Täydestä vauhdista moottori vain sammui eikä lähde käyntiin. Kipinää lyö tulpalle, alipainebensahana syöttää bensaa startatessa (moottori siis pyörii). Kyseessä on kaksitahtinen Peugeot C-Tech (vm2008), mutta startatessa öljypumppu ei anna kaasuttimelle öljyä. Mittasin myös öljypumpulle tulevan jännitteen samalla kun starttasin. Mittari näytti nollaa. Skootterissa on Dellorton CDI-boxi, jossa ilmeisesti on myös öljypumpun ohjaus. Olisiko mahdollista, että vain CDI-boxi olisi rikki ja se olisi niin fiksusti suuunniteltu, ettei se antaisi moottorin käynnistyä, kun bensan sekaan ei mene öljyä?
Boxi on tällainen.
https://www.moposport.fi/cdi-yksikko-peugeot-euro2-dellorto
Ajo tyssäsi kertaheitolla
20
694
Vastaukset
- näillä_eväillä
vian aiheuttajat:
-Etäkäynistys/varkauden esto, koska joskus ajon esto vain kytkeytyy oudisti ajon aikana päälle ym.. sama koodiavain voi olla jollain toisellkin mopossaan. joten "naapuri moppoilia" laittaa hälyt päälle, sun mopo sammuu. :)
-cdi-boksin liittimet on hapettunut.
-roska polttoaine kanavassa. tai suodatin tukossa. usein mopossa on kaksi suodatinta (säiliössä ja poltoaine putkessa). iteltä suli poltoaine suodatin säilöstä ja meni letkussa oleva tukkoon. made in taiwan. :D
jos lyö kipinan, ei ole cdi-boksissa vikaa. - eiviitsisaukoapyttyä
Onko tuollaisessa ajonestoa tms? Ja vaikka lyökin kipinän, eikö silti CDI-boxin öljynsyöttöohjaus voi olla viallinen? Startatessa, eli moottoria pyöritettäessä ei siis tule öljyletkusta öljyä eikä öljypumpun kahteen piuhaan tule jännitettä.
Ja bensaahan tuo antaa, kun starttaa, joten ei ole se puolikaan tukossa. Kaasuttimen puhaltelin perusteellisesti paineilmalla sisäpuolelta. Ohjekirjassa ei tadeta puhua mistään käynnistyksestoista. - Korjaamollemolle
Hintaan 39,90 se selviää, oliko vika siinä boksissa.
- tsek
Ja imuventtiilissä on tietysti, välystä? Vai kantaako?
- eiviitsisaukoapyttyä
tsek kirjoitti:
Ja imuventtiilissä on tietysti, välystä? Vai kantaako?
Kaksitahtimoottori.
- eiviitsisaukoapyttyä
Uusi boxi (avaukseen linkitetyn kuvan mukainen) ei auttanut asiaan. Edelleenkään ei startatessa syötä öljyä eikä öljypumpulle tuleviin piuhoihin tule jännitettä. Eikä skootteri yritäkään käynnistyä.
- näillä_eväillä
oletko kokeillut startata yli 60sec yhteensoittoon ja pumpata kaasua.
oletko katsonut että ettei ole männässä reikää.??
jos pumppu ei toimi, lisäät vain bansatankkiin sitä öljyä ja ajo jatkuu.. - eiviitsisaukoapyttyä
En ole aukaissut vielä sylinteriä. Laitoin tilaukseen tuon avaukseen linkitetyn rasian ja kokeilen, alkaako öljypumppu syöttää öljyä sen vaihdon jälkeen. Tietysti voisin kokeeksi syöttää pumpulle akkulaturillakin jännitteen. Tai säädettävällä jännitelähteellä jännitettä nostamalla kunnes alkaa pumpata, jos alkaa, koska voihan olla, ettei tuo rasia syötäkään 12 voltin jännitettä pumpulle. Ja nythän tuo vanha rasia ei syötä mitään jänniitettä sille ainakaan startatessa.
- ohoh2
ei se öljy pumppu pyöri startatessa :D sitten kun on käynnissä alkaa syöttämään virtaa ja alkaa kierros/sytytysluvun mukaan antamaan öljyä. estää sen liika öljyämisen..
kai tiesit että kyseistä mopoa ei saa sammuttaa ajon aikana. saa sammuttaa mootorin vain kun mopo on pysähtynyt. muutoin rikkoo helvetisti asioita. - eiviitsisaukoapyttyä
ohoh2 kirjoitti:
ei se öljy pumppu pyöri startatessa :D sitten kun on käynnissä alkaa syöttämään virtaa ja alkaa kierros/sytytysluvun mukaan antamaan öljyä. estää sen liika öljyämisen..
kai tiesit että kyseistä mopoa ei saa sammuttaa ajon aikana. saa sammuttaa mootorin vain kun mopo on pysähtynyt. muutoin rikkoo helvetisti asioita."kai tiesit että kyseistä mopoa ei saa sammuttaa ajon aikana"
Itsestäänhän se sammuikin täydestä vauhdista. - ohoh2
tarkoitan että kun ajelit ja moposi toimi normaalisti. sammutitko virrat ennen kun olit pysähtynyt täysin.??
- eiviitsisaukoapyttyä
ohoh2 kirjoitti:
tarkoitan että kun ajelit ja moposi toimi normaalisti. sammutitko virrat ennen kun olit pysähtynyt täysin.??
Muutaman kerran sammutin virran ennen kuin skootteri oli kokonaan pysähtynyt. Siis ennen tuota avauksessa mainittua tapausta.
- eiviitsisiaukoapyttyä
Kevät lähestyy ja skootteri on edelleen rikki.
Pari lisäkysymystä. Tuossa kaksitahtiskootterissa on kaasarin ja pytyn välissä läppäventtiili. Jos se on rikki, mitkä on oireet?
Entä kehittyykö sylinteriin puristuksia, jos tuo venttiili on rikki (jos mittaisin puristuspaineet)? Ja paljonko paineen tulisi kutakuinkin olla? Sitten tuossa on se läppäventtiili kahdelta puolelta kiinni, toisella puolella on 8 millin ruuvi, mutta toisella puolella onkin jonkinlainen pyöreäkantainen niitti. Ja hankalassa paikassa. Onko se tehtaalla asennettu, että takuuaikana voitaisiin todeta, onko sitä auottu? Siihen käsiksi pääsy vaatii moottorin irrottamisen, muuten läppäventtiilin irrottaminen olisikin helppoa. Jos joku sattuisi oikeasti tietämään vastauksia, voisi ilmojen lämmetessä alkaa tutkimaan vekotinta.- eiviitsisiaukoapyttyä
Tässä on kuva siitä läppäventtiilistä.
https://www.wandamotor.fi/lappaventtiili-standard-peugeot-vaakasylinteri-p-29604.html - ohjeestusta
jos on rikki: tiedät siitä että kun kaasutin on irroitettu ja laitat kätesi kaasuttimelle tarkoitetulle putkelle. tunnet sieltä tulevan takaisin päin ilmaa.. ehjä vain imasee fritsun käteen. pitää vain saada joku jannu polkemaan mäntää ylös ja alas. :)
Aika harvinaista että kyseinen läppä menee rikki. läpän elinikä on pitempi kun vaarin tekolonkalla. - tietoa_kiitos
mulla vuotaa vähän tuo ventiili. ei paljon vuoda, mutta kun piti mennä kokeilemaan vuotaako, nyt sitten arsyttää kun tiedän sen vuotavan. vaikka ei tuo ajamista haittaa :)
pitääkö tuo toinen "liuska" olla jäykempi? - buristus
Sylinteri irti niin näkköö mitä se on syönyt, kovassa ajossa?
- eiviitsisiaukoapyttyä
buristus kirjoitti:
Sylinteri irti niin näkköö mitä se on syönyt, kovassa ajossa?
Nyt on sylinteri irti ja männänrenkaat sieltä oli rikki, naarmuja siellä täällä. Koko moottori on irti ja kampikammiota puhalleltu paineilmalla puhtaaksi.
Sylinterisarja on tilauksessa.
On ollut aikaa tutkia muitakin paikkoja, muunmuassa läppäventtilin kuntoa.
Tässä vaiheessa kysyisin, missä kolossa kaasuttimen luistineulan sokan tulisi olla vakioasetuksilla? Keskimmäistä koloa tarjoaa nettitiedot, mutta mikä merkitys tuolla asialla on?
Tuossa moposkootterissa on ollut niin, että kaasua ei ole tarvinnut kuin hieman kääntää, niin se on antanut täydet tehot. Loppu kaasun kääntämisestä on tavallaan ollut tyhjää kahvan pyörittämistä, joka ei ole vaikuttanut mihinkään. - merkkitietoa
kaasuttimen luistineulan sokan tulisi olla vakioasetuksilla ylhäälltä katsottuna toiseksi alimmalla kololla. mutta kaikki laittaa siihen pykälän ylemmäksi.
- eiviitsisiaukoapyttyä
merkkitietoa kirjoitti:
kaasuttimen luistineulan sokan tulisi olla vakioasetuksilla ylhäälltä katsottuna toiseksi alimmalla kololla. mutta kaikki laittaa siihen pykälän ylemmäksi.
Hifistelyä vielä. Paljonko sylinterin pinnapulttien momentit? Löytyy momenttiavain pienillekin momenteille. Kielitaitoa sen sijaan ei löydy kummoisesti ulkomaisten ohjesivujen tulkkaamiseen. Jos joku vaivautuu vastaamaan, olkaa tarkkoja yksiköiden kanssa!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 295460
- 1671929
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1591561Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141324Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike281238- 941145
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701124Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan501065viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2101053- 38895