Länkinavettojen aika on ohi

ihmisen.mitta.on.nyt

http://animalia.fi/elainsuojelulaki/
"maataloustuottajille ei saa aiheutua lisäkustannuksia tuovia velvoitteita"

Jo tämä riittää syyksi siirtyä vihdoin maidottomaan ja lihattomaan ruokavalioon. Tai ostamaan luomua. Kun ostan esim. tavallista maitoa en voi olla koskaan varma millaiselta tilalta maito tulee. Omalla sukulaisellani on pieni maitotila, missä lehmät längeissä ja vasikat ja hiehot niin pienissä karsinoissa etteivät pääse edes kääntymään. Ja tuleva lakiuudistus ei siis muuta tämänkään karjan elinoloja paremmiksi.

Pelkkä suomalaisuus ei siis ole enää riittävä myyntiartikkeli, kuten rakkaat tuottajat tulette huomaamaan seuraavan viiden vuoden sisään. Ainakin omalla paikkakunnallani luomumaidolle on jo saman suuruinen myyntihylly kuin länkinavettojen myrkkymaidolle,

Jos tällainen pienituloinen yh valitsee jo luomun, kuinka moni muu...

16

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KunhanPuhut

      Kaikki parsinavetat ei ole länkipartisia, ja vasikoille on tilavaatimus karsinoihin. Älä yleistä sukulaisesi huonoa tilannetta, auta häntä ennemmin pääsemään lainmukaiseen hoitoon eläinsuojassaan.

      • Hyvätoltavat

        Meillä suositaan parsinavetoissa olevien lehmien maitoa, koska niillä lehmilä on hyvä olla. Ne saavat olla pitkät kesät ulkona laitumella ja talvisin pääsevät jaloittelemaan jaloittelutarhaan. Niillä eläimillä on hyvä olla, koska toiset lajitoverit eivät pääse kiusaamaan vaan kaikki saavat syödä ja juoda niin paljon kuin haluavat ja eläimet saavat ihmisläheistä hoitoa. Ne eläimet siis saavat toteuttaa ljityypillstä käyttäytymistä.


    • karjastaluovuttu

      "Myrkkymaitoa" -Kerrohan mikä siinä on myrkyllistä? En ole itse havainnut mitään myrkytystilaa itsessäni vaikka erään naapurinitilani maitoa olen juonut...

      Ja mitä tulee länkiparsinavettoihin, ovat ne jo katoamassa, niitä näkee korkeintaan joskus jossain peruskorjaamattomissa 1960-80 luvuilla rakennetuissa navetoissa kuten myös ns. pystyhihnaparsia, sitten jo alkoi 80-luvulla olla lapatuki ja myöhemmin tuli nämä lapatukikaaret muodissa ja nykyään näitä kaikkia edellisiä ollaan vaihtamassa kovaa tahtia kanadalaisiin ja tanskalaisiin niskapuomiparsiin kun tehdään peruskorjauksia.

      Itse tiedän isosta tilakategoriasta vain 2 paikkaa jossa on länkikytkyt, toinen on iäkkäämpien yrittäjien paikka ja luopuu karjasta iän takia lähivuosina eikä investointi uusiin parsiin ole kannattavaa enää. Se on muuten seudun parastuotoksisia karjoja ja myöskin tunnettu hyvinvoivista terveistä eläimistään että siinäpä sekin yleistyksesi. Länkikytkye ei ole minukaan mielestäni hyvä mutta varsinkin jos länki on nivelöityä mallia antaa se eläimelle varsin suuren liikkumavapauden verrattuna niihin lattarautamalleihin joita ei kai juurikaan ole käytössä. Jokin hyvinvointikorvaus ei kai hyväksynyt länkikytkyjä mutta muuten parsinavetat kyllä.

      Saman sanon, että jos sinun sukulaisesi navetassa on ahdasta ja huonoa niin äläpäs yleistä. Karsinoihin on ollut lakisääteiset mitat jo kauan ja niissä mitoissa pääsee eläimet kääntymään ja vähän muutakin. Reippaana aktivistina varmaan soitat sinne sitten tarkastajat jos siltä tuntuu!

      Luomusta puheen ollen, tämä suomalainen normaalituotanto kyllä on ihan samaa jos ei puhtaampaakin kun ulkomaalainen luomu. Nimittäin olen työskennellyt mm. keski-eurooppalaisella luomutilalla jossa oli ihan samat touhut antibioottien ja muun lääkitsemisen sekä karjanhoidon kanssa yleensäkin. Myös länkikytkynavetoita näkyi hyvin paljon sielläpäin. Joissain maissa saattaa muuten vielä parsinavettakin yhä kelvata luomuun, en mene tätä takaamaan mutta mielikuva on. Lisättynä mitä olen täällä kotimaassa nähnyt tätä luomutilatouhua en pistä juuri arvokkaammaksi tuota brändiä paitsi että tuottaja saa paremmin hinnan.

      • Navettatyyppi

        Navettatyyppi ei tee eläimistä hyvinvoivia vaan eläinten hoitajat. Länkejä käytetään vähän enää - on paljon parempia tapoja pitää eläimet kytkettyinä. Silloin eläimet saavat olla omassa parressaan turvallisin mielin ja liikkumatilaa on ja liikkumisenmahdollisuutta lisätään koko ajan. Talviulkoilusta on tullut muotiasia. Talviulkoilu lisää sorkkien terv eyttä, joten monet käyttävät talvella eläimiä ulkona. Parsinavetat on siinä mielessä hyviä eläinten kannalta, että eläimet saavat levätä milloin haluavat omassa tutussa parressa ja sen huomaa nähdessään laitumelta tulevat lehmät - menevät omille paikoilleen. Lehmät pysyvät puhtaina ja eläimet tuntevat hoitajansa.


    • ottakaaopiksijussit

      arla mainostaa ympärivuoden laitumelle pääsevien lehmien maitoa....

      • Näinkin

        Suomessa ei taida laitumet olla sulana talvella. Lumi peittää maan....


    • Työntekijä

      Maatalousalan työntekijänä vastaan, että valitettavasti se luomumaito tulee ihan samanlaisista oloista kuin tavallinenkin maito. Yleensä Luomu -nimikettä saa tuottajat käyttää kun lehmien syömät rehut on viljelty ilman joitakin tiettyjä kemikaaleja ja lehmälle on elinaikansa aikana annettu max. 2 antibiottikuuria. Mutta samalla tavalla nekin voivat viettää koko ikänsä parressa.
      Jotkut tilalliset välttelevät viimeiseen asti antibioottien antamista lehmille, koska kuurin aikana maitoa ei saa laittaa tankkiin eli se menee ns. hukkaan. Ja kun luomulehmille ei mielellään sitä antibioottia anneta niin sehän tarkoittaa sitä että lehmät voivat olla pitkiä aikoja kipeitä ilman asianmukaista lääkitystä ja silti olla vaan tuotannossa.
      Olen tehnyt töitä monilla eri maitotiloilla ja joutunut näkemään paljon asioita mitä en olisi ikinä uskonut tapahtuvan Suomessa. Juurikin näiden sairaiden ja jalkavammaisten lääkitsemättömyys joka usein johtaa julmaan kuolemaan. Olen alalla vieläkin töissä kun ei ole muutakaan, mutta maitoa en ole ostanut pitkiin aikoihin vaan siirtynyt kasvipohjaisiin juomiin.

      Tiedän myös tiloja joissa lehmät eivät pääse ulos edes kesäisin, vaan seisovat koko elämänsä yhdessä ja samassa parressa. Onneksi näitä on todella vähän. Olen miettinyt mikä saa tilojen isännät ja emännätt pitämään eläimiä niin huonoissa oloissa, enkä ole keksinyt muuta kuin että se rakkaus itse eläimiin vaan puuttuu. Heille ne ovat vain numeroita ja tuotantokoneita joilla ei ole arvoa. Minulle taas on henkisesti raskasta nähdä huonosti hoidettuja nautoja koska minä rakastan niitä.

      Onneksi on kuitenkin myös tiloja missä lehmien hyvinvoinnista huolehditaan todella hyvin. Näiltä tiloilta voisin ostaa maitoa suoraan jos olisi mahdollista.

      • onneksionkaltaisiasi

        hieno kirjoitus, kiitos siitä!


      • Onnell

        Näin on - hoitajista riippuu eläinten hyvinvointi. Laitumella ollessaan sorkat pysyvät hyvinä ja siten sorkkasairaudet pysyvät kurissa. Eläinlääkäri laskut siis siltäosin vähäiset. On tiloja, joille on turvallisuuden vuoksi annettu lupa pitää eläimet sisällä. Tällaisia syitä on vilkasliikeinteinen tie, jonka yli pitäisi lehmälauma viedä laitumelle. Muitakin syitä voi olla.
        Kun tulee burn out, niin silloin asiat menevät kaikilta osin huonosti. Onneksi tällaisia tapauksia on vähän Suomessa.


      • karjastaluovuttu

        Eläimiä ei ensinnäkään pidetä parsinavetoissa kesää sisällä ilman poikkeuslupaa joka oli myönnetty koko Suomeen jonkin lukemani virallisen tiedoitteen kun asiaa uteliaisuuttani selvitin, tarkkaa en muista mutta kuitenkin alle 5 tilalle. Silloin täytyy olla hyvin pontevat syyt, esim. pellot valtatien takana tms. Eikä mikään eläin siis vietä koko elämäänsä parressa paitsi näillä muutamalla tilalla.

        Mainittu on myös ongelma josta olen samaa mieltä, tuo luomutilojen lääkintäkynnys joillain tiloilla. Vältteleehän moni tavallinen tilakin antibiootteja esimerkiksi utaretulehdusten hoidossa jos vain muilla kotikonsteilla on mahdollista hoitaa. Kun moniin muihinkin tulehdustiloihin on antibiootti välttämätön, luomutiloilla ei myös kuulemani mukaan saa käyttää lisäkalsiumia poikimisen yhteydessä ainakaan pastana, muut pastavalmisteet lienee myös pannassa, samoin vitamiineistä ja kivennäisistä osa. Keski-Euroopassa ei luomutiloila näistä säännöistä kyllä välitetty.

        Luomurehussa ei saa olla käytetty mitään kasvinsuojelu- eikä kasvunsäädeaineita. Eikä tavallisia apulantoja.

        Mutta tiedän kyllä että useimmat luomutilayrittäjät pyrkii huolehtimaan terveys- ja hyvinvointiasioista mahdollisimman hyvin, kuten jokainen ammattiylpeä maatalousyrittäjä.

        Olen itsekin noin neljässäkymmenessä karjapaikassa työskennellyt myös ulkomaillakin, en ole oikeastaan mitään räikeitä ongelmia nähnyt missään. Eräs tapaus oli kyllä että liian aikaisin mutta kuitenkin elossa syntynyttä vajavaista vasikkaa yritettiin pitää suunnilleen tekohengityksellä hengissä vaikkei sen kahden elinpäivänsä aikana edes noussut ylös saati ilman letkutusta juonut, samoin joitain lehmiä on yritetty pitää hengissä ja hoitaa vaikka tilanne on selvä eli eläin olisi jo mielestäni ollut lopetettava. Näissä tapauksissa voin vain todeta eläimistä välitettävän ja rakastettavan lähes liikaa, eläimet on monelle tilalliselle rakkaita kuitenkin kuten meidän lehmät oli minulle. Ja monet lehmät edelleen toisilla tiloilla.

        Itse olen koko ajan pystynyt juomaan kaupan maitoa ja olla ylpeä miten hyvä karjatalous ja eläinten hyvinvointi on meillä Suomessa, ulkomaitten olosuhteita kun olen myös nähnyt. Paljon puhtaampia ja parempia kun mitkään ulkomaiset soijajutut minun mielestäni.


    • oikeus_vastuu

      Kun ostaa luomua antaa äänensä sille, miten haluaa tuotantoeläimiä kohdeltavan. Yksinkertaista kuluttajan kannalta. Ja mitä tietoisemmiksi ihmiset tästä tulevat, sitä enemmän myös valinnat muuttuvat. Laiskat, hedonistiset eläimistä piittaamattomat tilalliset joutuu lopettamaan "julman harrastuksensa"

      • TokkoErotatUlkoapäin

        Minkälainen on 'laiska, hedonistinen, eläimistä piittaamaton tilallinen'? Jos Luomun ja tavallisen maidontuotannon suurin ero on peltoviljelyssä käytetyissä lannoitteissa ja lehmien erilaisissa lainmukaisissa lääkityskäytännöissä, missä kohtaa tavanomaisen tuotannon viljelijä tekee mielestäsi vähemmän työtä kuin Luomutuottaja? Pellot hoidetaan, sato korjataan, säilötään, syötetään eläimille molemmilla tavoilla. Eläimet siemennetään, lypsetään, poijitetaan, vasikat hoidetaan, hiehot kasvatetaan molemmilla tavoilla. Paperityötä, lainsäädäntöä, tukivalvontoja kuuluu molempiin. En ymmärrä mitä heitollasi oikein tarkoitat.


      • karjastaluovuttu

        Ei oltu meilläkään julmia, hedonistisia, elämistä piittaamattomia vaikka ei kuuluttu luomuun ja lehmät olivat peräti parsinavetassa! Jos oltaisiin alettu luomuun niin meidän maito olisi kerätty samaan ei-luomumaidon sekaan maitoautoon. Ei ne tule hakemaan eri autolla jokaiselta tilalta ympäri maakuntia jos ei saada fiksua keräilyreittiä tehtyä. Se ei ole tilallisen syy joten maksavat luomuhinnan siitä huolimatta vaikka sitä ei myydä luomumaitona. Että paljon tuotakin ihmettä on tavallisen maidon seassakin...

        Enemmän kuluttajien tulisi tulla tietoiseksi oikeasta ja aidosta arkielämästä ihan tavallisilla maitotiloilla. On aika hukassa monella kun monelle ainoa informaatiolähde on Animalia tai Oikeutta eläimille... Ja kaupungistumisen myötä moni ei ole lehmää nähnytkään.


      • Työntekijä

        Luomumaidon ostaminen ei paranna tuotantoeläinten elämää yhtään. Luomulehmillä on ihan samanlainen elämä kuin tavallisillakin. Kirjoitin ylempänä jo siitä, miten luomulehmillä voi olla jopa kamalammat oltavat kun niille ei haluta antaa lääkityksiä niin herkästi eli saattavat joutua sietämään kipua ja tulehduksista aiheutuvia oireita pitkään.


      • Ihmisläheistä

        Olipa lapsi innoissaan nähdessään nimeltä mainitun lehmän nousevan ylös. Myös seuraavakin nousi ylös kuulessaan nimensä ja seuraava.....
        Olivat lehmät saaneet ilmeisesti paljon ihmisläheistä hoitoa,koska tiesivät nimensä.


      • Näinkin

        Niin - kyllähän parsinavetoissa eläimet saavat paljon enemmän ihmisläheistä hoitoa kuin pihatoissa olevat eläimet. Lisäksi eläimillä on turvallista olla omassa parressaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe