Onko hajuaistisi heikentynyt

rexoona

Itse haistan aika hyvin, ehkä hieman heikentynyt.
Nuorena, inhokkini vanilja haisi kilometsin säteeltä.
Nyt se ei edes ole inhokki.

29

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rexoona

      kilometrin säteeltä

      • New-age

        Oscar de la Rentalla on/oli tuollainen tuoksu ja kun pikkuhousun suojuksiin laitettiin vsnilja, niin mielleyhtymälle ei voinut mitään. Siis samoin. En noteeraa.


      • syys.on.kuu

        Oscar de la Renta oli tuosuni 80 luvulla.
        Sittemmin en mitään, paitsi ehkä armania hiven jos muistan.
        Muisti ei pätki mutta unohduksia ilmenee asioissa jotka eivät osottaudu tärkeiksi.
        Hajuaisti heikennee kaikilla ikääntyvillä. Mutta en ole itse kiinnittänyt mahdolliseen vajeeseen huomiota, koska en tunge nenääni toisten asioihin saati kaikkiin koloihin, esimerkiksi kenenkään kainalokuoppiin - ellen ole läsnä.


      • New-age

        Ymmärsitkö? Jos suihkii ko. tuoksua, tuoksuu pikkuhousun suojuksille.


      • Pieni-tarkennus

        Tuoksuu?
        Käytetyille vai käyttämättömille pikkuhousun suojille?


      • New-age

        Voit tehdä empiiristä tutkimusta iiiihan itse.


    • Lacucaracha

      Kuulemma vanhemmiten myös hajuaisti heikkenee niin miehillä kuin naisilla. Omasta mielestäni minulla ei ole erityisen hyvä hajuaisti ja epäilen syiksi paitsi ikää myös entistä tupakointeja. Voihan se tietyissä tilanteissa olla myös etu eli että ei niin hirveän tarkasti haista, jos lemut ovat mahtavat.

    • heinoli

      Yleensä minulla on pahimpaan pihlajien kukinta-aikaan ollut ongelmia liikkua luonnossa, kun voimakas tuoksu aiheuttanut suorastaan kuvotusta, mutta nyt tänä vuonna en huomannut semmoista tai sitten en vain sattunut liikkumaan otollisessa paikassa. Kieloja kyllä tuoksahteli, mutta niissä ei mielestäni mene överiksi.

      Ja kerran satuin bussiin, hyvä kun jaksoin olla kun jonkun luontaiset aromit haisi niin etovilta, en nuorempana sellaista kokenut, vaikka nenää joskus joutui pitelemäänkin vierustoverin vuoksi.

      Milläs tuota nyt testaisi, että onko heikentymistä, olen vähän hysteerinen tämän kanssa.

    • nenä.ei.haista_

      Oliko se niin että heikentynyt hajuaisti voisi olla Alzheimerin taudin oire?!

      • qwxcåa

        On kyllä Alzheimerin ensimmäisiä oireita.


      • qwxcåa kirjoitti:

        On kyllä Alzheimerin ensimmäisiä oireita.

        Parkinsonin taudissa myös hajuaisti heikkenee.


    • Hajuaistini ei luultavasti ole heikentynyt - tekisi melkein mieli sanoa valitettavasti. Jotkut kemialliset tuoksut ovat mielestäni epämiellyttäviä, sekä naisten että miesten jotkut tuoksut ja jotkut pyykinpesuaineet tuoksuvat mielestäni kaikkea muuta kuin miellyttäville.

      Tänäänkin haistoin muutamien kaupungilla kulkevien ihmisten ympärillä leijuvan tuoksupilven, jota he itse tuskin edes tajuavat kuljettavansa mukanaan, eivätkä varmaan arvaa, miten laajalle alueelle tuoksunsa tai hajunsa leviää.

      Muistelen, että jossain vaiheessa on käyty keskustelua siitä, että pitäisikö joissain julkisissa tilaisuuksissa kieltää keinotekoisten tuoksujen käyttäminen kokonaan?
      Mitä mieltä te olette?


      • rexoona

      • rexoona kirjoitti:

        No on hajuaistisi heikentynyt?

        Melkein uskaltaisin väittää (onko sitten tiedettä vastaan vai ei), että ihmisellä tulee haju- ja makuaisti herkemmäksi vanhemmiten.
        Nehän liittyvät yhteen. Ellei sitten ole taustalla jonkun sairauden, lääkkeitten tai muun sellaisen aiheuttama haju/makuaistin heikkeneminen tai vääristyminen.
        Johtuneeko siitä, että nenän ja suun limakalvot alkavat ohenemaan?

        Itse olen huomannut tuntevani monesti hajut ja tuoksut kauempaa kuin meidän nuorempi sukupolvi. Samoin maut alkaneet tuntumaan herkemmin ja voimakkaimpina.
        Jotain, niinkuin vihreää salaattia nuoremmat väittävät, ettei se maistu ollenkaan eikä millekään ilman kastiketta. Maistuuhan se minun mielestäni ja aina enemmän ja enemmän salaatille.

        Nuorena muistan, kun meidän naapurin vanha mummo haisteli ilmaa ja sanoi jossain palavan lehtimetsän. Me haisteltiin ja haisteltiin, eikä tunnettu mitään palavan hajua. Sitten saatiin kuulla, että kaukana saaressa oli ollut metsäpalo.


    • tööttt

      Homeita varmaan paljon -eläimilläkin valhekiimaa ja ylimääräist limottelua
      - räkää valuu - poroillakin heikko sienitilanne pohjoisessa -oli uutisissa.
      Hajuaisti säilynyt - koska kanssaihmiset tietää että ajoittain poltan - useimmat jo metrien etäisyydellä ottaa puristusotteen sieraimistaan.

    • 1eero

      Täällä entisellä mökillä, hajuista puheenollen mua pyydettiin tyhjentämään huussin alunen höh, voi siinä aromit leijailla lapioidessa kottikärriin sitä itteään en tiedä onko hajuaistini heikentynyt siitä huolimatta sen haistaa jos ei haista ei ole hajuaistia ollenkaan.

      • Ammoniakin haju avaa nenän :).


      • 1eero
        Mihinkä sinä sen paskan viet?


      • 1eero
        yksilesken kirjoitti:

        1eero
        Mihinkä sinä sen paskan viet?

        Kauimmaiseen tontin laitaan, jos haluat sitä itteää ni sovitaa toimituksesta :)


      • 1eero kirjoitti:

        Kauimmaiseen tontin laitaan, jos haluat sitä itteää ni sovitaa toimituksesta :)

        1eero
        Kysyin siksi, kun olen ehkä samanlaisen tehtävän edessä. En oikein ymmärrä, että huussin tuotokset siirretään paikasta toiseen tai kaivetaan maan alle. Eikö se liukene pohjavesiin ja kaivoihin. Asia on minulle kieltämättä vastenmielinen ja vieras.
        .


      • 1eero
        yksilesken kirjoitti:

        1eero
        Kysyin siksi, kun olen ehkä samanlaisen tehtävän edessä. En oikein ymmärrä, että huussin tuotokset siirretään paikasta toiseen tai kaivetaan maan alle. Eikö se liukene pohjavesiin ja kaivoihin. Asia on minulle kieltämättä vastenmielinen ja vieras.
        .

        Vastenmielinen tehtävä kuitenkin tehtävä koska istuminen reiällä käy lopulta hankalaksi, tollanen määrä ulostetta ei vaikuta mitenkään tontin perällä, toista on maatalouden jätökset sesistöille, pohjavsiin.


      • 1eero
        1eero kirjoitti:

        Vastenmielinen tehtävä kuitenkin tehtävä koska istuminen reiällä käy lopulta hankalaksi, tollanen määrä ulostetta ei vaikuta mitenkään tontin perällä, toista on maatalouden jätökset sesistöille, pohjavsiin.

        Pah, vesistöille, pohjavesiin....:)


      • rexoona
        yksilesken kirjoitti:

        1eero
        Kysyin siksi, kun olen ehkä samanlaisen tehtävän edessä. En oikein ymmärrä, että huussin tuotokset siirretään paikasta toiseen tai kaivetaan maan alle. Eikö se liukene pohjavesiin ja kaivoihin. Asia on minulle kieltämättä vastenmielinen ja vieras.
        .

        Voisko sen huusin alusen ampua sitten taivaisiin, jonnekin se on laitettava?
        Posliinipöntön kautta kulkeva, minne se menee?


      • yksilesken kirjoitti:

        1eero
        Kysyin siksi, kun olen ehkä samanlaisen tehtävän edessä. En oikein ymmärrä, että huussin tuotokset siirretään paikasta toiseen tai kaivetaan maan alle. Eikö se liukene pohjavesiin ja kaivoihin. Asia on minulle kieltämättä vastenmielinen ja vieras.
        .

        Kompostoiminen on hyvä ratkaisu. Tarpeeksi kuiviketta pönttöön ja parin kolmen vuoden päästä voi käyttää biojätteen seassa kompostoituneena lannoitteeksi.

        Olen ollut jo lapsena isän apulaisena astian tyhjentämisessä, kun kärrättiin se kompostiin ja leviteltiin melko ohuina kerroksina avokompostiin kasvimaan lähellä. Ei se niin kamalalle haissut, eikä siinä ollut nestettäkään, kun virtsa oli imeytynyt kuivikkeisiin. Enää en varmuudella muista, mitä valkoista jauhoa ripoteltiin aina välillä pönttöön, oli ehkä kalkkia.

        Olen nähnyt tuttujen mökillä myös neliosaisen suurehkon alustasäiliön, jossa on vaiheittain kompostoituvaa käymäläjätettä. Yksi neljästä lohkosta oli vuorollaan reiän alla ja kolme muuta lohkoa sisälsi kompostoituvaa tavaraa.
        Vanhimman jätteen voi tyhjentää vaikka suoraan kasvimaalle ennen sen alustalohkon uutta käyttöön ottoa. Haketta taisi olla käytössä kuivikkeena ja ehkä jotain kemikaalia. En perehtynyt asiaan sen perusteellisemmin.


      • O-Orvokki
        rexoona kirjoitti:

        Voisko sen huusin alusen ampua sitten taivaisiin, jonnekin se on laitettava?
        Posliinipöntön kautta kulkeva, minne se menee?

        Jos posliinipönttö on yhdistettynä viemäriverkostoon, sen sisältö ohjautuu puhdistuslaitokselle. Jos haluat yksityiskohtaisempaa tietoa, kysy oman alueen vastaavilta, miten puhdistuslaitos toimii. - Luultavasti jätelientä ei enää ohjata mereen - ainakaan lähiympäristössämme - luulen.


      • O-Orvokki kirjoitti:

        Jos posliinipönttö on yhdistettynä viemäriverkostoon, sen sisältö ohjautuu puhdistuslaitokselle. Jos haluat yksityiskohtaisempaa tietoa, kysy oman alueen vastaavilta, miten puhdistuslaitos toimii. - Luultavasti jätelientä ei enää ohjata mereen - ainakaan lähiympäristössämme - luulen.

        Meidän kunta välillä päästää ihan suoraan mereen.

        On siitä huutoa kuulunut etenkin niiltä, jotka asuvat siinä rannalla hienoissa monimiljoonahuviloissaan. Sopivasti, kun tuuli ja laineet käyvät rantaan, niin ranta on ihan sakeanaan kakkapötyköitä ja vessapaperia. Haju sen mukainen.

        On kai se selitetty, miksi se niin on. En minä ymmärrä sellaisista laitteista. Jotenkin se on selitetty, että milloin ukonilma, milloin mikäkin, on aiheuttanut häikkää ja on ollut ihan pakko päästää ne mereen tai muuten alkavat nousta takaisin ylös vessanpöntöistä.

        Ratkaisuna ongelmaan kunta on päättänyt rakennuttaa (en muista montako kymmentä miljoonaa maksavan) paljon pitemmän putken mereen. Sinne Suomeen asti ehkä?


    • Hajuaistin terävyys on pikkasen heikentynyt kuten kaikki muutkin aistit. Hajuaistimuksia on juur paraillaan heikentämässä myös alkava syysromuska.

    • bessie-

      Mielestäni ei ole juurikaan heikentynyt. Toivottavasti se ei koskaan heikennykään, ei ainakaan niin paljon, että elämänlaatu heikkenee aistinautintojen vähentymisen myötä. Uskon käyttäväni hajuaistiani aika paljon 'työvälineenä' myös esim. metsissä kulkiessani, vaikka siellä jos missä ensisijaisesti nautinkin sen tuottamasta mielihyvästä.

      Suurin osa tuoksuista ja hajuista on minusta joko miellyttäviä, erittäin miellyttäviä tai vain samantekeviä ja ikäänkuin asiaan kuuluvia tai miten sen sanoisin. 'Tarvittaessa' kestän ja siedän oikein hyvin minusta epämiellyttäviä ja jopa kuvottaviakin hajuja. Jonkin sortin pöpökammoisena kuulen kyllä voimakkaan varoituskilinän, mutta pystyn vaimentamaan sen jos milloin 'väistäminen' ei ole minun vaihtoehtoni.

      Ajattelen tämän aika hyvän hajuaistini rikastuttavan elämääni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe