vaapun saaminen syvälle?

greenhorn1

voisiko joku täsmentää kun ei tajua? siimapainojen koko? tarkoitus olisi saada normisti 4-5 m syvällä uiva vaappu menemään - 25m syvälle. luin jostain että 10g metri eli 10 metriä 100g 20m 200g?. mulla on tässä nyt 200g paino kädessä ja tuntuu kyllä käsittämättömältä että tarvitaanko tosiaan näin paljon? noin kova veto jo valmiiksi siimassa ja jos pohjaan nappasee niin se on siima poikki heti..


9

5191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyttävät kylläkin nämä haukimiehet suuria siimapainoja. Mutta tuo meneminen syvälle riippuu monestakin tekijästä:
      1) Siiman paksuus. Jos käytät paksua siimaa esim. 0,45 on siiman noste senverran suuri, että tuo siimapaino ei mene syvälle. Kun taas jos käytät vaikka 0,25 mm Sufix kuitua niin menee syvemmälle.
      2) Vetonopeus ratkaisee myös, siinäkin on eroja käytätkö raskaampia vaiko kevyempiä painoja. Se siimapaino itsessään aiheuttaa myös nosteen. Mitä isompi paino, sitä suurempi noste. Kovemmalla vauhdilla siimapaino ei uppoa niin syvälle kuin hitaalla vedolla.
      3) Ulos lasketun siiman pituus. Lyhyemmällä siimapituudella paino ui pinnemmassa kuin pitkällä siimapituudella.
      4) Luepa tuolta lisää: http://oboy.suntuubi.com/?cat=27 ja sieltä kohta "Siimapainojen käyttö vetosyvyyteen."

      • Anonyymi

        Joku metallinen plaaneri vois olla ok.


    • Anonyymi

      Jollain isolla syvääjällä, voit saada uistimesi ehkä 15 metriin, mutta kyllä syvemmälle melkein vaatisi syvätakilan.

      • Anonyymi

        Jep, takila on ok syväuistelussa.


    • Anonyymi

      No entäs tarvitseeko mennä syvällä. Vaappuni, Jesse deep, menee 5 metriin. Vettä on 25m-5m ja olen nyt siinä pyörinyt klo 22- 24 asti. Aurinko laski. Kaikuluotain näytti isoja fisuja 15-20 m syvyydessä mutta ne ei vaan nousseet pinnempaan. Siellä näky joka kerta ylittäessä. Ajoin alueen yli 5x. Veden lämpö 24C. Pientä kalaa oli pinnassa. Pitääkö oikeesti olla syvätakila jos meinaa nuo nostaa tuolta. Alkukesästä nappas pikku kuha 5metristä. Pitääkö odottaa jäkyttävän myöhään klo 01...02 ennenkuin nousevat pinnempaan? Kun tulin pois klo 24 niin toiset tyypit vasta lähti.

      • Anonyymi

        Ne sinun kaikuluotaimesi näyttämät isot kalat ovat hyvin todennäköisesti kalaparvia. Kuhat ovat pinnan tuntumassa syömässä, joten koita vaihteeksi lähempänä pintaa uivia vaappuja. Itse olen saanut parhaiten kuhia merimetso vaapuilla. Tosin sitä tulee uitettua millä on tullut, jolloin ne merimetsot muuttuvat kokoajan ”ottavimmiksi”. Tunnen erään uistelunilpailuja kiertävän ja hän vannoo karikkovaappujen nimeen, ei juuri muuta kuulemma vedä.


    • Anonyymi

      Eivät ne mateet ja ankeriaat siellä 15 - 20 m syvyydessä kuitenkaan vaappuun nappaa. Ruokailevat petokalat nousevat pintavesiin ruokailemaan, harvvoi tarvitsee menä 8 metriä syvempään. Lohikalat sitten erikseen kun eivät tykkää lämpimästä vedestä.

    • Anonyymi

      Miksi se uistin nuin syvään pitää saada? Saat sen kyllä tuonne 25 metriin paljon pienemmälläkin painolla, mutta silloin vene ei saa liikkua yhtään. Itse arvioin, ettet saa uistintasi 200 gramman painolla 25 metriin, jos ajat uistelunopeutta. Jos lisäät lisäkis ison dipsy diverin tuon 200 gramman lisäksi ja uistelunopeus on riittävän hidas, niin voit päästä jo lähelle 20 metriä. Muuten tarvitset syvätakilan.

    • Anonyymi

      Uppoavan vaapun saa pohjaan saakka, kun irrottaa sen siimasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe