Kuka on keksinyt pakonopeudet?

AvaruutenAsrtronotti

Kun ne oli keksitty niin niihin keksittiin laskea oikein kaavakin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakonopeus, oikein mainiota huumoria etten sanoisi.

Jos rakennetaan tarpeeksi korkeat tikkaat ja annetaan tarpeeksi aikaa niin kiipeän Kuuhun etanan nopeudella?

9

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Periaatteessa kyllä, mutta mitä tekemistä tuolla esimerkilläsi on pakonopeuden kanssa?

      • TikapuitaMyötenTaivaasee

        Käytännössä ei!
        Mä haluun ainakin ensin nähdä jonku rakennusinsinöörin tekemät lujuuslaskelmat et miten paksut jalat kuuhun ylttäviin tikkaisiin pitää rakentaa, että ne kestää koko tikkaiden aiheuttaman kuormituksen!
        (ja tostahan keksis muutakin saivarreltavaa vaikka hyrymykky, mm. tuulten ja lämpötilan vaikutukset, mut: olkoon! Laiskotuttaa.)

        Ja alottajalle laiskanläksyksi:
        "Pakonopeus on nopeus, jonka kappale tarvitsee alkuvauhdikseen poistuakseen toisen kappaleen painovoimakentästä, jos kappaleeseen ei vaikuta painovoiman lisäksi muita voimia (esimerkiksi kitkaa tai työntövoimaa)"

        Vaikuttaakos suhun tikkaita kiivetessäs muita voimia?


    • jdjsadhhsaf

      Vain sellainen esine, jota ei voida kiihdyttää koko matkaa tarvitsee ns. pakonopeuden.
      Jos rakettia voitaisiin polttaa koko matkan niin voitaisiin päästä perille millä nopeudella tahansa.
      Nykyiset avaruusaluksethan kuin ilotulitusraketteja. Ne sojahtaa vain hetken aikaa ja loppumatka mennään saadulla nopeudella. Alkusojahduksen jälkeen noeus alkaa hidastua, mutta jos nopeus on ollut riittävä ei vauhti ehdi loppua, ennenkuin ollaan maan vetovoiman ulkopuolella.

      • OsinOikeassaOlet

        Olet tainnut käsittää asian vähän puutteellisesti. Katso ExB:n linkin keskustelu. Siinä on sanottu kaikki tarpeellinen.
        Tässä ExB:n kommentissa on oleellinen:
        "Pakonopeus tarkoittaa sitä nopeutta, jolla nopeudella ylöspäin ammuttu kappale pääsisi karkuun planeetan vetovoimakentästä. Ajatus on siis että mitään muuta työtä ei siis tehtäisi kuin pelkkä alkunopeuden antaminen kappaleelle. Edellytyksenä on myös se, että nopeutta ei hidastaisi esimerkiksi ilmakehän vastus. Nopeutta ei siis kannata saavuttaa ennenkuin on ilmakehän ulkopuolella.

        Saman työn voi tehdä myös hitaammin esimerkiksi kiipeämällä ylös pitkin pavunvartta pitäen matkan varrella huilaustaukoja. Jos pavunvartta pitkin ylöspäin kiipeävä Jaakko ei hukkaisi energiaansa hikoilemiseen vaan ainoastaan nousemiseen ylöspäin 100% hyötysuhteella niin energiaa karkumatkalle kuluisi tasan sama määrä kuin mikä tarvittaisiin antamaan Jaakolle saman tien pakonopeus. "


      • airfoiljokaeikirj
        OsinOikeassaOlet kirjoitti:

        Olet tainnut käsittää asian vähän puutteellisesti. Katso ExB:n linkin keskustelu. Siinä on sanottu kaikki tarpeellinen.
        Tässä ExB:n kommentissa on oleellinen:
        "Pakonopeus tarkoittaa sitä nopeutta, jolla nopeudella ylöspäin ammuttu kappale pääsisi karkuun planeetan vetovoimakentästä. Ajatus on siis että mitään muuta työtä ei siis tehtäisi kuin pelkkä alkunopeuden antaminen kappaleelle. Edellytyksenä on myös se, että nopeutta ei hidastaisi esimerkiksi ilmakehän vastus. Nopeutta ei siis kannata saavuttaa ennenkuin on ilmakehän ulkopuolella.

        Saman työn voi tehdä myös hitaammin esimerkiksi kiipeämällä ylös pitkin pavunvartta pitäen matkan varrella huilaustaukoja. Jos pavunvartta pitkin ylöspäin kiipeävä Jaakko ei hukkaisi energiaansa hikoilemiseen vaan ainoastaan nousemiseen ylöspäin 100% hyötysuhteella niin energiaa karkumatkalle kuluisi tasan sama määrä kuin mikä tarvittaisiin antamaan Jaakolle saman tien pakonopeus. "

        Hyvä vastaus. Silti jäin miettimään tuota sataprosenttista hyötysuhdetta hitaassa nousussa. Gravitaatio on pidemmän aikaa mukana hitaassa vauhdissa kasvattaen energia tarvetta.


      • edcvgy

        Kyseessä on kahden energiatilan erotus, joka ilmaistaan liike-energiana ( (1/2) m v^2 ) ja sitä vastaavana nopeutena v.

        Puhutaan, että gravitaatioenergia on negatiivista energiaa. Näin onkin, jos esim kivenmurikan gravitaatioenergia äärettömän kaukana maasta katsotaan nollaksi. Tällöin maan pinnalle pudonneen murikan gravitaatioenergia on negatiivinen. Murikka putoaa "kuoppaan". Sen nostamiseksi sieltä ylös takaisin nollatasolle tarvitaan pakonopeutta vastaava energia.


      • SoonMoroAirfoil
        airfoiljokaeikirj kirjoitti:

        Hyvä vastaus. Silti jäin miettimään tuota sataprosenttista hyötysuhdetta hitaassa nousussa. Gravitaatio on pidemmän aikaa mukana hitaassa vauhdissa kasvattaen energia tarvetta.

        Taitaa tuo ExB silti olla oikeassa. Potentiaalienergia ja liike-energia ovat tässä vain toistensa "vastakohtia", kun puhutaan energian häviämättömyydestä. On aivan sama, missä ajassa liike-energia muuttuu potentiaalienergiaksi. Energia ei häviä.

        Sataprosenttinen hyötysuhde on tietenkin yhtä teoreettinen kuin Kraussin "Oleta pyöreä lehmä"

        (Terveisin Ex PeJuPa eräältä jo lakkautetulta sivustolta)


      • VaiMitenTääMenee

        Hmmm?
        Eikös sekin ole potentiaalienergiaa, jos mä tapaan jossain oikeen ärsyttävän ihmisen jota tekis ieli tirvasta lättyy, mutta jätänkin lyömättä!
        Ja sit ku ens kerran käytän tota potentiaalienergiaa pursuavaa kättäni, esim. ruokaillessa, ni se vapautunu energia hajottaa lautasen, maitolasin ja halkasee vielä pahimmassa tapauksessa koko pöydän?

        Ja energian katoamattomuuden lakien mukaan ton lautasen, juomalasin ja pöydän jäänteet sit lähtee kimpassa vetää kärsään sitä alkuperäistä ärsyttävää ihmistä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe