Miksi Emirates ei lennä Helsinkiin?

EK158

Lentää lähes kaikkiin Euroopan maihin. Tukholmaan ja Osloon lentänyt jo vuosikausia. Suomi taitaa itse asiassa olla ainoa läntisen maailman maa, johon kyseinen yhtiö ei lennä.

Aika noloa, ettei edes 3-4 viikoittaista lentoa ole. Dubai on tärkeä yrityskeskittymä.

29

1050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EK-DXB

      Varmaan asiaan liittyy monia syitä. EK:lla ei ole kapearunkokalustoa ollenkaan vaan Helsingin reitti jouduttaisiin aloittamaan 430 paikkaisella B77W koneella. Jos vertaa Qatarin Hesaan tuloa niin QR pystyi aloittamaan reitin varovasti tunnustellen 132 paikkaisella A320 koneella. Nythän QR vaihtoi B788 jossa paikkoja noin 250 mutta ollaan edelleen kaukana EK:n B77W koneen paikkamäärästä. EK:lla ei myöskään ole partneria HEL, toisin kuin QR joka kuuluu Finnairin kanssa oneworld allianceen. Kolmanneksi voi mainita suomalaisten heikompi ostovoima vaikkapa muihin Pohjoismaihin verrattuna ja sen myötä vähäisempi matkustelu, sekä edelleen ainakin jonkin verran oleva Finnair uskovaisuus.
      Mainittakoon että EK lentää päivittäin Köpikseen 2-classes A380 jossa paikkoja 615.

      • Kalaa_viljelemään

        Joo, onhan suomalaisten ostovoima on heikkoa ja näin, mutta ei sentään kaksi kertaa heikompaa. Kyllä suomalaisista matkustelee entistä useampi eikä nuorempi polvi ole niin junttia, että tyytyisi pelkkään Finnairiin. Ei niiden lentojen päivittäisiä tarvitsisikaan olla. Kummastuttaa, ettei tuollaiseen tärkeään maailmankaupunkiin ole yhteyttä kuin talvikautisin.

        Tukholmaan ja Kööpenhaminaan lentää (ainakin kesäkaudella) Qatar kaksi kertaa päivässä, Emirates tietääkseni kerran, mutta tosiaan kuten mainitsit niin Köpikseen A380-koneella. Tuo on aika paljon enemmän kapasiteettia kuin yksi Dohan lento.

        Ehkä Oslon reitin menestyksen selittää myös norjalainen kala. Sen vuoksi Oslon kentälle onkin viime aikoina ilmestynyt monen monta rahtilentoyhtiötä, myös Emirates SkyCargo ja Qatar Cargo.


    • itsestään.selvää

      Emirates on tietysti laskenut, että reitti ei olisi taloudellisesti kannattava. Syy ei voisi olla yksinkertaisempi.

      • TietäjäFakiiri

        Finavian tilastoista voi kuitenkin lukea, että vuoden alun kuukausina HeVan ja Dubain välillä oli yli 55 000 matkustajaa. Siitä voi laskea, millaisella täyttöasteella Finnair ja Norwegian lentelivät. Eli kiinnostusta on kuitenkin. Ei kai muuten reitillä lentäisi kaksi yhtiötä.

        Dubailla on se etu, että se on itsessään suosittu lomakohde, toisin kuin Doha.

        Emirates tulee varmasti vielä Helsinkiin. Todennäköisesti sen jälkeen kun tilaavat ja saavat pienempiä koneita 20-luvulla.


    • EK-DXB

      Mitäs pienempiä koneita EK on muka tilannut? Suunnittelupöydällä vielä oleva B777-8 tulee todennäköisesti korvaamaan nykyisen B777-200LR jolla lennetään pääasiassa ultra longhaul lentoja.

      • TietäjäFakiiri

        Emirates on pohtinut jo pidemmän aikaa 787- ja A350-koneiden välillä. Tilausilmoitusta odotettiin alunperin jo tulevan marraskuun Dubai Airshow'ssa, mutta uusimpien tietojen mukaan päätöstä on siirretty ja tehdään myöhemmin. Maailmassa on kuitenkin Dubaistakin katsottuna paljon kohteita, joihin 777 on liian iso.


    • KöyhäOnMaamme
      • lohiElsu

        mitä sitten?


      • Näin0n

        Korostaa entisestään maamme olematonta pienuutta ja köyhyyttä.


    • KysyntäJaKilpailu

      Kaksi syytä:
      1. Yleisestä käsityksestä huolimatta, Suomessa hyvin vähän ulkomaalaisia, joten kysyntää EK:n reittiverkolle on huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi Ruotsissa
      2. Finnair tekee jotain oikein

      • Hii-o-hoi

        Kuinka paljon uskot ulkomaalaisia olevan Puolassa? Tai Tsekeissä?

        Olisi hyvä vähän miettiä noita omia argumenttejaan ennen postaamista.


      • ainakinnäin

        mitään tilastoa et sinäkään tarjoa asiasi tueksi...
        puolan osalta laskin pelkästään vuodelta 2016 yli 7000 työluvan saanutta maista, joiden osalta todennäköisimmän matkustusreitin tarjoaa emirates, monilla näistä useita kertoja vuodessa.
        yhteensä 127394 eu:n ulkopuolelta tulevaa sai työluvan puolasta vuonna 2016, mutta näistä kaikille emirates ei varmasti ole ykköslentoyhtiö. tämä siis pelkästään työlupia, muu maahanmuutto ja muut vuodet sitten tilaston eri riviltä.
        "demographic_yearbook_of_poland_2017"


      • IhanMuutSyyt

        Niin että tuollaisten lukujen perusteella luulet Emiratesin lentävän Puolaan? Huutonaurua! Et sinäkään perusta puheitasi kuin omaan mutuiluun. Ihan pikku muistutuksena - koko Eurooppa ei ole EU:ssa.


    • ainakinnäin

      puolan osalta ei toki tarvita perustelua ulkomaalaisten määrästä puolassa lainkaan, sinällään jo yli 38 miljoonaa omaa asukasta matkailee ilmeisen riittävästi. vertailukohtana suomeen tuossa ylhäällä oli esimerkkinä ruotsi alle 10 miljoonalla asukkaallaan. ruotsi todellakin on kiinnostava emiratesille ulkomaalaisten asukkaiden määrän takia. mutta tuossa yläpuolella väitettiin, että ulkomaalaisia ei juuri puolasta löytyisi.
      puola on myös maa jonka asukkaita ja entisiä asukkaita on levittäytyneenä ympäri maailman, heidän vierailut kotimaassaan tuovat runsaasti kysyntää emiratesin reittiverkolle, varsinkin kun lot:in oma kaukolentojen reittiverkko on melkoisen suppea (finnairia suppeampi). lisäksi lot:nreittiverkko painottuu yhdysvaltoihin ja kanadaan, joten se ei käytännössä ole lainkaan pois emiratesin kysynnästä.
      puolan ulkopuolella puolalaiset sukujuuret löytyvät 20 miljoonalta ihmiseltä ympäri maailman (wikipedia), aika moni näistä haluaa käydä edes kerran elämässään puolassa. tämä suuri joukko selittää lotin vahvaa yhdysvaltain reittiverkkoa, mutta muualle maailmaan muuttaneet puolalaiset joutuvat valitsemaan muiden lentoyhtiöiden reittiverkoston.

      • YhtälöSimplex

        Olen kyllä hyvin tietoinen puolalaisten diasporasta. Siitä ei kuitenkaan nyt ole kysymys, varsinkaan mutuilun pohjalta.

        Se nyt vaan on yksinkertaisesti niin, ettei Norjan, Tanskan eikä Ruotsin roolia Emiratesin verkostossa voi selitellä ulkomaalaispopulaation määrällä. Se on täysin minimaalinen osa yhtälöä.

        Skandinavian ihmiset nyt vain ovat rikkaampia ja valmiimpia matkustamaan muuallekin kuin Tallinnaan ja Kanarialle, sekä maat itsessään ovat suositumpia matkakohteita kuin Suomi.


    • ainakinnäin

      73000 vuotuista matkustajaa täyttää 200 paikkaa päivittäin. kuinka suuri populaatio tarvitaan tämän matkustajamäärän tuottamiseen tilanteessa, jossa muu tarjonta lopulliseen kohdemaahan on vähäistä? vilkaise esim. sas:n reittiverkkoa.
      joka kolmas vuosi entisessä kotimaassaan käyviä tarvittaisiin 220000....mutta ruotsissa asuu esimerkiksi 420000 somalian, iranin, irakin ja syyrian alueelta muuttanutta ja kaiken kaikkiaan ruotsissa asuu yli 800000 eu:n ulkopulella syntynyttä ja toisen polven maahanmuuttajia siihen päälle tuplaten, joten eiköhän sitä tarvetta ole ihan riittävästi? vai minimaalinen osa yhtälöä?
      200 matkustajaa ei tietenkään täytä koko konetta, mutta kai sinne joku aito svenssonikin kelpuutetaan mukaan, vaikka sitten maksamaan sitä business luokan lippua.

      • YhtälöSimplex

        Kyllä sinulla on sitten paksu kallo. Kaikki tuo perustuu vain ja ainoastaan sinun omiin otaksumiin ja olettamuksiin. Kyllä, kyseessä on minimaalinen yhtälö kokonaisuutta. Miksi ylipäätään luulet kaikkien käyttävän samaa lentoyhtiötä? Mene vaikka itse katsomaan mikä on asioiden laita, jos et usko kun sanotakaan.

        Itse voin ihan empiiristen tutkimusteni perusteella kertoa, että ne viisi kertaa kun olen lentänyt EK:n ja QR:n siivin Tukholmasta ja Kööpenhaminasta, 95% matkustajista on ihan paikallista populaatiota.

        Turha jankata, kun ei sinulle mene kalloon mikään. Jos ei polla säteile, niin sitten ei.


      • pöhpöhpöh

        Tuolla logiikalla tietysti voi olettaa, että myös sellaiset lennot kuten IR712 ja IR726 ovat täynnä ruotsalaisia teinejä matkalla bilettämään Teheranin kuumimmille klubeille?


    • fffawef

      No siis myös yks syy saattaa olla lentoliikenne sopimus, reitillä jo 2 yhtiötä. Tosin en tiiiiä!! !

      • 10xreissu_vuodessa

        Jep, ja Norwegian hintojen kanssa on todella vaikeaa kilpailla. Meno-Paluu 7pv reissu halvimmillaan 223€ suorat lennot...


      • miekkakulli13
        10xreissu_vuodessa kirjoitti:

        Jep, ja Norwegian hintojen kanssa on todella vaikeaa kilpailla. Meno-Paluu 7pv reissu halvimmillaan 223€ suorat lennot...

        Mitä tekemistä sillä 7 päivällä on asian kanssa?


      • 10xreissu_vuodessa
        miekkakulli13 kirjoitti:

        Mitä tekemistä sillä 7 päivällä on asian kanssa?

        Tuo halvin hinta oli noille lennoille. Toki muitakin paluupäiviä, mutta ne ovat kalliimpia.


      • 33xreissu_10kkssa
        10xreissu_vuodessa kirjoitti:

        Jep, ja Norwegian hintojen kanssa on todella vaikeaa kilpailla. Meno-Paluu 7pv reissu halvimmillaan 223€ suorat lennot...

        Ööh... Norwegianilla (etkä Finnairilla) et pääse mihinkään muualle, kuin sinne Dubaihin. Emiratesilla pääsisit jatkoyhteyksillä ympäri Afrikkaa, Intiaan, Sri Lankaan, Vietnamiin, Thaimaahan, Filippiineille, Singaporeen ynnä muualle Kaakkois-Aasiaan, Australiaan, Uuteen-Seelantiin jne.

        Mitä itse otsikon kysymykseen tulee, Emirates ei lennä tänne koska Suomi on pieni ja köyhä maa.


      • 10xreissu_vuodessa
        33xreissu_10kkssa kirjoitti:

        Ööh... Norwegianilla (etkä Finnairilla) et pääse mihinkään muualle, kuin sinne Dubaihin. Emiratesilla pääsisit jatkoyhteyksillä ympäri Afrikkaa, Intiaan, Sri Lankaan, Vietnamiin, Thaimaahan, Filippiineille, Singaporeen ynnä muualle Kaakkois-Aasiaan, Australiaan, Uuteen-Seelantiin jne.

        Mitä itse otsikon kysymykseen tulee, Emirates ei lennä tänne koska Suomi on pieni ja köyhä maa.

        Puhuttiin vain Dubaista. Mikä estää ostamasta lippuja Dubaista eteenpäin tarvittaessa? Ne kirjoitetaan vaan eri lipulle ja check-in tehtävä uudestaan, mikä ei ongelma kun sovittaa vaihdon sen mukaisesti.


      • 33xreissu_10kkssa

        Niin sinä puhuit vain Dubaista. Ei tuollaiset self-connecting jutut ole juuri mistään kotoisin. Sopivat lähinnä persaukisille jotka haluavat säästää jokaisen sentin. Siinäpähän varailet lennon vaikkapa Manilaan ja missaat lentosi ensimmäisen lennon ollessa myöhässä, jolloin tilanne onkin sitten voi voi.

        Ylipäätään tuossa menee koko transferin idea ihan hukkaan, esimerkiksi Dubai-Sydney lippujen hinnat olisivat aivan taatusti yleisesti korkeammat kuin Helsinki-Dubai-Sydney samalla lipulla.


      • 10xreissu_vuodessa
        33xreissu_10kkssa kirjoitti:

        Niin sinä puhuit vain Dubaista. Ei tuollaiset self-connecting jutut ole juuri mistään kotoisin. Sopivat lähinnä persaukisille jotka haluavat säästää jokaisen sentin. Siinäpähän varailet lennon vaikkapa Manilaan ja missaat lentosi ensimmäisen lennon ollessa myöhässä, jolloin tilanne onkin sitten voi voi.

        Ylipäätään tuossa menee koko transferin idea ihan hukkaan, esimerkiksi Dubai-Sydney lippujen hinnat olisivat aivan taatusti yleisesti korkeammat kuin Helsinki-Dubai-Sydney samalla lipulla.

        Yep, my bad. Aloitusviestissä puhuttiin Dubaista ja jäi kummittelemaan. No mä olen "persaukinen" ja ostan halvimmat mahdolliset liput, jos matka-aika ei tule liian pitkäksi. Riippuen lentojen pituudesta pyrin varaamaan vaihtoon hyvin aikaa. Jos kuitenkin menee vituiksi niin luottokortilla uusi lippu, niin köyhä en ole.


    • Anonyymi

      Se ei lennä Helsinkiin siksi että se ei oo tarpeeksi suosittu reitti💕 Mut Finnair lentää Dubaihin✈🛩

      • Anonyymi

        Finnair on low-cost yhtiö, aivan karsea.
        Aikoinaan oli kunnon lentoemännät ja tarjoilut. Nykyisin kaikki pitää ostaa möykyssä ja henkilökunta täysin uusavutonta.
        Finnairin business luokka on iso vitsi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      41
      1743
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      238
      1316
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      200
      1214
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1127
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1076
    9. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    Aihe