auttakaa käyttämään lightroom6

Lightroomkuus

Mulla on ongelma. Oon amatöörivalokuvaaja ja ostin juuri lightroom kuutosen. Ongelmaksi tulee se, että kun kuvia exporttaa, pitää kuvaan valita pikselimäärä joku x joku ja resoluutio. Ongelma tässä on se etten tiedä ollenkaan mitkä asetukset edellämainittuihin kohtiin laittaa. Voisiko joku kokeneempi antaa vinkkejä. Kuvat siis menevät someen instagram facebook yms.

4

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nojosvaikka

      Ehkäpä käyttämäsi some-palvelut opastavat tuollaisissa asioissa. Esim. googlaamalla "facebook resoluutio" löytyi seuraavaa:

      Kuvasi näkyvät mahdollisimman laadukkaina, kun noudatat seuraavia vihjeitä:

      Muuta kuvasi koko joksikin seuraavista tuetuista ko'oista:
      Tavalliset kuvat: 720, 960 tai 2 048 pikseliä leveä
      Kansikuvat: 851 x 315 pikseliä
      Vältä pakkaaminen ladatessasi kansikuvaasi varmistamalla, että tiedostokoko on alle 100 kt.
      Tallenna kuva JPEG-muodossa, jolla on sRGB-väriprofiili.

    • Nojosvaikka

      Nyt kun olen koneen ääressä, voin katsoa tarkemmin. Eli jos haluat saada vaikkapa niitä 960 pikseliä leveitä kuvia, niin voit laittaa Lightroomiin näin: Resize to fix - Witdth & Height - W: 960, H: 6000. Tuo H, eli korkeus on joku vaan riittävän iso luku, ettei se rajoita kokoa, vaikka olisi pystyasennossa oleva kuva.

      Kun olet saanut sopivaksi, voit tehdä siitä presetin: Add, ja nimeksi esim. "960 leveä" tms. ja Create. Sitten ei tarvitse joka kerta asetella, vaan voit valita valikosta Export with preset - 960 leveä.

      • JaSittenVielä

        "Resize" -valikossa ei tarvitse antaa kuin leveys (tai korkeus) ja ohjelma säätää toisen oikeaksi automaattisesti muuttamatta kuvan sivusuhdetta. Toisin sanoen korkeuskentän voi jättää tyhjäksi ja kaikki kuvat rendautuvat oikean muotoisina ja saman levyisinä, olivatpa vaaka-, pysty- tai neliön muotoisia kuvia.

        Resoluutiolla ei ole niinkään väliksi (siis pikseliä/tuuma yksikköinä), mutta joku järkevä arvo siinä kannattaa olla, vaikkapa 300 dpi. Kuvan todellisen reluutionhan kertoo tuo pikseleitten määrä, ei historiallisena jäänteenä kummitteleva tulostusresoluution arvo.

        Ainakin minulla Lightroomissa 5 viimeksi laitetut asetukset jäävät Exportissa voimaan, joten jos tuuttaa ulos vain tietyn levyisiä kuvia, asetukset tarvitsee tehdä vain kerran.


    • Nojosvaikka

      Ahaa, en hoksannutkaan että sen voi jättää tyhjäksikin ja yritin turhaan kiertää pystysuunnan rajaan törmäämistä isolla arvolla.

      Joo, jää ne voimaan, ja niitä voi käyttää suoraan "export with previous":lla. Mutta siltä varalta että ei aina tuuttaa samaa niin säädöt voi laittaa talteen presettiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe