Kirkon vihkimis-pato on murtunut

Näyttää siltä että kirkossa on vaiherikas syksy ja kaiken kruunaa kirkolliskokous 6.11.2017, jossa on edustaja-aloite kirkon avioliittokäsityksen laajentamisesta.

Kai Sadinmaa sanoo Facebook-sivullaan:
"Voitto kotiin – nyt vihkimään! Tuomiokapitulin päätös, ”vakava moite”, on meille voitto, koska se ei ole rangaistus"
Elokuun lopulla Sadinmaa kertoi Facebook-sivullaan tietävänsä kirkon pappien tehneen peräti 21 samaa sukupuolta olevien vihkimistä ja 17 siunaamista.
Sadinmaa sanoo itse vihkineensä yhden parin (tuomiota odotellessaan) 14.7 ja yhteen siunauksista on osallistunut myös piispa Askola.

Kirkko ja Kaupunkilehden artikkeli 15.9.2017 on otsikoitu:
"Nyt puhuvat papit: Kyse ei ole meistä, vaan sateenkaaripareista ja heidän oikeuksistaan"

Alla artikkelista poimittuja tietoja:

Seinäjoen seurakunnan pastori Henna Salon suorittama vihkiminen on tuomiokapitulin käsittelyssä ensi viikolla.
Helsingin tuomiokapitulissa odottaa käsittelyä 2 siunausta, joista toinen on se, jossa piispa Askolakin oli mukana.
Helsingin seurakuntayhtymän oppilaitospappi, rovasti Leena Huovinen on itse kertonut vihkineensä jo huhtikuussa.
"On arvioitu, että evankelis-luterilaisen kirkon papit ovat vihkineet ja siunanneet yli 50 samaa sukupuolta olevaa paria uuden avioliittolain tultua voimaan"

Kirkko on ajanut itsensä puun ja kuoren väliin.
jokainen tuomiokapitulin käsittely on jo ennalta hävitty, ellei päätös ole täysin vapauttava.
Moitteetkin ovat häpeärangaistuksia, joista voi valittaa maallisiin oikeuksiin.

32

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomasin juuri, että AA:n puheenjohtaja Koivula on kovin näreissään samasta asiasta.

      Jostain syystä Koivulalla on jo toinen kirjoitus peräkkäin, josta hän sensuroi kaikki vastaukset.

      • näin.funtsin

        Mielenkiintoista. Olisin voinut vaikka vannoa että vastasin tähän että minuakin närästää. Ilmeisesti viestini sarkastinen loppuhuomautus oli joillekin liikaa. Totesin siinä suunnilleen näin: Antakaa lasten tulla homojen luo.

        Tälläinen sensuroiminen on erityisen ironista, kun vastaa viestiin jossa sanotaan että AA:n puheenjohtaja Koivula on sensuroinut vastauksia omiin kirjoituksiinsa.


    • Näillä mennään.

      Onnea kaikille sateenkaaripareille, vaikka olisivat kristinuskonharhaisiakin.

      • näin.funtsin

        Papit voivat vihkiä ja siunata homopareja niin paljon kuin haluavat. Saavatko samalla Jumalan siunauksen onkin sitten epävarmempi asia. Jumala kun loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Jeesuskin oli samaa mieltä.


      • Kenen siunausta toivotat, ateisti???


      • torre11
        mage999 kirjoitti:

        Kenen siunausta toivotat, ateisti???

        Kukaan ei saa ikinä muuta kuin siunauksensa papeilta.

        Mutta kirkko vihki reilut 400 vain mies-nais -pareja, on ehkä hyväkin että kirkossa vihitään muitakin pareja. Ihmisiähän homoseksuaalisetkin ovat, ja romanttiset tunteet,


    • Pistetään nyt tähänkin, Martti Lutherin oppi;

      Vähä katekismus: Avioliittoon vihkiminen
      http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismusliitteet.html#avioliittoon

      "
      Maassa maan tavalla, sanoo sananlasku. Koska häät ja avioliitto kuuluvat yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin, ei siis ole meidän pappien ja kirkon työntekijöiden asia antaa niistä säädöksiä ja määräyksiä. Jokainen kaupunki ja maa noudattakoon omaa käytäntöään ja totuttuja tapoja. Jotkut vievät morsiamen kirkkoon kahdesti, illalla ja aamulla, toiset vain kerran. Jossakin morsiuspari kuulutetaan avioliittoon saarnastuolista pari kolme viikkoa etukäteen luetulla kuulutuksella. Antaa ruhtinaan ja raadin järjestää semmoiset asiat kuten haluavat, minulle ne eivät kuulu.

      Mutta jos meitä pyydetään siunaamaan morsiuspari, rukoilemaan sen puolesta tai vaikka vihkimäänkin se - kirkon edessä tai kirkossa - on velvollisuutemme tehdä, mitä pyydetään.
      "

      • näin.funtsin

        Vihittiinkö Lutherin ajan Saksassa homoparejakin? Tuo oli uusi tieto.


      • Veikkaan ettei vihitty, mut mene ja tiedä. Tuo katekismus ei sitä kerro. Tämän päivän Suomessa maan tapana on, että vihitään. Joten luterilaiset papit perustellusti noudattavat oppi-isänsä neuvoa niin tehdessään.


      • näin.funtsin
        pyhätön.mies kirjoitti:

        Veikkaan ettei vihitty, mut mene ja tiedä. Tuo katekismus ei sitä kerro. Tämän päivän Suomessa maan tapana on, että vihitään. Joten luterilaiset papit perustellusti noudattavat oppi-isänsä neuvoa niin tehdessään.

        No näppituntumalla sanoisin että silloin ei vihitty homopareja. Joten mieleen tulee se Paavalin kehoitus olla mukautumatta tämän maailman menoon.


      • No niinno, moisista kehotuksista syntyi luostarilaitos, jota Luther piti jotakuinkin viheliäisimpänä asiana maan päällä.

        Tasapainotteluahan tuo on ja tulee olemaan, mutta jos Lutherin opetusta vihkimisestä seurataan, niin avioliitto on maallinen asia ja pappien homma on hoitaa se alta pois. Avioliitolla ei lopulta kuitenkaan ole luterilaisuudessa sakramentin arvoa, joten sen voi helposti typistää kahden ihmisen väliseksi sopimukseksi.


      • näin.funtsin
        pyhätön.mies kirjoitti:

        No niinno, moisista kehotuksista syntyi luostarilaitos, jota Luther piti jotakuinkin viheliäisimpänä asiana maan päällä.

        Tasapainotteluahan tuo on ja tulee olemaan, mutta jos Lutherin opetusta vihkimisestä seurataan, niin avioliitto on maallinen asia ja pappien homma on hoitaa se alta pois. Avioliitolla ei lopulta kuitenkaan ole luterilaisuudessa sakramentin arvoa, joten sen voi helposti typistää kahden ihmisen väliseksi sopimukseksi.

        Onhan se noinkin. Avioliitto oli Lutherille maallinen asia. Mutta ei kuitenkaan ristiriidassa Raamatun opetusten kanssa. Voiko SPN-avioliitosta sanoa samaa?


      • Jos multa kysytään, avioliitto on sakramentti jolla mies ja nainen pyhittävät itsensä Jumalalle palvellakseen Jumalaa yhdessä. Joten on siinä mun nähdäkseni ristiriita, mutta se on yhdentekevää. Luther piti ilmeisesti avioliittoa asiana, jota ei Raamatulla perustella. Kyl näen myös sen yhteiskunnallisen arvon joka kahden ihmisen liitolla on (perinnöt, jne) -- sitä tais Lutherkin painottaa. Sellaisellekin liitolle on perusteltu paikkansa.

        Luterilaisuuden perusteesejä täytyy muuttaa, jos huomataankin, että Luther oli väärässä ja avioliitto on jotenkin erityisen raamatullinen asia -- ja sitten täytyykin muuttaa koko luterilaisuutta.


      • näin.funtsin
        pyhätön.mies kirjoitti:

        Jos multa kysytään, avioliitto on sakramentti jolla mies ja nainen pyhittävät itsensä Jumalalle palvellakseen Jumalaa yhdessä. Joten on siinä mun nähdäkseni ristiriita, mutta se on yhdentekevää. Luther piti ilmeisesti avioliittoa asiana, jota ei Raamatulla perustella. Kyl näen myös sen yhteiskunnallisen arvon joka kahden ihmisen liitolla on (perinnöt, jne) -- sitä tais Lutherkin painottaa. Sellaisellekin liitolle on perusteltu paikkansa.

        Luterilaisuuden perusteesejä täytyy muuttaa, jos huomataankin, että Luther oli väärässä ja avioliitto on jotenkin erityisen raamatullinen asia -- ja sitten täytyykin muuttaa koko luterilaisuutta.

        Avioliitto saa pysyä maallisena asiana aivan Lutherin perusteesien mukaan. Samaa sukupuolta olevilta pareilta voidaan silti kieltää avioliitto. Ei avioliiton maallisuuden takia, vaan sillä perusteella että jos oletetaan "homo-aktit" synniksi, kirkko siunaa synnin kun vihkii avioliittoon. Eihän se nyt käy.


      • Ja juurikin tän takia luterilainen kansankirkkomme on hajaannuksen tilassa tätä nykyä. Paimenet tekevät mitä katras ei ymmärrä. Mun nähdäkseni ois perusteltua pitää vihkimiset joko poissa kirkossa tai perustaa uskontokunta, joka omissa kirkoissaan vihkii tällaisia pareja. Tuon siteeraamani Lutherin opin valossa asia on silti niin, että jos kirkko aikoo pitäytyä Lutherissa, sen on vihittävä kansaa sen kansan tapojen mukaan -- ja eduskunta on vahvistanut kansan tavaksi, että samaa sukupuolta olevat voivat mennä avioon. Joko kirkon on luovuttava Vanhasta Testamentista tai sen on luovuttava Lutherista.


      • näin.funtsin
        pyhätön.mies kirjoitti:

        Ja juurikin tän takia luterilainen kansankirkkomme on hajaannuksen tilassa tätä nykyä. Paimenet tekevät mitä katras ei ymmärrä. Mun nähdäkseni ois perusteltua pitää vihkimiset joko poissa kirkossa tai perustaa uskontokunta, joka omissa kirkoissaan vihkii tällaisia pareja. Tuon siteeraamani Lutherin opin valossa asia on silti niin, että jos kirkko aikoo pitäytyä Lutherissa, sen on vihittävä kansaa sen kansan tapojen mukaan -- ja eduskunta on vahvistanut kansan tavaksi, että samaa sukupuolta olevat voivat mennä avioon. Joko kirkon on luovuttava Vanhasta Testamentista tai sen on luovuttava Lutherista.

        Näyttäisi siltä että olemme melko samaa mieltä, mutta hiukan eri perusteilla. :)


      • Jep.


      • evita-ei.kirj
        näin.funtsin kirjoitti:

        Vihittiinkö Lutherin ajan Saksassa homoparejakin? Tuo oli uusi tieto.

        http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismusliitteet.html
        Kun lukee tarkemmin ja kokonaan tuota Lutherin Isokarekismuksen ohjetta, niin siinä puhutaan avioliitosta maallisena säätynä. Silloinhan elettiin sääty-yhteiskuntana, mutta ei muuten maallisena asiana,
        Ja siinä puhuttiin selvästi miehen ja naisen avioliitosta kun puhuttiin morsiamesta ja sulhasesta.
        Minusta Luther pitää avioliittoa hyvinkin pyhänä. On aikalailla vedetty mutlat suoriksi jos katsoo, että Luther antaa siinä luvan myöskin muille liitoille kuin miehen ja naisen liitolle.


      • evita-ei.kirj
        evita-ei.kirj kirjoitti:

        http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismusliitteet.html
        Kun lukee tarkemmin ja kokonaan tuota Lutherin Isokarekismuksen ohjetta, niin siinä puhutaan avioliitosta maallisena säätynä. Silloinhan elettiin sääty-yhteiskuntana, mutta ei muuten maallisena asiana,
        Ja siinä puhuttiin selvästi miehen ja naisen avioliitosta kun puhuttiin morsiamesta ja sulhasesta.
        Minusta Luther pitää avioliittoa hyvinkin pyhänä. On aikalailla vedetty mutlat suoriksi jos katsoo, että Luther antaa siinä luvan myöskin muille liitoille kuin miehen ja naisen liitolle.

        Lisään, että sen vuoksi siinä mainitaan "maallisena" että emmehän me sitä avioliittoa kirkossa elä kuin jokainen omissa kodeissaan omien tapojen ja kulttuurien mukaisesti, mutta itse avio ja avioliittoon vihkiminen on Pyhä ja sitä Luther piti vain miehen ja naisen välisenä.


    • Asiaa sivuten voi kertoa aikaisempaa parempia uutisia homofobisemmasta maasta, kun itäisessä Euroopassa niitä vielä riittää, joskin sielläkin se joskus vielä murenee.

      Serbian pääministeri Ana Brnabic on avoimesti lesbo ja hän on tänään osallistunut Pride-kulkueeseen.
      Homofobiasta siellä kertoo sekin, kun tuhannen hengen kulkuetta piti olla turvaamassa 2000 poliisia.
      Parannusta on kuitenkin viime vuoteen, jolloin tarvittiin yli 4000 poliisia.

      Kulkueesta on uutinen ranneliike-sivustolla.

    • >> jos joku painostaa kirkkoa luopumaan naisen ja miehen välisestä avioliittokäsityksestä, hän pyrkii rajoittamaan uskonnonvapautta radikaalisti ja tulee rikkoneeksi myös oikeutta omantunnonvapauteen. << (S. Koivula)

      Kirkon sisäistä keskustelua Koivula ei koe painostukseksi, vaan ulkoisen. Tosin miten kirkkoa edes voisi painostaa, kun sillä on oma kirkkolakinsa ja konservatiivinen/fundamentalistinen porukka kirkolliskokouksessa varmistamassa, ettei kirkkolakia muuteta liberaalimmaksi.

      Mutta Koivulan näkemyksen vastaiset liberaalit näkemykset Susanna Koivula tulkitsee kirkon painostukseksi eli uskonnonvapautensa radikaaliksi rajoittamiseksi ja omantunnonvapautensa rikkomiseksi.

      Tuolla logiikalla Kai Sadinmaakin rajoitti radikaalisti Susanna Koivulan uskonnon- ja omantunnonvapauskäsitystä.

      Eli pappi Kai Sadinmaa rikkoi Koivulan omantunnon- ja uskonnonvapauskäsitystä, koska Sadinmaa toimi oman omanomantunnon- ja uskonnonvapauskäsityksensä mukaan.

      Jotta Susanna Koivulan uskonnon- ja omantunnonvapauskäsitystä ei rikottaisi, pitäisi kirkon jokaisen papin toimia Koivulan antamien sääntöjen mukaan.

      Aika itsekäs tuo Koivulan tulkinta uskonnon-ja omantunnonvapaudesta. Ja täysin mahdoton toteuttaa.

      • ">> jos joku painostaa kirkkoa luopumaan naisen ja miehen välisestä avioliittokäsityksestä, hän pyrkii rajoittamaan uskonnonvapautta radikaalisti ja tulee rikkoneeksi myös oikeutta omantunnonvapauteen. << (S. Koivula)"

        He eivät pysty nimeämään ketään painostajaa, koska sellaisia ei ole, elleivät itseään nemeä.

        He itse ovat sanoneet heteroavioliiton arvon menevän, sen takia kun on samaa sukupuolta olevien liittoja.


      • Pe.ku kirjoitti:

        ">> jos joku painostaa kirkkoa luopumaan naisen ja miehen välisestä avioliittokäsityksestä, hän pyrkii rajoittamaan uskonnonvapautta radikaalisti ja tulee rikkoneeksi myös oikeutta omantunnonvapauteen. << (S. Koivula)"

        He eivät pysty nimeämään ketään painostajaa, koska sellaisia ei ole, elleivät itseään nemeä.

        He itse ovat sanoneet heteroavioliiton arvon menevän, sen takia kun on samaa sukupuolta olevien liittoja.

        Perimiltään kysymys on mielestäni siitä, että fundikset ovat ottaneet homoseksuaalisuuden yhdeksi vihollisekseen, abortin, eutanasian ja ateismin ohella. Siksi he vastustavat systemaattisesti kaikkea, joka lisäisi heidän vihollistensa oikeuksia ja toimintamahdollisuuksia.


      • "Mutta Koivulan näkemyksen vastaiset liberaalit näkemykset Susanna Koivula tulkitsee kirkon painostukseksi eli uskonnonvapautensa radikaaliksi rajoittamiseksi ja omantunnonvapautensa rikkomiseksi. "

        Jostain syystä näitä omia näkemyksiään nämä susannakoivulat eivät vastaavasti näe muiden uskonnonvapauden radikaalina rajoittamisena tai muiden omantunnonvapauden rikkomisina.

        Kovin ovat nämä oikeudet uskononvapauteen ja omantunnonvapauteen aina yksipuolisia ja koskevat vain tilanteita joissa heidän käsityksistään ollaan eri mieltä.

        :-)


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        "Mutta Koivulan näkemyksen vastaiset liberaalit näkemykset Susanna Koivula tulkitsee kirkon painostukseksi eli uskonnonvapautensa radikaaliksi rajoittamiseksi ja omantunnonvapautensa rikkomiseksi. "

        Jostain syystä näitä omia näkemyksiään nämä susannakoivulat eivät vastaavasti näe muiden uskonnonvapauden radikaalina rajoittamisena tai muiden omantunnonvapauden rikkomisina.

        Kovin ovat nämä oikeudet uskononvapauteen ja omantunnonvapauteen aina yksipuolisia ja koskevat vain tilanteita joissa heidän käsityksistään ollaan eri mieltä.

        :-)

        Koivula päättää mikä loukkaa häntä. Blogissaan se kiukutteli kun US:n ylläpito ei poistanut muiden häntä koskevia blogeja ja niitä kommentteja, jotka Koivula oli pyytänyt poistaman.
        Kostoksi Koivula ei anna kenenkään kommentoida omaa blogiaan.

        "Ei liikuta minua." lopetti Koivula bloginsa.

        Pikkuisen näyttää jo erikoiselta tuo Koivulan meno.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Koivula päättää mikä loukkaa häntä. Blogissaan se kiukutteli kun US:n ylläpito ei poistanut muiden häntä koskevia blogeja ja niitä kommentteja, jotka Koivula oli pyytänyt poistaman.
        Kostoksi Koivula ei anna kenenkään kommentoida omaa blogiaan.

        "Ei liikuta minua." lopetti Koivula bloginsa.

        Pikkuisen näyttää jo erikoiselta tuo Koivulan meno.

        Suunnaton viha näyttää olevan Koivulalla nyt.

        Aika typerää estää kommentointi.
        Se on niin ala-arvoista, että osa omasta porukastaankin kääntää selkänsä hänelle.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Suunnaton viha näyttää olevan Koivulalla nyt.

        Aika typerää estää kommentointi.
        Se on niin ala-arvoista, että osa omasta porukastaankin kääntää selkänsä hänelle.

        >> Aika typerää estää kommentointi. <<

        Se on itsekästä ja varsinkin kun sama Koivula on ruikuttanut kokoajan laistensa uskovien sensuroinnista ja sananvapauden rajoittamisesta. Sitten se itse estää kommentoinnin kokonaan. Jonka jälkeen muut tekee Koivulan blogista oman avauksen ja Koivula kertoo pyytäneensä noiden blogien sensurointia ja valittaa kun niitä ei ole poistettu.

        Koivulan käsitys sananvapaudesta on vähintäänkin erikoinen.


    • >> Kirkon vihkimis-pato on murtunut <<

      Niin siinä kävi.. Pato murtui ja fundamentalistit huuhtoutuivat tasa-arvoisen avioliiton pyyhkäistessä koko kirkon läpi.
      Kirkko on muuttunut peruuttamattomasti ja astunut esitasa-arvoiseen aikaan.
      Kunhan kirkkolaki päivitetään, niin sitten voidaan sanoa, että kirkko siirtyy tasa-arvon aikaan.

      Meni vain muutama kuukausi uuden avioliittolain voimaanastumisesta ja kirkon konservatiivit ovat jo hävinneet taistelunsa.

    • Simeon Harras

      ... Eräs pappismunkki puhui kanssani avoimesti, koska piti minua ystävänään. Häneltä kuulin, ettei hän koskaan toimittanut liturgiaa niin ettei olisi nähnyt Pyhää Henkeä. Hän näki liturgian aikana Pyhän Hengen laskeutuvan hänen päälleen samalla tavoin kuin silloin, kun hänet oli vihitty papiksi ja piispa oli lukenut vihkimisrukousta käsikirja hänen viheliäisen päänsä päällä. Kun kysyin, miten ja missä muodossa hän oli silloin nähnyt Pyhän Hengen, hän selitti: »Yksinkertaisena ja vailla muotoa - kuin valona. Alussa ihmettelin ja pohdiskelin: mitä tämä oli - näinhän jotakin, mitä en ollut koskaan aikaisemmin nähnyt? Silloin Pyhä Henki sanoi minulle salaisesti, ikään kuin ihmisäänellä: 'Näin olen laskeutunut kaikkiin profeettoihin ja apostoleihin ja laskeudun myös nykyisin Jumalan valittuihin ja pyhiin. Olen Jumalan Pyhä Henki.'» Hänelle olkoon kunnia ja valta iankaikkisesti. Aamen.

      Mitenkähän on asia nykyisten pappien osalta asiat?
      Luopiot eivät varmaan edes ymmärrä mistä voisi olla kysymys ja vielä vähemmän opetuslapsensa.

      • Paavalinkin on oletettu kärsivän epilepsiakohtauksista, kun näki näkyjä, oireet kun ovat samanlaiset.

        Aistiharhat on aikayleisiä, johtuen eri asioista, kuten mielenterveysongelmista ja muista terveysongelmista ja jopa väsymyksestä.
        Unetkin ovat aistiharhoja.
        Unissa ja hallusinaatioissa tietenkin näkee niitä asioita, joita kuvittelee "hereillään" olleessaankin.

        Muistaakseni noin 5% ihmisistä uskoo kuulevansa selkeitä ääniäkin, joita ei oikeasti ole olemassa.


      • Mahtaako pertsan päälle laskeutua ikinä Pyhä Henki? Vai etkö ymmärrä koko juttua?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe