Ensi kertaa eläissäni jäin työttömäksi. Kuulun yleiseen työttömyyskassaan ja saan sieltä päivärahaa, mutta en ymmärrä kelan tai YTK:n sivuja ja ohjeita lukiessani, että pitääkö minun täyttää kelalle sitä lomaketta, johon kirjoitetaan "työtön, työtön, työtön...". Pitääkö minun siis täyttää tuo lomake vai riittääkö, että haen vaan työttömyyskassalta päivärahan? Ilmeisesti olen kuitenkin oikeutettu kelan asumistukeen, en vielä tiedä varmasti kun päätöstä ei sieltä ole tullut, joten pitääkö vai eikö täyttää sitä "työtön" lappua?
Pitääkö täyttää kelalle hakemus, jos YTK päiväraha
5
1620
Vastaukset
- Hhhmmmm
Kelalle sinun ei tarvitse mitään ilmoitella ellet sitten hae yleistä asumistukea vuokraan.
Tuon työtön työtön lapun lähetät ytk:lle niin kauan kunnes 400pv on täynnä. Sen jälkeen alat vasta lähettelemään kelalle työmarkkinatukihakemusta ja tuota työtön työtön lappua.- Ensi.kertaa.työtön
Ok, kiitos.
- siipiveikalle
Loimaan loinen LOL::::
- tässävähäntietoa
Minun mielestäni YTK:lle ei tarvitse lähettää "työtön-työtön-työtön" kalenteria, vaan netissä voi täyttää sen ensimmäisen päivärahahakemuksen kuin myös sitä seuraavat. Sitä ennen tulee ilmoittautua työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Työvoimatoimisto antaa lausunnon, jotta tuleeko karenssia yms. Jos ei tule karenssia esim. sellaisesta syystä, että on itse irtisanoutunut työstään, niin omavastuupäivät - muistaakseni seitsemän kappaletta täytyy olla ilman työttömyyskorvausta ja sen jälkeen YTK alkaa maksaa korvausta. Netissä voi täyttää YTK:n sivuilla tarvittavat tiedot, kuten pankkitili yms. Myöskin palkkatodistus viimeisimmältä työnantajaltasi tarvitaan YTK:ssa.
YTK:n sivuilta löytyy siihen ohje, jotta mitä sen palkkatodistuksen tulee sisältää.
Voit lähettää sellaisen YTK:lle joko heidän sivuillaan liitteenä (mikäli se ei kooltaan liian suuri "x megaa") tai sitten ihan kirjepostissa.
Sinun pitää (muutoin ennakonpidätys taitaa olla 20 tai 25%) hankkia uusi verokortti etuutta varten ja toimittaa se YTK:on. Soita veroviraston palveluun, niin se lähetetään suoraan YTK:hon.
Työttömäksi työnhakijaksi tulee ilmoittautua työvoimatoimistoon viimeistään kuuden kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä, mikäli aikoo saada ansiosidonnaista päivärahaa. - Neuvojatar
Kai olet jo ilmoittautunut te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi? Nimittäin päiväraha alkaa juosta siitä päivästä alkaen, jolloin ilmoittaudut (poislukien omavastuupäivät). Etkä tietenkään kelalle mitään työtön työtön hakemuksia täyttele, ethän sieltä työttömyysturvaan hae vaan YTK:sta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345150
- 292944
- 342424
- 372098
- 152048
- 301768
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons361593