Tekeekö kukaan vapaaehtoisduunia?

Tämä saattaa olla tällä palstalla ollut aiemminkin keskustelussa, mutta otin tämän esiin siksi, että haluan kertoa omastani.

Asuinpaikkakunnallani lopetettiin kaupungin sivukirjasto ja kyläläiset päättivät, että eipäs muuten lopeteta. Olin itse ollut samassa kirjastossa palkkatyössä, joten aika luontevasti se homma sitten minulle lankesi.

Kyläyhdistys aktivoitui ja niinpä entisestä kirjastosta tuli kylätalo, jonka toiminta ei ole enää pelkkää kirjaston ylläpitoa, vaan kirjaston tiloissa tapahtuu vaikka mitä. Kaupungin kanssa olemme tehneet sopimuksen, että maksamme vuokraa tilasta, mutta kaupunki vuokraa vastaavasti meiltä iltoja nuokkaria varten, kerran viikossa laboratorio ottaa näytteitä ja kodinhoitajien lepohuone on sijoitettu meidän tiloista erotettuun tilaan. Ja tiloissamme sijaitsee myös kaupungin yhteispalvelupiste, jossa voi käyttää tietokoneita, ottaa valokopioita sekä skannata valokuvia.

Nämä kaikki kun laskee yhteen, jää kyläyhdistyksemme hieman voitolle tässä revohkassa. Lisäksi saamme kaupungilta 2000 € vuodessa avustusta lehtitilauksiin ja uutuuskirjojen hankintaan.

Tätä pidän eläkeläiselle sopivana harrastustoimintana, n. 14 tuntia viikossa vapaaehtoisduunia ja aika ei tule pitkäksi.

Totta kai minulla on muutakin, mutta siitä ei tällä palstalla saa puhua. :-D

52

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • New-age

      Tuo on tosi upeaa. Täytyy olla hyvä, tiivis ryhmä. Harmi, kun kirjastoja ja kouluja lakkautetaan. Tuollaisessa toimintamallissa on synergiaa.

      Uutuuskirjoja voisi saada edukkaasti, jos olisi tarvelista. On ihmisiä, jotka ostavat, lukevat kirjan ja kiikuttavat kirppariin. Lähetyskirppareillakin on täyttä.
      Joten pikalukijat voisivat lahjoittaa kirjastoonne kirjoja, kunhan on selvät ohjeet.
      Muuten voi tulla epätasainen vyöry. Olen kauan sitten vienyt uutuuksia meidän kirjastoon. En halunnut säilöä hyllyssä. Sitten on sellainen jätä/ota-kirjat, mikä ei tietenkään voi olla kaatopaikka.

      • Meillä on tietojärjestelmäämme konvertoitu luettelo hyllyssä olevista kirjoista ja näin vältymme ottamasta lahjoituksina meille annettavia kirjoja. Siis lahjoituksia tulee, mutta me valikoimme, mitä voimme ottaa. Kirjojen kokonaismäärä on n. 14 000. Tällä hetkellä hyllytän satoja DVD-elokuvia, jotka olemme niinikään saaneet lahjoituksina ja joukossa on todellisia klassikoita.


      • ppaap
        teozonen kirjoitti:

        Meillä on tietojärjestelmäämme konvertoitu luettelo hyllyssä olevista kirjoista ja näin vältymme ottamasta lahjoituksina meille annettavia kirjoja. Siis lahjoituksia tulee, mutta me valikoimme, mitä voimme ottaa. Kirjojen kokonaismäärä on n. 14 000. Tällä hetkellä hyllytän satoja DVD-elokuvia, jotka olemme niinikään saaneet lahjoituksina ja joukossa on todellisia klassikoita.

        Kaikki työttömät, jotka on pakotettu kuntouttavaav työhön.


      • ppaap kirjoitti:

        Kaikki työttömät, jotka on pakotettu kuntouttavaav työhön.

        "ppaap"

        Meillä on yksi pitkäaikaistyötön työllistetty palkkatuella kyläavustajaksi, mutta hänelle maksetaan palkka aivan työehtosopimuksen mukaan. Vahinko vain on se, että hänen työsuhteensa kestää vain vuoden ja sitten joudumme palkkaamaan uuden.


      • teozonen kirjoitti:

        "ppaap"

        Meillä on yksi pitkäaikaistyötön työllistetty palkkatuella kyläavustajaksi, mutta hänelle maksetaan palkka aivan työehtosopimuksen mukaan. Vahinko vain on se, että hänen työsuhteensa kestää vain vuoden ja sitten joudumme palkkaamaan uuden.

        "teozonen"

        Tuota...tekö sitten palkkaatte?
        Ja jonkun muun pappa Betalar taas.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "teozonen"

        Tuota...tekö sitten palkkaatte?
        Ja jonkun muun pappa Betalar taas.

        H.

        Ne papat, jotka veroja maksavat betalar juu, koska palkkatuki maksetaan verovaroista. Olen muuten itsekin sekä pappa että skattebetalare.


      • teozonen kirjoitti:

        Ne papat, jotka veroja maksavat betalar juu, koska palkkatuki maksetaan verovaroista. Olen muuten itsekin sekä pappa että skattebetalare.

        "teozonen"

        Minulta puuttuu pappaus.
        Olen siitä ollut kiitollinen palstallakin monesti.
        On minulla kuitenkin kiva ja fiksu kummi-poika.
        -
        Niijajoo.
        Nykyään pitää olla varovainen käyttäessään sanaa palkkaus.
        Valtion-viroistakaan ei enää voi olla varma.
        "Palkattu" voi olla keino-taiteilijakin.
        Koulusta lainatun Tuki-henkilön tukema apu-apu-siivooja tms.
        Tai muuten vaan höpö, höpö.
        Valitettavasti höpöt usein tuntevat itsensä oikeiksi ihmisiksi.
        Ei kun kansalaisiksi.
        -
        Onko se nyt alas vai alis se talo?
        Minusta se on alas.
        Eihän nyt Kilpi kirjoitus-virhettä olisi tehnyt?

        yst.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "teozonen"

        Minulta puuttuu pappaus.
        Olen siitä ollut kiitollinen palstallakin monesti.
        On minulla kuitenkin kiva ja fiksu kummi-poika.
        -
        Niijajoo.
        Nykyään pitää olla varovainen käyttäessään sanaa palkkaus.
        Valtion-viroistakaan ei enää voi olla varma.
        "Palkattu" voi olla keino-taiteilijakin.
        Koulusta lainatun Tuki-henkilön tukema apu-apu-siivooja tms.
        Tai muuten vaan höpö, höpö.
        Valitettavasti höpöt usein tuntevat itsensä oikeiksi ihmisiksi.
        Ei kun kansalaisiksi.
        -
        Onko se nyt alas vai alis se talo?
        Minusta se on alas.
        Eihän nyt Kilpi kirjoitus-virhettä olisi tehnyt?

        yst.

        H.

        Mikä on "Palkattu" voi olla keino-taiteilijakin.? Taiteilijat ovat taiteilijoita, jotka saavat elantonsa taiteellisestä työstä, mutta taidetta harrastavat ovat sitten joko työttömiä tai työssä käyviä. Eräs ystäväni, entinen taiteilija sai tapella työvoimaviranomaisen kanssa tovin, ennen kuin hänet hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, koska oli aiemmin ollut yrittäjän asemassa taiteilijana. Eikä noista vuosista kertynyt latin latia eläketuloa tulevaisuudelle, koska yrittäjien eläkemenot ovat niin isot, että niitä harva pystyy maksamaan.

        Toinen taiteilijaystäväni on edelleen yrittäjätaiteilija, mutta onkin maksanut eläkettä itselleen MYELin muodossa, koska maksu on pienempi kuin muilla yrittäjillä.

        Mistä tiedän tämän? Olen toiminut kyseisten taiteilijoiden assistenttina.


      • teozonen kirjoitti:

        Mikä on "Palkattu" voi olla keino-taiteilijakin.? Taiteilijat ovat taiteilijoita, jotka saavat elantonsa taiteellisestä työstä, mutta taidetta harrastavat ovat sitten joko työttömiä tai työssä käyviä. Eräs ystäväni, entinen taiteilija sai tapella työvoimaviranomaisen kanssa tovin, ennen kuin hänet hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, koska oli aiemmin ollut yrittäjän asemassa taiteilijana. Eikä noista vuosista kertynyt latin latia eläketuloa tulevaisuudelle, koska yrittäjien eläkemenot ovat niin isot, että niitä harva pystyy maksamaan.

        Toinen taiteilijaystäväni on edelleen yrittäjätaiteilija, mutta onkin maksanut eläkettä itselleen MYELin muodossa, koska maksu on pienempi kuin muilla yrittäjillä.

        Mistä tiedän tämän? Olen toiminut kyseisten taiteilijoiden assistenttina.

        "teozonen"

        "teevee"

        Taiteilija on kuin poliittinen avustaja.
        Assistenttikin varmaan. :)
        Taiteilija tosin saa rahaa vaikka kukaan ei mitään teosta erityisesti ostaisikaan.
        Saati saisi mitään aikaankaan.
        Samalla rahaa saa se assistenttikin/avustaja.
        -
        Viime-aikojen uutisissa on kerrottu urheilijoista jotka käyvät kantamassa kyvyttömiä kerroksista toisiin.
        Uutisissa kerrottiin heistäkin.
        Urheilu-rahat vaaditaan jakaa toisin.
        P.Karppinenkin vaatii Kanootteihin lisää.
        Ressukat kun jäävät kerjäämisessä SPR:in varjoon.
        Puoli-varjoon tosin.
        Varmaankin kaikki loisijat ovat huomanneet sota-veteraanien hiipuvan anhittomiin.

        EOC

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "teozonen"

        "teevee"

        Taiteilija on kuin poliittinen avustaja.
        Assistenttikin varmaan. :)
        Taiteilija tosin saa rahaa vaikka kukaan ei mitään teosta erityisesti ostaisikaan.
        Saati saisi mitään aikaankaan.
        Samalla rahaa saa se assistenttikin/avustaja.
        -
        Viime-aikojen uutisissa on kerrottu urheilijoista jotka käyvät kantamassa kyvyttömiä kerroksista toisiin.
        Uutisissa kerrottiin heistäkin.
        Urheilu-rahat vaaditaan jakaa toisin.
        P.Karppinenkin vaatii Kanootteihin lisää.
        Ressukat kun jäävät kerjäämisessä SPR:in varjoon.
        Puoli-varjoon tosin.
        Varmaankin kaikki loisijat ovat huomanneet sota-veteraanien hiipuvan anhittomiin.

        EOC

        H.

        Näistä mainituista taiteilijoista toinen on saanut sekä valtion että yksityisten säätiöiden apurahoja muistaakseni yhteensä viisitoista vuotta, mutta myynyt samalla teoksiaan mm. Helsingin halinto-oikeuden aulaan, eduskuntaan, Pakilan kirkkoon ja Kuopion Johanneksen kirkkoon. Loisena en häntä kuitenkaan pidä, koska omalla työllään hän pääosin on elänyt ja aika laadukkaasti. Minulle hän maksoi reilun palkan assarin hommista.

        Toinen taas ei ole ikinä saanut apurahoja ja myyntikin on ollut heikkoa. Siksi oli pakko lopettaa taiteilijan työ, vaikka erittäin laadukaan taidekoulun on käynyt. Seinilläni riippuu kolme hänen maalaamaansa taulua.


    • Lacucaracha

      Vastaan, kuten suomalsien tulee. Teen.

      • New-age

        En tee. Jäi sanomatta. Aikoinaan olen.


    • Pakkotöissä en ole ollut koskaan.
      Siis vapaaehtoistöitä olen tehnyt läpi elämäni. Hyväntekeväisyyshommia vähän vähemmän.

      • bessie-

        Tokkopa olet koko elämäsi tehnyt vapaaehtoistyötä. Palkkatyö ei ole vapaaehtoistyötä, ei liioin kotityöt. Sekään, että autat tytärtäsi, ei ole vapaaehtoistyötä.


      • bessie- kirjoitti:

        Tokkopa olet koko elämäsi tehnyt vapaaehtoistyötä. Palkkatyö ei ole vapaaehtoistyötä, ei liioin kotityöt. Sekään, että autat tytärtäsi, ei ole vapaaehtoistyötä.

        Aivan vapaaehtoisesti olen tehnyt palkallista työtä mitä olen tehnyt. Ei ole kukaan pakottanut. Päinvastoin, jos ei huvitanut tehdä, niin oli vapaa lopettamaan.
        Tyttärenikin auttaminen on vapaaehtoista. Jos minulla on jotain muuta mielessä, niin sanon vain, että ei minulle nyt käy.


      • bessie-
        Tellukka kirjoitti:

        Aivan vapaaehtoisesti olen tehnyt palkallista työtä mitä olen tehnyt. Ei ole kukaan pakottanut. Päinvastoin, jos ei huvitanut tehdä, niin oli vapaa lopettamaan.
        Tyttärenikin auttaminen on vapaaehtoista. Jos minulla on jotain muuta mielessä, niin sanon vain, että ei minulle nyt käy.

        Se, että teet jotain vapaaehtoisesti, ei muuta tekemääsi vapaaehtoistyöksi.

        Ymmärsin toki heti, ilman rautalangasta vääntämistäkin, mitä tarkoitit. Kunhan aikani kuluksi heitin oman kommenttini. Olen itse tehnyt elämäni aikana aika paljon vapaaehtoistyötä. Jo ihan lapsena möin kaikenlaisia merkkejä, nuorena vedin partiotoimintaa ym., nuorena aikuisena olen ollut mm. ääniä laskemassa ja kaikenlaista muutakin vapaaehtoistyöksi laskettavaa on tullut tehtyä.


      • bessie- kirjoitti:

        Se, että teet jotain vapaaehtoisesti, ei muuta tekemääsi vapaaehtoistyöksi.

        Ymmärsin toki heti, ilman rautalangasta vääntämistäkin, mitä tarkoitit. Kunhan aikani kuluksi heitin oman kommenttini. Olen itse tehnyt elämäni aikana aika paljon vapaaehtoistyötä. Jo ihan lapsena möin kaikenlaisia merkkejä, nuorena vedin partiotoimintaa ym., nuorena aikuisena olen ollut mm. ääniä laskemassa ja kaikenlaista muutakin vapaaehtoistyöksi laskettavaa on tullut tehtyä.

        Mitä tekee vapaaehtoisesti, niin se on vapaaehtoista.


      • bessie-
        Tellukka kirjoitti:

        Mitä tekee vapaaehtoisesti, niin se on vapaaehtoista.

        ?
        " Se, että teet jotain vapaaehtoisesti, ei muuta tekemääsi vapaaehtoistyöksi. "


      • bessie- kirjoitti:

        ?
        " Se, että teet jotain vapaaehtoisesti, ei muuta tekemääsi vapaaehtoistyöksi. "

        Eihän se muutakaan, kun se jo on vapaaehtoistyötä pakkotyön vastakohdaksi.


      • kyselijänä
        Tellukka kirjoitti:

        Eihän se muutakaan, kun se jo on vapaaehtoistyötä pakkotyön vastakohdaksi.

        Luuletko oikeasti, että tuo saivartelusi on fiksua. Näyttää, että luulet, tuskinpa muuten sitä tekisit, vai mitä?


      • kyselijänä kirjoitti:

        Luuletko oikeasti, että tuo saivartelusi on fiksua. Näyttää, että luulet, tuskinpa muuten sitä tekisit, vai mitä?

        Bessie saivartelee, enkä minä.


    • reppuriika

      Olen kertonut palstalla usein että teen. Huomenna on taas srk:ssa ruokajakelua vähävaraisille ja hartaushetki. Käyn laulamassa laitoksissa ja joskus pidän lyhyen rukous- ja puhehetken noissa tilaisuuksissa. Kirpputorilla olen myös ja osallistun varojen keräyshommiin. Tänään kävin kirjastossa ja otin muutaman kirjan liikuntarajoitteiselle ystävälleni ja kävin hänen luonaan, ym. Olen myös keittiöhommissa srk:ssa. Kyllä sitä hommaa riittää, mutta se antaa myös sisältöä itselle.

      • Koskahan me saataisiin kuulla juutuupilta sitä sinun lauluasi.


      • Jyviä-piilossa

        Kun reppuriika levyttää hänestä saattaa tulla suurenpi tähti kuin Jari Sillanpäästä. Ei sitä koskaan tiedä. Varma keikkanakki koska reppuriika ei käytä huumeita, ei mene maine.

        Tosiasiassahan seurakuntalaisissa löytyy todella hyviä laulajia, pesevät karaokebaarilaiset mennen tullen.


    • Olen tehnyt vapaaehtoistyötä nuorempana, hyvinkin paljon.
      En tee enää, elän itsekkäästi vain itselleni.

    • Minä käsitän vapaaehtoistyön siten, että se on jollain tavalla yleishyödyllistä. Meillä asialla on kyläyhdistys, joka on voittoa tuottamaton kyläläisten vapaa-aikaa ja hyvinvointia edistävä toimintamuoto. Meillä on yksi palkattu työntekijä, joka on palkkatuella toimiva kyläavustaja, mutta hänen palkkansa maksaa valio ja se, minkä veloitamme työstä 10 €/tunti tulee yhdistyksemme kassaan.

      Näin meillä on varaa järjestää mm. teatterimatkoja lapsiperheille ja muita matkoja, joista hyötyvät kaikki kyläläiset, koska omavastuu on hyvin pieni ja yhdistys maksaa siitä suurimman osan.

      Tässä ketjussa jotkut väittelevät siitä, mikä oikeastaan on vapaaehtoistyötä. Minä en katso tekeväni vapaaehtoistyötä, jos hoidan lapsenlapsiani. Minulle se on velvollisuus, jos siihen kerran kykenen.

    • Vapaaehtoisesti-istun-ny

      Kyllä teen vapaaehtoistyötä hyvinkin viemällä roskat ulos vähintään joka toinen päivä. Kun ei ole eukkoa jolle tehtävän langettaisin.
      Parisuhteissa olen kannattanut tasa-arvoa, minä teen roskat ja eukko hoitaa ne ulos, roskikselle.

      • Hehheh. Hauskaksi rupesit?


    • Vapaaehtoistyön määrittelee Wikipedia näin:

      Vapaaehtoistyö on yksittäisten ihmisten tai yhteisöjen hyväksi tehtyä toimintaa, josta ei saa rahallista korvausta eli palkkaa. Sitä tehdään omasta vapaasta tahdosta, ilman pakkoa. Vapaaehtoistoiminnaksi ei myöskään lasketa toimintaa, jota pidetään velvollisuutena perhettä tai sukua kohtaan.

    • mbnvm

      Viimeiset kymmenen vuotta olen tehnyt vapaaehtoistyötä lukemattomia tunteja, kaikki anonyymisti ja ilman ryhmää, mutta silti julkisesti.

      • Hyvä sinä. :-)


    • tööttt

      Kutominen on kivaa puuhaa jos joskus aikaa ja rauhaa istahtaa vaikka kuuntelemaan radio-ohjelmia
      - ynnä virkkaus - sukkia , myssyjä, kaulaliinoja, lapasia, joskus villapaitoja - lahjoina eteenpäin.

      • Kudotko kangaspuilla?
        Meidän yhteisöllisessä kerrostalossamme Helsingissä on kangaspuut askarteluhuoneessa ja ahkerat kutojat ovat kutoneet kauniita käytävämattoja ylimmän kerroksen käytävälle ja vähän muuallekin.
        Lisää taitaa syntyä aina välillä. Kuteita ovat varsin monet ihmiset leikelleet ja vielä useammat lahjoittaneet leikeltävää.

        Yksi iäkäs naapurimies kutoo puikoilla villasukkia innokkaasti ja vauhti on tainnut kiihtyä melkoisesti oppimisen myötä.

        Omat käsityöharrastukseni lepäilevät ja saattavat ehkä käynnistyäkin taas jonain kauniina päivänä.

        Väsytin jalkani kolmena päivänä, kun kiertelin ja seisoskelin kerjäämässä lippaan kanssa rahaa Helsingin keskustassa Nälkäpäivä-keräykseen. Oli mukava ja mielenkiintoinen kokemus. En olekaan ennen kerjännyt missään, en ainakaan kaduilla tai puistoissa.


    • Matkalla.on.hyvä

      Käyn kaupassa sellaisen puolesta, joka ei siihen itse pysty. Kylätoimikunnassa raivaamme puskia, että saataisiin puistomaisemmat näkymät. Osallistun hyväntekeväisyysmyyjäisiin ja tanssiaisten järjestämiseen. Taloyhtiössä siivotaan, korjataan ja rakennetaan porukalla. Käyn kirkossa srklaisena esim. lukemassa jotakin jumalanpalvelukseen liittyvää liturgiaa. Tarjoan kyydin sellaisille, joilla ei ole autoa tilaisuuksiin, joista itsekin nautin. Käytän vammaista kuntoutuksessa, työnnän sinne ja takaisin, laitteesta toiseen raahaan ja ohjaan. Hoidan lapsenlapsia. Poimin mustikat ja puolukat neljään paikkaan itseni mukaan lukien. Pienessä määrin autan taloudellisesti ahdinkoon joutunutta. Opetan vanhempaa virallisten papereiden täyttämisessä avustuksia hakiessa ja nuorempaa yrittäjää veroilmoituksen teossa.
      Paljon mukavia ihmisiä liittyy tähän sakkiin, antoisia ihmissuhteita. Olen siis etuoikeutettu ja onnellinen. Olisiko jollakin ehdotusta jostakin oikein järkevästä, mitä alkaisin tehdä kun jään eläkkeelle ensi vuonna? Onko se laiska, joka töitään latelee?

      • "Onko se laiska, joka töitään latelee?" No, voihan sitä kertoa, mitä tekee, jos sellaista aloituksessa kysytään. Paljon saat aikaan ja niin saamme mekin. Unohtui tuossa aloituksessa kertoa, että olemme rakentaneet yhden uimarannan Kymijoen läntisen haaran rantaan pukukoppeineen ja laitureineen kyläläisten käyttöön ja ylläpidämme sen siisteyttä myös.


    • Matkalla.on.hyvä

      Hyvä teozonen, Sorry että kerroin vaan omistani, kun sitä tosiaan kysyttiin. Lukiessani kyllä ihastelin että johan on puuhaajia, en vain enää kirjoittaessani muistanut teitä kehaista, eli se tulee tässä. Kyllä olisin riemuissani kun saisin olla porukassanne, välimatka vain on muutama sata kilsaa. Siellä varmasti läppä lentää.
      Jäi minultakin sanomatta että kokoonnumme silloin tällöin lähiössämme ja keräämme roskat tienvarsilta.

      • @Matkalla.on.hyvä

        En tehnyt avaustani kehujen toivossa, vaan nimenomaan siksi, että muutkin kertoisivat omista vapaaehtoishommistaan ja niinhän sinä teit.

        Meidän kyläyhdistyksessä on vähän yli 200 jäsentä, mutta vaikka saamme paljon aikaan, on tekeviä käsiä silti aika niukalti. Meille ehdotetaan monelta taholta, että voiko yhdistys tehdä tuolle asialle jotain tai järestää sitä sun tätä. Mutta sitten kun aletaan tehdä, vapaaehtoisia ei oikein tahdo löytyä. Aina on jotain muuta.

        Joten ei tämä pelkkää juhlaa ole, se on myös ruusuilla tanssimista.:-)


    • maissiiii

      Tuo vapaaehtoistyösi kuullostaa mukavalta ja on varmaankin palkitsevaa puuhaa monipuolisuudessaan.

      Asuin kolmekymmentävuotta pienessä kylässä ja siellä sai tehdä vapaaehtoistyötä niin paljon kun halusi, urheiluseuran puitteissa ja siellä myös toimi kyläyhdistys, joka järjesti isoja tapahtumia. Jokaiselle niissä löytyi oma hommansa.

      Koin ne työt silloin enemmän talkoohommiksi, vaikka olivat säännöllisiä ja viikottain tapahtuvia, ei silloin puhuttu vapaaehtoistyöstä. Ne olivat yhdessä suunniteltuja juttuja yhteisten asioitten ja yhteisen hyvän eteen tehtäviä tapahtumia.
      Helpoiten sai ihmisiä mukaan kun kohderyhmänä oli lapset ja nuoret, oli helpoa lähteä, jos siellä pyöri myös omat tenavat mukana.

      Pienillä kylillä toimivissa urheilu ja kyläyhdistyksissä toiminta kaatuu helposti yksien ja samojen aktiivien niskaan ja silloin voi jopa uupua niihin hommin, vaikka ne olisivat kuin mukavia ja mielenkiintoisia tahansa.
      Yhteistyö myös vapaaehtoistöissä antaa voimaa.

      Sittemmin olen vaihtanut maisemia ja aikanaan pääsen näistä työkuvioista, haluan tehdä taas jotain,
      Vapaaehtoistyö antaa sisältöä ja virkistystä elämään, ja on kivaa olla mukana näitten kotiympyröiden ulkopuolella, Matkusteluunkin kun välillä kyllästyy. Yhdistykset ovat se helpoin tapa löytää kanavia osallistua ja olla mukana. Pienten lasten kanssa olisi silloin kiva tehdä jotain, satuja vaikkapa...

      Omien lastenlasten hoitaminen ei ole vapaaehtoistyötä, mutta en koe sitä myöskään velvollisuudeksi. Aina silloin kun se on tarpellista ja mahdollista, se on yksinomaan iso ilo.

      • Tuossa on monta pointtia, jotka voi helposti allekirjoittaa. Aloituksessa sanon olevani eläkkeellä ja kyllä se pitää paikkansa, mutta teen silti työtä myös edelleen ja vapaaehtoistyö on mahdollista siksi, että työn voin tehdä kotoani käsin milloin vain. Kirjaston hoitaminen on sidottu kaupungin palvelusopimuksen mukaan tiettyihin aukioloaikoihin ja niistä on pidettävä kiinni, mutta muut hommat hoidetaan silloin kuin itselle sopii. Oma työni on kustannusalan hommaa, joka ei mitenkään ole sidottu aikaan.


    • Kuulosta idylliltä, tuollainen toiminta ja osallisuus siinä. Viittaan aloittajan kuvaukseen.

      Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntuu luontevammalta kuin täällä pääkaupunkiseudulla, missä tarvitaan jo koordinaattoreita, tahoja, jotka yhyttävät kysynnän ja tarjonnan. Se minua ja luultavasti monia muitakin rassaa vapaaehtoistyössä, että on osa koneistoa, ohjauksessa.

      Siksi pidänkin enemmän arvossa sellaista vapaaehtoistyötä, mikä ei edes siihen sabluunaan sovi.
      Vaikka marjastusta, mitä olen viime päivät harrastanut. Kerään puolukkaa ja jaan sitä niille, jotka eivät enää metsään kykene, tai jotka ovat muiden töiden raskauttamia...

      • No, mä olen asunut Helsingissä ensimmäiset 40 vuottani, mutta sitten muutin muualle Uudellemaalle. Onhan sielläkin esim. kaupunginosayhdistyksiä ja sen sellaista, mutta itsestä riippuu, haluaako olla mukana. Suurin osa Helsingissä asuvista on muualta tulleita, joten homma ei oikein kaikille ole avautunut, kuinka siellä asutaan.

        Se, mitä me teemme kyläyhdistyksessä, on toki idyllistä ja useimmiten kivaa, mutta ei täysin ongelmatonta. Tahtoo vähän olla niin, että aktiivit tekevät kaiken ja muut vain toivovat, että joku tekisi jotain.


      • teozonen kirjoitti:

        No, mä olen asunut Helsingissä ensimmäiset 40 vuottani, mutta sitten muutin muualle Uudellemaalle. Onhan sielläkin esim. kaupunginosayhdistyksiä ja sen sellaista, mutta itsestä riippuu, haluaako olla mukana. Suurin osa Helsingissä asuvista on muualta tulleita, joten homma ei oikein kaikille ole avautunut, kuinka siellä asutaan.

        Se, mitä me teemme kyläyhdistyksessä, on toki idyllistä ja useimmiten kivaa, mutta ei täysin ongelmatonta. Tahtoo vähän olla niin, että aktiivit tekevät kaiken ja muut vain toivovat, että joku tekisi jotain.

        Aivan. Tilaisuuksia mukanaoloon ei puutu ja kolmas sektori suorastaan huutaa vapaaehtoisia palvelukseensa. Samaa tekevät seurakunnat. Jopa kirkollisia toimituksia uskotaan vapaaehtoisille nykyisin.
        Niin, että oikeassa olet. Vain yrmeä luonne estää osallistumasta..))
        Mainitsit noista ongelmista. Nykyisessä vapaaehtoistyössäni jokainen osallistuva "tietää" miten asiat tulisi tehdä ja osaa kyllä pomottaa muita. Eli vähän tuntuu kuin siitäkin olisi tullut osallistujille pätemisen paikka. Kun ei rahapalkkaa tule, halutaan edes emotionaalinen palkinto.
        Kyynistä puhetta, ainakin niille, jotka ovat vasta-alkajia vapaaehtoistyössä, eikä sitä tietysti heille kannata puhuakaan. Vanhat konkarit näkevät nuo asiat, mutta osaavat katsoa niiden yli ja tehdä työtään niistä huolimatta tai sitten lopettaa, kun mittari tulee täyteen.

        En siis missään nimessä pidä vapaaehtoistyötä turhana, olen itsekin saanut siitä paljon. Aikaa myöten jotkut asiat vain alkavat siinä rassaamaan liikaa ja silloin on tietysti harkinnan paikka, kuten itselläni alkaa olla kohtapuolin...


    • Ministeri Risikko oli aamu-teeveessä.
      Tyttö-parka.
      Niin paljon joutui hän änkyttämällä antamaan aikaa aivoilleen.
      Fiksu haastattelija ei haihatellut turhuuksia, vaan iski ytimiin suoraan.
      Eikä Paula-paralla oikein tahtonut löytyä vastauksia.
      Selittelyjä vain, nekin EU:in selkä-nojalla.
      En osaa sanoa...Poliisi tutkii...ao.viran-omaiset kyllä tietävät...
      Risikko ei tiennyt mitään.
      Mielestäni.
      Ainoastaan hän tiesi että määrätyn tahon viha-puheita vastaan pitää lain-säädäntöä tiukentaa tai lisätä.
      Tosin hän änkytti paljon myös silloin, kun kysyttiin mikä on viha-puhetta miltäkin kantilta.
      Silloin minä nauroin.
      Lapin Poliisikin olisi heti pystynyt kertomaan mitä mieltä Saamelaiset ja Tenon Lappalaiset ovat Kanta-Suomalaisista.

      H.

      • "H"

        Miten tämä liittyy aloituksen aiheeseen?


      • teozonen kirjoitti:

        "H"

        Miten tämä liittyy aloituksen aiheeseen?

        "teozonen"

        "teevee"

        Joteskin ninku vastaan-otto-keskukset jne.
        Vaatetukset, Äiti-Teresa Burqansa kanssa jne.
        Aloitus on turhankin laaja-alainen. :)
        Tai sitten sillä on joku piilo-merkitys.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "teozonen"

        "teevee"

        Joteskin ninku vastaan-otto-keskukset jne.
        Vaatetukset, Äiti-Teresa Burqansa kanssa jne.
        Aloitus on turhankin laaja-alainen. :)
        Tai sitten sillä on joku piilo-merkitys.

        H.

        Älä sinä aloitusta arvostele, vaan vastaa kysymykseen. Vastaaottokeskukset ovat monesti kylmäveristä businesstä ja niissä vapaaehtoisina työskentelevät jonkun liiketoiminnan hyväksi. Kyllä niitä turvapaikanhakijoita täällkin oli ja aika suolaiset rahat heistä kuittasi kaksi tahoa. Toinen oli yritys, joka toimi varsinaisena majoitusfirmana ja toinen se, joka asuintilat firmalle vuokrasi.


      • teozonen kirjoitti:

        Älä sinä aloitusta arvostele, vaan vastaa kysymykseen. Vastaaottokeskukset ovat monesti kylmäveristä businesstä ja niissä vapaaehtoisina työskentelevät jonkun liiketoiminnan hyväksi. Kyllä niitä turvapaikanhakijoita täällkin oli ja aika suolaiset rahat heistä kuittasi kaksi tahoa. Toinen oli yritys, joka toimi varsinaisena majoitusfirmana ja toinen se, joka asuintilat firmalle vuokrasi.

        "teozonen"

        "teevee"

        Hyvä on.
        Suora vastaus on:
        Hyvän-tekeväisyys.
        -
        Katson olevani palstallakin yksi jaettavista/jakavista rievuista.
        Rei'älliset Kahluu-housut Gangesille mieluummin kuin joku naamari-verkoston kaapu Moskeijalle.
        Saat minulta lerppu-peukun.

        EOC

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "teozonen"

        "teevee"

        Hyvä on.
        Suora vastaus on:
        Hyvän-tekeväisyys.
        -
        Katson olevani palstallakin yksi jaettavista/jakavista rievuista.
        Rei'älliset Kahluu-housut Gangesille mieluummin kuin joku naamari-verkoston kaapu Moskeijalle.
        Saat minulta lerppu-peukun.

        EOC

        H.

        Ja sun liipalaapaa-vastaukset saa multa mulkeropeukun. Luulet vaikuttavasi fiksulta ollessasi arvoituksellinen, mutta tuohon jorinaan ei putoa enää kukaan.


    • Matkalla.on.hyvä

      Just niin kuin kirjoitte, vain muutamat tekevät, jotkut eivät paneudu mihinkään ja osa vaatii. Laitoimme asukkaille kirjeen, josko jokainen asunto voisi osallistua viidellä eurolla, jonka käyttäisimme jätesäkkeihin, käsineisiin ja roskien kuljetusmaksuihin. Tietenkin suurin osa laittoi ihan ilolla, mutta toiset nurisivat. No tietenkin saa olla laittamatta. Saamme myös kunnalta roskalavat avustuksena silloin kun risuja on valtavat määrät.
      Teen hyväntekeväisyyttä juuri niin kauan kuin se tuntuu hyvältä, olen myös joitakin lopettanut, koska se ei antanut mitään. Mm. vanhojen ihmisten ulkoiluttamisen en tiedä, miksi se tökki.
      Sitten kun en enää jaksa tai halua auttaa muita, alan matkustaa enemmän. Lakkaan katsomasta jokaista roskaa bussipysäkillä. Mutta tällä hetkellä porisee omenahillo, siitä vien yhdelle yksinäiselle, otan omaan kaappiin, ja vien lapsenlapsille. On ilo katsoa kun he lusikoivat sitä puuronsa päälle. Omenoiden keruu on niinikään kaksipuolista ilmaista hyväntekeväisyyttä. Saan kerätä omenat, erittelen huonot kasaan puutarhan nurkkaan ja vien mennessäni hyvät. Näin puutarhan omistajan ei tarvitse kärrätä kuin huonot jätteisiin.

    • hmpff

      Omalla verelläni. Torstaina olisi taas tarkoitus käydä luovuttamassa.

      Nuorena olin poliittisesti aktiivinen, sekin on eräänlaista vapaaehtoisduunia, vaikka enemmän vissiin harrastamiseksi mielletään. Mutta on se töitä myös paremman yhteiskunnan hyväksi. Nykyisin on vähän huono omatunto siitä, että evvk... Kyllähän jokaisen pitäisi olla kiinnostunut omasta asuinympäristöstä, eikö? Pitäisi ottaa niskaote, vaan ei jaksa. Itsekkäästi vaan huolehdin omasta pesästä. Veren luovuttaminenkin on itseni takia.

    • tööttt

      ei maailmassa mitään suurempaa
      kuin tehdä työtä ja rakastaa
      - tommoinen lause oli kirjailtu
      40-luvun pyyheliinatelineen peittoon
      - keksi lisää sanoja ja tee joskus säveliä -
      jahka ja jos opit joskus soittamaan - kehotti äitini .
      Sotien jälkeen toipuvassa maassa -
      kun ihmiset varmaaan vieläkin miettivät elämän tarkoitusta
      - miksi synnyin maan päälle ihmiseksi
      - yksi vastaus olisi tämäkin.
      Olen tullut joteski immuuniksi ivalle ja pilkalle, mit niskaan kaatuu
      - mutt aion jatkaa edelleen samaa linjaa
      - löytäisikö kenties toisetkin vastauksia mieltä askarruttaviin asioihin ja kysymyksiin
      tässäkin maailmassa - vaikkei mitään maailmanruhtinaita oltaiskaan?

      • "tööttt"

        Iva ja pilkka katoaa mielestä ainoastaan kuolemassa.
        Tai mieleen liittyvässä sairaudessa.
        Tuo kuitenkin luultavasti.
        On aivan turhaa yrittää selittää kykenevänsä unohtaa/välttää mielensä vaivoja.
        -
        Mieltä askarruttaviin kysymyksiin saa oikean vastauksen vain mielestään.
        Niihin ei maailmalta oikein tyydyttäviä vastauksia saa.
        Saa vain lisää kirpaisevia uskomuksia omiin uskomuksiinsa.

        H.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe