Iskevä ruuvinväännin

borrman

Onko iskevä ruuvinväännin parempi ruuvien poraamisessa kuin tavallin akkuporakone?

13

10603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8oki7ju6hy5t

      Eihän ruuveja porata...

      • samacc

        no kierretään ruuvimeisselillä taikka akkukoneella puun sisään, jos on parempi


      • 8oki7ju6hy5t
        samacc kirjoitti:

        no kierretään ruuvimeisselillä taikka akkukoneella puun sisään, jos on parempi

        No joo nyt kuulostaa paremmalta, -joten itse asiaan eli ainakin omasta mielestäni ruuvinväännin joka antaa tuota iskua on huomattavasti parempi kuin porakone ruuvinväännössä saa esim. huomattavasti tarkemmin väännettyä ruuvit juuri oikeaan syvyyteen kuin porakoneen momenttisäädön kanssa leikkiessä, ja jos ei aivan möhköä väännintä hommaa niin useimmiten paljon näppärämmän kokoinen käyttää moneen porakoneeseen verrattuna.


    • Esi_merkki

      Pari vuotta sitten ostin iskevän koneen ja kaikki puuruuvit on sen jälkeen tullut sillä ruuvattua ainoa huono puoli on kova meteli mitä tulee ruuvatessa, mutta käytän muutenkin paljon kuulosuojaimia niin se ei häiritse.
      Tai sitten hankkii öljyvaimennetun koneen.

      Toki porakonetta tarvii silti, esim suurempien reikien poraamiseen, kuppiterällä poraamiseen jne.
      Toki HEX-kannalla varustettuja poranteriä voi käyttää myös iskevässä porausjälki ei vaan ole niin siisti.

    • Porari55

      Itse olen porannut ruuvit ihan iskuporakoneella. Hyvin uppoa kun laittaa sopivan pään.

    • 43434

      Ei, mutta enemmän momenttia vaatissa kuten pultit ja mutterin, isommat ruuvit. Minun iskevässä on 1/2 " kiinnitys ja adapteri ruuvauskärjille. Enemmän ruuveja ruuvaan boschin 10,8v pienellä akkuporalla, tällä menee myös 100mm x 6mm ja isompikin ruuvi

      Iskevässä on ne vasarat joista tulee se iskuvoima.

    • csxdvghn

      Ruuvien kanssa ei iskua tule käyttää, sen saa kytkettyä pois, isku on tarkoitettu muuhun käyttöön.

      • NickNailer

        Kysymys ei ole iskuporakoneesta vaan iskevästä porakoneesta.

        Iskevässä porakoneessa iskua ei voi kytkeä pois.

        Iskevä porakone on nimenomaan tarkoitettu ruuvien ja mutterien vääntämiseen. Erityisen hyvin se sopii betoniruuvien vääntämiseen.

        Iskevän porakoneen vaihtoehto on paineilmalla toimiva mutterinväännin.


      • NickNailer
        NickNailer kirjoitti:

        Kysymys ei ole iskuporakoneesta vaan iskevästä porakoneesta.

        Iskevässä porakoneessa iskua ei voi kytkeä pois.

        Iskevä porakone on nimenomaan tarkoitettu ruuvien ja mutterien vääntämiseen. Erityisen hyvin se sopii betoniruuvien vääntämiseen.

        Iskevän porakoneen vaihtoehto on paineilmalla toimiva mutterinväännin.

        Termi porakone on väärä. On parempi käyttää ruuvinväännintä.

        Iskevää ruuvinmväännintä voi käyttää poraamiseen vain erityistapauksissa. Itse käytän sitä poraamiseen vain kierretapituksessa erityisen koville metalleille.


      • Anonyymi
        NickNailer kirjoitti:

        Termi porakone on väärä. On parempi käyttää ruuvinväännintä.

        Iskevää ruuvinmväännintä voi käyttää poraamiseen vain erityistapauksissa. Itse käytän sitä poraamiseen vain kierretapituksessa erityisen koville metalleille.

        Perus ruuvit puuhun ja poraruuvit esim kattopelteihin menee ihan
        normi akkuporakoneella ja pyörintänopeus paremmin hallittavissa ja
        tuntuma katkeamis-vaara tilanteessa parempi.
        Tuo iskevä ruuvinväännin tarpeellinen lähinnä betoniruuveissa ja
        ne menee kyykkyyn jos poraruuvin halkaisija on yli 6 mm, ellei
        sittten ole iskevistä ruuvareista järeimpiä malleja.
        Paksummat betoniruuvit saa kyllä pulttipyssylläkin bitsi-adapteria käyttäen....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perus ruuvit puuhun ja poraruuvit esim kattopelteihin menee ihan
        normi akkuporakoneella ja pyörintänopeus paremmin hallittavissa ja
        tuntuma katkeamis-vaara tilanteessa parempi.
        Tuo iskevä ruuvinväännin tarpeellinen lähinnä betoniruuveissa ja
        ne menee kyykkyyn jos poraruuvin halkaisija on yli 6 mm, ellei
        sittten ole iskevistä ruuvareista järeimpiä malleja.
        Paksummat betoniruuvit saa kyllä pulttipyssylläkin bitsi-adapteria käyttäen....

        On kyllä just toisinpäin, iskevällä ruuvinvääntimellä saa paljon tarkemmin hallittua ja kierrettyä ruuvit juuri sopivaan tiukkuuteen, en ole porakonetta ruuvien vääntöön sen jälkeen käyttänyt kun iskevän hommasin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä just toisinpäin, iskevällä ruuvinvääntimellä saa paljon tarkemmin hallittua ja kierrettyä ruuvit juuri sopivaan tiukkuuteen, en ole porakonetta ruuvien vääntöön sen jälkeen käyttänyt kun iskevän hommasin.

        Aivan. Vastaavasti iskevällä RUUVINVÄÄNTIMELLÄ saa PORATTUA nopeammin reikiä austiniittisiin teräksiin. Ainoa ongelma on siinä, ettei hex-kantaisia poranteriä ole suurille halkaisijoille eikä vakiokirteiden poraukseen.

        Iskevää ruuvinväännintä käytettäessä terätkin kestävät pidempään. Ilmeisesti se johtuu paremmasta lastuamisesta. Happorauta syö muut terät parin reiän aikana. Iskevällä poraan päivätolkulla ilman ongelmia.


    • Anonyymi

      On se, jos enempi ruuvaa puolustaa paikkansa. Sillä on helpompi vetää ruuvin kannatkin ihan tasan kuin akkukoneella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe