Hei!
Oon alkanu kiinnostuu valokuvauksesta ja katoin tossa Vinkareen videon missä hän suositteli aloittelijalle Canonin EOS 1300D:tä tai Nikonin D 3300. Ajattelin nyt kysyä täältä sit et mitä te suosittelisitte haluaisin opetella ottaa tämän tyyppisiä kuvia: https://www.instagram.com/p/7g8YzMi2kB/
Ja mikä olisi hyvä linssi tähän!
Kiitos avusta jo etukäteen!
Kumpaa suosittelette?
15
177
Vastaukset
- Canonisti______minäkin
Kumpi tahansa käy hyvällä objektiivilla. Molemmissa on säädöt vähän hankalasti, joten esimerkiksi uusi Fujin X E3 olisi parempi, mutta kalliimpi. Myös käytetyt X E2s:t ja X Pro1:t kannattaa katsoa. Fujeissa on säädöt fiksummin näkyvissä.
Objektiviksi joku hyvin piirtävä laajakulma prime. Samyangin objektiivit ovat edullisia laatuunsa nähden. Niistä puuttuu automaattitarkennus, mutta se ei ole tarpeellinen tuon tyyppisessä kuvauksessa. Sen lisäksi kannattaa hankkia joku yleisobjektiivi. Croppikennossa se tarkoittaa esimerkiksi noin 23 mm, jotkut käyttävät myös noin 35 mm objektiivia.
Noiden lisäksi sitten kunnollinen kolmijalka. Mikään rimpula ei tule kyseeseen.
Miten olet ajatellut työn kulun kuvauksen jälkeen? Tuossa on jälkikäsittely tärkeää, vaikka esimerkiksi Fujin "filmisimulaatioilla" voi vähän oikaista.- säädöt
Canonin ja Nikonin säädöt on kyllä ihan helppo oppia ja onnistuu pienellä totuttelulla käyttää myös pimeässä ja hanskat kädessä. Fujissa on ihan kivan näköiset nuo pari säätörullaa, joihin on arvot laitettu näkyviin. Kai ne näkyy myös näytöllä ja etsimessä, ettei hämärässä sitten olla taskulampun varassa? Ja miten tuohon suljinajan säätörullaan pääsee käsiksi pakkasella, pitääkö ottaa hanskat kädestä? Muut ehkä onnistuu, mutta en tuota ole omin käsin hipelöinyt, kun kuvien perusteella vain koitan arvailla miten tuota onnistuisi käytellä. Entä herkkyys sitten, nappi rulla niin kuin muissakin?
- Canonisti______minäkin
säädöt kirjoitti:
Canonin ja Nikonin säädöt on kyllä ihan helppo oppia ja onnistuu pienellä totuttelulla käyttää myös pimeässä ja hanskat kädessä. Fujissa on ihan kivan näköiset nuo pari säätörullaa, joihin on arvot laitettu näkyviin. Kai ne näkyy myös näytöllä ja etsimessä, ettei hämärässä sitten olla taskulampun varassa? Ja miten tuohon suljinajan säätörullaan pääsee käsiksi pakkasella, pitääkö ottaa hanskat kädestä? Muut ehkä onnistuu, mutta en tuota ole omin käsin hipelöinyt, kun kuvien perusteella vain koitan arvailla miten tuota onnistuisi käytellä. Entä herkkyys sitten, nappi rulla niin kuin muissakin?
Itselläni on kokemusta sata- ja kymppisarjojen Canoneista ja nyttemmin Fujin X Pro1:stä ja X Pro2:sta. Sen verran olen käyttänyt myös Canonin vitosta, että tunnen sen säädöt. Fujin X Prot ovat ylivoimaisia säädöiltään halvempiin Canoneihin nähden. Vitoseen verrattuna kyse on enemmän makukysymyksestä.
- Canonisti______minäkin
Canonisti______minäkin kirjoitti:
Itselläni on kokemusta sata- ja kymppisarjojen Canoneista ja nyttemmin Fujin X Pro1:stä ja X Pro2:sta. Sen verran olen käyttänyt myös Canonin vitosta, että tunnen sen säädöt. Fujin X Prot ovat ylivoimaisia säädöiltään halvempiin Canoneihin nähden. Vitoseen verrattuna kyse on enemmän makukysymyksestä.
Mutta siis kaikilla mainituilla rungoilla, mukaanluettuna aloittajan vaihtoehdot, onnistuu tuollaisen kuvan ottaminen. Siihen tarvitaan hyvälaatuinen laajakulma ja jalusta.
Maisemakuvauksessa automaattinen tarkennus ei ole tärkeää. Joten käsitarkenteiset ovat mahdollinen vaihtoehto laajakulmaksi.
Jalustan pitää olla tukeva. Kun kyseessä on hyvin kevyt kalusto, hyvälaatuinen kevytkin jalusta riittää. Tukevuutta saa lisää esimerkiksi ripustamalla kassin jalustaan.
- tästä_kysymys
Ei nuo linkin kuvat oikeastaan kamerasta kiinni ole.
Pitäisi vaan löytää sopivia pilvenpiirtäjiä sopivaan vuorokaudenaikaan ja saada kamera hilattua tarpeeksi korkealle.- Canonisti_____minäkin
Tuohon lisäisin vielä, että kohteen tulee olla kaupunkimainen, jos halutaan leikitellä valoilla tuolla tavalla. Kaupungeissa tuollaiset kohteet ovat usein auki myös illalla. New Yorkissa, Pariisissa jne. tiedän useita paikkoja. Suomesta tiedän vain yhden, Verkkokauppan näköalatasanteen Jätkäsaaressa.
Tuon tyyppiset kuvat on perinteisesti otettu illalla. Ei siis yöllä. Kameroiden kennojen dynamiikan parantuessa, ovat mahdollisuudet onnistumiseen parantuneet. - suunta_taajamiin
Canonisti_____minäkin kirjoitti:
Tuohon lisäisin vielä, että kohteen tulee olla kaupunkimainen, jos halutaan leikitellä valoilla tuolla tavalla. Kaupungeissa tuollaiset kohteet ovat usein auki myös illalla. New Yorkissa, Pariisissa jne. tiedän useita paikkoja. Suomesta tiedän vain yhden, Verkkokauppan näköalatasanteen Jätkäsaaressa.
Tuon tyyppiset kuvat on perinteisesti otettu illalla. Ei siis yöllä. Kameroiden kennojen dynamiikan parantuessa, ovat mahdollisuudet onnistumiseen parantuneet.Todellakin, yleensähän pilvenpiirtäjiä esiintyy lähinnä taajama-alueilla, harvemmin haja-asutusalueilla.
- Canonisti_____minäkin
suunta_taajamiin kirjoitti:
Todellakin, yleensähän pilvenpiirtäjiä esiintyy lähinnä taajama-alueilla, harvemmin haja-asutusalueilla.
Tuossa on oleellisinta oppia valon ja hämärän leikki. Ei niinkään pilvenpiirtäjien kuvaaminen. Tekniikkaa voi sitten käyttää esimerkiksi suurkaupunkien keskustojen pilvenpiirtäjiä kuvattaessa.
- HyväPaikka
Eräs helpoiten saavutettavissa olevista paikosta tuollaisten kuvien ottamiseen on Victoria Peak. Kannattaa mennä paikallisella bussilla ylös, ja tramilla alas.
Star Ferryn lautat lähtee siitä Tsim Sha Tsuin lounaiskärjestä, läheltä Canton roadin eteläpäätä. Niillä on paras mennä sinne saaren puolelle.
Aikaa kannattaa varata useampi päivä, sumu voi joskus haitata näkymää joten aina ei kuvaaminen onnistu. Mutta kyllähän siellä on paljon muutakin nähtävää ja kuvattavaa. Hotelli kannattaa ottaa mantereen puolelta, mutta ei välttämättä Nathan roadin varrelta, ne on siellä ylihintaisia. - Tsuumiko
Tuosta Instagram-kuvasta arvio: kuvattu ehkä lievällä laajakulmalla tai normaaliobjektiivilla. Periaatteessa joku maisemakuvaukseen sopiva pokkarikamera saattaa riittää tuollaiseen kuvaan, vaikkapa Nikon Coolpix, jossa ohjelma yömaisemia varten ja sävynsäätöön eri konsteja.
Mutta jos halutaan kirkuvan tarkkaa terävyyttä kuvaan, sitten kiinteäpolttovälinen huippuobjektiivi. Jos halutaan käytön helppoutta, jokin laajakulmatsuumi. Joka on toisaalta raskas ja kömpelö kuljetella verrattuna pieneen kiinteäpolttoväliseen. Kompaktikamera kevyempi, mutta niissä ei yleensä kovin laajakulmaisia polttovälejä. Eli jos haluaa helppoa tsuumailua, tai jos haluaa kevyttä tarkkuutta, jne. Tämä on tällaista kompromissia ja rajankäyntiä. Suo siellä, vetelä täällä.
Tässä joitakin objektiiveja on lueteltu:
https://www.lifewire.com/best-wide-angle-lenses-to-buy-for-dslr-4071591
Löydetty haulla:
http://search.carrot2.org/stable/search?source=web&view=folders&skin=fancy-compact&query=nikon lenses wide&results=100&algorithm=lingo&EToolsDocumentSource.country=ALL&EToolsDocumentSource.language=ALL&EToolsDocumentSource.customerId=&EToolsDocumentSource.safeSearch=false- Canonisti_____minäkin
On pari kalliimpaakin vaihtoehtoa, mutta Fujin X70 on kohtuuhintainen laajakulmapokkari. Sen heikkous on etsimen puute, mutta tuon tapaiset kuvat otetaan jalustalta, joten se ei haittaa.
Jokinaika sitten täällä käytiin X70 yhteydessä dynamiikkakeskustelua. X70 dynamiikka on yhtä hyvä, kuin muillakin saman ikäluokan APS-C kennoisilla. Jos laittaa rahaa enemmän pinoon ja ostaa uusinta teknologiasukupolvea, saa toki parempaa dynamiikkaa.
- Jalusta
Se mitä ei kukaan veilä ole sanonut, on jalusta! Tuon tyyppisen hämäräkuvan ottamiseen tarvitaan pidempi suljinaika kuin päivällä. Kuva tärähtää helposti käsivaralta kuvattaessa. Helpoiten kameran tukeminen onnistuu jalustalla.
Toinen vaihtoehto tärähtämättömään kuvaan on saada kamera tuettua johonkin kiinteään rakenteeseen. Kolmas vaihtoehto on ISO luvun nostaminen, jotta saadaan lyhyempi suljinaika, mutta silloin joudutaan tyytymään kohinaisempaan kuvaan.
Tuollaisen kuvan nyt saa melkein millä tahansa kameralla jos osaa sitä käyttää.- Jalusta
Luin huolimattomasti ketjun ja olihan se jalusta (kolmijalka) jo mainittukkin siellä.
No se ei varsinaista asiaa kuitenkaan muuta. Tuollaiseen kuvaan se jalusta on tärkein. - Canonisti_____minäkin
Jalusta kirjoitti:
Luin huolimattomasti ketjun ja olihan se jalusta (kolmijalka) jo mainittukkin siellä.
No se ei varsinaista asiaa kuitenkaan muuta. Tuollaiseen kuvaan se jalusta on tärkein.Kyllä, eikä se saa olla mikään marketin 30€ muovirimpula.
- Selvääpässinlihaa
Jos haluat kuvalaadultaan paremman, niin Nikon, joka on oikeastaan kaikilta oleellisilta ominaisuuksiltaan Canonia parempi, lisäksi Nikonissa ei ole alipäästösuodinta, joten saat kennosta ja optiikasta paremman hyödyn irti. Optiikaksi suosittelen Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM, joka on Nikonin croppiin zoomiksi hyvä, ellei jopa erittäin hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2824366Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2721391Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661356Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011144- 841116
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1021105En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1251049Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä581011- 169893
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15851