Miksi VW Arteon?

automotives

Niin tässäpä pieni kysymys palstalaisille VAG-fanaatikoille.

Edullisin "heti ajoon" etuvetoinen Arteon 2.0 TDI DSG 150hv hinnaltaan 52 700 euroa. Siis toisin sanoen tekniikaltaan ja ajettavuudeltaan perusmallinen harmaavarpunen Passat. Ulkonäkölisästä maksetaan reilua hinta preemiota. Itseasiassa samalla rahalla alkaa jo melkein saamaan E200d joka on ajettavuudeltaan takavetoineen aivan eri luokkaa, suorituskyvyltään W212 E220 CDI:n tasoinen ja vähintäänkin yhtä ripeä kuin Arteon 2.0 TDI. Uusi E220d on sitten suorituskyvyltään jo ihan eri luokkaa.

Luultavasti kaikki tämän aloituksen kritiikki tulee sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät ole metriäkään ajaneet 2010-luvun takavetoisella tai eivät ainakaan metrikään uudella E-sarjalaisella. Ei ole mikään yllätys, että E220d farmari voitti todella reilulla erolla Audi A6 2.0 TDI quattron ja Volvo V90 D4 TM testissä. Jos et usko niin menepä jo vihdoin kokeilemaan.

39

5390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalauilujaa

      Nyt ei uskota, kun et yhtään kiihtyvyyssekuntia laittanut.

    • insejännäätaas

      VAG-tuotosta en enää huolisi ilmaiseksikaan. Mutta silti seuraan mielenkiinnolla muiden kokemuksia. On jännä nähdä miten Arteon sijoituu epäluotettavuudessa verrattuna jo asemansa vakiinnuttaneihin vikapommeihin, eli Golfiin ja Passatiin.
      Arteonilla uutena markkinatulokkaana on hyvät saumat napata ykköspaikka maailmanhistorian vikaisimpana autona. Perusteluna juuri volsun tapauksessa lastentautien suuri määrä. Lastentaudit on noin neljäntenä valmistusvuotena saatu jotenkuten karsittua pois. Sitten onkin aika lanseerata "Uusi Arteon" jossa kymmeniä uusia tekniikkaosia "ajateltu uudelleen", eli ymmärrätte mitä se tarkoittaa: Kiinasta löydettyjä halvempia muoviosia. Kuten aikoinaan Passatissa: Neljän oven lukitukset hajosivat kukin vuorollaan. Viimeisenä hajosi takaluukun lukitus. Ja Niin Edelleen.
      Toki muistettava, että isona konsernina volsu kierrättää samoja paskaosia kaikissa malleissa, ja Arteon merkin "keihäänkärkenä" varmaan pääsee nauttimaan kaikista uusista "huippukomponenteista". Mutta siis jännä nähdä! Hiukan haittaa tuo korkeahko hankintahinta: Miten monta rahakasta hölmöä Suomesta löytyy? Mutta ehkä yritysautopuolella joku keskijohdon pikkunilkki, joka haluaa päteä parkkipaikalla, mutta ei kuitenkaan kuulu firman autopolitiikassa vielä audiryhmään.....??

      • KyykmanOnNiinSeko

        Eipä huolta, ei sinulla ole kuitenkaan varaa tuon luokan autoihin.
        Hauskaa näiden röllien kanssa, näillä on käsitys, että kaikki tekniikka ja tavara on koko ikänsä samaa jos esim. kone on 2.0tdi, niin se on ihan sama kone kuin 20 vuotta siten ja varsinkin kaikki vanhat ongelmat vuosien varrella kerätään aina siihen viimeisimpään versioon.


      • mieseikäkoira

        Ei olekaan: Ei varaa eikä huolta. Kuten kirjoitin, seuraan jännityksellä josko joku tuollaiseen löisi kätensä. Ainakin asiasta on varotettu. Eikä paljon tarvii googlata.... Eiks niin? Nooo, myönnetään! Olen hiukan vahingoniloinen. Totta sekin. Kyllä vei itsellänikin aikansa ennen kuin silmät aukesivat ja se volsu-uskonto haihtui päästä. Mut parempi tajuta homma edes myöhään kuin ei koskaan. En oo koira. Ei mua tarvii usettaa.


      • KyykmsnOletSairaspoika
        mieseikäkoira kirjoitti:

        Ei olekaan: Ei varaa eikä huolta. Kuten kirjoitin, seuraan jännityksellä josko joku tuollaiseen löisi kätensä. Ainakin asiasta on varotettu. Eikä paljon tarvii googlata.... Eiks niin? Nooo, myönnetään! Olen hiukan vahingoniloinen. Totta sekin. Kyllä vei itsellänikin aikansa ennen kuin silmät aukesivat ja se volsu-uskonto haihtui päästä. Mut parempi tajuta homma edes myöhään kuin ei koskaan. En oo koira. Ei mua tarvii usettaa.

        Koirapuisto on nyt niin nolo. Gookkelista löytyy ihan sitä mitä haluaa, mutta vasta ansiosta tietävä ja osaava osaa valikoida sieltä paskan seasta aidon ja oikean tiedon. Sinä taas kaivat kaiken mikä sopii röllipojan mielentilaan.


      • Rölli69perssilmää
        KyykmanOnNiinSeko kirjoitti:

        Eipä huolta, ei sinulla ole kuitenkaan varaa tuon luokan autoihin.
        Hauskaa näiden röllien kanssa, näillä on käsitys, että kaikki tekniikka ja tavara on koko ikänsä samaa jos esim. kone on 2.0tdi, niin se on ihan sama kone kuin 20 vuotta siten ja varsinkin kaikki vanhat ongelmat vuosien varrella kerätään aina siihen viimeisimpään versioon.

        ...ja niiden vuosien varrelta kerättyjen ongelmien lisäksi on nippu uusia, kun taas on säästetty muutama euro valmistuskustannuksissa ja hankittu ahkerien romanien kierrätystölkkimetallista valmistetut osat koneeseen.


      • Vaarallinen_tapa
        KyykmanOnNiinSeko kirjoitti:

        Eipä huolta, ei sinulla ole kuitenkaan varaa tuon luokan autoihin.
        Hauskaa näiden röllien kanssa, näillä on käsitys, että kaikki tekniikka ja tavara on koko ikänsä samaa jos esim. kone on 2.0tdi, niin se on ihan sama kone kuin 20 vuotta siten ja varsinkin kaikki vanhat ongelmat vuosien varrella kerätään aina siihen viimeisimpään versioon.

        on arvuutella ja solvata muita keskustelijoita ilman että on yhtään näyttöä heistä, älykkyydestään tai varallisuudestaan. Käytännössä ainoa jonka älykkyys, varallisuus ja surkea henkinen tila tiedetään varmasti, on Tojota-palstan oma trollipoju ja Vw-konsernilaadun vankkumaton puolustelija.


    • amispoikasenUnet

      Onks toi Mese se ruostuva malli? Takaveto on aika onneton talvella ja meillähän on muitakin kelejä kuin kesäkelit, eikä kukaan muu kuin innokas amispoika kiihdyttele 0-50 lähtöjä.
      Olen ajanut uudella 5 sarjalaisella Bemulla ja pirusti se haki kaistaansa, kuinkas Mese kiemustelee?

      • automotives

        Huomaa että sinulla ei ole metriäkään ajokokemusta 2010-luvun takavedolla varsinkaan talvioloissa. TM toimittajatkin 2017 talvitestissä Ivalossa kirjoittivat, että nykyaikaisen takavetoisen kykyjä on vaikea uskoa jos ei ole sellaisella ajanut. Sinuun tämä väite osuu vahvasti.

        Bmw ei ole Daimler AG tuote ja sen ongelma on epätasapainoiset run-flat renkaiden matala profiili. Perinteisellä rengastuksella ei samaa ongelmaa. 18-tuuman renkaat eivät lisää juurikaan takavetoisen 520dA ajodynamiikkaa verrattuna maltillisempaan profiiliin jos alustaa ei ole päivitetty. Takavetoinen E-sarjalainenhan on voittanut niin ajomukavuudessa, ketteryydessä, käsiteltävyydessä kuin ajodynamiikassa myös uuden 5-sarjalaisen vertailuissa kuten myös Volvon 90-sarjalaiset ja Audin A6.

        Milloin ajattelit hankkia ensikokemuksesi E-sarjalaisesta tai edes C-sarjalaisesta, jotta voit kommentoida jotakin järkevää tähänkin keskusteluun?

        Nyt juttusi perustuu vähäiselle kokemukselle Bemarista (jos todellisuudessa sitäkään on) ja huhupuheille sekä naapurin sedän 90-luvun tarinoille takavetoisista.


      • kokemusPitääHankkia
        automotives kirjoitti:

        Huomaa että sinulla ei ole metriäkään ajokokemusta 2010-luvun takavedolla varsinkaan talvioloissa. TM toimittajatkin 2017 talvitestissä Ivalossa kirjoittivat, että nykyaikaisen takavetoisen kykyjä on vaikea uskoa jos ei ole sellaisella ajanut. Sinuun tämä väite osuu vahvasti.

        Bmw ei ole Daimler AG tuote ja sen ongelma on epätasapainoiset run-flat renkaiden matala profiili. Perinteisellä rengastuksella ei samaa ongelmaa. 18-tuuman renkaat eivät lisää juurikaan takavetoisen 520dA ajodynamiikkaa verrattuna maltillisempaan profiiliin jos alustaa ei ole päivitetty. Takavetoinen E-sarjalainenhan on voittanut niin ajomukavuudessa, ketteryydessä, käsiteltävyydessä kuin ajodynamiikassa myös uuden 5-sarjalaisen vertailuissa kuten myös Volvon 90-sarjalaiset ja Audin A6.

        Milloin ajattelit hankkia ensikokemuksesi E-sarjalaisesta tai edes C-sarjalaisesta, jotta voit kommentoida jotakin järkevää tähänkin keskusteluun?

        Nyt juttusi perustuu vähäiselle kokemukselle Bemarista (jos todellisuudessa sitäkään on) ja huhupuheille sekä naapurin sedän 90-luvun tarinoille takavetoisista.

        TM:n koeajoihin sinäkin "kokemuksesi" perustat ja noilla ajaminen on sinulle vaan suuri haave.
        Koulut ensin loppuun hyvillä arvosanoilla ja sitten pätevöitymään töihin, niin voit saada tuollaisen allesi osamaksuilla joskun 5-10 vuoden päästä jos et omaa asuntoa hanki.
        et lehtiä ja nettiä selaamalla mitään opi etkä saa kokemusta.


      • Tätähän
        kokemusPitääHankkia kirjoitti:

        TM:n koeajoihin sinäkin "kokemuksesi" perustat ja noilla ajaminen on sinulle vaan suuri haave.
        Koulut ensin loppuun hyvillä arvosanoilla ja sitten pätevöitymään töihin, niin voit saada tuollaisen allesi osamaksuilla joskun 5-10 vuoden päästä jos et omaa asuntoa hanki.
        et lehtiä ja nettiä selaamalla mitään opi etkä saa kokemusta.

        on yritetty tuloksetta selvittää Tojota-trollipojulle jo vuosien ajan. Ei skitsofreenikko mitään opi.


    • makejokatietääjotakin

      Vois pikkuisen nämä Suomi 24-pellet perehtyä asioihin ja lopettaa valehtelemisen!Edullisin ARTEON 2.0 TDI DSG maksaa 44997,00 euroa!Ei 52700,- niinkuin tämä pelle aloituksessa raapustelee!

      • SepeteusSepe

        Ja jos joku hölmö menee tarjoamaan siitä 40k€ autokauppiaalle, niin vittu itseään saa vaan syyttää kun joutuu sillä liikkeestä ulos ajamaan.


    • Rölli69perssilmää

      Niin hyvä kysymys, miksi? MIKSI IHMEESSÄ?

    • AikaHelppoValinta

      Hänen jonka ei tarvitse viimeisiään laittaa autoon voi ostaa mieleisensä auton.
      Kumman ottaisit Priuksen vai tuon, sama hinta?

    • arskakovana

      Joko "Arska" tilauksessa? Vai pitääkö sanoa: "ISO Arska"? Vai ehkä: "Uusi Arska"? Tai miksei: "Uusi ISO Arska"?
      Saakohan tuon 72 kuukauden rahoituksella? Tuosta kun takuuaika umpeutuu, ja vielä olis maksettavana 48 kuukausierää, ja siihen korjauslaskut päälle..... Hemmetti, ison auton tunnusmerkit täyttyy: Iso kääntösäde ja valtavat ylläpitokulut!

    • Perheautoileva

      Pyöränkaaristaan ja listojen alta ruostuneita Mesejä kun parkkipaikoilla katselee, niin eipä tee mieli hankkiutua sammuvan johtotähden omistajaksi. Käytettyjen Mersujen halpa hinta tietenkin vetää vähävaraisia puoleensa, ei tartte puhua mistään kymppitonneista joita maksetaan suosituimmista käyetyistä kuten Volkkari, Skoda ja Toyota.
      Ketä houkuttaa uutena Mersu, jonka kolmen vuoden arvonromahduksella saa jo uuden perheuton??? Taksiautoilijoita, joilla on veroedut ja joiden työkalu sitten palveluksen päätteeksi menee jobbarille myyntiin.

    • automotives

      1990-luvun lopusta noin vuoteen 2004-2005 asti (C-sarjan W203 facelift) voi olla esiintyvissä ruosteongelmaa. Miten tämä liittyy nykytilaan ja esim uuteen E-sarjaan?

      Pitääkö turvautua menneisyyden tarinoihin kun on ennakkoluuloinen päänuppi eikä metriäkään ajokokemusta 2010-luvun takavedoista tai Mersuista ylipäätään?

      Skodakin oli karu ja hyvin itäautomainen vielä 90-luvulla Favorit ja Felicia malleillaan. Se siis tarkoittaa että sitä se on tänäänkin sinun päättelylläsi eikö vain? Täytyy vielä sanoa että W210 "ruostemalli" on mekaanisesti edelleen eräs kestävimmistä autoista varsinkin bensamallien osalta ja TD-dieseleiden. 600-700tkm ajettuja mekaanisesti toimivia malleja edelleen runsaasti liikenteessä. Unohtuiko tämäkin Autobildin ja Auto, Motor und Sportin toimittajien vai eikö tämä informaatio ollut tavoittanut tietoisuuttasi syystä tai toisesta?

      • Anonyymi

        Autot ruostuvat koska ruosteenestokäsittely on uutena jätetty tekemättä. Suolatuilla teillä ajettaessa peli on selvä tämän jälkeen. Vielä lämmin huonosti tuulettuva autotalli niin ongelma pahenee entisestään. Ruosteenestokäsittelyn hinta on pieni hyötyyn nähden. Kun ruoste on näkyvissä se on auton kuolinilmoitus.


    • C.sarjalaisella

      "TM toimittajatkin 2017 talvitestissä Ivalossa kirjoittivat, että nykyaikaisen takavetoisen kykyjä on vaikea uskoa jos ei ole sellaisella ajanut. Sinuun tämä väite osuu vahvasti."
      Toimittajat kirjoittavat mielipiteitään. Kello mittaa totuuden. Mersu oli radalla reilun kahdenkymmenen auton joukossa kaikkein hitain. Mulla oli suht tuore mersu vähän aikaa sitten joten ajokokemusta löytyy kymmeniätuhansia kilometrejä.
      Jokainen mersukuski tietää kuinka ylisuojelevaksi mersut on rakennettu liukkaalla. Sillä kyllä pääsee eteenpäin, mutta kiire ei saa olla.

      • Nyttemmin_takavetomies

        Vaihdoin 36 etuvetovuoden jälkeen kaksi talvea sitten takavetoiseen (M-B C 180 T A, S205). Vaihdoinpa samalla myös ensi kertaa talvikausiksi kitkarenkaisiin. Vielä en ole kaivannut kertaakaan etuvetoa enkä nastoja takaisin.


      • amispoikaLukeeLehtiä

        Nyt poika paljasti itsensä. Olet siis niitä poikasia jotka lukevat autolehtiä kuin raamattua ja oma ikä ei vielä riitä ajokorttiin, mutta vakaita mielipiteitä kopioidaan TM:n testaajien sanoista, kuten tuo : "TM toimittajatkin 2017 talvitestissä Ivalossa kirjoittivat, että nykyaikaisen takavetoisen kykyjä on vaikea uskoa jos ei ole sellaisella ajanut".
        Tuota "totuutta" olet toistanut eri muodoissaan taukoamatt ja tosin myös tajuamatta ettei takaveto pärjää etuvedolle tosi liukkailla, vaikka avustimet onkin parantuneet huimasti, mutta niin on myös etuvetoisten avustimet.
        Seuraavaksi saamme varmaankin joiltain palstoilta lukea 0-50 kiihdytysaikoja ja ihmettelyä kuinka pienempi hevosvoimainen takaveto on nopeampi kuin suurempitehoinen etuveto.
        Auto tekniikka on niin ihmeellistä jos sitä ei tunne.


      • c-sarjalaisella
        Nyttemmin_takavetomies kirjoitti:

        Vaihdoin 36 etuvetovuoden jälkeen kaksi talvea sitten takavetoiseen (M-B C 180 T A, S205). Vaihdoinpa samalla myös ensi kertaa talvikausiksi kitkarenkaisiin. Vielä en ole kaivannut kertaakaan etuvetoa enkä nastoja takaisin.

        Myös itse ajoin takavetoisella Mersulla kitkoilla muutaman talven eikä ollut etuvetoista ikävä. Jutun juoni oli kuitenkin se että Mersu oli TM-talvradalla koko ryhmän hitain ja omat kokemukseni tukevat tuota tulosta. Hyvä ja pätevä talviauto, mutta pirun hidas.


      • sentiesimmekinjo

        Käsiteltävyydeltään, ketteryydeltään lähes poikkeuksetta takavetoidet voittavat etuvetoiset. Jaguar XE takavetoisena nopein kiihtyjä paikaltaan lumi- ja jääpinnalla talvitestissä. Etuvetoiset pyörivät jaloissa kuivalla kelillä ja sadekelillä, se on selvää.

        Sen tiesimmekin että uudella Jaguar XE:llä, E-sarjalaisella tai Alfan Giulialla sinulla ei ole yhtään ajokokemusta.


      • C.sarjalaisella

        "Sen tiesimmekin että uudella Jaguar XE:llä, E-sarjalaisella tai Alfan Giulialla sinulla ei ole yhtään ajokokemusta."

        Mitäs tekemistä kenenkään ajokokemuksilla on TMn kellottamien aikojen kanssa? Mese oli hitain ja sillä selvä.
        Omat mersukokemukset ovat sen verran tuoreet ja käsittävät muutaman kymmentä tuhatta km että tiedän tasan tarkkaan mistä tuo hidas kierrosaika tulee. Se johtuu mersun prioriteeteistä nopeeuden ja turvallisuuden välillä. Sitä ei pari uutta anturia tai uutta ohjelmanpätkää muuta miksikään. Jokainen nykymersulla ajanut tietää tämän, sinunkin pitäisi jos olet niillä ajanut talvella niinkuin kerroit.


    • ei.jatkoon

      "Arteon sopii pellon pientareelle", kirjoitetaan Laakkosten lehdessä Karjalaisessa. Siis ei ilmeisesti mikään maanteille sopiva kansanvaunu.

    • autoinnovation

      Kuivalla ja märällä pinnalla takavetoinen on käsiteltävyydeltään ja ketteryydeltään ylivoimainen. Se saa myös voiman tiehen paljon paremmin kuin etuvetoinen. Jäällä ja lumella tilanteet tasoittuvat, mutta takavetoisen ketteryys ei katoa mihinkään. Osaavissa käsissä ja auton säätöihin suhteuttaen ajotapa niin takavetoinen jättää etuvetoiset myös talvella.

      BMW 318d vs VW Passat 2.0 TDI lumella kiihdytys kohdassa: 3.06 ja etuvetoinen Passat jää takavetoiselle reilusti 0-40 kmh.

      https://www.youtube.com/watch?v=6tRofeNXVe8

      • tuttua_huttua

        "Osaavissa käsissä ja auton säätöihin suhteuttaen ajotapa niin takavetoinen jättää etuvetoiset myös talvella."
        Autobild TV:n toimittajat ovat avuttomia amatöörejä, jotka eivät osaa ottaa huomioon talviajoon liittyviä lukuisia muuttujia, lähtien rengastuksesta.
        Osaavissa käsissä, asiantuntemuksella ja vakioiduissa olosuhteissa tehdyissä talvivertailuissa 2-veto BMW on ollut lumella ja jäällä kehnoimpien joukossa niin rata-ajossa kuin kiihtyvyydessä.
        Tuossa dataa Talviauto 2013-vertailusta, jossa BMW 320 A oli mukana:
        https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue318/page368391/b0e7abb1e4405d97c30da14907c62b6b.jpg
        https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue318/page368394/beec9d2d9759515588c65bc88c8fe429.jpg


      • Pulinat.pois

        2017 TM talviautotesti: hitaimman kierrosajan kellotti mersu. Eiköhän se kerro kaiken takavedosta talvella.
        Voihan sitä yrittää selitellä kaikennäköistä, kello on lahjomaton mittari.

        Mersun project Onekin on osan ajasta kokonaan etuvetoinen, osan nelivetoinen. Ei koskaan takavetoinen.


      • automotives

        Etuvetoiset pyörivät sitten sen 85-90% ainakin takavetoisten jaloissa kuivilla ja kosteilla keleillä. Talvella erot hyvin marginaaliset ja massalla on osuutta asiaan, siinä missä etuvetoisella sedanilla on suhteellisesti hieman enemmän painoa etupyörillä parantaen kitkaa liukkailla pinnoilla, mutta kuten kaikki ehkä sinua lukuunottamatta tietää, niin kiihdytyksessä kuivalla ja kostealla auton takarenkaille siirtyy paino ja niillä pito on paljon parempi kuin eturenkailla ja tämä koskee myös mutkaan kiihdytettäessä jne. Myös painonjakauma on selvästi ajodynamiikan kannalta tasapainoisempi takavetoisessa.

        Nyt menee vähän väärin tuon prototyypin kanssa, taisi olla ainoa Mercedes-Benzin 2020-luvun malli mistä löysit myös etuvedon . Jos osaisit muitakin kieliä kuin suomea niin olisit voinut ottaa edistyksellisimmistä automedioista asiasta selvää. Etupyöriä pyörittävät sähkömoottorit ja takapyöriä F1-maailman moottoriteknologiaan pohjautuva korkeasti kiertävä tehomoottori. Takapyörille ohjautuu selvästi enemmän voimaa ja todennäköisesti vetotapa on valittavissa kuten on viimeisimmässä E63 AMG 4MATIC PLUS, jossa takaveto/neliveto eli neliveto voidaan tietyissä ajomoodeissa kytkeä pois päältä napista irroittamalla etupään vetoakseleiden yhteys etupyöriin. Enää ei tarvitse tehdä kompromissia ajonautinnon ja käsiteltävyyden (takaveto) sekä tylsän pienen vetopitoedun suhteen keleissä joissa on vähemmän kitkaa (neliveto). AMG GT4 neliovinen coupe tarjoillaan vain takavetoisena kuten oikean sporttisen auton kuuluukin olla hienolla 48/52 painonjakaumalla. BMW:llä tosin on vielä kehittyneempi versio takaveto neliveto tekniikasta tulevassa M5 mallissa, jossa säätömahdollisuudet ovat laajemmat neliveto ON ja neliveto OFF (= takaveto) välillä tarkoittaen, että järjestelmää voi säätää esim. 40/60 voimanjakoon, 20% etupyörille ja 80% takapyörille voimanjakoon tai 100% takapyörille vaihtoehtoon.

        Voin löydä vaikka kanssasi vetoa, että lopullisessa versiossa ideasta pelkästä etuvedolla ajelusta on luovuttu kokonaan, koska se ei kuulu samaan yhtälöön ajonautinnon ja ajodynamiikan kanssa.


        Milloin hankit ajokokemusta 2010-luvun takavedosta JA milloin hankit kielitaitoa?


      • automotives

        Eli etuvetoiset pyörivät takavetoisten jaloissa 90% vuodesta. 10% eli PK-seudun talvisesonkina saatat vihdoin pysyä rinnalla. Hienoa!


      • mietipä.vähän
        automotives kirjoitti:

        Etuvetoiset pyörivät sitten sen 85-90% ainakin takavetoisten jaloissa kuivilla ja kosteilla keleillä. Talvella erot hyvin marginaaliset ja massalla on osuutta asiaan, siinä missä etuvetoisella sedanilla on suhteellisesti hieman enemmän painoa etupyörillä parantaen kitkaa liukkailla pinnoilla, mutta kuten kaikki ehkä sinua lukuunottamatta tietää, niin kiihdytyksessä kuivalla ja kostealla auton takarenkaille siirtyy paino ja niillä pito on paljon parempi kuin eturenkailla ja tämä koskee myös mutkaan kiihdytettäessä jne. Myös painonjakauma on selvästi ajodynamiikan kannalta tasapainoisempi takavetoisessa.

        Nyt menee vähän väärin tuon prototyypin kanssa, taisi olla ainoa Mercedes-Benzin 2020-luvun malli mistä löysit myös etuvedon . Jos osaisit muitakin kieliä kuin suomea niin olisit voinut ottaa edistyksellisimmistä automedioista asiasta selvää. Etupyöriä pyörittävät sähkömoottorit ja takapyöriä F1-maailman moottoriteknologiaan pohjautuva korkeasti kiertävä tehomoottori. Takapyörille ohjautuu selvästi enemmän voimaa ja todennäköisesti vetotapa on valittavissa kuten on viimeisimmässä E63 AMG 4MATIC PLUS, jossa takaveto/neliveto eli neliveto voidaan tietyissä ajomoodeissa kytkeä pois päältä napista irroittamalla etupään vetoakseleiden yhteys etupyöriin. Enää ei tarvitse tehdä kompromissia ajonautinnon ja käsiteltävyyden (takaveto) sekä tylsän pienen vetopitoedun suhteen keleissä joissa on vähemmän kitkaa (neliveto). AMG GT4 neliovinen coupe tarjoillaan vain takavetoisena kuten oikean sporttisen auton kuuluukin olla hienolla 48/52 painonjakaumalla. BMW:llä tosin on vielä kehittyneempi versio takaveto neliveto tekniikasta tulevassa M5 mallissa, jossa säätömahdollisuudet ovat laajemmat neliveto ON ja neliveto OFF (= takaveto) välillä tarkoittaen, että järjestelmää voi säätää esim. 40/60 voimanjakoon, 20% etupyörille ja 80% takapyörille voimanjakoon tai 100% takapyörille vaihtoehtoon.

        Voin löydä vaikka kanssasi vetoa, että lopullisessa versiossa ideasta pelkästä etuvedolla ajelusta on luovuttu kokonaan, koska se ei kuulu samaan yhtälöön ajonautinnon ja ajodynamiikan kanssa.


        Milloin hankit ajokokemusta 2010-luvun takavedosta JA milloin hankit kielitaitoa?

        Aika vuodatus ja säälittävä yritys pyöritellä epäolennaisuuksia jotta hyvin yksinkertainen totuus hämärtyisi. Hyvin tavanomaista toimintaa yksisilmäisiltä fanaatikoilta joille totuus on vain ikävä sivujuonne.
        Aivan tekniikan perusoasaaminenkin riittää ymmärtämään että Project 1 on täyssähkömoodissa aina täysin etuvetoinen. Voimalinja ei salli muunlaista ratkaisua. Jos et tuota ymmärrä niin teknisen osaamisen tasosi ei ole kovin korkea.


      • perusasiat

        Aika ripeä etuvetoinen sähköauto. Reilut 300 pollea pelkästään eturenkaille.
        Toki on selvää että suurimman osan ajasta Project 1:set etenevät nelivedon turvin ja takaakin tuupataan oikein kunnolla.
        Tämä hyperauto kartoo samaa tarinaa kuin mersun edellisetkin tehomalllit: Kun mennään kovaa niin raavitaan joka kulmasta.
        Hyvin yksinkertaista: Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.


      • automotives

        Ei mene sinulla tajuntaan takavetoisen ylivoima niin ajo-ominaisuuksissa katuautoissa kuin nopeudessa normaalissa autourheilussa, ilmeisesti siitä syystä että sinulla puuttuu ne kokemukset ja tieto. Jopa nelivetoiset jäävät nopeudessa takavetoiselle, ajotuntumassa vielä sitäkin enemmän.

        Takavetoinen Porsche 911 GT2 RS Nurburgring 6:47:

        https://m.youtube.com/watch?v=Fh8_2zQZ3xM

        Mersun urheiluautoksi tarkoittama sähkö polttomoottori viritelmä ei välttämättä edes tule tuotantoon. Ajatettiinhan takavetoista VW Blue Sport roadsteria 2011-2013 jopa toimittajilla mutta sinun etuvetokonsernisi lähti sitten peruuttelemaan asian suhteen.

        No omapahan on puutteesi ja häpeäsi jos kokemuksia ei juurikaan ole, mutta ole vähän hiljempaa autokeskustelussa etuvetofantasioinesi, ettet nolaa itseäsi kun porukassa tai lähipiirissä voi olla teitämättäsi henkilöitä jotka oikeasti tietävät jotakin.


      • c-mersumies

        "Ajatettiinhan takavetoista VW Blue Sport roadsteria 2011-2013 jopa toimittajilla mutta sinun etuvetokonsernisi lähti sitten peruuttelemaan asian suhteen."

        Mikä etuvetokonserni? Samassa viestissäsi viittaat konsernin takavetoiseen Porscheen. VW on ymmärtänyt sen että jokaiselle vetotavalle on oma tarpeensa.
        Sulla on epäterve fiksaatio yhteen vetotapaan. Omaan 30 vuotiseen autoiluhistoriaan mahtuu kaikkia vetotapoja ja takavetoa on ajettu kymmeniä tuhansia kilometrejä aivan muutama vuosi sitten. Pidän tätä sun meuhkaamista täysin junnuhommana.


    • automotives

      Tässä takavetoinen Mercedes AMG GT samalla radalla 7:11

      Testasivat samalla lähes DTM-tasoista versiota joka todennäköisesti tulee kantamaan kuluttajille suunnatussa myöhemmässä tuotantomallissa nimeä Black Series rajoitettuna eränä. Tämä auto menee vauhdilla ohi kohdassa 3:20.

      https://m.youtube.com/watch?v=7AtXzca-zSY

      • tuplaturbbo

        Entä Audi TT?


    • Anonyymi

      Ajettu 190 000 Arteonia, vm 2018, ja ihmetellä täytyy että hyvin on toiminut. Arteonhan on isompi kuin normipassatti, päätellen siitä että ei meinaa mahtua talliin. Speksien mukaan Arteon sedan on pitempi kuin passat farmari. On muuten erinomainen talviauto hyvän maavaransa takia. Todella hyvin ajaa mutkiin ja motarilla meno mukavaa. Tavaratilat on paljon isompi kuin Passat sedanissa, koska sedanissa aukeaa vain se pieni luukku ja Arteonissa aukeaa takaikkunan kera koko höskä kuten Skoda Superbissakin.

    • Anonyymi

      Kannattaa siirtyä Scania 770 S V 8 rattiin. Saa katsella ylhäältä pikku autoilla ajelevia.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe