Ensimmäinen täyssähköitäauto

huipputekniikkaa

Hienolta näyttää. Tuskin maltan odottaa että tulee tuotantoon. Hintakin lienee halvempi kuin läntisillä kilpailijoilla.
http://m.iltalehti.fi/autot/201703292200093483_au.shtml

74

996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huippuu

      Minusta VW on varsin läntinen firma. Tuosta odottamisesta, kysymyksessähän oli konsepti joka ei tietenkään sellaisenaan tule markkinoille.

      • kieltenopettajienliitto

        Olisko liian myöhäistä hakeutua tukiopetukseen lukihäiriön takia?


      • Häiriöitäpiisasa

        Aloittajalla on tahallinen lukihäiriö, joten ei auta.


    • skoda.itäautojenkingi

      Sitten loppuu ehkä itäautojen ivailu, kun Skodalle tulee sähköauto? Osoittaa ainakin, että itäautokin voi edes periaatteessa sisältää uuttakin tekniikkaa.

    • suuriOngelma

      sähköauto jutut vaan jatkuu,,,,,, ja unohtuu että se toimiva kestävä akku on vielä keksimättä....

      • itäblokkihistoriaa

        Myöskin itäautojutut vaan jatkuu...... ja unohtuu, että itäblokki on sortunut yli neljännes VUOSISATAA sitten, niin ja se yli satavuotias keksintö: sähköauto, ei se ole vieläkään valmis.


      • kielikylvettäjä
        itäblokkihistoriaa kirjoitti:

        Myöskin itäautojutut vaan jatkuu...... ja unohtuu, että itäblokki on sortunut yli neljännes VUOSISATAA sitten, niin ja se yli satavuotias keksintö: sähköauto, ei se ole vieläkään valmis.

        Käytäpä google-kääntäjää. Suomi-englanti. Itäauto=from Eastern Europe ja Itäblokin auto=Eastern Block car. Nyt on sinulla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Siis Skoda on yhä itäauto, muttei välttämättä aina itäblokin auto.


      • itäblokkihistoriaa
        kielikylvettäjä kirjoitti:

        Käytäpä google-kääntäjää. Suomi-englanti. Itäauto=from Eastern Europe ja Itäblokin auto=Eastern Block car. Nyt on sinulla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Siis Skoda on yhä itäauto, muttei välttämättä aina itäblokin auto.

        Miksi käyttäisin kääntäjää suomenkieliseen termiin? Jota käytettiin vain Suomen autokaupassa? Itäauto merkitsi aikoinaan suomenkielessä nimenomaan itäblokissa valmistettua autoa, itäblokin jälkeisessä maailmassa niitä ei tietenkään ole. Kenenkähän vellit on sekoittuneet?


      • kielikyvettäjä

        Kun et kerran osaa lopettaa, saat palkinnoksi seuraavan. Kokeilepa mitä google-kääntäjä antaa tulokseksi tsekki-englanti käännöksenä tsekin sanasta Škoda tai Skoda englanniksi. Hyvää päivänjatkoa!


      • TsekkoslovakianNähnyt
        kielikylvettäjä kirjoitti:

        Käytäpä google-kääntäjää. Suomi-englanti. Itäauto=from Eastern Europe ja Itäblokin auto=Eastern Block car. Nyt on sinulla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Siis Skoda on yhä itäauto, muttei välttämättä aina itäblokin auto.

        Sulla on siis peruskoulukin käymättä eli englanninkieliset termit east ja car eivät edes ole tuttuja? Miten säälittävää.
        Tosinkoulua käydäkseen pitäisi myös kyetä ymmärtämään lukemansa, joten emme oikeastaan ihmettele osaasi.


      • itäblokkihistoriaa
        kielikyvettäjä kirjoitti:

        Kun et kerran osaa lopettaa, saat palkinnoksi seuraavan. Kokeilepa mitä google-kääntäjä antaa tulokseksi tsekki-englanti käännöksenä tsekin sanasta Škoda tai Skoda englanniksi. Hyvää päivänjatkoa!

        Et itekään osannut lopettaa, vaikka huomasit olleesi väärässä! En halua palkintoasi, eihän ole mitään mieltä kääntää erisnimiä, kai nyt sen verran ymmärrät? Hyvää illanjatkoa.

        ps, Kun kerran haluat sekoilla asian vierestä, tarkistapa, missä maissa noudatetaan itä-euroopan aikaa ja missä keski-euroopan aikaa?


      • trollinmetsästäjä
        itäblokkihistoriaa kirjoitti:

        Miksi käyttäisin kääntäjää suomenkieliseen termiin? Jota käytettiin vain Suomen autokaupassa? Itäauto merkitsi aikoinaan suomenkielessä nimenomaan itäblokissa valmistettua autoa, itäblokin jälkeisessä maailmassa niitä ei tietenkään ole. Kenenkähän vellit on sekoittuneet?

        Tämähän on uskomaton häiskä. Juuri todistettu yllä että itäautot on itäeuroopasta [tulevia]autoja yhden mailman suurimman yhtiön Alphabetin toimesta, ja itsellään ei ole kertakaikkiaan mitään faktoja tuekseen todistaakseen itäautoken kuolemaa, mutta jatkaa vaan hokemistaan ja OMIA mielipiteitään kuin kuurosokea. Kaikenlaisia täällä suolessa kuljeskelee! Älkäämme vastatko itäautojaeienääole-trollille. Vastaukset vaan ruokkii tuota trollia.


      • itäblokkihistoriaa
        trollinmetsästäjä kirjoitti:

        Tämähän on uskomaton häiskä. Juuri todistettu yllä että itäautot on itäeuroopasta [tulevia]autoja yhden mailman suurimman yhtiön Alphabetin toimesta, ja itsellään ei ole kertakaikkiaan mitään faktoja tuekseen todistaakseen itäautoken kuolemaa, mutta jatkaa vaan hokemistaan ja OMIA mielipiteitään kuin kuurosokea. Kaikenlaisia täällä suolessa kuljeskelee! Älkäämme vastatko itäautojaeienääole-trollille. Vastaukset vaan ruokkii tuota trollia.

        Oot ihan uskomaton häiskä!
        -toit tuon lähes vuoden takaisen kommentin takaisin keskusteluun
        -väitit jotain todistetun, vaikka kukaan ei ollut mitään todistanut.
        -en ole kertonut MITÄÄN OMIA mielipiteitä, kaikki -50 --70luvuilla eläneet tietävät, mitä itäautot kauan sitten olivat, se on monenkin kirjoittajan toimesta täällä selitetty, ja todisteita on netti pullollaan.
        -kun et kerran tiedä mitään muinaisesta itäblokista etkä Suomen autokaupasta itäblokin aikaan, olisitko ystävällinen ja jättäisit nuo typerät kirjoituksesi julkaisematta, tunnut todella olevan kuurosokea, lisäksi pahasti lukihäiriöinen.


      • hupaisahemmooot
        itäblokkihistoriaa kirjoitti:

        Oot ihan uskomaton häiskä!
        -toit tuon lähes vuoden takaisen kommentin takaisin keskusteluun
        -väitit jotain todistetun, vaikka kukaan ei ollut mitään todistanut.
        -en ole kertonut MITÄÄN OMIA mielipiteitä, kaikki -50 --70luvuilla eläneet tietävät, mitä itäautot kauan sitten olivat, se on monenkin kirjoittajan toimesta täällä selitetty, ja todisteita on netti pullollaan.
        -kun et kerran tiedä mitään muinaisesta itäblokista etkä Suomen autokaupasta itäblokin aikaan, olisitko ystävällinen ja jättäisit nuo typerät kirjoituksesi julkaisematta, tunnut todella olevan kuurosokea, lisäksi pahasti lukihäiriöinen.

        Tää on tosi hauska hemmo. Millainen on kuurosokea lukihäiriöinen???? Hahhaa. Logiikka ihan samaa kuin itäautojen puolestelussa.


      • itäblokkihistoriaa
        hupaisahemmooot kirjoitti:

        Tää on tosi hauska hemmo. Millainen on kuurosokea lukihäiriöinen???? Hahhaa. Logiikka ihan samaa kuin itäautojen puolestelussa.

        Etkö ressukka huomannut, että SINÄHÄN niitä itäautoja puolustelet!!!! HAHHAHAAA! Mikä ihmeen takia??? Ei sitä voi ymmärtää!!!!
        MInä olen kaikessa kirjoittelussani tuonut selkeästi ilmi:
        -mitä itä-autot aikoinaan, siis kauan sitten olivat.
        -miksi niitä ei enää ole tämän päivän maailmassa.
        -MIKSI itäautoja tarvitsee puolustella nehän olivat ihan olennainen osa muinaista suomalaista autoilun historiaa.

        Tuon kuurosokean oli tuo "trollimetsästäjä" lanseerannut tähän keskusteluun, joten kysypä häneltä? Jos et osaa lukea edelläkirjoitettua, olet ihan ite lukihäiriöinen.


    • analyytikko

      Sähköautot on helpompia rakentaa. Skodan kannalta kriittisintä lienee ettei sähköautossa ole vaihteistoa (joka voisi hajota) eikä polttomoottoria öljynkiertoineen (joka söisi öljyä ja voisi hajota) eikä päästöhuijausongelmaa (kuten dieselgate). Joten kyllä tuo on erittäin järkevä veto Skodalta ruveta valmistamaan sähköautoja.

    • skodainmymind

      Milloin näitä tulee kauppoihin? Voi kohta taas pitkän tauon jälkeen olla ylpeä Skodan omistaja!

    • dgsgdsf
      • fsdgsgd

        Mitä ITÄBLOKIN KILPAILUA????? OOT muutes ääliö!


      • easefgsr
        fsdgsgd kirjoitti:

        Mitä ITÄBLOKIN KILPAILUA????? OOT muutes ääliö!

        Siis entisen suuren ja mahtavan Neuvostoliiton alueen isot autonvalmistajat Skoda, Lada ja Dacia kävivät kilpaa kenellä itäblokin ensimmäinen sähköauto tuotannossa.


      • easefgrs
        easefgsr kirjoitti:

        Siis entisen suuren ja mahtavan Neuvostoliiton alueen isot autonvalmistajat Skoda, Lada ja Dacia kävivät kilpaa kenellä itäblokin ensimmäinen sähköauto tuotannossa.

        Voi lapsi parkaa, tosin autonvalmistajat käyvät kilpailua ihan koko maailmassa, mutta miksi toit tuon kaukaisen Neuvostoliiton takaisin? Siis Volgswagen (Skoda) Nissan (Lada) ja Renault (Dacia).
        Musta nuo ovat eurooppalaisia tai japanilaisia firmoja, ei tippaakaan itäblokkilaisia.


      • Sananvapausaktivisti

        Kiitos. Jotain asiallisiakin kirjoituksia näiden trollien keskellä. Täällä pitäisi olla oikeus keskustella itäautoista, mutta trollit vaan huutelee ja häiriköi ja yrittää kieltää asiallisen keskustelun itäautoista ,,, sananvapauden ja perustuslainkin vastaisesti.


      • Sananvapausaktivisti
        Sananvapausaktivisti kirjoitti:

        Kiitos. Jotain asiallisiakin kirjoituksia näiden trollien keskellä. Täällä pitäisi olla oikeus keskustella itäautoista, mutta trollit vaan huutelee ja häiriköi ja yrittää kieltää asiallisen keskustelun itäautoista ,,, sananvapauden ja perustuslainkin vastaisesti.

        Siis kiitos Lada-uutisen tuoneelle dgsgdsf:lle, joka huomautti ettei Skoda ole ensimmäinen täyssähköitäauto.


      • itäblokkihistoriaa
        Sananvapausaktivisti kirjoitti:

        Kiitos. Jotain asiallisiakin kirjoituksia näiden trollien keskellä. Täällä pitäisi olla oikeus keskustella itäautoista, mutta trollit vaan huutelee ja häiriköi ja yrittää kieltää asiallisen keskustelun itäautoista ,,, sananvapauden ja perustuslainkin vastaisesti.

        Hienoa että puolustat sananvapautta! Koskahan tälläkin palstalla on viimeksi keskusteltu itäautoista, siis noista n.-50--80lukujen merkeistä ja malleista? Perustuslaista on toki turhaa puhua tämän palstan yhteydessä, kyllä täällä rikotaan surutta kaikkia lakeja ja ihmisoikeuksia.

        Täyssähköitäauto on tietenkin täysin mahdoton ajatus, silloin itäautoaikaan ei edes kukaan länsivalmistaja haaveillut sähköautosta, ne kokeilut jäivät sinne Amerikkaan 1900 luvun tienoille.


      • Tazzi
        Sananvapausaktivisti kirjoitti:

        Siis kiitos Lada-uutisen tuoneelle dgsgdsf:lle, joka huomautti ettei Skoda ole ensimmäinen täyssähköitäauto.

        Samat sanat! Skooda itäblokin autona on nykysin melkein samalla vivalla länsiautojen kanssa. Upeeta!


      • rsgfesae
        easefgsr kirjoitti:

        Siis entisen suuren ja mahtavan Neuvostoliiton alueen isot autonvalmistajat Skoda, Lada ja Dacia kävivät kilpaa kenellä itäblokin ensimmäinen sähköauto tuotannossa.

        Neuvostoliitossa ei ole ikinä valmistettu sen enempää Skodaa kuin Dasiaakaan.
        Opettele historiaa.


    • Tepitso

      Tässäpä länsiautoilla ajaville pohdittavaa; jo itäblokinautojakin kohta sähköisenä, näin se kehitys kehittyy! Mitähän seuraavaksi...?

      • ostipet

        Toivoisinpa että seuraavaksi nuo "itäblokkijutut" unohdettaisiin ja keskustelu muuttuisi asialliseksi.


      • Tepitso

        Miksi skooda pitäsi unohtaa...? Tässä palstallahan juurikin jutellaan itäblokin autoista, vaikkapa skoodista ja aivan asiallisesti. Sitä paitsi; miksi sitten itse keikut täällä?


      • ostipet
        Tepitso kirjoitti:

        Miksi skooda pitäsi unohtaa...? Tässä palstallahan juurikin jutellaan itäblokin autoista, vaikkapa skoodista ja aivan asiallisesti. Sitä paitsi; miksi sitten itse keikut täällä?

        Voi lapsikulta, eihän mitään merkkiä tarvitse unohtaa, vain nuo typerät itäblokkijutut tämän päivän maailmassa.
        Miksi sitten itse keikut täällä kun sinulla ei ole mitään sanottavaa?


      • Tepitso

        Onhan minulla. Onko sinulla lukihäiriö? Tässä juttelen itäblokin ensimmäisestä sähköautosta, skoodasta. Ja pohdin samalla, mitä seuraavaksi.


      • ostipet
        Tepitso kirjoitti:

        Onhan minulla. Onko sinulla lukihäiriö? Tässä juttelen itäblokin ensimmäisestä sähköautosta, skoodasta. Ja pohdin samalla, mitä seuraavaksi.

        Minulla ei ole lukihäiriötä, toisin kuin Sinulla.
        Itäblokki on niin historiaa kuin voi olla, kukaan täydessä ymmärryksessä oleva ei väitä itäblokkia olevan tämän päivän maailmassa, ainoastaan järjettömät trollit yrittävät vielä lässyttää täällä idioottimaisuuksiaan.


      • Tepitso

        Niin, kuten on todettu jo monta kertaa, tässä ei keskustella mistään maantieteesta tai politiikasta. Ainoastaan itäblokin autoista. Mikä tässä nyt on niin vaikeata...?


      • ostipet
        Tepitso kirjoitti:

        Niin, kuten on todettu jo monta kertaa, tässä ei keskustella mistään maantieteesta tai politiikasta. Ainoastaan itäblokin autoista. Mikä tässä nyt on niin vaikeata...?

        Itäblokin autot olivat sitä itseään politiikkaa, maantieteellä ei siinä tietystikään ollut mitään sijaa, kuten on jo moneen kertaa todettu usean kirjottajan voimin.
        Mikä tässä on nyt niiiiin vaikeata teille lukihäiriöisille trolleille?


    • itäautojenhistoriaa

      Ei ole ollut yhtään täyssähköautoa itäautoissa tietääkseni! Vai voiko joku linkittää kuvan sellaisesta täyssähköautosta, joka on tehty itäblogin aikana vanhan Varsovan liiton ollessa voimissaan. Siis täyssähköauto kehiin vuosilta v. 1955 > v. 1991
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Varsovan_liitto

    • JassoKissa

      Mahtavaa! Näin ne itäblokin autotkin kehittyvät. Mitenkähän lienee rengasmelun käynyt?

      • yllinKyllin

        nii ja ne vesivuodot...itäautojen kompastuskivi.


      • Skoda120L

        Eipä se ristikudosrenkaiden melu ollut niin suuri ongelma, muuta melua oli aina sen verran enempi. Vesivuodoista en menis erikseen mainitsemaan, kyllä ne vettä pitivät uutena, mutta aika nopeasti niitä ruostaveikoja tuli ja vettä alkoi tulemaan sisälle. Siihen aikaan ei ollut oikein kunnon ruostesuojauksia ja lokarit tekivät tuloaan. Nestekierron kanssa oli ongelmaa näiden takamoottoristen Skoda mallien kanssa, jos ei jäähdytysjärjestelmän ilmaus onnistunut. https://goo.gl/images/XCsoFH


      • exitäautoilija

        Kiitos, kerrankin joku kirjoittaa OikeistaItäautoista!


      • SynkkäYksinpuhelu
        exitäautoilija kirjoitti:

        Kiitos, kerrankin joku kirjoittaa OikeistaItäautoista!

        Vastaa hän itselleen.....


      • exitäautoilija
        SynkkäYksinpuhelu kirjoitti:

        Vastaa hän itselleen.....

        Ei varmasti vastannut itselleen, minä olen tuolla samalla nimimerkillä kirjoittanut jo kymmeniä vastauksia noille vähäjärkisille trolleille, joille itäauto-termi on todella käsittämätön! Miksi se on sitä myös SINULLE, ethän ole elänyt itä-autokaudella päivääkään, kuitenkin luulet tietäväsi jotain?

        todiste: En ole koskaan enkä MILLOINKAAN omistanut, saati ajanut yhtäkään Skoda- merkkistä autoa, aikoinaan olen matkustanut muutamalla itäauto-Skodalla, nykyautoista ei ole mitään kokemusta, pl. erästä taksimatkaa ulkomailla.


      • Skoda120L
        SynkkäYksinpuhelu kirjoitti:

        Vastaa hän itselleen.....

        Minä puolestani taasen EN ole nimim. exitäautoilija! Minulla ON ollut useampikin aito itäauto Skoda, ensimmäinen oli vaalean vihreä Skoda 110 vm. 1975 ja toinenkin oli samaa mallia keltainen Skoda 110 vm. 1975 ja sitten tulikin jo keltainen Skoda 120L vm. 1983, jonka tapasin monien vuosien jälkeen uudelleen Venäjällä Petroskoissa eräällä kaverillani aivan sattumoisin. Tuossa kuvakin siitä tuon vaalean Volgan vieressä https://aijaa.com/EZOG9x
        Näiden autojen jälkeen minulla oli vielä yksi punainen Skoda 120GLS vm. 1984, sekä oranssi Skoda 105 vm. 1979, jonka ostin varaosiksi. Muita Skoda merkkisiä autoja minulla ei ole ollut, sen sijaan muita itäautoja on ollut, kuten muutama Mosse Elite, jokunen Lada VAZ 1200L/1500S ja Wartburg 353.
        Nykyisin ajan pelkästään Ranskassa valmistetulla Peugeoteilla (niitäkin tehdään muuten joitakin malleja mm. Tsekeissä ja Turkissa).


      • Laaduntarkkailija
        Skoda120L kirjoitti:

        Eipä se ristikudosrenkaiden melu ollut niin suuri ongelma, muuta melua oli aina sen verran enempi. Vesivuodoista en menis erikseen mainitsemaan, kyllä ne vettä pitivät uutena, mutta aika nopeasti niitä ruostaveikoja tuli ja vettä alkoi tulemaan sisälle. Siihen aikaan ei ollut oikein kunnon ruostesuojauksia ja lokarit tekivät tuloaan. Nestekierron kanssa oli ongelmaa näiden takamoottoristen Skoda mallien kanssa, jos ei jäähdytysjärjestelmän ilmaus onnistunut. https://goo.gl/images/XCsoFH

        Tässä ketjussa keskustellaan täyssähköitäautoista. Viestisi ei kuulu tähän ketjuun, kiitos.


      • kunniitäeioleollut
        Laaduntarkkailija kirjoitti:

        Tässä ketjussa keskustellaan täyssähköitäautoista. Viestisi ei kuulu tähän ketjuun, kiitos.

        Vaan, kun täyssähköistä itäautoa ei ole ollut, jos on ollut, niin pistä linkki ENNEN vuotta 1990 valmistetusta täyssähköisestä itäautosta.


    • Psykiatri

      Varmaan on tällä palstalla jo totuttu skodistien tiettyyn aggressiivisuuteen. Johtuneeko sitten pätemisen tarpeesta? Liittyneekö skodiin......

      • exitäautoilija

        Mikä ihmeen agressiivisuus? Suosittelen SINUA ottamaan yhteyttä oikeaan psykiatriin.


      • Skoda120L

        Niin, en minä ainakaan ole agressiivinen, vaikka minulla onkin ollut muutama AITO itäauto Skoda 110 ja Skoda 120 aikoinaan.
        Jos nyt valmistettavat Skodat laskettaisiin itäautohin kuuluviksi, pitäisi silloin ottaa itäautoiksi mm. Opel Astra K, joita valmistetaan entisillä Wartburgin tehtailla Eisenachissa, myös BMW:llä on samaisessa kaupungissa tehtaita. Samoin Puolassa valmistetaan Opelia ja taitaa Suzukillakin olla toimintaa Puolassa. Tsekeissä valmistetaan useampiakin automerkkejä, eikä vain Skodaa, joten aika moni ajaa sitten itäautolla niillä kriteereillä. Tsekeissä tehdään ainakin yhdessä tehtaassa Citroen, Peugeot ja Toyota autoja. Kia autoja tehdään myös tehtaat Tsekeissä.
        Aikoinaan, kun vielä TODELLA aitoja itäautoja tehtiin, moni ajoi aidolla itäautolla tietämättään, nimittäin Jugoslaviassa Sarajevossa tehtiin mm. Vokswagenia, niitä tuotiin surutta Suomeenkin, eikä niiden ostajat ja omistajat tienneet mitään autonsa valmistusmaasta. Samoin Renault 12 ostajat monasti ajelivat autuaan tietämättöminä todellisuudessa Romaniassa valmistetulla Dacialla, niistäkään ei juuri meteliä pidetty, vain pieni lappu auton konetilassa kertoi viitteitä valmistusmaasta.
        Hurjimpia juttuja oli kuitenkin aikoinaan, kun Ford Escort LX malleja tehtiin Brasiliassa ja siinä vasta pettymyksiä tulikin, niiden autojen moottorit olivat Renaultin peruja ja muutenkin ostajille paljastui todellinen "ruplan raha" (ei se väärää rahaa ollut, mutta ei sitä vapaasti vaihdettu). Vaikka näillä em. autoilla ei ollut itäautojen kanssa mitään tekoa, olivat ne kuitenkin osoitus, kuinka tunnetulla automerkillä voi olla tarjolla melkoinen ketunrauta.


    • Faktatpöydälle

      Kuka vielä ihmettelee, eikä tunne historiaa, tai Skodan tarua, tässä linkkiä ja ote alla:
      ”Toisin kuin moni muu itäauto, Škoda on onnistunut kasvojen pesussa. Tätä nykyä Škoda on yksi Volkswagen-konsernin automerkeistä ja se on lyönyt itsensä läpi Länsi-Euroopankin markkinoilla.”
      Siis Skoda on itäauto mutta onnistuu nyt myymään jopa Länsi-Euroopassa!
      https://www.iltalehti.fi/autot/2016070321837265_au.shtml
      Eikö olisi jo aika lopettaa häiriköinti arvoisat skodaan ihastuneet? Nolaatte vaan itsenne. Ja rauhoittukaa toki kun postaukset on usein yhtä huutoa.

      • opettelevaktat

        Just joo, Iltalehdesssähän se on totuus joka asiasta.
        ps. en ole ihastunut Skodaan, tiedän vain enemmän historiasta kuin sinä.


    • ViljamN

      Aivan, olisi kiva ottaa tyypit. Sähkö länsiautoja olenkin kokeillut. Mielenkiitoista olisi todeta miten nämä nyky itablokin autot kykenee vastaamaan huutoon. Mutta katsotaan tuo tuontantomalli ensin, jahka ehtivät sinne saakka.

    • systeeminnähnyt

      Eipä ole tullut vielä vastaan todellista täyssähköitäautoa, ellei jotain harrastelijoiden rakentamaa Wartburgia oteta lukuun, mihin oli joku VEM-sähkömoottori asenenttu moottorin tilalle ja sitten jotain lyijyakkuja nivottuna ympäri koria. Ja olihan niitä Neuvostoliitossa joitakin autotallirakentelijoita, jotka tekin niitä omatekoisia ajoneuvojaan jostain työpaikoilta "tuoduista" tarvikkeista. Polttomoottoreilla ne yleenäs kulkivat, ei niissäkään sähköä ollut moottoreita pyörittämässä.
      Ihan idässä, eli Japanissa tehtiin kyllä täyssähkäautoja jo 70 vuotta sitten. https://www.jokamies.fi/tiesitko-etta-nissan-valmisti-sahkoautoja-jo-70-vuotta-sitten/

      • Laaduntarkkailija

        Ladalla siis on jo täysähköitäauto ja Skodalla on tulossa oma täyssähköauto pian. Hieman tarkkaavaisuutta. Tuokin oli jo selitetty ylempänä.


      • josethuomannut
        Laaduntarkkailija kirjoitti:

        Ladalla siis on jo täysähköitäauto ja Skodalla on tulossa oma täyssähköauto pian. Hieman tarkkaavaisuutta. Tuokin oli jo selitetty ylempänä.

        Itäblokki hyytyi jo 1990-luvun alussa... sen jälkeen ei tullut enään itäautoja, eikä tule! https://fi.wikipedia.org/wiki/Itäblokki

        Ne jäi Mosset, Ruplat (Pobedat) ja muut "vauhtipahvit" (Ifat, Trabantit, Zwickaut) sinne historiaan. https://www.iltalehti.fi/autot/2016070321837265_au.shtml

        Jos vielä puhuttaisiin itäautoista, niin tuolla SINUN Skoda kategorialla on monta itäautoa, koska mm. BMW, Citroen, KIA, Opel, Peugeot, Toyota valmistaa autoja entisissä itäblokin maissa ja jopa samoilla tehtailla (kuten Opel Astra K entisillä Wartburgin tehtailla).


      • Trolli_ulos
        josethuomannut kirjoitti:

        Itäblokki hyytyi jo 1990-luvun alussa... sen jälkeen ei tullut enään itäautoja, eikä tule! https://fi.wikipedia.org/wiki/Itäblokki

        Ne jäi Mosset, Ruplat (Pobedat) ja muut "vauhtipahvit" (Ifat, Trabantit, Zwickaut) sinne historiaan. https://www.iltalehti.fi/autot/2016070321837265_au.shtml

        Jos vielä puhuttaisiin itäautoista, niin tuolla SINUN Skoda kategorialla on monta itäautoa, koska mm. BMW, Citroen, KIA, Opel, Peugeot, Toyota valmistaa autoja entisissä itäblokin maissa ja jopa samoilla tehtailla (kuten Opel Astra K entisillä Wartburgin tehtailla).

        Lopeta jo tuo trollaus, ole hyvä! Tutkimusten mukaan pahimmillaan trollaus on järjestelmällistä kiusantekoa tai poliittista propagandaa. Trollaajan persoona on keskimäärin enemmän sadistinen luonne ja persoonallisuushäiriöinen. Ylen kolumnistin Jani Kaaron mukaan psykologit uskovat, että trollissa "yhdistyvät persoonallisuuden kolme ”pimeää” piirrettä: psykopaattisuus, macchiavellismi ja narsismi".


      • junamenijoaikaasitten
        Trolli_ulos kirjoitti:

        Lopeta jo tuo trollaus, ole hyvä! Tutkimusten mukaan pahimmillaan trollaus on järjestelmällistä kiusantekoa tai poliittista propagandaa. Trollaajan persoona on keskimäärin enemmän sadistinen luonne ja persoonallisuushäiriöinen. Ylen kolumnistin Jani Kaaron mukaan psykologit uskovat, että trollissa "yhdistyvät persoonallisuuden kolme ”pimeää” piirrettä: psykopaattisuus, macchiavellismi ja narsismi".

        Ja kukahan täällä oikein trollaa... Itäautot jäi sinne itäblokin kaatumiseen v. 1990-luvun alussa.

        Tuossa oikeat aidot itäautot!! https://www.iltalehti.fi/autot/2016070321837265_au.shtml


      • SkodaNirvana
        junamenijoaikaasitten kirjoitti:

        Ja kukahan täällä oikein trollaa... Itäautot jäi sinne itäblokin kaatumiseen v. 1990-luvun alussa.

        Tuossa oikeat aidot itäautot!! https://www.iltalehti.fi/autot/2016070321837265_au.shtml

        Niinpä tietysti...muut ne vaan trollaa


    • todellinenitäauto
      • ihatosi

        Ei kuitenkaan tainnut olla tuotantomalli? Miss myytii, paljo makso?


      • itämessuillanähtya
        ihatosi kirjoitti:

        Ei kuitenkaan tainnut olla tuotantomalli? Miss myytii, paljo makso?

        Ei varmaa ollu tuotantoauto, mut onha näillä tehtailla ollu monenlaista kokeilua monenlaista. Olihan kupla-volkkaristakin dieselversioita ja niillä ajettiin ihan liikenteessä, joku varastiki yhden sellaise dieselkäyttöisen kupla-volkkarin, mutta oli hylännyt sen varsin nopeasti hankalasti käynnistettävänä.
        Kaverilla on yksi omistuksessa näitä pääministerimme sähköautokokeiluja, se on tehty kaiketi Kiinassa Ford Ka pohjilta. Aika erikoinen auto sekin.
        Jossain messuilla muistelen nähneeni tuollaisen vastaavan sähkö-Warren joskus aikoinaan. Käytiin aikoinaan faijan kanssa monilla messuilla ja niissä näki aina kaikenlaista, mitä ei sitten välttis saannu vielä mistään ostaa.


    • jatkuvaravi

      tu mitä vouhotusta jostain töpseliautoista, paluu luolamiesaikaan, mennä inistään jonossa ja kaikilla torvet mitä töräytellään kun fillarit ja lastenkärrymammat kävelee keskellä ajouraa, olikohan öljylämmitteisen talon asukaskin yhtä kuumana kun sai alleen täys sähkötalon, ainut ettei tarvinnut ladata taloansa jatkojohto takataskussa harvase päivä...kyllä se kuume laskee kun sitä paskasta narua kantaa muuteman viikon mukana, tulee pidempiä sähkökatkoja ja kunnes valtiovalta laittaa ( ajeluveron metrien mukaan ) silloin ei katsota millä ajelet , sama maksu , kyllä alkaa jo naurattamaan kun prisman jopa 10 latauspisteestä kamppailee 300 autoa päivässä ( nythän niitä on 2 )……...äijät ajaa halliin ja muija juoksee kaapelit käsilaukussa ja tönii matkalla naapurin muijaa....sitten kun kaikilla on kaapelit solmussa alkaa haaveilu vetyautosta....

      • W222

        Joo, ei se sähköauto oikein toimi joka paikassa. Silloin toimii, jos sen pystyy lataamaan kotona ja sillä ajetaan vain sen verran päivässä, minkä lataus antaa varmasti myöten. Olen samaa mieltä, että nuo latauspisteet sähköautojen yleistyessä käyvät vähiin. Vetyauto tulee!


    • vajaalänsisähköauto

      Täyssähköitäauto...mitä aloittaja tarkoittanee....

      • exitäautoilija

        Trolli mikä trolli, ei se muuta tarkoita!


      • nykyitäautoilija
        exitäautoilija kirjoitti:

        Trolli mikä trolli, ei se muuta tarkoita!

        Älä trollaa! Palaa itäautoilijaksi ostamalla uudenkarhea vm 2019 Skoda. Vai sitten tiedät mitä nykyitäauto on?


      • exitäautoilija
        nykyitäautoilija kirjoitti:

        Älä trollaa! Palaa itäautoilijaksi ostamalla uudenkarhea vm 2019 Skoda. Vai sitten tiedät mitä nykyitäauto on?

        Miksi sinun pitää trollata, tuollahan on satoja kertoja selitetty perustellen, miksi "nykyitäauto" on täysin mahdoton käsite?


    • tuossatäyssähköauto
    • tottamooses-

      Kaikki pisteet Skodalle että edes yrittää tehdä jotain uutta. Liike on päämäärä, ei lopputulos, sanoo Skoda-iivana.

      • oletkoihandille

        Toivottomia trolleja nuo sinun juttusi, kun et edes tiedä Iivanoista mitään!


    • Puolassakinsähköauto
    • wattiHatti

      Kiva että skooda edes yrittää. Mutta miten käy sen jäykän takaakselin nyt; onko akut tiellä?

      • josettiedä

        Ei ole ollut Skodan itäautossa jäykkää taka-akselia!


      • tohtoriNo

        Luulisi että jäykkä akusto ajaa samaa asiaa eli jäykkää taka-akselia näissä nykyitäautoissa, sitten kun niitä saa sähköautoina. Niin että tutut ja turvalliset ajo-ominaisuudet säilyy ... no ehkei sittenkään turvalliset, mutta tutut kuitenkin.


      • Skoda120L
        tohtoriNo kirjoitti:

        Luulisi että jäykkä akusto ajaa samaa asiaa eli jäykkää taka-akselia näissä nykyitäautoissa, sitten kun niitä saa sähköautoina. Niin että tutut ja turvalliset ajo-ominaisuudet säilyy ... no ehkei sittenkään turvalliset, mutta tutut kuitenkin.

        Tuossa sitä Skodaa tehdään, missä näet jäykän taka-akselin? https://www.youtube.com/watch?v=fe92KcxIAsw


    • vatuloija

      Isot pojot skoodalle! Toivottavasti tuohon rengasmeluun on myös kiinnitetty huomiota.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe