Uhkailtiinhan teitä lapsina

Tai-muuta-sellaista

Siinä ei kunnian kakkua tarjota kun mummi tulee himaan.

100

1119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei uhkailtu.
      Kotini oli sivistynyt.

      H.

      • Psykoterapeutitar

        Mutsini uhkaili faijaani, että joku kerta, kun duunista tulee, niin on kolme ruumisarkkua odottamassa😱


    • Kauniit.on.muistot

      Äiti meuhkasi, kun meitä oli niin paljon, eikä saanut kuriin.
      Mustalaiset ottaa kärryynsä ja vie jos ette ole ihmisiksi. En uskonut. Kuka hemmetti sellaista villiä laumaa mukaansa ottais.
      Kyllä sitten kadutte ja muistatte kun mua ei enää oo.
      Jumala rankaisee, vähän lapsena uskoin, jo teininä lakkasin.
      Jumala pudottaa kuuman kiven päähän. En uskonut. Ei sentään helvettiin joutumisella uhkailtu, mutta tiesin että sellainen oli olemassa. Oli jonkin verran uskonnollisuutta kodissa, mutta ei niin että olisi traumoja aiheuttanut. Isä oli viisas ja vähän lievensi äidin uhkailuja ja kun olimme jotenkuten kunnolla niin äitikin rauhoittui ihan turvalliseksi ja mukavaksi.

      • Taivaskin-varjelee

        "Taivaan isä rankaisee ja julmasti" oli mummin mielilauseita.
        Taivaan serkuista, ukeista ja mummeista ei maininnut sanallakaan.
        Vähiten sitä onko olemassa "taivaan äiti"?


      • Taivaskin-varjelee kirjoitti:

        "Taivaan isä rankaisee ja julmasti" oli mummin mielilauseita.
        Taivaan serkuista, ukeista ja mummeista ei maininnut sanallakaan.
        Vähiten sitä onko olemassa "taivaan äiti"?

        Taivaanvuohi ainakin on olemmassa. Olen kuullut sen äänenkin ja nähnyt siitä kuvia.


      • Lausahdusta

        "Voi taivaan talikynttilät."
        Niitä sytytellään jouluisin.


    • Äiti uhkaili kertovansa isälle jos oltiin pahanteossa.
      Isä sitten antoi piiskaa.
      Myös helvetillä peloteltiin, kyllä pelottikin niin että en oikein uskaltanut nukkua.

      • Kauniit.on.muistot

        Tosiaan niin meidänkin äiti uhkaili isällä. Ei kukaan isää pelännyt, isä mitään remmiä ruvennut antamaan. Istui soututuoliin, otti lehden ja yhden lapsen lehden ja itsensä väliin syliin.


    • Seonkasvamista

      Kyllä muistiin on jäänyt mustalaisilla pelottelu; että hakevat pois jos ei ole kiltisti. Mutku ma olin kiltti lapsi, niin kai sillä lailla sanottiin sisaruksille. Traumaa pelottelusta ei jäänyt, päinvastoin; iän myötä keksi aiheen todellisen luonteen ja nimen sille ja siitähän vain ymmärrys lisääntyy.

    • ö-Öö

      Lähinnä näkillä

      Siis lähinnä peloitteena, ettei yksin mene jokeen. Kerran oli vitsa pelotteena uunin päällä, että olis ollut kiltisti. Kai sitten olin, kun ei ikinä piiskattu.

      Nyt aikuisiällä uhkaileminen on mennyt äärimmäisyyksiin. On uhkailtu vaikka millä. Jotain lestaatitekniikoita, käyttävät aika pienissäkin asioissa. En jaksa mennä yksityiskohtiin, kaikenlaista on kyllä saanut kuulla.

      Vaan juu, kakarana ei ollut mitään erityisempää, ehkä lisäksi joulupukki :D

      =DW=

      • Voi, minä unohdin näkin. Rapakkoon ei daanut menmä hyppelemään eikä ksivoon kurkkia, näkki tulee ja vie.


      • siilenämää kirjoitti:

        Voi, minä unohdin näkin. Rapakkoon ei daanut menmä hyppelemään eikä ksivoon kurkkia, näkki tulee ja vie.

        Saanut, mennä ,kaivoon


      • Ei-näkynyt-näkkiä

        Just näkki penteleen vuoksi innostuttiin ja käytiin kurkkimassa pienetkin rapakot, ojat, joet, lammet ja kaivot, näkyykö Näkkiä?
        Mutta koulussa oli näkkileipää, yllin kyllin, valmiiksi siivutettuina (paloina).


    • Mustalaisilla peloteltiin, et tulevat ja vievät mukanaan jos en tottele. Ja oikeasti kauan pelkäsinkin heitä. Koivunherra oli vakiokoriste oven päällä 😀.

      • Ai niin, ja viheltää ei saanu, karhu tulee jos viheltää😀


    • Ei uhkailtu.
      Kotini oli sivistynyt.

      H.

      • Sinusta-se-ei-ilmene

        Uskon toki, että vanhempasi olivat sivistyneitä, lukeneitakin, kenties.
        Sinulle he eivät ole osaamistaan jaelleet.


      • Nauraen

        Hyvä Sinusta...


      • kaikella-on-rajansa

        Voihan se uhkailun puute johtua siitäkin, että vanhemmilta puuttui huumorintaju tai olivat törökkiä. Ehkä lapsen muisti tai ymmärtämiskyky ei ymmärrä kovin kauaksi.

        Se että ei fikteillä ei lasta ohjaa turvallisille teille ei kerro mitään sivistyksestä, mutta kylläkin jostain muusta.


      • rajoittuneisuutta-on

        Tokihan koti ja vanhemmat voivat olla / usein ovatkin sivistyneitä. Mutta lapsella ei ole kykyä, tai on keskittymisvaikeuksia sisäistää vaikutteita.


    • reppuriika

      Jos ei totellut, niin äiti uhkasi laittaa kasvatuslaitokseen, jossa laitetaan pyllylle suolaliuospaperi ja sen päälle ripsitään vitsalla. Toinen noutaja oli tietenkin poliisi ja sehän se oli luvassa asialle jos sinne kasvatuslaitokseen matka tulee.

      • piiskasukupolvistit

        Raakaa on kodin rakkaus silloin kun sitä väärin käytetään.


      • "Sinusta-se-ei-ilmene"

        Nooh...
        Jättivät kyllä vähän.
        Ihan tärkeääkin, onneksi.
        -
        Siksi minäkin toistin tarinani.
        Minä kirjoitin totta.
        Samalla kuin toiset keksivät päästään kommenttinsa.
        Nuo piikikkäät eläimet...pyh!

        H.


      • siisminä
        hunksz kirjoitti:

        "Sinusta-se-ei-ilmene"

        Nooh...
        Jättivät kyllä vähän.
        Ihan tärkeääkin, onneksi.
        -
        Siksi minäkin toistin tarinani.
        Minä kirjoitin totta.
        Samalla kuin toiset keksivät päästään kommenttinsa.
        Nuo piikikkäät eläimet...pyh!

        H.

        minä-minä-minä.....


    • Sain muutamia kertoja nahkavyöstä remmiä paljaille pakaroille. Äiti kertoi isälle, miksi piti rankaista ja isä kuritti. Isä mietti välillä, pitäisikö ottaa uuden näköinen sotilasvyö käyttöön, kun ei saanut minua itkemään. Purin hammasta ja pyöritin mielessä vihamielisiä ajatuksia. Fyysinen rangaistus ei ole mielestäni hyvä ratkaisu, eikä toiminut ainakaan minun tapauksessani.

      En ymmärrä tuota mustalaisilla pelottelua, enkä pidä ajatusta hyvänä. Asuimme viisi ensimmäistä vuottani saman kadun varrella jonka kulmassa oli suuri komea Hagerttien romaanisuvun omistama puutalo. Näin samoja romaaneja esim. kaupassa käydessämme, kun isoäitimme asui vielä pitkään saman kadun varrella. Äitini oli ollut samalla luokalla Allan Hagertin kanssa koulun alaluokilla. Kalle Hagert oli Allanin isä, ja häntä kutsuttiin mustalaisten kuninkaaksi.

      Aikuisena asuimme toisissa maisemissa, eikä romaaneja nähty kovin usein. Mieleeni on jäänyt pikkutyttäremme ihastus, kun hän näki ensimmäisiä kertoja romaninaisia. Hän ihaili kauniita pukuja, jotka ovat aina siistejä ja hyvin hoidettuja. Naisilla oli myös runsaasti arvokkaita ja näyttäviä koruja.

      Vanhempani opettivat, että kaikkiin ihmisiin suhtaututaan kohteliaasti ja hyviä tapoja noudattaen. Näin monia hyviä esimerkkejä myös romaanien ja kerjäläisten suhteen, kun vanhempani kohtasivat heitä.

      • """Vanhempani opettivat, että kaikkiin ihmisiin suhtaututaan kohteliaasti ja hyviä tapoja noudattaen.""""

        Eivätkö he siis sinua pitäneet ihmisenä, vai tällaisesta kohteliaisuudesta ja hyvistä tavoistako he itse olivat sinulle hyvänä esimerkkinä:

        """"Sain muutamia kertoja nahkavyöstä remmiä paljaille pakaroille. Äiti kertoi isälle, miksi piti rankaista ja isä kuritti. Isä mietti välillä, pitäisikö ottaa uuden näköinen sotilasvyö käyttöön, kun ei saanut minua itkemään.""""


      • ö-Öö

        Joop vyö

        Meillä ei tollasta ollut. Yksillä tutuilla remmi heilui, olin muutaman kerran paikalla. Faija oli autokuski, keikoilla viikot. Mutsi sitten perjantaisin raportoi, mitä ilkeyttä kakarat oli tehneet ja sitten hakkas vyöllä niitä. Karmeeta katottavaa. Ei net kakarat edes kovin ilkeitä olleet, niillä oli vaan sellaset kasvatusmetodit.

        Niin, se perhe oli sekundamustilaisi, siis pikkasen mustilaisia, risteytyksiä. Tavalliset vaatteet jne. Mä en siihen koskaan kiinnittänyt huomiota noin muuten, ehkä omanlaisensa temperamentti ja jonkin verran taikauskoisia, muuten ihan ok.

        Mua aina ihminyt toi mustilaisilla pelottelu. Mä noitten heimovaatteisiin pukeutuneitten kanssa aina tullut toimeen. Johtunee siitä, en suhtaudu niihin mitenkään. Sama muittenkin etnopeäisten ihmisten kanssa. Kyllä kaikki elämän ongelmat on olleet aina ns. "kantasuomalaisten" kanssa.

        Suomessa tosi tiukkaa ton ruumiillisen kurituksen suhteen nykyisin. Ennen ei ollut, ei ole kaikkialla muuallakaan. Joskus miettinyt, kakaroita monenlaisia, liek kaikki kasvatteluhommelit sopivia kaikille kakaroille. Kun noista mainitsemistanikin vyöllä pieksetyitä tuli oikein hyviä aikuisia niistäkin. Millasia ois tulleet, jos ei ois pieksetty, sitähän ei voi tietää.

        =DW=


      • Tellukka kirjoitti:

        """Vanhempani opettivat, että kaikkiin ihmisiin suhtaututaan kohteliaasti ja hyviä tapoja noudattaen.""""

        Eivätkö he siis sinua pitäneet ihmisenä, vai tällaisesta kohteliaisuudesta ja hyvistä tavoistako he itse olivat sinulle hyvänä esimerkkinä:

        """"Sain muutamia kertoja nahkavyöstä remmiä paljaille pakaroille. Äiti kertoi isälle, miksi piti rankaista ja isä kuritti. Isä mietti välillä, pitäisikö ottaa uuden näköinen sotilasvyö käyttöön, kun ei saanut minua itkemään.""""

        Lapsuusvuosieni aikana ja myöhemminkin Suomessa on noudatettu autoritäärisiä kasvatusmenetelmiä ja ruumiillista kuritusta. Jotkut ovat jatkaneet samoilla linjoilla vielä tälläkin vuosisadalla. Jotkut haluaisivat jatkaa edelleen, mutta ruumiillinen kuritus on nykyisin jo lailla kiellettyä.

        Itse en ole pitänyt sitä hyvänä vaihtoehtona koskaan.

        Hyvät tavat ja käyttäytymisetiketit opetettiin kotonani sekä ohjeiden että käytännön mallien mukaan. Kaikkien yhteiskuntaluokkien edustajia oli perheemme sukulaisten, ystävien ja tuttujen joukossa.
        Isäni ja välillä koko perheemme osallistui myös järjestötoimintaan sekä juhliin ja monenlaisiin yhteisöllisiin tilaisuuksiin. - Itse olen esiintynyt varsin suuren juhlasalin lavalla ensimmäisiä kertoja jo alakouluikäisenä.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Lapsuusvuosieni aikana ja myöhemminkin Suomessa on noudatettu autoritäärisiä kasvatusmenetelmiä ja ruumiillista kuritusta. Jotkut ovat jatkaneet samoilla linjoilla vielä tälläkin vuosisadalla. Jotkut haluaisivat jatkaa edelleen, mutta ruumiillinen kuritus on nykyisin jo lailla kiellettyä.

        Itse en ole pitänyt sitä hyvänä vaihtoehtona koskaan.

        Hyvät tavat ja käyttäytymisetiketit opetettiin kotonani sekä ohjeiden että käytännön mallien mukaan. Kaikkien yhteiskuntaluokkien edustajia oli perheemme sukulaisten, ystävien ja tuttujen joukossa.
        Isäni ja välillä koko perheemme osallistui myös järjestötoimintaan sekä juhliin ja monenlaisiin yhteisöllisiin tilaisuuksiin. - Itse olen esiintynyt varsin suuren juhlasalin lavalla ensimmäisiä kertoja jo alakouluikäisenä.

        Se on ollut niin ristiriitaista entivanhainen kasvatus (monilla nykyisinkin), kun lapsille on opetettu tyylillä; tee niinkuin minä käsken, äläkä niinkuin minä teen.
        "ketään et lyö tai annan selkään" Häh?
        "et prrrkele kiroile tai saat pippuria suuhus" Häh?


      • Olen samaa mieltä. Juuri siksi ryhdyin opiskelemaan kasvatustieteitä, kun tulin hieman yllättäen ja vähän ennen suunniteltua aikaa raskaaksi. Olimme suunnitelleet aviomieheni kanssa, että hankimme lapsia vasta sitten, kun saamme kodin ja talouden hyvään kuntoon. - Olemme naureskelleet tyttärellemme, että hän päätti itse oman syntymäaikansa.

        Saimme kasvaa yhdessä koko perhe, ja mieheni oli aivan uskomattoman hyvä, rakastava isä. Hän osallistui myös synnytysvalmennuskursseille ja olisi mielellään osallistunut synnytykseenkin, mikä ei 1970-luvulla ollut vielä kovin yleistä. Harmitti, että lähettivät Kätilöopistolta hänet puoliväkisin kotiin, kun synnytys venyi hieman pitemmäksi. Monet kätilöt paheksuivat miesten läsnäoloa siihen aikaan ja olisivat mielellään kieltäneet miesten läsnäolon häiritsevänä tekijänä.


    • Ei uhkailtu mutta kuri oli, toisin kuin nykykodeissa. Tai niinkään nykykodeista tiedä mutta jokin aika taakse päinhän "muotia" oli ns. vapaa kasvatus eli kasvattamattomuus ja sen seurauksista on paljon kuultu, nähty ja koettu.

      • O-Orvokki

        Heitteille jättäminen on ihan eri asia kuin toiset ihmiset ja heidän oikeutensa huomioon ottava kasvatus. Vapautta, ei mielivaltaa!

        Lapsia kuunnellaan, heitä rakastetaan ja heitä opetetaan noudattamaan yhteisiä sääntöjä, ottamaan myös muita ihmisiä huomioon ja käyttäytymään kohteliaasti kaikkia ihmisiä kohtaan. - Jos haluatte tutustua asiaan, ottakaa luettavaksi esimerkiksi A.S. Neilin ja/tai Thomas Gordonin kirjoja.


      • Tuli mieleeni, että tuo kirjoittamani sanonta "Vapautta, ei mielivaltaa" taitaa olla myös Rudolf Steinerin kirjoittaman kirjan nimi. Steiner-pedagokiikassa on mielestäni paljon hyvää, vaikka joissain kuvioissa sitä noudatettiin välillä turhan vapaamuotoisena, eikä lapsia ohjattu oikeastaan ollenkaan.

        Moni taisi unohtaa, että Stenerin mukaan lasten piti saada kasvaa vapaasti ja vapaina niin kauan, kun eivät loukanneet toisten ihmisten yksilönvapautta. Rajat löytyvät luonnollisella tavalla, kun ottaa huomioon myös toisten ihmisten samanlaiset oikeudet.
        .


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Tuli mieleeni, että tuo kirjoittamani sanonta "Vapautta, ei mielivaltaa" taitaa olla myös Rudolf Steinerin kirjoittaman kirjan nimi. Steiner-pedagokiikassa on mielestäni paljon hyvää, vaikka joissain kuvioissa sitä noudatettiin välillä turhan vapaamuotoisena, eikä lapsia ohjattu oikeastaan ollenkaan.

        Moni taisi unohtaa, että Stenerin mukaan lasten piti saada kasvaa vapaasti ja vapaina niin kauan, kun eivät loukanneet toisten ihmisten yksilönvapautta. Rajat löytyvät luonnollisella tavalla, kun ottaa huomioon myös toisten ihmisten samanlaiset oikeudet.
        .

        "optimisti-orvokki"

        Olet erittäin lapsellinen.
        Kuin lapsi joka yrittää olla edes pikku-vanha.
        -
        Luettelet jo kuolleitten vanhuksien uskoa johonkin mitä ei enää ole.
        Tarkemmin analysoiden kirjoituksesi on viha-puhetta toisin-ajattelijoita kohtaan.
        "kunhan ei loukkaa toisten ihmisten yksilön-vapauksia"
        Oikeus loukata on myös vapautta ihmisyyteen.
        Toisen-laiseen tosin.

        EOC

        H.


      • O-orvokki

        Ja sinulla, miesparka, on ongelmia suomen kielen ymmärtämisen kanssa. Kukaties, vaikka muunkin ymmärryksen kanssa saattaa olla ongelmia.

        Hunkszukka-parka taidat kuvitella, että sinulla on kaikki mahdolliset oikeudet, ja kuvittelet yhteisöllisyyden kuolleen vanhustesi mukana. Natsien kuvitelmat vallastaan ja oikeuksistaan näyttää nousseen jossainpäin esille. En haluaisi kuvitella, että sinä haluaisit kuulua sellaisten ihmisten joukkoon, jotka moista tavoittelevat.


      • Mummi-Mia

        O-Orvokki, älä välitä tuosta kritiikistä, - eihän siinä ole mitään huomionarvoista.

        Ja kiitokset viesteistäsi! - Sinä kirjoitat niin hyvin.


    • Hitsi ja sekin vielä et jos kattoo wc:hen avaimen reiästä tai ulkovessan takaa reiästä pyllistäjiä, tulee näärännääpy silimään :D.

      • näin.on.näppylät

        Tuo uhka muuten toteutuu näin vanhanakin. Kokemusta on!


    • Uusi Lasten Kasvatus, ULK: uhkailu, lahjonta, kiristys.

    • Ei minua varmaan kovin pahoilla uhkailtu, koska ne ei ole jääneet mieleen.

      Sen kunniankukon laulua sitä lapsena kuulosteli, eikä kuulunut. Meillä oli vain kanoja. Mutta mitäpä siitä välitti, kun oli siihenkin asti selvinnyt ilman sen laulua, eikä olleet toisetkaan sisarukseni kuulleet, kun heiltä sitä tiedustelin.

      Pahimmilla varmaan mitä minua uhkailtiin, oli aikainen herätys ja haukan häntä.
      Isä: "Paenukeeha muate uamulla on aekane herätys ". Itse hän oli yhtä aamu-uninen kuin minäkin ja heräsi aina meistä viimeisenä.
      Äiti: "Menkäähä nukkumaa tai aamulla ootta haukan hännässä". Joskus oikein uhalla yritin valvoa killittää, että saisin kokeilla sen haukan hännässä olemisen.

      Koulussa sitten uhkailtiin jälkkärillä, laiskanläksyillä ja milloin milläkin.

      • Minä en itse muista mutta äiti on kertonut että pikku tyttönä mulla joskus saattoi karata ulkona leikkiessä pissit housuun kun en malttanut tulla ajoissa sisälle wc:hen. Kuitenkin sen verran oli jo ikää että en enää tarvinnut vaippoja vaan osasin mennä potalle/wc:hen. Äitiäni oli sen verran tympinyt pissapyykki jotta oli uhannut et vie minut p..lulääkäriin jos ei tuo peli lopu ja kuulemma niin loppui :). Tehokasta kuivaksiopettamiskasvatusta :D.


    • Meitä uhkailtiin et hukka perii jos et tee sitä etkä tätä. Ei näkyny hukkaa :)

      • New-age

        Mummolassa sanottiin, että jos on tuhma, Jumala pudottaa ison kiven päähän.
        Kananmunan käyttö hiekkakakkuun sidosaineeksi tuli ilmi. Torut tuli.
        Kait sitä katseli taivaalle, että mistä suunnasta.....


      • New-age kirjoitti:

        Mummolassa sanottiin, että jos on tuhma, Jumala pudottaa ison kiven päähän.
        Kananmunan käyttö hiekkakakkuun sidosaineeksi tuli ilmi. Torut tuli.
        Kait sitä katseli taivaalle, että mistä suunnasta.....

        Torut meilläkin tuli kun äiti tuli töistä ja tytöt oli päättäneet auttaa äitiä keittämällä lasten muovisella leikkikahvipannulla oikealla liedellä äidille kahvit ja pannu oli sulanut kiinni hellanlevylle. Vielä nämä äidin pikku apulaiset olivat tiskanneet astiat ja siihenhän oli tarvittu tiskiainetta koko pullollinen. Huuhtelu sen sijaan oikein ei ollut onnistunut. Eikä siinä kaikki, ikkunatkin oli vielä pesty samalla aineella, toki homma oli vähän kesken kun äiti väsyneenä saapui töistä. Ei hkailtu eikä juuri toruttukaan kun tarkoitus oli ollut hyvä.

        Ei toruttu edes sillon kun purkka oli aamulla tukassa kiinni kun oli unohtunut yöksi suuhun :).

        Jumalalla meillä ei peloteltu koskaan, Hän oli hyvä, lempeä ja armollinen. Iltarukous opetettiin ja se omasta vapaasta tahdosta luettiin aina kun muistettiin.


    • vfihimsf

      <lapsuudesta eniten jäi eniten mieleen pstt psit.. sipisevä puhe kun kohtasi naapureita -- tiedättehän toki kaikki, noi on sit sen sortin sakkia,,,
      -muistan kysyneeni äidiltä ja isältäkin joskus - että miksei me olla oikeita ihmisiä
      sain tukkapöllyä ja jäin ilman ruokaa - itkeä pillitin kuusikossa iltaan asti.
      Alkoholismi oli aika yleistä sodan jälkeisessä maassa. - aina lapset ja äidit todettiin huonoiks ja syyllisiks kaiken maailman pahan ilmentymiksi ja ja tehtaan likaojan juoksuun vain joku tietty hajuvesi tai ihovoiteen tuoksu jotain varmuutta ja hienoutta leivästä soi Irwinin laulun sanoin - henkisesti ahdistavaa oli ahdisteleva uskonnollisuus ja syntisen lihan oppi ja opetus maaseudulla - yhtään mitään omaa ei koskaan olisi saanut olla monilapsisessa perheessä - kaikki oli vaan kierrätettävää
      - aikuisiällä eräs työkaverini totesi jotain samaa saamistaan pöllytyksistä ja kurituksista, - että vastaan missään asiassa ei saanut sanoa vaan aina piti olla hiljaa -
      mutta kun illan pimeyteen ulos pääsi ja näki raivoavan isän ikkunan läpi, sai lapasen pistää suun eteen ja irvistää.
      Rauha heillekin lie mullassa suotu - sen vaikean ajan nuorille vanhemmille
      - - tautista ja puutteen, niukkuuden ja pelontäyteistä aikaa .

    • Vesinäkki

      Meillä pohjanmaalla uhkailtiin mustalaisilla ja näkillä. Näkki oli mystinen vesiotus joka vaani vedessä laitureiden alla, pihakaivoissa ja isoissa vesisaaveissa. Sen tehtävänä oli siepata ja hukuttaa tottelematon nälliäinen. Varmaan moni nassikka pelastu hukkumiselta kun selkärankaan oli iskostettu tämä näkki.

      • Mitähän sääntöjen vastaista oli mun komppaavassa kommentissa?


    • Heikunkeikku

      Kun lapsena menimme maalle mummun ja paapan luo, niin siellä muistutettiin, että ei saa mennä prunnin luo, ettei Näkki tuu. Ja minähän en sitten mennyt, koska kiellettiin.
      Olen ollut kiltti tyttönen, eikä mitään uhkailuja tarvittu. Uskoin jos kiellettiin.
      En koetellut vanhempieni kärsivällisyyttä, keskityin niihin omiin luoviin juttuihin.

      • Meillä kotona oli kiroilu ehdottomasti kielletty. Niinpä kilttinä tyttönä uhkailinkin äitiä et jos en saa mitä haluan sanon kohta ruman sanan. Nuorempi siskoistani uhkasi siinä tilanteessa särkeä koko talon tai muuttaa kotoa pois. Joskus hän keräsikin pikku kassiin vaatteitaan. Äiti avuliaana teki eväät et lähdehän vain. Pikkasen aikaa istuttiin vintin portailla ja tultiin häntä koipien välissä takaisin kun uhkaus ei aiheuttanutkaan toivottuja reaktioita kenessäkään :D.


      • Heikunkeikku
        siilenämää kirjoitti:

        Meillä kotona oli kiroilu ehdottomasti kielletty. Niinpä kilttinä tyttönä uhkailinkin äitiä et jos en saa mitä haluan sanon kohta ruman sanan. Nuorempi siskoistani uhkasi siinä tilanteessa särkeä koko talon tai muuttaa kotoa pois. Joskus hän keräsikin pikku kassiin vaatteitaan. Äiti avuliaana teki eväät et lähdehän vain. Pikkasen aikaa istuttiin vintin portailla ja tultiin häntä koipien välissä takaisin kun uhkaus ei aiheuttanutkaan toivottuja reaktioita kenessäkään :D.

        Myöskään mun lapsuuskodissa ei harrastettu kiroilemista.
        Tuosta hauskasta kertomuksestasi, jossa siskosi uhkasi muuttaa pois kotoa, tuli mieleeni
        oma muistelo. Olin noin neljä- viisi vuotias, kun loukkaannuin jostakin asiasta niin kovaa, että päätin karata, enkä koskaan palata takaisin.
        Oli syksy ja omenapuut pullollaan omenoita. Keräsin evääksi omenoita sulkapallomailojen koteloon.
        Kotelo täynnä omenoita lähdin salaa kävelemään tietä pitkin "kauas pois-pois".
        Kyllä pelotti. Käveltyäni jonkin matkaa jouduin pysähtymään, koska jos vielä olisin jatkanut matkaa, niin mun kotitalo ei olisi enää näkynyt.
        Seisoin siinä hetken ja sitten palasin takaisin:) Vanhempani eivät edes tienneet, että olin ollut jossakin.
        Naurattaa kovasti, koska tiedän missä kohtaa pysähdyin ja vaikka se silloin tuntui, että olisin jo ollut kaukana, niin todellisuudessa olin kävellyt noin 200 metriä. Heh:)
        Oon aina pelännyt eksymistä. Ja eksynkin ihan tosi helposti. Jos metsään menisin, niin helposti eksyisin, jos maantie tai muut äänet häipyisi silmistä ja korvista.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Myöskään mun lapsuuskodissa ei harrastettu kiroilemista.
        Tuosta hauskasta kertomuksestasi, jossa siskosi uhkasi muuttaa pois kotoa, tuli mieleeni
        oma muistelo. Olin noin neljä- viisi vuotias, kun loukkaannuin jostakin asiasta niin kovaa, että päätin karata, enkä koskaan palata takaisin.
        Oli syksy ja omenapuut pullollaan omenoita. Keräsin evääksi omenoita sulkapallomailojen koteloon.
        Kotelo täynnä omenoita lähdin salaa kävelemään tietä pitkin "kauas pois-pois".
        Kyllä pelotti. Käveltyäni jonkin matkaa jouduin pysähtymään, koska jos vielä olisin jatkanut matkaa, niin mun kotitalo ei olisi enää näkynyt.
        Seisoin siinä hetken ja sitten palasin takaisin:) Vanhempani eivät edes tienneet, että olin ollut jossakin.
        Naurattaa kovasti, koska tiedän missä kohtaa pysähdyin ja vaikka se silloin tuntui, että olisin jo ollut kaukana, niin todellisuudessa olin kävellyt noin 200 metriä. Heh:)
        Oon aina pelännyt eksymistä. Ja eksynkin ihan tosi helposti. Jos metsään menisin, niin helposti eksyisin, jos maantie tai muut äänet häipyisi silmistä ja korvista.

        Kiva kertomus :). Harmittaa kun noista tapahtumista ei ole valokuvia. Olisi niin kiva katsella kun itse tai sisko pakkaa kassia noin nelivuotiaana et muuttaa pois kotoa ja sitten taas selkäänsä ja hahmoaan kun kävelee pihatietä kohti tuntematonta :).

        Minäkin karkasin kolmivuotiaana pari kertaa sukkahousuissa paidassa ja kumppareissa kylille kun äiti hoiti pienempää siskoa. Äiti hädissään lähtenyt etsimään ja kysynyt vastaantulijalta et onko näkynyt sen ja sen näköistä pikkutyttöä. Oli saanut kuulla että joo, sen näköinen pikkutyttö oli ollut pakallisen kaupan ovelle availemassa ihmisille ovia :D. En itse tuotakaan muista mutta tarina kuuluu että vitsan edellä sain juosta hilputella kotiin :D.


      • Heikunkeikku
        siilenämää kirjoitti:

        Kiva kertomus :). Harmittaa kun noista tapahtumista ei ole valokuvia. Olisi niin kiva katsella kun itse tai sisko pakkaa kassia noin nelivuotiaana et muuttaa pois kotoa ja sitten taas selkäänsä ja hahmoaan kun kävelee pihatietä kohti tuntematonta :).

        Minäkin karkasin kolmivuotiaana pari kertaa sukkahousuissa paidassa ja kumppareissa kylille kun äiti hoiti pienempää siskoa. Äiti hädissään lähtenyt etsimään ja kysynyt vastaantulijalta et onko näkynyt sen ja sen näköistä pikkutyttöä. Oli saanut kuulla että joo, sen näköinen pikkutyttö oli ollut pakallisen kaupan ovelle availemassa ihmisille ovia :D. En itse tuotakaan muista mutta tarina kuuluu että vitsan edellä sain juosta hilputella kotiin :D.

        Valokuvat olis kyllä kivoja, mutta videokuvat vieläkin kivempia. Esim. juuri sinä kolmivuotiaana juoksemassa vitsan edellä kotiin.:)
        Suurinpiirtein 3-vuotias minäkin olin, kun menin talomme kohdalla olevan linja-autopysäkin luo.
        Seisoin siinä muiden linja-autoa odottavien ihmisten seassa ja kun linja-auto tuli, niin minä astuin muiden mukana linja-autoon.
        Onneksi linja-autoon tuli myös ihminen, joka tunsi minut. Hän sanoi rahastajalle, että tuo pikku tyttö on yksin täällä. Linja-auto pysähtyi hetken päässä (50m) ja minut pistettiin pihalle.
        En muista itse tapausta ollenkaan. Kyseinen ihminen, joka minut pelasti linja-autosta, on tämän kertonut.


      • hmpff
        siilenämää kirjoitti:

        Meillä kotona oli kiroilu ehdottomasti kielletty. Niinpä kilttinä tyttönä uhkailinkin äitiä et jos en saa mitä haluan sanon kohta ruman sanan. Nuorempi siskoistani uhkasi siinä tilanteessa särkeä koko talon tai muuttaa kotoa pois. Joskus hän keräsikin pikku kassiin vaatteitaan. Äiti avuliaana teki eväät et lähdehän vain. Pikkasen aikaa istuttiin vintin portailla ja tultiin häntä koipien välissä takaisin kun uhkaus ei aiheuttanutkaan toivottuja reaktioita kenessäkään :D.

        Mun vanhempi sisko teki samanlaisen karkaamistempun kuin sun pikku-siskosi. Keksi fiksuna tyttönä ratkaisun siihen noloon paluun - hän tuli ikään kuin uutena lapsena taloon. "Hei, minä kiersin vähän maailmaa, olisiko täällä joku kiva äiti joka ottaisi minut omaksi tyttärekseen?" Ja äiti: "Voi kun kivaa, täältä lähti juuri yksi tyttö ja minulla on häntä niin ikävä. Tervetuloa."


      • hmpff kirjoitti:

        Mun vanhempi sisko teki samanlaisen karkaamistempun kuin sun pikku-siskosi. Keksi fiksuna tyttönä ratkaisun siihen noloon paluun - hän tuli ikään kuin uutena lapsena taloon. "Hei, minä kiersin vähän maailmaa, olisiko täällä joku kiva äiti joka ottaisi minut omaksi tyttärekseen?" Ja äiti: "Voi kun kivaa, täältä lähti juuri yksi tyttö ja minulla on häntä niin ikävä. Tervetuloa."

        Viisas oli äitisi, ei laittanut tyttöä nolostumaan :).


    • hunksz

      Ei uhkailtu.
      Kotini oli sivistynyt.

      H.

      • Me-ei-olla-mittää

        Hienoa että täällä on yksi kurantti yksilö, kultivoitunut, lukenut, sivistynyt, kaikin puolin ylitse muiden.


      • siis tuloksena


      • Ahaa, joku täällä pelleilee taas ;).


      • siilenämää kirjoitti:

        Ahaa, joku täällä pelleilee taas ;).

        Onkos se korppis kumppareineen vai ite hippie?


      • PöppöRööPööp
        Me-ei-olla-mittää kirjoitti:

        Hienoa että täällä on yksi kurantti yksilö, kultivoitunut, lukenut, sivistynyt, kaikin puolin ylitse muiden.

        Ja naamakuvansakin on yhtä komea kuin lattiarätti, jonka tarkoitus on ilmeisesti kuvata ko. henkilö sivistystä ja persoonallisuutta. Tosi kutivoitunut "herrasmies" luulee olevansa ja haluaisi meidänkin uskovan.


    • hmpff

      Kotona ei uhkailtu ikinä, mitä nyt leikisti joskus varoitettu tontuista. Äitini oli todella edistyksellinen kasvattajana. Hän oli empaatikko, mikä toi mukanaan hiukan muita ongelmia... no sitä ei nyt kysytty.

      Isoäiti sen sijaan oli kovasanainen.
      "Jos tiput tuosta puusta saat selkääsi."
      "Annanko sulle tillikan niin että saat toisen seinästä."
      Annanko sulle tillikan niin että punaista läiskyy."

      Kyl te tiedätte miten käy kun uhkailuista ei ole seuraamuksia. Ei kukaan totellut. Ei hän tainnut oikein tosissaankaan olla.

      Kerran isoisä uhkaili. Menin aina heille kun koulu loppui, kerran ei ollut ketään kotona. Ei siihen aikaan ovia lukittu, ei muuta kuin sisään odottamaan. Keittiössä löysin tasku-almanakan, sellaisen mistä saa kulmat revitty niin että heti löytää oikean päivän. Olipa kivaa repiä niitä kulmia... yksi kerrallaan, ja lattialle. Mietin samalla että tämä ei ehkä ole ihan hyvä idea, mutta lopettaakaan en voinut.

      Kuulin kun isoisä tuli kotiin, katselin lattiaa ja valahdin kalpeaksi. Lirissä, pikku-hmpff oli syvässä lirissä. En ole ikinä nähnyt ukkia niin vihastuneena. "Sietäisit saada selkääsi! Odota vaan kun mummi tulee kotiin!!!"

      Siivosin ja lähdin hyvinhyvin hiljaa.

      • Heikunkeikku

        "hmpff"
        Kivan muistelon tälläsit.
        Oli kiva lukea.
        Sieluni silmät elivät mukana:)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "hmpff"
        Kivan muistelon tälläsit.
        Oli kiva lukea.
        Sieluni silmät elivät mukana:)

        Siksi minäkin toistin tarinani.
        Minä kirjoitin totta.
        Samalla kuin toiset keksivät päästään kommenttinsa.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        Siksi minäkin toistin tarinani.
        Minä kirjoitin totta.
        Samalla kuin toiset keksivät päästään kommenttinsa.

        H.

        Sinulla on kyllä taipumus toistella kommenttejasi tavan takaa.
        Olen sen pannut merkille.
        On sekin yksi tapa tuoda itseään esille.
        Se ei minua häiritse pahemminkaan.

        Minäkin kirjoitan totta. Niin totta se on!


      • hmpff
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Sinulla on kyllä taipumus toistella kommenttejasi tavan takaa.
        Olen sen pannut merkille.
        On sekin yksi tapa tuoda itseään esille.
        Se ei minua häiritse pahemminkaan.

        Minäkin kirjoitan totta. Niin totta se on!

        Täällä ei oikein tule voittoa siitä että keksii tarinoita, niin miksi sen tekisi edes. Ja jos aina pelkää että joku epäilee aitoutta, niin eihän täällä voisi enää kirjoittaa kuin mitä aikoo syödä päivälliseksi :))


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Sinulla on kyllä taipumus toistella kommenttejasi tavan takaa.
        Olen sen pannut merkille.
        On sekin yksi tapa tuoda itseään esille.
        Se ei minua häiritse pahemminkaan.

        Minäkin kirjoitan totta. Niin totta se on!

        "Heikunkeikku"

        Juu.
        Jankutuksiin minä otan osaa myöskin jankutuksilla :)

        H.


      • Jankutukset-nälättää

        Puoli tuntia sitten vatsani alkoi uhkailla minua, että murina ei lopu ellei tule täytettä.
        Laitoin uuniin valkosipuliperunat ja jauhemaksapihviä. Valmis-kamaa prismasta. Irtona, ei pakattuna.
        Olen kyllä niin niukkaruokainen, että vatsanikin unohtaa marmattaa. Joskus harvoin se aktivoituu kuin tulivuori. Illalla, yöllä ja aamulla unohdinkin syödä. Pari viineriä kahvin kanssa ei pidä miestä pystyssä kuin aamupäivän.


      • hmpff kirjoitti:

        Täällä ei oikein tule voittoa siitä että keksii tarinoita, niin miksi sen tekisi edes. Ja jos aina pelkää että joku epäilee aitoutta, niin eihän täällä voisi enää kirjoittaa kuin mitä aikoo syödä päivälliseksi :))

        Siinähän sitä mielikuvituksen varaa vasta annetaankin, että mitä aikoo syödä päivälliseksi.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Sinulla on kyllä taipumus toistella kommenttejasi tavan takaa.
        Olen sen pannut merkille.
        On sekin yksi tapa tuoda itseään esille.
        Se ei minua häiritse pahemminkaan.

        Minäkin kirjoitan totta. Niin totta se on!

        Kerropa taas heikku se juttu siitä, kun siskosi sanoi sinun olleen isopäinen ja ruma pienenä.
        Täällä on varmaan uusia, jotka eivät ole sitä lukeneet.

        Ja siitä, kuinka istut ulkona juomassa aamukahvia. Vai oletko lopettanut sen, kun et ole moneen päivään enää kertonut siitä.


      • huomiooooo
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Juu.
        Jankutuksiin minä otan osaa myöskin jankutuksilla :)

        H.

        Onko herra H huomannut että hetaleenalla on uudet kulmakarvat ja sillä säätytöllä on jälleen pitkät hiukset


      • huomiooooo kirjoitti:

        Onko herra H huomannut että hetaleenalla on uudet kulmakarvat ja sillä säätytöllä on jälleen pitkät hiukset

        "huomiooooo"

        On huomannut.
        Viimeksi huomasin myös Kertun käyttävän liian kireitä vaatteita vartalonsa tarpeisiin nähden.

        EOC

        H.


      • Kauniit.on.muistot
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "hmpff"
        Kivan muistelon tälläsit.
        Oli kiva lukea.
        Sieluni silmät elivät mukana:)

        Tosi kiva lukea ja muistella. Äiti oli uskonnollinen, mutta joskus hermo meni, kun riehuttiin. Silloin karjaisi: Otanko tukkaas kiinni ja puistan nii että paska lentää. Samantapaisesti räväkkä kuin tuo hmpff:n isoäiti.


      • Heikunkeikku
        Tellukka kirjoitti:

        Kerropa taas heikku se juttu siitä, kun siskosi sanoi sinun olleen isopäinen ja ruma pienenä.
        Täällä on varmaan uusia, jotka eivät ole sitä lukeneet.

        Ja siitä, kuinka istut ulkona juomassa aamukahvia. Vai oletko lopettanut sen, kun et ole moneen päivään enää kertonut siitä.

        Oletpas sinä ollut viehkeällä tuulella kirjoittaessasi tuon kommenttisi.
        Kiitos aamunaurusta.
        Muistat hieman väärin tuon kyseisen tapauksen. Ilollahan minä asian kerron uudestaan.

        Siskoni oli juuri täyttänyt 10 vuotta, kun äitini putkautti minut maailmaan.
        Toki siskoni oli iloinen, kun sai pikkusiskon.

        Minä synnyin kaljuna. Ei ainuttakaan karvaa näkynyt.
        Kesällä sisko sai luvan lähteä minua lastenvaunuissa lykkimään.
        Aika oli ehkä heinäkuu, jolloin olin vasta 4kk.
        Joku oli tullut kurkistelemaan, mimmonen vauva vaunuissa oli ja oli kysynyt
        siskoltani, että "Mikäs tämän Pojan nimi on?"

        Sisko oli tullut naama vinossa kotiin ja sanonut, että ei enää mene "Heikun" kanssa ulos,
        kun kaikki luulee sitä pojaksi.
        10-vuotias on tarkka näistä jutuista.

        Yksivuotiskuvassa minulla jo onneksi oli kiharat hiukset ja keskellä päätä iso rusetti.

        .
        Siskoni oli varsinainen "kiusaryssä".
        Isopäisyydestä kun mainitsit, niin arvelen olleeni n. 4-vuotias (sisko 14v), kun sisko valehteli minulle, että kun synnyin, niin minulla oli Vesipää :) Kun kysyin ihmeissäni, mitä vesipää tarkoittaa, niin hän sanoi, että pää on iso ja täynnä vettä.
        Sisko sanoi myös, että KAIKKI säälivät minua ison pääni takia.
        Paha mielihän minulle tuli. Itku turahti.
        Asia korjaantui, kun äiti kuuli asiasta.

        10 vuoden ikäero ei aina ollut niin mukavaa.

        Aamukahvit olen juonut tänäänkin ulkona, kiitos kysymästä.:)


      • Heikunkeikku
        Kauniit.on.muistot kirjoitti:

        Tosi kiva lukea ja muistella. Äiti oli uskonnollinen, mutta joskus hermo meni, kun riehuttiin. Silloin karjaisi: Otanko tukkaas kiinni ja puistan nii että paska lentää. Samantapaisesti räväkkä kuin tuo hmpff:n isoäiti.

        Joo, räväköitten ihmisten suista saattaa purskahtaa vaikka mitä.
        Onneksi he liioittelevat Niin vahvasti, että purskahduksia ei oteta tosissaan.
        Yhdenlaista huumoria sekin.
        Tokko äitisi sentäs toteutti uhkauksensa?
        Sisätiloissa se olisi teettänyt ylimääräistä siivousta. Seinien peseminen töhnästä olisi ollut äklöä puuhaa:)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Oletpas sinä ollut viehkeällä tuulella kirjoittaessasi tuon kommenttisi.
        Kiitos aamunaurusta.
        Muistat hieman väärin tuon kyseisen tapauksen. Ilollahan minä asian kerron uudestaan.

        Siskoni oli juuri täyttänyt 10 vuotta, kun äitini putkautti minut maailmaan.
        Toki siskoni oli iloinen, kun sai pikkusiskon.

        Minä synnyin kaljuna. Ei ainuttakaan karvaa näkynyt.
        Kesällä sisko sai luvan lähteä minua lastenvaunuissa lykkimään.
        Aika oli ehkä heinäkuu, jolloin olin vasta 4kk.
        Joku oli tullut kurkistelemaan, mimmonen vauva vaunuissa oli ja oli kysynyt
        siskoltani, että "Mikäs tämän Pojan nimi on?"

        Sisko oli tullut naama vinossa kotiin ja sanonut, että ei enää mene "Heikun" kanssa ulos,
        kun kaikki luulee sitä pojaksi.
        10-vuotias on tarkka näistä jutuista.

        Yksivuotiskuvassa minulla jo onneksi oli kiharat hiukset ja keskellä päätä iso rusetti.

        .
        Siskoni oli varsinainen "kiusaryssä".
        Isopäisyydestä kun mainitsit, niin arvelen olleeni n. 4-vuotias (sisko 14v), kun sisko valehteli minulle, että kun synnyin, niin minulla oli Vesipää :) Kun kysyin ihmeissäni, mitä vesipää tarkoittaa, niin hän sanoi, että pää on iso ja täynnä vettä.
        Sisko sanoi myös, että KAIKKI säälivät minua ison pääni takia.
        Paha mielihän minulle tuli. Itku turahti.
        Asia korjaantui, kun äiti kuuli asiasta.

        10 vuoden ikäero ei aina ollut niin mukavaa.

        Aamukahvit olen juonut tänäänkin ulkona, kiitos kysymästä.:)

        Se nyt tuli mieleen tuosta lauseestasi: """Sinulla on kyllä taipumus toistella kommenttejasi tavan takaa."""

        Minua ei silleen toistot haittaa, kun ainahan tänne näkyy tulevan uusia kommentoijia/lukijoita, eikä monikaan varmaan viitsi kaivella arkistoa.


    • mnvbv

      äiti ei suoranaisesti uhkaillut muutoin kuin mustalaisilla joskus muodon vuoksi, sillä hänen kasvatukselliset alistamiskeinonsa olivat kertaluokkaa sofistikoituneempia, kerrankin ollessani vielä alle alakouluikäinen sanoi joutuvansa lähettämään jommankumman meistä sisaruksista sveitsiin ja oli päätynyt valitsemaan siihen minut, mistä pari vuotta vanhempi sisareni oli tietysti aivan riemuissaa, mutta kun sitten aikani asiaa sulateltuani kysyin lähtemisen ajankohtaa, ei sitä äitini mukaan voitukaan järjestää, toisen kerran äitini ilmeisesti junaili asioita siihen malliin, että joutuessani ekaluokkalaisena silmälasien ostoreissulle, jäin heitteille talvipakkasella kirkonkylälle, mutta josta sattuman kaupalla osasin kuitenkin taivaltaa kotiin semmoiset päälle 7 kilometriä, kun pääsin iltamyöhällä kotiin, kukaan ei lohduttanut ja voi sitä säksätyksen määrää mitä äitini esitti sen jälkeen vieraille

      • Menneetovatmenneitä

        Selviä traumoja sulla, kannattaisi hakea ammattiapua jotta pääsee eteenpäin ...


      • mnvbv
        Menneetovatmenneitä kirjoitti:

        Selviä traumoja sulla, kannattaisi hakea ammattiapua jotta pääsee eteenpäin ...

        mahdollisesti sisareni traumatisoitui, olen sitä joskus pohtinut


      • Tasoitusaikamenijo

        Ei kannata huolehtia systeristä jos itsellä vippaa. Tai ahistaa nyt kuitenkin asiat jotka aikuisen on pitänyt jättää jo taakse ja menneeseen kun niille ei muuta voi.


      • Tasoitusaikamenijo kirjoitti:

        Ei kannata huolehtia systeristä jos itsellä vippaa. Tai ahistaa nyt kuitenkin asiat jotka aikuisen on pitänyt jättää jo taakse ja menneeseen kun niille ei muuta voi.

        Eikös jo tämän ketjun otsikko edellytä, että täällä muistellaan menneitä.


      • mnvbv
        Tasoitusaikamenijo kirjoitti:

        Ei kannata huolehtia systeristä jos itsellä vippaa. Tai ahistaa nyt kuitenkin asiat jotka aikuisen on pitänyt jättää jo taakse ja menneeseen kun niille ei muuta voi.

        millätavoin mielestäsi vippaa, molemmat siskokset oltiin samallatavoin lähtöuhan alla, jos sitä semmoiseksi voi sanoa, lopputulema oli sitten vain erilainen ja onhan niitä köyhiä perheitä ollut muitakin yhtälailla, minusta olisi hyvä, jos näitä asioita ei lakastaisi maton alle, koska me olemme se ikäpolvi, joka sellaista on vielä joutunut kokemaan tai näkemään, koska suomesta lähetetty sveitsiin paljon lapsia, enkä todellakaan koe olevani mitenkään erityisen huonosti kohdeltu, ja kuka sen voi sanoa, milloin olisi pitänyt tai ollut oikea aika käsitellä, olen ottanut huomioon muita siten kuin parhaaksi nähnyt


      • mnvbv
        mnvbv kirjoitti:

        millätavoin mielestäsi vippaa, molemmat siskokset oltiin samallatavoin lähtöuhan alla, jos sitä semmoiseksi voi sanoa, lopputulema oli sitten vain erilainen ja onhan niitä köyhiä perheitä ollut muitakin yhtälailla, minusta olisi hyvä, jos näitä asioita ei lakastaisi maton alle, koska me olemme se ikäpolvi, joka sellaista on vielä joutunut kokemaan tai näkemään, koska suomesta lähetetty sveitsiin paljon lapsia, enkä todellakaan koe olevani mitenkään erityisen huonosti kohdeltu, ja kuka sen voi sanoa, milloin olisi pitänyt tai ollut oikea aika käsitellä, olen ottanut huomioon muita siten kuin parhaaksi nähnyt

        onhan näitä perheitä nykyäänkin, joissa vanhempi taitava manipuloija, ei ihmisluonto ole siitä miksikään jalostunut, ja sisarusparvessa kun vallitsee vahvemman etuoikeus luonnostaan, niin se mahdollistaa yhden alistamisen ja toisen nostamisen ilman että kukaan siihen puuttuu, mutta ei pidä sinisilmäisesti uskotella, että vain se alistettu traumatisoituisi, meidän yhteiskunta on täynnä niitä toisten polkijoita ja mistäpä muualta se oppi paremmin saadaan kuin vanhemmilta


      • Tänään jos tuollaista tapahtuisi, et jäisit yksin heitteille kaupungille, saapuisi sossutädit teille kyläilemään. Tosin on sellaisiakin tapahtumia jotka eivät koskaan tulee perheen ulkopuolelle tietoon. Ja lapsi on aina lojaali vanhempiaan kohtaan.


      • hytinäx1
        siilenämää kirjoitti:

        Tänään jos tuollaista tapahtuisi, et jäisit yksin heitteille kaupungille, saapuisi sossutädit teille kyläilemään. Tosin on sellaisiakin tapahtumia jotka eivät koskaan tulee perheen ulkopuolelle tietoon. Ja lapsi on aina lojaali vanhempiaan kohtaan.

        Ei ole totta, muisteleppa pikku Erikan tapausta tässä muutama vuosi takaperin, lapsi jätettiin heitteille aivan sossutätien taholta. Saiko heistä kukaan syytettä? Isä ja äitipuoli varmaankin saivat vankilatuomion vai kuinka se meni.?
        Kyllä moni lapsi on tänäänkin niin kovien uhkailujen alaisena ettei ole tosikaan.


      • mnvbv
        siilenämää kirjoitti:

        Tänään jos tuollaista tapahtuisi, et jäisit yksin heitteille kaupungille, saapuisi sossutädit teille kyläilemään. Tosin on sellaisiakin tapahtumia jotka eivät koskaan tulee perheen ulkopuolelle tietoon. Ja lapsi on aina lojaali vanhempiaan kohtaan.

        perheet voivat olla eristäytyneempiä nykyään, äitini tapauksessa kaikki kulminoitui samassa taloudessa asuvaan anoppiin ja vasta hänen kuoltuaan pääsi toteuttamaan itseään vapaammin


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Ei ole totta, muisteleppa pikku Erikan tapausta tässä muutama vuosi takaperin, lapsi jätettiin heitteille aivan sossutätien taholta. Saiko heistä kukaan syytettä? Isä ja äitipuoli varmaankin saivat vankilatuomion vai kuinka se meni.?
        Kyllä moni lapsi on tänäänkin niin kovien uhkailujen alaisena ettei ole tosikaan.

        Totta.Pikku Erikan tapaus oli kyllä pöyristyttävä. Siinä tapauksessa oli erikoisia piirteitä, mitä mediasta luin. Kuitenkin on tapauksia joissa kaikki menee niin kuin pitää ja uskoisin että tämän päivän somen ansiosta ihmiset ulkopuolisetkin puuttuvat herkällä kädellä tai älykännyällä näkemiinsä epäkohtiin.

        Nykyisin näyttäisi olevan vallalla trendi et apu pitää antaa perheisiin kotiin. Ja jopa tukistus tai luunappikin on rankaistava teko.


      • mnvbv
        siilenämää kirjoitti:

        Tänään jos tuollaista tapahtuisi, et jäisit yksin heitteille kaupungille, saapuisi sossutädit teille kyläilemään. Tosin on sellaisiakin tapahtumia jotka eivät koskaan tulee perheen ulkopuolelle tietoon. Ja lapsi on aina lojaali vanhempiaan kohtaan.

        Isä tuli siihen väliin silloin, niin ymmärsin.


    • On sanomattakin selvää jos lasta uhkaillaan rangaistuksilla, mielikuvitusolennoilla, mustalaisilla jne. Se jättää lapseen pelkoja ja ennakkoluuloja, jotka seuraavat alitajuisesti mukana läpi elämän.

      Yksi pelko lie yhteinen monelle johtuen lapsuuden pelottelusta, pimeys.

      Kun nukuin tiistaiyön korven keskellä lämmittämättömässä lauta-aitassa ovi lukitsemattomana, pöllön huhuillessa kuun hopeisessa kajossa, olin onnellinen. Se oli upea kokemus joka siirtynee johonkin noveliini, elämyksistä.

    • Per-kel

      Vielä joskus painajaisia, uhkailivat että Piru oli vintillä, ei se ollut kun joku sodanaikainen ase sahapurujen alla :D

    • tööttt

      -jaa -ei siinäkään mitään uutta
      - kaikkien uhkien alla elämistä vielä useimmilla aikuisikäisinäkin
      - kaikki ei kakuistakaan mittää perusta.

    • maissiiii

      NO, eihän meitä peloteltu. Miksi olisi.
      En edes pimeää pelännyt koska olisi peloteltu.
      Ukkosta ja pimeää pelkäsin koska olin arka lapsi.
      Aina kun niitä oli syytä peläta tein kuten Heikunkeikku, suora lainaus
      "keskityin niihin omiin luoviin juttuihini".
      Mielikuvitus loikki ja laukkasi pitkin mummolan peltoja.
      Juoksin saviojalle ja muotoilin savikukkoja, jotka eivät koskaan soineet
      täyttivät vain leipäuunin takaosaa, kun niitä poltettiin.
      Vieläkin niitä sieltä nurkista löytyy.

    • Huostaan-otot ovat lisääntyneet.
      Yhä nuoremmat lapset joutuvat toreilla öisin Poliisin kanssa tekemisiin.
      Yhä enemmän Poliisi joutuu pyytämään Sosiaali-huollon päivystyksen noutamaan lapsia pois Poliisi-laitoksilta.
      Viime-aikoina ovat psykiatrit onnellisina keksineet uusia "sairaus"-nimikkeitä lasten holtittomalle käytökselle.
      Aikuisetkin ovat alkaneet vaatia pillereitä, käyttäen hyväkseen uusinpia "sairaus"- nimikkeitä ja Diagnooseja.
      -
      Alan olla vahvasti sitä mieltä että teollisuus-muotoilijoitten on alettava suunnitellakipeitä vitsopja ja remmejä koti-käyttöön.
      Tietenkin myös sairaaloille.

      H.

      • ...suunnitella kipeitä vitsoja ja remmejä...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        ...suunnitella kipeitä vitsoja ja remmejä...

        H.

        Psykiatrit ostavat yhä kalliinpia asuntoja.

        H.


      • NulkunPiiskujaMie
        hunksz kirjoitti:

        Psykiatrit ostavat yhä kalliinpia asuntoja.

        H.

        Miten vitsa tai remmi sairastuu? Miten ne voivat tulla kipeiksi?
        Millainen on kalliinpi asunto? Kalliimpi on tuttu juttu. 😉
        Miksi kirjoitat "poliisi", "diagnoosi" ja "sosiaali" sanat isolla alkukirjaimella?
        Entä miksi sosiaalihuolto-sanan tavuvivalla kahteen jaettuna?


      • NulkunPiiskujaMie kirjoitti:

        Miten vitsa tai remmi sairastuu? Miten ne voivat tulla kipeiksi?
        Millainen on kalliinpi asunto? Kalliimpi on tuttu juttu. 😉
        Miksi kirjoitat "poliisi", "diagnoosi" ja "sosiaali" sanat isolla alkukirjaimella?
        Entä miksi sosiaalihuolto-sanan tavuvivalla kahteen jaettuna?

        Ne ei ole kirjoitusvirheitä silloin, jos pysyy omalle tyylilleen uskollisena pitkin linjaa.

        Jos hän taas joskus jättäisi yhdyssanasta yhdysviivan pois, niin silloin katsoisin, että oohoh, tulipas hänelle kirjoitusvirhe.


    • 167-176

      Minua uhkailtiin pienenä muistaakseni ainakin mustalaisilla, neeksreillä, ryssillä ja savolaisillakin ellen syö puuroa. Nyt olen jo aika iso, painokain 94 kg, ja puuro on vieläkin syömättä. Suurimman osan noista etnisistä ryhmistä joilla peloteltiin olen ollut jonkun kanssa jopa jalkojenvälisessä kanssakäymisessä eikä pelottanut yhtään.

    • sedfvsdf

      Isotätini eli pappani sisko (mua 65 v vanhempi; tosin lakkasi vanhenemisensa 2005; 87-vuotiaana) ei kai voinu sietää viheltämistä. Niinpä hän sanoi minulle kerran , kun vihelsin: Jeesus ei tykkää kun sinä vihellät( hää ol näitä laudomman puolen lestaatolaisia, rauhansanan kannattaja). En oo aivan varma sanoko se tosiaa noi mutta voip olla hyvinni nii.
      Monesti tuo tätimme myös istu vastapäätä pöyäsä ja katto syömistämme, ettei vaa jätettäisi ruokaa.. Joulun aikaanhan se yleensä meillä vieraili (tai vierailutimme häntä korissamme). Lauhjojen avuun jälkeen se keri lahjanarut taltee

    • Kurkistin jonnekin kasvatusta käsittelevälle keskustelupalstalle ja hämmästyin sen kammottavan väkivaltaista asennetta sekä autoritäärisiä periaatteita. "Lapsia pitää kurittaa ankarasti".

      Onneksi en ole joutunut elävässä elämässä näkemään moisia malleja. Lähiympäristössä näkee vain ihastuttavia lapsiperheitä ja lisää uusia suloisia pieniä ihmisiä ilmestyy jatkuvasti naapuriperheisiin.

      Toivon kaikenikäisille lisää toisten ihmisten huomioon ottamista, rakkautta, rajoja ja ystävällisyyttä. Aurinkoa päivään ja pilkettä silmäkulmaan kaikille!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe