Miten voisi onnistua lopettaan juomisen. olen 30 v mies ja elämäni on onnetonta. viina on vienyt minulta kaiken. miten ihmeessä onnistuisin raitistumaan. haluan elämäni takaisin!
Miten eroon viinasta?
19
2248
Vastaukset
- neuvoja
Ensimmäiseksi sinun täytyy tunnustaa itsellesi että alkoholi on sinulle ongelma, ja sinun pitäisi pyrkiä raittiuteen.
Voisit myös yrittää aluksi vähentää juomista, mutta harvemmin se onnistuu, siksi tärkeintä olisi täydellisen raittiuden saavuttaminen.
Pienin askelin, päivä kerrallaan on tie raittiuteen. Psyykkaa itseäsi, lausu vaikka ääneen monta kertaa päivässä: "Tänään en ota."
Jos kaupassa käydessä tulee houkutus ostaa olutta tai siideriä, niin ostapa vissyä, mehua tai limsaa sen sijasta. Huijaa itseäsi, tule "leikkihumalaan", limonadista.
Pahimmat viinantuskaiset hetket kestävät yleensä 10-15min milloin on pahin kiusaus langeta. Alkoholiin tottuneet aivosolut huutavat viinaa, mutta kiusausta vastaan pitää vain taistella. Lähde lenkille, hypi vaikka paikoillasi mutta älä anna viinapirulle periksi.
Vähitellen, viikkojen, kuukausien jälkeen aivot alkavat tottua raittiuteen eikä tuska ole niin kova.
Silloin on vain muistettava ettet saa ottaa pisaraakaan alkoholia, muuten on olemassa vaara että sama meno jatkuu taas. - koskenjorma
täytyy saada tottelemaan, siten etteivät tartu pulloon ja vie suuhun ,jos pullon sisältönä on alkohoolia .
- viuviu
siltä,että olet todella valmis lopettamaan läträämisen ja haluat palata "ihmisten joukkoon"?
krapulassa on helppo lupailla.jos sen jälkeenkin pysyt päätöksessä niin hyvä.
minä olen saanut apua ja raittiutta täältä:
http://www.suomenaa.fi/- raitis alkoholisti
pistin sulle s-postia...mutta en ole varma tuliko se oikeaan osoitteeseen T: [email protected]
- riipe
on monet päässeet viina- ym. huumehelvetistä irti
tutustu aiheeseen:
http://kannabis.port5.com/info.html- koskenjorma
ojasta allikkoon
On olemassa jos vain itse haluat tarttua siihen.. Minä tein elämäni parhaimman ratkaisun kun lakkasin taistelemasta kuningas alkoholia vastaan ja nöyrryin sen asian edessä, että omin voimin en pärjää..menin AA:han ja löysin sieltä ihmisiä jotka olivat joutuneet samaan tilanteeseen kuin minä, kuuntelin heitä viikosta toiseen ja opin ymmärtämään että minullakin on mahdollisuus toipua jos vain tartun "pelastusrenkaaseen" minä tartuin, ja sain uuden raittiin elämän.
En haluu mollata tai masentaa, mutta mulla yks tuttu sano ettei AA oo hänen paikkansa. Kävi yhdessä ryhmässä vissiin kuukauden verran ja totes ettei oo hänen paikkansa. Oli tossa 9kk juomatta muille keinoin (antabus, a-klinikan terapia) nyt joi 3kk ja nyt yrittää uudestaan juomatonta elämää Katkolta vauhtia ottaen.
- PiPo
Tein saman ratkaisun enkä ole hetkeäkään katunut
- jos asut pk-seudulla
AA-kokouksista kattava luettelo osoitteessa: www.aakokoukset.net
Kokouksissa kannattaa tarttua jonkun hihaan ja kysyä, MITEN SINÄ OLET PYSYNYT RAITTIINA?
Lopettaminenhan onnistuu meiltä kaikilta, mutta miten pysyä raittiina päivä kerrallaan? -Siinä tarvitsemmekin ohjelmaa, joka on 100% ja toimii, jos vilpittömästi haluat toipua.- Janne
Onko AA:lla jotain salattavaa...
>>Asia nousi esiin jo Palvelun kokouksessa viime lauantaina ja tulee esiin seuraavassa Kustannuksen kokouksessa 18.2.05. >>
Mitä nämä palvelun ja kustannuksen kokoukset ovat. - Tiku
Janne kirjoitti:
Onko AA:lla jotain salattavaa...
>>Asia nousi esiin jo Palvelun kokouksessa viime lauantaina ja tulee esiin seuraavassa Kustannuksen kokouksessa 18.2.05. >>
Mitä nämä palvelun ja kustannuksen kokoukset ovat.Otsikko on linkki AA virallisille Suomen sivuille. Sieltä löytyy myös ryhmien sijainti ja aukioloajat.
AA:lla on paljon omien kirjojen kustannus-, käännös - yms. toimintaa. AA palvelu - AA ryhmien palveluelin - ja AA kustannus hoitavat näitä tehtäviä.
Annettu .net osoite ei ole AA:n laaatima ja siitä puuttuu jotakin syystä suurin osa Suomessa toimivista AA ryhmistä mm. ts. se ei ole luotettava. Tällaista toisten nimellä virheellistä ja harhautamaan pyrkivää tietoa välittäviä netti on pullollaan. - apua saanut
Tiku kirjoitti:
Otsikko on linkki AA virallisille Suomen sivuille. Sieltä löytyy myös ryhmien sijainti ja aukioloajat.
AA:lla on paljon omien kirjojen kustannus-, käännös - yms. toimintaa. AA palvelu - AA ryhmien palveluelin - ja AA kustannus hoitavat näitä tehtäviä.
Annettu .net osoite ei ole AA:n laaatima ja siitä puuttuu jotakin syystä suurin osa Suomessa toimivista AA ryhmistä mm. ts. se ei ole luotettava. Tällaista toisten nimellä virheellistä ja harhautamaan pyrkivää tietoa välittäviä netti on pullollaan.Tässä luettelossa oli pk-seudulla järjestettäviä AA-kokouksia. Oli minulle ainakin hyvä palvelu. Siinä oli myös palautemahdollisuus, jossa kiitinkin siitä, että saa kattavaa palvelua. Mitä tai kenen etua palvelee, että kokouksista ei saa tietoa?
Terv. "epätietoinen matkailija"
www.aakokoukset.net - ota selvää
En ole kuullut, että yksikään AA-ryhmä kuuluisi Suomen AA-Kustannus ry:hyn tai AA:n Palveluneuvoston yhteen toimikuntaan, josta käytetään nimitystä Bill W.:n ystävät. Mitä sinä horiset? AA-ryhmät eivät ole liittyneet mihinkään eikä kehenkään! Vai onko jollain yhdistyksellä AA-ryhmiä? AA-ryhmät voivat muodostaa kyllä neuvostoja ja toimikuntia, jotka ovat vastuussa niille, joita palvelevat.
- nimetön alkoholisti
Mikä on perinteinen suomalainen AA ja perinteinen suomalainen "AA-lainen"?
Onko jotain tekemistä AA:n perinteiden kanssa?
Jos vastauksesi edelliseen on kyllä, kuuluuko perinteen vaalimiseen AA:n Kolmas Perintö?
Selvittäisitkö todella sen, onko esimerkiksi Kaksitoista Käsitettä eli palvelun hengelliset periaatteet käytössä ja miten se näkyy Suomen AA:ssa?
Miten toisen perinteen ryhmäomatunto toimii käytännössä läpi rakenteen?
Miten delegoitu toimivalta, kuten II Käsite kertoo?
Entä Oikeudet? - Päättämisen oikeus, - Osallistumisen oikeus, vetoamisen/valittamisen oikeudet?
Miten siis vähemmistöjen suoja toteutuu?
Tässä muutamia peruskäsitteitä käsittelyysi. Selvitä ne tai kerro, miten ne toteutetaan Suomen AA:ssa?
Mikä on palvelutoiminnan hengellinen perusta ja "kiveen hakattu"? - sheriffille
Sinä aktiivisena palstalle kirjoittajana ja keskustelun avaajana omaat olemattomat tiedot AA-Yhteisöstä. On "hieman" arveluttavaa, kun toimit palstan sheriffinä ja jonkinlaisena ohjeistajana.
Asenteesi on ällistyttävä ja jokaiselle lukevalle ihmiselle paljastuu sinun täydellinen tiedon puute. On mahdoton keskustella AA:n palvelun Kolmannesta Perinnöstä ihmisen kanssa, jolta puuttuu aiheeseen vaadittavat taustat.
Herbert Spenceriä lainatakseni, löytyy Ison Kirjan lopusta, liitteestä II, sivu 553:
"ON OLEMASSA PERIAATE, JOKA ESTÄÄ KAIKEN TIEDONKULUN, JOKA KÄY TODISTEESTA JOKAISTA VÄITETTÄ VASTAAN JA JOKA TAKAA SEN, ETTÄ IHMINEN PYSYY IKUISESTI TIETÄMÄTTÖMÄNÄ - SE PERIAATE ON VARMA VASTENMIELISYYS ENNEN ASIAAN PEREHTYMISTÄ."
Iso Kirja ja siinä esitetty toipumisohjelma on AA-Yhteisömme perusta. Tätä on vahvistettu kahdellatoista perinteellä, jotka kirjoitettiin 1946 AA-Grapevinessa, AA:n kuukausijulkaisussa yksi kerrallaan tuona vuonna. Ne omaksuttiin nopeasti ja hyväksyttiin Clevelandin ensimmäisessä juhlakokouksessa 1950.
Vuonna 1951 alkoi ensimmäinen valtuusto toimia ja siitä saadut kokemukset olivat niin rohkaisevia, että St Louisin juhlakokouksessa heinäkuun 3. 1955, jolloin AA:n katsotaan saavuttaneen täysi-ikäisyytensä - Kaikki kolme perintöä luovutettiin AA:lle. Siis perustajat luovuttivat.
Tuon kehityksen tuloksena muissa maissa otettiin Palvelun Perintö eli valtuustosuunnitelma käyttöön. Siitä saadut kokemukset kirjasi Bill W. suomeksikin käännettyyn "Maailmanpalvelun Kaksitoista Käsitettä". Tuolloin USA/Kanadan palveluvaltuusto oli toiminut kaksitoista vuotta.
Mainitsemallasi Kolmannen Perinnön Käsikirjalla ei ole muuta kuin historiallista arvoa. Kannattaa tutustua AA:n Palvelukäsikirjaan, Service Manualiin tai AA:n palveluvaltuuston seitsemännessä palveluvaltuuston kokouksessa hyväksyttyyn Palveluoppaaseen.
Ryhmätoimintaan on hyviä käsikirjoja käännetty suomeksikin aina 50-60 -lukujen vaihteesta n. kymmenen vuoden välein. Ne ovat oivia oppaita sanomansaattoon ja parempiin työskentelytapoihin pyrittäessä. Surullista vain, että niistäkin suomalaiset "veijarit" ovat tehneet kotikutoisia versioita ja jotain "vaarallista" on jätetty tarkoitushakuisesti kääntämättä.
Koskaan ei ole Suomen AA tarvinnut toimintaansa ryhmiä muuhun kuin rahan lähettämiseen "keskustoimistolle", joka sekin on ainutlaatuinen keksintö maailmanlaajuisessa AA-yhteisössä. Sana Keskus on tyrkätty joka paikkaan, mutta AA:n kokemuksen mukaan se ei esiinny kuin yhdessä asiassa eli CENTRAL-OFFICET ovat paikallisten ryhmien omia toimistoja, joita Suomessa ei ole kuin kaksi: toinen Turussa ja toinen Helsingissä ns. Kolmio.
Uskoakseni olet jostain saanut kipinän lähteä selvittämään, mitä AA-yhteisö ja sen periaatteet ovat, ja sehän on hyvä asia. Peiliin katsomalla se ei oikein onnistu, mutta peilinä voit käyttää runsasta kokemusta, jota yhteisössämme on tarjolla. Valitettavasti Suomen AA-toimisto ei tarjoa paljoakaan siihen apua. Yli kymmeneen vuoteen ei sieltä ole ollut jaossa AA-Guidelinesia, joita vielä 80-luvulla ja 90-luvun alussa ryhmät saivat käyttöönsä.
No aika näyttää ja se näyttää joka maailman kolkassa, että vain ottamalla AA:n kaikki kolme perintöä, voi yhteisö kukoistaa ja saattaa sanomaansa vielä kärsivälle alkoholistille.
- kaksois-diag.
Ite oon ollu kuivilla puol vuotta.Menin ensin alkoholisteille tarkoitettun kuntoutumiskeskukseen jossa olin kuukauden.Sieltä sain hyvän alun juomattomuuteen.Sen jälkeen oon syöny säännöllisesti antabusta.Mulle sanottiin,että kuivilla olo ei tule olemaan helppoo,jonka oon pitäny mielessä aina kun tekee mieli,tosin viime aikoina ei oo enää ees tehny mieli.Asiat alkaa pikkuhiljaa olemaan kondiksessa.Alkuun pääsy on hankalaa,joten mulla ratkas tuo kuntoutumiskeskuksessa olo.Saatan vielä ratketakin,mutta nyt näyttä ihan hyvältä.Niin ja tärkeintä tietysti on todellinen halu olla juomatta.
- moi
etsi itsellesi nainen. esim työpaikalta (jos sulla on semmosta) koita ainakin olla pari viikkoa aluski juomatta ja siitä se lähtee.. onhan niitä AA_ klinikoita myös. mutta miten mä saisin mun isän ymmärtämään ettei sekään voi juua itseään hegiltä. se suuttuis ja sanois hulluksi jos menisin sille möläyttää tuommosta.
- eri mieltä
Ei kukaan nainen/mies estä ketään juomasta, ja pari viikkoa pystyy puistokemistikin olemaan juomatta, väkisin ja väkkyröimällä, ei se siitä lähde, se lähtee siitä, että on halu olla juomatta oman itsensä vuoksi.
Sano vain isällesi, mitä väliä sillä on, jos sanoo sinua hulluksi, kai sinä itse tiedät, että et ole. Voisi olla pieni herätys, nimittäin nyt luulee, että et tiedä tai edes aavista ongelmaa ja voi hyvällä omallatunnolla ryypätä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?901757- 851242
- 1101123
- 71954
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47681- 33663