SOTELI esivalintakoe syksy 2017

Napunaaa

Heippa! Löytyykö täältä muita esivalintakokeeseen pänttääjiä? 😊 Minne haette ja miltä ennakkomateriaali on vaikuttanut teidän mielestä?

352

21706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joslukisvähä

      Hei! Materiaali on osittain ihan mielenkiintoista. Tein keväällä esivalinnan lukematta. Aikaa oli todella vähän tehtävämäärään nähden. Ennakkomateriaaliin perustuva osio oli varmasti vaikein. En tiedä olisiko lukemalla mennyt yhtään paremmin. Lukematta 41 pistettä. Tällä kertaa ajattelin kuitenkin lukea. Matikka, enkku ja äikkä on varmaan ihan helppoa. Hain Diakiin Helsinkiin monimuotoon (sosionomi ja diakoni).

      • Henzuuu

        Minä myös! Olen lukenut materiaalin kertaalleen läpi ja pitäisi uusi lukukierros aloittaa. En ole koskaan tehnyt esivalintakoetta, onko jotain vinkkejä kokeeseen liittyen tai muuta mitä olisi hyvä tietää? Hain sairaanhoitajaksi Helsinkiin ja Turkuun


      • Napunaaa

        Munkin mielestä ihan suht mielenkiintoisia aiheita. Ihan kokonaan en vielä ole lukenut kaikkia materiaaleja. Vinkkejä mäkin kaipaisin kun en aiemmin ole osallistunut esivalintakokeeseen. Jossain luki, että kannattaisi jättää ne materiaaliin pohjautuvat kysymykset viimeiseksi, mut miten on? Mä hain sh Jyväskylään ykkösenä.


    • Voisalottaalukemisen

      Haen Saloon ja Turkuun sairaanhoitajaksi. Esivalintakokeen materiaali on mielenkiintoinen, mutta luultavasti taas kysytään turhan tarkkoja kysymyksiä kuin keväällä eikä aika riitä taaskaan.... Oisko kenelläkään vinkkejä miten opiskelette materiaalit ja miten ne pysyy muistissa?

      • Henzuuu

        Hei! " voisalottaalukemisen" tämä ei nyt liity esivalintakokeeseen, mut olitko viime keväänä Turussa tai Salossa pääsykokeissa?
        Jos olit niin mimmoset kokeet on, sen oon kuullu että pelkkää monivalintaa mut onko kysymykset kuinka pikkutarkkoja entä onko joku aikaraja? Vinkkejä kaipaan, jos vaikka pääsis sinne asti


    • NursingStudent

      Hain viime keväänä ja pääsin sh monimuodolla opiskelemaan. Kannattaa vaan päntätä se materiaali, kun siinä katsotaan selvästi motivaatiota. Näissä opinnoissa ei pärjää ilman motivaatiota, kun tehtäviä ja pänttäämistä on kauheasti. Tsemppiä kaikille lukijoille! Olen parhaillaan tehnyt näitä sh tehtäviä 10 h päivässä.

    • fhkvd

      Mustakin olisi kiva tietää, minkä tyyppisiä kysymyksiä niissä esivalintakokeissa on ennen ollut :) Siis onko ne pikkutarkkuudeltaan tasoa: "Kuinka suuri prosentti lääkäreistä kaipasi lisäkoulutusta peliongelmien tunnistamiseen, puheeksi ottoon ja tarkempaan arviointiin?"? Vai testaavatko ne enemmänkin, että onko tajunnut pääpointit? Siis tyyliin: "Uskovatko ammattilaiset vai muu väestö hoidon lisäarvoon riippuvuuksien hoidossa keskimäärin enemmän?". En keksinyt oikein hyviä esimerkkejä, mutta siis niin :D

      Mä haen Kotkaan sosionomiksi :)

      • Pissathousussa

        Muakin kiinnostais tietää tää. Että kannattako just esim noita prosentuaalisia tuloksia opetella ulkoa vai miten näitä kannattais oikeen opetella ja lukea. Kun edellisistä kokeista kun oon keskusteluja lukenut niin kysymykset saattaa vissiin olla todellakin tarkkoja ja sellasia mitä ei ite oikeen ymmärrä lukea/opetella. Toisaalta osa on sanonut, että on lukassu matskut vaa kerran pikaisesti läpi ja saanut silti hyväksyttävän määrän pisteitä kokeesta...


    • Joslukisvähä

      Hei! Keväällä kun tein tuon esivalintakokeen, yritin miettiä juuri tuota ajankäyttöä. Aikaa kannattaa varata eniten juuri tuohon ennakkomateriaaliosioon. Kysymykset oli jotenkin tosi pikkutarkkoja. Kysymysten lukeminenkin vei aikaa. Oikeita vastausvaihtoehtoja oli muistaakseni 4 eli a-d. Niitäkin piti miettiä ja juuri sellaseen ei ois hirveesti aikaa. Itse jätin em. osion viimeiseksi ja siinä vaiheessa oma keskittymiseni oli jo aika 0. Tänään oli julkistettu tietoja Diakin yhteishausta sen verran, että sote-alalle yhtä opiskelupaikkaa kohden oli n. 8 hakijaa kun vastaava luku Laureassa on 25-30. Toivotaan, että pienet pisteet riittää!

    • Sossulin

      Tein myös keväällä esivalintakokeen ja nyt opiskelen Amk:ssa sosionomiksi! 😊

      Isoin pistemäärä mitä voi saada, muodostuu siitä ennakkomatskusta, eli se kannattaa olla hallussa. Pienemmät pisteet tulee sitte muista osioista. Minulla vähän hämäsi se, kun ennakkomatskusta oli kysymyksiä myös että kuka oli kirjoittanut tämän ja tämän artikkelin. Eli sellaista tietoa mitä minä en ainakaan lukenut ja minusta tuollaisilla asioilla ei ole mitään merkitystä.
      Muutenkin lukematta ennakkomateriaaleja ei tule pärjäämään. Joten panostakaa siihen hyvin, enkku, äikkä ja matikka oli helppoja mutta yksinomaan niiden pisteet ei piisaa, että päntätkää kunnolla kun voitte, kysymyksiä oli paljon ja tuli miinuspisteitäkin...

      • Napunaaa

        Kiitos vinkeistä! Just tota pelkäsinkin, että voidaanko siinä kysyä jotakin kirjoittajaa tms. Näemmä voi :/ sellaisia on ihan mahdotonta kyllä opetella ulkoa. Montako kysymystä siinä on kaiken kaikkiaan? Ja oliko aikaa se 1,5h vai?


      • Sossulin
        Napunaaa kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä! Just tota pelkäsinkin, että voidaanko siinä kysyä jotakin kirjoittajaa tms. Näemmä voi :/ sellaisia on ihan mahdotonta kyllä opetella ulkoa. Montako kysymystä siinä on kaiken kaikkiaan? Ja oliko aikaa se 1,5h vai?

        Hmm.. olisikohan ennakkomatskusta ollut 40 kysymystä. Se oli minusta kaikkein työläin osio ja kun nimenomaan kysymyksetkin oli tosi haastavia. Ei auttanut vaikka materiaalia pystyi katsomaan, ei siinä kerennyt katsoa. Ja juu oli tuo 1,5h aikaa, minä tein ensin muut osiot ja jätin vikaksi isoimman osion eli tuon ennakkomateriaaliosion. Olis ehkä pitäny tehdä jopa ensin ja jättää nuo helpommat lopuksi. Koska tuo isoin osio vaati eniten..


    • SHTH

      Olenko ainut kenen mielestä etenkin tuo riippuvuuksista kertovat tutkimukset eivät oikein kiinnosta ja vaatii kyllä motivaatiota että jaksan päntätä materiaalia.

      Kuulostaa kyllä aika pikkutarkalta, jos kysytään ihan kirjoittajia no tutkimuksista ne onneksi pystyy kokeessa tarkistamaan.

      Miten metropolian varsinaiset TH täydentävän pääsykokeet. Ovatko siis kaksi päiväiset vai 30.10 tai 3.11? Ja minkä tyyppinen koe?

      • Sossulin

        Ei tosiaan kysytty niin, että "kuka kirjoitti tämän artikkelin" vaan oli joku väittämä ja siinä yhteydessä kysyttiin kuka näin sanoi. Että ei voinu vaan katsoa matskuisra kirjoittajaa :D


    • Elt

      Itse kans juuri pänttäämässä materiaaleja. Haen bioanalyytikoksi Metropoliaan. Maahanmuuttajia koskevat tekstit vaikuttaa itselle mielenkiintoisimmilta kuin riippuvuutta käsittelevät, mutta kokonaisuudessaan vaikuttaa ihan Ok:lta :) Aiemmin en ol esivalintakokeissa käynyt ja alanvaihtaja muutenkin, joten hieman kuumottaa tuo että pääseekö sisälle.

    • Asdg

      Mites noi taulukot yms, avautuuko ne muille? Mä en jotenki yhtään saa niistä kiinni, vaikka kuinka yritän. Siis nimenomaan noita tarkotan, missä jotain p-arvoja ja tilastollisia merkitsevyystasoja jne. Kuinka tarkasti niitä kannattaa alkaa avaamaan itelle vai riittääkö vaan tekstin luku?

      • Pissathousussa

        No ei oo kyl hirveesti avautunu. Osasta en just ymmärrä edes mitään, joten oon aika huolella skipannu vaan ne, mun mielestä ne on kuitenki tekstissä avattu aika hyvin ja oon keskittynytki enemmän vaan lukemiseen :D


    • Ujnvhhui

      Sama homma, siis en osaa lukea osaa taulukoista. Yritin jopa pikaisesti googletella siihen apua, mutta vaikuttaa ihan rakettitieteeltä. :D Itsekin aion olla vaan tekstin lukemisen varassa niiden osalta.

    • MammaVaan

      Itse lukemassa toista kierrosta jo materiaalia. Ekalla kerralla vaan luin ja vilkasin taulukoita. Tokalla kiekolla jo luen ja tutkin taulukoita ja yritän yhistää lukeman niihin lukuihin. Pikkuhiljaa alkaa taukukotkin avautua. Hain sh opintoihin Kareliaan, mut taitaa pitkässä puussa olla pääsy sinne. Mutta toivoa on vielä kun kokeet edessäpäin. :)

    • Haenuudelleenopiskelemaa

      Ainakaan viime keväänä taulukoiden luvut eivät olleet esillä esivalintakokeen kysymyksissä. Täytyy toivoa ettei nytkään :D

    • Napunaaa

      Minkälaisia ne enkun ja äikän osuudet on ollut aiemmissa kokeissa?

    • Jkkiuyhhvvjk

      Luen :)
      Ensihoito Metropolia
      Sh Lahti, Hyvinkää ja tikkurila
      Kätilö Metropolia

      Muuten teksti menee, mutta se kappale jossa peliongelmasta puhutaan näiden ulosottomiesten, pankin hlö.kunnan ja ketähän muitakin vielä oli, on mun mielestä toooooosi vaikeeta tekstiä :/
      En saa oikein mitään otetta koko roskaan tältä osin.

    • Thksi

      Omasta mielestä aiheet ovat hirveät eikä ollenkaan kiinnostavia :D sopii paremmin kyllä sosionomiksi hakeville. Kiitän luojaa että näitä materiaaleja ei tarvitse lukea

      • Terkka85

        Viime kevään kokeessa äikkä oli luetun ymmmärtämistä. Enkkuosiossa oli teksti enkuksi ja siitä kysymyksiä muistaakseni suomeksi..
        Mielenkiintoisia artikkeleita ollut tänä syksynä ainakin tähän asti :D

        Millä tavalla kukanenkin lukee? Teetkö muistiinpanoja, mind mappia, vai millä lailla on sun tapa lukea?
        :)


    • Apuaenymmärrä

      Mä koitan lukea ja poimia tärkeitä pointteja ja teen niistä muistiinpanoja, toki tuntuu vähän et kaikki on tärkeetä asiaa ku ei yhtään tiiä et mitä kysytään :D noi peliriippuvuuteen liittyvät tekstit kyl tylsiä ja vaikeesti luettavia.
      Kysyttiinkö viime kevään kokeessa, et mistä tutkimuksista joku tietty artikkeli on koottu vai liittyikö lähinnä artikkelin aiheiseen kysymykset?

      Sori vähän epäselvä kysymys

    • Lizbet887

      Kokeessa kannattaa tehdä aluksi sen osion, jonka hallitsee parhaiten (äikkä, enkku, matikka) ja johon ei mene osaltasi kauheasti aikaa ja josta voit saada hyvät pisteet. Sitten siirtyä ennakkomateriaaliin ja lopulta kahteen muuhun osaan, jota et hallitse erinomaisesti. Kaikesta vaikein jättäkää viimeseiksi niin jos aika alkaa tikittää niin voitte arvaamalla täyttää vaihtoehtoja..Itse jätin matikan viimeseksi, laskin helpot laskut ensin ja sitten kun aikaa oli vähän niin pistin muihin kohtiin "en tiedä" vaihtoehdon (siitä ei tule miinus pisteitä)

    • minämyöski

      Joo, aika monimutkaisia ymmärrettäviä noi taulukot. Toivottavasti ei niitä tuu pääsykokeeseen.

    • Ensihakija

      Mua kiinnostaa noissa, että kuka sanoi mitäkin, että onko ne siis noita tyyppejä joiden nimet suluissa, eli siis pitääkö tosiaan niin tarkkaan opetella jopa lähteet, eli esim mitä sanoi Pajunen & Halonen vuonna 2009? Vai tarkoittaako se sitä esim että Tampereen ulosottovirasto oli jotain mieltä yms?

      Mun mielestä ihan ok nää materiaalit, ihan kiva lukea peliriipouvuuksista yms. Hain Hämeenlinnaan, Tampereelle sekä Hyvinkäälle. Sh ja Sosionomiopintoja pöiviopintoina kaikki.

    • Moiqw

      Mun käsittääkseni noita suluissa olevia nimiä ei tarvitse osata, mutta melkeen joka tekstissä olevia eri tutkijoiden nimiä saatetaan kysyä. En oo kyllä niitä opettelmassa, että pitää sit vaa mennä ctrl f:llä :D

    • Tätätääon

      Tässä esimerkki vanhasta esivalintakokeen kysymyksistä. Viime keväältä. Näitä oli sitte joku 40 kohtaa. Ctrl f on ihan hemmetin huono ratkaisu.

      Mihin korkeakoulutuksen työelämätaitojen kehittämisen malliin seuraava
      väite liittyy?
      Työelämäyhteistyö kuuluu tietyille työntekijöille, ja opetus ja
      ohjaus toimivat toisistaan erillisinä.
      -integratiivinen malli
      -verkostoituneen kulttuurin malli
      -spesialistimalli
      -ei mikään edellä mainituista malleista
      -Ei vastausta

      2. Mikä seuraavista toteamuksista ei liity käyttäjälähtöisyyteen?

      -Tavoitteena voi olla uusien tarpeiden luominen käyttäjälle.
      -Yhteistoiminnassa kuluttaja on välillä kehittäjän roolissa.
      -Relevantti tieto voi olla palvelun käyttäjällä.
      -Palvelun käyttäjällä on sama relevantti tieto ja taito kuin kehittäjällä.
      -Ei vastausta

      3. Mihin korkeakoulutuksen työelämätaitojen kehittämisen malliin seuraava
      väite liittyy?
      Työelämätaitojen kehittäminen on opettajan työskentelyä koulutuksen ja työelämän rajapinnalla.
      -integratiivinen malli
      -spesialistimalli
      -verkostoituneen kulttuurin malli
      -ei mikään edellä mainituista malleista
      -Ei vastausta

    • tillitähti

      Aiemmin kokeen tehneet, kuinka paljon on ollut monivalintoja on aineistoon perustuvassa osiossa? Onko niitä se 40 putkeen vai enemmän ja sekaisin eri aineistoista? Vai tulevatko väittämät "loogisessa järjestyksessä" tai voiko muuten jollain tavalla tietää heti, mihin aineistoon ko. väittämä sitten liittyy?

      Ekaa kertaa hakemassa ja aineisto-osuus jännittää! >.< Kun sitä on niin paljon, läheisiä aiheita ja tuntuu, etten opi ulkoa tärkeitä asioita...

      • gelou

        Mulla kans eka kerta tulossa, et ei oo 100% tietoo, mutta mitä oon nyt ymmärtänyt niin 40 kysymystä on just tosta esivalintamatskusta ja ne on varmaankin ihan sekasin tuskin ne tulee missään loogisessa järjestyksessä


      • vo12

        Kevään esivalintakokeessa ei ainakaan voinut tarkalleen tietää mihin aineistoon kysymys liitty eikä ne ainakaa mun mielestä ollut mitenkää loogisessa järjestyksessä. Jos kysytään saman tyyppisiä kysymyksiä ku sillon eli missä artikkelissä kyseinen lause mainittiin voi olla todella haastavaa tietää jos ei tarkasti lue, koska aika monessa artikkelissahan puhutaan samasta aiheesta esim peliriippuvuudesta. Sieltä löyty jopa yks kompa eli yks artikkeli isyyttä jollain tavalla en muista tarkkaan ja oli lause isyyteen liittyvästä asiasta ja kysyttii missä artikkelissä tästä puhuttiin ja vastaus oli joku ei mikään näistä tai vastaava


    • oz96

      Itse kyllä suosittelisin ensin kokeessa tehtäväksi aineiston tehtäviä. niistä saa korkeimmat pisteet.

      • odfm

        No ei niistä saa yhtään enempää pisteitä kun muidenkaan osioiden kysymyksistä. Tän takia kannattaakin tehdä ekana ne itselle helpoimmat osuudet, jotka usein on sit toi äidinkieli/enkku/matikka, jonka jälkeen voi syventyä esivalintamatskun tehtäviin kun tietää et on ainakin varmuudella jo saanut muista osioista pisteitä. Ei käy sitten niin, että ei jää aikaa noihin helpompiin osuuksiin vaikka ois osannut ne ja täten menettänyt turhaan pisteitä.


    • Teija900

      Hyvä me!! Nyt vaan jaksetaan lukea lisää ja lisää!! Vielä reilu viikko! Tsemppiä ihan jokaiselle luku-urakassa :)

    • Hhhhhhhhhhhkkkkjkkkjj

      Miten sujuu?

    • odfm

      Ei mitään hajua! Lukenu 3x ja muistiinpanot tehty. Vielä vajaa kaks viikkoa aikaa lukee et kai ainaski kerran noi matskut tulee luettuu läpi vielä :D

    • Elt

      Onko kenellekään muuten tietoa millasia tekstejä ja tehtäviä on äidinkielen ja englannin kielen testiosioissa ollut?

      • vo12

        molemmissa tekstit ja niistä kysymyksiä ainaki kevään haussa oli eli luetunymmärtämistä


    • Hhhhhhhhhhhkkkkjkkkjj

      Millasia muistiinpanoja oot tehny?

      Itse olen kaikki nimet laittanut ylös (ei sulkeissa olevat), ja näiden perään suppea selitys, että mitä puhuu :)
      nippelitietoa sieltä täältä.

      Niissä on ollut lyhyt teksti/artikkeli joisat kysytään kysymyksiä: katsotaan luetunymmärtäminen.

    • Lölllölläää

      Vinkkejä miten saan tekstin uppoomaan kupoliin!
      Mitä kirjoitan ylös, mihin erityisesti kannattaa paneutua jne.

    • SlummiV

      Haettu on ja esivalintakoemateriaalin tillistely käy kuumana tosin vasta kaks kertaa käyty läpi ja ajattelin pari kertaa vielä ehtiä. Minkään nippelitiedon päähän jääminen onki ihan toinen juttu sitten. Keskittymis kyky, kun on mitä on. Ja noh..tuo materiaali nyt ei varsinaisesti tarjoile sitä kiinnostavinta antia, että joutuu oikeasti keskittyä siihen, että keskittyy.

      Lisäksi artikkelien tarjoilemat huikeat ja selkokieliset loppupäätelmät: "Tutkimuksessa kävi ilmi, että maahanmuuttajat saattavat käyttää vähemmän terveyspalveluja, kuin kantaväestö. Toisaalta taas muissa tutkimusissa he olivat käyttäneet enemmän ja kolmannessa tutkimuksessa saman verran." NIIN MIKÄ OLI SE VASTAUS?? Ja ai että rakastan noissa päätelmissä noita "Saattavat." eli tutkitte aivan sa***sti jotaki ettekä kuitenkaan tullu mihkään järkevään johtopäätökseen ja mä oon joutunu lukee monta sivua tätä sontaa saamatta nyt vastausta mihkään kuitenkaan??? :D

      Joo ja Bioanalyytikoksi Metropoliaan halajan. Opiskelu ei oo ikinä ollu meikäläisen vahvuuksia, mutta kyllä mä tuonne tosi kovaa haluan ja sahaan tuota tekstiä ja imen sieltä päähän sen mikä sinne mahtuu ja vähä yli. Mutta on täälä jo toinen silmä kevään haussa enkä mä varsinaisesti odota nyt pääseväni sisälle mitenkään. Ekaa kertaa yritän. Tiedämpä keväällä ees vähä mitä on sitten edessä.

      • Pissathousussa

        Ymmärrän sun tuntees täysin, tuntuu itekki et monissa teksteissä on just tollasta ympäripyöreetä paskaaaa.
        Mutta hei, joku joka on jo tehny kokeen aikasemmin nii osaako antaa minkäänlaista esimerkkiä millanen nyt vois sit tollanen "nippelitietokysymys" olla noist aiheista? :D


      • SlummiV

        No ainain tuolla mainittiin se jo aiemmin, että oli kysytty jotakin nimeä. "Kuka tutkimuksessa kertoi seuraavan väittämän." tai jotain tuohon tyyliin. Että jos tässä nyt jotkut nimet täytyis vielä jäädä päähän niiiiin...O.O


    • Ghutthjj

      Oon lukenut materiaalit läpi, ja tehnyt seuraavasti:
      Kirjottanut paperille ylös, että mistä missäkin artikkelissa puhutaan, esim.

      Artikkeli 1, puhutaan peliongelman subjektiivisesta alueellisesta jakautumisesta, johon liitetty mm riskijuominen ja huono-osaisuus.
      Kaikki nimet erikseen ja perään suppea selitys, että mistä puhuu.

    • Jjjjkkkiiiyyy

      En usko et ihan hirveesti tulee ns nippelitieto kysymyksiä, eli tyyliin minä vuonna pirkkopekka sanoi näin ja noin, ja et kuinka monta osallistui ATHn tutkimukseen rahapeliriippuvuudesta.

      Voisin uskoa, että enemmän on kysymyksiä joissa kysytään tyyliin mikä seuraavista väittämistä... ja et mihin artikkeliin väittämä blaablaablaa kuuluu.
      Ja nimistä varmaan enemmän että kenen tutkijan mukaan niin näin ja noin.

      Pitkälle varmasti pääsee jo silläkin, että muistaa mitä missäkin artikkelissa puhutaan, eli sen sisällön. Uskon et kysymyksestä voi jo pitkälti päätellä, et onko tämä väittämä nyt mamujen terveydestä vai ulosottomiehen suusta :)

    • jiipee2234

      Hyviä tietoja.
      Millaisia ne matikka ja äidinkielen/englannin tehtävät oli? Tuo matikka varsinkin kiinnostaisi oliko ihan perus prosenttilaskuja vai oliko jotain oikein kieroja myös?

    • Jjjjkkkiiiyyy

      Matikassa ihan perus matikkaa :)
      Äikässä ja Enkussa tekstipätkät, joissa katsottiin luetunymmärtämistä.
      Eli näistä kysyttiin kysymyksiä.

    • Ehkäopiskelija

      Minä olen kirjoittanut muistiinpanoja varmaan 120 sivua :/ hirvee homma, mutta ehkä jotain on jäänyt paremmin mieleen kuin olisi vain lukenut ja alleviivannut.

      Vielä yksi artikkeli kirjoittamatta ja sit treenaan matikkaa. Lähihoitajaopintojen matikan muistiinpanoista ajattelin ottaa taas selkoa. Viime keväänä matikan osiossa oli juuri niitä juttuja suurin osa.

      Oletteko ajatelleet jotenkin harjoitella enkkua? Millä tavalla? :)

    • Jjjjkkkiiiyyy

      Englantia on vissiin aika paha lähteä harjoittelemaan oikeastaan mitenkään (edes sanastollisesti), kun ei ole mitään havaintoa, että onko aihe lääketieteellistä vai puhutaanko kukkien hoidosta :/

      120sivua, huhhuh :O oot kyllä tehny ison työn! Peukutan, että paikka aukeisi myös sulle! Joo, ja olen päättänyt että pääsen itse opiskelemaan :D

      • hmmmmmmmmm

        Aiheet olivat viimeksi lääketieteelistä niin englannissa kuin äidinkielessä.


    • Lölllölläää

      Alkaa iskeä paniikki!
      Tuntuu, että kaikki luettu ja päntätty katoo pääkopasta.

    • Lillapo

      Mäkin toivon että koe olisi jo, että ei vain katoa tämä pänttääminen 😄

    • Joslukisvähä

      Sotelin matikkaa

      Kartan mittakaava on 1 : 20 000. Kuinka pitkä matka kartalla on 2 kilometrin matka luonnossa?
      0,1 cm
      1 cm
      10 cm
      En tiedä
      Ei vastausta

      9. Neljävuotiaalla, 20-kiloisella pojalla on yskä, johon lääkäri määräsi yskänlääkettä. Reseptissä lukee, että
      yskänlääkettä annetaan 5 mg painokiloa kohti kerta-annoksena. Tarvittaessa annoksen saa antaa kolmesti
      päivässä. Kuinka monta ruokalusikallista (= 5 ml) annat kerta-annoksena, kun yskänlääkkeen ohjeessa
      sanotaan, että 10 mg yskänlääkettä = 1 ml?
      1
      2
      3
      En tiedä
      Ei vastausta

      10. Eräässä yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset saivat syksyn ensimmäisestä matematiikan kokeesta vain
      arvosanoja 10, 9 ja 8. Niitä esiintyi suhteessa 1 : 2 : 3. Mikä on kaikkien arvosanojen keskiarvo?
      9
      8,7
      8,6
      En tiedä
      Ei vastausta

      11. Tuotteen hintaa korotetaan ensin 45 prosenttia ja sen jälkeen 62 prosenttia. Kuinka monen prosentin
      nousua tuotteen hinnassa korotukset yhteensä merkitsevät?
      107 %
      235 %
      135 %
      En tiedä
      Ei vastausta

      12. Sinulla oli parvekkeellasi 50 cm 50 cm 20 cm yrttilaatikko, johon on tarvittu säkillinen multaa (yksi
      säkki sisältää 50 litraa multaa). Yrttilaatikko on täytetty reunojen tasalle mullalla. Nyt muutat rivitaloon ja
      päätät tehdä suuremman yrttilaatikon takapihallesi kokoa 100 cm 100 cm 40 cm. Kuinka monta 50 litran
      säkillistä tarvitset multaa tähän yrttilaatikkoon, kun täytät sen reunojen tasalle kuten parvekkeen yrttilaatikon?
      2 säkillistä
      8 säkillistä
      11 säkillistä
      En tiedä
      Ei vastausta

      13. Olet satuttanut polvesi urheillessa. Lääkäri on määrännyt sinulle kipulääkekuurin. Sinun tulee ottaa Burana
      400 mg kapseli kolmesti päivässä viikon ajan. Löydät kotoa lääkekaapista avaamattoman Burana 200 mg
      paketin, jossa on 30 kapselia. Kuinka moneksi päiväksi tämä paketti riittää, jos otat Buranaa lääkärin ohjeen
      mukaan?
      5 päiväksi
      6 päiväksi
      7 päiväksi
      En tiedä
      Ei vastausta

      14. Valmistat betonia terassilaattoja varten. Laattojen valmistusohjeen mukaan 25 kilogrammaan (=yksi
      säkillinen) kuivabetonia sekoitetaan 2,5 litraa vettä niin saadaan 12 litraa betonia. Kuinka monta säkillistä
      kuivabetonia tarvitset, kun teet 24 terassilaattaa? Yhteen teerassilaattaan kuluu 6 litraa betonia.

      • CJP

        Mistä nämä laskut ovat? Onko mistään nähtävissä kaikki 15 laskua ja vastausta? Kiitos


    • SHTH

      Oletteko jo saaneet linkin esivalintakokeeseen? Lähetetty 5.10. Viimeistään 10.10. pitäisi näkyä tai täytyy ottaa yhteyttä järjestäjään.

    • Ehkäopiskelija

      Mä olen saanut linkin jo 5.10.

    • hedwig30

      Onko nuo soteli matikka kysymykset viime kevään kokeesta? saisiko niihin oikeat vastaukset? :) Oon yrittäny matikkaa päntätä, mutta ikävä kyllä vähän harmaita hiuksia aiheuttaa nuo edelläkin olevat tehtävät... sitten tällainen lasku tullut vastaan (ilmeisesti myös vanhasta esivalintakokeesta?) (x/4)*5=x 4... vastauksen pitäisi olla 16, mutta itse en siihen mitenkään pääse... saisko apuja joltain viisaammalta... :)

    • Tsenii
    • Lasku45677

      Vastaus laskuun : 20x = 4x ||-4x
      20x-4x= 16x

      • hedwig30

        kuinka noloa, mutta saisko vielä vähän avausta? siis miten sulkeet poistetaan jne, miten lopputulokseen päästään?


    • Matikkaaaaa

      viime vuoden matikka vastauksineen : googlaa "pisteytys osa 3"

    • Elt

      Alle 2 päivää kokeeseen :o Miten on lukeminen edistynyt?

    • Hhuhyhjkk

      Hyvin :)
      Miten sulla?

    • Maijavilpuri

      Mä tulin just kipeeks ja nyt onkin ikävä lukea. Pää lyö tyhjää. Hyvä puoli että olen töistä sairaslomalla, mutta aivot on jäässä :/

    • Maijavilpuri

      Huomenna 😱

    • Eiit

      Oletteko muut muuten listailleet tärppikysymyksiä, mitä mahdollisesti voitaisiin kokeessa kysyä?

    • Lensksndjddl

      Kuinka meinaatte kerrata vielä viimeistä kertaa?
      Itse mietin, mikä olisi järkevää..

      • Eiit

        Aikaa kun on alle vuorokausi ja päivä menee töissä, niin ajattelin illalla lukea kaikkien artikkeleitten Johtopäätös / Keskustelua -osiot läpi, sekä suomenkieliset ja englanninkieliset yhteenvedot. Ehkä voisi myös ainakin otsikkotasolla selailla artikkeleita läpi, jotta palautuu mieliin mitä missäkin artikkelissa olikaan.

        Matikkaa aattelin myös kertailla :)


    • dilledonggg

      No hienoo - mä hain ex-tempore sosionomiksi ja luin että "esivalinta 12.10 ja eilen huomasin että onkin esivalintaKOE! Joo, en oo siis lukenu YHTÄÄN, eilen vilasin materiaalin peliriippuvuuksista, siinä se. Joten enpä taida yrittääkkään jos NOIN iso merkitys ja ylitarkkaa muistamista vaatii.
      No, tää oli vain josko hakis mentaliteetilla haettu...jos sitten vaikka keväällä paremmalla ajalla.
      Kauheesti eroja noissa, nyt tuntuu että tässä KAHDET pääsykokeet, nää esivalinta ja sitten se "oikee". Vuosia sitten hain (ja pääsin) sosionomiksi ja en muista muuta kuin haastettelun normi haun jälkeen olleen, ja se oli ihan simppeli.
      Ennen en ikunaan oo tehny mitään esivalinta koetta, vuosia, vuosia sitten kun hain ja pääsin ja opiskelinkin sairaanhoitajaksi (tosin vaihdoin alaa) niin oli kyllä normi pääsykokeet ja haastettelu.
      Siis eroja eri vuosilla, ja varsinkin kouluilla samaan alaan!!!

      • Maijavilpuri

        Minne hait sosionomiksi? Kyllä silti kannattaa tehdä koe, eihän sitä ikinä tiedä vaikka tärppäisi :)


      • EnJaksaRessata

        Täällä toinen, joka vain silmäillyt ennakkomateriaaleja. Viime keväänä hain myös sairaanhoitajaksi, silloin en ollut edes avannut koko ennakkomateriaaleja. Arvasin kaikki vastaukset ja silti pääsin pääsykokeisiin. Toivon, että sama homma käy nytkin. Aina kannattaa siis yrittää kuitenkin (;


    • Napunaaa

      Apuaaa, huomenna :D Onko muilla yhtään paniikkia ilmassa? Mä pelkään että netti kaatuu tai jotain muuta vastaavaaa tapahtuu :D Ei voi sitten mitään jos niin käy. Toivottavasti ei. Haluaisin niin kovasti päästä opiskelemaan! Jotenkin tuntuu, että en muista mitään aineistoista vaikka ne olen kolme kertaa lukenut läpi ja varmaan kymmeniä sivuja kirjoittanut muistiinpanoja. Täytyy toivoo, että kokeessa muistuu mieleen. Tsemppiä kaikille :)

    • eppäilen

      Hei piti tässä nyt kysäistä että ootteko huomannu että artikkeleissa olis jonkinsortin virheitä? Itseä pari kohtaa ainakin jääny mietityttämään ja meinasin että jos tuurilla kysyvät juuri niistä kohdista..

    • Jännittää

      Onnea kaikille kokeeseen!

    • Eiit

      Tsemppiä kokeeseen! Kohta alkaa..

    • JJCN

      No nysse on tehty. Matikka ja enkku meni mulla vähän haperoksi. Aineisto meni yllättävän hyvin, kun luin sitä aika heikosti. Millon oikeat vastaukset tulee?

    • hepuhemmolis

      No MITEN MENI? :D Ite olin yllättynyt että ei ollut niin paha kuin ajattelin. Tosin vastausten oikeellisuudesta en siltikään mene takuuseen.... Ihan 20s jäi mulle aikaa kun sain vikan vastauksen laitettua :D Eli kaikkiin kuitenkin sain vastauksen. Ite aloitin matikasta mihin meni 15min, äikkä 10min, enkku 10min, joten ennakkomateriaaliin jäi 55min mikä ei tosiaan ollut yhtään liikaa..... Oikeita vastauksia odotellessa!

    • seonsiiiinäää

      mielestäni tentti tuntui helpommalta, kuin viime keväänä. Ainakin ennakkomateriaalin osuus oli helpompi. :) matikka oli taas mielestäni vaikeampaa. Käytin myös samaa taktiikkaa ensin matikka, äikka ja enkku sitten enakkomatsku. Aikaa ei jäänyt yhtään liikaa :) milloinhan tulokset tulee pisteistä?

      • noooin

        joo matikka oli vaikeempi ku keväällä


    • jjaiks

      Musta tuntuu että meni ihan hyvin toi koe, ainakin jäi päällimmäiseks tosi hyvä fiilis. Nyt osasin ajankin käyttää paremmin kun keväällä, ja muutenkin osiot tuntu nyt helpommilta. Eikö ne vastaukset tuu tän päivän aikana?

    • JIOP

      Huhhuh stressi helpotti. Mulla meni matikka ja enkku varmaan parhaiten. Äikkä tuntui joissakin kysymyksissä aika ympäripyöreältä. Aineisto oli haastava, mutta kaikkiin sain jonkun vastauksen. Ehkä joku vajaa kymmenen väittämää piti lopulta arvata muutamasta vaihtoehdosta. Tulokset tulee ilmeisesti, kun kaikki ovat kokeen lopettaneet..

    • Napunaaa

      En osaa sanoa miten meni. Jotenkin äikkä tuntui vaikealta :s olenko ainoa? Matikka suht ok ja enkku kans. Ennakkomatskuista osasin mielestäni, mutta jokaisen vastauksen jälkeen jäi kuitenkin epäilyttämään oliko joku kompa 😄 Aikaa jäi vähän alle 10min että ehdin onneks tarkasteleenkin vähän...

      • Luu-uu

        Äikkä oli muotoiltu todella hankalaksi. Aika hienovaraisia eroja oli vastausvaihtoehdoissa. Tai sitten analysoin liikaa niitä vaihtoehtoja, mikä on täysin mahdollista.


    • Huonostimeni

      Voi ei musta taas tuntui että oli tosi vaikea! Vaikka luin aineiston monta kertaa läpi.. 😥 Mutta hyvä jos muilla onnistui.💓

    • Kskdkdlddn

      Mulla kaatu koko paska vaikka oli vielä yli 15min jäljellä...
      Harmittaa niin paljon

    • Vihdoinohi

      Huh oli kyllä melko haastava verrattuna käytettävissä olevaan aikaan, meinas tulla vähä kiire :D Mut toivottavasti se ois menny ihan hyvin :/ Millonkahan pisteet saa tietää?

    • Katarr

      Esivalintakoe suoritettu täälläkin! Osaako joku sanoa milloin koe tulee takastettuna takaisin? Eli siis milloin voi odottaa omia pisteitä? Itse suoritin kyseisen kokeen ensimmäistä kertaa ja tuntui paikoitellen haastavalta. Hyvät fiilikset kyllä jäi, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kuinka paljon sieltä sitten ropisee niitä miinuksia :(

    • moi98968

      millonkaha noi oikeat vastaukset tulee??

    • Huhooo

      Huuh... toivottavasti oli nyt viimenen kerta kun tarvi toi koe tehdä. Ihan ok fiilis, katotaan muuttuuuko sitten kun oikeet vastaukset tulee.

    • Ootellaan

      Tehty! Oli aika haastava ja aika meni tarkalle. Matematiikka oli minulle helppo, mutta muissa on nyt iso osa tuurin varassa. Oikeat vastaukset tulevat tänään, niin ehkä sinne asti jännitän vielä, että miten kävi.

    • Huhhh

      Vähennettiinkö ennakkomateriaalin vääristä vastauksista? Muutama minuutti jäi kun olin vastannut kaikkiin, piti toi käydä katsomassa, mut jäin vaan kattelemaan vastauksia. :P

    • abccccccc

      Huhhuh. Enkku ja varsinki ennakkomateriaali oli haastavia. Matikka ja äikkä oli helppoja täl kertaa. Enkun kierot kysymykset jäi aina jumittaa, siinä se vastausaika kuluikin :D Mut ihan hyvä tunne jäi kokeesta, pieni paniikki kyl ku vastausaikaa jäi 8 min yli... Sillon yleensä oon skipannu jotakin. Oikeita vastauksia ootellessa.

      Sosionomiksi hain.
      Kevääl jäi parist pisteest kii sosionomi opinnot, muihin ois pisteet riittäny, harmi etten hakenu vaik kampaajaks... :D

      • arghhh

        mihin hait sossuks? :) mulla jäi keväällä sossu pisteestä kii..


    • asdgasd

      kaikist väärist vastauksist tais mennä pisteitä, tais olla vaa matikka jost ei mee pisteitä "en tiedä" vastauksella.

    • Eiit

      Vähän ristiriitaiset fiilikset. Matematiikan osio oli erilainen kuin aiempien kokeiden perusteella ajattelin, eli esim prosenttitehtäviä oli enemmän. Tein itse järjestyksessä matikka > englanti > äidinkieli > aineisto. Ekat kolme osaa sai tehtyä suht nopeasti, varsinkin enkku ja matikka. Äidinkielen osiossa teksti oli pitempi kuin oletin, ja siihen meni siksi hieman enemmän aikaa. Vaikka aineiston tehtävään jäi itselläni aikaa noin tunti, jäi loppuviimeksi aikaa tarkistukseen ehkä n 8 min. Aineisto-osiossa muutama kohta oli vastausvaihtoehtojen osalta sellainen josta piti materiaalista tarkasti ajatuksella lukea mitä oikein sanotaan..

      Koska kiireessä ja ehkä "kokeen viemänä" hypin osiosta toiseen, en oikein matikan osion lisäksi lukenut kokonaan kunkin osion ohjeistuksia. Aineistoon liittyen heräsikin oliko vastaamatta jättäminen myös oikea vastaus? Ainakin yksi kohta oli itselleni sellainen jossa en olisi valinnut ainuttakaan vaihtoehtoa mutta päädyin sitten yhteen (liittyen rahapeliongelman seulontaan) . Valitsin kuitenkin yhden koska ei tullut siinä tilanteessa mieleen että vastaamatta voi myös jättää. Mites muilla?

      • elilei

        Oliko kenenkään muun mielestä matikan osiossa kysymyksessä 12 virhe? Mielestäni oikean vastauksen olisi kuulunut olla 3240g...


      • Eiit

        En muista enää tehtävää :D :D Itelleni ei matikassa tullut tosin sitä oloa, että siinä olisi virheitä. Eli omiin laskuihin löytyi vastausvaihtoehdoista sopiva.


      • ohionneks
        elilei kirjoitti:

        Oliko kenenkään muun mielestä matikan osiossa kysymyksessä 12 virhe? Mielestäni oikean vastauksen olisi kuulunut olla 3240g...

        Pitikö siinä ensin laskea pinta-ala ja sit se paino?


      • JJCN
        elilei kirjoitti:

        Oliko kenenkään muun mielestä matikan osiossa kysymyksessä 12 virhe? Mielestäni oikean vastauksen olisi kuulunut olla 3240g...

        Toi mullakin pisti silmään! Palasin jopa funtsitaan sitä ja mietein, et laitanko tän vai en tiedä..


      • SlummiV
        elilei kirjoitti:

        Oliko kenenkään muun mielestä matikan osiossa kysymyksessä 12 virhe? Mielestäni oikean vastauksen olisi kuulunut olla 3240g...

        Piti laskea pinta-ala ja sitä kautta. Eli vastaukseski tulise 9kg ja rapiat


      • Eiit

        Eli kyseessä oli tehtävä jossa 3m * 4m kokoinen kangas painaa 1080g. Piti laskea kuinka paljon painaa samaisesta kankaasta tehty 9m * 12m kokoinen kangas. Eli 12 neliömetrin kangas painaa 1,08kg. Yksi neliömetri kangasta painaa siis 0,09kg. Toisen lakanan koko on 108 neliömetriä. Eli 108 * 0,09kg = 9,72kg.


      • elilei
        Eiit kirjoitti:

        Eli kyseessä oli tehtävä jossa 3m * 4m kokoinen kangas painaa 1080g. Piti laskea kuinka paljon painaa samaisesta kankaasta tehty 9m * 12m kokoinen kangas. Eli 12 neliömetrin kangas painaa 1,08kg. Yksi neliömetri kangasta painaa siis 0,09kg. Toisen lakanan koko on 108 neliömetriä. Eli 108 * 0,09kg = 9,72kg.

        Kiitos! Mä hölmö en ollut laskenut sitä pinta-alaa


      • matikkanero_xD
        elilei kirjoitti:

        Oliko kenenkään muun mielestä matikan osiossa kysymyksessä 12 virhe? Mielestäni oikean vastauksen olisi kuulunut olla 3240g...

        oli! samaa pohdin minäkin :D


    • Enpääse

      Oli vaikea! Oon käynyt yliopistolla myös vakan pääsykokeissa ja ylivoimaisesti tämä oli vaikeampi. Aikaa aivan liian vähän suhteessa kysymysten määrään ja materiaaliin.

    • Oispaonnea

      Minulla loppui aika totaalisesti kesken. Paniikki iski ja lätkin lopuksi vain jotain englantiin ja äidinkieleen.
      Tuliko jossain vaiheessa tietoa omista pisteistä??Ei meinaan mitään muistikuvia mitä laitoin ja mihin.

    • diaksosionomi

      Kyllä taas kuumotti se kellon tikitys. Itellä jäi aikaa semmonen 14 minuuttia onneks tarkistaa ees vähän vastauksia. Kaikkiin vastasin enkä sitten tiedä oliko se ennakkomatskussa hyvä vai huono asia, sen näkee pisteistä sitten :D Äidinkieli oli helppo ja enkku ihan ok. Saa nähdä tuleeko kutsua vai ei :D ainakin omasta mielestä meni paremmin ku keväällä. Tsemppiä kaikille!

    • SlummiV

      Tehty. Ristiriitaset fiilikset. Tuntuu, että oli helpompi, kun odotin mikä taas saa ajattelemaan, että kuvittelen olleeni parempi, kuin olin. :'D Enkku ja matikka tuntu helpoilta, äikkä kaikista vaikeimmalta..niin ympäripyöreetä ja tosiaan tuntu, että kaikki vastausvaihtoehdot löyty tekstistä, mutta sitte oli jotain pieniä sanamuotoja, jotka teki niistä vääriä vastauksia. Tosi paljo meni aikaa, ku koitti tajuta. Ennakomateriaali osioon jäi vaan 30min aikaa, koska tein sen vikana. Onneks sielä oli pari kohtaa mitä ajattelin jo tekstiä lukieassa, että niitä varppina kysytään..mm se alladtinin hyvinvointi teoria tai mikä lie ja siitä akkulturaatiosta. Mutta päällimmäinen ajatus, kun alotin aineisto osion oli, että oonko mä lukenu jonku eri aineiston...hahah.

      Matikka - Enkku- äikkä - Aineisto oli järjestys, jossa tein...

      80s jäi aikaa tähelle. Noh...jännä nähdä kuinka muijan käy. Yhtään en osaa sanoa. :D

    • Saku000999

      Miten nuo pisteet meni enkussa? Se jäi itellä viimeiseksi ja sitten vaan lätkin vastauksia, että tuli jotain vastattua. Jälkeenpäin mietin olisko sittenki pitäny jättää vain tyhjäksi kuin hakuammunnalla jotain. Tein matikan, äikän ja ennakot tosi tarkasti ja varmistin joten niistä hyvä fiilis, mutta tuo enkku nyt hämää et syöks se sitten nyt noita oikeita pisteitä jokatapauksessa.
      Moneltakohan ne oikeat vastaukset tuonne tulee ja onkohan siellä vielä tieto niistä pisteistä kun en niitä alkuohjeistuksia painanut mieleen.

    • Tietäjä666

      Matikan vastaukset:

      1. 0,40054kg
      2. 150 dm3 = 150l
      3. 1 1/2
      4. 138%
      5. noin 41%
      6. 40%
      7. 99,20€
      8. 8,1
      9. 3/4
      10. x=0,4mg
      11. x=37
      12. 9,72kg
      13. 48 tippaa
      14. 150ml
      15. Aune saa voitosta 35% ja Berit 65%

      Olkaa hyvä!
      Tsemppiä kaikille tulosten odotteluun!

      • Robottikomuka

        Muistatko mitkä oli kysymykset 3., 5. ja 9.?


      • Tietäjä666
        Robottikomuka kirjoitti:

        Muistatko mitkä oli kysymykset 3., 5. ja 9.?

        On ne minulla tuossa ylhäällä, mutta en jaksa kyllä niitä kirjoittaa, koska ovat niin pitkiä. Kaikesta huolimatta vastaukset ovat kyllä oikein.


      • mered

        5. =46%


    • fsdagfsd

      Vaikea sanoa miten meni... :) Tuota kanssa mietin, että saako ne omat pisteet tietää joskus - millon - tänäänkö? :D Sähköpostiinko ne ne lähettää vai lähettääkö ollenkaan?

    • sosionomidiak

      keväällä ne pisteet tuli sähköpostitse muutaman päivän päästä kokeesta ja valintakoekutsu viikkoo ennen koetta.

    • fdhf

      Okei, kiitos vastauksesta "sosionomidiak"! :) Muistatko sä tai joku muu millaisilla pisteillä viimeksi sosionomit pääsivät valintakokeeseen? Jos siitä sitten jotain voi päätellä tänä vuonna :)

    • Hysrgg

      Häh?
      Matikan kysymys nro 15, siinähän kysyttiin, ettäettä kuinka paljon enemmän berit saa voitoa eurollisesti?

      • Tietäjä666

        Ei valitettavasti kysytty...


    • sosionomidiak

      riippuu ihan täysin siitä mihin kouluun haki? googleta "alimmat pisterajat" ja oppilaitoksen nimi josko sieltä jotain tietoa sais.

    • Oiskivapäästäkouluun

      Hei osaisko kukaan kertoa mikä on ollu kareliaan fyssari sotelipisteraja? Ei löydy viime syksyn rajaa mistään, oliko silloin ees hakua sinne? Löytyy viime ja toissakevään pisterajat :o

    • Nytseonohi

      Hittovie että oli tarkasti kyselty ennakkomateriaalista. Mamupuoli oli loogisempi ja helpommat kysymykset mutta rahapelipuoli oli kyllä hankala. en muistanut yhtään mitään niistä tutkimuksista spesifisti, vain tuloksen. kokoajan sai kattella materiaalista josko sieltä löytys nopeesti että mites ne iät olikaan jaoteltu tossa yhessä artikkelissa.. aikaa jäi neljä minuuttia, mutta varmasti on vääriä vastauksia ja paljon nimenomaan sieltä ennakkopuolelta... Tarvitseekohan tota materiaalia enää valintakokeessa? voikohan esim ryhmähaastattelun aihe olla jokin noista aiemmista? Vai saako nuo niin sanotusti nakata jo roviolle :D

    • Jiiihaaa

      Kyllä siinä kysymys nro 15 miustakin kysyttii että kuinka monta euroa enemmän berit sai :/

    • Jiiihaaa

      Ja vastasin että 7200€

      • Matikkaneroko

        Ite vastasin 35% ja 65%, olin aikeissa vastaa ton 7200€ mut ku ite laskin sen nii vastaus ois ollu 72000€. Eli siksi toi vastaus ei käyny mun mielestä. Tai sit sekoilin vaa noissa laskuissa itekin :D mut kohta se selviää!


    • Jännittynyt

      Kysyttiin miten voitto tulisi jakaa oikeudenmukaisesti.

    • kokeeseenosallistunut

      Mutta eikös se yhteissumma ollu 240000? ja jos ekalle siitä on 35% ja toiselle 65% summasta niin eka saa 84k rahaa ja toinen saa 156k. 156000-84000=72000. Ei 7200.

      • Tietäjä666

        Juurikin näin!


    • 5555555

      Vastaukset tullu soteliin

    • Katsellaantoisellakertaa

      Eipä mennyt kyllä kovin kasosesti. Tallensin omat vastukseni puhelimeen ja vertasin niitä juuri tulleisiin oikeisiin vastauksiin

    • Katsellaantoisellakertaa

      Laskin et saisin 16,9pistettä.....keväällä meni paljon paljon paremmin :/

    • Sotelisetä

      Laskin, et sain 69 ja rapiat pisteitä. Riittääköhän noi, miten on ollut muina vuosina?

      • terkkariksi

        riippuu mihi hait, helsinkii ei välttis riitä mut muualle suomeen ihan helposti


      • terkkariksi

        ite sain omien laskujen mukaa noin 44.8


      • Kirsikkamyy

        Toi 69 riittää kyllä ihan mihin vaan. Todella kovat pisteet


      • Bfndbfk

        Kun saa miinuspisteitä, väheneekö periaatteessa -1,3/vastaus, kun oikeasta saa sen 1 pistettä?


    • Idioottikunon

      Voi luoja miten typerän virheen tein yhdessä monivalinnassa...
      Tässä vastaukset:
      laadulliseen alle 20 henkilön haastatteluaineistoon (oikea vastaus)
      laadulliseen 12 hoidosta hyötyneen henkilön haastatteluaineistoon (itse vastasin, sillä artikkelissahan oli muistaakseni 12 haastatteluaineistoa.

      Mutta joo epätoivo iski ja tuskin tuun jatkoon pääsemään, noh keväällä uusiks :)

    • Eiit

      Vastausten perusteella näyttäis menneen ihan Ok. Ennakkomateriaaliosuudesta miinuspisteitä, muut osiot meni selkeesti paremmin. Metropoliaan bioanalytiikkaan hakemassa, onko muita täällä myös? =)

      • SlummiV

        Metropolia bioanalytiikka täällä hep!


      • nopsu91
        SlummiV kirjoitti:

        Metropolia bioanalytiikka täällä hep!

        Metropoliaan bioanalytiikkaan täälläkin :) ite sain 49,7 pistettä. toivottavasti riittää !! =)


    • SeamkSos

      Mä laskin et tulis 42 pojoo. Muutamaa en muistanu mitä vastasin niin laskin väärin vastatuiksi. Ja miinustin siis väärin vastatut pois

    • terkkariksi

      onko kellää tietoa paljonko seinäjoelle on terkkariksi tarvinnu pisteitä?

      • Eelluuu

        Viime vuonna oli kuulenma ollut ennakkokokeenrajana39,1 pistettä. Alin pistemäärä jolla tuli kiulutukseen valittua oli 50,5pistettä. Näin siis seinäjoen terkkarin pisterajat viime vuonna :)


    • SlummiV

      laskin, et 54pistettä ja miinuksia 8,4..eli oisko tää nyt sitte 45,6..?? O.o eeeeihän tällä pääse vissii minnekää.. :D vaituleeko tähän joku kerroin vielä tmv?

      • terkkariksi

        mihi hait? helsinkii ko isot rajat mut muualle suomeen pääsee varmasti tosi hyvin


      • SlummiV
        terkkariksi kirjoitti:

        mihi hait? helsinkii ko isot rajat mut muualle suomeen pääsee varmasti tosi hyvin

        Helsinkiin ainut ja vaan bioanalytiikkaa. Jhooo..noh..keväällä sit uudestaan..:D


      • ToivoaOnVielä

        Bioanalytiikassa on ollut maltalat rajat. Tsemppiä!


      • VieläOnToivoa

        Bioanalytiikkaan on ollut matalat rajat, hyvinkin saatat päästä pääsykokeeseen. Tsemppiä!


      • terkkariksi

        no onha sinnekki ollu yli 60 raja


      • Eiit

        Tietääkseni tuohon voi tulla joku kerroin vielä, jonka perusteella tulee sitten lopulliset pisteet...


      • VieläOnToivoa
        terkkariksi kirjoitti:

        no onha sinnekki ollu yli 60 raja

        Keväällä Metropoliaan oli 36,5, sitä aiemmin ollut 25,9 p ja 66p. Eli Sanoisin, että aika vaihtelevasti, mutta riippuu tietenkin siitä miten muilla on mennyt tällä kertaa.


      • SlummiV

        Kiitos tsempistä. Toivotaan. että vielä lykästäisi. Tampereelle näytti olleen keväällä 44,5, mutta se nyt ei liity metropoliaan toki mitenkään. Mutta joo tuon vaihtelun vuosien välillä huomasin kyllä muissa oppilaitoksissa noiden pisteiden osalta. Metropoliasta en löytänyt, kun tuon vuoden 2016 alimmat ja se oli tuon 66p, että jos sen prusteella mennään niin sitten saan unohtaa. :P


    • neljäjäivastaamatta

      Omien muistikuvien mukaan enkku, matikka ja äikkä ois täydet ja ennakkomatskuista 13 väärin. Eli täydet on 80 ja miinusta tulee aina 1,3p/väärä. Tulos ois 63,1. Ja lisäks se että aika loppui kesken, joten en tiiä montako vastattua kyssäriä muuttui tallentamattomana vääräksi.. Jos vika tallennus 80sec ennen vikan vastauksen näpyttämistä. Mahtaakohan vaan riittää.. :(

    • Voilädki

      27,6 😂 itken verta..

    • Eiit

      Onko muuten tietoa siitä, että kun ei hae ensikertalaisena, niin kutsutaanko pääsykokeisiin ei-ensikertalaiset sen kokeen tulosten perusteella suoraan, vai kutsutaanko siihen vain se osuus ensikertalaisia joille paikkoja on varattu kerrottuna tietyllä määrällä. Vai tapahtuuko se "filtteröinti" vasta sen varsinaisen pääsykokeen jälkeen? Mietin vaan kuinka kovat pisteet pitää ei-ensikertalaisella olla, että pääsisi varsinaiseen kokeeseen.

      • Eiit

        En tiedä oliko epäselvästi kysytty, mutta mietin että verrataanko nyt esivalintakokeessa ei-ensikertalaisten pisteitä muihin ei-ensikertalaisiin, vai kaikkiin hakijoihin.


      • Korjatkaajosväärässä

        Kaikki esivalinnassa olevat ovat ihan samalla viivalla (ainakin mun ymmärtääkseni). Vasta sitten pääsykokeissa otetaan sisään tietty prosentti ensikertalaisia ja pääsykokeissa ei tällä esivalinnalla ole mitään merkitystä. :)


    • NIIIIIIn

      Laskin että sain 52,7 p.
      Aika hyvin ensikertalaiselta joka ei ehtiny edes lukeen kaikkia materiaaleja ja arvaili matikan vastaukset :D

    • abccccccc

      ei menny kovin kaksisesti ;D Damn, 7,1 pistettä meni virheistä. Laskekelin et virheiden miinustamisen jälkeen jäis 47.9 pistettä. Aika kiikun kaakun jos kevääseen vertaa....

      • Napunaaaa

        Pakko kysyä, että miten olet laskenut? Siis saitko 7,1 miinuspistettä? Eikö 80-7,1=72,9? Vai enkö ymmärtänyt viestiäsi :D


      • abccccccc

        laskin oikeet vastaukset yhteen. sain 55/80 oikein. Väärist ei tullu pisteitä, mut jokasesta vääräst tuli miinusta. yhteensä -7,1. (noit 0.3 ja 0.5 virheitä). Eli lopullinen tulos 47.9

        Toinen tapa laskea noi pisteet on väärist pisteist laskee matikka -1.5/ väärä vastaus -1.3 p /väärä vastaus muista osioista. Koska väärästä vastauksesta ei saa sitä yhtä pistettä, mutta miinusta kyllä.


    • Hhhhhhhhhtrfff

      Miten pisteet lasketaan?

      • abccccccc

        mä laskin nii et
        * oikeet vastaukset = 1p
        * vääristä = 0p
        * ja lopuks sit ne miinuspisteet / väärä vastaus (matikka -0.5/väärä vastaus ja muut -0.3p/väärä vastaus)


      • abccccccc

        ai nii ja matikan "en tiedä" = 0p


    • Napunaaa

      Hmm, omien laskujeni mukaan saisin n. 72 pistettä. Laskinkohan nyt ihan oikein?! Laskin pisteet yhteen ja vähensin niin monta kertaa -0,3 kuin oli mennyt väärin vastauksia. Kaikkia vastauksia en muistanut. Jos olen laskenut oikein niin luulisin pääsykokeeseen pääseväni :D

      • abccccccc

        mä laskin keväällä saavani 65 pistettä tolla tekniikallasi :D Tulos oli 45 tms. En päässy pääsykokeisiin silloin :D


      • Kfoej

        Napunaaa, vääristä vähenee -1,5 tai -1,3, koska siitä vähenee myös se oikean vastauksen 1 piste.


      • SlummiV

        Jösses mitkä pisteet! \o/


      • Napunaaa

        Okei, kiitos palauttamisesta maanpinnalle. Mistä tuo olisi pitäny tietää, että ne miinukset menee noin? :D Nyt en enää edes muista mitä vastasin, joten taidan suosiolla odotella vielä sinne että saadaan tulokset. Voi kökkö!


    • Ggtuugvj

      Mulla vääriä kaikissa neljässä kategoriassa yhteensä 12,4 pisteen verran, ja tuoko miinustetaan tosta maxim 80 pisteestä?
      Vai miten häh?

      • abccccccc

        ei vaa lasket joka kategorias yhteen oikeat vastaukses ja niist oikeist vastauksist miinustat miinuspistees


    • Lölllölläää

      Jaa. Mä luulin et ne lasketaan silleen et esim ennakko max piste määrä 40 ja tuosta 40 pisteestä miinustetaan väärin menneet 😂

    • JännittynytTh-haave

      Mikä mahtais olla Laurean alin pisteraja terveydenhoitajan monimuoto-opintoihin esivalinnassa??

    • Hakija88

      Noi matikan oikeat vastauksethan on väärän kokeen tulokset... Ei mulla ollut yhtäkään tollasta kysymystä siinä esivalintakokeessa. :O

      • hoyföfhjöföföuföu

        Mitä sää oot laskenut?? :D


    • hepdudbrotv

      Äh, en muista yhtään mitä vastailin mutta randomilla sanoisin että n. 50-58pistettä tulis. TOIVOTTAVASTI. Sillä kyllä ehkä saattaisi päästä Tampereen sh-monimuodon pääsykokeisiin. Huhhuh kuinka kuumottavaa!

    • Hakija88

      Miten te voitte laskea pisteitä kun sen matikan osion vastaukset on ihan eri kun mitä kokeessa oli??!! :D Väärän kokeen tulokset matikassa..

      • krkrkrkfkggk

        Mua kiinnostaa että mihin kysymyksiin. Sä olet vastaillut kun kukaan muu ei kyseenalaista niitä :D


    • Houyobvj

      Eihän oo väärät. Poista puhelimesta vanhat vastaukset ja lataa uudelleen tämän päivän :)

    • huonostimeni

      Päin hemmettii meni koe, odotetaan nyt sähköpostia tuloksista.

    • Vihdoinohi

      Vähä epävarma olo, en muista kaikkia vastauksia niin ei pysty oikeen kunnolla laskemaan paljon on saanu pisteitä :/ Tietääkö joku paljonko on suunnilleen ollu pisterajat terveydenhoitajaks esim savoniaan? :)

    • Heiheiopiskelut

      Täälläkin meni aika penkin alle. Menin ihan lukkoon ajasta ja pistelin menemään joitakin vaikka käyttänyt lukemiseen kymmeniä tunteja. Harmittaaaa

    • Kertokaahan

      Pääseeköhän 39 pisteellä metropoliaan sairaanhoitajaksi opiskelee??

      • 1238

        Eihän esivalintakoe määritä vielä opiskelemaan pääsemistä :) Valintakokeiden tuloksella on siinä sitten merkitystä.


    • Sirius101

      En muista kaikkia vastauksiani joten en pysty laskemaan pisteitäni. Vastailin paniikissa että ehdin ennen ajan loppumista enkä ehtinyt kunnolla vastauksia miettimään. Ottaa päähän, luulen että pisteeni eivät riitä; noin 40 ehkä...

    • Maijavilpuri

      Katsoin sähköpostista, että viime keväänä kesti tasan viikko kun tuli pistetiedot sähköpostiin. Siinä sanottiin, että netissä näkyy koulujen pisterajat vasta paljon myöhemmin. Tyyliin viikko pari ennen varsinaista pääsykoetta.

    • Buubuuu

      61 pistettä. Mitä muut on saaneet jotka hakeneet terkkari/sairaanhoitaja seinäjoelle?

      • terkkariksi

        44,8 jos järjestelmä ehti tallentaa mun vikan vastauksen :D


    • Httaisbdbsk

      28, jotain. Nyt vituttaa!

      • Oispaonnea

        Sama.


    • JJCN

      Omien laskujen mukaan mä sain 48 pst, saas nähdä tuleeko kutsu sairaanhoitajaksi.

    • jdidnrux

      Ainakin Tampereella pääsykoe on 31.10 ja siihen ei enää ole kuin 2,5vko. Luulisi että pisteet tulee n. Viikon sisään ja siitä taas muutaman päivän päästä pisterajat ja mahdollisesti kutsu pääsykokeisiin, kun sen piti tulla viikkoa ennen... Tää siis ihan omaa spekulointia :D

    • Lyllikkiuuuyy

      Tampereella on eri päiviä eri alojen tutkintoihin. Esim sossut 1.11

    • Httaisbdbsk

      Oispaonnea!
      Keväällän sitten uusi yritys :) mä tarvisin itselleni lukukaverin!

      • Oispaonnea

        Lukukaveri ois hyvä :)


    • mävaanpi

      paljonkoha seinäjoelle on ollut pisteraja sairaanhoitajaksi?

      • Jeeeeeeee

        Seinäjoelle on ollut sairaanhoitajaan pisteraja viimeksi 48,2.


    • iiks

      Kun aika loppuu kesken niin tallentaako järjestelmä siihen mennessä vastatut ja ne vastaamattomat on miinuspisteitä vai vain ne joista on tullut se automaattitallennus 80sec kohdalla/jos olet itse älynnyt tallentaa? Mietinpä vaan kun ennakkomateriaalissa tuli niin kiire etten ite tajunnu ajatella tallentamista, aika loppui kesken ja vastauksia naputtelin niin tiuhaa tahtia että ei varmaan yhtäkään 80sec automaattitallennusta tullut. Vastasinko käytännössä yhteenkään kysymykseen ennakkomatskuista? :D

    • katarr

      Mitkäköhän mahtavat olla pisterajat Helsingin Diakille? Ja onko täällä palstalla kyseiseen paikkaan hakijoita?

      • mineca

        Täällä on yksi hakija Diakiin _o/ Pisterajoista löysin nettisivuilta jonkun tälläisen taulukoinnin http://yhteishaku.diak.fi/hakuinfo/usein-kysytyt-kysymykset/#hakutilastot

        Mutta en tiedä voiko noihin esivalintakokeen alimpiin pisterajoihin uskoa, näyttäisi että esim. viime syksyn haussa on tullut haastattelukutsua 28-42 pisteillä suunnilleen... voiko rajat olla todella noin alhaalla? Sain itse pisteitä 60 ja tuon mukaanhan ei pitäis olla mitään huolta. Mutta saa nähdä sitten kun ne kutsut tulee.


      • kjjkkjkjkjk

        Rajat on suht alhaalla, koska haastatteluun pääsee vielä aika moni verrattuna paljon paikkoja on


      • uusyritys

        Hain Helsingin Diakiin kaikkiin minimuoto vaihtoehtoihin (sosionomi/diakoni). Linjojahan on monta. Mihin te muut haitte??


      • uusyritys
        uusyritys kirjoitti:

        Hain Helsingin Diakiin kaikkiin minimuoto vaihtoehtoihin (sosionomi/diakoni). Linjojahan on monta. Mihin te muut haitte??

        hehee. MONIMUOTO tarkoitin


    • öööyöyöy

      Kuopion sosionomin pistemääristä tietoa? Tai onko ketään joka sinne oli hakeut??

      • Tiina900

        Tietääkö joku onko pääsykokeissakin vielä matematiikan osio erikseen?


    • katarr

      Kiitos mineca! No jopa on ollut alhainen pisteytys viime vuonna, voiko tosiaan tuo 28 pistettä pitää paikkaansa? Itsellä kanssa esivalinnasta 60pistettä. Voimme siis odotella kutsua? Mille linjalle hait?

      • mineca

        Joo, kyllä ainakin noiden pisterajojen perusteella pitäisi sitten kutsua tulla meille! :) Yllätti kyllä vähän, koska ajattelin, että Diakiin on tosi vaikea päästä, mutta ilmeisesti ne on sitten nuo Metropoliat ja muut, mihin on pääkaupunkiseudulla enemmän tunkua. Hain sekä sosionomi- että diakoni-monimuotoon, joten sen puolesta uskaltaisin varmaan tässä vaiheessa odottaa pääseväni kakkosvaiheeseen vähintään jompaankumpaan. Entä sinä? :)


    • Kolmas_kerta_toden_sanoo

      Ihan väkisin tulee mieleen, että laskettekohan te 60 pisteitä saaneet pisteenne oikein? Siis se EI mene niin, että laskette 80 pisteestä miinustaen paljon teillä oli väärin vaan se menee niin, että ensin laskette paljonko teillä oli oikeita vastauksia eli esim. 50 vastausta oikein ja sitten vähennätte 1,3 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta. 60 pistettä on meinaan todella huikea suoritus.

      • Eiit

        Niin siis sehän menee niin että jos laskee väärien vastausten määrillä pistemäärät niin 80:stä vähennetään joko 1,3 tai 1,5 pistettä per väärä vastaus, riippuen mistä osiosta oli kyse.

        Jos taas laskee oikeittein vastausten antamat pistemäärät yhteen, niin niistä ei vähennetä enää yhtä pistettä vaan tuo 0,3 tai 0,5.

        Eli esim matikan osiossa: jos vastasi kahteen väärin niin voi joko a) vähentää 15:sta väärät vastaukset eli 2 kertaa 1,5 tai vähentää 2 kertaa 0,5 oikeitten vastausten yhteispistemäärästä eli 13:sta pisteestä. Lopputuloksena on siis 12 pistettä.


      • Vatipää1

        Help! Auttakaa nyt tyhmää ihmistä. Eli jos sain 65 oikein, 11 väärin (loput 4 vastasin matikassa "en tiedä"). Niin miinustetaanko 65:stä nyt siis 11*1,3 vai 11*0,3?


      • Eiit

        Eli jos sait 65 oikein niin siitä vähennetään 11*0,3, eli tulokseksi tulee 61,7.

        Samaan tulokseen päästään jos miinustat 80 pisteestä ensin ne 4 matikan "en tiedä" -vastaukset (eli -4) ja sitten sen päälle ne väärät vastaukset, eli 11*(-1,3) = -14.3. Yhteensä siis 80 pisteestä tällä laskutavalla vähennetään 18,3, jolloin pistemääräksi tulee tuo sama 61,7.


    • Haluansossuksi

      Nyt jännittää! Laskin saavani 42,5p ja hain sosiomomiksi Metropoliaan, Lahteen, Mikkeliin ja Laureaan. Muistaako kukaan rajoja näille kouluille? Googlaamalla löysin Metropolian syksyn 2016 rajan joka oli ollut 40,8 ? Nyt toivon todella että raja on suht sama, alle 42,5p.

    • pisteytys

      Hämmentää nuo entiset kokeet kun Metropoliaan kätilöksi on alimmat pisteet ollu 70,8 , 47,6 ja 44,8. Voiko taso noin vaihdella vai onko noissa kokeissa eri maksimipisteet? Itellä tuli yhteensä 13 väärää, eli maksimi 80 - 13*1,3.. Jos raja on joku 70 ni eipä tarvii kutsua odotella ja 40 taas kuulostaa jotenki matalalta..

      • NuuNuuNuu

        Muistaakseni luin jostain että tona vuonna milloin oli korkeat pisterajat, esivalintakokeeseen lisättiin joku kerroinjuttu ja max pistemäärä siinä kokeessa ei ollut 80 vaan suurempi.


    • Sosnoomiko

      Tuntuu, että suht hyvin meni, mutta mene ja tiedä😀 Onko muita Mikkeliin sosionomiksi hakeneita, paljon lie pisteraja..

    • Esivalinta

      Kysymyksiä oli 80 niin jos vastasit 60 oikein niin 60:stä vähennät väärät vastaukset. Ethän voi saada "ilmaista" pistettä jos et vastannut oikein. Eli vastasit 80 kysymykseen joista esim. 60 oli oikein niin pisteesi ovat 60-20x1,3 tai 1,5 riippuen kysymyksistä.

      • Tääonvaanmatikkaa

        Ei näin.. pisteet on 80-20*1,3 tai 1,5 tai vaihtoehtoisesti 60-20*0,3 tai 0,5


      • Eiit

        Tosiaan tämä pisteytys tuntuu aiheuttavat epäselvyyksiä monelle. Jokainen oikea vastaus tuo 1 pisteen. Matematiikan osiossa jokainen "En tiedä"- vastaus tuo 0 pistettä, ja jokainen väärä vastaus -0,3 pistettä (eli tämän voi ajatella niin että sen 0 pisteen lisäksi tulee vielä exta-"rangaistuksena" -0.5 pistettä). Aineistotehtävässä vastaamatta jättäminen tai väärä vastaus tuo samalla tavalla -0,3 extra-rangaistuspistettä eli vähemmän kuin 0 pistettä.

        Jos tosiaan vastasi 60 oikein, niin siitä vähennetään enää ne extra-rangaistuspisteet, koska ne nollan pisteen antaneet vastaukset on jo vähennetty siitä 80 pisteestä. Eli tosiaan kuten yllä kirjoitetaankin, niin 60 pisteestä vähennetään 20*0,3 tai 0,5, riippuen mistä osioista miinuspisteet ovat kertyneet.


      • Eiit

        Korjaan vielä edelle, eli matemaatiikasta tosiaan tulee 0,5 miinusta, ei 0,3 :)


    • Asdfghhj

      Mä en hitto tiedä miten pisteet lasketaan oikein, täällä on niin monenlaista juttua. Mutta meni 18 väärin ja yks oli matikassa. Eli onko se niin että -1,3/1,5 x 18 ja tää tulos miinustetaan 80p vai mun oikeista eli jotain 60. Sitten pisteet tippuis ihan törkeen alas :( auttakaa joku

      • Eiit

        Sait siis 61 vastausta oikein, joista tulee 61 pistettä. Matematiikan yhdestä väärästä vastauksesta saat siis 0,5 miinuspistettä. Vääristä vastauksista muualla saat 18*(-0.3) pistettä, eli -5,4 pistettä. Yhteispisteesi ovat siis 55,1.


      • Asdfghhj
        Eiit kirjoitti:

        Sait siis 61 vastausta oikein, joista tulee 61 pistettä. Matematiikan yhdestä väärästä vastauksesta saat siis 0,5 miinuspistettä. Vääristä vastauksista muualla saat 18*(-0.3) pistettä, eli -5,4 pistettä. Yhteispisteesi ovat siis 55,1.

        Kiitos! Saa nähdä riittääkö minnekään...


    • ppppkkkttt

      Onko tuolla aineistolla isoin merkitys - mulla muut meni lähes kaikki oikein, mutta aineistoon vastasin vain mamu-kyssäreihin ihan tietopohjalta ehkä viiteen, kaikki muu jäi tyhjäksi kun en lukenu koko aineestoo...eli ei vissiin kannata ootella kutsua. No, tää oli vain kokeilu eli ei "pakko-päästä" just nyt syksyllä.

      • Eiit

        Aineisto-osiossa oli eniten kysymyksiä kokeessa, ja siitä on pisteitä mahdollista saada puolet kokeen kokonaismäärästä. Jos saat täydet pisteet muista osiosta, niin saat niistä 40 pistettä yhteensä. Jos aineisto-osiossa meni oikein nuo 5 joihin vastasit, on pistemäärä silloin 45. Tästä kuitenkin vähennetään miinuspisteinä ne kysymykset joihin et vastannut ollenkaan. Näitä olis siis 35 kysymystä, ja niistä tulisi yhteensä 10,5 miinuspistettä. Lopullinen pistemäärä olisi sitten 34,5. Riippuu alasta pääseekö tuolla jatkoon, ja tosiaan nuokin pisteet vain jos sait kaikista muista osiosta täydet pisteet..


      • ppppkkkttt
        Eiit kirjoitti:

        Aineisto-osiossa oli eniten kysymyksiä kokeessa, ja siitä on pisteitä mahdollista saada puolet kokeen kokonaismäärästä. Jos saat täydet pisteet muista osiosta, niin saat niistä 40 pistettä yhteensä. Jos aineisto-osiossa meni oikein nuo 5 joihin vastasit, on pistemäärä silloin 45. Tästä kuitenkin vähennetään miinuspisteinä ne kysymykset joihin et vastannut ollenkaan. Näitä olis siis 35 kysymystä, ja niistä tulisi yhteensä 10,5 miinuspistettä. Lopullinen pistemäärä olisi sitten 34,5. Riippuu alasta pääseekö tuolla jatkoon, ja tosiaan nuokin pisteet vain jos sait kaikista muista osiosta täydet pisteet..

        Jep, eipä auta kuin ootella. Herran haltuun :)


    • Maiskiii89

      Hei, kiinnostaa myös onko lopullisessa valintakokeessa matematiikan osio myös mukana? Onko ketään joka on ollut keväällä mukana joka tietäisi?

      • onononon

        Koulukohtaista, mutta useimmiten on kyllä.


      • onononon

        Koulukohtaista, mutta useimmiten on kyllä matikka ja myös enkku.


    • Minänimä

      Valintakoekutsut lähetetään jo 19.10 eli alkuviikosta tulee pisteet sekä rajat.

      • Ehkäopiskelija

        Mistä tiedät? ^^


      • Tulisi_jo_pisteet

        Metropolia ainakin lähettää kutsut sivujensa mukana "aikaisintaan 19.10". Toivoisi tosiaan pisteitten ja rajojen jo tulevan tällä viikolla.


    • Alokashakija

      Onko siis niin että sellaista soveltavuuskoetta ei esim sosionomeille enää ole vaan kelpoisuus sote alalle ratkaistaan matemaattisilla ja kielitaidoilla?

      Noh, onhan meillä rasisti terkkareita jotka pistää mamuihin paksuilla piikeillä tahallaan. Hän varmaan ainakin matemaattisesti lahjakas ;) tämä off topicinna.

    • Napunaaa

      Eilen on julkaistu sotelin sivuilla "korjatut vastaukset osio 1". Mikä niissä oli väärin? Mä en nyt enää todellakaan muista mitä olen vastannut niin en jaksa alkaa tarkastamaan. Tulispa jo tulokset!

      • Tulisi_jo_pisteet

        Näköjään kohtaan 13 ("Sosiaalisilla representaatioilla tarkoitetaan") on lisätty myös toinen vastausvaihtoehto oikeaksi vaihtoehdoksi. Tuo olikin aika kinkkinen, ja itsekin jouduin arpomaan kumman noista vastauksesta valitsin.


      • Napunaaaa

        Ai, no näemmä! Jee, siitä tulikin sitten minulle yksi lisäpiste :) Olin meinaan vastannu tuon mikä siihen lisättiin.


    • Eijaksaodottaa

      Hei onko tietoa tuleeko omat pisteet vasta torstaina silloin kun mahdollinen valintakoekutsu tulee vai tuleeko ennen?

      • Tulisi_jo_pisteet

        Ymmärsin aiempien vuosien keskusteluita lukemalla, että omat pisteet tulee sähköpostiin ennen varsinaista valintakoekutsua


    • Pisteet

      Itselle tuli juuri pisteet sähköpostiin. Loppuviikosta tulee kutsut.

    • Napunaaa

      Nyt tuli pisteet! 62 pistettä onnistuin saamaan :) Mitenkäs muut?

    • NuuNuuNuu

      59,2 toivottavasti kutsu tulisi.....

    • horselover90

      59.3p

      Olisihan tuo voinut mennä paremminkin, vähemmän yllättäen pari aika lapsellistakin kämmiä näin jälkikäteen tarkasteltuna... :-)

      • JeiiiJaa

        61,6, toivottavasti tulee kutsu


    • soteli

      Sain 70,3p! Luulis kutsun tulevan jamkin kokeisiin

    • Tulisi_jo_pisteet

      74,8 pistettä näköjään tippui

    • TrulyTrolli

      Oisko trollausta...vai mitenköhän ei itselle ole tullut pisteitä...sähköpostiosoite on oikein kun linkki kokeeseen kuitenkin tuli eli :D

    • Äökhvnh

      53,4

    • Voivitsi

      Meni aika huonosti 28.6 pistettä. Toivottavasti riittää kareliaan

      • voihankettuetpääse

        siitähän piti 30 saada että meni hyväksytysti läpi.... sori:(


      • aaaaa526

        Varsinaisesta valintakokeesta täytyy tulla 30 pistettä jotta se hyväksytään. Ei koske esivalintakoetta.


    • Pisteet

      Mulle oli myös tullu, 67,7 pistettä :) Toivottavasti pisterajat ei nouse :D

    • Jänskättää

      51,8p........ katsotaan kuinka käy :)

      • Tulevasairaanhoitaja

        54,9/80 pistettä, toivottavasti riittää :)


    • asddsss

      56,6 toivotaan parasta

    • Katarr

      Hei mineca! En ollut huomannut viestiäsi muiden seasta. Tänään tuli varsinaiset pisteet sähköpostiin ja kyllä ne oli n. 60. Eli todennäköisesti tapaamme pääsykokeessa. Toivotaan, että varsinainen pääsykoe menee myös yhtä hyvin meillä molemmilla. :) Itse siis hain diakoniksi ja kirkon nuorisotyöhön.

    • onnekxolkoon

      Hei vähänkö ootte saanu hyviä pisteitä! :)

    • jehna

      29.3 pistettä. Ei taida kutsua tulla näillä pisteillä. No, nytpä tietää minkälaiset kokeet on tiedossa ensi vuonna. Ensimmäistä kertaa hain korkeakouluun ja viimeisistä opinnoista on yli 10 vuotta. Täytyy ihan opiskella kuinka opiskellaan ;D

      • Fysiopallo

        Sama täällä! Opiskelutaito pahasti ruosteessa ja pisteet jäi alle 50:n. Keväällä uusiks paremmalla draivilla :)


    • pirulauta

      38,5 pistettä. Mulla meni enemmän oikein ennen kuin nuo vastaukset muutettiin ja korjattiin. Tuskin mitään asiaa lahteen tai metropoliaan

    • Pettynyt23

      39,4 p.. huoh.. Se taisi olla siinä sitten...

    • maamala

      55,2p ja fyssariks hain! Toivotaa ny parasta!

    • jdjdsksk

      53,3. Toivottavasti riittää kun tuntuu olevan pisteet kaikilla korkealla!

    • voeviulu

      17.1.... että sillälailla :D

      • hauskajuttu

        Älä välitä, samoissa suurinpiirtein mennään


    • yllatus

      70,09 sain. Kyllä yllätti. Itse olin laskenut pisteiksi 63😀 muita metropoliaan sosionomiksi hakeneita?

    • haluankouluun

      Hitto miten korkeita pisteitä porukka saanut!! :oo itellä 55,1, toivottavasti täällä on vain sattumalta todella hyviä pisteitä eikä rajat nouse :DDDDDDDDDDDD

    • Moikkamoivaanjee

      Jes 69,6 ja mikkeliin sossunomiks👌👌👌👌 pakko myöntää et oon aika ylypee😂

    • Jepadsu

      32.7 ja sosionomiksi xamkiin hain, eipä taida kutsua tulla:(

    • Musmus2017

      46.2 pistettä sain. Voi himpura mitä pisteitä ootte saanu.

    • Metropoliaanko

      43,8 ja nyt luettuna näitä pisteitä, niin pelkään ettei riitä metropoliaan 🤔

      • Moikakalkkaamok

        Mikä ala?


      • Metropoliaanko
        Moikakalkkaamok kirjoitti:

        Mikä ala?

        sosionomi, päivä ja monimuoto


    • Vanhus2009

      Viimeksi opiskelin 30 v. Sit. 🤣Pisteitä 43,6 ja tein älypuhelimella ku ei eli ollut muuta mahdollisuutta. Vähän lisähaastetta 😂😂 matematiikka on ruosteessa. Oisko antaa vinkkejä, silleen hyvä linkki, jotta vois harjoitella. ☺mielettömiä pisteitä teillä. Onneksi olkoon 😊mä en ainakaan noilla pisteillä pääse mihinkään 😊😊

    • Asdg

      Mitä luulette mihin suuntaan rajat muuttuu? Omilla pisteillä on keväällä saanut kutsun pääsykokeeseen ihan heittämällä, mut ei kai rajat voi 14 pistettä nousta? Porukka saanu täällä ihan hurjia pisteitä niin alko pelottaa :D

    • hhhhhhhhh

      72,2 pistettä, Laurea sosionomi (monimuoto).

    • tillitähti

      55 pistettä :) Helsingin Diakiin sosionomiks hain kaikkiin vaihtoehtoihin.

      • Yritystäon

        Mä hain Helsinkiin Diakiin kaikkiin monimuotoihin. Poriin oli myös yksi linja, johon hain. Pisteitä 57. Voiko kutsu tulla useampaankin vaihtoehtoon?


      • tillitähti

        Jos oot hakenu pelkästään sosiaalialaan, tulee yksi kutsu ja sisään pääsee pääsykoepisteiden ja hakujärjestyksen mukaan. Mikäli hait myös hoitoalalle, tulee oma kutsu jos sotelin pisteet riittää.


    • Okvvi

      75.9 pistettä ja sairaanhoitajaksi Lappeenrantaan ja Jyväskylään hain!

    • Voihittosentäs

      44,5 😄 Ei tarvii odotella kutsua metropolian toimintaterapeutin valintakoekutsua

    • jaaah

      37,2 pistettä ja Turkuun D: toivottavasti riittävät

    • khhh

      Aika hurjia pisteitä porukka saanut täällä! Itse olin yllättynyt omista 60,8 pisteistä, kun odotin pahinta omien pessimististen laskujen perusteella hah. Saa nähdä miten käy pisterajojen.

    • Lumienkeli94

      54,7 pistettä tuli mikä on huima parannus itsellä verrattuna kevään pisteisiin 46,7 niillä pääsin sillo terveydenhoitajan ja sosionomin pääsykokeisiin toivottavasti rajat ei kauheesti nouse ku näyttää olevan hurjia pisteitä porukalla :)

    • Onneksolkoonn

      Vauu mitkä pisteet ootte saanu!!

      • L86

        mahtaakohan 27p riiittää turkuun sh linjalle ja monimuoto


    • Jännittäää

      Itse hain kanssa turkuun sairaanhoitajaksi monimuotoon, jännään myös että riittääkö omat pisteet. Viime syksynä oli päässy 12.1 pisteellä, mutta huomenna selviää sekin sitten

      • ebin66

        onko kellään hajuu milloin lähetetään kutsut valintakokeisiin?


      • Pissathousussa

        Riippuu vissiin vähän koulusta. Esim metropolian sivuilla lukee et aikasintaan tänään. Mut ainakin mun hakukohteissa on lukenut et noin viikkoa ennen koetta tulee kutsu.


    • Buubuubuu

      44,7 ja hain sosionomi monimuoto verkko-opiskeluun. En ole opiskellut reippaasti yli 15 vuoteen, joten tietämättä yhtään mitä odottaa kokeista ja ilman suurempaa aineistojen kertausta, ihan ok pisteet. Ei niillä toki pääsykokeeseen mennä mutta tiedänpähän seuraavaa kertaa varten mitä odottaa kokeelta.

    • Wannabesh

      Pisteitä tuli 46,2 ja hain sh jamk. Keväällä pääsin pienemmillä pisteillä monimuodon pääsykokeisiin, kumpa tänä vuonna ei pisterajat olis hirveän korkeat :(

    • Oottavanaikaonpitkä

      Onko joku muu hakenut sh Hamk? Jännittää millonhan valintakoekutsut oikein tulee.
      Onko jollain tietoa mitä tehtäviä valintakokeessa on?

      • Napunaaa

        Mä oon hakenu toisena vaihtoehtona sinne :) Hamkin sivuilla lukee : Sosiaali- ja terveysalan valintakokeessa painotetaan alalle soveltuvuutta arvioimalla motivaatiota, sosiaalisia valmiuksia sekä oppimis- ja työskentelyvalmiuksia.

        Vois kuvitella olevan joku ryhmätehtävä ainakin tuon tekstin perusteella... Onko jollain kokemusta aikaisemmilta vuosilta Hamkin pääsykokeista?


      • Oottavanaikaonpitkä
        Napunaaa kirjoitti:

        Mä oon hakenu toisena vaihtoehtona sinne :) Hamkin sivuilla lukee : Sosiaali- ja terveysalan valintakokeessa painotetaan alalle soveltuvuutta arvioimalla motivaatiota, sosiaalisia valmiuksia sekä oppimis- ja työskentelyvalmiuksia.

        Vois kuvitella olevan joku ryhmätehtävä ainakin tuon tekstin perusteella... Onko jollain kokemusta aikaisemmilta vuosilta Hamkin pääsykokeista?

        :) ja olisko sitten joku matikkatehtävä lisäks. Jotenkin huonosti lukee sivuilla ylipäätään mitään. Ehkä sit jos kutsu tulee niin siinä lukee miten pitää valmistautua. Kestääköhän koko päivän?


      • Napunaaa
        Oottavanaikaonpitkä kirjoitti:

        :) ja olisko sitten joku matikkatehtävä lisäks. Jotenkin huonosti lukee sivuilla ylipäätään mitään. Ehkä sit jos kutsu tulee niin siinä lukee miten pitää valmistautua. Kestääköhän koko päivän?

        Joo varmaankin on matikkaa myös, jota ainakin itse ajattelin harjoitella jos kutsu tulee :D Mulle tuli äskettäin kutsu yhteen eri alan pääsykokeeseen, johon hain vähän vitsillä viimesellä sijalla. Meinas saada sydärin kun luulin, että nytkö tuli sh pääsykokeisiin kutsu :D


      • Oottavanaikaonpitkä

        Paljonko sait sotelista pisteitä?


      • Napunaaa
        Oottavanaikaonpitkä kirjoitti:

        Paljonko sait sotelista pisteitä?

        62 pistettä. Paljonko sä?


      • Oottavanaikaonpitkä

        Äh vaan 48. Sulla tosi hyvät pisteet.


      • Napunaaaa

        Kiitti. Toivotaan, että molemmilla riittää pääsykokeeseen asti pisteet :)


    • futuremidwife

      Mie hain ekana hakutoiveena Jamkiin kätilöksi. Pisteitä esivalinnasta tuli 49,3. Luulisi tuolla edes johkun pääsevän pääsykokeisiin :) nyt vaan odotellaan, ois tää niin unelmien täyttymys jos edes pääsykokees pääsisi tekemään!

    • Hyvältätuntuu

      Olenko siis ensimmäinen joka sai kutsu sh ??!!

      • Eiit

        Mulle tuli kutsu bioanalytiikkaan Metropoliaan :)


      • Heijoo

        Mihin oppilaitokseen sait kutsun?


    • panic1

      onko turun sairaanhoitaja linjalta monimuoto tullut alimmat pisteet...tai pääsykoekutsuja??monimuotolinjalle

    • 676456354

      Tyhmä kysymys, mutta jos jäi parin pisteen päähän esivalinnassa ykkösvaihtoehdosta, mutta sai kakkosvaihtoehtoon valintakoekutsun (sama koulu), niin onko se niin et pääsykoetulosta ei huomioida siinä ykkösessä enää laisinkaan kun esivalintapisteet ei riittänyt?

      • malttamaton1

        Voit silti päästä ekaankin :)


      • hhakija

        joo tämä minuakin kiinnostaa, onko tosiaan mahdollista päästä myös ekaan vaihtoehtoon?


      • tätätätäät

        Mutta eihän niillä rajoilla sitten ole mitään merkitystä??


    • Napunaaa

      Mihin olette saaneet kutsuja ja millä pisteillä?

    • diipadaapaaap

      Vaasan amk:hon tullut kutsut tänään. Alin hyväksytty 6.4p! Koe menettää täysin merkityksensä omasta mielestäni tuollaisilla pisterajoilla.

    • Hömelöporilainrn

      Onko nämä eaivalinta kokeen pisteet voimassa vain tässä kokeessa vai voiko maaliskuussa 2018 haussa oleviin kohteisiin hakea samoilla pisteillä vai joutuuko lukemaan uudet esivalinta materiaalit ja tekemään uuden kokeen? Pisteitä sain 53.7 mikä varmaan riittää diak sosionomi pääsykokeisiin, mutta jos en pääse nyt sisään ja haen heti keväällä uudestaan joudunko siis tekemään uuden esivalinta kokeen?

      • Soteliblaah

        Kyllä joutuu tekemään uudestaan esivalintakokeen.. keväällä2016, syksyllä 2016 ja keväällä 2017 on ollut joka kerta eri ennakkomateriaalit.


    • Haluansossuksi

      Mikkeliin tuli kutsu! 😇

      • Miekihaluunsossuks

        Miulle kans! Tosin pisteitä oli 69 ni en ihmettele😂 mut hyvä me!


    • fyssariksi

      Karelia fysioterapeutti tuli kutsu! :)

      • Haaveeee

        Paljon sait pisteitä?


      • fyssariksi

        55,2, kiinnostais tietää kyl pisterajat :)


    • Katarr

      Onko Helsingin diakilta tullut jo kutsua jollekin?

    • siirisiili

      koskahan seamk kutsut tulee? pitääkö seuraavaan vaiheeseen ottaa mukaan vanhoja opiskelu tai työtodistuksia? Itellä pisteitä 45 ja vielä yritän pitää toivoa yllä että terkkari-kokeeseen kutsutaan... tuleeko pisterajat k.o koulusta jonnekkin näkyviin?

      • Juhis11111111

        Seamk sh:n pääsykokeet on ainakin sähköisiä! Näin lukee netissä. Itse hain sh:n monimuotoon, 45,8 pistettä. Kutsuja tai pisterajoja ei ole näkynyt vielä..


      • Juhis11111111

        Seamk kutsu tuli sh monimuoto!


      • sellura

        Mahtavaa, tuli kutsu th pääsykokeisiin seamkiin pisteillä 45,8... !!! Eikö siis tosiaan tarvitse ottaa mukaan kuin henkkarit ja kynä? Ei todistuksia?


      • aaaaa526

        Ei jos ei siinä viestissä käsketä. Yleensä ne todistukset viedään ensimmäisenä koulupäivänä, mikäli tulee valituksi.


    • Sotelisetä

      Turhaa paskaa koko koe!!

    • Mie111

      Kuopio sairaanhoitaja tuli kutsusinua :)

    • Wannabesh

      Onko kukaan saanut Jamk sh kutsua?? Heidän sivuilta on aina hankala löytää pisterajoja..

    • Musmus2017

      Metropoliaan tuli kutsu optometristi puolelle!

    • Vilmaaaa

      54,9 pistettä ja kutsu tuli Metropoliaan Sosionomi päivätoteutukseen ja Toimintaterapeutti monimuotoon. Myös Laureaan Terveydenhoitaja monimuotoon.

    • sisätautihoitsuksi

      Tamk Sairaanhoitajan monimuotokoulutuksen valintakokeeseen tuli kutsu. Pisteitä sain 57,7 esivalinnasta.

    • Sain itse kutsun laurean th monimuotoon. Oli viimeisenä vaihtoehtona. Haen sosionomiksi joten Soitin laureaan. Eli jos olet hakenu moneen eri sosionomi opintoihin ja pisteet riittävät laurea, metropolia jne. mutta ykkösenä on tuo diak niin sen vuoksi ei ole tullut kutsua noihin muihin. Pisteesi ovat tällöin riittäneet diakin pääsykokeisiin. Tällöin tulet osallistumaan diakin pääsykokeeseen jolla myös osallistuu näiden muiden lopulliseen pistearviointiin. Onnittelut siis kaikille jotka diakin pisteitä odottelee. Nähdään pääsykokeissa. :)

    • Kokeseen
    • Napunaaa

      Jee tulihan Jamk ja Tamk sh kutsut 62 pisteellä!

    • tylsääoottaa

      Missä Diak??!!

    • tillitähti

      Diak Helsinkiin tuli kutsu, sosionomi! Mahtava fiilis! :)

    • Fnnfndksksk

      Mä hain sh ja th metropolia laurea ja diak ja metropolia sh on kutsu tullut, tarkoittaako tämä sitä että ne ei lähetä enää kutsuja muihin kouluihin koska kuuluu Valintakoeyhteistyöhön? Mulla on bioanalyytikko 1. Hakutoive ja sh pääsykokeet on yhtä aikaa samana päivänä ku bioanalyytikko joten en pääse niihin. Mut pääsisin sit esim Laurean pääsykokeisiin sh mut jos ne ei lähetäkkään kun oon yhden kutsun jo saanu :((((

      • Ekdkdnnddndnnd

        Niin ja pisteet riittäis kaikkiin noihin


    • mineca

      Hei Katarr, saitko kutsun? :) Huomasin nyt vasta tänään itsekin sun viestit täällä. Mulle tuli tänään kutsu, sain sen siihen sosionomikokeeseen, kun diakonia oli mulla kakkostoiveena. Koepäivä on siis 1.11. En tiedä meneekö se sitten niin, että samalla kokeella mulla ois yhä mahikset molempiin, vai olenko tästä eteenpäin nyt sitten tämän mun ensisijaisen toiveen varassa... No, joka tapauksessa, nyt sitten kohti koepäivää! Sosionomeilla oli tosiaan kaikkein korkein raja 43,4, tästä löytyy Diakin tämän syksyn taulukko:
      http://yhteishaku.diak.fi/wp-content/uploads/2016/12/hakutilasto_S2017_koekutsut.pdf

      • Katarr

        kyllä, kutsu tuli! Olen myös tulossa 1.11 pääsykokeisiin. Eli nähdään siis siellä! :) Itsekin olen miettinyt sitä että teen yhden pääsykokeen, niin osallistunko samalla muiden kohteiden hakuun? Ilmeisesti se siis menee niin, jos esivalinnan pistee riitti kaikille hakukohteille? Vähän on jännittynyt tunnelma, varsinkin kun ei oikein tiedä mitä tuleman pitää. Oletko itse valmistautunut jotenkin?


      • mineca
        Katarr kirjoitti:

        kyllä, kutsu tuli! Olen myös tulossa 1.11 pääsykokeisiin. Eli nähdään siis siellä! :) Itsekin olen miettinyt sitä että teen yhden pääsykokeen, niin osallistunko samalla muiden kohteiden hakuun? Ilmeisesti se siis menee niin, jos esivalinnan pistee riitti kaikille hakukohteille? Vähän on jännittynyt tunnelma, varsinkin kun ei oikein tiedä mitä tuleman pitää. Oletko itse valmistautunut jotenkin?

        Jes, onnea sinullekin kutsusta ja nähdään tosiaan kokeissa! :) Yritin yhtenä iltana selvitellä netistä ja Diakin hakijan oppaasta tuota asiaa, ja ymmärtääkseni se menee tosiaan niin, että kun hakukohteet on kaikki samassa alan hakuryhmässä, niin tällä kokeella haetaan nyt samalla kertaa kaikkiin. Jos valintakokeen pisteet riittää, pääsee automaattisesti 1. toiveeseen, mutta jos ei, paikkaa tarjotaan sitten siitä seuraavasta, mihin pisteet riittäisivät (ja jos ei riitä mihinkään, jää varasijoille).

        On kyllä vähän jännittävää, kun kutsussakaan ei kerrottu kokeen sisällöstä mitään... Olen lähinnä valmistautunut sillä, että olen yrittänyt miettiä selkeitä vastauksia niihin haastattelussa mahdollisesti kysyttäviin "miksi olisit sopiva alalle" -tyylisiin kysymyksiin ja siihen, että pitää jotain varmasti kertoa itsestään ja motivaatiostaan. Luovat tehtävät tai luetunymmärtämiset, jos niitä vielä on, on varmaan sellaisia, että niihin ei voi valmistautua suuremmin etukäteen... En ole aikaisemmin vastaavassa ryhmäkeskustelussa ollut, niin se on vähän mysteeri, että mitä tuleman pitää :D Meinasin tässä vielä ennen koetta lueskella kokemuksia aikaisemmista pääsykokeista, että mihin suunnilleen kannattaisi olla varautunut.


    • Jokuvain93

      Onkohan millainen se karelian pääsykoe? Lukon vaan et tyhmähaastattelu ja onks se opettajan haastattelu. Mietityttää myös lamkin sosionomi koe kun ei oo kokemusta.

      • Jokuvain93

        Hemmetin ennakoiva :D

        Luin vaan eri ryhmähaastattelu*


    • SlummiV

      Kutsu Mteropoliaan Bioanalytiikkaan tuli...yllätyin kyllä ihan täysin. En odottanu saavani. :D Mut hitto mitä pisteitä porukalla täällä. :D

    • sosseli-sos

      Jamk sh kutsu tuli pisteitä 53,8. Nyt on hirvee kuumotus noista pääsykokeista. Keväällä hain suuhygienistiksi ja muuten meni ookoo mut jännitin kirjallisia niin paljon, et en saanu juuri mitään tehtyy. Onko kellään mitään tietoa mimmoset Jamkilla on nuo sh kokeet, minkälaisia matikka tehtäviä, enkkua, ruotsia :D Oon ihan omgomg täällä, ketä muita tulossa sinne sh kokeisiin?

      • Neppunappi

        Mä oon tulossa myös. Ihan ekaa kertaa olen tulossa sotealan pääsykokeisiin, joten jännittää kyllä :D Tai onhan Tamkin koe sitä ennen, mutta se tehdään vaan koneella eikä mitään ryhmätilannetta ole ollenkaan.


      • sosselisos

        Neppunappi, miten sujuu kokeeseen luku? Mää oon tota esimateriaalia koittanu kahlailla ja matikkaa ainakin treenata. Ootko löytäny mistään että mitä ne kirjalliset kokeet pitää sisällään? Mua mietittyttää et vaikka tohon ennakkojuttuun on laitettu et tutustu, niin tuleekohan siitäkin kysymyksiä :D Jännittää jo ihan hirveesti, ja oon aikasimmassa valintakoe ryhmässä niin pelottaa et koe menee pilalle ihan siks että en oo ehtiny heräämään kunnolla aamulla.


    • Miimumaamu

      Onko kukaan tulossa Vaasan pääsykokeisiiin maanantaina ?

      • Diie

        Mä oon tulossa ! Jännittää jostain syystä hirveesti se ryhmähaastattelu ku oon niin ujo :D


    • Jnbkhg

      Mua ihmetyttää, että missä vaiheessa aiempia koulutodistuksia tarvitsee vai eivätkö ne merkitse mitään valinnassa? Siis eikö niitä kysytä ollenkaan :o valintakoetilaisuuteenkaan ei näköjään tarvitse ottaa mukaan

      • Mineca

        Kyllä ainakin mun kutsussa oli ohjeet täyttää kokeita varten esitietolomake, ja koulutodistuskopiot laitetaan siihen liitteeksi. En sitten tiedä, riippuuko käytäntö koulusta mihin hakee?


      • raangel

        Laureassakaan ei pyydetty toimittamaan todistuskopioita, eli ilmeisesti koulukohtainen. Mitään esitietolomaketta tms. ei siis ollut.


      • Katarr
        Mineca kirjoitti:

        Kyllä ainakin mun kutsussa oli ohjeet täyttää kokeita varten esitietolomake, ja koulutodistuskopiot laitetaan siihen liitteeksi. En sitten tiedä, riippuuko käytäntö koulusta mihin hakee?

        Hei Mineca! Pääsykokeet ovat nyt ohi, millaiset tuntemukset jäi? :)


      • Mineca
        Katarr kirjoitti:

        Hei Mineca! Pääsykokeet ovat nyt ohi, millaiset tuntemukset jäi? :)

        Noniin, nyt sitten vain odotellaan pistetuloksia taas :) Koepäivä oli ainakin paljon lyhyempi kuin luulin, yhteensähän tehtävät koostui vain siitä puolen tunnin kirjoitelmasta ja puolen tunnin keskustelusta. Loppujen lopuksi tosi lyhyet hetket yrittää antaa hyvä vaikutelma itsestään. Mulla oli onnekkaasti jo aamupäivällä keskustelu, niin senkin puolesta koepäivä tuntui lyhyeltä. Kirjallisen sain rustattua kokoon ihan määräajassa, vaikka oli vähän jännä se "pohdi motivaatiota monelta eri kannalta" (kuinka monesta eri näkökulmasta sitä voikaan pohtia?)

        Ja ryhmäkeskustelussa oli onneksi helpot aiheet, mutta vähän jännittää, osasinko ottaa tarpeeksi tilaa keskustelussa tai että oliko omat sanomiseni tarpeeksi kattavia, kun en ollut äänessä läheskään koko aikaa.... Yritin kyllä viitata molempien keskustelijoiden sanomisiin ja vähän rakentaa sitä keskustelua aiemman päälle, mutta oli välilä vaikea saada sitä puheenvuoroa. Hitsit kun ei oikein yhtään tiedä, miten siinä saa pisteitä!

        Miten sulla meni? :)

        Ja hei, jos on vielä muitakin Diak Helsinki sosionomikokeissa olleita, niin kertokaa fiiliksiä!


      • Djp
        Mineca kirjoitti:

        Noniin, nyt sitten vain odotellaan pistetuloksia taas :) Koepäivä oli ainakin paljon lyhyempi kuin luulin, yhteensähän tehtävät koostui vain siitä puolen tunnin kirjoitelmasta ja puolen tunnin keskustelusta. Loppujen lopuksi tosi lyhyet hetket yrittää antaa hyvä vaikutelma itsestään. Mulla oli onnekkaasti jo aamupäivällä keskustelu, niin senkin puolesta koepäivä tuntui lyhyeltä. Kirjallisen sain rustattua kokoon ihan määräajassa, vaikka oli vähän jännä se "pohdi motivaatiota monelta eri kannalta" (kuinka monesta eri näkökulmasta sitä voikaan pohtia?)

        Ja ryhmäkeskustelussa oli onneksi helpot aiheet, mutta vähän jännittää, osasinko ottaa tarpeeksi tilaa keskustelussa tai että oliko omat sanomiseni tarpeeksi kattavia, kun en ollut äänessä läheskään koko aikaa.... Yritin kyllä viitata molempien keskustelijoiden sanomisiin ja vähän rakentaa sitä keskustelua aiemman päälle, mutta oli välilä vaikea saada sitä puheenvuoroa. Hitsit kun ei oikein yhtään tiedä, miten siinä saa pisteitä!

        Miten sulla meni? :)

        Ja hei, jos on vielä muitakin Diak Helsinki sosionomikokeissa olleita, niin kertokaa fiiliksiä!

        Oli ihan mielenkiintoinen kokemus osallistua valintakokeeseen; mulla ensimmäinen kerta.

        Kirjallinen osio tuotti vähän ongelmia näin fyysiseltä puolelta, kun niin vähän kirjoitan käsin nykyään. Mulla alkaa käsi kipeytyä/ puutua aika nopeasti ja kirjoitusnopeuteni ei ole kovin korkea. Onneksi se osio oli vain 15 pisteen arvoinen :).

        Ryhmäkeskustelu jännitti etukäteen, mutta sain onneksi rauhoituttua juuri ennen koetta. Keskustelusta jäi hyvä fiilis. Mun ryhmässä oli hyvä fiilis ja helppo keskustella. Ei tarvinnut koittaa saada puheenvuoroa, kaikki ottivat jokaista huomioon ja kaikki saivat puhua sopivasti. Keskustelua syntyi kivasti, ja kaksi muuta hakijaa olivat hyviä hiljaisuuden seivaireita :D (eli ei tullut pitkiä hiljaisia taukoja ollenkaan).

        Ihan hyvä fiilis jäi valintakoepäivästä.


      • Katarr
        Mineca kirjoitti:

        Noniin, nyt sitten vain odotellaan pistetuloksia taas :) Koepäivä oli ainakin paljon lyhyempi kuin luulin, yhteensähän tehtävät koostui vain siitä puolen tunnin kirjoitelmasta ja puolen tunnin keskustelusta. Loppujen lopuksi tosi lyhyet hetket yrittää antaa hyvä vaikutelma itsestään. Mulla oli onnekkaasti jo aamupäivällä keskustelu, niin senkin puolesta koepäivä tuntui lyhyeltä. Kirjallisen sain rustattua kokoon ihan määräajassa, vaikka oli vähän jännä se "pohdi motivaatiota monelta eri kannalta" (kuinka monesta eri näkökulmasta sitä voikaan pohtia?)

        Ja ryhmäkeskustelussa oli onneksi helpot aiheet, mutta vähän jännittää, osasinko ottaa tarpeeksi tilaa keskustelussa tai että oliko omat sanomiseni tarpeeksi kattavia, kun en ollut äänessä läheskään koko aikaa.... Yritin kyllä viitata molempien keskustelijoiden sanomisiin ja vähän rakentaa sitä keskustelua aiemman päälle, mutta oli välilä vaikea saada sitä puheenvuoroa. Hitsit kun ei oikein yhtään tiedä, miten siinä saa pisteitä!

        Miten sulla meni? :)

        Ja hei, jos on vielä muitakin Diak Helsinki sosionomikokeissa olleita, niin kertokaa fiiliksiä!

        Itsestä tuntui, että jäkkikäteen olisi ollut paljonkin asiaa, mutta ei sitä sitten siinä kirjoitelmassa kiireessä tullut ajatelleeksi. Tuntui, että oma tekstini ainakin hyppi ja varmasti oli suhteellisen sekavaa luetavaa. Olisi varmaan pitänyt aluksi jäsennellä ja tehdä vaikka joku mind-map. Mutta, mutta.... turha sitä on enään ruotia, tehty, mikä tehty. Toivon vain, että siitä saa kiinni pointtini. Yritin tekstissäni kertoa uskosta, uskosta ihmiseen, uskosta hyvään, uskosta rakkauteen ja auttamiseen motivaaton näkökulmasta. . Ryhmäkeskustelussa olin aluksi kovin jännittynyt ja tämän kerroinkin, onneksi sattui ihana ryhmä. Kaikki vähän tsemppasivat toisiaan.Ihmeen lyhyeltä tuntui koko koe. Nyt on vain sitten enään kolmen viikon odotus, mikä tuntuu kovin raastavalta :D ainakin minusta..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2432
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      334
      1559
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      86
      978
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe