Ihmeellinen näöntarkkuus

Outonäkö

Kävin optikolla näöntarkastuksessa ja sain tulokset od: sf 0,5 cyl -0,5 os: sf 0,5 cyl- 0,5. Optikko suositteli silmälaseja, olin kyllä itsekin huomannut näössä jotain pientä muutosta huonompaan (ettei ihan näe niin tarkasti ehkä kuin pitäisi). Näkö katsottiin siis normaalissa kaukonäkötestissä ja lasit tulisivat yleiskäyttöön (kaukolasit). Nyt ihmettelen, että eikö merkkiset lasit ole yleensä lukulasit ja miksi optikko sanoi, että näen myös kauemmaksi niillä paremmin, minkä totesin itsekin. Ja ikää minulla on 25v. Miten noin pienet voimakkuudet voi parantaa näöntarkkuutta joka etäisyydelle, vaikka ei ole edes 2-teholasit. Suuresti ihmettelen.

5

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4rie5

      Nyt menit kyllä väärään tarkastukseen.....

      • jgjhkgkjhfvghjg

        Taisi optikolla olla mielessä vain bisnes, eli piti saada silmälasit myytyä. Näöntarkuuteen taisi auttaa lähinnä tuo hajataitteisuuden korjaus.

        Itse kävin viimeksi ison optikkoketjun silmälääkärillä kun silmälasit alkoi olla jo monta vuotta vanhat. Onneksi otin mukaan nykyisten lasien valmistustiedot. Silmälääkäri totesi ettei uuden tarkastuksen tulokset poikennut vanhasta, joten silmälaseja ei tarvitse uusia. Epäilen että optikon tarkastuksessa olisi tullut hieman eroa ja uudet lasit olisi tarvittu.


      • Ihmeellinen2

        Mitäs ihmeellistä tuossa oli, jos itse ongelman olet huomannut ja myös totesit että paremmin näet niin voit sitten tarpeen mukaan hankkia lasit jos olet huomannut silmien rasittumista/ sumeutta tms. Plussaa voi mennä myös kauas, silloin on kyse kaukotaitteisesta silmästä.


      • jgjhkgkjhfvghjg
        Ihmeellinen2 kirjoitti:

        Mitäs ihmeellistä tuossa oli, jos itse ongelman olet huomannut ja myös totesit että paremmin näet niin voit sitten tarpeen mukaan hankkia lasit jos olet huomannut silmien rasittumista/ sumeutta tms. Plussaa voi mennä myös kauas, silloin on kyse kaukotaitteisesta silmästä.

        Tuollainen 0,5 diopterin korjaus on niin pieni ettei se vaikuta paljoakaan, ilmankin pärjää. Itselläni on 1,25 diopterin korjaus kauko-osassa (moniteholasit) ja pärjään hyvin ilman silmälasejakin kauaksi katsottaessa (lukiessa on pakko käyttää laseja). Tarkkuus kyllä paranee laseilla ja osa siitä parannuksesta tulee myös hajataitteisuudesta joka on hiukan suurempi kuin aloittajalla.


    • outonäkö

      Hyvä että joku kommentoi viestiäni. Ajattelin, että nyt mulla on jotain omituisestikin pielessä kun yleensä kaikilla saman ikäisillä tutuilla on lasit miinusta, paitsi eräällä, mutta hänellä onkin lukulasit. Sekin minua hämmentää, että miten suhteellisen samoilla (plus)arvoilla voi toisella olla lukulasit ja toisella yleislasit, siis myös kauas näkemiseen. ?? Jos kummallakin on siis hajataittoakin hieman. Miten se vaikuttaa toisilla kauas ja toisilla lähelle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe