön ja jäämisen välillä sekä mieleltään järkkynyt tai ainakin valtavirrasta poikkeava yksilö. Lisäksi kirja kirjalta seksuaalisuus monine, maaseudulle tyypillisine ilmenemismuotoineen lisääntyy kirja kirjalta.

Turuselle on ilmeisesti lapsuuden/nuoruuden seksikokemusten lisäksi ollut maaseudun kuoleminen ja sieltä pois muuttaminen erityisen kipeä asia.

Joka tapauksessa hienon kirjan hän on taas kirjoittanut. Minä ymmärrän häntä luullakseni melko hyvin. Maaseudun kuoleminen perinteisessä mielessä ja pakko lähteä sieltä on ollut itsellenikin asia joka tulee varjostamaan loppuelämääni. Paluu on mahdoton. Paikkaan voi aina (joskin suurin ponnistuksin) palata mutta aikaan ei. Kokeiltu on.

6

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HelepotonHeikki

      "Aiemmin olen ajatellut Impan olevan jonkinlainen Turusen alter ego..."

      Se Turusen nuorempi vilsteeni-veli asui jonkin aikaa kotipaikkakunnallani. Veljen mukaan se Impan traina siellä ison maalaistalon renkinä kuvaa hänen kokemuksiaan. On Turunen jossakin teoksessa väitettä vahvistavan katkelman kirjoittanutkin, eli että päähenkilön velipoika menee isänsä kanssa riitauduttuaan Pytinkilään rengiksi.

      "Maaseudun kuoleminen perinteisessä mielessä ja pakko lähteä sieltä on ollut itsellenikin asia joka tulee varjostamaan loppuelämääni. "

      Tästä olen täysin samaa mieltä. Kaikki tapahtui todella lyhyen ajan sisällä. Autioituneella kotikylällä kulkeminen tuntuu samalta, kuin kävelisi pitkin hautuumaan käytäviä. Surullisuuden lisäksi tuntuu jotenkin epätodelliselta se hiljaisuus, joka autioiden maatilojen pihapiirissä vallitsee. Vielä muutama vuosikymmen takaperin navetoista ja talleista kuului kaikkea eläinten aiheuttamaa ääntä ja ihmisiä kulki pihamaan yli askareisiinsa. Nämä maalaiselämän yksityikohdat on vielä liian helppo palauttaa mieleen ja niiden lopullinen katoaminen ahdistaa.

    • KöysiäVailleHullu

      "...Autioituneella kotikylällä kulkeminen tuntuu samalta, kuin kävelisi pitkin hautuumaan käytäviä. Surullisuuden lisäksi tuntuu jotenkin epätodelliselta se hiljaisuus, joka autioiden maatilojen pihapiirissä vallitsee. ..."

      Laskevan auringon punertava valo tienvarren puissa näytti samalta kuin lapsenakin. Liikenteen äänet maantieltä tai puron solina kuulostivat samalta. Kaikki. Tuuli, lämpötilat, ilmastokin tuntuivat jotenkin samalta kuin kymmeniä vuosia sitten. Mutta jotain puuttui. Niitä samoja ihmisiä ei enää ollut. Olivat kuolleet, muuttaneet pois tai mikä pahinta, muuttuneet joksikin toisiksi.

      Vai olinko minä muuttunut? Vai muistoni haalistuneet ja kirkastuneet yhtä aikaa eri kohdista? Tuntui kuin olisin osittain ollut oikeassa paikassa, osittain en. Kuin olisin ollut erittäin tarkassa kopiossa mutta en niin tarkassa etteikö se olisi herättänyt hiuksenhienoja epäilyjä.

      Eli paikka oli oikea, aika ei. Tunnistin sen oikeaksi siitä että missään ei kesällä sateen jälkeen tuoksu sellaiselta ja niin voimakkaalta sateen jälkeiseltä kesäpäivältä kuin kotitalomme ulkoeteisessä. Sitä ei voisi tarkinkaan simulaattori kopioida... :)

    • KöysiäVailleHullu

      Eilen katselin elokuvan Mielensäpahoittaja. Olen katsonut sen jo kerran aikaisemmin ja jonkin verran lukenut kirjojakin.

      Aikuiset haluavat lapsilleen paremman elämän ja tulevaisuuden kuin mitä itsellä on ollut. Mutta kun sellainen sitten lapsilla (heidän omasta mielestään) on eivät vanhemmat enää välttämättä sitä sellaiseksi tunnista.

      Minä olen jonkinlainen poikkeus tai ainakin vähemmistöä. Olen koettanut hommata juuri sellaisen paremman elämän ja tulevaisuuden jollaisen kaikki vanhempieni ikäiset olisivat lapsilleen halunneet. Osittain olen sellaisen saanutkin. Minulla on kaksi tutkintoa hyvin tai erinomaisin arvosanoin. Mutta en viihdy missään kaupungissa tai työpaikassa.

      Teen aina työtä niin kauan kuin pystyn tai kun on pakko ja sitten vaihdan paikaa tai lopetan kokonaan työt. Kun olen töissä teen töitä kuin hullu koska työteliäisyys iskostettiin minuun pienestä lähtien. Mutta en nauti työstäni enkä saa siitä tyydytystä. Ainoastaan silloin harvoin kun olen sattunut pääsemään joksikin aikaa ruumiillisiin töihin kuten rakennuksille apumieheksi tai tehtaaseen pinoamaan lankkuja tai metsään kaatamaan polttopuita tunnen työpäivän jälkeen tyydytystä.

      Tämä ei ole parempi elämä. Parempi elämä oli vanhemmillani. Parempi elämä olisi ollut se jonka jätin elämättä kun lähdin toteuttamaan vanhempieni kuvittelemaa epämääräistä parempaa elämää.

      • HelepotonHeikki

        "Tämä ei ole parempi elämä. Parempi elämä oli vanhemmillani."

        Sitaatissa olevaa aihetta sivuten Heikki Turunen kuvasi isänsä käsitystä menestyksestä ja kirjailijan läpilyönnistä jotenkin tähän tapaan: "Simpauttajan ilmestyttyä isä oli tyytyväinen. Hän ei ollut tyytyväinen siksi, että se olisi hänen mielestään ollut hyvä kirja. Isä oli tyytyväinen siksi, että poeka perkele pisti rahoeksi!"

        Kun maalaispoikataustaisena katsoin tämän Heikki Turusen kommentin telkkarista, saatoin heti olla omalta kohdaltani samaa mieltä. Jos olisin vieraillut kaupunkilaisasunnostani maaseudulla lertomassa isälleni, että olen menettänyt onnellisuuteni, ei isä olisi kummemmin siihen reagoinut. Mutta jos olisi kertonut hänelle menettäneeni satatuhatta rahaa, hän olisi ahdistunut.

        Että tällainen suhtautumistapa entisaikojen raskaissa töissa ja aineellisessa niukkuudessa maaseudulla eläneillä vanhemmilla oli lastensa menestyksen ehdoista ja edellytyksistä.


      • neuvokasta
        HelepotonHeikki kirjoitti:

        "Tämä ei ole parempi elämä. Parempi elämä oli vanhemmillani."

        Sitaatissa olevaa aihetta sivuten Heikki Turunen kuvasi isänsä käsitystä menestyksestä ja kirjailijan läpilyönnistä jotenkin tähän tapaan: "Simpauttajan ilmestyttyä isä oli tyytyväinen. Hän ei ollut tyytyväinen siksi, että se olisi hänen mielestään ollut hyvä kirja. Isä oli tyytyväinen siksi, että poeka perkele pisti rahoeksi!"

        Kun maalaispoikataustaisena katsoin tämän Heikki Turusen kommentin telkkarista, saatoin heti olla omalta kohdaltani samaa mieltä. Jos olisin vieraillut kaupunkilaisasunnostani maaseudulla lertomassa isälleni, että olen menettänyt onnellisuuteni, ei isä olisi kummemmin siihen reagoinut. Mutta jos olisi kertonut hänelle menettäneeni satatuhatta rahaa, hän olisi ahdistunut.

        Että tällainen suhtautumistapa entisaikojen raskaissa töissa ja aineellisessa niukkuudessa maaseudulla eläneillä vanhemmilla oli lastensa menestyksen ehdoista ja edellytyksistä.

        Eiköhän ole jo aika pyrkiä pääsemään eroon tästä kaikennielevästä rahanpalvonnasta, joka on ominaista ns. suurille ikäluokille! Raha ei merkitse mitään!


      • KöysiäVailleHullu
        neuvokasta kirjoitti:

        Eiköhän ole jo aika pyrkiä pääsemään eroon tästä kaikennielevästä rahanpalvonnasta, joka on ominaista ns. suurille ikäluokille! Raha ei merkitse mitään!

        Olisihan se aika. Toisaalta nyt taas kokonaisten ikäluokkien ei tarvitse enää huolehtia rahanpalvonnasta. Sen tekevät globaalit yritykset ja niiden psykopaattiset narsistijohtajat jotka ovat pakottaneet koko maailman elämään naurettavassa kvarttaalitaloudessa. On se ihme kun "viisas ihminen" ei kykene ajattelemaan asioita enää neljännesvuotta pitemmälle... :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2709
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2607
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      64
      2349
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      195
      1829
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe