Trafi pantu hallituksen asialle

sen.lauluja.laulat

Trafi aloittaa kampanjan, jossa rummuttaa täyssähköjä ja ladattavia, vety,- etanoli- ja biokaasuautoja.
"Tärkeää on myös uudistaa autokantaamme siten, että entistä useampi auto käyttäisi käyttövoimanaan fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköä, vetyä, biokaasua tai etanolia."

Tästä ja julkaistusta taulukosta voimme päätellä, että fossiilisilla kulkevat bensa- ja dieselautot tulevat olemaan verotettuja rankemman jälkeen. Seuraava askel lienee uusien päästömittausten perusteella nousevat uusien autojen auto- ja ajoneuvoverot. Takautuvasti tuskin mutta taatusti uusille malleille.
Perushybrideistä ei mainita sanallakaan. Perushybridi rinnastetaan ilmeisesti bensa- tai dieselautoon. Uudet normien mukaiset päästöarvot kun nousevat niin samoin verot samassa suhteessa. Toki silti pienemmät päästöt ja pienemmät verot kuin ilman hybridiä..
Kun ihmiset on saatu houkuteltua sähköautoihin, tulevat kai sähkön käyttövoimaveron rajut korotukset. Jostakin ne autoilun verot on revittävä, ollaan edelläkävijöitä ja vihreitä tai ei.
https://www.trafi.fi/oleedellakavija

17

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpotHöynäytettävät

      Ja sopiva maaperä on onnettomat Toyotavaarit, jotka ovat tuskailleet vahojen vaparikoneitten bensansyöntiä, vaikka heidän ajamillaan kilometreillä sillä ei ole mitään merkitystä.

    • Tavis.64

      Halvinta tulevaisuudessakin on ajella muutaman vuoden ikäisellä pikkukoneisella manuaaliaskisella bensavehkeellä. Siitä riittää normiajolla iloa pitkään. Ei tarvitse pelätä sähkölaitteiden, kaasupullojen ja akkujen hajoamista. Laskekoot verenimijät miten haluavat. Herrat haluavat halpoja Tesloja, se on kaiken tämän takana

    • saaste.pölly

      Kyllä siellä takana on maailman yhteiset päästöjen alentamistavoitteet. Dieselit tullaan kieltämään monissa isoissa kaupungeissa ja tällä Trafin laskelmalla yritetään hiljentämään Saksasta vanhojen dieselpäästökoslien uittamista Suomeen, vaikka niitä tulleekin saamaan edullisesti. Suomi ei halua olla vanhojen autojen loppusijoituspaikkana.
      Onhan päivänselvää, että esimerkiksi Toyotan bensiinihybridi alittaa reilusti jo nyt tulevatkin päästönormit, yleensä alle 80g/km, joten keskimääräisellä vuosiajolla alle 18 tkm ei ole järkevää hankkia dieselautoa ainakaan lyhyeen ajoon.
      Sen sijaan paljon ajaville diesel tulee olemaan järkevä vaihtoehto kunnes dieselpolttoaineen vero kohotetaan bensiiniveron tasolle.
      Takseiltakin tulee loppumaan autoveron palautus, joten vossikatkin alkavat katsella hybridejä ja sähköautoja.

      • hybridiMittausykliKusetu

        Vanhat dieselithän ne ongelmia ovat. Uusimmat dieselit ovat mittausten mukaan joka puhtaampia kuin bensakoneet, et silleen se polttomoottori kehittyy kun pakotetaan.


    • 46546546

      Jutun taustallahan on se että muutama idiootti MEPPI (EU edustaja) ei ajanut Suomen etua vaan omaa poliittista agendaa päästöasioissa. Niinpä nyt Suomella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hurjat päästöjen vähennykset keinolla millä hyvänsä.
      Teollisuuden päästöjä ei voi vähentää ilman että työllisyys romahtaisi joten liikenne on ainoa ja sehän tapahtuu tietysti vain autoliikennettä kuristamalla.

      Siitä vaan tutkimaan keitä on Suomen mepit. Tämä ei ole hallituksen alulle panema kuvio.

      • saunan.takana.tilaa

        Suomessa on jo vuosikymmeniä pakon sanelema satsattu energiansäästöön ja nyt nämä huimat päästöjen lisävähennystavoitteet purevat pahiten Suomeen. Köyhäksi verotetun kansan pitäisi ostaa nyt uusia ekoautoja. Kiitti vaan paskanvihreät ja muut idiootit edustajamme Brysselissä. Rikkidirektiivinkin piti tuoda rahaa ja uutta teknologiavientiä Suomeen, missä ne ovat.


      • tuotakinnahnyt

        Sinulla taitaa olla ruusuinen kuva tuosta EU-Suomi päätöksen teosta.

        Tietämättä tilannetta voisin veikata että kukaan ei ajanut Suomen etua tai ollut hereillä asiassa.

        Hyvin hoidettuna ja perusteltuna kaikki järkevät asiat menee läpi. Jos ei ole hereillä, niin tämä on tulos ;)

        Ihan perussettiä. Syynä voi olla ihan mikä vaan. Vaikka virkamiehen matkalaskujen älytön syynääminen johtaa tilanteeseen, että ei matkusteta ja Suomen etu ei hoidu.


    • kuin.pieru.Saharassa

      Maailmassa ennustetaan myytävän tänä vuonna 78,6 miljoonaa henkilöautoa, joista Euroopassa noin 14,5 miljoonaa ja meillä Suomessa 120000 kpl. Eli Suomessa myytäisiin noin 0,15 % maailman henkilöautoista. Mitähän tuossa tuprutuksessa muutama tuhat suomalaista sähköautoa tai ladattavaa tuntuu. Eikä taida EU tiukat päästönormit koskea suurinta osaa maapallon uusista autoista ja muista moottoriajoneuvoista, vanhoista puhumattakaan. Maailman autokanta kasvaa koko ajan hurjaa vauhtia, ei autoilun päästöjä kyetä nykyisillä verotusta kiristävillä poppaskonsteilla vähentämään eikä se sähköntuotantokaan ole vähäpäästöistä kuin pienessä osaa maapalloa

      • eiainatajua

        Mitähän vimma Suomella on olla maailman paskapoliisina, kusta omille kintuille ja tehdä päätöksiä, joista ei ole maailmanlaajuisesti mitään hyötyä, vain itselle haittaa. Kylmä ja harvaanasuttu maa, jossa tarvitaan lämmitystä ja yksityisautoilua aina. Kielletään kaikki bensa- ja dieselautot sekä nastarenkaat Hyvinkään eteläpuolella, jätetään muu Suomi rauhaan.


      • Suuret.markkinat

        Eihän autoja suunnitella Suomen markkinoille vaan suurimpien automassojen ostajille. Ja mm Kiinassa on havahduttu autojen saastuttamiseen. Siinä mielessä on aivan sama mitä Suomessa päätetään uusien autojen osalta. Tärkeää on kuitenkin saada vanhat saastuttavat dieselkoslat pois liikenteestä, koska niitten paikallispäästöt ovat merkittäviä ihmisten terveyden kannalta. Typen oksidipäästöt ovat merkittäviä bensiini- ja hybridiautoihin verrattuna etenkin huijausmerkeillä.
        Selkeästi suunnitteilla olevalla verotuskäytännöllä yritetään estää vanhojen Euroopan hylkydieseleitten uittaminen Suomeen jatkamaan saastuttamista, vaikka eihän Suomi-poika näytä jaksavan ajatella kuin omaa napaansa!


      • toivoa.aina.voi
        Suuret.markkinat kirjoitti:

        Eihän autoja suunnitella Suomen markkinoille vaan suurimpien automassojen ostajille. Ja mm Kiinassa on havahduttu autojen saastuttamiseen. Siinä mielessä on aivan sama mitä Suomessa päätetään uusien autojen osalta. Tärkeää on kuitenkin saada vanhat saastuttavat dieselkoslat pois liikenteestä, koska niitten paikallispäästöt ovat merkittäviä ihmisten terveyden kannalta. Typen oksidipäästöt ovat merkittäviä bensiini- ja hybridiautoihin verrattuna etenkin huijausmerkeillä.
        Selkeästi suunnitteilla olevalla verotuskäytännöllä yritetään estää vanhojen Euroopan hylkydieseleitten uittaminen Suomeen jatkamaan saastuttamista, vaikka eihän Suomi-poika näytä jaksavan ajatella kuin omaa napaansa!

        Pelkään pahoin, että ladattavia hybridejä ja sähköautoja ostavat lähinnä ne, jotka ajavat nyt isohkoilla ja uudehkoilla bensa-autoilla. Vanhoilla dieseleillä ajavat tulevat ajamaan jatkossakin dieseleillä, vaihtavat vain uudempaan, kun niiden hinnat kuulemma romahtavat. Vain korkeilla dieseleiden romutuspalkkioilla pienipäästöiseen vaihdon yhteydessä voitaisiin asiaan vaikuttaa.


      • Suomesta_tuskin
        Suuret.markkinat kirjoitti:

        Eihän autoja suunnitella Suomen markkinoille vaan suurimpien automassojen ostajille. Ja mm Kiinassa on havahduttu autojen saastuttamiseen. Siinä mielessä on aivan sama mitä Suomessa päätetään uusien autojen osalta. Tärkeää on kuitenkin saada vanhat saastuttavat dieselkoslat pois liikenteestä, koska niitten paikallispäästöt ovat merkittäviä ihmisten terveyden kannalta. Typen oksidipäästöt ovat merkittäviä bensiini- ja hybridiautoihin verrattuna etenkin huijausmerkeillä.
        Selkeästi suunnitteilla olevalla verotuskäytännöllä yritetään estää vanhojen Euroopan hylkydieseleitten uittaminen Suomeen jatkamaan saastuttamista, vaikka eihän Suomi-poika näytä jaksavan ajatella kuin omaa napaansa!

        montaa paikkaa edes löytyy jossa vanhojenkaan dieseleiden päästöt olisivat oikeasti mikään ongelma. Meillähän on käsittämättömän paljon tilaa liikkua vaikka autoilla todellisiin suurkaupunkeihin verrattuna joten päästöt eivät ole mikään ongelma. Suomalainen itsetunto on vaan niin heikko että pitää nöyristellä muille ja pistää varmuuden vuoksi rajoitukset ja sanktiot aina muita paremmiksi maailmanparantajaa esittäessään. Annettaisiin muiden maiden hoitaa omat ongelmansa ja tehtäisiin omat päätökset oman kansan etua ajatellen. Ehäpä kansallinen itsetuntokin siitä joskus vähän kohentuisi.


    • Täälläkin nyt moni puhuu autojen saastutuksista, mutta ei taida monikaan tietää miten paljon ja millai ne saastuttaa. Hyvin on rummutus mennyt läpi ja ihmiset on saatu ajattelemaan, että mitään muuta saastuttavaa asiaa ei ole maailmassa, kun vaan henkilöautot.
      Osaako joku kertoa miten paljon henkilöautot kaikkinensa saastuttaa suomessa ja mitä sillä on merkitystä, jos joku ostaa vaikka hybridiauton, tai vaihtaa vanhan dieselin bensarosvoon.
      Yritän sitten kommentoida sitä.

      • autolija.aina.pahis

        Rekat, linja-autot, kuorma-autot, laivat, pakettiautot, lentokoneet yms eivät ilmeisesti saastuta, kun ne aina unohtuvat noissa talkoissa.


      • autolija.aina.pahis kirjoitti:

        Rekat, linja-autot, kuorma-autot, laivat, pakettiautot, lentokoneet yms eivät ilmeisesti saastuta, kun ne aina unohtuvat noissa talkoissa.

        Henkilöautoilijoita on helpompi verottaa, kuin näitä muita. Näin ainakin suomessa.
        Kaikkien autojen renkaat ja jarrut päästelee pienhiukkasia ilmoille ihan kiitettävästi! Suomessa tämä ei ole kyllä suurikaan ongelma, ainakaan maaseuduilla.
        Myöskään tiestön kuluminen ei ole ihan vaan henkilöautojen varassa.


    • ÄläValehtele

      Trolli haluaa häiritä hybridien myyntiä, väittämällä että ne rinnastetaan diesel- ja bensa-autoihin. Ei rinnasteta.

      • lue.ja.ymmärrä

        https://www.trafi.fi/oleedellakavija

        Tojohönölle pitää vääntäää rautalangasta. Tojon mukahybridit käyvät pelkästään bensalla. Siksi niitä ei lasketa vaihtoehtoisten käyttövoimia käyttäviksi autoiksi. Katso tuosta Trafin jutusta niin ehkä ymmärrät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe