Ammattiliitto pani Konela-auton neuvottelupöytään

Loimaan.tunarit.ry

Mitä sanoo tähän Loimaan loiskassalaiset? Kannattiko ryhtyä sopimaan paikallisesti omia etuja heikentäen?

50

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PieniPiruVasempaan

      Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Delta haluaa, että auton huoltaja on tekemisissä asiakkaan kanssa koska se on parempaa asiakaspalvelua.

      Liitto ei vastusta sitä, mutta ei tykää ettei ole vaihtoehtoja. On kuulemma sellaisia, jotka joutuvat opettelemaan uusia asioita. Sitten on kuulemma sellaisia, jotka ovat liian kiireisiä työn tekemiseen työaikana tai ainakin jotka ovat liian kiireisiä asiakaspalveluun, muista töistä ei mainittu ovatko liian kiireisiä myös niiden tekemiseen.

      Jos ei vastusta muutosta, niin miksi sille pitäisi olla vaihtoehtoja? Eikö asia ole sillä taputeltu, kun sitä ei kukaan vastusta?
      Uusien asioiden oppiminen kuuluu työelämään, AY-liike on itsekin painottanut, että työnantajan tulee pitää yllä työntekijän työtaitoja, jos työntekijä ei itse sitä älyä tehdä.
      SAK on ollut huolissaan ettei duunareita kouluteta ja nyt huolissaan siitä, että koulutetaan???

      Duunarin ei itse tarvitse olla huolissaan työajan riittävyydestä. Työnantajan tehtävä on resurssoida niin, että aika riittää työn tekemiseen ja palkata lisää, jos tarvitaan. Ajan riittäminen joihinkin töihin ja toisiin ei hasikahtaa työn valikoinnilta, joka ei todellakaan ole mikään työntekijän oikeus.

      Nyt olisi kiva tietää, mistä kenkä oikeasti puristaa. Onko kyse vain demreiden tukemisesta, kun kannatus menee häränpyllyä?

      • Palkka_Laskee

        Asentajien palkat laskee ja uusia vaativampia työasioita lisätään entisten päälle. Joutuvat hakemaan omia töitä uudestansa uudella työnimikkeellä.Eihän tuo mitenkään ole reilua peliä työnantajalta. Kouluttautuminen uuteen ei ole se ongelma, vaan se, että samalla, kun lisätään asentajien työtehtäviä/työkuormaa niin myös palkkaa lasketaan. Onhan sellainen aika syvältä.


      • miehestä.kiinni
        Palkka_Laskee kirjoitti:

        Asentajien palkat laskee ja uusia vaativampia työasioita lisätään entisten päälle. Joutuvat hakemaan omia töitä uudestansa uudella työnimikkeellä.Eihän tuo mitenkään ole reilua peliä työnantajalta. Kouluttautuminen uuteen ei ole se ongelma, vaan se, että samalla, kun lisätään asentajien työtehtäviä/työkuormaa niin myös palkkaa lasketaan. Onhan sellainen aika syvältä.

        Olisiko tehtäviin kuulunut naisasiakkaan luona ruohonleikkuu, sheivaus ja intiimipalvelut. Samalla olisi voinut hakea ja viedä autonkin huoltoon.


      • pölynimurikauppias
        miehestä.kiinni kirjoitti:

        Olisiko tehtäviin kuulunut naisasiakkaan luona ruohonleikkuu, sheivaus ja intiimipalvelut. Samalla olisi voinut hakea ja viedä autonkin huoltoon.

        Eiköhän nuo tuollaiset viihdytyshommat kuulu perinteisesti putkimiehille. He tekevät kotikäyntejä. Se on luontoisetu.


      • PieniPiruVasempaan
        Palkka_Laskee kirjoitti:

        Asentajien palkat laskee ja uusia vaativampia työasioita lisätään entisten päälle. Joutuvat hakemaan omia töitä uudestansa uudella työnimikkeellä.Eihän tuo mitenkään ole reilua peliä työnantajalta. Kouluttautuminen uuteen ei ole se ongelma, vaan se, että samalla, kun lisätään asentajien työtehtäviä/työkuormaa niin myös palkkaa lasketaan. Onhan sellainen aika syvältä.

        Rahan ymmärrän, mutta lopussa ei ole mitään järkeä.

        Asiakkaan viestin pitää kulkea asentajalle ja asentajan viestin asiakkaalle. Tällä hetkellä siinä on välissä täysin tarpeeton ihminen, joka toimii vain rikkinäisenä puhelimena. Jos asiakas haluaa lisätietoja, joutuu välikäsi menemään asentajalta kysymään. Voiko turhempaa työtä olla olemassa?

        Työnimike on uusi ihan sen takia, että AY-liike on ihan itse tehnyt toimenkuvan muuttamisen liian vaikeaksi. Työpaikkaakin joutuu hakemaan uudelleen vain koska asentajan toimenkuvaan ei kuulu asiakaspalvelu eikä toimenkuvaa voi muuttaa.

        Olen samaa mieltä siitä, että on järjetöntä irtisanoa ja palkata uusia etenkin, jos ne ovat samoja ihmisiä. AY-liike on kuitenkin itse ajanut asian siille tolalle ettei järkevästi voi toimia. Työnantaja varmasti tekisi asiat joustavammin, jos se olisi mahdollista.

        Nyt voisi kaivaa vanhat AY-liikkeen työn vaativuutta ja kuormittavuutta koskevat laskentakaavat esille ja katsoa oikeasti miten pisteytys muuttuu. Tänä päivänä lähes kaikkiin ammatteihin kuuluu asiakkaiden kanssa kommunikointi. Jos pystymetsästä tempaistu hemmo pystyy myymään puhelinliittymiä kauppakeskuksessa, niin ei ammattimiehelle voi olla haastavaa puhua omaan asiantuntemukseen kuuluvista asioista.

        Työn kuormittavuus vähenee, osaaminen lisääntyy muttei varmasti vaadi kuin parin päivän perehdytyksen eli ihan normaalia osaamisen päivitystä eikä mitään merkittävää.

        Reiluudesta kun puhutaan, niin ei ole myöskään reilua, jos yritys ei voi muuttaa toimintaansa vaan joutuu maksamaan palkaa sellaisille työntekijöille, joita ei tarvitse.

        Yksi asia on varma, joko palvelukonsepti muuttuu tai työpaikat katoaa kokonaan vuokrafirmoille tai jollekin toiselle yritykselle. Hommat varmasti tullaan tekemään tulevaisuudessa sillä tavalla kuin palkan maksaja haluaa joko samassa firmassa tai sitten vaihdetaan firman nimi.


      • työviiveet_keskeytykset
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Rahan ymmärrän, mutta lopussa ei ole mitään järkeä.

        Asiakkaan viestin pitää kulkea asentajalle ja asentajan viestin asiakkaalle. Tällä hetkellä siinä on välissä täysin tarpeeton ihminen, joka toimii vain rikkinäisenä puhelimena. Jos asiakas haluaa lisätietoja, joutuu välikäsi menemään asentajalta kysymään. Voiko turhempaa työtä olla olemassa?

        Työnimike on uusi ihan sen takia, että AY-liike on ihan itse tehnyt toimenkuvan muuttamisen liian vaikeaksi. Työpaikkaakin joutuu hakemaan uudelleen vain koska asentajan toimenkuvaan ei kuulu asiakaspalvelu eikä toimenkuvaa voi muuttaa.

        Olen samaa mieltä siitä, että on järjetöntä irtisanoa ja palkata uusia etenkin, jos ne ovat samoja ihmisiä. AY-liike on kuitenkin itse ajanut asian siille tolalle ettei järkevästi voi toimia. Työnantaja varmasti tekisi asiat joustavammin, jos se olisi mahdollista.

        Nyt voisi kaivaa vanhat AY-liikkeen työn vaativuutta ja kuormittavuutta koskevat laskentakaavat esille ja katsoa oikeasti miten pisteytys muuttuu. Tänä päivänä lähes kaikkiin ammatteihin kuuluu asiakkaiden kanssa kommunikointi. Jos pystymetsästä tempaistu hemmo pystyy myymään puhelinliittymiä kauppakeskuksessa, niin ei ammattimiehelle voi olla haastavaa puhua omaan asiantuntemukseen kuuluvista asioista.

        Työn kuormittavuus vähenee, osaaminen lisääntyy muttei varmasti vaadi kuin parin päivän perehdytyksen eli ihan normaalia osaamisen päivitystä eikä mitään merkittävää.

        Reiluudesta kun puhutaan, niin ei ole myöskään reilua, jos yritys ei voi muuttaa toimintaansa vaan joutuu maksamaan palkaa sellaisille työntekijöille, joita ei tarvitse.

        Yksi asia on varma, joko palvelukonsepti muuttuu tai työpaikat katoaa kokonaan vuokrafirmoille tai jollekin toiselle yritykselle. Hommat varmasti tullaan tekemään tulevaisuudessa sillä tavalla kuin palkan maksaja haluaa joko samassa firmassa tai sitten vaihdetaan firman nimi.

        Haaste tuossa on se, että asentaja ( esim omamekaanikko) on monasti kiinni asennustyössään lenkkiavain kourassa trasseli perstaskussaan. Silloin on vaikeata irrottautua työstä ja ruvetta keskustelemaan tarinaa uuden asiakkaan kanssa (puhelimessa, kasvotusten yms). Se kuluttaa kortilla olevaa työaikaa ja keskeyttää työn. Kello käy. Tik-tik-tik. Kahta asiaa ei voi tehdä samanaikaisesti fiksusti. Pitäisi päästä kiinni työhön, mutta asiakas puhelimessa puhuu ummet ja lammet. Sitä sun tätä. Analysoidaan. Varataan autolle aika kalenterista jne. Siihen tuhrautuu aikaa. Työn aloittaminen uudestansa keskeytyksen jälkeen tapahtuu aina prosessi viiveellä. Se ei tapahdu on/off periaatteella. Monasti myös kullekin asiakkaalle on luvattu korjatun/huolletun auto luovutus juuri tiettynä eksattina kellonaikana. Tehdään asiakkaalle laskutus/selvitys ja vilautetaan pankkikorttia jne. Useat keskeytykset päivän aikana kyllä laittavat asentajan varsin tiukille aikataulullisesti ja muutenkin. Kun kumarrat toiselle asiakkaalle niin pyllistät toiselle asiakkaalle. Ja työn alla oleva auto roikkuu ilmassa toimettomana pukilla, kun diskuteeraat PR- juttuja asiakkaiden kanssa puhelimessa. Kyllä korjaamoissa on hyvä olla selkeä työnjako. Tehokkuus perustuu aina työnjakoon. Se mikä paperilla näyttää hienolta ei läheskään aina sitä ole käytännön tekemisen tasolla. Asiakasta kokonaisvaltaisesti palveleva monitoimiasentaja saa työputkesta vähemmän autoja läpi työvurossaan, kuin vain korjaus/huoltotyötä tekevä asentaja. Se on takuuvarmasti näin. Toki auton noutovaiheessa on hyvä jutustella oman nimikkoasentajan kanssa kuulumiset. Tuollainen asiakkaan tilaukset vastaanottava asentaja systeemi toimii ehkä parhaiten niin, että puhelu ohjautuu aina vapaalle asentajalle.


      • ei-tule-vörkkiin

        Kyllä se nyt vaan on niin, että suutarit pysykööt lesteissään. Työn kokonaistehokkuus kärsii, jos pitää tehdä montaa asiaa rinnakkain. Huonolla tuurilla jää vielä joku mutterikin kiristämättä, kun pitää hypätä ykskaks pokkuroimaan asiakkaille.

        Ei Fordin Henkka nimittäin turhaan keksinyt liukuhihnaa.

        Nyrkkipajoilla yrittäjä saattaa yksin hoitaa koko kioskinsa, mutta hän voi myös hinnoitella itsensä kuinka parhaaksi näkee.


    • faktaa000

      Tämähän on legendaarinen "ota itse kopioita paperista kopiokoneella" vaikka olet asiantuntijatehtävissä ja jos vaikka hepun kk liksa olisi vaikka kuvitteelisesti 10 000 e/kk niin tuleepa hintaa kopiopapereille kun sihteeri tekisi kaiken todella paljon halvemmalla.

      Mutta saadaanpahan taas yksi duunari pois välistä ja näennäinen kiire asiantuntijalle aikaiseksi ja toiminta kalliimmaksi itse tehden.

      Tällaiset johtajat eivät pärjää missään muualla kuin hyvä veli organisaatioissa missä herroilla ei ole mitään tekemistä ei ainakaan järjen kanssa kun tällaista roskaa suoltavat.

    • PieniPiruVasempaan

      Aika hauskaa, että AY-liike on siis huolissaan työn tuottavuudesta, en usko tuohon pätkääkään :D

      Tuottavuus on työnantajan ja yrityksen omistajan ongelma eikä asentajan. Jos omistaja katsoo, että asiakaspalvelu ja sennus on hyvä yhdistää uudeksi työksi, niin se on sen varmasti laskenut.

      Voisin kuvitella, että aamulla ja illalla ruuhkaa on töiden vastaanotossa ja luovutuksessa ja päivisin huolloissa ja asennuksissa. Jos työntekijöitä voidaan käyttää niissä töissä, missä kulloinkin on eniten kiirettä, asiakaspalvelu paranee eikä päivällä asiakaspalvelijat pyörittele peukaloitaan ja aamulla asentajat.

      En usko hetkleäkään, että AY-liikettä kiinnostaa yrityksen tehokkuus :D

      • voiton_optimointi

        Ei varmaankaan ay-liike ole kovinkaan kiinnostunut työn tuottavuudesta tai bisneksen teosta. Harva työntekijäkään aidosti on. Ei edes palkatut pomot. Miksi olisikaan ? Se on bisneksen omistajan tehtävä. Kapitalismi toimii niin. Samoin on bisneksen omistajan laita. Harva omistaja on itseisarvoisesti kiinnostunut työntekijöidensä hyvinvoinnista. DDDD. Miksi olisikaan. Mehut vaan irti ihmisistä jos se tuo rahaa lippaaseen. Toveri uupuu, niin toveri vaihtoon. Tuo kappaleesi joka alkaa "Voisin kuvitella, että aamulla jne." on kyllä kuvitelma. Hätäisesti keksimäsi plan-B. Nukuithan yösi hyvin. Ei prosessi noin toimi, vaikka niin unelmoit. Firman omistajien kannattaisi kyllä pohtia mikä ero on a ) voiton maksimoinnissa b) voiton optimoinnissa. Ja kaikkihan me unelmoidaan passiivisesta tulosta. Rahasta jonka eteen ei tarvitse itse tehdä mitään. Työnarkomaanit ovat sitten oma ihmislajinsa ihmisiä. Tekevät työtä pakkomielteisesti jopa ilmaiseksi aamuin, päivin,öin,illoin ilman omaa tahtoa. Siten päsee ennenaikaiseen hautaan, jolle kukaan ei tuo kukkia.


      • HyvinSanasiAsettelit
        voiton_optimointi kirjoitti:

        Ei varmaankaan ay-liike ole kovinkaan kiinnostunut työn tuottavuudesta tai bisneksen teosta. Harva työntekijäkään aidosti on. Ei edes palkatut pomot. Miksi olisikaan ? Se on bisneksen omistajan tehtävä. Kapitalismi toimii niin. Samoin on bisneksen omistajan laita. Harva omistaja on itseisarvoisesti kiinnostunut työntekijöidensä hyvinvoinnista. DDDD. Miksi olisikaan. Mehut vaan irti ihmisistä jos se tuo rahaa lippaaseen. Toveri uupuu, niin toveri vaihtoon. Tuo kappaleesi joka alkaa "Voisin kuvitella, että aamulla jne." on kyllä kuvitelma. Hätäisesti keksimäsi plan-B. Nukuithan yösi hyvin. Ei prosessi noin toimi, vaikka niin unelmoit. Firman omistajien kannattaisi kyllä pohtia mikä ero on a ) voiton maksimoinnissa b) voiton optimoinnissa. Ja kaikkihan me unelmoidaan passiivisesta tulosta. Rahasta jonka eteen ei tarvitse itse tehdä mitään. Työnarkomaanit ovat sitten oma ihmislajinsa ihmisiä. Tekevät työtä pakkomielteisesti jopa ilmaiseksi aamuin, päivin,öin,illoin ilman omaa tahtoa. Siten päsee ennenaikaiseen hautaan, jolle kukaan ei tuo kukkia.

        Aika hyvin kiteytetty...Ei lisättävää...


      • PieniPiruVasempaan
        voiton_optimointi kirjoitti:

        Ei varmaankaan ay-liike ole kovinkaan kiinnostunut työn tuottavuudesta tai bisneksen teosta. Harva työntekijäkään aidosti on. Ei edes palkatut pomot. Miksi olisikaan ? Se on bisneksen omistajan tehtävä. Kapitalismi toimii niin. Samoin on bisneksen omistajan laita. Harva omistaja on itseisarvoisesti kiinnostunut työntekijöidensä hyvinvoinnista. DDDD. Miksi olisikaan. Mehut vaan irti ihmisistä jos se tuo rahaa lippaaseen. Toveri uupuu, niin toveri vaihtoon. Tuo kappaleesi joka alkaa "Voisin kuvitella, että aamulla jne." on kyllä kuvitelma. Hätäisesti keksimäsi plan-B. Nukuithan yösi hyvin. Ei prosessi noin toimi, vaikka niin unelmoit. Firman omistajien kannattaisi kyllä pohtia mikä ero on a ) voiton maksimoinnissa b) voiton optimoinnissa. Ja kaikkihan me unelmoidaan passiivisesta tulosta. Rahasta jonka eteen ei tarvitse itse tehdä mitään. Työnarkomaanit ovat sitten oma ihmislajinsa ihmisiä. Tekevät työtä pakkomielteisesti jopa ilmaiseksi aamuin, päivin,öin,illoin ilman omaa tahtoa. Siten päsee ennenaikaiseen hautaan, jolle kukaan ei tuo kukkia.

        Mikä ihmeen plan B ???

        Oletan, että omistajalla on joku syy ihan järkevältä kuulostava syy muutokselle, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä, vai mitä?
        Voihan kyseessä olla myös muiden yritysten matkiminen, onhan toisilla jo omamekaanikko ym. muita henkilökohtaisia palveluita, joilla asiakas kokee savansa parempaa palvelua.
        Myös rahan säästäminen on ihan järkevä syy muutokselle.

        Minua ei prosessi kiinosta kovin paljoa. Tässä on kuitenkin kysymys vain siitä, että maailma muuttuu ja toimenkuvat siinä sivussa. Yksi työ päättyy ja toinen alkaa. Se voi olla ihan yhtä hyvin mekaanikon kuin meijerityöntekijän.

        Keskustelu siitä tiedätkö sinö omasta mielestäsi yritystä paremmin miten asita pitäisi hoitaa, on irreleventti koska et ole siinä asemassa, että pääsisit asioihin vaikuttamaan. Kyse on vain siitä saako yritys teettää sellaita työtä, minkä katsoo tarpeelliseksi vai saako työntekijät tai heidän edustajansa päättää mitä työntekijät tekevät palkkansa eteen.

        Väitän, että se, joka maksaa palkan, saa päättää mistä palkan maksaa. Sitä kutsutaan direktio-oikeudeksi. Homma voi mennä joidenkin omituisten välivaiheiden ja silmänkääntötemppujen kautta siihen, että työnantaja saa päättää mitä työtä tehdään tai se menee siihen suoraan.
        Lopputulos on tiedossa.


      • voiton_optimointi
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Mikä ihmeen plan B ???

        Oletan, että omistajalla on joku syy ihan järkevältä kuulostava syy muutokselle, eihän siinä muuten olisi mitään järkeä, vai mitä?
        Voihan kyseessä olla myös muiden yritysten matkiminen, onhan toisilla jo omamekaanikko ym. muita henkilökohtaisia palveluita, joilla asiakas kokee savansa parempaa palvelua.
        Myös rahan säästäminen on ihan järkevä syy muutokselle.

        Minua ei prosessi kiinosta kovin paljoa. Tässä on kuitenkin kysymys vain siitä, että maailma muuttuu ja toimenkuvat siinä sivussa. Yksi työ päättyy ja toinen alkaa. Se voi olla ihan yhtä hyvin mekaanikon kuin meijerityöntekijän.

        Keskustelu siitä tiedätkö sinö omasta mielestäsi yritystä paremmin miten asita pitäisi hoitaa, on irreleventti koska et ole siinä asemassa, että pääsisit asioihin vaikuttamaan. Kyse on vain siitä saako yritys teettää sellaita työtä, minkä katsoo tarpeelliseksi vai saako työntekijät tai heidän edustajansa päättää mitä työntekijät tekevät palkkansa eteen.

        Väitän, että se, joka maksaa palkan, saa päättää mistä palkan maksaa. Sitä kutsutaan direktio-oikeudeksi. Homma voi mennä joidenkin omituisten välivaiheiden ja silmänkääntötemppujen kautta siihen, että työnantaja saa päättää mitä työtä tehdään tai se menee siihen suoraan.
        Lopputulos on tiedossa.

        Ikiaikainen kamppailu jatkukoon. Status quo ante bellum. Siitähän pohjimmaltansa on tässäkin draamassa kyse. Työn ja pääoman välinen ristiriita on tosiasia. Fiksut alamaiset liittoutuvat yhteen. Ay-liike on loistoesimerkki työntekijöiden liittoutumisesta. Yksin olemme sorrettuja ja heikkoja. Yhdessä olemme voimakkaampia. Status quo ante bellum.


      • PieniPiruVasempaan
        voiton_optimointi kirjoitti:

        Ikiaikainen kamppailu jatkukoon. Status quo ante bellum. Siitähän pohjimmaltansa on tässäkin draamassa kyse. Työn ja pääoman välinen ristiriita on tosiasia. Fiksut alamaiset liittoutuvat yhteen. Ay-liike on loistoesimerkki työntekijöiden liittoutumisesta. Yksin olemme sorrettuja ja heikkoja. Yhdessä olemme voimakkaampia. Status quo ante bellum.

        Työntekijöillä ja työnantajilla on enemmän yhteisiä etuja kuin ristiriitoja. Molempien etu on, että työtä riittää. Nykyään työolot ja työajat ovat sen verran hyvät ettei niistä saa suurta vääntöä aikaan ellei vaalit ole tulossa.

        Raha onkin se ainoa, jossa tapellaan siitä, miten kakku jaetaan. Siinäkin työntekijöiden neuvottelumahdollisuudet ovat rajalliset koska viime kädessä työtekijät kilpailevat globaalisti keskenään siitä kuka työn tekee edullisimmin.

        Suomen liittojen valta ei ulotu maan rajojen ulkopuolelle eikä suomalainen liittoon kuuluva valitse kalliimpaa tavaraa siksi, että tuotteen korkeampi hinta perustuu työntekijöiden pitempiin kesälomiin tai parempaan liksaan. Joskus kuitenkin niin voi olla, ostetaanhan reilun kaupan banaanejakin.

        Miten kävisi reilun kaupan autokorjaamo?
        Asiakas maksaa enemmän siitä ettei asentajan tarvitse palvella häntä eikä keskustella auton huollosta.
        Paljonko enemmän sinä olet valmis siitä maksamaan, kun eräskin autohuolto mainiostaa:
        "XX-autokorjaamoissa tutkitustikin paras palvelu tarkoittaa sitä, että työn suorittanut mekaanikko asioi myös asiakkaan kanssa."


      • neljäs-nainen

        Sinun uskosi määrä ei vaikuta asioihin työpaikoilla eikä siihen kiinnostaako ay - liikettä tehokkuus työpaikoilla.
        Oma kohtainen kokemus siitä mitä tapahtuu kun jokaisella on ihan "omat" työt työpaikalla on se, että asiakkaat kärsivät, he eivät saa sitä palvelua minkä ovat tilanneet ja toinen on työilmapiirin huonous, työntekijät tappellevat keskenään töistä ja tavaroista.
        Silloin kun työt tehdään LUOVUTUS - järjestyksessä asiakas saa mitä tilaa ja firmassa tehdään firman töitä niin jokainen duunari tekee palkkansa eteen sitä mistä raha tulee ja jäsenmaksut maksetaan bruttopalkasta niin, että käyppäs laskemaan siitä.


    • liitto-on-hyvä

      Liittoon kuuluminen kannatti.

      https://www.hs.fi/talous/art-2000005388406.html

      "Perjantaina syntyneen sopimuksen mukaan työnkuvan muutoksen vuoksi Delta Autosta irtisanotut mekaanikot voivat halutessaan palata yhtiön palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Tähän mennessä Delta Auto on irtisanonut noin 50 mekaanikkoa.

      ”Saimme turvattua jäsenillemme sopimuksessa kaikki keskeiset tavoitteemme, joten saavutettuun ratkaisuun on syytä olla tyytyväinen”, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen sanoo tiedotteessa."

      • PieniPiruVasempaan

        Ehkä kannatti, ehkä ei.
        Irtisanotut saavat palata töihin, mutta toimenkuva on se, minkä Delta alunperinkin halusi.

        Lopputulos on Deltan haluama:
        Toimenkuvan määrää työnantaja ja ne, jotka uuteen toimenkuvaan sopeutuvat, voivat siihen siirtyä. Muiden ei tarvitse vaivautua.
        Alunperinkin Delta antoi mahdollisuuden ja varmasti parhaiden työntekijöiden kohdalla toivoikin vaihtaa uuteen toimenkuvaan vanhana työntekijänä. Samalla ne, jotka ei uuteen työhön ryhdy, voivat mennä muualle.

        Mitä hyvää AY toi asialle?
        Vitkuttelua ja turhia lakkoja ilman, että tulos muuttuu.

        Jos kyseessä olisi urheilutulos, niin se olisi liitolle rökäletappio. Kauhean vääntämisen jälkeen saatiin korjattua vain itse aiheutettu vahinko :D


      • LiittykääLiittoon
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Ehkä kannatti, ehkä ei.
        Irtisanotut saavat palata töihin, mutta toimenkuva on se, minkä Delta alunperinkin halusi.

        Lopputulos on Deltan haluama:
        Toimenkuvan määrää työnantaja ja ne, jotka uuteen toimenkuvaan sopeutuvat, voivat siihen siirtyä. Muiden ei tarvitse vaivautua.
        Alunperinkin Delta antoi mahdollisuuden ja varmasti parhaiden työntekijöiden kohdalla toivoikin vaihtaa uuteen toimenkuvaan vanhana työntekijänä. Samalla ne, jotka ei uuteen työhön ryhdy, voivat mennä muualle.

        Mitä hyvää AY toi asialle?
        Vitkuttelua ja turhia lakkoja ilman, että tulos muuttuu.

        Jos kyseessä olisi urheilutulos, niin se olisi liitolle rökäletappio. Kauhean vääntämisen jälkeen saatiin korjattua vain itse aiheutettu vahinko :D

        "Irtisanotut saavat palata töihin, mutta toimenkuva on se, minkä Delta alunperinkin halusi."

        Eli saivat työpaikkansa takaisin. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?


      • PieniPiruVasempaan
        LiittykääLiittoon kirjoitti:

        "Irtisanotut saavat palata töihin, mutta toimenkuva on se, minkä Delta alunperinkin halusi."

        Eli saivat työpaikkansa takaisin. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

        Delta auto tarjosi alunperin mahdollisuutta työntekijöille halutessaan siirtyä uuteen toimenkuvaan vanhana työntekijänä.

        AY neuvotteli tuloksen , jonka mukaan työntekijöillät voivat halutessaan siirtyä uuteen toimenkuvaan vanhana työntekijänä.

        Sori, mutta en näe mitään eroa alkuperäisen tarjotun mahdollisuuden ja neuvottelutuloksen välillä.


      • kukapa-sentietää
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Delta auto tarjosi alunperin mahdollisuutta työntekijöille halutessaan siirtyä uuteen toimenkuvaan vanhana työntekijänä.

        AY neuvotteli tuloksen , jonka mukaan työntekijöillät voivat halutessaan siirtyä uuteen toimenkuvaan vanhana työntekijänä.

        Sori, mutta en näe mitään eroa alkuperäisen tarjotun mahdollisuuden ja neuvottelutuloksen välillä.

        Miten mahtaa olla palkan kanssa?, laskeeko vaan nouseeko. Työnantajan esitys on kaiketi ollut että työt lisääntyy ja palkka pienenee. Kait asentajat sen tietää. Voisivat vaikka siitä kertoa, jos sopimus ei ole salainen, kuten monesti näissä sopimuksissa on salassapito ehto.


      • PieniPiruVasempaan
        kukapa-sentietää kirjoitti:

        Miten mahtaa olla palkan kanssa?, laskeeko vaan nouseeko. Työnantajan esitys on kaiketi ollut että työt lisääntyy ja palkka pienenee. Kait asentajat sen tietää. Voisivat vaikka siitä kertoa, jos sopimus ei ole salainen, kuten monesti näissä sopimuksissa on salassapito ehto.

        Työmäärästä ei kukaan valittanut. Ilmeisesti asiakaspalvelua pidettiin kuitenkin vaativampana kuin asentajanhommia koska väitettiin työn vaativuuden kasvavan.

        Kun ottaa huomioon, että asiakaspalvelutehtäviin pääsee ilman mitään peruskoulutusta, niin ei asentajan hommat voi olla kovin vaativia, jos asiakaspalvelu lisää vaativuutta.


      • dippahuoltaja
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Työmäärästä ei kukaan valittanut. Ilmeisesti asiakaspalvelua pidettiin kuitenkin vaativampana kuin asentajanhommia koska väitettiin työn vaativuuden kasvavan.

        Kun ottaa huomioon, että asiakaspalvelutehtäviin pääsee ilman mitään peruskoulutusta, niin ei asentajan hommat voi olla kovin vaativia, jos asiakaspalvelu lisää vaativuutta.

        Ainakin täkäläisen teltta-auton seinällä on varmaankin parikymmentä "diplomia", joissa on ilmeisesti asentajien nimiä. Ovat kaiketi suorittaneet joitakin autovalmistajien tutkintoja. Ei ne laput tietenkään kerro työn vaativuudesta mitään, mutta kaippa ne asentajat jotain koulutustakin välillä ovat tehtäviinsä saaneet.

        Itse kyllä ihmettelen kuinka asentaja voi tehdä yhtä aikaa asiakaspalvelutehtäviä ja rempata autoja. Vai onko heillä kiertävä vuorojärjestelmä, jossa kukin tekee välillä asennushommia, ja jossain toisessa välissä palveluhommia?


      • PieniPiruVasempaan
        dippahuoltaja kirjoitti:

        Ainakin täkäläisen teltta-auton seinällä on varmaankin parikymmentä "diplomia", joissa on ilmeisesti asentajien nimiä. Ovat kaiketi suorittaneet joitakin autovalmistajien tutkintoja. Ei ne laput tietenkään kerro työn vaativuudesta mitään, mutta kaippa ne asentajat jotain koulutustakin välillä ovat tehtäviinsä saaneet.

        Itse kyllä ihmettelen kuinka asentaja voi tehdä yhtä aikaa asiakaspalvelutehtäviä ja rempata autoja. Vai onko heillä kiertävä vuorojärjestelmä, jossa kukin tekee välillä asennushommia, ja jossain toisessa välissä palveluhommia?

        Yhden asiakaspalvelijan järjestelmä on käytössä ja se on myös mainoksissa käytetty kilpailuetu.
        Yritykset tekevät voittoa ja kasvattavat liikevaihtoa, joten malli ei voi olla ihan pielessä.

        Käy kysymässä, miten ne asiat hoitavat, kun et ymmärrä. Opit jotain uutta.


      • pummitpitskaa
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Työmäärästä ei kukaan valittanut. Ilmeisesti asiakaspalvelua pidettiin kuitenkin vaativampana kuin asentajanhommia koska väitettiin työn vaativuuden kasvavan.

        Kun ottaa huomioon, että asiakaspalvelutehtäviin pääsee ilman mitään peruskoulutusta, niin ei asentajan hommat voi olla kovin vaativia, jos asiakaspalvelu lisää vaativuutta.

        "Kun ottaa huomioon, että asiakaspalvelutehtäviin pääsee ilman mitään peruskoulutusta, ..."

        Tämä kertoo sinun täydellisen tietämättömyytesi.


      • PieniPiruVasempaan
        pummitpitskaa kirjoitti:

        "Kun ottaa huomioon, että asiakaspalvelutehtäviin pääsee ilman mitään peruskoulutusta, ..."

        Tämä kertoo sinun täydellisen tietämättömyytesi.

        Huono provo.

        Puhelinmyynti ja kaupan kassa ovat molemmat asiakaspalvelutehtäviä, joihin ei edellytetä mitään tutkintoa. Muitakin on pilvin pimein, mutta nämä vain esimerkkeinä.


      • KonkkaTeltta
        kukapa-sentietää kirjoitti:

        Miten mahtaa olla palkan kanssa?, laskeeko vaan nouseeko. Työnantajan esitys on kaiketi ollut että työt lisääntyy ja palkka pienenee. Kait asentajat sen tietää. Voisivat vaikka siitä kertoa, jos sopimus ei ole salainen, kuten monesti näissä sopimuksissa on salassapito ehto.

        Tämä on suunta nykypäivänä joka alalla. Tehtäviä yhdistetään ja töitä tulee lisää, mutta palkka ei nouse. Voi jopa laskea, jos on jokin säästöohjelma ja organisaatiouudistus samaan aikaan päällä.

        Moniosaajus on päivän muotisana eli jokainen osaa vähän kaikkea, mutta ei kukaan ei osaa mitään kunnolla. Varmaan firmalle kiva asia, mutta asiakkaalle ei niinkään.

        Delta-autolla tosin ei maine ole millään saralla kummoinen. Konkurssikin on ollut lähellä monta kertaa ja tälläkin hetkellä firma kyntää umpivelkaisena ja tappiollisena konkursin partaalla. Kertoo paljon johtoportaan taidoista, kun samaan aikaan muut autoliikeet takovat huipputuloksia vaikka asentajat ja asiakaspalvelijat on erikseen. No ehkäpä tämä uudistus taas antaa firmalle pari vuotta lisää elinaikaa, kun saatiin vähän palkkoja poljettua.


      • köpaakniiga
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Huono provo.

        Puhelinmyynti ja kaupan kassa ovat molemmat asiakaspalvelutehtäviä, joihin ei edellytetä mitään tutkintoa. Muitakin on pilvin pimein, mutta nämä vain esimerkkeinä.

        Tämä kertoo sinun täydellisen tietämättömyytesi nettislangista.


      • neljäs-nainen
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Työmäärästä ei kukaan valittanut. Ilmeisesti asiakaspalvelua pidettiin kuitenkin vaativampana kuin asentajanhommia koska väitettiin työn vaativuuden kasvavan.

        Kun ottaa huomioon, että asiakaspalvelutehtäviin pääsee ilman mitään peruskoulutusta, niin ei asentajan hommat voi olla kovin vaativia, jos asiakaspalvelu lisää vaativuutta.

        70 - vuotias eläkeläismummo, joka istuu asiakaspalvelupisteessä on ollut allalla työikänsä niin hän on se joka sen tuloksen tekee koko puljun huollossa.
        Hän tuntee puljun sen asentajat, puljun asiakkaat, puljun huollettavat vuodelta kivi ja keppi, hän tietää kun asikas ajaa puljun pihaan mikä vika, kuka sen tekee ja kuinka kauan se vie ja mitä se maksaa!
        Se hiljainen tieto, jota ei kirjoista opita eikä koulutuksella tule, tulee vain ja ainoastaan tekemällä ja se vie aikaa!
        Ja saateri mitä tekee tekee puljun keltanokka tai punanenä johto? Pistää sen mummon pihalle, muuttaa asentajien työnkuvan asentajasta asikaspalvelijaksi ja mitä tapahtuu?
        Tulee KONKURSSI!


      • PieniPiruVasempaan
        KonkkaTeltta kirjoitti:

        Tämä on suunta nykypäivänä joka alalla. Tehtäviä yhdistetään ja töitä tulee lisää, mutta palkka ei nouse. Voi jopa laskea, jos on jokin säästöohjelma ja organisaatiouudistus samaan aikaan päällä.

        Moniosaajus on päivän muotisana eli jokainen osaa vähän kaikkea, mutta ei kukaan ei osaa mitään kunnolla. Varmaan firmalle kiva asia, mutta asiakkaalle ei niinkään.

        Delta-autolla tosin ei maine ole millään saralla kummoinen. Konkurssikin on ollut lähellä monta kertaa ja tälläkin hetkellä firma kyntää umpivelkaisena ja tappiollisena konkursin partaalla. Kertoo paljon johtoportaan taidoista, kun samaan aikaan muut autoliikeet takovat huipputuloksia vaikka asentajat ja asiakaspalvelijat on erikseen. No ehkäpä tämä uudistus taas antaa firmalle pari vuotta lisää elinaikaa, kun saatiin vähän palkkoja poljettua.

        Miksi palkan pitäisi nousta?
        Eihän työmäärä kaksinkertaistu sillä, että tekee kahta asiaa.

        Liukuhihnatyötä ei tehdä enää missään läntisessä maailmassa ja autotehtaissakin siirryttiin tiimeihin jo 80-luvulla ettei ihmisen tarvitse tehdä yhtä ja samaa asiaa jatkuvasti.


      • PieniPiruVasempaan
        neljäs-nainen kirjoitti:

        70 - vuotias eläkeläismummo, joka istuu asiakaspalvelupisteessä on ollut allalla työikänsä niin hän on se joka sen tuloksen tekee koko puljun huollossa.
        Hän tuntee puljun sen asentajat, puljun asiakkaat, puljun huollettavat vuodelta kivi ja keppi, hän tietää kun asikas ajaa puljun pihaan mikä vika, kuka sen tekee ja kuinka kauan se vie ja mitä se maksaa!
        Se hiljainen tieto, jota ei kirjoista opita eikä koulutuksella tule, tulee vain ja ainoastaan tekemällä ja se vie aikaa!
        Ja saateri mitä tekee tekee puljun keltanokka tai punanenä johto? Pistää sen mummon pihalle, muuttaa asentajien työnkuvan asentajasta asikaspalvelijaksi ja mitä tapahtuu?
        Tulee KONKURSSI!

        Siihen asti, kunnes tulee konkurssi, olet väärässä.
        Ja jos ollaan rehellisiä, epäilen sinun liikkeenjohdollisia kykyjäsi :D


      • neljäs-nainen
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Siihen asti, kunnes tulee konkurssi, olet väärässä.
        Ja jos ollaan rehellisiä, epäilen sinun liikkeenjohdollisia kykyjäsi :D

        En muuten ole väärässä! Muualla kuin täällä periferiassa palkataan eläkeläisiä töihin ihan heidän elämän kokemuksensa takia puhumattakaan työkokemuksesta.
        Vappukka, nämä nykypäättäjät ja johtajat ovat muka niin virtaviivaisia, nykyaikaisia, mutta jääneet kilpailuttamisiensa myötä junasta aika päiviä sitten. Kun kilpailutetaan esim. sairaankuljetus niin kilpailun voittaa joku eri puolelta Suomea oleva keltanokka jolla ei ole paikallistuntemusta, eikä tunne potilaita saati terkkareiden ja sairaaloiden käytäntöjä niin sellaisella "halvalla" yrittäjällä korvataan pailkallinen pitkäaikainen yrittäjä, joka kuulleessaan osoitteeen tiesi potilaan, tiesi vaivan, tiesi senkin mihin ajetaan, että saadaan potilas hoitoon mahdollisimman pian.
        Nyt uusi yrittäjä etsii osoitteita navigaattorilla, hänellä ei ole hajuakaan potilaasta, hänen sairaudestaan saati hoidosta. Potilas ajetaan väärään terkkariin/sairaalaan ja on halpaa kuin ransakalainen saippua!
        Ylempänä ihmetellään miksi palkan pitäisi nousta? Minä ainakin vedän vekkarin ja menen töihin RAHAN takia ja kun tehtäviä, vastuuta lisätään niin liksan pitää nousta! Yrittäjäkään ei yritä yrittämisen riemusta, sillä ei laskuja makseta eikä leipää osteta.
        Odotan mielenkiinnolla milloin "vain" kaupankassat tajuavat, että heidän vastuunsa, osaamisensa on aivan jotain muuta kuin vai kassana olemista. Kaupan kassat hoitavat nykyään pankkiasioita, lainoja, vakuutuksia. Ne kuuluivat ennen pankintiskin taakse. Heiltä vaaditaan aivan eri tason osaamista kuin vakuutusmyyjältä tai autonasentajalta ellei heille sitten lisätä huollon myymisen lisäksi rahoituksen myyntiä ja se taas edellyttää lisää liksaa.


      • pilvisenäyönä
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Miksi palkan pitäisi nousta?
        Eihän työmäärä kaksinkertaistu sillä, että tekee kahta asiaa.

        Liukuhihnatyötä ei tehdä enää missään läntisessä maailmassa ja autotehtaissakin siirryttiin tiimeihin jo 80-luvulla ettei ihmisen tarvitse tehdä yhtä ja samaa asiaa jatkuvasti.

        Kuinka kuutamolla voi henkilö olla ???


      • KonkkaTeltta
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Miksi palkan pitäisi nousta?
        Eihän työmäärä kaksinkertaistu sillä, että tekee kahta asiaa.

        Liukuhihnatyötä ei tehdä enää missään läntisessä maailmassa ja autotehtaissakin siirryttiin tiimeihin jo 80-luvulla ettei ihmisen tarvitse tehdä yhtä ja samaa asiaa jatkuvasti.

        Eikö se ole aika luonnollista, että jos työntekijän työmäärä / tehtävät lisääntyy ja vastuu kasvaa niin palkkakin nousee? Yritys hyötyy tehtävien yhdistämisestä, niin kyllä siitä kuuluu myös työntekijän hyötyä.

        Tässä Deltan tapauksessa olisi kannattanut houkutella asentajat asiakaspalvelutehtäviin pienellän rahallisella bonuksella. Näin koko konfliktia ei olisi tullut. Nyt mentiin takapuoli edellä puuhun. Tehtäviä lisättiin ja palkkaa laskettiin, joten eipä ihme että työntekijät pillastuivat. Tällä pilattiin firman maine ja työilmapiiri pitkäksi aikaa, eikä se ainakaan ole asiakkaan etu.


      • PieniPiruVasempaan
        KonkkaTeltta kirjoitti:

        Eikö se ole aika luonnollista, että jos työntekijän työmäärä / tehtävät lisääntyy ja vastuu kasvaa niin palkkakin nousee? Yritys hyötyy tehtävien yhdistämisestä, niin kyllä siitä kuuluu myös työntekijän hyötyä.

        Tässä Deltan tapauksessa olisi kannattanut houkutella asentajat asiakaspalvelutehtäviin pienellän rahallisella bonuksella. Näin koko konfliktia ei olisi tullut. Nyt mentiin takapuoli edellä puuhun. Tehtäviä lisättiin ja palkkaa laskettiin, joten eipä ihme että työntekijät pillastuivat. Tällä pilattiin firman maine ja työilmapiiri pitkäksi aikaa, eikä se ainakaan ole asiakkaan etu.

        Ei se ole luonnollista eikä työntekijän tarvitse hyötyä mitään työnantajan järjenkäytöstyä. Ajatusmalli toimii vain osittain silloin, kun talous ja erityisesti yritys kasvaa ja kasvu on olennaisesti kiinni työntekijän lisääntyneestä aktivitettista.

        Todellisuudessa tuotannon ja tehokkuuden nousu vaikuttaa kilpailun takia hintoihin. Toimintaa tehostanut myy tuotetta halvemmalla ja ottaa markkinaa. Silloin muut joko seuraavat tai lopettavat.

        Triviaaliesimerkkinä voidaan käyttää vaikka kankaan valmistusta. Ennen kutomakoneita kankaat olivat erittäin kalliita ja vain rikkaimmilla oli niihin varaa. Valmistus vaati sekä osaamista että aikaa ja kokonaisia kaupunkeja vaurastuin kankaan valmistuksella.
        Tuon palkkalogiikan mukaan nykyisen kangastehtaan työntekijän pitäisi saada miljoonia käteen vuodessa vaikka työ ei ole erityisen vaativaa.

        Huomaatko, missä mätää?


      • KonkkaTeltta
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Ei se ole luonnollista eikä työntekijän tarvitse hyötyä mitään työnantajan järjenkäytöstyä. Ajatusmalli toimii vain osittain silloin, kun talous ja erityisesti yritys kasvaa ja kasvu on olennaisesti kiinni työntekijän lisääntyneestä aktivitettista.

        Todellisuudessa tuotannon ja tehokkuuden nousu vaikuttaa kilpailun takia hintoihin. Toimintaa tehostanut myy tuotetta halvemmalla ja ottaa markkinaa. Silloin muut joko seuraavat tai lopettavat.

        Triviaaliesimerkkinä voidaan käyttää vaikka kankaan valmistusta. Ennen kutomakoneita kankaat olivat erittäin kalliita ja vain rikkaimmilla oli niihin varaa. Valmistus vaati sekä osaamista että aikaa ja kokonaisia kaupunkeja vaurastuin kankaan valmistuksella.
        Tuon palkkalogiikan mukaan nykyisen kangastehtaan työntekijän pitäisi saada miljoonia käteen vuodessa vaikka työ ei ole erityisen vaativaa.

        Huomaatko, missä mätää?

        "työntekijän tarvitse hyötyä mitään työnantajan järjenkäytöstyä."

        Tällaista ei ainakaan kannata mennä ääneen sanomaan missään työpaikalla, sillä työntekijät voivat ajatella vastavuoroisesti "työnantajan ei tarvitse hyötyä mitään työntekijän järjenkäytöstä". Fiksina kaverina varmaan ymmärrät mitä siitä seuraisi.

        "Triviaaliesimerkkinä voidaan käyttää vaikka kankaan valmistusta."

        Esimerkkisi ontuu aika pahasti, sillä teollisuudessa kone on hyvin pitkälle ihmisen ja yksi ihminen voi hallita useiden koneiden tekokkaan käytön ja jopa koneiden huollot ja korjaukset. Työnkuva on muuttunut täysin 1700-luvun käsityöläisajoilta. Työntekijöiden määrä on vähentynyt, mutta vastavuoroisesti heidän tuottavuutensa ja osaamisensa on kehittynyt minkä vuoksi palkka on parempi, kuin käsityöläisillä. Käsin tehdyt tuotteet ovat edeleen kalliita vaikka ne olisi tehty kehitysmaissa orjatyövoimalla.

        Mutta automekaanikon työtä ei ole korvattu komeilla. Automekaanikon työ on paljon vaativampaa nykypäivä, kuin vielä vaikkapa 80-luvulla, jolloin autot olivat paljon yksinkrtaisempia, kuin nykyään. Ennen automekaanikoksi ei kummoista koulutusta tarvinnut ja "tee se itse mieskin" pärjäsi hyvin, mutta nykypäivänä on oltava merkki ja mallikohtaiset koulutukset ja sertifikaatit.

        "Tuon palkkalogiikan mukaan nykyisen kangastehtaan työntekijän pitäisi saada miljoonia"

        Logiikan olet kehitellyt ihan omasta päästä, sillä minä en ole mitään "miljoonista" puhunut. Mutta voihan tähän esimerkiksi laskea, että kangastehtaassa työntekijä koneellaan tekee 100 kertaisella palkalla 1000 kertaa enemmän kangasta päivässä, kuin käsityöläinen. Ehkä se suhdeluku saadaan tuosta.


      • PieniPiruVasempaan
        KonkkaTeltta kirjoitti:

        "työntekijän tarvitse hyötyä mitään työnantajan järjenkäytöstyä."

        Tällaista ei ainakaan kannata mennä ääneen sanomaan missään työpaikalla, sillä työntekijät voivat ajatella vastavuoroisesti "työnantajan ei tarvitse hyötyä mitään työntekijän järjenkäytöstä". Fiksina kaverina varmaan ymmärrät mitä siitä seuraisi.

        "Triviaaliesimerkkinä voidaan käyttää vaikka kankaan valmistusta."

        Esimerkkisi ontuu aika pahasti, sillä teollisuudessa kone on hyvin pitkälle ihmisen ja yksi ihminen voi hallita useiden koneiden tekokkaan käytön ja jopa koneiden huollot ja korjaukset. Työnkuva on muuttunut täysin 1700-luvun käsityöläisajoilta. Työntekijöiden määrä on vähentynyt, mutta vastavuoroisesti heidän tuottavuutensa ja osaamisensa on kehittynyt minkä vuoksi palkka on parempi, kuin käsityöläisillä. Käsin tehdyt tuotteet ovat edeleen kalliita vaikka ne olisi tehty kehitysmaissa orjatyövoimalla.

        Mutta automekaanikon työtä ei ole korvattu komeilla. Automekaanikon työ on paljon vaativampaa nykypäivä, kuin vielä vaikkapa 80-luvulla, jolloin autot olivat paljon yksinkrtaisempia, kuin nykyään. Ennen automekaanikoksi ei kummoista koulutusta tarvinnut ja "tee se itse mieskin" pärjäsi hyvin, mutta nykypäivänä on oltava merkki ja mallikohtaiset koulutukset ja sertifikaatit.

        "Tuon palkkalogiikan mukaan nykyisen kangastehtaan työntekijän pitäisi saada miljoonia"

        Logiikan olet kehitellyt ihan omasta päästä, sillä minä en ole mitään "miljoonista" puhunut. Mutta voihan tähän esimerkiksi laskea, että kangastehtaassa työntekijä koneellaan tekee 100 kertaisella palkalla 1000 kertaa enemmän kangasta päivässä, kuin käsityöläinen. Ehkä se suhdeluku saadaan tuosta.

        Jos haluat hirttää itsesi tuohon toimenkuvajuttuun, niin kyllähän se käy. Silloin Asentajan pitää saada asentajan palkka siltä ajalta, kun tekee asennushommaa ja siakaspalvelijan palkka siltä ajalta, kun tekee asiakaspalvelua.

        Tehokkuusvertailu palkkojen kanssa ei ole pelkkää historiaa. Edelleen on vaihtoehtoina valita erilaisia tapoja tehdä asioita eikä vaihtoehdot noudata tuotavuutta. Junakuskille ei makseta 30 kertaa suurempaa palkkaa kuin rekkakuskille, vaikka lastia kulkeekin sen verran enemmän. Kukaan ei myöskään ole niin tollo, että vaatisi sitä.

        Palkan pitäisi perustua siihen, millä hintaan löytyy halukas tekijä koska loppuasiakaskin saa valita toimittajan haluamallaan tavalla. Hinta ei ole ainoa argumentti eikä se ole sitä työpaikoissakaan eli en tarkoita sitä, että ammattikoululiasta päästettäisiin tekemään leikkauksia vain koska se tekee ne halvalla.

        Pitkällä ajanjaksolla työmarkkina toimii niin, että palkka maksetaan vain siitä osaamisesta, mitä työssä tarvitaan ja sillä perusteella, mihin hintaan työlle saadaan tekijöitä. Joko se toimii suoraan tai niin, että liikaa maksavat menevät konkurssiin ja uudet toimijat tulevat tilalle tai sitten palkka joustaa ja yritys sekä työntekijät saavat jatkaa hommiaan.

        Kun deltalla on kilpailija, joka toimii paremmin, delta voi joko sulkea ovensa tai ottaa mallia. AY-liikeen rooli on aika olematon koska lopputulos on selvä: työ tehdään maksajan haluamalla tavalla joko deltalla ja kilpailijalla tai vain kilpailijalla.
        Ei kannata pullistella lihaksia, jos ei ole substanssia.


      • KonkkaTeltta
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Jos haluat hirttää itsesi tuohon toimenkuvajuttuun, niin kyllähän se käy. Silloin Asentajan pitää saada asentajan palkka siltä ajalta, kun tekee asennushommaa ja siakaspalvelijan palkka siltä ajalta, kun tekee asiakaspalvelua.

        Tehokkuusvertailu palkkojen kanssa ei ole pelkkää historiaa. Edelleen on vaihtoehtoina valita erilaisia tapoja tehdä asioita eikä vaihtoehdot noudata tuotavuutta. Junakuskille ei makseta 30 kertaa suurempaa palkkaa kuin rekkakuskille, vaikka lastia kulkeekin sen verran enemmän. Kukaan ei myöskään ole niin tollo, että vaatisi sitä.

        Palkan pitäisi perustua siihen, millä hintaan löytyy halukas tekijä koska loppuasiakaskin saa valita toimittajan haluamallaan tavalla. Hinta ei ole ainoa argumentti eikä se ole sitä työpaikoissakaan eli en tarkoita sitä, että ammattikoululiasta päästettäisiin tekemään leikkauksia vain koska se tekee ne halvalla.

        Pitkällä ajanjaksolla työmarkkina toimii niin, että palkka maksetaan vain siitä osaamisesta, mitä työssä tarvitaan ja sillä perusteella, mihin hintaan työlle saadaan tekijöitä. Joko se toimii suoraan tai niin, että liikaa maksavat menevät konkurssiin ja uudet toimijat tulevat tilalle tai sitten palkka joustaa ja yritys sekä työntekijät saavat jatkaa hommiaan.

        Kun deltalla on kilpailija, joka toimii paremmin, delta voi joko sulkea ovensa tai ottaa mallia. AY-liikeen rooli on aika olematon koska lopputulos on selvä: työ tehdään maksajan haluamalla tavalla joko deltalla ja kilpailijalla tai vain kilpailijalla.
        Ei kannata pullistella lihaksia, jos ei ole substanssia.

        "Silloin Asentajan pitää saada asentajan palkka siltä ajalta, kun tekee asennushommaa ja siakaspalvelijan palkka siltä ajalta, kun tekee asiakaspalvelua."

        Tai sitten asentajalle maksetaan hieman parempaa palkkaa, kun hän kykenee tekemään myös asiakaspalvelutehtäviä. Tämä on sitä oikeaa työelämän joustavuutta josta kaikki osapuolet hyötyvät. Meestyvissä yrityksissä panostetaan "jatkuvaan parantamiseen", jossa pyritään innovoimaan henkilöstöä alhaalta johtoportaaseen asti. Tähän kuuluu myös luonnollisesti rahallinen palkitseminen sillo kun toiminan laatua saadaan parannettua.

        "Junakuskille ei makseta 30 kertaa suurempaa palkkaa kuin rekkakuskille, vaikka lastia kulkeekin sen verran enemmän. Kukaan ei myöskään ole niin tollo, että vaatisi sitä."

        En ole ennen sinua edes moista vertausta kuullut. Jotenkin tuntuu, etet hahmota kokonaisuuksia vaan ajattelumaailmasi on kovin yksinkertainen ja mustavalkoinen.

        Junakuljetukset eivät ole 30 kertaa kustannustehokkaampia, kuin rekkakuljeytukset. Sen ymmärtää jo paatunutkin AY-demari, mutta sinä näköjään et. Monissa tapauksissa junakuljeus on jopa kallimpi, vaikka raiteet tulisivat pihaan asti, koska raideliikeenteeseen liittyy paljon muita kustannustekijöitä.

        "Joko se toimii suoraan tai niin, että liikaa maksavat menevät konkurssiin ja uudet toimijat tulevat tilalle tai sitten palkka joustaa ja yritys sekä työntekijät saavat jatkaa hommiaan."

        Edelleen aika yksinkertainen ajattelutapa, jossa oletat palkkojen olevan ainoa kilpailutekijä. Toisaalta ei palkka ole ainoa työntekijän motivaattori, mutta varmati yksi parhaista tavoista lisätä työsuoritusta, varsinkin jos palkkajärjestelmä on tavoitteellinen. Esimerkiksi Deltan tapauksessa olisi ollut järkevää maksaa niille asentajille parempaa palkkaa, jotka suostuvatt tekemään myös asiakaspalvelutehtäviä. Tilanne olisi hoitunut joustavasti ja "vapaaehtoisesti" Nyt tehtiin pahin mahdollinen virhe, kun lähdettiin sanelulinjalle. Tuli lakkoja, tappiota, ilmapiiri ja maine meni pitkäksi aikaa. Kukaan ei hyötynyt.

        "Kun deltalla on kilpailija, joka toimii paremmin, delta voi joko sulkea ovensa tai ottaa mallia."

        Delta on epäonnistunut lähes kaikessa mahdollisessa. Nyt otettin viimeinen oljenkorsi käyttöön ja alettiin laskemaan palkkatasoa, joka on jo lähtökohtaisesti kilpailijoita alempi. Tämä kyllä näkyy myös asentajien motivaatiossa ja työnlaadussa. Osaajat hakeutuvat muualle ja tilalle tulee kokemattomat ammattikoulupojat oppia hakemaan.


    • Jus...niin

      Sarasvuo totesi keskustelussa, että palkka pitää olla niin hyvä että sillä haluaa tehdä työtä.
      Hän kertoi tapauksen, oli palkannut työntekijän työhön ja jossain vaiheessa oli selvinnyt että työntekijä on yksihuoltaja, silloin oli nostettu palkkaa ja työntekijä työteho oli parantunut huomattavasti. Sarasvuo totesi että kiito työntekijälle on myös yhtä tärkeä kun hyvä palkka. Mutta mistä näitä työnatajia löytyy jotka on liikkeellä Sarasvuon asenteella?, ei ainakaan 100 vuotiaasta suomesta.

    • pipilälandia

      Suurin osa työstä mitä nykyyän ns. tarjotaan on ota tai jätä periaatteella eli etsitään sitä epätoivoisinta työtöntä jota voi kusettaa maailman tappiin saakka.

      Kummasti erään vuokrafirman asenne muuttui kun huomasi etten ole heidän potentiaalista materiaalia paskatöihin kun sanoin että etsin kokoaikaista palkkatyötä ja palkalla x ja siitä en tingi.

      On myös aibvan samantekevää mitä sanovat kuten "ettei tuolla palkalla kyllä löydy työtä täältä meidän paikoista..."

      No en etsikkään mitään itsensä nöyryyttämistyötä vaan normaalia palkkatyötä ja jos sellaista ei enää löydy niin eletään sitten ilman työtä lopunikää mutta paskatöihin en enää lähde niitä on tullut tehtyä nuoruudessa työuran alkuaikoina ihan tarpeeksi ja siitäkään ei enää tingitä kuten eivät firmatkaan tingi vaatimuksissaan.

      Suomi on täysin epäonnistunut valtio joka on omaa kansaansa vastaan monessa asiassa, siitä pisteet Sipilälle.

      • yksduunari

        Koko Suomen työelämä on p*rseellään. Yritykset, jotka vaativat työelämän (työntekijän) joustoja, paikallista sopimista ja yleissitovuuksien poistoa, kärähtävät itse vuoroltellen erilaisista kartelleista, veronkierrosta ym huijauksista ja rikoksista. Kuitenkin johtoporrasta muistetaan ruhtinaallisilla palkkioilla, jotka ovat ylittäneet kohtuuden rajat jo aikoja sitten.

        Tilannetta pahentaa Keskusta-Kokoomuslainen oikeistopolitiikka, jossa kilvan hehkutetaan kuinka "kaikki työ on tärkeää" "työ on itseisarvo" "ei ole olemassa paskaduunia" ym . No sehän on toki totta, että ei ole olemassa "paskaduunia" on vain duunia joissa on "paska palkka" Lesta-Sipilä hoitelee sukulaisilleen hyvät urakat Talvivaarasta ja työntekijät kikyttävät.

        Samaan aikaan työttömiä painostetaan ilmaistöihin ja työnhakuja katkaistaan mielivaltaisesti, jotta saadaan tilastot siivottua ja oikeistohallitus kerää pisteet kotiin.

        Kyllä olis kirvelle töitä...


    • PieniPiruVasempaan

      Ennen kuin tyrmää koko työelämän, kannattaa muistaa, että suurin osa on toissä eikä valita, vaikka työ ei ole juuri sitä, mikä on kivinta eikä pomo ole bestis. En usko myöskään, että kenelläkään on omasta mielestä niin suuri palkka, että se menee epäoikeudenmukaiseksi.

      Suurin osa ihmisistä otta työn vastaan ja ymmärtää mistä maksetaan eikä heillä ole epärealistisia käsityksiä omista taidoistaan ja kyvyistään.

      Voi olla, että se 70%, joka maksaa muiden laskut, ei viitsi kauaa tehdä sitä...

      • mitänäähöpötät

        Mikä 70%?


      • PieniPiruVasempaan
        mitänäähöpötät kirjoitti:

        Mikä 70%?

        30% suomalaisista maksaa veroista vain 3%.
        Toinen mielenkiintoinen asia on, että suomalaiset kuuluvat maailman rikkaimpaan prosenttiin.

        Verotuksessa ja tulonjaossa on kysymys siitä, kuinka hyvän elintason saa muiden kustannuksella. Koko järjestelmä luotiin alunperin pitämään ihmiset hengissä, nykyään pohditaan minkälainen älypuhelin kuuluu saada ilmaiseksi ettei tule paha mieli.

        Alkuperäiset argumentit ovat menettäneet merkityksensä tulonjaon perustana.


      • menekouluun
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        30% suomalaisista maksaa veroista vain 3%.
        Toinen mielenkiintoinen asia on, että suomalaiset kuuluvat maailman rikkaimpaan prosenttiin.

        Verotuksessa ja tulonjaossa on kysymys siitä, kuinka hyvän elintason saa muiden kustannuksella. Koko järjestelmä luotiin alunperin pitämään ihmiset hengissä, nykyään pohditaan minkälainen älypuhelin kuuluu saada ilmaiseksi ettei tule paha mieli.

        Alkuperäiset argumentit ovat menettäneet merkityksensä tulonjaon perustana.

        Aika pihalla olet asioista.

        Toki valtion palveluksessa oleva virkapossu ei maksa nettoveroa lainkaan ja hänelle valtio kustantaa myös älypuhelimen sekä paljon muuta etuja.

        Muta vähäosaisille ja työttömille ei kuulu tuollaisia etuja vaikka nykypäivänä jo pelkkä työnhaku käytännössä vaati älylaittteita.


      • PieniPiruVasempaan
        menekouluun kirjoitti:

        Aika pihalla olet asioista.

        Toki valtion palveluksessa oleva virkapossu ei maksa nettoveroa lainkaan ja hänelle valtio kustantaa myös älypuhelimen sekä paljon muuta etuja.

        Muta vähäosaisille ja työttömille ei kuulu tuollaisia etuja vaikka nykypäivänä jo pelkkä työnhaku käytännössä vaati älylaittteita.

        Ei, ikävä sanoa, mutta et selvästi tiedä, mistä puhut.
        Palataan, kun minäkin saan jotain keskustelusta.

        PS
        Olisi hyvä, jos kyse olisi virkamiehistä, muttei ole.


      • jnder
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Ei, ikävä sanoa, mutta et selvästi tiedä, mistä puhut.
        Palataan, kun minäkin saan jotain keskustelusta.

        PS
        Olisi hyvä, jos kyse olisi virkamiehistä, muttei ole.

        "Palataan, kun minäkin saan jotain keskustelusta."
        Pyydä fattasta, niinkuin kaiken muunkin mitä tarvitset.


      • menekouluun
        PieniPiruVasempaan kirjoitti:

        Ei, ikävä sanoa, mutta et selvästi tiedä, mistä puhut.
        Palataan, kun minäkin saan jotain keskustelusta.

        PS
        Olisi hyvä, jos kyse olisi virkamiehistä, muttei ole.

        Nyt taisi kolahtaa omaan nilkkaan :D

        Oletkin itse verovaroilla elätettävä julkinen virkapossu.


    • Kahj
      • PieniPiruVasempaan

        Jep, ei tiedä kaikkea, mutta työtehtävien muuttumista ei voi salata.


    • PalkkaaPösöstä

      Autokaupan alalla kannattaa olla liitossa. Eihän välttämättä mitään ihmettä tapahdu, mutta ongelmia voi olla muillakin kuin asentajilla. Automyyjien ja markkinoinnin puolen ja hallinnon palkkojakin voidaan yrittää sormeilla ilman oikeutta. Nähty homma.

      Metalliliitto ja MMA-liitto ja Pro-liitto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3079
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2771
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2568
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2558
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1703
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1657
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1496
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1362
    Aihe