Ihmeellinen näöntarkkuus

Outonäkö

Kävin optikolla näöntarkastuksessa ja sain tulokset od: sf +0,5 cyl -0,5 os: sf +0,5 cyl- 0,5. Optikko suositteli silmälaseja, olin kyllä itsekin huomannut näössä jotain pientä muutosta huonompaan (ettei ihan näe niin tarkasti ehkä kuin pitäisi). Näkö katsottiin siis normaalissa kaukonäkötestissä ja lasit tulisivat yleiskäyttöön (kaukolasit). Nyt ihmettelen, että eikö + merkkiset lasit ole yleensä lukulasit ja miksi optikko sanoi, että näen myös kauemmaksi niillä paremmin, minkä totesin itsekin. Ja ikää minulla on 25v. Miten noin pienet voimakkuudet voi parantaa näöntarkkuutta joka etäisyydelle, vaikka ei ole edes 2-teholasit. Suuresti ihmettelen.

5

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4rie5

Nyt menit kyllä väärään tarkastukseen.....

• jgjhkgkjhfvghjg

Taisi optikolla olla mielessä vain bisnes, eli piti saada silmälasit myytyä. Näöntarkuuteen taisi auttaa lähinnä tuo hajataitteisuuden korjaus.

Itse kävin viimeksi ison optikkoketjun silmälääkärillä kun silmälasit alkoi olla jo monta vuotta vanhat. Onneksi otin mukaan nykyisten lasien valmistustiedot. Silmälääkäri totesi ettei uuden tarkastuksen tulokset poikennut vanhasta, joten silmälaseja ei tarvitse uusia. Epäilen että optikon tarkastuksessa olisi tullut hieman eroa ja uudet lasit olisi tarvittu.

• Ihmeellinen2

Mitäs ihmeellistä tuossa oli, jos itse ongelman olet huomannut ja myös totesit että paremmin näet niin voit sitten tarpeen mukaan hankkia lasit jos olet huomannut silmien rasittumista/ sumeutta tms. Plussaa voi mennä myös kauas, silloin on kyse kaukotaitteisesta silmästä.

• jgjhkgkjhfvghjg
        Ihmeellinen2 kirjoitti:

Mitäs ihmeellistä tuossa oli, jos itse ongelman olet huomannut ja myös totesit että paremmin näet niin voit sitten tarpeen mukaan hankkia lasit jos olet huomannut silmien rasittumista/ sumeutta tms. Plussaa voi mennä myös kauas, silloin on kyse kaukotaitteisesta silmästä.

Tuollainen +0,5 diopterin korjaus on niin pieni ettei se vaikuta paljoakaan, ilmankin pärjää. Itselläni on +1,25 diopterin korjaus kauko-osassa (moniteholasit) ja pärjään hyvin ilman silmälasejakin kauaksi katsottaessa (lukiessa on pakko käyttää laseja). Tarkkuus kyllä paranee laseilla ja osa siitä parannuksesta tulee myös hajataitteisuudesta joka on hiukan suurempi kuin aloittajalla.

• outonäkö

Hyvä että joku kommentoi viestiäni. Ajattelin, että nyt mulla on jotain omituisestikin pielessä kun yleensä kaikilla saman ikäisillä tutuilla on lasit miinusta, paitsi eräällä, mutta hänellä onkin lukulasit. Sekin minua hämmentää, että miten suhteellisen samoilla (plus)arvoilla voi toisella olla lukulasit ja toisella yleislasit, siis myös kauas näkemiseen. ?? Jos kummallakin on siis hajataittoakin hieman. Miten se vaikuttaa toisilla kauas ja toisilla lähelle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tehdä juhannuksena?

Mitä 37v sinkkumies voi tehdä juhannuksena? On varmaan jo liian vanha festareille pitäisikö tyytyä vaan paikalliseen?
      Juhannus
      86
      3982
    2. Miehiltä puuttuu solidaarisuus toisia miehiä kohtaan

Kun me too-naiset hyökkäävät raukkamaiset Wille Rydmanin kimppuun vain ani harva mies asettuu Rydmanin tueksi. Sama on nähty aikaisemminkin me too- ta
      Maailman menoa
      189
      3077
    3. Iiris Suomelan kuva

Senaattori Jarno Vähäkainu otti sensuellin kuvan Iiris Suomelasta eduskunnan kuppilassa. Kuvassa Iiriksen reisi näkyy melkein pimppiin asti. Kuvasta n
      Kajaani
      103
      2267
    4. Suomen huutokauppakeisari tulee taas! Vieraina Auri Kananen, Sointu Borg, Pate Mustajärven tytär...

Aki ja Heli Palsanmäki ovat nousseet koko Suomen kansan tuntemiksi julkkiksiksi Suomen huutokauppakeisari -ohjelman myötä. Nyt tätä koko kansan viihd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1854
    5. Juhannus pilalla

Kun en sua nää... 😥 tarkoitus oli että oisin huumorilla vihjaissut sulle että käskepäs mut käymään kahvilla jolla olisin viestinyt sulle että kyllä m
      Ikävä
      71
      1623
    6. Mikä/ mitkä lause(et)on se

Joka jäänyt mieleesi kaivattusi suusta?
      Ikävä
      61
      1298
    7. Juhannus Oulussa 2022

Onko Oulussa juhannuskokkoja huomenna kun huomenna on juhannusaatto jolloin kokkoja on ollut tapana polttaa ja julhia juhannusta?
      Oulu
      4
      953
    8. Ässät feikki ero

Stefanhan se siellä Sonjan ja Sofian juhannus kuvien taustalla. Kaksi tyhmää naista ja vielä tyhmempi mies. Oliko tämä ero vain epätoivoinen yritys sa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      876
    9. Martinan tulevat kisat.

Kyllä nyt odotukset korkealla.Niin paljon aikaa kun nainen laittaa urheiluun ja itsensä hoitoon niin kyllä pitäisi joku sijoitus tulla. Martina on sit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      129
      702
    10. Vanhanen haluaa VKK:n varapuheenjohtajalle porttikiellon eduskuntaan

Näin yritetään heikentää VKK:ta, joka uhkaa suuria puolueita, koska on ainoa puolue, joka ajaa kansan asiaa. https://yle.fi/uutiset/3-12507990
      Maailman menoa
      310
      695
    Aihe