Koti omaksi

Oisko tämmönen diili parempi kuin asumisoikeus:

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/321529-vuokralainen-voi-ostaa-asunnon-itselleen-uusi-malli-tekee-tuloaan

Alkupanostus 7%. Firmalla rakentuu pian talo Keimolaan. Jossain oli et tähän sais kunnon asumistuen, kun ollaan "vuokralla".
Täähän on osaomistus mut pienemmällä panostuksella ja lyhentäen lainaa. Vanhempani ostivat 20v sitte osaomistus neliön Hgistä 700000mk. Nyt asuntojen hinnat tuolla ratikan varrella 350-400k€.

Mut kuseeko täs hommassa joku, lafka menee nurin tmv?
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta

Hitostako tuon systeemin paremmuutta pystyy arvoimaan ennen kuin laittavat lukemat pöytään jotta voi alkaa laskemaan kustannuksia. Mutta tuo saattaa sopia sellaiselle joka ei saa pankista lainaa jua haluaa kuitenkin omistusasunnon.

Asumistukea saa myös omistusasuntoon ja jos yhtiöllä on rahoituslainaa niin sen rahoitusvastike on vuokraa vastaava eli uuden omistusasunnon hoitovastike on vaikka 200e ja rahoitusvastike yhtiölainasta vaikka 350e eli yhteensä 550e niin tuolla saa helsingissä asuva yksinäinen huoleton täyden asumistuen jos tulot jää alle alarajan. Korkovähennyksiä ei sitten tuossa tapauksessa saa.

Jos se rahoitusosuus on omaa pankkilainaa niin silloin saa korkovähennykset, mutta lainan lyhennyksiä ei lasketa asumiskustannuksiin eli asumistukea saa vain hoitovastikkeeseen 200e ja korkoihin.

ps. kannattaa miettiä kuka takaa vuokran suuruuden ensimmäisen asumisvuoden jälkeen kun olet maksanut sen 7prosentin omarahoitusosuuden jota et sitten saa takaisin vaikka muuttaisit pois ennen kuin 20v tulee täyteen. Jos nyt vaikka kelju talonrakentaja löisi ensimmäisen vuoden vuokrat alakanttiin jolloin diili tuntuisi mahdottoman hyvältä, mutta jo toisena vuonna tulee 20 prossan vuokrankorotus.

Kuka maksaa korjaus- ja remontointi -kustannukset vai ovatko ne laskettu jo vuokriin vai tuleeko niistä aina erikseen vuokrankorotus kun remppaa jossain vaiheessa tullaan tekemään.

Voiko asunnon "myydä" jollekin jos muuttaa sieltä pois ennen 20v. tulee täyteen.

Nostaako korkotason nousu myös tässä tapauksessa kustannuksia ja varmaan nostaa, joten nyt kun korot ovat alhaalla niin vuokra saattaa tuntua, mutta korkojen noustessa paineet vuokran nostoon ovat ilmeiset.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
Hyviä kysymyksiä.

Onko tosiaan näin, että myös rahoitusvastikkeeseen saa asumistukea? Olen elänyt siinä käsityksessä, että vain hoitovastikkeeseen saisi tukea. Silloinhan HITAS-asuminenkin voisi kannattaa epävarmassa työtilanteessa elävälle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
OdotanOdotan9 kirjoitti:
Hyviä kysymyksiä.

Onko tosiaan näin, että myös rahoitusvastikkeeseen saa asumistukea? Olen elänyt siinä käsityksessä, että vain hoitovastikkeeseen saisi tukea. Silloinhan HITAS-asuminenkin voisi kannattaa epävarmassa työtilanteessa elävälle.
Saa saa. Kelan sivuille hus hus.

En tiedä onko joskus aiemmin ollut toisin, mutta nyt on näin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Menin Kelan sivuille. Suoraan ei sanota, että rahoitusvastikkeeseen saisi tukea. Vai sitäkö tämä tarkoittaa?

http://www.kela.fi/osakeasunto

"Osakeasunnon asumismenoiksi hyväksytään asunnon hoito- ja rahoitusmenot eli:

vastike (myös ylimääräinen vastike)
erikseen maksettavat vesimaksut ja lämmityskustannukset
73 % asunnon hankkimiseksi ja perusparantamiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen kuukausittaisista koroista.
Jos vesimaksu ei sisälly vastikkeeseen vaan maksetaan erikseen, vesimaksuksi hyväksytään henkilöä kohden 18 e/kk."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
OdotanOdotan9 kirjoitti:
Menin Kelan sivuille. Suoraan ei sanota, että rahoitusvastikkeeseen saisi tukea. Vai sitäkö tämä tarkoittaa?

http://www.kela.fi/osakeasunto

"Osakeasunnon asumismenoiksi hyväksytään asunnon hoito- ja rahoitusmenot eli:

vastike (myös ylimääräinen vastike)
erikseen maksettavat vesimaksut ja lämmityskustannukset
73 % asunnon hankkimiseksi ja perusparantamiseksi otettujen henkilökohtaisten lainojen kuukausittaisista koroista.
Jos vesimaksu ei sisälly vastikkeeseen vaan maksetaan erikseen, vesimaksuksi hyväksytään henkilöä kohden 18 e/kk."
"Asumismenoina voidaan huomioida hoitovastike, rahoitus- / pääomavastike ja ylimääräinen vastike."
http://www.kela.fi/documents/10180/2123415/Yleisen_asumistuen_laskuri_tayttoohje_sisallysluettelo.pdf/8fb4112e-ea19-4742-a67a-e9a55344beeb
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tämä oli yllättävä tieto. Eli Kela tukee ihmisten omaisuuden kertymistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
OdotanOdotan9 kirjoitti:
Tämä oli yllättävä tieto. Eli Kela tukee ihmisten omaisuuden kertymistä.
Asumistukilain hallituksen esityksestä ei löydy perusteluja rahoitusvastikkeen korvaamisesta, vaan nimenomaisesti on todettu että 'Erityisesti vastikeasunnoissa vastikkeeseen voi sisältyä myös lainojen lyhentämisestä aiheutuvia menoja, joita ei ole tarkoituksenmukaista tukea asumistuella', mutta Kelan tulkinnat voi olla tietty ihan oma lukunsa.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_52+2014.pdf
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mcxnxc kirjoitti:
Asumistukilain hallituksen esityksestä ei löydy perusteluja rahoitusvastikkeen korvaamisesta, vaan nimenomaisesti on todettu että 'Erityisesti vastikeasunnoissa vastikkeeseen voi sisältyä myös lainojen lyhentämisestä aiheutuvia menoja, joita ei ole tarkoituksenmukaista tukea asumistuella', mutta Kelan tulkinnat voi olla tietty ihan oma lukunsa.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_52+2014.pdf
Selkeästi kela ohjeistanut väärin, koska rahoitusvastike ei lain mukaan kuulu korvattavaksi ollenkaan, pelkästään lainojen korot.
Laissa on määritelty hoitomenot ja rahoitusmenot, ja se että siinä pyöritetään enimmäishoitomenojen yli menevää osaa rahoitusmenojen puolelle, ei muuta itse rahoitusmenojen määritelmää miksikään, mutta onpa lainsäätäjä kirjoittanut taas oikein kukkusen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mcxnxc kirjoitti:
Selkeästi kela ohjeistanut väärin, koska rahoitusvastike ei lain mukaan kuulu korvattavaksi ollenkaan, pelkästään lainojen korot.
Laissa on määritelty hoitomenot ja rahoitusmenot, ja se että siinä pyöritetään enimmäishoitomenojen yli menevää osaa rahoitusmenojen puolelle, ei muuta itse rahoitusmenojen määritelmää miksikään, mutta onpa lainsäätäjä kirjoittanut taas oikein kukkusen.
Sun lainauksesta jäi viimeinen lause pois eli tämä "hoito- ja rahoitusmenojen määrää on tarpeen vielä säännellä erikseen. "

Koko virke kuuluu siis näin.
"Kun asuntolainojen lyhentämisen tukemista ei voida pitää tarkoituksenmukaise-
na, hoito- ja rahoitusmenojen määrää on tarpeen vielä säännellä erikseen. "
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
xxxxll kirjoitti:
Sun lainauksesta jäi viimeinen lause pois eli tämä "hoito- ja rahoitusmenojen määrää on tarpeen vielä säännellä erikseen. "

Koko virke kuuluu siis näin.
"Kun asuntolainojen lyhentämisen tukemista ei voida pitää tarkoituksenmukaise-
na, hoito- ja rahoitusmenojen määrää on tarpeen vielä säännellä erikseen. "
mitä sekoilet, ei minulla ole mainitsemastasi kohdasta lainausta ollenkaan (hallituksen esitys sivujen 8-9 taitteesta) sillä minun referaatti on yksityiskohtaisista perusteluista, sivun 20 toisen palstan ensimmäisestä kappaleesta (pdf-muotoisessa esityksessä)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mcxnxc kirjoitti:
mitä sekoilet, ei minulla ole mainitsemastasi kohdasta lainausta ollenkaan (hallituksen esitys sivujen 8-9 taitteesta) sillä minun referaatti on yksityiskohtaisista perusteluista, sivun 20 toisen palstan ensimmäisestä kappaleesta (pdf-muotoisessa esityksessä)
ja jälkimmäinen 11:28 kommettini koskee luonnollisesti itse lakia ja johon en katsonut tarpeelliseksi tehdä mitään linkkiä, mutta tässä nyt sekin, Laki yleisestä asumistuesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140938
ja em. hallituksen esitys HE 52/2014 eduskunnan hyväksymä esitys, viittaukset löytyy sieltä lain lopusta muutoksineen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mcxnxc kirjoitti:
" ei minulla ole mainitsemastasi kohdasta lainausta ollenkaan"
Eri kohta, sama asia ja heti perään ne perusteet joilla asumistuen maksamisen perusteet rahoitusvastikkeelle, johon kaiketi Kelakin vetoaa, koska sitä tukea maksaa.

Mutta jos ette usko niin kysykää KELASTA maksaako ne vai ei. Varsinkin ne joita asia mahdollisesti koskee niin ei jää mahdolliset tuet saamatta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
taasniintätä kirjoitti:
" ei minulla ole mainitsemastasi kohdasta lainausta ollenkaan"
Eri kohta, sama asia ja heti perään ne perusteet joilla asumistuen maksamisen perusteet rahoitusvastikkeelle, johon kaiketi Kelakin vetoaa, koska sitä tukea maksaa.

Mutta jos ette usko niin kysykää KELASTA maksaako ne vai ei. Varsinkin ne joita asia mahdollisesti koskee niin ei jää mahdolliset tuet saamatta.
Voit esittää aivan vapaasti oman tulkintasi kunhan et väitä sitä minun sanomakseni, mutta huomautan, että rahoitusVASTIKE ei sisälly rahoitusMENOihin, koska se nimenomaisesti lain perusteluissa todettu, että lainan lyhennyksiä ei ole tarpeen tukea.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/vantaa/13684032

Tossa jotain speksei. Nää tais olla kaikki varattuja tai myytyjä -ap
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Koti omaksi

Oisko tämmönen diili parempi kuin asumisoikeus:

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/321529-vuokralainen-voi-ostaa-asunnon-itselleen-uusi-malli-tekee-tuloaan

Alkupanostus 7%. Firmalla rakentuu pian talo Keimolaan. Jossain oli et tähän sais kunnon asumistuen, kun ollaan "vuokralla".
Täähän on osaomistus mut pienemmällä panostuksella ja lyhentäen lainaa. Vanhempani ostivat 20v sitte osaomistus neliön Hgistä 700000mk. Nyt asuntojen hinnat tuolla ratikan varrella 350-400k€.

Mut kuseeko täs hommassa joku, lafka menee nurin tmv?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta