Oikeustiede - mitä siihen vaaditaan?

Olen tätä palstaa silloin tällöin lukiessa huomannut, että mielikuvat oikeustieteestä ja sen hekumallisuudesta ovat kenties jossain määrin erheellisesti virittyneet.

Oikeustieteen opiskelu on hyvin pitkälti lukemista aiheista, jotka eivät välttämättä ole mielenkiintoisia, mutta jotka on professoria tyydyttävällä tavalla omaksuttava, jotta tentistä pääsee läpi.

Minusta yhtenä hyvänä vastauksena otsikossa esittämääni kysymykseen on esimerkiksi ympäristöoikeuden perusteos "Kuntalaki - tausta ja tulkinnat".

Mikäli siis on alalle haluamaisillaan oleva lukiolainen taikka muu pääsykoejäärä. Kannattaa yllämainittuun teokseen tutustua perusteellisesti. Hukkaan se ei mene, koska kirjan sisältö on ympäristöoikeuden perusteita ja kertoo samalla yhteiskunnan toiminnasta. Mitään viihdelukemista se ei ole, kuten jotkin oikeustieteen tenttikirjat saattavat parhaimmillaan olla -ainakin muutamien virkkeidensä osalta - mutta tutkinnon saavuttaminen vaatii suurinpiirtein joidenkin kymmenien saman tyylisten kirjojen lukemista ja niiden sisältöjen opettelemista.

Samanlaisia unipillereitä löytyy myös hallinto- ja prosessioikeuden aloilta, kuten myös EU-oikeuden ja kansainvälisen yksityisoikeuden aloilta, finanssioikeudesta nyt puhumattakaan.

Tutkinnon saaminen ei luonnollisestikaan takaa millään tavalla koulutustasi vastaavan työpaikan saamista. Aktiivisuus opintojen ohella auttaa kuitenkin huomattavasti työpaikan saamisessa vielä tutkinnon suorittamisen jälkeenkin.

1

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuhapohtii

      Oikeustieteessä - kuten minkä tahansa muunkin alan opiskelussa - on mielekkyys suoraan sidonnainen siihen, mitä itse pitää mielenkiintoisena. Monet oikeustieteen teokset voivat kieltämättä olla hyvinkin tylsiä jos asia ei kiinnosta. Samalla tavalla lääketieteen, fysiikan tai vaikka elokuvataiteen opintoihin kuuluvat lukemistot ovat puuduttavia jos ei vain ole omaa mielenkiintoa. Kannattaa siis tutkiskella omaa mieltymystään, ja osaksi sen mukaan päättää alavalinnastaan.
      Kaikki oikeustieteellisen tutkinnon suorittamiseksi vaadittava kirjallisuus tuskin kiinnostaa jokaista oikkariakaan, mutta tietynlainen tahto oppia myös ei-niin-itseään-kiinnostavista oikeudenaloista täytyy olla. Itse ainakin pidän juuri mainitsemaasi finanssioikeutta sangen mielenkiintoisena, vaikka se kieltämättä lienee monelle "unipilleri". Rikosoikeus, joka puolestaan saa monen viisarin värähtämään, ei itsenäni sykähdytä sitten yhtään. Kokonaisuudessaan kannattaa siis olla rehellinen itselleen ja jos oikeustiede kokonaisuudessaan vaikuttaa lähinnä "pakko osaa nää asiat proffan vaatimalla tarkkuudella" -kamaa, ei liene järkeä edes hakeutua alalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe