Kuka on keksinyt pakonopeudet?

AvaruutenAsrtronotti

Kun ne oli keksitty niin niihin keksittiin laskea oikein kaavakin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakonopeus, oikein mainiota huumoria etten sanoisi.

Jos rakennetaan tarpeeksi korkeat tikkaat ja annetaan tarpeeksi aikaa niin kiipeän Kuuhun etanan nopeudella?

9

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Periaatteessa kyllä, mutta mitä tekemistä tuolla esimerkilläsi on pakonopeuden kanssa?

      • TikapuitaMyötenTaivaasee

        Käytännössä ei!
        Mä haluun ainakin ensin nähdä jonku rakennusinsinöörin tekemät lujuuslaskelmat et miten paksut jalat kuuhun ylttäviin tikkaisiin pitää rakentaa, että ne kestää koko tikkaiden aiheuttaman kuormituksen!
        (ja tostahan keksis muutakin saivarreltavaa vaikka hyrymykky, mm. tuulten ja lämpötilan vaikutukset, mut: olkoon! Laiskotuttaa.)

        Ja alottajalle laiskanläksyksi:
        "Pakonopeus on nopeus, jonka kappale tarvitsee alkuvauhdikseen poistuakseen toisen kappaleen painovoimakentästä, jos kappaleeseen ei vaikuta painovoiman lisäksi muita voimia (esimerkiksi kitkaa tai työntövoimaa)"

        Vaikuttaakos suhun tikkaita kiivetessäs muita voimia?


    • jdjsadhhsaf

      Vain sellainen esine, jota ei voida kiihdyttää koko matkaa tarvitsee ns. pakonopeuden.
      Jos rakettia voitaisiin polttaa koko matkan niin voitaisiin päästä perille millä nopeudella tahansa.
      Nykyiset avaruusaluksethan kuin ilotulitusraketteja. Ne sojahtaa vain hetken aikaa ja loppumatka mennään saadulla nopeudella. Alkusojahduksen jälkeen noeus alkaa hidastua, mutta jos nopeus on ollut riittävä ei vauhti ehdi loppua, ennenkuin ollaan maan vetovoiman ulkopuolella.

      • OsinOikeassaOlet

        Olet tainnut käsittää asian vähän puutteellisesti. Katso ExB:n linkin keskustelu. Siinä on sanottu kaikki tarpeellinen.
        Tässä ExB:n kommentissa on oleellinen:
        "Pakonopeus tarkoittaa sitä nopeutta, jolla nopeudella ylöspäin ammuttu kappale pääsisi karkuun planeetan vetovoimakentästä. Ajatus on siis että mitään muuta työtä ei siis tehtäisi kuin pelkkä alkunopeuden antaminen kappaleelle. Edellytyksenä on myös se, että nopeutta ei hidastaisi esimerkiksi ilmakehän vastus. Nopeutta ei siis kannata saavuttaa ennenkuin on ilmakehän ulkopuolella.

        Saman työn voi tehdä myös hitaammin esimerkiksi kiipeämällä ylös pitkin pavunvartta pitäen matkan varrella huilaustaukoja. Jos pavunvartta pitkin ylöspäin kiipeävä Jaakko ei hukkaisi energiaansa hikoilemiseen vaan ainoastaan nousemiseen ylöspäin 100% hyötysuhteella niin energiaa karkumatkalle kuluisi tasan sama määrä kuin mikä tarvittaisiin antamaan Jaakolle saman tien pakonopeus. "


      • airfoiljokaeikirj
        OsinOikeassaOlet kirjoitti:

        Olet tainnut käsittää asian vähän puutteellisesti. Katso ExB:n linkin keskustelu. Siinä on sanottu kaikki tarpeellinen.
        Tässä ExB:n kommentissa on oleellinen:
        "Pakonopeus tarkoittaa sitä nopeutta, jolla nopeudella ylöspäin ammuttu kappale pääsisi karkuun planeetan vetovoimakentästä. Ajatus on siis että mitään muuta työtä ei siis tehtäisi kuin pelkkä alkunopeuden antaminen kappaleelle. Edellytyksenä on myös se, että nopeutta ei hidastaisi esimerkiksi ilmakehän vastus. Nopeutta ei siis kannata saavuttaa ennenkuin on ilmakehän ulkopuolella.

        Saman työn voi tehdä myös hitaammin esimerkiksi kiipeämällä ylös pitkin pavunvartta pitäen matkan varrella huilaustaukoja. Jos pavunvartta pitkin ylöspäin kiipeävä Jaakko ei hukkaisi energiaansa hikoilemiseen vaan ainoastaan nousemiseen ylöspäin 100% hyötysuhteella niin energiaa karkumatkalle kuluisi tasan sama määrä kuin mikä tarvittaisiin antamaan Jaakolle saman tien pakonopeus. "

        Hyvä vastaus. Silti jäin miettimään tuota sataprosenttista hyötysuhdetta hitaassa nousussa. Gravitaatio on pidemmän aikaa mukana hitaassa vauhdissa kasvattaen energia tarvetta.


      • edcvgy

        Kyseessä on kahden energiatilan erotus, joka ilmaistaan liike-energiana ( (1/2) m v^2 ) ja sitä vastaavana nopeutena v.

        Puhutaan, että gravitaatioenergia on negatiivista energiaa. Näin onkin, jos esim kivenmurikan gravitaatioenergia äärettömän kaukana maasta katsotaan nollaksi. Tällöin maan pinnalle pudonneen murikan gravitaatioenergia on negatiivinen. Murikka putoaa "kuoppaan". Sen nostamiseksi sieltä ylös takaisin nollatasolle tarvitaan pakonopeutta vastaava energia.


      • SoonMoroAirfoil
        airfoiljokaeikirj kirjoitti:

        Hyvä vastaus. Silti jäin miettimään tuota sataprosenttista hyötysuhdetta hitaassa nousussa. Gravitaatio on pidemmän aikaa mukana hitaassa vauhdissa kasvattaen energia tarvetta.

        Taitaa tuo ExB silti olla oikeassa. Potentiaalienergia ja liike-energia ovat tässä vain toistensa "vastakohtia", kun puhutaan energian häviämättömyydestä. On aivan sama, missä ajassa liike-energia muuttuu potentiaalienergiaksi. Energia ei häviä.

        Sataprosenttinen hyötysuhde on tietenkin yhtä teoreettinen kuin Kraussin "Oleta pyöreä lehmä"

        (Terveisin Ex PeJuPa eräältä jo lakkautetulta sivustolta)


      • VaiMitenTääMenee

        Hmmm?
        Eikös sekin ole potentiaalienergiaa, jos mä tapaan jossain oikeen ärsyttävän ihmisen jota tekis ieli tirvasta lättyy, mutta jätänkin lyömättä!
        Ja sit ku ens kerran käytän tota potentiaalienergiaa pursuavaa kättäni, esim. ruokaillessa, ni se vapautunu energia hajottaa lautasen, maitolasin ja halkasee vielä pahimmassa tapauksessa koko pöydän?

        Ja energian katoamattomuuden lakien mukaan ton lautasen, juomalasin ja pöydän jäänteet sit lähtee kimpassa vetää kärsään sitä alkuperäistä ärsyttävää ihmistä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      85
      11798
    2. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      98
      8956
    3. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

      Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      89
      4770
    4. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      36
      4095
    5. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      100
      4044
    6. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

      Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      6
      3896
    7. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      11
      3689
    8. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

      , ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      26
      3509
    9. Perussuomalaisiin minä luotan

      Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      43
      3289
    10. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

      -toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      51
      3073
    Aihe