RISTEILYLLE

arvo.e

4 m. aallot ja nainen nimeltä IRMA pyörii merellä antaen haastetta. Ensi yö risteily sujunee ilman Irma kontaktia suomenlahdella

15

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari muutakin kuuluu menevän sen Irman perässä.
      Josko olet risteylylle lähdössä, niin riemukasta reissua vaan.

      • Irma ei saapunut pyörremyrskyn lailla hame korvissa - turha haave.. Olen palannut maan kamaralle ja huokaissut helpotuksesta.


    • Niitä.on.nähty

      Irmoja pyörii laivan yökerhossa hamein pimein ja jos ovat tarpeeksi ottaneita, saattavat alkaa myrskytä. Karaokebaarissakin heitä raakkuu.

      • Jo Irvin varoitteli Irman lemmen lääkinnästä. Merkillistä, kun kertovat ukonilmasta - eivätkä varoita vielä häijymmästä akanilmasta.


    • kylmätotuus

      Enpä haluaisi olla alueilla, joissa Irma tekee tuhojaan.

      Karibian pikkusaarten asukkaiden kodit rikkoutuvat ja he ovat täysin luonnon armoilla.
      Myrsky ei valikoi uhrejaan, vaan se ottaa kynsiinsä kaikki tielleen osuneet.

      Floridasta näytetyssä tv-kuvassa ihmiset pakenivat autoissaan pois myrskyalueelta, mutta saarten asukkailla ei sitäkään mahdollisuutta ollut.

      Sään ääri-ilmiöt lisääntyvät ilmaston lämpenemisen seurauksena, kuten tämäkin myrsky osoittaa.

      Suomenlahdella matkaavat saavat olla aivan rauhallisin mielin.
      Ei yllä sinne 80m/s puhaltava tuuli.

      • Ei myrskynnyt. Ristiina Reginalla aikoinaan matkustaessani tuuli heitteli pientä alusta kovasti. Alus kallisteli voimakkaasti Keittiössä astioita lenteli. Ihmisiä kaatuili laivan voimakkaan kallistelun vuoksi.


      • Muistoja

        Olen käynyt saaressa, jossa Irma teki pahiten tuhojaan. Kun matkamuistoja katselen, on ikävää, että lähes kaikki siellä tuhoutui. Atlantin ylitys oli silloin rauhallinen kun vain yhtenä yönä tuuli niin, ettei kannattanut edes yrittää nukkua. Lähdimme kannelle istumaan eväät mukana, ja aika kului rattoisasti aamuun saakka. Aamulla eräs rouva sanoi, että kyllä minä niin pelkäsin, pelkäsin koko yön, että laiva uppoaa ja me kaikki hukumme.

        Kyllä Suomenlahdellakin joskus tuulee, vaikka 80 m/s vauhti on jo käsittämätön. Pienveneellä jo 15-20 m/s oli haasteellinen, kun monet isommatkin paatit jäivät tuulen vuoksi rantaan.
        Nuoruudestani muistan matkan Uumajasta Vaasaan. Opiskelin Vaasassa, ja kävin monesti Uumajassa silloisen tyttöystäväni luona. Merenkurku on lyhyt väli kulkea, mutta kun tuuli saa vauhtia etelästä tai pohjoisesta, niin pieni laiva, silloinen Vaasa Express, heiluu .
        Tapasin laivalla ennestään tutun naisen, nautimme parit rommikolat ja lähdimme tanssimaan. Kävellä ei voinut kuin seiniä tai kaiteita pitkin, ja tanssimme askeleet menivät hiukan vikaan. Mutta pystyssä pysyimme ja hauskaa oli.
        Monet kanssamatkustajat oksensivat pusseihin ja lattiallekin, katselivat meitä vihaisina ja ehkä myös kateellisina.
        Tuulee joskus meilläkin päin. Upposihan myös Estonia.


      • kylmätotuus
        Muistoja kirjoitti:

        Olen käynyt saaressa, jossa Irma teki pahiten tuhojaan. Kun matkamuistoja katselen, on ikävää, että lähes kaikki siellä tuhoutui. Atlantin ylitys oli silloin rauhallinen kun vain yhtenä yönä tuuli niin, ettei kannattanut edes yrittää nukkua. Lähdimme kannelle istumaan eväät mukana, ja aika kului rattoisasti aamuun saakka. Aamulla eräs rouva sanoi, että kyllä minä niin pelkäsin, pelkäsin koko yön, että laiva uppoaa ja me kaikki hukumme.

        Kyllä Suomenlahdellakin joskus tuulee, vaikka 80 m/s vauhti on jo käsittämätön. Pienveneellä jo 15-20 m/s oli haasteellinen, kun monet isommatkin paatit jäivät tuulen vuoksi rantaan.
        Nuoruudestani muistan matkan Uumajasta Vaasaan. Opiskelin Vaasassa, ja kävin monesti Uumajassa silloisen tyttöystäväni luona. Merenkurku on lyhyt väli kulkea, mutta kun tuuli saa vauhtia etelästä tai pohjoisesta, niin pieni laiva, silloinen Vaasa Express, heiluu .
        Tapasin laivalla ennestään tutun naisen, nautimme parit rommikolat ja lähdimme tanssimaan. Kävellä ei voinut kuin seiniä tai kaiteita pitkin, ja tanssimme askeleet menivät hiukan vikaan. Mutta pystyssä pysyimme ja hauskaa oli.
        Monet kanssamatkustajat oksensivat pusseihin ja lattiallekin, katselivat meitä vihaisina ja ehkä myös kateellisina.
        Tuulee joskus meilläkin päin. Upposihan myös Estonia.

        Kun Estonia upposi, niin tuulennopeus oli n. 20m/s.
        Tuulella oli vain vähäinen merkitys onnettomuuteen, Todelliset syyt löytyvät raportista, joka on luettavissa netistä.


      • kylmätotuus

        Nyt luonnonvoimat koettelevat Karibian pikkusaaria todenteolla.

        Irma-myrskyn vanavedessä saapuu Jose- myrsky, jonka reitti on lähes sama kuin Irman.
        Eipä taida noista rikkaiden suosimista lomasaarista jäädä jäljelle kuin muisto vaan.
        Miten käy saarten asukkaille?
        Onkohan heidän pakko etsiä itselleen uusi asuinpaikka, se jää nähtäväksi.

        Hyvin ei mene myöskään Meksikossa.
        Voimakkaan maanjäristyksen jälkeen sinnekin on tulossa myrsky, joskaan se ei ole yhtä raju kuin Karibialla riehuvat myrskyt.
        Tsunamivaroitus on annettu ja maanvyörymiä on odotettavissa.

        Täällä Suomessa olemme onnekkaita myös siksi, etteivät maanjäristykset ja hirmumyrskyt ole riesanamme. Eivät ainakaan vielä.


      • K-sessaoltaisiin
        kylmätotuus kirjoitti:

        Nyt luonnonvoimat koettelevat Karibian pikkusaaria todenteolla.

        Irma-myrskyn vanavedessä saapuu Jose- myrsky, jonka reitti on lähes sama kuin Irman.
        Eipä taida noista rikkaiden suosimista lomasaarista jäädä jäljelle kuin muisto vaan.
        Miten käy saarten asukkaille?
        Onkohan heidän pakko etsiä itselleen uusi asuinpaikka, se jää nähtäväksi.

        Hyvin ei mene myöskään Meksikossa.
        Voimakkaan maanjäristyksen jälkeen sinnekin on tulossa myrsky, joskaan se ei ole yhtä raju kuin Karibialla riehuvat myrskyt.
        Tsunamivaroitus on annettu ja maanvyörymiä on odotettavissa.

        Täällä Suomessa olemme onnekkaita myös siksi, etteivät maanjäristykset ja hirmumyrskyt ole riesanamme. Eivät ainakaan vielä.

        Mexicon maanjäristyksen aiheuttama tsunami oli ja meni, pätkiä siitä on nähtävissä Youtubessa. Jälkijäristyksiä siellä vielä lienee tulossa. Osin suuret tuhot ovat seurausta myös rakennuskannan heiveröisyydestä, samoin myös USA:ssa, monet ok- talot ovat todella heppoisasti tehtyjä vaikka meidän taloihimme verrattuina, paljon asutaan ihan parakkimaisissa virityksissä. Kai asiat ovat sielläkin, ja erityisesti siellä, sidoksissa varattomuuteen.
        En tarkoita etteivätkö moiset myrskyt tekisi paljon tuhoa myös meillä, sähkö- ja tielinjoille kaatuneiden puiden raivaaminen veisi jo sekin ehkä viikkoja. Ja me kun olemme tottuneet sellaiseen helppouteen ja esim. sähkönsaannin varmuuteen kuin olemme, niin ongelmat tulisivat todella kuin puun takaa, vaikka viikon sähköttömyys joulunpyhinä, mitä kaikkea se tietäisi...


      • K-sessaoltaisiin kirjoitti:

        Mexicon maanjäristyksen aiheuttama tsunami oli ja meni, pätkiä siitä on nähtävissä Youtubessa. Jälkijäristyksiä siellä vielä lienee tulossa. Osin suuret tuhot ovat seurausta myös rakennuskannan heiveröisyydestä, samoin myös USA:ssa, monet ok- talot ovat todella heppoisasti tehtyjä vaikka meidän taloihimme verrattuina, paljon asutaan ihan parakkimaisissa virityksissä. Kai asiat ovat sielläkin, ja erityisesti siellä, sidoksissa varattomuuteen.
        En tarkoita etteivätkö moiset myrskyt tekisi paljon tuhoa myös meillä, sähkö- ja tielinjoille kaatuneiden puiden raivaaminen veisi jo sekin ehkä viikkoja. Ja me kun olemme tottuneet sellaiseen helppouteen ja esim. sähkönsaannin varmuuteen kuin olemme, niin ongelmat tulisivat todella kuin puun takaa, vaikka viikon sähköttömyys joulunpyhinä, mitä kaikkea se tietäisi...

        Olitko paikalla?
        Otitko kuvan?
        Vai kopioitko vain vanhoja uutisia?

        H.


      • öööööööööööps
        hunksz kirjoitti:

        Olitko paikalla?
        Otitko kuvan?
        Vai kopioitko vain vanhoja uutisia?

        H.

        En ollut paikalla.
        En ottanut kuvaa.
        En kopioi vanhoja uutisia.

        En ole väittänyt olleeni paikalla.
        En ole väittänyt ottaneeni kuvaa.
        En ole esittänyt otteita vanhoista uutisaiheista.

        Mutta kas, olen ajatellut niinkin, että kun tuon voimakkaimman maanjäristyksen tiedetään sattuneen muutaman sadan kilometrin etäisyydellä Mexicon rannikosta, ja kun tiedetään mahdollisen ns. tsunamiaallon etenevän lähes sadan kilometrin tuntinopeudella, niin jonkin monimutkaisen laskutavan mukaan aallon tulee saapua sinne rannikolle muutamaa tuntia sen järistyksen jälkeen. Onko vaikeata tajuta? Onko ihan mahdotonta tajuta, että esim. Youtubeen on viimeisen kuluneen vuorokauden aikana ladattu materiaalia ko. aallon saapumisesta ko. rannoille?

        Ö


    • kultainenvanhuus

      Serkkuni Irma tuntui kyllä olevan matkoilla, kun puhelimitse yritin tavoitella., joten saattaa hyvinkin riehua sielläkin. Vannomatta paras. Kun Irma toimeen ryhtyy, siinä saattaa laiva hyvinkin heilahdella.

      • Laivalla oli upea vaaleaverikkö ranskalaisin koroin vauhdikkaasti rokkaamassa. Olisiko ollut serkkusi?


    • Merivei

      Irmasta tulee mieleeni sellainenkin, että syksyllä 1968 pieni Irma- niminen rahtilaiva katosi jäljettömiin Ahvenanmerellä, kaikkien mukana olleiden 11- 12 henkilön arvellaan hukkuneen, vain yhden ruumis löydettiin myöhemmin pelastuslautalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe