Veistelin koivusta ja haavasta, toistakymmentä kauhaa ja lusikkaa.
Viikon kuluttua, kun oli tarkoitus viimeistellä nuo työt, niin joka ainut kauha ja lusikka, oli kuppipuolelta kärjestä halki.
Lusikat oli tehty nuorien puiden runko-osista ja oksista, ja kauhat isojen puiden runko-osista pilkotuista klapeista
Samoin kävi myös vesiastiassa liotetuista klapeista veistettyjen lusikoiden kanssa, sen jälkeen kun ne olivat kuivuneet.
Tarkastelin myös sekaklapi kasassa olevia puita, niin kaikki klapit puulajista riippumatta, oli enemmän tai vähemmän haljenneita.
Miten tuo puun halkeaminen estetään, tai oliko kyseiseen hommaan valitut puulajit vääriä?
halkeamien estäminen
3
720
Vastaukset
- puunkuivaaja
vaikeetahan se on, mutta väkevä suolavesi liotus auttaa, sahatavara kappale halkeaa päistään aina, joten älä veistä laudan päästä mitään, vaan vuole lusikka, ja sen pesäosa niin, että voit voit lopuksi katkaista n 5cm päästä pois. Älä tee kauhaa, lusikkaa kerralla valmiiksi, vaan vaihe vaiheelta, pari kolme välipäivää aina, että kappale kuivuu pikku hiljaa. Liottelisin suolavedessä, enkä päästäisi kuivumaan nopeasti. EI kuuman uunin pankolle, tms.
- puunkuivaaja
Haavasta olen tehnyt syöstäviä siten, että lohkonut aihioita, joita olen ensin kuivannut huoneenlämmössä muutamia päiviä, sitten tehnyt noin puolivalmiiksi, ja taas kuivausta viikko, jonka jälkeen vasta valmiiksi asti, ja ne on kyllä onnistuneet hyvin.
- TuohiJussi
Älä tee klapeista. Anna puun kuivaa pitkään kuori ympärillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446