invertteri

bassoboi

Omistan Gallien Krueger merkkisen bassovahvistajan 150s. (150w)
Minkälaisen akun, sekä invertterin laite edellyttäisi esim. 2 tunnin soittoon 3/4 osateholla tilanteessa, jossa ei muuta energian lähdettä ole saatavilla ?

8

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noilla_kokeiluun

      Sanoisin että pitää olla 100 Ah akku ja yli 300 VA invertteri.

    • Riippuu paljon siitä, mikä on vahvistimen hyötysuhde ja millaista musiikkia sillä soitat. Testaamatta on vaikea sanoa. Lisäongelmana se, että vahvistin voi käynnistyessään tempaista virtapiikin eli hakkurin pitää saada se päälle ilman että suojaukset kytkevät siitä virrat pois.

      Mikä vahvistimen ottoteholle on annettu arvoksi? Kun tulee 150 W ulos niin arvatenkin ainakin 300 W se silloin syö huipuissa ja hakkurin pitää pystyä antamaan enemmän ulos.

      Onko laite tämä:

      https://static1.squarespace.com/static/52d881e0e4b093afad1a2ae2/t/54a313cce4b040ef97cdc499/1419973580300/Micro-Bass.pdf

      • Tuon mukaan 325W tehonkulutus maksimissaan, mutta hieman huolettaa maininta suurista kondensaattoreista virtalähteessä eli käynnistettäessä tuo saattaa tempaista melkoisen virtapiikin. Tuolle ei siis riitä 300 W invertteri vaan on oltava reilusti isompi.

        Akun kanssa sellainen asia että jos akulle aikoo yhtään pidempää käyttöikää niin sen pitäisi olla vapaa-ajan akku eli syväpurkausta kestävä. Käynnistysakut vaurioituvat syväpurkauksesta varsin nopeasti kun ne on rakenteeltaan tehty kestämään vain noin 10% purkausta. Sadan Ah akun purkaminen puoleen rassaa akkua jo merkittävästi. Akun purkaminen loppuun asti pudottaa käynnistysakun kapasiteettia huomattavasti jo 15 - 20 käyttökerran jälkeen.

        Sadan Ah:n 12 V akussa on teoriassa öhkyä luokkaa 100*12 = 1200 wattituntia. Invertterin jälkeen teoriassa siis noin 1000 wattituntia ja kun vajaa akku voi antaa virtaa huonosti niin ei ihan kolmea tuntia tuolla soittaisi täyttä tehoa. Pienemmälläkin akulla voi pärjätä jos todellinen täyden tehon soittoaika on lyhyempi ja akku kestää syväpurkausta.


      • ExB kirjoitti:

        Tuon mukaan 325W tehonkulutus maksimissaan, mutta hieman huolettaa maininta suurista kondensaattoreista virtalähteessä eli käynnistettäessä tuo saattaa tempaista melkoisen virtapiikin. Tuolle ei siis riitä 300 W invertteri vaan on oltava reilusti isompi.

        Akun kanssa sellainen asia että jos akulle aikoo yhtään pidempää käyttöikää niin sen pitäisi olla vapaa-ajan akku eli syväpurkausta kestävä. Käynnistysakut vaurioituvat syväpurkauksesta varsin nopeasti kun ne on rakenteeltaan tehty kestämään vain noin 10% purkausta. Sadan Ah akun purkaminen puoleen rassaa akkua jo merkittävästi. Akun purkaminen loppuun asti pudottaa käynnistysakun kapasiteettia huomattavasti jo 15 - 20 käyttökerran jälkeen.

        Sadan Ah:n 12 V akussa on teoriassa öhkyä luokkaa 100*12 = 1200 wattituntia. Invertterin jälkeen teoriassa siis noin 1000 wattituntia ja kun vajaa akku voi antaa virtaa huonosti niin ei ihan kolmea tuntia tuolla soittaisi täyttä tehoa. Pienemmälläkin akulla voi pärjätä jos todellinen täyden tehon soittoaika on lyhyempi ja akku kestää syväpurkausta.

        Tuon speksin mukaan keskimääräinen ottoteho voisi olla 54 W eli jos invertteri vain kestää käynnistyksen ja soiton aikaisen huipputehon kyykkäämättä niin pienempikin akku saattaa riittää tuntien soitteluun. Kuudenkymmenen Ah akku antaa teoriassa 720 Wh ja puoleen väliin purettuna 70 W keskimääräistä tehoa viitisen tuntia.


      • bassoboi
        ExB kirjoitti:

        Tuon speksin mukaan keskimääräinen ottoteho voisi olla 54 W eli jos invertteri vain kestää käynnistyksen ja soiton aikaisen huipputehon kyykkäämättä niin pienempikin akku saattaa riittää tuntien soitteluun. Kuudenkymmenen Ah akku antaa teoriassa 720 Wh ja puoleen väliin purettuna 70 W keskimääräistä tehoa viitisen tuntia.

        Kyllä, on juuri tuo etummainen malli.
        On kätevän kokoinen /painoinen n. 12kg ja nimenomaan "läskibassolle" hyvä.
        Nythän on niin, että kuljettelen laitetta kärryillä UP CART joiden avulla on helppo kulkea esim. rapuissa ylös/alas.
        Kovin painavaa lastia en kuitenkaan haluaisi kärryihin lastata, joten hakusessa olisi joku systeemi joka kärryissä mukana kulkisi ilman roudareita.
        Vahvistinhan ei luultavasti kaikkea virtaa seinästä hyödynnä, sillä sisässä on muuntaja joka antaa laitteelle sen vaatiman jännitteen, sekä tarvittavan amp määrän.
        Olisiko mahdollista asennuttaa (ammattilaisella) muulle ulkoiselle virtalaitteelle sisäänmenon esim akulle/paristoille, sillä luultavasti invertteri tarvitsee myös itse jonkinverran käyttövoimaa ja näin tehden kuluttaisi akun kapasiteettia.


      • suo_siellä
        bassoboi kirjoitti:

        Kyllä, on juuri tuo etummainen malli.
        On kätevän kokoinen /painoinen n. 12kg ja nimenomaan "läskibassolle" hyvä.
        Nythän on niin, että kuljettelen laitetta kärryillä UP CART joiden avulla on helppo kulkea esim. rapuissa ylös/alas.
        Kovin painavaa lastia en kuitenkaan haluaisi kärryihin lastata, joten hakusessa olisi joku systeemi joka kärryissä mukana kulkisi ilman roudareita.
        Vahvistinhan ei luultavasti kaikkea virtaa seinästä hyödynnä, sillä sisässä on muuntaja joka antaa laitteelle sen vaatiman jännitteen, sekä tarvittavan amp määrän.
        Olisiko mahdollista asennuttaa (ammattilaisella) muulle ulkoiselle virtalaitteelle sisäänmenon esim akulle/paristoille, sillä luultavasti invertteri tarvitsee myös itse jonkinverran käyttövoimaa ja näin tehden kuluttaisi akun kapasiteettia.

        Yleensä noissa muuntaja muodostaa useita jänitteitä, joten pitäisi olla räätälöity hakkuriteholähde joka tekisi vastaavat jännitteet akkujännitteestä. Eli ei kovin helppo nakki.


    • bassoboi

      Mahdollisesti ei kannata ainakaan investoida laitteisiin, jotka eivät ole riittävän tehokkaita tarpeeseen.
      Täytyy myös ensin yrittää mittauttaa kulutustarve normaali pistorasia tilanteessa ennen kuin alkaa mitään laitteita hankkimaan.

      • yksinkertaista

        Helpointa on vain kokeilla olemassa olevilla invertterillä ja akulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe