Teräase ja rikos?

Lakimuutos

Teräaseen hallussapito on rikos, siis ainakin mukana taskussa tai vaatteisiin piilotettuna. Miten lakia tulkitaan. Mikä ja minkälainen on laiton ase? Murhia tehdään keittiöveitsilläkin. Entä sieniveitsi , saako pitää mukana? MIten työkalulaatikko, mökille mentäessä , missä työvälineet saavat olla, saako roikottaa työkalutaskussa. Entä teräaseen asettaminen näkyviin julkiselle paikalle esim. taloyhtiön pihamaalle, puistoon jne. Mitä ko. löydetylle teräaseelle pitäisi tehdä. Aseellahan on voitu tappaa tai vahingoittaa hetkeä aiemmin, kuten Tesomalla ja jätetty sitten tai asetettu jopa näkyville. Ase voi olla prvottamassa tekoihin. Lakiin kaivattaisiin ehkä muutoksia tai ainakin täsmennyksiä ja ohjeistusta miten lainkuuliaisen kansalaisen tulisi tehdä missäkin tilanteessa.

8

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurristi

Järjestyslaki luettelee n. 20 eri esinettä tai ainetta, joiden hallussapito ilman hyväksyttävää syytä on yleisellä paikalla kielletty. Eli, niitä saa pitää hallussa, jos hallussapitoon on hyväksyttävä syy. Ensin hyväksyttävän syyn tulkitsee poliisi, myöhemmin syyttäjä ja tuomioistuin.
      Täysijärkinen tuskin asettelee teräaseita pihamaille, tai yleisille paikoille. Jos joku löytää teräaseen, niin se on löytötavaraa, jonka löytäjä saa pitää, jos teräase on vähäarvoinen (laissa alle 20 e), ellei kyse ole laitoslöydöstä. Arvokkaampi on toimitettava poliisille.
      Jos löytäjä arvelee, että teräaseella on joku tapettu, niin tällöin se on syytä toimittaa poliisille epäiltynä rikoksentekovälineenä.

• Urhopoika

Koskee muuten myös poliiseja sekä vartijoita vaikka luulevat ettei koske.

• yrfgd

Sinä se et väsy...

• Kyssfittan
        yrfgd kirjoitti:

Sinä se et väsy...

Siis miten niin sillä itse katson ettei poliisilla ole sen enempää oikeutta kantaa asetta kun muillakaan. Olen aina huomauttanut aseesta julkisella paikalla.

• yrfgd
        Kyssfittan kirjoitti:

Siis miten niin sillä itse katson ettei poliisilla ole sen enempää oikeutta kantaa asetta kun muillakaan. Olen aina huomauttanut aseesta julkisella paikalla.

Siten niin, että sillä, miten sinä katsot asian olevan, tai mistä kaikesta katsot aiheelliseksi poliisille huomauttaa, ei ole rotanperseenvertaa merkitystä mihinkään.

• ImperialStormTroopers

Antaa mokoman huomautella... saapahan poliisit ja muut hyvät naurut jos ei muuta

• HyvätNaurutSain
        Urhopoika kirjoitti:

Koskee muuten myös poliiseja sekä vartijoita vaikka luulevat ettei koske.

Ei ne "luule". Ne TIETÄÄ ettei tuo koske heitä kun ovat lukeneet sen loppuun asti.

• huolestununna

Täysijärkinen tuskin asettelee teräaseita pihamaille. Tässä se on 'teräase'. Laki voi kieltää aseiden hallussa pidon määrätyiltä henkilöiltä. Mutta kuka sitä valvoo. Ei kai sen takia tarvitse hyväksyä siviilitiedustelulakia, että päästään salaa kyttäämään ihmisten koteihin, mitä aseita heillä siellä on. Suttunuijakin voidaan luokitella aseeksi. Taitaa perunamuusin teko vaikeutua, jos ei saa pitää enää tekovälinettä vapaasti kotonaan.
      Ase ja tekoväline. Auto ei ole ase, jos sillä on tappamistarkoituksessa ajettu väkijoukkoon. Se on tekoväline. Puukko on myös tekoväline jos sillä tapetaan ihminen tai eläin. Eläimen tappamisen yhteydessä ei ainakaan puhuta murhasta, vaikka teko olisi etukäteen suunniteltukin. Tai en minä tiedä. Ketään en ole kuullut tuomitun eläimen murhasta. Kohta kaikki teurastajat saavat murhaajan leiman otsaansa. Vitsi vitsi. Mutta miksi siviilitiedustelulaki on niin tärkeä. Eihän muuallakaan maailmassa olla saatu terrorismia sen avulla aisoihin. Haluaako valtaapitävät vain kurkkia ihmisten sänkykamari touhuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      174
      6431
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1764
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1548
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      972
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      37
      928
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      887
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      839
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      233
      793
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      789
    Aihe