Lääkkeitä monenlaisia

ö-Öö

Meitsi ollut kymmeniä vuosia tilastokeskuken listoilla erilaisista tutkimusaiheista. Oikestaan alunperin aloin osallistumaan, kun ajattelen, tuleepahan järkeviäkin tuloksia tilastoihin huomioonotettaviksi.

Aika äkkipikaa Fimea oli sen pystyyn polkaissut, jos se liittyi jotenkin meneillään olevaan toimitusjupakkaan. Epäilen, kyseessä jokin pitempään suunniteltu tutkimus. Ei kyselyssä kummempaa, kokemuksia lekureista resepteistä, apteekeista jne.

No mulla ei vakituisia resepejä, enenpi joskus asperiinia tms. Ihan olen tyytyväinen siihen. . Monesti miettinyt, helpolla tulee jotain sairautta, mihin sitten pakko alkaa käyttämään. , tehoavatpahan sitten paremmin. Kun olemassa pahoja sairauksia, missä kovat kivut, olen päättänyt, jos apteekista ei saa tarpeeksi tehokkaita troppeja, hankitaan sitten apteekin ulkopuolelta. Siinä vaihesa ei paljon lait kiinnosta.

Ok, meni hiton pitkään, että pötsylle sallittiin lääkekäyttö. Tunnen pari ihmistä, jotka käyttäneet pötsyä nimenomaan lääkkeeksi, ei pään sekoittamiseen. Nyt hommeli laillista, edistystä sekin.

No aloin mietiskelään tätä Sillanpään tapausta. Joopa, kundilla jokin harvinainen neurologinen sairaus. Kristalli viimmesen päälle laitonta kamaa. Mahdollista, ko käyttämiseen saattanut toi tautikin vaikuttaa. J pirihän siis myös piristää.

Tää suomen huumepolitiikka tullut sotien jälkeen. Puolet suomen ukoista amfematiimikoukussa, net piti vierottaa. Ennen sotia suomessa käytettiin älyttömästi huumeita, heroiinia flunssaan pohjalta. Mikä lienee nykyaikanen kompromissi, en tiedä. Pötsykauppa laitonta ja laajaa, sen laillistaminen toisi verotuloja ja homma saataisiin kontrolliin. Luulen, nykyisin tsadissa helpompi saada jotain kamaa kadulta, kuin pimeä pullo. Lestinheitto ei lyö enää oikein leiville.

Meinaan vaan, kuinkahan moni aikoo kitua kivuissaan aikanaan loppuikänsä. Jos eutanasiaa ei sallita, itsemurhat ja vahvojen huumeiden kauppa tulevat lisääntymään.

Mä en aio kitua. Joku voi haluta, oma asiansa.

=DW=

22

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pahan.palvelus

      Eikö vaan sodassakin tarjottu huumaavia aineita pelon voittamiseksi ja voimantunnon lisäämiseksi?

      • ö-Öö

        Pervitiiniä

        Saksalaisilta saatu idea. Se meta-amfetamiinia, eli samantyyppistä kamaa, mistä Sillanpää nyt kärysi. Mulla jotenkin mielikuva, sodisssa pärjättiin noinkin hyvin just amfetamiinin ansiosta. Kas, itänaapuri käytti votkaa. Niillä vähän vastakkaisia vaikutuksia.

        =DW=


    • New-age

      Uutisissa viitattiin Hortonin tautiin, mitä potee 0,5 % , enimmäkseen miehet ja tällä on yhteys migreeniin, perinnöllisyyttä. Viittasin tähän tuolla hajuherkkyysketjussa.

    • "No aloin mietiskelään tätä Sillanpään tapausta. Joopa, kundilla jokin harvinainen neurologinen sairaus. Kristalli viimmesen päälle laitonta kamaa. Mahdollista, ko käyttämiseen saattanut toi tautikin vaikuttaa", kirjoittaa aloittaja.

      Sama asia kävi itselläni mielessä. Särky tuossa sairaudessa on kuulemma helvetillinen, eikä sairauteen ole täsmälääkitystä.

      Fyysiseen kipuun löydetään yleensä lääkitys. Henkiseen ei välttämättä niinkään ja kivun asiantuntijat painottavat, että näitä kahta on vaikea erottaa toisistaan kun ne vielä ruokkivat toinen toistaan.

      Itse olen kyllä sillä linjalla, että vähän ihminen voi kärsiäkin, En olisi heti napsimassa lääkettä tai tilaamassa aikaa ammattiauttajalle jos pikkuisen ahistaa...

      • ö-Öö

        Kipu subjektiivinen juttu.

        Mun käsittääkseni sitä ei oikein voi mitatakkaan. etenkään vertailla eri ihmisten välillä. Jokaisella kai aina joskus jotain kipuja. Sama ahistuksen kanssa. Kummassakin tapauksessa pitäis juu pyrkiä vaikuttamaan syihin, ei oireisiin. Fyysisiin ongelmiin saattaa hoitojakin löytyä, mentaalipuolen asiat voi olla niin monenlaisista seikoista johtuvia, hankala jollekin ulkopuoliselle asialle oikein tehdä mitään.

        Itselääkintähän se aina ensin kokeillaan. Buranaa kipuihin ja kossua vitutukseen. Auttaa, jos auttaa, tai ei. Hah, terkkarista saa melkein automaattisesti verenpainepillerit, kalesterolilääkkeet, helpolla sokerilääkkeetkin. Onnistunut välttämään nekin, liian helpolla tyrkytetään reseptejä. Masislääkkeistä en tiedä, oletan, pillerit halvempia, kuin terapia.

        Puhutaan juu narkkareista. Pikkuhiljaa alettu puhumaan lääkekoktailien käyttäjistä. En tiedä, monesti näkee ihmisillä niin valtavia dosetteja, mitä side-efektejä aiheuttavat, en tiedä. Joskus epäilyttää, tulee pidettyä lääketokkuraista dementoituneena, vaikka mahdollisesti on vaan sekoittaneet päänsä ihan laillisilla reseptikamoilla.

        Mä ehkä olen pillerikammoinen, mutten lääkevastainen.

        =DW=


      • Kärsiä voi määräänsä asti.
        Itselläni on jaloissa hermokipua, se on helvetillistä, ei haittaa päivällä mutta nukkumaan meno pelottaa. Ei siihen lääkkeetkään auta, pitäisi olla lääke joka tainnuttaa hevosenkin. Kylmä kääre auttaa ja kuntopyörän polkeminen ennen nukkumaan menoa. Onneksi ei ole ihan jokailtaista.
        Minulla on ollut jalkakipuja lapsesta asti, muistan kun nukkuminen ei meinannut onnistua, äiti antoi Hotapulveria, joten olen kaiken kokenut.
        Verenkierto on hyvä jaloissa, ei ole suonikohjuja, en tiedä mistä johtuu, ei ole tienneet lääkäritkään. Sain parkinsonintautiin tarkoitettuja lääkkeitä, ne kuulemma joskus auttavat vastaavassa tilanteessa, ei auttaneet, tuli vain kumma olo.


      • elä.ja.anna.toisen.elää

        Kyllä se kipu on hitonmoinen, jos se saa miehen/naisen itkemään ja lyyhistymään polvilleen.
        Itselläni on ollut hermosärkyä, joka säteili päähän, niin ja jäätynyt olkapää, jotka molemmat lamauttivat. Ne saatiin hoidettua fysioterapialla ja vahvalla tulehduskipulääkkeellä.
        Tunnen erään leukemiaa, jolla nyt myös todettu aivokasvain, sairastava, joka joutuu hakemaan reseptin kipuihin Tanskasta. Lääkkeet saa kyllä sitten Suomesta.

        Itse en muista milloin viimeksi olisin särkylääkettä tarvinnut. Piristystä kyllä kaipaisin :)


      • Hermosärky taitaa olla kivuista pahimpia. Ainakaan en itse ole pahempaa kokenut kuin viime kevään iskias-särky. Piti huutaa ääneen kun ei voinut olla missään asennossa. Silloin ei ole vaihtoehtoja, eikä mietitä pärjäisikö ilman lääkitystä...
        Sekin vaiva tuli ihan puun takaa. Ei varoitellut mitenkään ennakkoon. Mitään rakenteellista vikaa ei löydetty joten se voi ilmeisesti yllättää vastakin.

        Jalkasärky on näihin asti ollut minulle vierasta. Tuon iskias-session jälkeen sitä on alkanut esiintyä. sätelilykipuna uskoaksani. Eräs tuttuni, 78 v., joutuu napsimaan jalkasärkyyn Panadolia päivittäin - ei kuulemma ole haitaksi, lääkärin mukaan. Hänellä on aina uusia tuotteita, joiden hän katsoo auttavan: viimeksi oli jotakin hevoslinjamenttia...

        Itselleni näyttäisi paras lääke olevan se liike, kuten väsyksiin asti vakuutellaan. Nyt kun olen jo pystynyt voimistelemaan, säryt ovat vähäisemmät. Se tietysti vaatii sitä, että mieli on riittävän korkealla ja niin ei aina ole. Niin että piristys olisi välistä paikallaan täälläkin..))

        Vielä noista amfetamiinijohdannaisista. Muistelen, että lasten ADHD:tä hoidetaan lääkkeellä, joka kuuluu tuohon ryhmään... Mitähän siitäkin seuraa jatkossa ?


      • ö-Öö
        demeter1 kirjoitti:

        Hermosärky taitaa olla kivuista pahimpia. Ainakaan en itse ole pahempaa kokenut kuin viime kevään iskias-särky. Piti huutaa ääneen kun ei voinut olla missään asennossa. Silloin ei ole vaihtoehtoja, eikä mietitä pärjäisikö ilman lääkitystä...
        Sekin vaiva tuli ihan puun takaa. Ei varoitellut mitenkään ennakkoon. Mitään rakenteellista vikaa ei löydetty joten se voi ilmeisesti yllättää vastakin.

        Jalkasärky on näihin asti ollut minulle vierasta. Tuon iskias-session jälkeen sitä on alkanut esiintyä. sätelilykipuna uskoaksani. Eräs tuttuni, 78 v., joutuu napsimaan jalkasärkyyn Panadolia päivittäin - ei kuulemma ole haitaksi, lääkärin mukaan. Hänellä on aina uusia tuotteita, joiden hän katsoo auttavan: viimeksi oli jotakin hevoslinjamenttia...

        Itselleni näyttäisi paras lääke olevan se liike, kuten väsyksiin asti vakuutellaan. Nyt kun olen jo pystynyt voimistelemaan, säryt ovat vähäisemmät. Se tietysti vaatii sitä, että mieli on riittävän korkealla ja niin ei aina ole. Niin että piristys olisi välistä paikallaan täälläkin..))

        Vielä noista amfetamiinijohdannaisista. Muistelen, että lasten ADHD:tä hoidetaan lääkkeellä, joka kuuluu tuohon ryhmään... Mitähän siitäkin seuraa jatkossa ?

        Tiedä adhd:sta

        Iskias tuttujuttu. Kyllä se aika rampauttava on. Mulla tuli aika nuorena, joopa joo, ei tahtonut saada sukkia jalkaan ja buranaa kului.

        Venyttely. se jotenkin vapautti hermon puristuksesta. Vaihdoin sängyn sohvaan, sai paremmin nukuttua. Sitten vaan jotain vääntelemistä ja roikkuminen etenkin oli hyvä. Se helpotti pikkuhiljaa, Ei ole uusinut.

        Vaikka iskias ei kai sinällään ole kovaa kipua, se tympii aivan älyttömästi.

        =DW=


      • New-age

        No jos Hortonin tauti on periytyvää, geeneissä, onko sillä mitään henkistä.
        Mutta jos kipu on h:stä, voi tulla henkisiä seuraamuksia.
        Mutta tokko lääkäri suosittelevat tällaiseen "itselääkitykseen", mistä nyt puhutaan.
        Lihasreuman hyväksyminen taudiksi, kesti Suomessa vuosia.


      • New-age kirjoitti:

        No jos Hortonin tauti on periytyvää, geeneissä, onko sillä mitään henkistä.
        Mutta jos kipu on h:stä, voi tulla henkisiä seuraamuksia.
        Mutta tokko lääkäri suosittelevat tällaiseen "itselääkitykseen", mistä nyt puhutaan.
        Lihasreuman hyväksyminen taudiksi, kesti Suomessa vuosia.

        Jarilla on hyvät yhteydet Ruotsiin.
        Saattaa olla ihan lääkärin määräämät lääkkeet.
        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13540598.ab

        Lääkäri, joka tekee pikadiagnoosin ADHD sellaisille, jotka sen haluavat ja määrää amfetamiinia.
        Vastaanotolle pääsee lyhyellä odotusajalla ja ilman lähetettä.
        "På sin egen hemsida annonserar han öppet med hur han snabbt och enkelt kan ordinera amfetamin.
        ”Alla de som uppfyller kriterierna för ADHD, erbjuds behandling med centralstimulerande läkemedel, (Metamina, Amfetamin, Ritalin, Concerta, Equasym och Medikinett)."

        Rahat menevät Kyprokselle ...
        "Ola Lundin tar ut 30 000 kronor i månaden. Företagets vinster går till Ola Lundins bolag Topp Spire Holdings med bas i skatteparadiset Cypern."


      • New-age

        Meillä on ollut muutama vuosi sitten kirjoituksia, että aikuiset käyttäisivät ADHD lääkkeitä työsuoritustason parantamiseen. Väärinkäyttöä? Totta vai legendaa?
        Muutoin tuosta diagnosista en tiedä. Lähipiirissä ei ole ko. potevia.

        Olalla menee hyvin...


    • hmpff

      Pelkäät kipua? No kai jokainen ainakin jollain tasolla pelkää, ja onhan se vissiin tutkittukin, että keho parantaa itsensä paremmin ilman sitä stressiä minkä kipu tuo.

      Silti, jotenkin yksioikoinen ja sinisilmäinen kirjoitus. Sä et ota lainkaan huomioon noiden aineiden sivuvaikutukset. Jopa cannabiksen jatkuvasta pössyttelystä saattaa joutua psykoosiin. Menepä jonkin skitson kotiin jolla on lääkkeet ottamatta, se ei todellakaan ole kaunista. Mulle mieluummin kipua kuin vessanpöntöstä tulvivia pahiksia. Amfetamiiniin varsinkin kuuluu paranoija ja hallusinaatiot, aggressivisuus. Jos jossain pöndellä raivoat, niin mikä siinä, kunhan jätät tulematta stadiin sillä arialaisellasi.

      Toinen juttu, porttiteoria. Kun alat käyttää jotain, keho tottuu sen tehoon, ja tarvitset lisää. Tämä toimii kaikkiin aineisiin, kipulääkkeisiinkin. Jos et voi enempää ottaa, on pakko siirtyä kovempiin aineisiin. Minusta jotenkin naiivia ajatella että minähän en koukkuun jää. Okei, kaikki eivät jää koukkuun, mutta onko sulla takeita siitä?

      Ja entäs "laskuhumala". Mitäs siihen meinaat napata? Tai mitä jos satut ostamaan jotain paskaakamaa?

      Minusta koko juttusi on jotenkin itsekäs. Ajattelet vain itseäsi ja kuinka väliaikaisesti pääsisit tuskasta eroon. Sun ympärillä on kuitenkin ihmisiä, ellei nyt muita niin naapureita, liikenteessä, hoitohenkilökunta joka joutuu korjaamaan sun huonot päätökset. Jotka ovat velvollisia pitämään sut hengissä. Mm. minun verorahojen kustannuksella. Mua ei hotsita maksaa sun pössyttelyistä, kuules.

      • ö-Öö

        Hah

        Toi oli just sitä jargonia, mitä uskikset ja muut typerykset vääntää. Miten se vastaus, meinaatko kitua loppuelämäsi, vaiko et?

        Niin, meitsi ei käytä juurikaan lääkkeitä, mitään kamaa koskaan kokeillutkaan. Vaan tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Jos menee helvetiksi, en paskaakaan välitä, onko joku aine laillista, tai laitonta.

        Ja eutanasia ei kiellä ketään kitumasta, jos haluaa. Eutanasian vastustajat pakottavat muita ihmisiä kitumaan, jostain käsittämättömästä omahyväisestä syystään.

        =DW=


      • hmpff
        ö-Öö kirjoitti:

        Hah

        Toi oli just sitä jargonia, mitä uskikset ja muut typerykset vääntää. Miten se vastaus, meinaatko kitua loppuelämäsi, vaiko et?

        Niin, meitsi ei käytä juurikaan lääkkeitä, mitään kamaa koskaan kokeillutkaan. Vaan tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Jos menee helvetiksi, en paskaakaan välitä, onko joku aine laillista, tai laitonta.

        Ja eutanasia ei kiellä ketään kitumasta, jos haluaa. Eutanasian vastustajat pakottavat muita ihmisiä kitumaan, jostain käsittämättömästä omahyväisestä syystään.

        =DW=

        Ei ollut mitään jargonia, oli elämästä koettua. Tuttavan nuori poika aloitti kevyesti, loppui amfetaminiin. Äiti pikkasen auttoi, maksoi aineet, poika sai ilmaisen ylläpidon. Psyykoseja, aggressiivisuutta. Loppui mielisairaalaan, nyt en tiedä miten voi. Äiti ei enää kerro.

        Kaman käyttö eskaloitui tälle pojalle 5 vuoden aikana. Sä oot gubbe jo, ei niin pitkä tulevaisuus edessä, mutta pidempi kuin 5 vuotta todennäköisesti?

        Kyllä, meinaan kitua. Mieluummin kuin kiduttaa mun omaiset huolilla siitä miten pärjään. Sulla muistaakseni ei jälkeläisiä, joten ymmärrän sun itsekkyyttä. Mutta mun mielestä se, että ottaa vastuun omasta elämästä on kallein lahja minkä omaisilleen voi antaa, ja niin aion elää. Tuo huoli toisista kun voi olla romahduttavaa jollekin, sekin on omassa elämässä koettu. Kaikki päätökset jotka teet, aiheuttaa pienen reaktioketjun lähelläsi. Jo vain sekin, missä aineissa lähdet liikenteeseen. Ja jos aloitat, voitko enää lähteä selvinpäin liikenteeseen? Kärsiikö sun selvinpäin-aikasi siitä että muulloin olet aineissa?

        Kyse ei ollut siitä, onko laitonta vai ei. Vaan lyhytnäköisyydestä vs. mitä tapahtuu pitkällä tähtäimellä. Ok, kirjoitamme 60 palstalla, ehkä ne kiikaritkin rupeaa olemaan teatteriversiota. Sulla näköjään on.

        Mitä jos elätkin 90 vuotiaaksi? Paitsi että sulla edelleen on kivut (keho tottunut jo piriin) niin sulla on lisäksi nuppi sekaisin?


    • MökinMummi

      Mikään huumaavan aineen "tarve" ei oikeuta lähtemään autolla liikenteeseen nupin ollessa sekaisin.
      Se autolla ajaminen huumattuna oi rikos jolla hän asetti sivulliset vaaraan, ihme päähän paijailua ja selitysten hakua tämän "kansansuosikin" kohdalla on saanut nyt jälkeenpäin lukea.

      • ö-Öö

        Kyse ei ollut rattikärystä.

        Kyse oli syistä. miks joku käyttää. Sillanpäällä saattoi olla tuplasyyt, spiidin tarve ja kivut. Piri on laitonta, se siis rikos sinällään sekin. Tuplarikos, ei sitä kukaan ole kiistänytkään.

        Mulla käsitys, aika paljon ratteja tulee huolimattomuutta, siis ajattelemattomuutta. Erikseen palologiste rattijuopot, joilla ei oikein ole mitään väliä mistään. Hyvin harva kai tietoisesti alkaa ajokorttiaan riskeeraamaan.

        Erittäin usein nykyisin huume-lääkekäryjä. Net tulleet viinan lisäksi, tai tilalle. Oletettavasti olemassa tilastoja, en viitsi tutkia.

        Tiesin, uskikset ja muut mielensä pahoittajat alkaa mesoamaan. Siitä hyvin huomaa, miksi kotimainen päihdepolitiikka ja keskustelu on, mitä on.

        Kohu nousi sen takia, nyt kärys humppaukko, jossain muussa tapauksessa ois ollut kahden rivin maininta.

        =DW=


      • hmpff
        ö-Öö kirjoitti:

        Kyse ei ollut rattikärystä.

        Kyse oli syistä. miks joku käyttää. Sillanpäällä saattoi olla tuplasyyt, spiidin tarve ja kivut. Piri on laitonta, se siis rikos sinällään sekin. Tuplarikos, ei sitä kukaan ole kiistänytkään.

        Mulla käsitys, aika paljon ratteja tulee huolimattomuutta, siis ajattelemattomuutta. Erikseen palologiste rattijuopot, joilla ei oikein ole mitään väliä mistään. Hyvin harva kai tietoisesti alkaa ajokorttiaan riskeeraamaan.

        Erittäin usein nykyisin huume-lääkekäryjä. Net tulleet viinan lisäksi, tai tilalle. Oletettavasti olemassa tilastoja, en viitsi tutkia.

        Tiesin, uskikset ja muut mielensä pahoittajat alkaa mesoamaan. Siitä hyvin huomaa, miksi kotimainen päihdepolitiikka ja keskustelu on, mitä on.

        Kohu nousi sen takia, nyt kärys humppaukko, jossain muussa tapauksessa ois ollut kahden rivin maininta.

        =DW=

        Jos olen oikein ymmärtänyt, niin huumeista kärähtää jo ihan pienestä, vaikka vaikutus olisi alle sen rajan, mikä on alkoholille asetettu.

        En tiiä. Olen mä kivun kanssa elänyt, mutta en ikinä niin ettei sitä voisi jollain tapaa parantaa. Vaikka se paraneminen onkin kestänyt, se että se toivo on siellä, on varmasti kantava voima. Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia parantumattomasta kivusta.

        Silti uskoisin että kokeilisin suunnilleen kaikkea muuta tilalle ensin, kävisin huuhaat ja tyyliin parantavat kivetkin läpi ennen kuin sortuisin huumeisiin.

        Äidillä oli kovat selkäkivut, hän murskasi selkänikaman, eikä 70-luvulla osattu niitä kunnolla leikata (osataanko vieläkään...). Hän kokeili aikansa kipulääkkeitä, totesi ne pitkällä tähtäimellä tehottomiksi, ja jatkoi ilman. Näin että ilmankin selviää, vaikkakin se ei aina ollut niin laadukasta se elämä.

        Noh, hän oli se, joka myöhemmässä vaiheessa sairastui skitsofreniaan. Sai sitä paranoijaa ja psykooseja joista ylempänä syytin troppeja... Suo siellä, vetelä täällä.. Ei ole koskaan takeita mistään. Mutta ainakaan mä en lähde erityisemmin tavoittelemaan sitä tilaa.


      • hmpff
        hmpff kirjoitti:

        Jos olen oikein ymmärtänyt, niin huumeista kärähtää jo ihan pienestä, vaikka vaikutus olisi alle sen rajan, mikä on alkoholille asetettu.

        En tiiä. Olen mä kivun kanssa elänyt, mutta en ikinä niin ettei sitä voisi jollain tapaa parantaa. Vaikka se paraneminen onkin kestänyt, se että se toivo on siellä, on varmasti kantava voima. Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia parantumattomasta kivusta.

        Silti uskoisin että kokeilisin suunnilleen kaikkea muuta tilalle ensin, kävisin huuhaat ja tyyliin parantavat kivetkin läpi ennen kuin sortuisin huumeisiin.

        Äidillä oli kovat selkäkivut, hän murskasi selkänikaman, eikä 70-luvulla osattu niitä kunnolla leikata (osataanko vieläkään...). Hän kokeili aikansa kipulääkkeitä, totesi ne pitkällä tähtäimellä tehottomiksi, ja jatkoi ilman. Näin että ilmankin selviää, vaikkakin se ei aina ollut niin laadukasta se elämä.

        Noh, hän oli se, joka myöhemmässä vaiheessa sairastui skitsofreniaan. Sai sitä paranoijaa ja psykooseja joista ylempänä syytin troppeja... Suo siellä, vetelä täällä.. Ei ole koskaan takeita mistään. Mutta ainakaan mä en lähde erityisemmin tavoittelemaan sitä tilaa.

        Niin, siis on kaikkea muutakin tarjolla kipuun. Kipukliniikka on keksitty, josta saa ellei muuta niin vertaistukea. Mielen hallinta taitaa olla yksi suurimmista. Siirtää ajatukset muualle. Kehon kipukynnys nousee ajan saatossa kun se rasittuu...

        Siskon miehelle kokeiltiin juuri selkäkipuihin sellainen värkki joka tulkitsee hermokivut ja pysäyttää ne ennen kuin lähtevät aivoihin. Operoitiin selkärangan viereen, piuhat siitä selkäytimeen. En täysin tiedä mikä on nimeltään, aika hitechiä tuntui olevan. Kuulostaa varmaan siltä että olen seonnut itekin ;) mutta kaikkea uutta on tullut sen jälkeen kun alettiin ymmärtämään aivoissa olevien välittäjäaineita ja niiden tehtävää. Mielen tutkiminen on aika uutta.

        En silti ehkä olisi niin kovin jyrkkä mielipiteissäni jos on kyse terminaalihoidosta, jos jonkun loppu häämöttää ja olo on paskamainen, niin siitä vaan.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Kyse ei ollut rattikärystä.

        Kyse oli syistä. miks joku käyttää. Sillanpäällä saattoi olla tuplasyyt, spiidin tarve ja kivut. Piri on laitonta, se siis rikos sinällään sekin. Tuplarikos, ei sitä kukaan ole kiistänytkään.

        Mulla käsitys, aika paljon ratteja tulee huolimattomuutta, siis ajattelemattomuutta. Erikseen palologiste rattijuopot, joilla ei oikein ole mitään väliä mistään. Hyvin harva kai tietoisesti alkaa ajokorttiaan riskeeraamaan.

        Erittäin usein nykyisin huume-lääkekäryjä. Net tulleet viinan lisäksi, tai tilalle. Oletettavasti olemassa tilastoja, en viitsi tutkia.

        Tiesin, uskikset ja muut mielensä pahoittajat alkaa mesoamaan. Siitä hyvin huomaa, miksi kotimainen päihdepolitiikka ja keskustelu on, mitä on.

        Kohu nousi sen takia, nyt kärys humppaukko, jossain muussa tapauksessa ois ollut kahden rivin maininta.

        =DW=

        Luuletko tosiaan, että olisi ollut vain kahden rivin maininta, jos kysymyksessä olisi ollut joku Päivi R. tai Timo S? Tai joku tietty tunnettu lestaatti?

        Ainakin ö-Öö oisi pitänyt jumalattoman metakan, eikä olisi puolustellut ja lässytellyt yhtään.

        Kaiken kaikkiaan minusta tuntuu koko tämä hössötys J.S.:n pelkältä mainosjipolta. Sammuvan tähden epätoivoiselta jipolta saada julkisuutta ja säälipisteitä.
        Poliisithan eivät antaneet median tietoon hänen nimeään. Itse hän tuli mukamas katuvana itkien esiin ja kerjäämään sympatiaa suvaitsevilta täti-ihmisiltä.
        Ettei vaan tahallaan ajanut sen keltaisen viivan yli, kun näki poliisit takanaan?

        Nyt kaikki höpsöt suvaitsevat tädit kilpaa ostamaan lippuja Jarin konsertteihin näyttääkseen, että Jaria ei jätetä (vaikka eivät muuten niihin olisi menneetkään).


    • näkemiinn

      Eräs mun hyvistä työkavereista kaivoi joskus rinnassa olleesta patista siellä muhineen punkin ulos
      - ja koska mua ei lapsena ollu rokotettu tubia vastaan - sain aikuisiällä rokotteen samoin kuin piikin nautaeläintb-a vastaan - siitä oli mun mielest' selkeää apua horrosmaista uupumiseen ja kipuun jota olin potenut pitkään kivun ohella.
      Amfetamiinia en koskaaan ole käyttänyt - vainoharhaisuutta olen toki potenut kun koko ikäni olen ollut kiusattu ja vainottu ihmi´nen - kyömynenäinen noita-akaksi nmitelty - vähintään muutmankymmenen uskonlahkon painostama ja ahdistama hyypiö - vaikka uskoisin mitä
      -etukäteen köyhän työläispentuna tiedän että uskoni aina todistellaan vääräoppiseksi - joten se siitä. Silti lupa uskoa tai olla uskomatta tai epäillä - niin näkyvää kuin näkymätöntä maailmaa.

    • Suomi on apina maailmassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      375
      1860
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      49
      1577
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      208
      1270
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1056
    5. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      918
    6. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      48
      712
    7. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      67
      711
    8. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      256
      707
    9. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      101
      678
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      46
      640
    Aihe