Trafi pantu hallituksen asialle

sen.lauluja.laulat

Trafi aloittaa kampanjan, jossa rummuttaa täyssähköjä ja ladattavia, vety,- etanoli- ja biokaasuautoja.
"Tärkeää on myös uudistaa autokantaamme siten, että entistä useampi auto käyttäisi käyttövoimanaan fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköä, vetyä, biokaasua tai etanolia."

Tästä ja julkaistusta taulukosta voimme päätellä, että fossiilisilla kulkevat bensa- ja dieselautot tulevat olemaan verotettuja rankemman jälkeen. Seuraava askel lienee uusien päästömittausten perusteella nousevat uusien autojen auto- ja ajoneuvoverot. Takautuvasti tuskin mutta taatusti uusille malleille.
Perushybrideistä ei mainita sanallakaan. Perushybridi rinnastetaan ilmeisesti bensa- tai dieselautoon. Uudet normien mukaiset päästöarvot kun nousevat niin samoin verot samassa suhteessa. Toki silti pienemmät päästöt ja pienemmät verot kuin ilman hybridiä..
Kun ihmiset on saatu houkuteltua sähköautoihin, tulevat kai sähkön käyttövoimaveron rajut korotukset. Jostakin ne autoilun verot on revittävä, ollaan edelläkävijöitä ja vihreitä tai ei.
https://www.trafi.fi/oleedellakavija

17

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpotHöynäytettävät

      Ja sopiva maaperä on onnettomat Toyotavaarit, jotka ovat tuskailleet vahojen vaparikoneitten bensansyöntiä, vaikka heidän ajamillaan kilometreillä sillä ei ole mitään merkitystä.

    • Tavis.64

      Halvinta tulevaisuudessakin on ajella muutaman vuoden ikäisellä pikkukoneisella manuaaliaskisella bensavehkeellä. Siitä riittää normiajolla iloa pitkään. Ei tarvitse pelätä sähkölaitteiden, kaasupullojen ja akkujen hajoamista. Laskekoot verenimijät miten haluavat. Herrat haluavat halpoja Tesloja, se on kaiken tämän takana

    • saaste.pölly

      Kyllä siellä takana on maailman yhteiset päästöjen alentamistavoitteet. Dieselit tullaan kieltämään monissa isoissa kaupungeissa ja tällä Trafin laskelmalla yritetään hiljentämään Saksasta vanhojen dieselpäästökoslien uittamista Suomeen, vaikka niitä tulleekin saamaan edullisesti. Suomi ei halua olla vanhojen autojen loppusijoituspaikkana.
      Onhan päivänselvää, että esimerkiksi Toyotan bensiinihybridi alittaa reilusti jo nyt tulevatkin päästönormit, yleensä alle 80g/km, joten keskimääräisellä vuosiajolla alle 18 tkm ei ole järkevää hankkia dieselautoa ainakaan lyhyeen ajoon.
      Sen sijaan paljon ajaville diesel tulee olemaan järkevä vaihtoehto kunnes dieselpolttoaineen vero kohotetaan bensiiniveron tasolle.
      Takseiltakin tulee loppumaan autoveron palautus, joten vossikatkin alkavat katsella hybridejä ja sähköautoja.

      • hybridiMittausykliKusetu

        Vanhat dieselithän ne ongelmia ovat. Uusimmat dieselit ovat mittausten mukaan joka puhtaampia kuin bensakoneet, et silleen se polttomoottori kehittyy kun pakotetaan.


    • 46546546

      Jutun taustallahan on se että muutama idiootti MEPPI (EU edustaja) ei ajanut Suomen etua vaan omaa poliittista agendaa päästöasioissa. Niinpä nyt Suomella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hurjat päästöjen vähennykset keinolla millä hyvänsä.
      Teollisuuden päästöjä ei voi vähentää ilman että työllisyys romahtaisi joten liikenne on ainoa ja sehän tapahtuu tietysti vain autoliikennettä kuristamalla.

      Siitä vaan tutkimaan keitä on Suomen mepit. Tämä ei ole hallituksen alulle panema kuvio.

      • saunan.takana.tilaa

        Suomessa on jo vuosikymmeniä pakon sanelema satsattu energiansäästöön ja nyt nämä huimat päästöjen lisävähennystavoitteet purevat pahiten Suomeen. Köyhäksi verotetun kansan pitäisi ostaa nyt uusia ekoautoja. Kiitti vaan paskanvihreät ja muut idiootit edustajamme Brysselissä. Rikkidirektiivinkin piti tuoda rahaa ja uutta teknologiavientiä Suomeen, missä ne ovat.


      • tuotakinnahnyt

        Sinulla taitaa olla ruusuinen kuva tuosta EU-Suomi päätöksen teosta.

        Tietämättä tilannetta voisin veikata että kukaan ei ajanut Suomen etua tai ollut hereillä asiassa.

        Hyvin hoidettuna ja perusteltuna kaikki järkevät asiat menee läpi. Jos ei ole hereillä, niin tämä on tulos ;)

        Ihan perussettiä. Syynä voi olla ihan mikä vaan. Vaikka virkamiehen matkalaskujen älytön syynääminen johtaa tilanteeseen, että ei matkusteta ja Suomen etu ei hoidu.


    • kuin.pieru.Saharassa

      Maailmassa ennustetaan myytävän tänä vuonna 78,6 miljoonaa henkilöautoa, joista Euroopassa noin 14,5 miljoonaa ja meillä Suomessa 120000 kpl. Eli Suomessa myytäisiin noin 0,15 % maailman henkilöautoista. Mitähän tuossa tuprutuksessa muutama tuhat suomalaista sähköautoa tai ladattavaa tuntuu. Eikä taida EU tiukat päästönormit koskea suurinta osaa maapallon uusista autoista ja muista moottoriajoneuvoista, vanhoista puhumattakaan. Maailman autokanta kasvaa koko ajan hurjaa vauhtia, ei autoilun päästöjä kyetä nykyisillä verotusta kiristävillä poppaskonsteilla vähentämään eikä se sähköntuotantokaan ole vähäpäästöistä kuin pienessä osaa maapalloa

      • eiainatajua

        Mitähän vimma Suomella on olla maailman paskapoliisina, kusta omille kintuille ja tehdä päätöksiä, joista ei ole maailmanlaajuisesti mitään hyötyä, vain itselle haittaa. Kylmä ja harvaanasuttu maa, jossa tarvitaan lämmitystä ja yksityisautoilua aina. Kielletään kaikki bensa- ja dieselautot sekä nastarenkaat Hyvinkään eteläpuolella, jätetään muu Suomi rauhaan.


      • Suuret.markkinat

        Eihän autoja suunnitella Suomen markkinoille vaan suurimpien automassojen ostajille. Ja mm Kiinassa on havahduttu autojen saastuttamiseen. Siinä mielessä on aivan sama mitä Suomessa päätetään uusien autojen osalta. Tärkeää on kuitenkin saada vanhat saastuttavat dieselkoslat pois liikenteestä, koska niitten paikallispäästöt ovat merkittäviä ihmisten terveyden kannalta. Typen oksidipäästöt ovat merkittäviä bensiini- ja hybridiautoihin verrattuna etenkin huijausmerkeillä.
        Selkeästi suunnitteilla olevalla verotuskäytännöllä yritetään estää vanhojen Euroopan hylkydieseleitten uittaminen Suomeen jatkamaan saastuttamista, vaikka eihän Suomi-poika näytä jaksavan ajatella kuin omaa napaansa!


      • toivoa.aina.voi
        Suuret.markkinat kirjoitti:

        Eihän autoja suunnitella Suomen markkinoille vaan suurimpien automassojen ostajille. Ja mm Kiinassa on havahduttu autojen saastuttamiseen. Siinä mielessä on aivan sama mitä Suomessa päätetään uusien autojen osalta. Tärkeää on kuitenkin saada vanhat saastuttavat dieselkoslat pois liikenteestä, koska niitten paikallispäästöt ovat merkittäviä ihmisten terveyden kannalta. Typen oksidipäästöt ovat merkittäviä bensiini- ja hybridiautoihin verrattuna etenkin huijausmerkeillä.
        Selkeästi suunnitteilla olevalla verotuskäytännöllä yritetään estää vanhojen Euroopan hylkydieseleitten uittaminen Suomeen jatkamaan saastuttamista, vaikka eihän Suomi-poika näytä jaksavan ajatella kuin omaa napaansa!

        Pelkään pahoin, että ladattavia hybridejä ja sähköautoja ostavat lähinnä ne, jotka ajavat nyt isohkoilla ja uudehkoilla bensa-autoilla. Vanhoilla dieseleillä ajavat tulevat ajamaan jatkossakin dieseleillä, vaihtavat vain uudempaan, kun niiden hinnat kuulemma romahtavat. Vain korkeilla dieseleiden romutuspalkkioilla pienipäästöiseen vaihdon yhteydessä voitaisiin asiaan vaikuttaa.


      • Suomesta_tuskin
        Suuret.markkinat kirjoitti:

        Eihän autoja suunnitella Suomen markkinoille vaan suurimpien automassojen ostajille. Ja mm Kiinassa on havahduttu autojen saastuttamiseen. Siinä mielessä on aivan sama mitä Suomessa päätetään uusien autojen osalta. Tärkeää on kuitenkin saada vanhat saastuttavat dieselkoslat pois liikenteestä, koska niitten paikallispäästöt ovat merkittäviä ihmisten terveyden kannalta. Typen oksidipäästöt ovat merkittäviä bensiini- ja hybridiautoihin verrattuna etenkin huijausmerkeillä.
        Selkeästi suunnitteilla olevalla verotuskäytännöllä yritetään estää vanhojen Euroopan hylkydieseleitten uittaminen Suomeen jatkamaan saastuttamista, vaikka eihän Suomi-poika näytä jaksavan ajatella kuin omaa napaansa!

        montaa paikkaa edes löytyy jossa vanhojenkaan dieseleiden päästöt olisivat oikeasti mikään ongelma. Meillähän on käsittämättömän paljon tilaa liikkua vaikka autoilla todellisiin suurkaupunkeihin verrattuna joten päästöt eivät ole mikään ongelma. Suomalainen itsetunto on vaan niin heikko että pitää nöyristellä muille ja pistää varmuuden vuoksi rajoitukset ja sanktiot aina muita paremmiksi maailmanparantajaa esittäessään. Annettaisiin muiden maiden hoitaa omat ongelmansa ja tehtäisiin omat päätökset oman kansan etua ajatellen. Ehäpä kansallinen itsetuntokin siitä joskus vähän kohentuisi.


    • Täälläkin nyt moni puhuu autojen saastutuksista, mutta ei taida monikaan tietää miten paljon ja millai ne saastuttaa. Hyvin on rummutus mennyt läpi ja ihmiset on saatu ajattelemaan, että mitään muuta saastuttavaa asiaa ei ole maailmassa, kun vaan henkilöautot.
      Osaako joku kertoa miten paljon henkilöautot kaikkinensa saastuttaa suomessa ja mitä sillä on merkitystä, jos joku ostaa vaikka hybridiauton, tai vaihtaa vanhan dieselin bensarosvoon.
      Yritän sitten kommentoida sitä.

      • autolija.aina.pahis

        Rekat, linja-autot, kuorma-autot, laivat, pakettiautot, lentokoneet yms eivät ilmeisesti saastuta, kun ne aina unohtuvat noissa talkoissa.


      • autolija.aina.pahis kirjoitti:

        Rekat, linja-autot, kuorma-autot, laivat, pakettiautot, lentokoneet yms eivät ilmeisesti saastuta, kun ne aina unohtuvat noissa talkoissa.

        Henkilöautoilijoita on helpompi verottaa, kuin näitä muita. Näin ainakin suomessa.
        Kaikkien autojen renkaat ja jarrut päästelee pienhiukkasia ilmoille ihan kiitettävästi! Suomessa tämä ei ole kyllä suurikaan ongelma, ainakaan maaseuduilla.
        Myöskään tiestön kuluminen ei ole ihan vaan henkilöautojen varassa.


    • ÄläValehtele

      Trolli haluaa häiritä hybridien myyntiä, väittämällä että ne rinnastetaan diesel- ja bensa-autoihin. Ei rinnasteta.

      • lue.ja.ymmärrä

        https://www.trafi.fi/oleedellakavija

        Tojohönölle pitää vääntäää rautalangasta. Tojon mukahybridit käyvät pelkästään bensalla. Siksi niitä ei lasketa vaihtoehtoisten käyttövoimia käyttäviksi autoiksi. Katso tuosta Trafin jutusta niin ehkä ymmärrät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      62
      7739
    2. Voi luoja miten haluaisin

      jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      47
      4416
    3. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      26
      4115
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      106
      1956
    5. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      120
      1810
    6. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

      Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      72
      1137
    7. NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?

      Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt
      Maailman menoa
      294
      1133
    8. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

      Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      94
      1116
    9. On hyvä nainen

      Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht
      Ikävä
      80
      962
    10. Ymmärtääkö miehet

      Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      115
      853
    Aihe