Snowscoot/Snowmoto/Snowbike - kausi 2017/18

DH-kausi alkaa olla ohi ja tuleva talvikausi kuumotelee jo!

Mikähän mahtaa olla pöhinä rinteissä kaudella 2017/18. Messilä, Talma ja Himos edelleen anti-Snowscoot/Snowmoto/Snowbike? Onko tulossa testipäiviä, kisoista puhumattakaan? Viekö jokin taho Suomessa Snowscoot/Snowmoto/Snowbike -kulttuuria eteenpäin vai touhuavatko kuskit omissa oloissaan? Mikä on SHY:n tämän hetkinen kanta näihin laskuvälineisiin? Mikä on trendi laskuvälineiden osalta?

Odottavan aika on pitkä :)
Ilmianna
Jaa

86 Vastausta



..ja tästä vielä vähän fiilistelyä sateiseen syksyyn.

https://www.youtube.com/watch?v=h4x9P1We3eA
Ilmianna
Jaa
Uskoisin saman vanhan kaavan jatkuvan, maahantuojat pitävät omia esittelypäiviä. Future Trend Tuntureissa, Offshore Tampereen seudulla ja Sweetspot Mikkelissä.

Etelä-Suomessa tuskin on lunta ensi kaudella, joten siellä ei varmaan edes lasketa :D

Messilä, Talma ja Himos tuskin päästävät laskemaan ensi vuonnakaan. Enkä usko että SHKY on muuttanut mitään, viime vuonnahan ne oli kertonut Skiexpossa että jokainen keskus saa tehdä omat ratkaisut päästääkö rinteeseen vai ei. Vois kyselläkin muuten asiasta, jos pääsee käymään tällä kaudella skiexpossa.

Kohtapuoleen pitäisi tulla Metalworxiltä, Jykiltä ja Snowbaarilta ensi kauden julkistukset. Mutta eiköhän laitekehitys jatka samaan suuntaan kuin edellisenäkin vuonna, laudat pitenee, framet kasvaa ja painoo tiputetaan. Jotenkin tuntuu että trendi on nykyään kaikissa laitteissa enemmän tai vähemmän freeride / offpiste meininki.

Tuosta videosta muuten tuli mieleen, että pääsin viime vuonna testaamaan yhden kerran tuollaisia puuterilautoja pintail perällä ja oli vielä jonkin verran tuoretta lunta rinteessä kun laskin. Mutta täytyy sanoa että oli kyllä uskomattoman pehmeää menoa. Ihan kuin ois surffilaudalla menny.
Ilmianna
Jaa
Kohta kausi aukeaa, Ruka ja Levi varastoivat lunta viime vuodesta hulppeat määrät.

Levin uusi parkki viime kaudella hyvä uudistus ja toimi mahtavasti scoottailuun. Uutta kivaa tulossa ilmeisesti tälle kaudelle.
Ilmianna
Jaa
Levin SouthPark saa uutta kivaa alkavalle kaudelle https://ski.fi/artikkelit/levin-4-merkittavinta-uutuutta-talveen/ On just oikeat panostukset, pientä hauskaa, missä voi vähän kikkailla :)
Ilmianna
Jaa
Koska Sappee saa yleensä ekat rinteet auki, joulukuussa? Vois sopii jotkut sessiot :D
Ilmianna
Jaa
Keskustelin Sappeen osastolla ja sanoivat avaavansa marraskuun lopulla, jos pakkasia 7 päivää perätysten. Snowscootit ovat jatkossakin tervetulleita, mutta karkuremmi pakollinen. Lajin vaikutus näkyy Sappeessa parhaiten, kun samoja tyyppejä harrastajina kesällä Bikeparkissa ja talvella Snowscootilla.
Ilmianna
Jaa
Mitä täällä vielä vaan netissä höpistään, kausi on jo alkanut aikoja sitten. Baikkipäiviä rinteessä jo 3 takana tällä kaudella :D
Ilmianna
Jaa
Snowscoot tuolihissillä??. Leville Tammikuussa työmatka 13.1-17.1 ja ajattelin Snowscootia mukaan. Eturinteen Streetpuoli mun juttu. Olen laskenut viime pääsiäisenä Ylläksellä yhteensä noin viikon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
eesibiisi. Otat scootin jalkojen väliin ja annat liukua niin pitkään että se irtoaa maasta, jonka jälkeen jätät sen vaan roikkumaan kahvoista polvien päälle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tuolihissillä sujuu mukavasti. Levillä on kaksikin tuolihissiä, eturinteen (N Levi North), joka sujuu näin: Kun portit aukeaa, asetu normaaliin tapaan lähtölinjalle ja tuoli saapuu takaa kohdilleen. Istu paikalleen, scootti liukuu edelläsi ja ryhdytte laskemaan turvapuomia. Ohjaa scootin ohjaustanko niin, että se jää puomin ulkopuolelle. Samalla aseta/nosta scootin takalauta jalkatasolle ja sen jälkeen se onkin siinä mukavasti ja tukevasti. Asennon pitäisi muistuttaa normaalia laskuasentoa ja jalat söpösti vierekkkäin footsträpissä ja kädet kiinni ohjaustangossa.

Uudempi (S Levi South) on ahtaampi, mutta toimii aivan loistavasti sekin. Siinä on myös vaihtoehtoinen tapa, voit asettua istumaan kahden istumapaikan väliin, sillä istumapaikan kohdilla olevat putoamis stopparit vievät harmillisesti tilaa ja voivat painaa jalkoja matkan aikana. Tällöin taktiikka on pitää scootin ohjaustanko polvien päällä ja scootti roikkumassa alapuolella. Jalkaterillä voi tukea, jos tuuli uhkaa heiluttaa. Vakaasti se liikkuu. Mikäli päädyt tähän vaihtoehtotaktiikkaan, ei kannata valita reunapaikkaa, sillä ohjaustangon kanssa tulee ahdasta sivuttaissuunnassa. Ja tietysti asia kannattaa valita jo lähtöpuomilla ja varmistaa, ettei kukaan singahda viereen (varatessasi kaksi paikkaa).

Hissistä poistuminen tapahtuu aika luontevasti. Toki pitää huomata ottaa scootti pois jalkatasolta ajoissa, jotta sitä ei nosteta puomin/jalkatason mukana (ai kelle on niin käynyt ... :) Lisäksi on syytä poistua hissin luota, jotta tuoli ei puske päälle. Niin joo ja karkuremmi kiinni ennen hissialueelle menoa, jos olet kal... kahvilta tulossa.

Mennäänkö näillä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kiitos. Näillä mennään ja koitetaan. Vinkkejä saa laittaa. Korjaan tuota street juttuani, luulin sen tarkoittavan sileää pintaa, ei voi aina tietää.....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ei siin mitään, viikon scoottailu-kokemuksesi perusteella Ylläkseltä vähän sitä street juttua jo ehdin miettiin :) Itsellä ei rohkeus erityissuorituspaikoille riittänyt ihan viikon jälkeen. Eturinne jo itsessään ei oo niitä helpoimpia rinteitä :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mikä niissä parkeissa tai streeteissä oikein viehättää? Minuu ei saa kyllä niihin kirveelläkään. Mun mielestä parasta rinteessä on karvaaminen yli 70kmh vauhdissa tai surffailu rinteen ulkopuolella pehmeässä lumessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tähän joutuikin vähän pohtiin. Mä luulen, että mun vastaus ei pelkästään liity snowscoot-laskuun yksistään. Tulee mieleen kolme juttua: 1) Uuden oppimisesta nauttiminen, en vedä isosti, nautin enemmän pienemmistä parkeista ja haen omia rajoja ja sitä vain oppii toistojen kautta. Haluun tehdä sen kuitenkin turvallisesti. 2) Toisaalta on ristiriita edelliseen - parkista löydän sellaista ylimääräistä jännitystä, vaikka välillä lasku päätyy pannutukseen tai oon reilillä ratsastamassa ilman scoottia ja kypärän lippa halki. Toki sitä jännitystä saa vauhdista ja offilla puiden rungoistakin. 3) Oma perusluonne, sitä jotenkin tykkää leikkiä ja kikkailla ja jengii tulee jubaileen viimeistään tauolla. Vaikka tätä nyt voi tehdä ilman parkkiakin.

Tän lajin mahtavuus taitaakin löytyy siitä, että voi laskea vapaasti just missä haluaa ja erityissuorituspaikoille ei tietenkään ole mikään pakko mennä. Nyt kun oikein mietin, niin taitaa tavallisissa rinteissä kerätä huomiota enemmän. On kyllä siistii pistää meneen tuollaista vauhtia rinnettä alas, se käy jo kuntoilustakin. Levillä löytyy hauskoja reittejä offilaskuun. Yksi paikka lähteä seikkaileen on 10-rinteiden kohdalta siitä kodalta alas etenkin, jos on koskematonta uutta lunta maassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aika jännästi edellinen viesti poistettiin sääntöjen vastaisena. No eipä siinä mitään niin ihmeellistä ollut. Outoa.

Mutta tosiaan huomasin tuon carvauksen ja vauhdin olevan niin se mun juttu, että vaihdoin toissakautena vanhan scootin carvingmotoon. Pehmeätä pääsee kumminkin niin harvakseen laskemaan.

Lumilautanuoruudessa tuli enemmän harrastettua hyppyreissä kikkailua
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Olisikohan robotti napannut k i r v e e l l ä k ä ä n sanasta kiinni ja poisti koko viestin 😂😂😂 muutaman terävää ei viestissä ollut
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hyviä vinkkejä hissinousuihin ja peruslaskuun https://laudalle.wordpress.com/2014/02/04/snowscoot-laskuopas/ video ei ole kovin hääppönen.
Ilmianna
Jaa
Googlaa snowscoot tuolihississä niin löytyy kuvineen toi Snowscoot laskuopas ja kui hisseillä. Samalla löydät worldpress snowscoot blogin jossa jotain ihan asiaakin. Opetusvideo on kuin 80 luvulta :) silti toimii! Carving video favoreissa :P
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Näyttää olevan koko blogi jäänyt 80 luvulle kun ohjeita lukee :D

Mutta tässä vähän helpommin saavutettavissa youtubesta snowscoot chairlift video.
https://youtu.be/etCtneRQTYU
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuossa buenoscootin mainitsemassa carving videossa näkyy hyvin scootin takapainoinen painopiste takalaudan päällä nopeammassa carvingissa, mikä oli itsellä yksi syy scootin vaihdolle.

Motossa painopiste on keskemmällä lautojen välissä ja ainakin itselle huomattavasti luonnollisempi asento. Painopisteen takia saan moton myös käyttäytymään mun alla rauhallisemmin kovemmassa vauhdissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Unohtui lisätä tubelinkki https://youtu.be/_SHhWUVvn5E
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Varmaankin sopii moto hyvin carving-tyyppiseen laikkaavaan laskuun. Tänään tuli joku pätkä Pyhältä crossiradalta kuvaa lautailu skaboista. Heti heräs himot päästä sinne, just siistin näköinen rata!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mä tykkään myös laskea crossia vaikka en osaa vielä kovin hyvin vetää. Ja monessa paikkaa crossiradat on kasvanut viime vuosina aika isoiksi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei se painopisteestä johdu vaan lineaarisesti sivuleikkauksesta etu- ja takalaudan välillä sekä etu- ja takalaudan pituuksista ja niiden suhteesta toisiinsa. Vaikkakin myös JYKK on uudistanut tämän vuoden lautasetit (AP2 ja A1) niin että etulaudan pituus on kasvanut suhteessa takalautaan.

Just pähkäilen itsekin jykin uuden A-mallin (ap2 laudoilla) ja metalworxin Edgen välillä. Tämä kausi vielä menee Onella mutta jos pääsisi molemmat testaamaan tulevalla kaudella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mistä löysit tietoa uusista malleista?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Uudet mallit löytyy parhaiten tehtaan sivuilta. Kantsii kattoo japanese sivuilta, englanninkieliset päivittyy hitaammin.
https://jykkjapan.com/products/snowscoot/
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kiits!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tuossa linkin videossa on muuten Snowscoot :) ja se todellakin toimii carvingissa ja krossiradalla paljon paremmin kuin Snowmoto. Snowmoton pystyllä asennolla karvailu on vaikeaa, kun siihen takasukseenkaan ei voi luottaa. Krossiradalla Snowmoton lautasettien keskellä oleva painopiste on hiukka hankala. Ihan aloittelijaensilaskut on huomattavasti helpompia ja vakaampia Snowmotolla, kun laskija seisoo lautasettien välissä käyttäen molempia lautoja, etulautaa käytetään paljon enemmän Snowmotoissa itse ohjaamiseen. Painonsiirron edes-takas, kun oppii niin siirtyminen Snowscootiin alkaa polttelemaan oman kehittymisen jatkamiseksi. Lopulta huomaat, että Snowscootin etulaudalla vain annetaan hieman suuntaa kuin fillarilla. Kallistamisella, edes-takas painottaen tekniikalla löytyy uusia ulottuvuuksia. Näin meitsillä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
huomaa hyvin, ettet ole snowmotolla laskenut koska mutua mutua mutua
Ostin ensimmäisen snowscootin vuonna 2003 ja siitä lähtien rinnepäiviä on ollut noin 80 vuodessa. Joten tiedän kyllä miten molemmilla lasketaan.

Käviin samantyyppisen väittelyn snowscootin ja snowmoton eroista kun olin motoa ostamassa. Mutta jälkeenpäin kaverit on joutuneet sanansa syömään.

Vakaudesta ja helppoudesta johtuen itellä carvingin keskinopeus on noussut +20km.

Ja jos vertailla haluaa tuon snowscoot carving videon ja snowmoto carving videon välillä niin tässä näkyy hyvin tuon snowmoton laskuasento carvingissa https://youtu.be/h6vtfrJ5rsY

Jokainen voi itse todeta kumpi asento on luonnollisempi ja kumpi käyttäytyy rauhallisemmin 😂😂😂
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
80? Onko noin? Sun täytyy asuu jossain keskuksessa.

Mä käyn mielestäni paljon. Silti maksimissaan 40-50pv
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nosiis, vastaanpa tähän että itsellä lähimpään keskukseen matkaa 35km ja ennätys laskupäivät on 92. Ja varmaa joka vuosi päälle 75 riippuu kauden pituudesta tääl Eteläs
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
No muutama viime talvi on menny ittelläkin jollain 40 päivällä, mutta sitä ennen tuli asuttua 10 vuotta 1,5 kilsan päässä rinteestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
hahaa...totta, nyt kun mainitsit niin ekassa videossa näyttää ihan kuin jöötiä vääntäis.....
Ei ehkä paras video snowscootilla karvaamisesta...
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Mitä seqoilua. Eka puhutaan snomotosta ja laitetaan snowscoot carving linkki. Sit laitetaan snowmoto video ja sama herneet nekkuun tyyppi kommentoi sitä jöötin väännöksi. Onko nyt niin et sama yksi ja sama tyyppi ihan sekasin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mitä sä ite seqoilet! Ei oo ihan pätevimmällä tasolla sun medialukutaito. Mä puhuin kyllä molemmista, scootin ja moton carvingista. Sen ekan videon pitikin olla snowscoot carving video sama mitä buenoscootti tarkoitti.

Toinen video oli snowmoto carving video ja sen laitoin ihan laskuasennon vertailun vuoksi.

Jööti viesti ei ollut mun kirjoittama, mutta ihan hauska vertaus 😂😂😂 ja se käsittääkseni oli vertaus juuri siihen Snowscoot videoon.

Olikohan nyt tarpeeksi selkeästi selitetty, että pysyt kärryillä tai siis scootilla 😂😂😂
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ottamatta kantaa laskutekniikkaan tai asentoon niin mietin vain onko myyjältä edesvastuutonta julkaista videoita missä näytetään esimerkkilaskemista ilman kypärää?
Ilmianna
Jaa
Kumpi ja kampi tappeli, kumpikaan ei voittanu... tämän takia tämä laji ei koskaan tässä maassa tule kasvamaan. Nillitetään joka vuosi samaa snowscoot vs. snowmoto sen sijaan, että puhallettaisiin yhteen hiileen ja tuotaisiin hienoa lajia esiin positiivisesti. Missä on Suomen Cup, jamit ym. yhteisöllisyys?
Ilmianna
Jaa
Omistan Jykk AP2 boardsetillä olevan snowscootin Jykk Onen ja se on ihan hiton kamala laskea karvingia. On ihan timanttinen puuterissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ootko ihan varma et on ap2. Ne tuli vasta tälle kaudelle ainakin jykin sivuston mukaan. Olisko kuitenkin a1 tai p1 laudat
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
:=) On A1 ja front board tökkii kunnolla kallistaessa kun karvaa.....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Saman todennut. Style-A ja siinä pitkä etusuksimalli menee pehmeässä kevyesti. Rinnelaskussa pitempi etusuksi lähtee hakemaan helposti ja alkaa pompottamaan.

Vanha One kääntyy tiukemmin ja syvään sekä leikkaavaa laskua huomattavasti parempi ja vakaampi laskea.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aika hauska että olette tuota mieltä, koska Jykkin sivujen mukaan juuri A1 ja AP2 kehitys on ollut tuonsuuntainen, jotta saadaan lisää vakautta nopeaan laskuun.

Toki tuotekehitys voi epäonnistua ja mennään isoja askeleita takapakkia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mulla ittellä on kokemuksia compactista ja onesta jotka oli tosi paljon levottomampia kuin nykyinen moto jossa on pitkä etulauta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hmm...mielenkiintoista. En osaa Japania niin hyvin.

Google translate sanoo niiden oleva suunniteltu kovavauhtiseen pehmeässä lumessa laskuun. Yksi syy kahden Snowscootin omistamiseen.

Olin Japanissa kaksi viikko Nisekossa 2015 laskemassa suksilla ja sitä pehmeätä pumpulia oli niin paljon et ymmärrän kyllä miksi vauhdin ylläpito on erityisen tärkeää. Snowscoot ei ollut mukana matkassa enkä edes ajatellut vuokraustakaan. Haikkaus scootti selässä uppohangessa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
ei sun tarvitse japania osata, tässä lainaus tehtaan a1 sivuilta: In cruising on slopes, the A-1 board delivers a nice maneuverability and is easy to handle. It can freely handle both tight curving turns and slide turns. It is by no means dedicated to curving turns; it is the only board designed for high-level execution of both curving and slide turns.

Ja kääntäjän lainaus vielä ap2 sivuilta: It is designed to enhance the feeling of snow and high speed stability, riding at the squeezed hardened slopes, as well as enjoying the feeling of floating in powder.

Kyllähän ne ainakin tehtaalla tarkoittaa kovaa vauhtia tampatulla rinteellä.

Mutta niin tai näin. Kehityssuunta näyttää kaikilla merkeillä olevan tuonsuuntainen että laudat pitenee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Moro!

Onko kenelläkään kokemusta näistä lautaseteistä snowscootissa:

http://www.toolatesnowscootshop.com/product/192
http://www.toolatesnowscootshop.com/product/191
http://www.toolatesnowscootshop.com/product/181
http://www.toolatesnowscootshop.com/product/146

Omat lumiskuuttailu keskityy parille-kolmelle noin viikon reissulle talvella sinne missä lunta on paljon ja ajattelin hankkia puuterilaudat kun ajettujen rinteiden hinkkaus on alkanut kyllästyttämään.
Ilmianna
Jaa
Jostain syystä ylläpito positi aikaisemman viestini, lieneekö syynä http-linkit vai mikä?

No, olin kysymässä kokemuksia The Day Super Fish ja The Day Flying Fish, sekä Jykk P1 puuterilaudoista snowscootissa. Mikä mahtaa olla paras lautasetti puuteriin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Noista vaihtoehdoista sanoisin The Day Super Fish pintailin takia.

Hieno puuterivideo pintail boardsetillä https://vimeo.com/219076151

Tuo boardset näyttää hyvin samannäköiseltä kuin super fish vaikka on itsetehty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Suosituksia hyvistä hanskoista? Pitää olla lämpöiset :) muutaki vinkkejä saa laittaa.
Ilmianna
Jaa
Pitkät etusukset on tarkoitettu Japanin markkinoille ja syvään lumeen kuten jykilläkin olevat mallit. Jykin suksikuvailussa sanotaan että voi niillä laskea tampatullakin ja siirtymillä ihan hyvin, siihen niiden tarkoitus ei kuitenkaan ole. Kaikki carving mallit on lyhyellä etusuksella, myös jykillä. samoin street ,freestyle ja all round mallit. Suomessa ei puuteri ole yleistä ja pehmeän lumen käsite hiukka erilainen kuin Japanin puuteri. Suomen syvässä kovemmassa lumessa ja tiheässä metsässä nopeammin kääntyvä lyhyt etusuksi on paras. Huomioikaa videolla et pitkällä suksiparilla pitää mennä lujaa tai muuten snowscoottaus näyttää ohjaamisen ja ajamisen sijaan nololta kropan käärmeilyltä kun snowscoot menee lähes suoraan kropan vääntelehtiessä. Insane toyssillä, asp eikä muilla euroopan valmistajilla ole pitkiä suksimalleja.

Hanskat kannattaa sovittaa kaupassa ja ostaa lämpimät. Tupeissa on eroja. Kysymyksiä kannattaa tehdä ostopaikasta niin hanskojen kun snowscootinkin suhteen. Suomessa on varmasti ammattitaitoiset snowscoot ja snowmoto myyjät huomioiden et ne myy omaa tuotetta ja puhuu sen puolesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
19 VASTAUSTA:
Eihän siellä sivuilla ihan noin sanottu 🤣🤣🤣

Jokainen varmaan voi testata eri lautoja ennen ostamista, niin saa parhaan käsityksen eri laudoista.

Ittellä ainakin nykyiset laudat voittaa carvingissa onen lyhyet laudat 100-0
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Katsotaas uudestaan tämä pitkän etulaudan video
https://youtu.be/h6vtfrJ5rsY

Vai että käärmeilyä 😂😂😂
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vielä kumoan noita sun väitteitä. Jykk mainostaa all-round malleiksi A1 ja AP2 versiot ja ne on molemmat pitkällä etulaudalla.

Joten eiköhän nyt oo selvillä tuo sun tietotaito 😂😂😂
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rinnekärpänen kirjoitti:
Katsotaas uudestaan tämä pitkän etulaudan video
https://youtu.be/h6vtfrJ5rsY

Vai että käärmeilyä 😂😂😂
Näen kohdassa 0.11-0.12 sen pompotuksen mikä tulee kun paino on pitkällä etusuksella. Komppaan Snowcootsince2008 kommenttia. Lyhyempi etusuksi parempi Suomessa. Japanin pyydat erikseen. Olisiko suomivideoo pitkän etusuksen omaavasta snowscootista?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eli pitkä etusuksi on syynä kun rinteen möykyt pomputtaa 😂😂😂

Lyhyellä etusuksella pääsee kumpareetkin läpi ilman pompotusta 😂😂😂
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei siellä Japanissakaan käytetä carvingiin pidempää fronttiboardia. Erikoissetit mitä carvingiin myydään on lyhyellä etusuksella. Pitkä poimii möykyt epävakaammin kuin lyhyt ja ehkä siksi epävakaampi ohjata. Youtubeen vaan haku snowscoot carving. Suomivideoita en löytänyt. Nyt kaikki juoksemaan vaikka Malminkartanon portaita...

https://www.youtube.com/watch?v=DjIzrw6Fz5Q
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei niin 😂😂😂
https://youtu.be/KShPeCsrNkk
toki pituushan on suhteellista.

Ja jokainen voi täältä lukea sun erikoisseteistä 😂😂😂
http://www.snowscoot.co.jp/products/

Alan epäillä että haluat vaan trollata. Jos olisit oikeasti 2008 aloittanut scoottauksen niin olet sen verran seurannut sivusta ettet tuillaisia väittäisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Komppaan! Rinnekärpäselle tiedoksi, että allround on aina allround. Toimii jokaisella osa-alueella, mutta ei millään niistä erityisen hyvin :)

Säätövinkki. Jos haluaa kokeilla miltä tuntuu pidempi etusuksi niin kiinnitä tavallinen etusuksi taaimmaisiin paikkoihin. Etusuksi siirtyy eteenpäin ja edessä on enemmän ylitystä. Kanttilinja siirtyy eteenpäin ja tuolla asetuksella kanttilinja snowscootissasi on yhtenäinen takasuksen kanssa. Säätöreijillä voit muuttaa suksisetin ominaisuuksia eli kanttilinjan yhtenäiseksi ja painopisteen keskelle. Näin ainakin G1 suksisetillä, vanhemmista en tiedä. A sarjan suksilla voi takasuksea siirtää eteenpäin jolloin sama asia, takasuksen leikkauslinja kohtaa etusuksen.

Yleisin käytetty asento on tehdasasetus, joka toimivin ja se ei ole tuo yhtenäinen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tuon A mallin suksisetin kuvaus Jykk sivulla kuvaa hyvin asiaa.

" It makes Snowscoot handle like a good-handling sports car as opposed to an edgy racing car"

ja Style A "An all-around model "
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Yhtenäistä kanttilinjaa et saa scootin suksilla kuin sirkkelillä. Mutta ei ole tarviskaan kun ei kuulu scootilla niin laskea. Ainoastaan takasuksen tarvii leikata, etusuksi antaa vain ohjauslinjaa.

Jos etusuksen pistää edemmäs niin kanttiöinja karkaa entisestään. Kts.suksien kuvia ylhäältäpäin niin näette.

Motossa taas yhtenäinen kanttilinja on ns. Pakollinen painopisteen ollessa edempänä ja molempien suksien on leikattava.

Ja tämän voi jokainen tarkistaa katsomalla snowmoto suksien kuvia ylhäältäpäin. Vertailemalla toteatte, että toisissa on yhtenäinen linja ja toisissa ei.

Kuulostaa siltä vänkäätte vaan tappelemisen ilosta tai sitten ette tiedä asioista mitään. Silloin ei taas kannattaisi kirjoitellakaan. Teette molemmat vain itsestänne typeriä.

UGH! Olen puhunut
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Te häpäisette koko lajin! Ei ihmekään kun laji ei kasva! Vieressä twintip pituuksista oleva keskustelu (yli 80 viestiä), eikä väittelyä! Täällä ei muuta olekaan!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Heimopäällikkö kirjoitti:
Yhtenäistä kanttilinjaa et saa scootin suksilla kuin sirkkelillä. Mutta ei ole tarviskaan kun ei kuulu scootilla niin laskea. Ainoastaan takasuksen tarvii leikata, etusuksi antaa vain ohjauslinjaa.

Jos etusuksen pistää edemmäs niin kanttiöinja karkaa entisestään. Kts.suksien kuvia ylhäältäpäin niin näette.

Motossa taas yhtenäinen kanttilinja on ns. Pakollinen painopisteen ollessa edempänä ja molempien suksien on leikattava.

Ja tämän voi jokainen tarkistaa katsomalla snowmoto suksien kuvia ylhäältäpäin. Vertailemalla toteatte, että toisissa on yhtenäinen linja ja toisissa ei.

Kuulostaa siltä vänkäätte vaan tappelemisen ilosta tai sitten ette tiedä asioista mitään. Silloin ei taas kannattaisi kirjoitellakaan. Teette molemmat vain itsestänne typeriä.

UGH! Olen puhunut
Mikäli et ole kuullut taper directionaalisesta kanttilinjasta (mikä snowscooteissa) niin kannattaisi olla todellakin hiljaa. Edellä linkki missä voi hahmottua.

https://www.toolatesnowscootshop.com/data/toolatesnowscoot/_/70726f647563742f32303133303930375f3266356234392e6a7067003230300000660066.jpg
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kiitoksia, kun kyseenalaistit tietoni ja näin teit itsestäsi typerän.

Tapered directional = suomeksi kavennettua kanttilinja, jolloin kärki on leveämpi kuin takaosa. Käytetään mm. Snowsurfer lumilaudoissa. Kavennettua kanttilinjaa snowscoot laudoissa käyttää mm. juuri lautojen valmistukseen erikoistunut merkki Torinity, joka tunnetaan Japanissa myös normaalia pidemmistä / leveämmistä snowscoot laudoista.

Tällä kertaa taisi olla puhe kumminkin nyt JYKK merkin laudoista, joissa ei ole direktionaalista kanttilinjaa nähtykään. Tarkistuksen vuoksi kuvia tämän kauden laudoista.
http://www.snowscoot.co.jp/products/img/ap-2_pic01.png
http://www.snowscoot.co.jp/products/img/a-1_pic01.png
http://www.snowscoot.co.jp/img/product/board/g-2_pic01.png
http://www.snowscoot.co.jp/img/product/board/x-1_pic01.png
http://www.snowscoot.co.jp/img/product/board/g-one_pic01.png

Joten jos haluaa hankkia snowscoottiin yhtenäisen kanttilinjan laudat niin ne pitää hommata erikoismerkeiltä kuten esimerkiksi juuri Torinity tai The Day.
http://www.toolatesnowscootshop.com/product-list/5

UGH! Olen taas puhunut
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hyvä lajin heimopäällikkö! Käsittääkseni puhe on ollut erityisesti pitkien etulautojen käyttö carvingissa. Kiitos, kun linkitit taas noita puuteriin tarkoitettuja pitkiä etulautamalleja. Itse linkitin ensisijassa carvingiin tehdyn lautasetin, jossa siis lyhyt etulauta. Samalla kumosin väitteesi ettei snowscootteihin löydy yhtenäistä kanttilinjan lautasettiä. Lopulta löysit itsekin useita eri merkkejä. Nyt tuntuu, että huutelisi tyhjään metsään. Metsässä taidat asuakin sillä tietotaitosi on internetin ja mikälie käsisirkkelin varassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Liikaa linkkejä niin viesti poistettiin mainoksena.

No tiivistän.

- Tapered directional eli suomeksi kapeneva kanttilinja käytetään mm. Snowsurfer laudoissa. Tämä vai tiedoksi, että olen joskus itsekin ollut kiinnostunut lautojen profiileista.

- Katsokaa Jykkin sivuilta yläkuvat laudoista niin ei ole yhtenäistä kanttilinjaa. Ja näistähän me keskusteltiin.

- Yhtenäinen kanttilinja on vain lautoihin erikoistuneilla merkeillä kuten Torinity ja The Day. Tutustua voi vaikka toolatesportin sivuilta, linkki joka poistettiin. Samalla sivulla sekä Torinityn omilla sivuilla on myös pidempiä Torinity DC ja linkittämäsi Torinity IT lautoja, jotka soveltuu carvingiin tuotetietojen mukaan.

- etulautojen pituuteen en ole ottanut kantaa missään vaiheessa. Vain ainoastaan kanttilinjaan ja kokonaispituuteen.

- linkittämäsi erikoislautasetti on TORINITY-IT SNOWSCOOT WIDE BOARD SET jossa on tällaiset tiedot " 2size bigger front board,1size fatty rear board you can ride floating on powder deep snow and carving paformance not ever time!!" edelliseen versioon etaulauta on kasvanut pituutta 6cm. Syytä en tiedä, ehkä paremmat carving ominaisuudet ehkä ei.

- yhteenvetona voisi sanoa että yhtenäisen kanttilinjan lautoja löytyy erikoislautavalmistajilta mutta ei taida yhtään olla vakioseteissä. Eikä varsinkaan jykkillä mistä oli puhetta.

- Sun ei tarvitse hermostua siitä että kumoan väitteesi. Se on vain niin helppoa. Asun kyllä metsässä, mutta se ei tee minusta sen huonompaa. Tietokoneet toimii ja posti tuo tavaraa.

UGH!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jatkuu vaan! Nyt kun kaikki on kumonnut kaikkien väitteet niin siihen voi lopettaa!
Takaisin normaaliin keskusteluun, kiitos!

Kuunteletteko musiikkia laskiessa? Jos kuuntelette, niin kaiuttimella vai kuulokkeista?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sesiittämelkonoloo kirjoitti:
Mikäli et ole kuullut taper directionaalisesta kanttilinjasta (mikä snowscooteissa) niin kannattaisi olla todellakin hiljaa. Edellä linkki missä voi hahmottua.

https://www.toolatesnowscootshop.com/data/toolatesnowscoot/_/70726f647563742f32303133303930375f3266356234392e6a7067003230300000660066.jpg
No johan yp tiukkana. Taas viesti poistettiin. Tiivistetään sitten vielä lisää.

Tapered directional boards = Suomeksi kapeneva leikkaus. Kärki leveämpi kuin perä. Käytetään mm. Snowsurfer laudoissa.

Jykkiltä ei löydy tänä vuonna directionaalista kanttilinjaa laudoista. Jos sellaisen haluaa, joutuu tilaamaan erikoismerkiltä kuten esim. linkittämäsi lautasetti. Muitakin malleja on saatavilla esim. Linkittämäsi kaupan sivuilla, josta erikoislautoja carving- ja powderlaskuun.

Tarkemmat tiedot linkittämästäsi laudoista kertoo etulaudan pituuden kasvaneen 6 cm edellisvuodesta. Syytä en tiedä, varmaan parempien carving ominaisuuksien vuoksi tai sitten ei.

Asun metsässä, mutta netti toimii ja posti kulkee, mikä voi tuoda mukanaan minkälaisen vaan laitteen tai laudan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
JKL1986 kirjoitti:
Jatkuu vaan! Nyt kun kaikki on kumonnut kaikkien väitteet niin siihen voi lopettaa!
Takaisin normaaliin keskusteluun, kiitos!

Kuunteletteko musiikkia laskiessa? Jos kuuntelette, niin kaiuttimella vai kuulokkeista?
Itsellä oli aiemmin mp3-soitin ja fullariin viritetyt todella matalat kaijuttimet pehmusteiden väliin, mutta se otti damagea ja nyt uusi kypärä. Ärsyttävin juttu oli tuossa johdot kaijuttimille, mutta toisaalta se toimi hyvin ja ajattelin, että akku ei kestäisi BT-kaijuttimissa pitkään. Tai onko kokemuksia?

Puhelimesta olis ajatus soittaa vaikka spotifyn kautta. Vinkkejä otetaan vastaan joko valmiita paketteja tai sit pikku rakentelua. Musiikin tahdissa jotenkin hauska laskea. Lisäksi välillä oikeastaan toivoisi keskuksiin popitusta rinteisiin isosti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mä taas haluun kuulla kun lasken niin mulla ei oo koskaan musaa rinteessä. Kesällä taas roikkuu bt kajari juomarepussa kun pyöräilen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olette molemmat hieman hakoteillä. Lautasettien pituudesta tai etulaudan ylityksestä ei voi yksistään tietää, miten laudat toimii eri käyttötarkoituksessa. Siihen liittyy mm. jäykkyys, profiili, sivuleikkaus yms.

Ja on tyhmää muutenkin verrata snowmoton ja snowscootin lautoja, koska snowmotossa on yhtenäinen kanttilinja ja laskeminen tapahtuu molempia lautoja hyödyntäen kun taas snowscootissa leikkaus tehdään pääsääntöisesti takalaudalla.
Ilmianna
Jaa
Lopettakaa se väittely! Normaalia keskustelua, kiitos!

Mä lasken hestran rukkasilla ja sorelin saappailla. On lämpimät!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Levelin hanskat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kokemuksii ja kommentteja pehmeistä suojista/panssareista? Freeridessa kovapintaiset käytössä ja sinällään varmaan tyhmää ostaa toiset, mut tavallaan houkuttaa.
Ilmianna
Jaa
Parkkii en harrasta. Niin suojista en osaa sanoa.
Mutta tuli mielenkiintoinen kysymys mieleen.
Pidättekö tätä snowmoto/snowscoot/snowbike/skibike harrastusta extreme lajina/harrastuksena?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mä ajattelen niin että snowscoot, skibike, maastopyörä, lumilauta tms on väline, jolla voi harrastaa sitten valittua lajia tai ehkä oikeammin sanottuna halutussa olosuhteissa. Lumilaudalla rinnettä alas hallitusti ei ole extremeä, ei myöskään snowscootilla sama asia. Mutta siirryttäessä laudalla crossiradalla se on extremeä, sama asia vaikka skibikellä. Myös offilla lasku on extremeä.

Maastofillarointi polulla ei välttämättä ole extremeä, mutta alamäkipyöräily aivan varmasti on. Kyse on siitä, miten harrastusvälinettä haluaa käyttää. Extreme on siis suorittamista, johon liittyy rajojen hakua, elämyksiä, riskejäkin. Tietysti joku laji jo itsessään voi olla extremea, vaikka liitovarjoilu. Yleensä tapaturmavakuutukset eivät kata extremeä, ellei siitä ole erikseen sovittu. Vakuutusyhtiöiltä saa kattavan listan extreme-lajeista, jotka ovat yhtiökohtaisia. Se voisi olla yksi asiaa avaava juttu (offilla tai rinteiden erityissuorituspaikoissa vakuutus ei välttämättä voimassa, mutta hoidetulla rinteellä kyllä, kunhan hyväksytty väline). Sitten erikseen vielä vakuutukset ja kilpailulisenssit esim alamäkiajossa.

Saa olla erimieltä extremestä, tää on mun käsitys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
itseasiassa erittäin hyvin vastattu. Eihän se väline sitä määrittele. Snowbikellä laskeminen on kumminkin normaaleissa rinteissä erittäin helppoa.

Saahan esimerkiksi melomisestakin extremeä kunhan valitsee oikean kosken. Tai vaikka uimisesta kunhan ui tarpeeksi isoissa aalloissa.

Kysymys nousi vaan mieleen kun tuli suojista puhetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mä pidin niin kauan ennenkuin näin kaverin faijan jotain 60 + laskevan samanlaisella.
Ilmianna
Jaa
Onhan se tavallaan extremeä jos vastailee eri nimimerkillä omiin viesteihin
Kellonajat tirsk
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
niinku mä sun kanssa tirsk. Mieti vajaa tunti välissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
ei oo extremee, tosin en mä laskekaan parkkii ja mun crossikin on vielä ku sunnuntaiajeluu, vaikka rinteessä meen kyllä lujaa.
Ilmianna
Jaa
Uusi
Onks jossain hyvä ohje aloittelijalle, miten voi pyörähtää 360 astetta vauhdissa, siis lauta rinnettä vasten? Onnistun aina puoliväliin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Uusi
Takaisinpyörähdys on aluksi tosi hankala. Mä aloitin harjoittelee pienen hypyn kanssa. Sen jälkeen opettelin liukumaan tasapohjalla. Loppujen lopuksi kun saa alkuvauhdin pyörähdykseen niin painon ollessa ihan keskellä tasapohjalla niin pyörähdys tulee kuin itsestään.

Tässä tubepätkässä näkyy muutamia pyörähdyksiä osittain hidastettunakin
https://youtu.be/yqg4FX10vGQ

Toivottavasti olin edes vähän avuksi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uusi
Ei montaa videoo kyllä löydy tuolla hakusanalla. Tässä yx snowscoot ground 360 https://youtu.be/xehpqtXLOiM
Ilmianna
Jaa
Uusi
Ei varmaan löydy kun ei ole mikään varsinainen trikki ja kaikilla laitteilla tosi helppo, Älkää nyt jaksako neuvoa enempää väärin. Lumella takaisinkäännöksessä pitää laittaa vain painoa takaboardin päälle ja ei yhtään etuboardille jos olet saanut pyörimisliikkeen kerran päälle. Kun kerran teet niin huomaat että koko trikin voi tehdä pelkällä takaboardillakin. Kapeilla presseillä se menee paino sitten hieman keskemmällä, pressillä ei tarvitse saada kuin pyörimisliike päälle jonka jälkeen liukuu 360 kuin itsestään. Katseellakin voi lähtee pyörittämään eli kun vain käännät päätäsi jompaan kumpaan suuntaan. Ei tarvitse olla edes vauhtia ja harjoitella voi vaikka niin hitailla että pysähtyy keskelle pressii.

Jos sen tekee pressistä tai jonkun hypyn oheen niin nimi on butter slide360 joka lisätään trikin eteen esim virallisesti press butter slide360 eikä siinä saa hypätä vaan pitää todellakin liukua sen 360. Nykyään tota butteria taas käytetään, mutta jonkunaikaa se on ollut pois käytössä pelkkänä slide360:nä. Tosi moni sen tekee väärinkin eli 180 + 180 ja silloin snowscoot hyppää siinä välillä.

BMX puolella kaikki ländäyksien jälkeen tehtävät trikit mm flätti360 on nykyään aika suosittuja korostamaan trikkiä joten varmasti snowscoot butter 360slide tulee vielä takaisin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Uusi
Tämä hyvä neuvo. Ja itse pyörimisliikkeen aloituksessa voi kevyesti painoa siirtää etulaudalle. Helposti hoituu, sellainen temppu, joka tulee vähän kuin ulkomuistista sitten kun oppii. Varovasti pressillä sitten ;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Uusi
Miten mä neuvoin väärin? Pakkohan sen painon olla takalaudan keskellä, että liuku tapahtuu tasapohjalla. Muuten kantti haukkaa ja pyörähdys ei onnistu.

Ja kyllä mun mielestä tuo pyörähdys on trikki siinä niinkuin muutkin trikit. Ei ehkä vaikein mutta silti opeteltava erikseen.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Snowscoot/Snowmoto/Snowbike - kausi 2017/18

DH-kausi alkaa olla ohi ja tuleva talvikausi kuumotelee jo!

Mikähän mahtaa olla pöhinä rinteissä kaudella 2017/18. Messilä, Talma ja Himos edelleen anti-Snowscoot/Snowmoto/Snowbike? Onko tulossa testipäiviä, kisoista puhumattakaan? Viekö jokin taho Suomessa Snowscoot/Snowmoto/Snowbike -kulttuuria eteenpäin vai touhuavatko kuskit omissa oloissaan? Mikä on SHY:n tämän hetkinen kanta näihin laskuvälineisiin? Mikä on trendi laskuvälineiden osalta?

Odottavan aika on pitkä :)

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta